joi, martie 28, 2024

A început masacrarea Legii Educației Naționale

Abia a trecut un an de la intrarea în vigoare a Legii Educației Naționale (LEN) că se și înregistrează modificări esențiale ale acesteia, aprobate în Senat, ieri 23 aprilie.

Culmea este că modificările vin din partea unor parlamentari PDL, senatorul Petru Filip și deputatul Cătălin Croitoru. Ambii, cadre didactice ale aceleiași universități private, Dimitrie Cantemir. Soțul rectoriței de la Cantemir, deputatul Cristian Dumitrescu este președintele comisiei de educație de la Camera Deputaților.

Modificările au fost votate cu mare veselie inclusiv de către parlamentari PDL: Păran Dorin, Pereş Alexandru, Staicu Dumitru-Florian, Oprea Dumitru, Filip Petru, Urban Iulian, Badea Viorel-Riceard, Fodoreanu Sorin, Hărdău Mihail. Pe senatorii de la PSD și PNL nu-i mai nominalizez, n-aveam nicio pretenție să voteze altfel. De subliniat că senatorul Emilian Frâncu de la PNL, spre onoarea sa, s-a abținut.

Miza schimbării, subtil înfășurată în staniolul ”întăririi autonomiei universitare” este următoarea:

În actuala LEN se spune că patrimoniul universităților private revine fondatorilor. Fondatorii sunt, acum, fundații. Iar potrivit legii fundațiilor, în caz de dizolvare a fundațiilor, patrimoniul acestora revine statului sau altor fundații cu obiect de activitate similar. Altfel spus, persoanele care au înființat universitățile private, adesea cu patrimoniu un apartament și restul obținut de la stat prin tot felul de manevre, în baza legii Funeriu nu pot să recupereze, în caz de desființare, patrimoniul obținut fără taxe și impozite. Modificarea aprobată ieri în Senat introduce printre posibilii fondatori ai universităților private și persoanele fizice. Ceea ce nu e posibil nicăieri în Europa. Subtilitatea este că, odată această prevedere introdusă, fundațiile pot fi dizolvate, persoanele fizice din spatele lor devin, prin efectele modificării, fondatori ai universităților. Tot prin această modificare se ușurează nu numai transferul patrimoniului universităților private către persoane fizice ci și desființarea universităților private.

S-ar putea argumenta că este corect ca fondatorii universităților private să beneficieze de patrimoniul clădit prin funcționarea acestora. Argumentul nu stă în picioare, pentru că universitățile private n-au funcționat în regim de SRL sau SA. Au funcționat în regim de instituții de interes public, non profit, situație în care au avut importante avantaje din partea statului: pentru taxele incasate de la studenți nu s-au plătit TVA şi impozite, așa cum plătesc SRL-urile și SA-urile. A avea pretenția de beneficiu asupra bunurilor astfel obținute este cel puțin imoral, dacă nu chiar neconstituțional. Ar fi de dorit ca președintele Băsescu să trimită legea la controlul CCR, care să se pronunțe asupra constitutionalității.

Cât de valabile și serioase sunt diplomele obținute de către studenți, este o altă discuție. Caracterul de fabrici de diplome nu mai este pus la îndoială de nimeni și statul are partea sa de vină că nu le-a închis când trebuia. Dar cine să facă acest lucru, când, după declarațiile ex- ministrului Mihail Hărdău, universitatea Spiru Haret și alte universități controleaza Ministerul Educației și Parlamentul României. Iată că se confirmă acest control și, culmea ironiei sau a voinței proprii, n-a scăpat de el nici senatorul PDL Mihail Hărdău! Să nu uităm că aceeași modificare, votată de rectorii incompatibili Robu și Andronescu, cât și de fostul ministru Hărdău, a fost oprită in extremis de Funeriu la Senat în ultima sesiune a anului trecut. Posibil ca această înverșunare a lui Funeriu să-l fi costat poziția în propriul său partid.

De fapt, ce interese sunt în joc?

Este posibil ca în viitor, parte dintre fabricile de diplome private să se închidă, din lipsă de studenți. În mandatul lui Funeriu, Spiru-Haret de exemplu, a trecut de la 90 000 de înmatriculări anuale la maximum 12 000.

Conform modificării introduse ieri, patrimoniul revine fondatorilor, persoane fizice, chiar în condițiile în care n-au plătit impozite și TVA. Și e vorba de sume ce ajung la un miliard de euro.

Studenții aflați încă la studii, ar putea fi trimiși acasă fără nicio explicație, după ce i-au îmbogățit prin taxe pe proprietarii universităților. Din legea de modificare lipsește orice prevedere referitoare la modul cum ar putea fi apărate drepturile lor.

Faină afacere! Pornești o universitate privată într-un apartament de bloc, incasezi taxe de la 340.000 de studenți, cum era cazul universității Spiru Haret, prefăcându-te că-i înveți carte, dai examenele de absolvire tot pe computere, astfel că majoritatea studenților nici nu au văzut la față vreun profesor în toată perioada studenției, construiești din banii lor adevărate palate, după care le vinzi și te trezești cu un profit net de sute de milioane de euro. La banii ăștia ce să ne mai mirăm că sunt cumpărați parlamentari, că trec de la un partid la altul, că vor semna, posibil, moțiunea de cenzură. Să adăugăm că nicăieri în Europa nu se aplică sistemul acesta de lichidare a universităților private.

Alte modificări ale LEN se referă la eliminarea restricțiilor privind nepotismul, vârsta de pensionare, numirea rectorilor de către fondatori, nu aleși prin vot secret și altele. De exemplu, apare ca organism de conducere Biroul Senatului, care nu există în actuala formă a LEN, un număr restrâns de persoane din camarila rectorului, care ia decizii în locul Senatului, ales democratic prin vot secret. Adică, ne întoarcem la situația existentă înaintea intrării în vigoare a LEN.

Din păcate, minunea unei reforme esențiale în educație a ținut doar un an și două luni. Interesele financiare ale proprietarilor fabricilor de diplome întorc totul la situația anterioară apariției LEN. În prag de alegeri e limpede că deputații și senatorii, partidele, caută protectori inclusiv financiari. Mai lipsește să treacă inițiativa Andronescu de înscriere la universitate fără bacalaureat și am rezolvat cu totul problema. Adică ne facem de râsul Europei.

Ce putem face? Doar să avem grijă pe cine votăm la alegerile din anul acesta.

Distribuie acest articol

59 COMENTARII

  1. Despre Petru Filip… e un personaj dubios; demn reprezentant al așa-zisului grup de ”băieți deștepți”. După trei mandate de primar al Oradiei în care a făcut cam ce a făcut Apostu la Cluj, acum observ că nu s-a ”lăsat” de obiceiurile vechi, în calitate de senator.
    Recent, zilele trecute, a trecut în tabăra PNL; și asta după mai bine de 20 de ani de PDL.
    Sper ca lumea să nu îl mai voteze la următoarele alegeri.

    • Nu chiar!
      O buna bucata de vreme, Filip a fost „independent” – mi se pare ca abia prin 2000 (nu sunt f. sigura ref. la anul exact) a fost racolat de PD ;)

  2. Asta e domnu Vlaston! Asta votam asta avem. PDL nu e foarte diferit de PSD/PNL. Diferenta a facut-o basescu plus o mina de oameni (Funeriu, Macovei, Predoiu, Orban, Ciolos, eventual MRU) Restul sunt fix la fel ca PSD/PNL. Iar reforma in tara asta nu se va face atit timp cit votam cu aceleasi mafii si grupuri de interese. Baietii care s-au ales cu sacosele date mita sau cu autocarele plimbate din sectie-n sectie nu vor fi niciodata interesati de altceva decit de propriul buzunar.

    Dupa ce USL cistiga alegerile, sa vedeti cum se linisteste totul si-n justitie, si-n invatamant.

    Partea proasta a ca si societatea, in marea ei majoritate, e compusa tot din tipul asta de indivizi obisnuiti sa functioneze cu pile si relatii. parlamentul e doar o imagine a tarii.

  3. a ramas doar psihoza cu ascultatul telefoanelor..parlamentarii nici nu trebuie sa mai fie atenti cand e vorba de sume mari avand spatele asigurat chiar din servicii.., vin alegerile..

  4. 90% dintre angajatii din educatie au fost si sunt impotriva Legii educatiei.Nefiind interesat de aceasta lege,le doresc celor din educatie sa vina la putere USL,sa se abroge legea si toti copii valorosi sa plece sa studieze in strainatate,iar aceasta adunatura din educatie sa educe ciurucurile.Personalul din educatie nu vrea sa educe ci sa primeasca spagi,sa nu plateasca impozite pe meditaii si sa primeasca salarii mari pe stat degeaba.Succes!

  5. Dle.Vlaston ,m-am saturat de cate ori ati criticat legea dlui .Funeriu.Acum vedeti ce inseamna alternativa la PDL ? P.S.Filip,Paran & au parasit barca PDL pentru a putea vota si modificarile de care vorbim.

  6. Stimate Diomnule Vlaston,

    Felicitari pentru articol. Foarte documentat. Cu un singur lucru nu sunt de acord – ca nu mai putem face nimic,. Cred ca trebuie sa cerem presedintelui sa nu promulge aceasta lege care incalca principii dupa care se ghideaza filantropia si fundatiile in toata lumea. Patrimonul acestora nu poate reveni fondatorilor ca in cazul societatilor comerciale. Aceasta este esenta fundatiilor ca persoane juridice non-profit – deicarea unui patrimoniu unei cauze de interes public – si logica pentru care Legea Educatiei a permis numai fundatiilor sa poata desfasura activitati de invatamant superior si nu societatilor comerciale. Aceasta incercare frauduloasa de „privatizare” a unui patrimoniu urias destinat unui interes public – educatiei – nu trebuie sa mearga pana la capat. Aceste patrimonii au fost construite cu taxele studentilor in conditii fiscale avantajoase – cf. Codului Fiscal taxele la universitati private nu sunt venituri economice ci non-profit. Este necesara formarea unei coalitii din organizatii active in domeniul educatiei si din fundatii serioase care sa ceara Presedintelui sa nu promulge aceasta lege.

  7. Ingrozitor ce adunatura jalnica este parlamentul. Nu inteleg de ce domnul Funeriu, un om de stiinta, s-a bagat in cloaca aceea de guvern si parlament.

    Este fantastica opozitia la LEN, la standardele minimale, la nepotism si pensionarea dinozaurilor.

    Nu cred ca are nici Traian Basescu vointa sa faca curat in universitati.

    Imediat trebuiau pensionati toti de 65 de ani, de tot, cu interdictia de a mai intra in universitati. Si buni si rai, ca toti au beneficiat de coruptia sistemului, au vandut doctorate gen Megan si Balint la Timisoara, si-au adus toate rudele in universitati, gen tot Megan din UVT Timisoara, cu fiica profesor de matematica (!!) si nepotul decan la economice, sau tot acolo rectorul Pirtea este nepotul si consatean cu presedintele Senatului, vechiul rector Talpos, finantistul cu lucrari ISI de chimie (!!!!), aparut recent si in ziarele locale ca si balint cu amanta-sa Braiescu Liliana care s-a certat in direct la Tv local cu sotia sa.

    Si la fel e peste tot, in toate universitatile, exact ca in mizeria ce este acuma si in politica, ca te apuca vomitatul cand le vezi mutrele la Tv, a lui ex-sindicalistul Croitoru etc.

    Da, asa cum zicea cineva mai sus, dascalii romani in majoritate nu vor decat sa continue in promiscuitatea asta si sa nu se schimbe nimica in sistem, chiar daca alte zeci de generatii de studenti si elevi for fi distrusi prin ceea ce sunt invatati in universitati si scoli, prin modul in care li se preda si sunt evaluati. Invatamantul ramane ceea ce a fost si pe vremea mea, o MARE pierdere de timp. De abia dupa ce scapi de toti acesti impostori numiti profesori universitari, te poti apuca singur realmente sa inveti ceva util, la vreo firma din viata reala.

    Si ati uitat sa spuneti de incercarile economistilor de a reduce standardele de promovare. Pe ei care am o reala ciuda dupa ce am vazut ce se preda la master si doctorat la feaa UVT Timisoara, o gramada de gagicute si madame sau filfizoni trasi la costum nu aveau cunostinte elementare de finante si scoteau o prostie pe gura tot la doua vorbe la curs. Cine naiba i-a fcaut profesori???

  8. Domnilor,
    Sunt prof univ dr la Spiru Haret. Nu ma simt nici „mizerie”, nici „impostor”, nici nepregatit pe domeniul meu de expertiza. Am 15 ani de experienta in invatamantul superior si ma simt, la fel ca si alti colegi ai mei, jignit de comentariile dvs nedocumentate. Nu voi discuta aici despre legea educatiei, nici despre ce se va intampla cu proprietatile imobiliare ale universitatilor (caci se pare ca numai asta va intereseaza), ci despre nivelul studentului roman. Da, am fost obligati sa scadem nivelul de predare enorm, caci studentii nostri vin din liceu cu niste cunostinte de clasa a 4a. Ce doreati, sa facem chestiuni elaborate cand ei nu au baza? Asa ca, da, am scazut nivelul. Personal, am tinut cursuri si cu 130 de studenti in sala si cu unul singur. Am avut aceeasi conduita profesionala, indiferent de numarul lor, de valoarea taxelor percepute (la Spiru sunt celel mai mici taxe), de interesul pe care si-l dadeau unii dintre ei. Sunt mandru ca sunt inca aici, caci am avut de-a face cu obstacolele pe care oameni ca dvs le ridica, am luptat cu negativismul dvs, cu prejudecatile dvs. Da, domnilor, am scazut nivelul, caci era singura solutie, adaptarea. Dar asta nu inseamna ca nu mi-am facut datoria de dascal si de profesor. Am demnitate, domnilor, si nu doresc sa discut pe tonul adoptat de unii dintre dvs. Aveti argumente pt ce spuneti? Stiti ce fac absolventii nostri, stiti cum li se schimba viata dupa ce se prezinta la cursurile facultatii? Stiti ca ne vin studenti de la facultati concurente de stat si prefera sa asiste la cursurile noastre, caci, spun ei, sunt mai interactive, mai utile si mai placute? Stiti ce eforturi fac profesorii pentru a se pregati pentru cursuri? Stiti cate articole stiintifice trebuie scrise si publicate in acest sens in reviste de specialitate? Stiti, domnilor, ceva concret, sau doar aruncati cu pietre? Nu va trebuie cursuri universitare…? NIci o problema. Piata cere ospatari, mecanici si maturatori. Facultatea este facultativa, domnilor, de aceea se numeste asa. Cu tot respectul, dragi romani, va taiati craca de sub picioare cand ganditi asa si ajungem sa ne meritam soarta. E usor sa acuzi, e infinit mai greu sa faci ceva concret si constructiv pentru a schimba mentalitatea unor tineri studenti dezorientati si manipulati de media.

    Cu umilinta, un profesor (inca) universitar

      • Am sa intreb pe umilului profesor universitar. Daca facultatea este facultativa, de ce a trebuit sa scadeti standardele de predare? Daca e facultativa si sunt admisi/trec anul prea putini, se inchide, nu? Pe langa standardele de predare mai sunt si cele de „viata”, daca ne pliem pe delasare sau ne adaptam nivelului cel mai de jos, cred ca se poate trasa o curba (destul de bine estimata), descendenta si trista. Predau cursuri, dar nu in sistem universitar si pe langa asta incerc sa ridic nivelul celor ies de pe bancile facultatilor (publice sau private). Recunosc ca nu m-am gandit cum sa ma pliez pe nivelul lor ci cum sa le transmit sau sa-i fac sa descopere lucrurile pe care eu le consider necesare si pe care in mod evident nu le poseda. Daca o firma nu reuseste acest lucru intr-un timp rezonabil din punctul pietii de vedere ii concediaza pe acei proaspeti absolventi. Cam asta ar trebui sa faca si o facultate cu cei admisi/candidatii. Mai in gluma sau mai serios ajungem sa acuzam educatoarele de la gradinita de acest lant al slabiciunilor.

        • Nu standardele de predare au fost scazute in primul rand, cu toate ca si acelea, ci cele de evaluare. Si nu Spiru Haret a scazut aceste standarde, ci universitatile de stat. Spiru Haret, contrar opiniei majoritare, nu a facut atatea ilegalitati pe cate i se pun in carca, ci a speculat in cel mai „eficient” mod, oportunitatile create de sistem. Aspectele negative ale sistemului s-au observat mai usor la cea mai mare structura de acest tip, insa s-a acreditat ideea ca aceste vicii ar apartine institutiei, in primul rand, iar nu sistemului. Daca vrem sa nu vedem realitatea vom continua sa credem ca Spiru Haret a creat, in mare parte, acest sistem, ceea ce nu este adevarat. Ca un argument, Ecaterina Andronescu, un reprezentat de frunte al sistemului putred din invatamantul superior, a pornit razboiul impotriva USH din interese nelegitime, care tin de eliminarea concurentei si conservarea puterii, iar nu dintr-un elan reformist. Revenind, in invatamantul superior a scazut exigenta fiindca au prevalat criteriile economice, numar de studenti care fie platesc direct o taxa, fie plateste statul pentru ei. Un astfel de sistem nu va putea performa niciodata, daca nu vor exista parghii serioase care sa creeze un interes pentru ca nivelul de exigenta sa creasca. Atata timp cat picarea unui student la examen trebuie facuta limitat, fara ca sa-l determine sa renunte la facultate, pentru ca aceasta sa nu piarda bani, nu se va schimba nimic in sistem. Universitatile nu vor functiona doar cu bune intentii, ci in primul rand se vor ghida dupa interese. Iar daca interesul de a scoate absolventi cat mai buni va fi recompensat prioritar, acestea se vor adapta si se vor reforma de la sine. Deocamdata se recompenseaza cantitatea in detrimentul calitatii, iar autoritatile ar trebui sa se concentreze in primul rand pe reformarea universitatilor de stat, fiindca acestea au dat si vor da, deocamdata, tonul in legatura cu calitatea. Vreau sa spun ca reforma trebuie sa vizeze tot sistemul, iar incercarea de a spune ca marea putreziciune a acestuia este USH este cea mai mare diversiune posibila prin care se incearca sa se mimeze reforma si sa se elimine un concurent care nu e nici mai bun nici mai rau decat marea majoritate a institutiilor de invatamant superior. Cunosc cazuri de facultati de la USH care au dobandit de la ARACIS „incredere deplina” din prima incercare, in conditii de ostilitate atat la nivelul comisiei de evaluare, cat si a consiliului, asa cum stiu cazuri de universitati de stat care au reusit cu greu sa obtina la evaluare „incredere limitata” in conditii mult mai binevoitoare.

    • D-l meu,
      am terminat o facultate de stat in 98 cu medie foarte mare, am lucrat pe branci pentru asta, fara pile, fara copiat… doar pe baza muncii mele. Cum credeti ca ar trebui sa va privesc eu, cand in anii urmatori, „universitatea” S. Haret(eu as spune harlet) a invadat piata cu oameni „literati”, „adevarati „intelectuali” posesori de „diploma” care nu stiu sa aplice regula de trei simpla? Cum credeti ca ma simt cand munca mea si rezultatele mele au fost banalizate de activitatea d-vs profesionala, tot idiotul din cuca macaii din deal si vale, avand diploma de la Harlet????Cum credeti ca ma simt ca tutore profesional la niste incepatori in ale profesiei care habar n-au ce au facut in facultate, ca oricum au trecut „pentru ca pentru asta am platit”????
      Nu trebuia sa va simtiti jignit ci mai degraba umil…. Cand te insotesti cu cine te insotesti, e greu sa ceri respect!

    • O intrebare, domnule profesor: pe studentii aceia, cu cunostinte de 4 clase, ii promovati la materia dumneavoastra?

    • Si daca indivizii respectivi nu stiu nici macar citi sau scrie, ce veti face, domnule profesor? Veti scadea si mai mult standardele, cerandu-le doar sa poata indruga 3 cuvinte fara a se balbai, pentru a furniza o diploma oricui plateste?

  9. După cum se vede,usl a îneput sa-si pregătească guvernarea.Probabil că vom constata că,față de probabila viitoare guvernare usl,cea a PDL a fost una cat se popate de rezonabilă,cu toate bâlbâielile ei.Semănăm vânt,vom culege furtună.Răul cel mai mare posibilș este venirea la putere a psd.

  10. buna dimineata! imi puteti spune unde gasesc si eu forma adoptata de senat? in monitorul oficial nu a aparut inca, iar pe site-ul senatului nu se gaseste decat forma primita de la camera deputatiilor. multumesc!

  11. cea mai importanta prevedere a noii legi, lipseste din comentariul dumneavoastra: INTERZICEREA locurilor cu taxa la stat! Pe langa ca va ingrosa numarul „privatilor”, prevederea aceasta va duce la CONCEDIERI MASIVE LA STAT. Ma mir cum rectorii de la stat sunt de acord cu asa ceva!
    PS intr-un fel legea Funeriu isi merita soarta! Am urlat pe toate forumurile sa se NEGOCIEZE cu PSD-ul, macar cateva formule: lasarea rectorilor, etc! Cateva chestii minore care sa-i avantajeze pe PSD-isti si sa nu ii faca sa modifice orice in lege! Din pacate s=a preferat impunera cu forta … ca toate reformele de altfel! Si ca orice lucru impus cu forta … isi merita soarta! Sper ca urmatoarele guverne sa nu mai impuna nimanui ceva cu forta si sa negocieze!

      • Ba da modifica, daca ne uitam cum era trecut articolul 119 in Legea Funeriu:
        „In institutiile de invatamant superior de stat, invatamantul este gratuit pentru cifra de scolarizare aprobata anual de Guvern si cu taxa. Cuantumul taxei este stabilit de catre senatul universitar, conform legii. ”
        Ultima parte a disparut … deci adio locuri cu taxa la stat. Si cum Guvernul Ungureanu, s-a grabit sa mai taie din finantare prin introducerea granturilor in locul finantari pe cap de student … multe universitati de stat sperau sa treaca o parte din locuri la taxa. Acum nu mai pot face asta. Ori modifica Guvernul actuala modalitate de finantare ori se reintroduce in lege locul cu taxa la stat

        • 2.Alineatele (1) și (2) ale art. 119 se modifică și vor avea următorul cuprins:
          (1) În instituțiile de învățământ superior de stat, învățământul este gratuit pentru cifra de școlarizare aprobată anual de Guvern.
          Cuantumul taxei este stabilit de către senatul universitar.

          Aceasta e modificarea adusa de comisie si cu care a trecut legea.

  12. Cred ca singura solutia normala ar fi punerea pe picior de egalitatate e universitatilor de stat si a celor private.

    Toata lumea aduce in discutie situatia de la Spiru Haret. Dar, din cunostintele mele, nu e nici o deosebire intre ceea ce se invata la Spiru Haret si ceea ce se invata la Universitati de Stat, unele de mare „renume”. Am vazut analfabeti cu diploma de la universitati al caror nume (de „renume’) nici nu vreau sa il rostesc.

    Universitatile nu se impart in „bune” si „rele”. Toate sunt la fel de ineficiente, de foramle, de rupte de realitate si de aberant organizate, indiferent daca sunt la sud sau la nord, indiferent daca sunt de stat sau private.

    Trebuie sa ne impacam cu ideea ca nu mai avem invatamant superior, Deloc. Avem studenti buni, sunt de acord. Dar sunt buni pentru ca ivnata ei, nu pentru ca ii invata universitatile….

    Cat priveste patrimoniul, cred ca exageram. Cine credeti ca va cumpara vreodata cladirile universitatilor private falite?! Ce sa faca cu ele?! uitati-va la piata imobiliara (prabusita), la investitii (in prabusire), la populatie (in scadere) – cine sa cumpere ce!?

    OK, fondatorul universitati private X falite dobandeste o cladire cu trei etaje si 30 de sali de clasa. Ce sa faca cu ea?! Cine o cumpara?! Carrefur vrea sa plece din Romania, de exemplu.

    Odata dobandita in proprietate privata, cladirea aia e impozabila si mai trebuie si intretinuta. Daca mie mi-ar da o astfel de cladire gratis, eu as refuza-o.

    • Nu e o solutie asa buna. Statul garanteaza pentru calitatea universitatilor de stat si are parghii prin care le poate controla (cat de cat) evolutia, ceea ce nu e adevarat in cazul universitatilor private. Daca statul isi pierde credibilitatea din punctul de vedere al calitatii educatiei, nu se mai pot face angajari in functie de diploma si, mai rau, se pierd orice acorduri internationale asa ca studentii isi pierd posibilitatea de a folosi diploma in strainatate.

      • Absolventii sunt la fel de slabi, fie ca sunt de la stat fie ca sunt de la privat. Programele sunt rupte de realitate. Ce sa „garanteze statul”, pentru ca de la el pleaca aceasta prabusire?

        Poti sa imi dai si mie un exemplu de „o parghie prin care statul poate controla evolutia in cazul universitatilor de stat”?

        Statul si-a pierrdut deja credibilitatea din punctul de vedere al calitatii educatiei. De muuult timp angajarile nu se mai fac in functie de diploma.

        Teoretic, da – diplomele din Romania sunt recunoscute in strainatate. Dar practic lucrurile stau putin altfel…

        • Prin parghii ma refeream in principal la finantare. Ma indoiesc ca universitatile de stat se pot autosustine. Prin finantare se poate controla numarul de cadre didactice si de studenti.

          In general nu sunt pentru controlul de stat, mai ales in Romania. Insa nu cred ca universitatile private sunt inca o solutie viabila. Din pacate in societatea noastra nu se premiaza performanta. Cred ca principalul scop al studentilor a devenit diploma, nu cunostintele aferente. Cred ca ponderea celor care isi doresc doar diploma e mai mare la privat decat la stat. Daca scopul preponderent al studentilor este sa obtina diploma, atunci economia de piata va incuraja universitatile care dau diploma din ce in ce mai usor.

          In SUA cele mai performante universitati sunt cele private. Daca bine retin, in top 10 universitati sunt doar 1-2 universitati de stat. Insa, imi pare o diferenta majora faptul ca acolo societatea (economia) incurajeaza performanta. Scopul studentilor nu e doar sa obtina o diploma, indiferent de unde. Nu de asta platesc sute de mii de dolari pe educatie. Chiar azi am citit un articol (in The New Yorker, pentru cei interesati) care mentiona ca Stanford are ca principala sursa de venit participarea la start-up-uri incepute de studenti (de exemplu Google si Stanford). Astfel, cu cat e calitatea absolventilor mai buna, cu atat creste venitul universitatii.

          Prin comparatie, daca universitatile private romanesti ar incepe sa filtreze candidatii, venitul lor doar ar scadea.

          Asa ca pana se maturizeaza piata de munca si incepe sa incurajeze calitatea, nu vad alta solutie decat controlul de stat al educatiei. Ca la romanii antici: democratie, democratie, dar in situatii de criza trecem la dictatura.

    • Bine Dle Dedalus, daca Dvs. le refuzati, le iau eu. Cum puteti spune asa ceva, multe sunt foarte bine situate si valoreaza enorm si astazi.

  13. Bine ca v-ati trezit la realitate,d-le Vlaston.Da ,asta va fi soarta reformelor facute de Boc.PDL va pierde alegerilor si ne vom intoarce la vremurile lui Nastase,Andronescu,Catsalin Voicu,Rodica STANOIU.La treaba asta ati contribuit si dvs din plin.Ati maturat cu BOC si cu PDL la greu.Faptul ca se luptau sa schimbe ,in ciuda tuturor ,in bine ,n-a contat.Pt dvs a contat bilbele,faptul ca la unii dintre ei le-a mirosit gura.In loc sa-i sustineti ,i-ati desfiintat.Si dvs,si Tapalaga si Pora.Abia acum vedeti pericolul.Cam tirziu.Stapiniti-i sanatosi.E bine ca cei care vor veni nu sint coruptio,sint cinstiti.Ce va mirati ca schimba legile si cumpara parlamentari.?Ce vreti sa faca?Reforme?

  14. Domnul Vlaston nu stie ca domnul Croitoru a fost exmatriculat de la doctorat (SNSPA) si ca nu intruneste conditiile necesare pentru a fi lector. Desi el este lector!
    Faceti o ancheta sa vedeti cati parlamentari, secretari de stat, sefi de cabinet sunt angajati la Universitatea Cantemir pentru a va da seama pentru cine lucreaza cu adevarat institutiile statului.
    Poate faceti si o vizita la Cantemir in timpul campaniei electorale sa vedeti cum universitatea e utilizata ca spatiu de campanie politica, contrar legii.
    Cereti universitatii sa va arate rezultatele concursurilor de ocupare a posturilor didactice si veti vedea cum e posibil ca Senatul sa desfiinteze deciziile comisiilor de examinare si standardele impuse prin lege.
    Verificati ce publicatii are domnul Croitoru in calitate de cadru universitar, ce realizari in cercetare a inregistrat…Si totusi salariul sau de lector e mai mare pentru ca de, e parlamentar…Nu degeaba l-au angajat….

  15. De acord in totalitate cu opiniile exprimate. Doresc insa sa va reamintesc ca, in perioada in care LEN era in dezbatere, au existat numeroase opinii care spuneau ca orice reglementare in acest domeniu, oricat de buna ar fi ea, trebuie realizata cu o larga majoritate pentru a trece peste cumpana schimbarilor de putere. Dumneavoastra ati argumentat atunci, daca imi amintesc bine, ca noua reglementare va fi atat de buna si se va impune in randul marei mase a profesorilor, elevilor si studentilor, incat acestia vor fi principalul scut de aparare al legii impotriva incercarilor „mafiei” de modificare a sa. Am crezut atunci ca si acum ca va iluzionati. Dar probabil ca in timp vom ramane cu amintiri frumoase!
    In alta ordine de idei, doresc sa exprim din nou faptul ca, din punctul meu de vedere, problema majora a LEN este incoerenta redactarii care are o explicatie, nu si o scuza. Unui proiect coerent (Miclea) i s-au adus atatea modificari partiale si punctuale, unele chiar neavenite, rezultand un text final rusinos de prost redactat, lipsit de armonie, in parte confuz si contradictoriu. Si asta este meritul lui Funeriu!

    • 2.Alineatele (1) și (2) ale art. 119 se modifică și vor avea următorul cuprins:
      (1) În instituțiile de învățământ superior de stat, învățământul este gratuit pentru cifra de școlarizare aprobată anual de Guvern.
      Cuantumul taxei este stabilit de către senatul universitar.

      Deci?

  16. Cred ca singura problema este ca universitatile care urmeaza sa se desfiinteze, nu au platit pana acum taxe la stat. Cred ca este o problema care trebuie rezolvata ca fel ca si in cazul celorlalte fundatii din tara care urmeaza din diverse motive sa se desfiinteze.

    Cealalta problema, cu saracii studentii de la Spiru Haret care trebuie protejati de catre stat, este o falsa problema. Studentii aceia stiau pentru ce platesc. Puteau sa cheltuiasca banii aia prin baruri si tot aia era.

    Ideea ca rolul statului este sa ma protejeze de mine insumi este o aberatie!

  17. Se simte mirosul hienelor de la ASE care vor sa dea lovitura finala LEN. Ii deranjeaza teribil standardele minimale de promovare. Ca ei nu pot face articole in reviste ISI….

    Si ii deranjeaza si teza de abilitare.

    Absolut toti conducatorii de doctorate, inclusiv aia din CNATDCU trebuie trecuti prin abilitare, in lumina reflectoarelor, cu comisii numai de straini. Statul merita sa plateasca si sa aduca niste straini de la mari universitati si sa elimine uriasul numar de impostori conducatori de doctorate.

    Abia atunci o sa cred ca e vreo reforma, cand ii retrogradeaza pe marii impostori de la toate domeniile din tara, care au vandut doctorate pe banda, nu numai economisti, dar si de la stiinte exacte etc.

  18. A inceput masacrarea Legii Educatiei Nationale – Contributors…

    De citit de doua-trei ori. De gandit la pentru-ce-se-iese-dintr-un-partid, si ce forta au mai exact universitatile private in materie legislativa. De-acum incolo ar trebui sa fie un tur de forta….

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro