vineri, martie 29, 2024

Casta privire a teocrației

În anul 2002, în timpul unui incendiu la o școală de fete din Mecca (Arabia Saudită), Comitetul pentru Propagarea Virtuții și Prevenirea Viciului (mutaween, poliția politică responsabilă cu impunerea legii sharia) a interzis fetelor ce au încercat să se salveze să părăsească școala, întrucît nu purtau vălul prescris de litera Coranului. Mutaween a refuzat să îngăduie orice contact fizic între fetele cu capul descoperit și agenții forțelor de ordine, temîndu-se de o posibilă atracție sexuală între aceștia. Poliția religioasă a blocat așadar ieșirea din școala incendiată și a oprit toate tentativele fetelor de a se salva. 15 fete și-au pierdut viața și peste 50 au fost grav rănite în urma acestei intervenții motivate de dorința de a impune castitatea cu orice preț.

Acesta este, desigur, prețul teocrației. Atunci cînd virtuțile moralei religioase devin lege publică și sînt impuse cu forța, oamenii pot fi mai degrabă uciși sau împiedicați să se salveze de o catastrofă decît lăsați să supraviețuiească, dacă riscă să se abată de la litera acelor virtuți.

Castitatea și înfrînarea sînt virtuți recunoscute de majoritatea religiilor lumii. Alegerea de a le practica aparține celor care aderă consecvent la una din aceste religii. Totuși, virtuțile în discuție nu sînt de obicei privite ca scopuri în sine, ci ca mijloace pentru o mai mare libertate spirituală. Iar într-o lume modernă, în care structurile instituționale sînt modelate după principii pluraliste și democratice, cu ajutorul unor principii morale ce nu implică adeziunea la sisteme metafizice sau teologice (altfel spus, care sînt seculare), această aderență ține de libertatea conștiinței fiecăruia. Este discutabil dacă și în ce măsură ea trebuie să genereze, în democrație, doar comportamente private, dat fiind că există și o dimensiune publică a religiei, care nu este deloc identică cu cea politică. Dar, atunci cînd aderența la o anumită religie e normată ca obligatorie de către instituții politice, vorbim de o teocrație. Este cazul Iranului, al Arabiei Saudite și al teritoriilor din Siria și Irak ocupate de gruparea Statul Islamic.

În aceste condiții, este surprinzător că în România, care, deși se află ”la porțile Orientului”, face parte geografic, istoric și cultural din Europa, să auzim de propuneri bizare de ajustări ale legii educației, susținute cu sprijinul unei asociații creștine ce militează și pentru obligativitatea orei de religie în școli, astfel încît să impună promovarea ”abstinenței sexuale pînă la căsătorie” în școlile publice. Această asociație s-ar bucura cu siguranță de un sprijin călduros din partea Bisericii Ortodoxe pentru a organiza cursuri cu acest profil în cadrul parohiilor, sau în centre creștine din cadrul societății civile. Toate bisericile creștine au interesul catehetic de a-și instrui credincioșii în spiritul unui comportament curat și decent. Dar nici o biserică sau asociație creștină nu are dreptul să impună tuturor elevilor din învățămîntul de stat să frecventeze asemenea ”ore de castitate”, ce presupun mai întîi aderența liberă individuală la principiile unei religii.

Mai mulți membri ai societății civile au susținut, de altfel, în aceste zile, că ”promovarea abstinenței sexuale” în școli, propusă de consilierul Ministrului Educației Romeo Mosoiu (pînă nu demult, lider al Asociației Părinți pentru Ora de Religie) nu este soluția optimă pentru rezolvarea crizei generate de numărul mare de mame minore. O alternativă mai eficientă ar fi, după spusele acestora, informarea competentă a elevilor cu privire la implicațiile sexualității, ca și la măsurile de prevenire a bolilor cu răspîndire sexuală.

Historia magistra vitae, cum spunea Cicero. În timpul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea, a existat o controversă răsunătoare între activiștii seculari care luptau împotriva răspîndirii virusului HIV și episcopii africani ce au interzis distribuirea prezervativelor de către clinici catolice, în țările sărace din Africa sub-sahariană, chiar și în cazurile în care unul din membrii unui cuplu conjugal era infectat cu HIV. Deși au existat și episcopi catolici ce au susținut permisivitatea folosirii prezervativelor în astfel de cazuri, ca de pildă Card. Carlo Maria Martini, arhiepiscopul de Milano, linia susținută de episcopii africani, în acord cu poziția oficială a Vaticanului, a fost cea a diabolizării prezervativelor și a promovării abstinenței, chiar și în cazul cuplurilor conjugale în care unul din parteneri era infectat. Efectul a fost acela că Africa a continuat să înregistreze circa 2 milioane de morți pe an din cauza virusului HIV – mulți copii orfani rămînînd în stradă și din cauză că clinicile catolice au refuzat, în supunere față de autoritatea episcopilor ce au decretat ineficacitatea prezervativelor în combaterea HIV și superioritatea abstinenței, să permită distribuirea de prezervative celor deja infectați cu acest virus. Cred că lecția acestei istorii este destul de clară pentru oricine.

Interacțiunea dintre sistemele de valori religioase și cele seculare, care aparțin unei societăți pluraliste în care sînt respectați deopotrivă oamenii cu diverse credințe religioase și cei care nu aderă la nici una, este de obicei efectul unui proces de negociere și acomodare reciprocă, care poate să nu fie lipsit de tensiuni. Într-un fel, ceea ce se întîmplă azi în România în contextul disputelor despre educația religioasă este firesc, în măsura în care deprindem gradat valorile democrației pluraliste, nu prin formule importate rapid din alte țări, ci și prin confruntare și dezbatere în propria societate civilă.

Cei care apără principiile creștine în cadrul societății civile românești ar trebui, totuși, să cultive și ”o privire mai largă” – nu doar ”o privire curată”, preocupată de castitatea proprie și de cea a aproapelui. Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului, respectat ca un lider de întreaga lume creștin-ortodoxă, s-a alăturat, de pildă, îngrijorărilor Papei Francisc privitoare la criza mediului și la schimbările climatice. Acesta din urmă a exprimat chiar în enciclica sa recentă Laudato sii (Lăudat să fii), în care citează, nu doar din predecesorii săi în scaunul petrin și din Sf. Francisc, ci și din același Patriarh Bartolomeu, aprehensiunile sale în raport cu supraviețuirea întregii planete, ”casa noastră comună”, a tuturor speciilor de animale și plante create de Dumnezeu, ca și cu gravele nedreptăți economice și sociale ce conduc la perpetuarea sărăciei în multe zone ale planetei. Întrebarea privitoare la planeta pe care le-o oferim urmașilor noștri este, așa cum ne dovedesc Patriarhul Bartolomeu și Papa Francisc, o preocupare pe deplin creștină, ce impune o folosire responsabilă a resurselor. Un fals ”providențialism” ce pretinde că Dumnezeu ar oferi oamenilor resurse infinite, indiferent de felul în care aceștia aleg să le folosească, și că datoriile majore ale creștinilor se referă doar la castitate, pomană, post și rugăciune, riscă să semene mai curînd cu o contemplativă ”politică a struțului”, în condițiile crizelor ecologice și sociale de azi.

Într-o societate bolnavă de corupție și de obișnuințe ”cleptocratice” deprinse în comunism, creștinii ar putea fi, în plus, și o voce care ar susține în societatea civilă (nu în școlile de stat) bunele moravuri ale cinstei, promovînd o cultură diferită de cea existentă astăzi în România, mai ales din cauza viciului omniprezent al hoției. Creștinii, cu valorile lor întărite de credință, ar putea avea curajul să lupte pentru o societate mai dreaptă și mai plăcută lui Dumnezeu, deși cu armele îngăduite într-o cultură a libertății și a respectului pentru oameni diferiți. Un creștinism ”civilizat” nu ar fi implicit mai debil și mai apatic. Ar fi însă, probabil, mai puțin susceptibil să transforme societatea într-o teocrație polițienească. Ar fi un creștinism care le-ar salva pe fetele din școala incendiată, nu o religie de stat care le-ar bloca ieșirile.

Distribuie acest articol

30 COMENTARII

  1. instructiv articol !
    n am stiut de subiectul scolii de fete;oricit de bogat sa fii, Tanacu poate exista,iar cind un partid(cel mai mare pina acum) se intovaraseste cu o religie(fie ea si majoritara) viitorul nu arata bine

    • In Romania, mult invocata libertate de constiinta naste monstri. In numele audientei si a sfantului rating, prostituatele de lux (in masura in care „lux” se aplica la fotbalisti si miliardari de carton) au emisiuni tv cu ajutorul carora isi cresc cota „de piata” si promoveaza un model in societate.

      Fervoarea religioasa a prostimii se incadreaza firesc intr-un asemenea peisaj, fiindca majoritatea parintilor nu vor sa-si vada fetele ajunse „asistente tv” dar nici nu au idee cum le-ar putea educa altfel. Asa ca isi pun toate sperantele in Doamne-Doamne. Si daca va fi nevoie de talibani ortodocsi pentru ca promovarea acestor modele de succes sa inceteze, atunci vor aparea si talibani ortodocsi.

      A fost nevoie de 20 de ani pentru ca Parchetul sa ajunga la concluzia ca astea sunt totusi retele de prostitutie promovate de mass-media, timp destul pentru ca oamenii simpli sa se intoarca spre manifestari primitive de religie.

      • da ; as adauga opinia ca religiozitatea crescuta care a aparut dupa 90, poate avea o motivatie si in caderea comunismului:comunistii sint in general oameni cu origini sanatoase, au aderat la Marele Partid din oportunism(si bine au facut !,ha ha,au saltat direct in virful piramidei sociale fara efort)Cind regimul a cazut,acesti oameni s au simtit debusolati,iar religia,pe care o pusesera deoparte ca sa respecte linia partidului, a fost cea mai potrivita alegere.oamenii(nu toti)au nevoie de un Doamne,Doamne care sa i apere.
        imi amintesc ca se umpluse peste noapte spitalul de nebuni din oras,cu activisti comunisti, atunci in dec 89 la cadere
        iar Conducatorii patriei,care au umplut vidul de putere, au stiut cum sa se adapteze la noili conditii! mai un film cu muieri goale si reteta ii de succesuri. pina in 90, in timpul Mult Iubitului,cuvintul SEX era aproape un tabu in conversatile publice.Femeia era ptr procreare
        sigur intre habotnicia moldovenilor si religiozitate in Ardeal,cred ca acceptati exista o mare diferenta!? dar nu i asa; poporul rumin trebe sa fie unit si indivizibil ptr binele unora.

        • Habotnicia moldovenilor vs. Religiozitatea ardelenilor?!
          Bre rumâne, aprecierile astea generalizatoare sunt tipice celor convinși că nu mai au ce învăța, experiența personală fiind suficientă pentru concluzii atotcuprinzătoare.

          • omul pina moare are ce invata
            generalizarea o folosesti chiar daca esti constient ca nu e aplicabila la toti, ptr a cataloga o multime
            si folosind” bre” poate sinteti regatean,da io v am spus ca nu s rumin

  2. Din cate vad, articolele recente pe tema asta, cu implicatii directe asupra invatamantului, au foarte multa rezonanta. Sunt surprinsa de lipsa sugerarii unei cai de mijloc, pentru inceput, a la ora de religie: educatie sexuala, ora optionala, inscriere pe baza de cerere. Ar fi interesante de vazut reactiile parintilor.

  3. Eu as zice sa ne uitam din nou la propunerile Ministerului Sanatatii pt. Ministerul Educatiei (!) referitor la ora de ‘educatie sanitara’ (nu altceva), inainte sa ajungem la teocratie, ortodoxism si alte cele:

    ” La început, vor învăţa despre spălatul pe mâini, pe dinţi apoi venim cu noţiuni de prim ajutor, de alimentaţie sănătoasă, completăm apoi regulile de igienă, consultul medical, ce înseamnă consultul medical. Cunoaşterea sistemului sanitar, să ştii unde te duci, când te duci, cum te duci, drepturile şi obligaţiile pe care le au ca pacient”

    http://www.mediafax.ro/social/ministrul-sanatatii-vrea-ca-din-toamna-sa-fie-obligatoriu-ora-de-educatie-sanitara-la-toate-clasele-14331458

    De unde derapajele despre „educatie sexuala”, sau „castitate pina la casatorie”?
    Uite asa o propunere buna este ingropata dupa duscutii aiurea si derapaje verbale.

    • 25 mai – Ministerul Sănătății a avut o inițiativă de a introduce materia „educație sanitară” la toate clasele, începând cu 2015 (http://www.ms.ro/?pag=62&id=14988&pg=1).

      27 mai – După anunțul MS, mai multe ONG-uri au lansat o scrisoare deschisă în care lăudau inițiativa și cereau ca materia să devină obligatorie și să includă și conținut legat de sexualitate, conform recomandărilor Comitetului ONU (http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20192090-scrisoare-deschisa-mai-multor-ong-uri-catre-ministrii-sanatatii-educatiei-afacerilor-externe-sustinem-introducerea-scoli-educatiei-pentru-sanatate-materie-obligatorie.htm).

      10 iunie – Mai multe ONG-uri, printre care și Asociația Părinți pentru Ora de Religie au lansat o altă scrisoare deschisă, prin care cereau promovarea abstinenței în școli ca „cel mai bun lucru pentru sănătatea copiilor” (http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20224009-mai-multe-ong-uri-printre-care-asociatia-parinti-pentru-ora-religie-cer-ministrilor-educatiei-sanatatii-promoveze-scoli-abstinenta-pana-casatorie.htm)

      Fragmente interesante (sau alarmante, depinde cum privești situația) din scrisoarea pro-abstinență:

      „Vă transmitem preocuparea și îngrijorarea noastră referitoare la insistența acestor organizații de a impune un model curricular extrem de libertin, al cărui scop nu este sănătatea copiilor noștri, ci ideologizarea și îndoctrinarea lor. ”

      „Cercetările științifice ne arată clar că ideologia identității de gen și promovarea homosexualității nu-și au locul în școli. A-i învăța pe copii cu privire la pretinsa divergență între sexul biologic și un pretins „sex social” nu poate decât să-i confuzeze, având în vedere volatilitatea și viteza cu care se inventează noi și noi „identități de gen”. Discursurile despre „homofobie” nu-i ajută nici ele cu nimic, atâta timp cât caută să normalizeze un comportament care, din punct de vedere medical și moral, prezintă riscuri multiple și majore.”

      „dorim să știm ce li se va transmite copiilor la orele de educație sanitară: li se va spune adevărul? Vor fi respectate valorile pe care noi le insuflăm acestor copii? Sau li se va spune să exploreze, să experimenteze și că actul sexual este un act fiziologic decuplat de orice conotație morală, cum susțin colegii noștri din societatea civilă care v-au scris recent?”

      „elevii, copiii noștri, trebuie educați spre înfrânarea trupească și amânarea relației intime până la vremea căsătoriei. Aceasta este singura cale către sănătatea și bunăstarea lor, evitând bolile venerice, avorturile și suferința emoțională.”

  4. Stimata doamna, exemplul dat de dumneavoastra cu tragedia din Arabia Saudita are un efect de traznet, insa se potriveste ca nuca-n perete. Ceea ce faceti dumneavoastra se numeste transfer de continut prin asociere: promovarea a ceva nu inseamna interdictie, stiti asta foarte bine, insa utilizati tehnici ieftine de manipulare pentru a crea confuzie. Copiilor ar trebui sa li se explice ca promovarea castitatii pana la casatorie n-are nicio legatura cu educatia sanitar-sexuala, care este absolut necesara si trebuie facuta in orice conditii. Toata nebunia asta cu opozitia dintre promovarea castitatii inainte de casatorie si educatia sanitar-sexuala este distructiva si face foarte mult rau. Nu este absolut nimic rau in promovare, cu explicatii cat se poate de clare ale avantajelor si ale dezavantajelor, lasand copiii sa aleaga ei si numai ei.

    • In orice alt domeniu le spunem copiilor: asta e bine, asta e rau, dar cand vine vorba de sex, trebuie sa aleaga ei si numai ei? Nu stiu cum le vin unor oameni responsabili ideile astea, probabil nu sunt parinti.

  5. imi place articolul si sunt de acord cu spiritul lui.

    totusi e o afirmatie cam tare cea din paragraful de mai jos:

    „Atunci cînd virtuțile moralei religioase devin lege publică și sînt impuse cu forța, oamenii pot fi mai degrabă uciși sau împiedicați să se salveze de o catastrofă decît lăsați să supraviețuiească, dacă riscă să se abată de la litera acelor virtuți.”

    e o opinie cred nu.

    e un articol de opinie. as zice deci ca tragerea unei concluzii generale si cu atata tarie doar dintr-un caz particular e cumva scuzata de necesitatile retoricii, dar totusi pentru a pastra pana la capat echilibrul articolului….

  6. As mai adauga la lista de mai sus legile aberante din Afganistan si alte tari musulmane potrivit carora o femeie violata e condamnata la inchisoare sau chiar la moarte pentru adulter sau relatii in afara casatoriei…

  7. Confundati castitatea cu dogmatismul … nu neaparat religios. Intamplarea face ca acest caz e legat de religie … dar poate nu mai strigator decat multiplele victime ale comunismului sau alte atrocitati umane care continua sub auspiciile sutinerii integritatilor teritoriale sau al democratizarilor.

    Unde e problema … in cazul de fata … e lipsa intelegerii … Din aceasta lipsa se iau deciziile, se trag judecati incomplete …

    Legat de schimbarile climatice … reale de altfel, cauzele lor sunt multiple: inclinatia axei de rotatie a pamantului, care variaza, miscarea de precesie, excentricitatea orbitei, energia termica a Pamantului, circuitul in natura a gazelor cu efect de sera, activitatea solara, topirea ghetarilor si influenta lor asupra curentilor oceanici. Singurul aspect care tine de oameni in schimbarea climatica e legat de gazele de sera. Schimbarile tiparelor climatice vor influenta cel mai probabil culturile predominante care constituie hrana de baza a 90% din populatia, mare si in continua crestere, a planetei si anume orezul si graul.

    Cred ca recoltele slabe au reprezentat o cauza majora in declansarea Primaverei Arabe. Nu putem decat sa ne gandim ce ar insemna foametea la nivel planetar.

    Oricum constientizarea pare o idee buna, daca duce la castitate cu atat mai bine, intrucat va opri explozia demografica pe de o parte si poate duce la o intelegere reala, inclusiv in ce priveste cauzele si efectele schimbarilor climatice.

  8. Este o mentalitate paguboasa la noi ,
    sa nu vorbim despre rau in general , ca asa ii stimulam pe oameni sa faca raul .
    Sa intoarcem privirea in partea cealalta , cand vedem raul ,
    ca poate asa raul dispare de la sine .
    In mintea multora , a le face copiilor educatie sexuala ,
    inseamna sa-i stimulezi si mai mult pe copii sa faca sex .
    Cea ce este gresit .
    Explicandu-le consecintele , pericolele , vor decide si cu mintea, cu ratiunea
    , daca sa faca , sau nu sex .
    Nu numai instinctual , sau emotional.
    Ar trebui sa invatam copii sa ia decizii rationale , sa respecte norme morale pe principiul …
    o fapta implica consecinte . Merita platit pretul consecintelor ?
    Noroc ca tanara generatie nu citeste Biblia , ca ar fi surprinsi sa gaseasca acolo o multime de exemple de incesturi , concubinaje …etc.

    • Asa este, se gasesc. Dar tot in Biblie se vorbeste si despre pedepsele (cumplite uneori) ale celor ce au comis aceste incesturi, concubinaje etc. :)

      • Pedepsele sunt o consecinta directa a comportamentelor … oamenii devin perfizi, nemilosi, neinduplecati, ipocriti, desfranati, fara cuvant, lacomi, mincinosi, ascunsi. Iar aceste comportamente se propaga o data la oamenii cu care intra in contact si apoi se transmit genetic la urmasi … care se procopsesc cu o lume plina de consecintele acelor fapte atat in exteriorul lor cat si in interiorul lor: educatie primita in spiritul acelor comportamente, precum si genetic …

  9. „Saracia este cea mai mare agresiune facuta omenirii” (M. Gandhi), prin saracie, insa, sa nu ne limitam abordarea la lipsa de resurse financiare, vitala dar paradoxal, insuficienta (!) pentru mentinerea umanitatii sub control!
    Saracul, ca sa fie perfect dependent si neputiincios trebuie sa fie, neaparat, sarac cu duhul! Numai astfel, el va fi in permanenta manipulabil!
    I se va inculca, deci, o stare de SFANTA FRICA permanenta, organica, paralizanta, deoarece premergatoare a…”fatalitatii”! Pentru atingerea acestui obiectiv, cel mai simplu este sabotarea invatamantui, pregatita in amonte de decredibilizarea educatiei transmise de altcineva decat „organele abilitate”!
    Faptul (demonstrat stiintific!) ca forta gandirii, a spiritului care ne anima pe fiecare, este capabila sa transcenda datele concrete ale existentei ca sa gaseasca, concret, algoritmul iesirii din impas, va fi ridiculizat !
    Manipulatorii de constiinte de pretutindeni se vor adapta, mereu si cu aceeasi eficienta, „gusturilor” locale, ca sa serveasca, invariabil, derivate ale fricii, ca unic meniu cu care sa indoape candidatii la lobotomizare!

    • Hai mai Ela … Cred ca de data asta au nimerit-o … poate doar ca incalzirea sa fie de fapt o racire pe termen mediu … Oricum efectele negative la nivelul agriculturii chiar si minore intr-o lume cu populatie in crestere sunt destul de nasoale … Chimicalele si aditivii mai umplu golul alimentar in asa fel incat oamenii sa aiba macar senzatia de satietate daca nu se hranesc. In fond nu foametea scoate oamenii in strada ci senzatia de foame …

  10. Acest articol pleaca de la o premiza gresita si ilustrarea lui cu cazul Mecca 2002 (cu fapte destul de disputate in Arabia Saudita) face parte din tehnicile profesioniste de manipulare.
    Problema absintentei sexuale la varste tinere nu are decat o legatura tangentiala cu religia ci tine de sanatate si economie.
    In occident aparitia frecventa a teenage mums si single mums a creat probleme sociale foarte dificil de rezolvat. Astfel de mame nu lucreaza nicaieri, si sunt dependente pe termen de asistenta sociala. Copiii nascuti din astfel de mame sunt dezavantajati social si traumatizati emotional.
    In ciuda a ceaa ce va spun marile companii farmaceutice folosirea timpurie a pilulelor anticonceptionale are efecte negative asupra sanatatii tinerelor femei. Acesta esete si motovul pentru care s-a dezvoltata o industrie uriasa a fertilizarii in vitro.
    Distrugerea familiei traditionale va duce pe termen lung la un declin economic si semnele se vad deja.
    Cat despre teocratie in Romania articolul este rizibil. Sunt tari din lumea democratoca in care exista teocratii ascunse dar mult mai puternice decat in Romania. Cunosc o tara in care nu te poti casatori decat religios sau in care un lider religios trebuie sa-ti recunoasca apartenenta la un grup etnic ca sa te poti casatori. La noi niste preoti habotnici si stupizi cred ca au o influenta reala in stat cand nu sunt decat niste profitori de mana a treia. Puterea in R este seculara.

  11. Straw Man Argument: A subtype of the red herring, this fallacy includes any lame attempt to „prove” an argument by overstating, exaggerating, or over-simplifying the arguments of the opposing side. Such an approach is building a straw man argument. The name comes from the idea of a boxer or fighter who meticulously fashions a false opponent out of straw, like a scarecrow, and then easily knocks it over in the ring before his admiring audience. His „victory” is a hollow mockery, of course, because the straw-stuffed opponent is incapable of fighting back. When a writer makes a cartoon-like caricature of the opposing argument, ignoring the real or subtle points of contention, and then proceeds to knock down each „fake” point one-by-one, he has created a straw man argument.

  12. Al doilea comment, primul cenzurat
    @ transfer de continut prin asociere
    Memă – termen introdus în anul 1976 de către Richard Dawkins și se referă la o unitate de informație culturală, capabilă de a se propaga de la o minte la alta.
    ……
    Mema asocierii Romaniei cu teocratiile islamice a fost lansata la un miting iredentist, organizat de militantii Jobbik pe 11 martie 2015 la Budapesta.
    …..
    La mitingul respectiv, Arpad Gyorgy-Mozes, liderul Societăţii pentru Ţinutul Secuiesc, a declarat că România este Statul Islamic al Uniunii Europene.
    ……..
    In spatele Jobbik firele sunt manevrate de la Maskva.
    ….
    Mema Romania-talibanism, stat islamic al UE a fost preluata si de catre promotori ai independentei Transilvaniei.
    ……
    Scop pe plan intern:reorientarea perceptiilor majoritatii populatiei Romaniei.Una dintre cele mai anti rusesti populatii din europa.

    Cum poti sa obtii o reorientare strategica a perceptiilor populatiei romanesti?
    Ataca-i la lingurica, la credintele, superstitiile, obiceiurile, common sensul, prejudecatile lor mic burgheze.Ataca-i cu agentii tai, legendati in stegari ai valorilor europene si euroatlantice.
    La actiunile initiatorilor avizati se vor ralia suficienti naivi, sincer convinsi, oportunisti, tovarasi de drum sau idioti utili.
    ….
    Rezultatele nu vor intarzia sa apara.Deja apar, pe ici , pe colo.
    Razboi hibrid.Meme.

  13. Un articol binevenit si bine scris.

    Ca si clasa politica, clasa preoteasca sufera la capitolul „exemplu personal”. „Fa ce zice popa, nu ce face popa” nu poate avea succes la un om ancorat in realitate, care trece prin filtrul gandirii ce vede si ce aude.

    Ca si clasa politica, clasa preoteasca este blocata intr-un anacronism de care nu e pe deplin constienta, un anacronism care nu face decat sa micsoreze, pe zi ce trece, numarul celor ce „se uita in gura” preotimii.

    Ca si clasa politica, clasa preoteasca nu vrea (sau nu ) poate sa vada ca vremurile se schimba si ca o minima adaptare a discursului este obligatorie, in vederea evitarii scaderii numarului de adepti.

  14. „În aceste condiții, este surprinzător că în România, care, deși se află ”la porțile Orientului”, face parte geografic, istoric și cultural din Europa, să auzim de propuneri bizare de ajustări ale legii educației, susținute cu sprijinul unei asociații creștine ce militează și pentru obligativitatea orei de religie în școli, astfel încît să impună promovarea ”abstinenței sexuale pînă la căsătorie” în școlile publice.”

    Cu toata stima doamna cred ca rationamentul dumneavoastra se bazeaza pe un postulat subred: apartenenta Romaniei la spatiul cultural din Europa. Multa vreme si eu am crezut acest lucru. Nu il mai cred. Cred ca Romania este ceea ce Huntington numea „torn country” – si nu spun aici ca impartasesc viziunea de ansamblu a conficului de civilizatii. Indraznesc insa sa afirm ca exista asemanari foarte mari intre Turcia la inceputurile Kemalismului sau Iranul in perioada Sahului si Romania. Exista in mod cert o elita occidenalizata in Bucuresti, in marile orase si in vestul tarii. Si in rest exista o mare masa care apartine cultural si psiho-social spatiului mediu-oriental. Credinciosul ortodox roman nu are mare lucru in comun cu cel catolic francez sau italian sau cu britanicul anglican.

    L-am auzit o data pe un inalt ierarh ortodox tinand o conferinta intr-o aula universitara. Era vorba de Kallistos Ware. Si mi-am spus da, uite, daca exista oameni ca acestia exista si o compatibilitate intre ortodoxie si societate civila, libertate individuala si democratie liberala. Doar ca episcopul Ware este un occidental care a facut un salt de credinta constient spre o anumita spiritualitate. E un altoi pe corpul unei plante care din pacate creste pe un alt sol si se hraneste cu alti nutrimenti – nu cu libertate, nu cu constiinta cetateneasca, nu cu inteligenta.

    • Spatiul cultural si transferul cultural sunt niste mari iluzii … Influentele exista in masura in care exista schimburi intre natii … Ori schimburi reale, e foarte greu sa ai, in primul rand e vorba de o anumita selectie, apoi de disponibilitatea pentru a realiza aceste schimburi … Ca cineva l-a tradus de exemplu pe Nietzsche sau pe Cartarescu nu inseamna ca au permeat culturile. In primul rand … conteaza calitatea traducerii … E ffff dificil sa redai intelesul asa cum a fost el gandit de autorul in cauza. Cu cat calitatea operei creste cu atat creste si dificultatea de a avea o traducere eficienta … pentru ca in esenta e nevoie de o persoana cu un grad similar de intelegere pentru a efectua acest transfer. Ori la traducerile pe care le avem, nu stiu e cu adevarat uimitor daca ma uit in comert sunt sute de carti traduse din te miri ce limbi … e cred ca destul de clar ca e mai mult o industrie decat un efort de a transmite cunoasterea.

      Cat despre transmiterea intelegerii prin contact direct, aici … cred ca ne iluzionam daca credem ca auzim voci importante din alte culturi … Ok, il vedem pe Eckhart Tolle, Stephen Hawkins, apoi niste firme de succes venite din vest: un Facebook, un Google. Transferul tehnologic e facilitat pentru ca se monetizeaza dar intelegerea mi-e ca in cele mai multe cazuri ramane limitata la spatiul geografic in care a rasarit. Faptul ca ma pot informa activ despre ce se intampla efectiv in alte tari e posibil doar in masura in care cunosc acele limbi. Preponderent o fac in engleza si foarte rar in franceza pentru ca sunt singurele limbi pe care le-am invatat in scoala. Restul natiilor: rusa, norvegiana, finlandeaza, suedeza, greaca raman cvasi-opace intrucat le cunosc doar in masura interesului pe care il au membrii acestor natii de a se face auziti in alte parti sau al interesului romanilor cunoscatori ai acestor limbi si moduri de viata de a face transferul de cunoastere.

      Ce se intampla e un fel de izolationism temporar la nivelul natiilor, care se permeaza cu alte natii preponderent in virtutea contactelor care au loc datorita schimburilor economice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Tereza-Brindusa Palade
Tereza-Brindusa Palade
Profesoară de Etică Politică la Facultatea de Științe Politice a SNSPA, București. Eseistă, publicistă și poetă. Membră a Grupului pentru Dialog Social. Autoare a numeroase cărți de eseistică filosofică și teologică, printre care amintim: Noaptea gîndirii metafizice (2008), Fragilitatea Europei (2009), Castelul libertății interioare (2010), Chemarea înțelepciunii (2011), Infinitul fără nume (2013). Autoare a zeci de articole științifice în limbi străine, dintre care unele publicate în reviste de prestigiu ca Annalecta Husserliana, Persona, European Journal of Science and Theology. Autoare a sute de articole apărute în presa culturală și de opinie din România. Autoare a două volume de versuri și a unor serii de poeme publicate în revistele literare Familia, Viața Românească și Discobolul.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro