Home » Opinie »Politica & Doctrine » Citesti:

“La vremuri noi tot noi.” Modificarile aduse la Legea finantarii Partidelor si a alegerilor Electorale

Viorel Bitu august 14, 2015 Opinie, Politica & Doctrine
1 comentariu 721 Vizualizari

Prima parte

Din 1990 si pana astazi acesta este motoul care exprima cel mai bine in opinia mea situatia clasei politice din Romania. Afirmatia este sustinuta de aceasta data de analiza noii legislatii privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale.

Cum ar spune un consacrat om politic, ca cetatean am fost extrem de bucuros cand am aflat ca alesii vor modifica legea finantarii partidelor si a campaniilor electorale (numita in continuare legea finantarii), pentru eliminarea disproportiilor vazute si semnalate de presa in timpul campaniilor anterioare si in general pentru intarirea democratiei si a dreptului Constitutional de a alege si a fi ales. Am fost si eu uimit ca orice alt cetatean cand am aflat din presa despre sumele platite de oameni de afaceri fara a fi inregistrate in contabilitatea campaniilor si total indignat de declaratiile oamenilor politici care au afirmat cu seninatate ca “toata lume stie cum se face finantarea campaniilor electorale” adica cu bani negri adusi cu sacosa. Si mai indignat sunt ca AEP nu a facut nimic ca sa descopere si sa sanctioneze aceste ilegalitati. Ca simplu cetatean ma asteptam ca AEP sa intervina si sa rezolve toate fraudele si ingineriile financiare crescandu-si reputația de adevarat stalp al democratiei unde cei mai buni profesionisti vegheaza să dormim linistiți. Doar de asta platim impozite, nu?

Totusi, ca profesionist care a fost implicat in aplicarea legii finantarii si care a lucrat cu AEP ma asteptam ca noua legislatie va fi exact opusul celor pe care le asteapta un simplu cetatean. Indoiala s-a adeverit o data cu publicarea Normelor de aplicare a noii legi a finantarii. Aceste Norme trebuiesc aprobate conform legii, de catre Guvern, pana pe 15 august 2015.

In primul rand Normele descurajaza, prin parghii birocratice, posibilitatea candidatilor de a fi finantati prin donatii in sume mici. La campania pentru alegerile prezidentiale din  2014, in conditiile vechii legislatii, donatiile a caror valoare era sub 3 salarii minime brute pe tara, intrau sub incidenta Codului Civi, in sectiunea dar manual. Practic aceasta insemna ca pentru donatiile sub acest prag nu era necesar sa existe act de donatie ci doar acordul partilor care putea fi materializat printr-o chitanta sau un transfer bancar. Aceasta prevedere (art.6 – (1) din HG 749 din 11 iulie 2007) care nu a fost recunoscuta si aplicata niciodata de AEP de la infintare si pana la ultimile alegeri, a disparut in noua legislatie. Cu alte cuvinte daca doresti sa sustii un candidat cu suma de 100 de lei sau chiar un leu, trebuie sa se intocmeasca un act de donatie intre tine si candidat, o operatiune care poate lua de la o ora la trei sau chiar mai multe in functie de situatie. Mai mult, in vechea legislatie veniturile erau incasate de mandatarii financiari care aveau timpul dedicat activitatilor de suport pentru candidati, dar in noua legislatie veniturile sunt obtinute direct de catre candidati care vor fi nevoiti sa aloce timp pentru a intocmi documentele cerute de lege. De exemplu, in campania la care am participat in 2014, am primit peste o mie cinci sute de donatii in sume sub valoarea de trei ori salariul minim brut pe tara. Sa zicem ca daca un candidat la o primarie primeste doar 100 de donatii mici ar trebui sa aloce in medie doua ore pe donatie, deci doua sute de ore in campanie ar trebui sa aloce numai pentru aceste operatiuni administrative. Sa zicem ca ar face asta pe parcursul a zece ore pe zi, ar rezulta ca 20 de zile lucratoare din total 21 intr-o campanie de o luna calendaristica ar trebui sa faca chitante si contracte. Iata de ce un candidat nu isi va putea permite sprijinul financiar al maselor, adica al tuturor celor care pot dona total dezinteresati sume mici fara a obtine avantaje materiale. Aceasta  varianta fiind practic imposibila, candidatii vor fi obligati sa se indrepte spre alte surse mult mai periculoase pentru democratie. Va garantez ca pentru a face fata in totalitate cerintelor birocratice din noua lege partidele ar avea nevoie de mult mai mult timp si de o super organizare. Noua legislatie prevede obligativitatea mandatarilor financiari de a intocmi si prezenta doar pentru AEP (suplimentar fata de cerintele de rapoartare contabila si de audit financiar) aproximativ 80 de rapoarte diferite sintetice si analitice inclusiv asigurarea cu copii dupa documentele originale pentru fiecare factura, contract, extras de cont, etc., (autentificate pentru conformitate de mandatar). Ca profesionist care a lucrat efectiv intr-o campanie electorala dar care a si tinut si verificat evidentele contabile la mii de intreprinderi in Romania si strainatate, pot estima ca un partid ca PSD sau PNL, daca va respecta toate cerintele legale si fara a primi finantari mici ar trebui sa cheltuiasca pentru partea financiara in campanie in jur de 150 mii ore om reprezentand costuri aproximative de un milion de lei adica 10% din total cheltuieli de campanie. Va rog sa notati ca suma este doar pentru cheltuielile cu mandatarii pentru o luna si nu include alte costuri necesare cum ar fi programe informatice birou, calculator, etc. si dificultatea de a gasi o asemenea forta de lucru calificata libera doar pentru perioada campaniei, plus o luna sau doua dupa. Am aproximat bugetul total in jur de 7 milioane lei cunoscand ca pe Bucuresti bugetul maxim admis pentru cheltuieli este de 0,8 milioane lei. Aceste costuri ar creste cu mult daca s-ar folosi ca finantare donatiile in sume mici. Ca o paranteza, mantionez ca in democratiile consacrate din vest, finantarea diin sume mici este incurajata ca o recunoastere a rolului important al acesteia  pentru asigurarea independentei candidatilor si pentru o reala reprezentativitate a acestora. Astfel ajung sa castige alegerile cei care sunt sustinuti de un numar important de votanti in detrimentul candidatilor sustinuti de grupuri de interese. In Romania o asemenea finantare este necesara mai ales datorita faptului ca astazi increderea cetatenilor in partide este estrem de scazuta si romanul de rand evita sa se inregimenteze in partid unde ar putea sa sustina financiar activitaea politica platind cotizatia.

Studiind noua legislatie pentru finantarea partidelor si a campaniilor elecorale va marturisesc ca nu am gasit nimic care sa ma motiveze din punct de vedere profesional. Exista doar riscuri, riscuri inerente ce nu pot fi controlate de partide, candidati si mandatari. Aceste prevederi ii vor determina pe profesionistii independeti sa evite angajarea in finantarea campaniilor electorale si a partidelor politice. Costurile percepute pot fi mult mai mari decat cele estimate la o valoare actuala a pietei profesionistilor contabili.

De exemplu, o cerinta sanctionata cu contraventie, este ca materialele publicitare sa nu poata fi produse in regie proprie si ca tot ce este folosit de sustinatori sa fie inregistrate si controlate de partide. In fapt sunt multe situatii in care sustinatorii cu potential creativ si entuziasm, fac campanie pe cont propriu pentru sustinerea unui candiat fara a lua legatura cu biroul de campanie. Aceste situatii sunt imposibil de monitorizat si cu toate acestea candidatii si mandatarii sunt tinuti raspunzatori pentru a-i informa pe alegatori cu privire la cerintele legii in discutie.

Am aproximat mai sus costurile pentru respectarea cerintelor Normelor la legea finantarii pentru partide mari gen PSD si PNL. Pentru celelalte formatiuni ma astept ca aceste costuri sa creasca in cifre relative, deoarece partidele mici nu au o structura si infrastructura bine organizata.

Cele de mai sus sunt doar cateva dintre numeroasele comentarii mult mai tehnice pe care le-am pus la dispozitie a fi dezbatute public la AEP. Astazi am primit informatia ca AEP organizeaza o dezbatere pe aceasta tema maine 13 august, in plina perioada de concedii.

In concluzie, constat ca noua legislatie este o copie a cazurilor de licitatii aranjate, unde prin caietele de sarcini se stabileau conditii “egale” pentru ca un anume participant sa castige. Este si aceasta o noua dovada ca partidele aflate la puterea pentru ca primenirea clasei politice sa nu poata fi facută. Voi reveni cu alte analize pe marginea acestui subiect cred eu extrem de important pentru nelinistita dar totusi adormita noastra tara.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. Gigi spune:

    Statul a migrat de la statul national clasic acel cu o etnie predominanta la statul multietnic guvernat de o suma de oameni care gestioneaza un teritoriu geografic si cheltuirea banilor platiti de oameni sub forma de taxe.

    Statele ar trebui sa garanteze proprietatea privata, sa ofere anumite servicii, printre care se contureaza tot mai mult doar una principala si anume paza si protectia cetatenilor si a proprietatii acestora in fata abuzurilor externe sau interne.

    Principiile care regleaza viata cetatenilor sunt schimburile economice.

    Vedem in esenta ca principiul definitoriu al unui stat in sensul in care se contureaza el astazi este dorinta unui grup de oameni de a adera la un set de principii comune limitate la un anume spatiu geografic. Vedem ca dimensiunea nu conteaza existand state de dimensiuni mici cum e Vaticanul, San Marino, Monaco. De unde putem conchide ca singurul principiu definitoriu al unui stat este existenta unui grup de oameni care sa aiba drepturi de proprietate asupra unui teritoriu si in care sa aleaga sa traiasca.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Viorel Bitu


Viorel Bitu

Activează in consultanta de afaceri de peste 20 de ani. El a dezvoltat si condus in Romania peste 12 ani firmele de consultanta multinaționale Arthur Andersen, Accenture si propr... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)