Home » Opinie »Politica & Doctrine » Citesti:

“Comunicarea politica” in 2016

Bogdan Patru martie 1, 2016 Opinie, Politica & Doctrine
3 comentarii 1,162 Vizualizari

Articolul de mai jos nu este scris prin prisma specialistului in comunicare politica. Sunt destui analisti, experti, specialisti, comentatori, cu o pregatire mult mai buna si mai vasta decat a mea in acest domeniu. Este scris insa prin prisma cetateanului preocupat de viata politica si care urmareste (nu de putine ori cu ingrijorare) ce se petrece pe scena politica din tara noastra.

Anul 2016 este an electoral. Avem alegeri locale si parlamentare, ramane sa vedem care va fi propunerea pentru functia de Prim-Ministru. Asa ca asteptarile sunt mari in acest an.

Asa Da: Guvernul Ciolos

Investit in Noiembrie 2015 dupa tragicul eveniment de la Colectiv care a declansat ample miscari sociale la nivel national, Guvernul Ciolos a fost primit cu entuziasm dar si cu retineri (avand in vedere si “experienta” Iohannis).

Un guvern  tehnocrat  menit sa inchida criza politica  dar si sa demareze ample proiecte de reforma administrativa si economica,  si sa asigure implementarea si continuarea programelor importante.

De la bun inceput Domnul Ciolos a insistat in discursurile sale ca isi doreste ca guvernarea sa fie deschisa catre societatea civila in incercarea de a recastiga increderea cetatenilor, precizand insa ca va avea un dialog permanent si deschis si cu parlamentul.

Iar asta s-a vazut in foarte scurt timp. Astfel, au fost instituite o serie de bune practici institutionale absolut normale pentru o democratie functionala, dar noi pentru cetateanul roman.

Una dintre primele masuri ale noului executiv a fost infiintarea unui nou minister al Consultarii Publice si Dialogului Civic. Rolul acestei institutii: de deschidere spre societatea civila si de dezbatere publica, de consultare publica pe marile proiecte ale Guvernului, dar si pentru a crea un canal de comunicare direct cu societatea civila.

De asemenea, printre prioritatile programului de guvernare regasim:

  • Un Guvern deschis si transparent, in dialog cu institutiile administratiei publice centrale si locale, cu societatea civila și cetateni;
  • Facilitarea participarii cetatenilor la initiativele legislative și la elaborarea politicilor publice;
  • Optimizarea dialogului social si adaptarea acestuia la realitatile economice si sociale;
  • Cultivarea unui dialog constant si eficient cu societatea civila si mediul de afaceri;
  • Cresterea transparentei administratiei centrale si locale, inclusiv prin accesul deschis la date publice;
  • Dezvoltarea platformelor online de interacțiune sistematica intre Guvern si societate.

Si pentru ca lucrurile sa continue intr-o maniera pozitiva, in scurt timp declaratiile si programele anuntate au fost dublate de actiuni concrete.

Guvernul a aprobat in ședința la sfarsitul lunii februarie Programul legislativ pentru anul 2016 – o premiera in activitatea tuturor guvernelor Romaniei postrevolutionare, cabinetul Ciolos fiind primul care isi prezinta intentiile in domeniul modificarii legislatiei.

A fost lansata “comisia de taiat hartii”, o initiativa a Cancelariei prim-ministrului si Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic. Cetatenii vor putea transmite propuneri pe platforma online maisimplu.gov.ro. Pe scurt, debirocratizarea in administratie presupune reducerea numarului de documente si dosare care trebuie depuse de catre cetateni, de multe ori la aceeasi institutie. In acest sens, vor fi utilizate sisteme informatice pentru transferuri de date intre institutii. Avem toate sansele sa scapam de timbrul fiscal si dosarul cu sina, “simboluri” ale birocratiei autohtone.

Au fost lansate ample dezbateri si consultari publice pentru o serie de masuri, programe si strategii nationale: Cresterea Transparentei si Standardizarea Afisarii Informatiilor de Interes Public; Bugetul Companiei de Drumuri si Autostrazi pe 2016; Dezbatere publică despre structura și prioritățile de buget 2016; dezbaterea publica cu privire la organizarea procesului electoral pentru alegerile parlamentare din 2016 și oportunitatea votului prin corespondență; dezbaterea publica privind proiectul Legii Securitătii Cibernetice a Romaniei; dezbatere avand ca tema Strategia Energetica a României 2016-2030, cu perspectiva anului 2050.

Altfel spus, asistam la un modus operandi nou pentru societatea noastra. Discursul politic este dublat de actiuni concrete. Administratia nu mai pare un veritabil personaj kafkian in care cetateanul de rand se simte constrans de practici pe care nu le intelege. Reprezentantii admninistratie nu mai sunt niste “zeitati” de neatins, ci oameni obisnuiti, atenti la problemele urbei si care discuta cu cetatenii. Se comunica rezultatele de etapa, stadiul dezbaterilor, stadiul initiativelor legislative, samd. Iar cetatenii, la randul lor, sunt la curent cu activitatile insitutiilor administrative. Noua generatie, tehnocratii dupa cum ii denumeste presa, a adus un suflu nou si o viziune noua. Desigur, nimeni nu este perfect, mai sunt multe lucruri de imbunatatit, mai avem mult de munca si de recuperat la capitolul bune practici, dar pare ca suntem pe drumul cel bun. Sa speram ca nu toate minunile dureaza trei zile.

Asa Nu: formatiunile politice “clasice”

Partidele politice (ma refer in principal la principalele formatiuni politice) par blocate in vechile practici si incapabile sa se adapteze noilor tendinte. Continua cu “succes “ seria discursurilor politice in care vina / responsabilitatea este pasata continuu intre putere si opozitie, intre fosta si actuala guvernare (mostenirea grea invocata de fiecare data), iar daca nu noi suntem de vina, atunci sigur de vina este fie UE, fie FMI, fie Banca Mondiala.  Apar si actori noi in mesajul politic, precum DNA, ANAF, ambasada SUA, diaspora, etc. Se pare ca una dintre reusitele anului 2016 este faptul ca a disparut sintagma “Basescu e de vina” din discursurile politice.

Atat PNL cat si PSD nu sunt capabile sa isi adapteze mesajul public la noile realitati. In continuare se fac promisiuni, de cele mai multe ori fara o acoperire in practica, se transmit mesaje populiste sau oportune pentru moment. Lipseste viziunea si vointa asumarii unei schimbari radicale, lucru solicitat si de catre miscarile de protest de la sfarsitul anului trecut.

La capitolul imagine sau calitatea mesajului transmis se prefigureaza doi “campioni”: leader-ul ALDE (cu tot mai dese iesiri publice neinspirate: chemarea premierului in Parlament in cazul ANAF – Antena 3, critici vis-a-vis de reinvestirea Codrutei Kovesi la conducerea DNA, reactii vis-a-vis de declaratiile Ambasadorului SUA la Bucuresti) si o doamna senatoare din partea PC care nu resuseste sa identifice cine este MCV ca si persoana fizica (in anii 2000 o alta doamna deputat cerea arestarea Rasdaq).

O alta dezamagire (personala) vine si din zona partidelor / miscarilor nou infiintate. Lansate cu surle si trambite, anunturi grandioase, a vuit presa o zi – doua, dupa care STOP. Cred ca urmaresc destul de atent ce se intampla pe scena politicii romanesti insa nu am mai vazut nicio stire importanta cu privire la activitatea acestora. Asteptam o pozitie mai activa raportata la schimbarile din societatea, avand in vedere tocmai faptul ca sunt la inceput de drum. Un mic sfat pentru ele: cred ca am depasit vremurile in care era suficient sa fii vazut numai in perioada campaniei electorale. De laudat insa, trebuie laudat efortul neintrerupt al unor noi initiave, precum i74. Sa speram ca si ceilalti le vor urma exemplul.

In loc de incheiere

Majoritatea alegatorilor pare ca s-a saturat de discursuri demagogice venite din partea unor politicieni ce par ca in permanenta te trateaza de sus. Poate a trecut si vremea alegerilor castigate cu festivaluri campenesti, promisiuni desarte, “pomeni” electorale si alte asemenea tehnici patentate in ultimii 25 ani. Alegatorii vor altceva. Sunt mai bine informati si mai bine pregatiti decat acum 10, 15, 20 de ani. Au vazut ca se poate si atfel. Au vazut ca exista si alte modele de politicieni, si un altfel de administratie.  Oamenii nu mai vor vorbe goale,

ci mesaje clare si la obiect si urmate de transpunerea in practica. Oamenii retin fraze si nu discursuri.

Trebuie insa si ca politicienii sa inteleaga ca vremurile s-au schimbat. Ca sa parafrez un mare orator, fost presedinte al SUA, daca esenta mesajului tau nu poate fi scrisa pe un post-it, inseamna ca habar nu ai despre ce vorbesti.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "3 comments" on this Article:

  1. andrei spune:

    Fără supărare dar cred că ar trebui un pic de informare prealabilă pentru a putea apoi face evaluări. De exemplu, guvernul domnului Cioloș nu e primul care își prezintă prioritățile legislative. Asta au făcut toate guvernele.

  2. Jay spune:

    Un elogiu discret, dar eficient si chiar stimulativ adus sistemelor de management politic transpartinic, in care experti fara inclinatii ideo-doctrinare, focalizati pe eficienta, performanta recunoscuta, dar si responsabilitate si sustenabilitate sociala pot edifica o structura de administrare viabila a unei tari in curs de modernizare, armonizand conceptiile prezente in tot spectrul politic al Europei actuale (chiar si cele cu tenta radicala).

    Cam acesta ar fi viitorul, in sensul sau cel mai bun…..

  3. Sergiu Simion spune:

    Intre teoria si practica comunicarii politice

    In primul rand infiintarea unui nou minister al Consultarii Publice si Dialogului Civic ( adica ?! – pai nu a infiintat Silviu Brucan acum 26 de ani un Grup de Dialog Social ?! ) nu inseamna in mod automat rezolvarea unor probleme ( „cand vrem sa inmormantam o problema infiintam o comisie”) , chiar poate insemna aparitia altora .

    In al doilea rand, prioritatile amintite de dvs sunt in realitate atat de vagi incat amintesc de un celebru indemn protevist scapat din greseala pe acel post TV ( „Haideti sa haidem”) dar prin competentele dvs de consultant ati realizat probabil aceasta diferenta esentiala intre fixarea unor obiective certe si bla-bla-uri ( numai dupa cateva intrebari punctuale, o simpla analiza ne poate arata ce mai ramane din aceste obiective ) :

    „Un Guvern deschis si transparent, in dialog cu institutiile administratiei publice centrale si locale, cu societatea civila și cetateni;
    Facilitarea participarii cetatenilor la initiativele legislative și la elaborarea politicilor publice;
    Optimizarea dialogului social si adaptarea acestuia la realitatile economice si sociale;
    Cultivarea unui dialog constant si eficient cu societatea civila si mediul de afaceri;
    Cresterea transparentei administratiei centrale si locale, inclusiv prin accesul deschis la date publice;
    Dezvoltarea platformelor online de interacțiune sistematica intre Guvern si societate.”

    ( Ce lipseste de aici ? Exact esentialul : Cine ? Unde ? Cand ? Cum ? In cat timp ? Cu ce rezultate ? Cine raspunde ? Veti spune ca raspunsurile exista in documente specifice. Asa sa fie , dar am vazut odata fisa unui functionar din administratia de stat pe care la unul din obiective scria negru pe alb : “Participa la sedintele organizate de …” . Si atat. Adica daca traducem din romana in romana , poate sa si doarma acolo … ) .

    In al treilea rand, “comisia de taiat hartii” este deocamdata singura initiativa concreta pentru debirocratizare in domeniul administratiei de stat ( o sa vedem cat va dura si cu ce efecte ) si asteptata de foarte multi ani de catre cetateni , dar pana in prezent nu a facut decat sa inventarieze problemele despre care cetatenii au strigat zadarnic la in tot acest rastimp , dar la Luna , pentru ca de fapt pana acum nu i-a auzit nimeni.
    Dar pana si aceasta initiativa singulara apartine in realitate unui fost oengist ( Cristian Ghinea ) devenit functionar de stat ( foarte interesant, este ca si cum cariera civica precedenta a fost doar un fel de pregatire pentru o cariera in administratia de stat ) .

    In sfarsit, optimismul dvs este contagios ( „asistam la un modus operandi nou pentru societatea noastra” ) , probabil ca aveti si argumente , dar ati omis sa le mentionati in context.Deocamdata , si a trecut deja un sfert de secol , nu toate informatiile publice sunt publice.

    In alta ordine de idei , in zona partidelor / miscarilor nou infiintate exista aceeasi confuzie pentru ca nu exista o delimitare neta de vechiul mod de a face politica in care partidele si miscarile isi schimba periodic declaratiile, discursurile , mesajele, principiile, programele , orientarile, culorile, scopurile , membrii , etc. dupa cum bate vantul si interesul care poarta fesul.
    Si aici optimismul dvs este contagios cu privire la sibilinicul „ i74” ( nu toti cititorii stiu ce inseamna, dar se vor lamuri imediat ) , probabil ca si aici aveti argumente pe care ati omis sa le mentionati in context. Dar daca mergem la sursa (http://www.i74.ro/) observam ca aceasta initiativa civica nu-si propune sa schimbe modul de a face politica, ci doar promite trei lucruri la fel de vagi (transparenta seriozitate, responsabilitate) . Sa fim seriosi, dar sa ne pastram simtul umorului . Ce inseamna in politica noastra „seriozitate” ?! Cel mai spontan, autentic si natural raspuns l-a dat politicianul Marian Vanghelie :

    „Mi s-a spus că n-am şanse în politică din cauza CV-ului. Ca şi cum în România interesează pe cineva CV-ul…“
    “Nu puteţi să conduceţi ţara cu oameni săraci şi cinstiţi”

    Marian Vanghelie
    http://adevarul.ro/news/societate/interviu-marian-vanghelie-mi-s-a-spus-n-am-sanse-politica-cauza-cv-ului-romania-intereseaza-cv-ul-1_56ae4b8f5ab6550cb8512e33/index.html

    De fapt, ati citat o fundatie care intentioneaza sa schimbe modul de a face politica in tara prin …cocktail-uri organizate in tara si in special in afara ei (http://www.fundatiacaesar.ro/activitate/cocktail-uri-caesar/ ) :

    „ Cocktail-urile au loc în București și în alte orașe ale lumii (Londra, New York, Paris, Beijing ș.a.m.d.), într-un cadru privat și elegant.”
    „Participarea la aceste cocktail-uri se realizează numai pe bază de invitație și prin recomandare din partea unui membru al comunității CAESAR”
    (http://www.fundatiacaesar.ro/activitate/cocktail-uri-caesar/ ) :
    Din conducerea acestei fundatii fac parte inclusiv persoane cu o bogata experienta inainte de 1989 cum ar fi Sergiu Celac, translatorul lui Ceausescu sau fosti ambasadori straini (http://www.fundatiacaesar.ro/portfolio/advisory-board/ )

    Legatura cu trecutul si radacinile este deocamdata indestructibila fiind mentinuta chiar prin tinerele vlastare ale noilor generatii :

    La vremuri noi, copiii lor. Se lanseaza partidul Platforma Actiunea Civica a Tinerilor. Fondatorul: Sebastian Burduja, presedintele Fundatiei CAESAR si fost lider al Ligii Studentilor Romani din Strainatate, lansata in 2009 in prezenta lui Ghita, Voiculescu si Gadea
    http://www.hotnews.ro/stiri-politic-20758592-lanseaza-nou-partid-politic-platforma-actiunea-civica-tinerilor-fondatorul-sebastian-burduja-fostul-lider-ligii-studentilor-romani-din-strainatate-presedintele-fundatiei-caesar.htm

    http://www.gandul.info/magazin/povestea-tanarului-de-30-de-ani-care-a-renuntat-la-un-job-la-banca-mondiala-pentru-a-indrepta-lucrurile-in-romania-14971265

    http://www.gandul.info/magazin/povestea-tanarului-de-30-de-ani-care-a-renuntat-la-un-job-la-banca-mondiala-pentru-a-indrepta-lucrurile-in-romania-14971265

    http://www.contributors.ro/dezbatere/emanatia-lui-zamolxe/

    http://epochtimes-romania.com/news/o-alta-gala-a-tristei-ligi-a-studentilor-romani-din-strainatate—180021

    http://sergiusimion.blogspot.ro/2016/01/marile-manevre.html

    Ca sa rezumam , concluziile articolului dvs sunt ambigue :

    „Oamenii nu mai vor vorbe goale,ci mesaje clare si la obiect si urmate de transpunerea in practica.”
    Din nefericire , politica nu o fac oamenii, ci politicienii iar pentru ei conteaza doar interesul lor si doar ceea ce pot alege oamenii din ceea ce li se ofera. Punct.

    „Trebuie insa si ca politicienii sa inteleaga ca vremurile s-au schimbat.”

    Au inteles de mult, dar in interesul lor , altfel nu s-ar fi adaptat. Vremurile s-au tot schimbat , tara s-a schimbat, oamenii s-au schimbat , dar politicienii sunt singurii care au ramas cam tot aceeasi. In cele mai multe cazuri, singura solutie certa de deratizare sociala ramane doar cea furnizata de mersul firesc al lumii : sapa si lopata.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Bogdan Patru


Bogdan Patru

Bogdan Patru este absolvent al Facultatii de `Drept si in prezent este Consultant in Afaceri Guvernamentale si Afaceri Europene. In trecut a activat in mediul privat si in cadrul D... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

[editat] Nu exista o "sageata" spre mai complex. Sunt organisme unicelulare mult mai complexe decat...

de: man_and_twin

la "Lord Kelvin, Darwin și vârsta Pământului: O lecție de profesionalism științific"

Cauta articole

iunie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Mai    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)