joi, martie 28, 2024

Crăciunul american sub atac: negare, ridiculizare, demonizare, interdicţie

Grefată pe tradiţii precreştine (Saturnalia romane, Yule ale populaţiei germanice nordeuropene, Korochun al slavilor), toate legate de solstiţiul de iarnă, Crăciunul a devenit de multe secole nu numai cea mai mare sărbătoare a lumii creştine, dar şi un simbol al învăţăturii cristice. Sub toate zorzoanele festiviste şi sub povara comercializării excesive, Noaptea Magică încă aminteşte naşterea pe acest pământ a Celui de la care ni se trage credinţa în salvarea eternă şi devotamentul pentru o religie în care domină Binele, Iertarea şi Mila . Începând cu anul 440 e.n., Biserica Creştină a oficializat sărbătorirea Naşterii divine.

Mulţi au aflat de la istorici că data de 25 Decembrie nu corespunde adevăratei date de naştere a lui Iisus, că elementele de basm vechi (renii care trag sania de la cercul polar, sacul cu daruri, moşul îmbrăcat în caftan roşu, bradul împodobit şi luminat, etc) nu au nimic comun cu întruparea lui Dumnezeu pe pământ, dar asta nu schimbă nimic: simbolul sfintei vieţi a Celui venit printre noi, pentru a fi sacrificat, dăinuie şi dorinţa de a sărbători Crăciunul este puternic ancorată în minţile şi inimile celor mai mulţi.

Nu în inimile şi minţile tuturor.

De mai mulţi ani, în Statele Unite ale Americii se dezlănţuie spre sfârşitul fiecărui an un război împotriva tradiţiei Crăciunului, mai violent de la an la an. El a fost iniţiat şi este purtat de stânga liberală şi are ca lideri organizaţiile ACLU (American Civil Liberties Union), AU (Americans United for Separation of Religion and State)  şi multiple website-uri ca www.atheists.org, www.ffrf.org (Freedom from Religious Foundation), www.buynothingchristmas.org, etc. În replică, susţinătorii tradiţiei creştine s-au organizat în www.savingchristmas.org şi www.defendchristmas.com , atacate constant şi violent de publicaţii şi organizaţii islamice şi liberale.

În multe comunităţi campaniile anti Crăciun au intimidat ziarele şi posturile TV să nu accepte reclamele comerciale care conţin cuvântul Crăciun, sau urări altfel formulate decât neutrele “Sărbători fericite!”. Simbolurile sărbătorii religioase expuse în public au fost vandalizate, iar brazii decoraţi au fost incendiaţi.

Brazii de Crăciun din spaţiile publice au fost incendiaţi

Militanţii pentru menţinerea tradiţiei de sărbătorire a Crăciunului creştin au fost arestaţi pentru “tulburarea ordinii publice” şi “rezistenţă la arestare”.

Din serbările şcolare, scena nativităţii a fost exclusă, iar din publicaţiile universitare , inclusiv cele ale facultăţilor de religie, menţiunea de Crăciun a fost ştearsă. Multe edituri au îndepărtat Crăciunul din paginile calendarelor lor, deşi este sărbătoare federală oficială din anul 1870.

Voluntarii care au încercat să restabilească tradiţia Crăciunului în oraşul Austin, TX au fost arestaţi

Nu am auzit sau citit niciodată că într-un oraş american s-a organizat o manifestaţie sau un boicot împotriva sărbătorii evreieşti Hanukah, sau a Ramadanului islamic. În Statele Unite de azi, libertatea religioasă este confirmată de Constituţie pentru toate religiile, dar – când vine vorba de religia creştină – nu este respectată, nici protejată de atacurile organizaţiilor, conducerii şcolilor şi universităţilor, proprietarilor media, guvernelor statelor (în Maryland, statul numit “ţara Sfintei Marii”, expunerea simbolurilor Crăciunului este interzisă în spaţiile publice), primăriilor şi activiştilor ateişti. Atacurile cele mai vehemente împotriva sărbătorii Crăciunului creştin sunt date de ateiştii şi non-teiştii militanţi şi adepţii fanatici ai multculturalismului. Ei îmbracă deghizarea de protectori ai principiului separării bisericii de stat, principiu corect, dar care nu s-a referit niciodată la libertatea de a practica religia, ci la blocarea accesului către puterea legislativă şi conducerea statului a bisericii, indiferent de religie.

Aceştia sunt cei care vor să impună societăţii schimbarea urării de “Crăciun fericit” cu aceea de “Sărbători fericite”, rebotezarea “Pomului de Crăciun”  în “Pomul de sărbătoare” şi anularea Sfintei Naşteri şi a lui Santa Klaus (Moş Crăciun). Vă mai amintiţi de Pomul de Iarnă  şi de Moş Gerilă din copilăria noastră? Peste ani, ideologia comunistă se înrudeşte cu concepţiile liberale din ţările vestice şi ateismul cu substrat politic pătrunde în Statele Unite  prin negarea şi boicotarea practicilor cultural religioase creştine.

Atacurile îndreptate spre Crăciun au o lungă tradiţie. La începutul secolului XVII, protestanţii puritani au desfiinţat toate sărbătorile religioase şi le-au înlocuit cu Sărbătoarea Recunoştinţei. Membrii uneia dintre sectele puritane, Pelerinii, originari din Olanda, au emigrat în anul 1620 în aria devenită ulterior statul Massachusstes, unde au introdus sărbătoarea lor, devenită tradiţia americană a zilei de Thanksgiving. Crăciunul a rămas interzis în zona Boston în perioada 1659-1681. În Anglia medievală, după luarea puterii, Oliver Cromwell a interzis sărbătoarea de Crăciun în anul 1645, ca o măsură împotriva “societăţii decadente”.

Prima sărbătorire oficială a Crăciunului american a fost introdusă de trei state sudice: Alabama (1836), Louisiana şi Arkansas (1838). În anul 1870, la 26 Iunie, Congresul american a declarat Crăciunul sărbătoare oficială federală.

Mai multe ramuri contemporane ale religiei “creştine” (Martorii lui Yehova, Biserica lui Cristos, Iudaismul Mesianic, Congregaţia Creştină a Americii, Sfinţirea, Baptiştii Independenţi, Religia Penticostală Apostolică) nu recunosc nici astăzi Crăciunul.

De fapt, atacurile Crăciunului sunt doar o parte a anticreştinismului din ultima perioadă a istoriei americane şi – la rândul ei – cristianofobia este un component al războiului cultural care scindează America de azi.

Dar de ce stânga liberală urăşte şi atacă religia creştină în ţara care a inventat libertatea şi toleranţa religioasă?

Aşa cum explică mai mulţi analişti, extremiştii de stânga au înţeles de mult că majoritatea punctelor de pe agenda lor nu vor fi niciodată acceptate şi votate de majoritatea creştină a populaţiei americane. Astfel, căsătoria între persoane de acelaşi sex, avorturile de sarcină avansată, eutanasia, eliminarea limitei de vârstă pentru consumul de alcol, decriminalizarea drogurilor, reducerea vârstei pentru actul sexual legal, desfiinţarea pedepsei capitale, relativismul moral, legalizarea prostituţiei, societatea permisivă, secularizarea generală, extinderea “corectitudinii politice”, reinterpretarea istoriei şi multe altele nu vor fi niciodată îmbrăţişate de credincioşi. Şi atunci, deschiderea căii pentru acest fel de reforme visate de stângişti pentru viitoarea Americă  sunt: răspândirea ateismului, creşterea imigraţiei necreştine şi devierea spre ateism a generaţiilor tinere, prin batjocorirea şi ridiculizarea practicilor religioase creştine, combinată cu atacarea lor directă.

Aşa se face că vedem cum cresc, de la an la an, atacurile  împotriva tradiţiei care a adus lumină în casa atâtor familii şi a făcut fericite atâtea generaţii de copii. Şi asta tocmai în ţara care s-a întemeiat pe dorinţa de libertate şi egalitate religioasă şi a fost întotdeauna considerată a ţară făurită pe principii biblice. Dar care este astăzi în situaţia de a avea nevoie să lupte pentru a-şi păstra  şi practica tradiţiile şi valorile, inclusiv dreptul de a prăznui frumoasa şi luminoasa sărbătoare de Crăciun.

Distribuie acest articol

62 COMENTARII

  1. „Nu am auzit sau citit niciodată că într-un oraş american s-a organizat o manifestaţie sau un boicot împotriva sărbătorii evreieşti Hanukah, sau a Ramadanului islamic”

    Nici nu o sa auziti, atacul e impotriva majoritatii…Se vad si in Romania inceputurile acestui fenomen in demonizarea si ponegrirea BOR in campanii media.

    • Faceti o confuzie intre institutia numitaBOr si obiceiurile crestinesti.
      Este mai mult decat clar ca BOr este un mare SRL,asa cum pe vremea comunistilor a fost transformata in anexa a Securitatii.
      Sa nu facem confuzie intre „atacurile” BOR si ce se intampla in SUA.
      In alta ordine de idei este firesc ca sa exista o miscrae de contestare a oricaui execs.Prin exces inteleg manifestarea excesiva a puterii majoritatii .Aceasta se face de obicei prin diverse reguli si/sau legi care favorizeaza tot acea majoritate ,prin aceasta inducand „dereglari” in societate.De obicei asta se itampla cand institutia ,preprezentand o anumita majoritate,ajunge la putere si isi impune regulile (in favoare ei ,evident) ,numai ca societatea deja se „misca” intr-o directie alta decat cea initiala.Se intampla de cand lumea (exemplele din istorie privind contestarea Craciunului reflecta asemenea convulsii sociale).
      Pana la urma este un mecanism firesc de regelare ,dar care poate functiona doar intr-o democratie.
      Nu as compara cu impunerea lui Mos Gerila facuta de regimul comunsim,care a fost o masura luata intr-un sistem autoritar.Evident nu a luat nastere si o miscare de contrabalansare a acelei decizii ,pentru ca nu avea cu (poate doar faptul ca romanii si-au continuat obiceiurile de Craciun ,inclusiv conlidele,fapt tolerat de autoritatile comuniste).
      Si o remarca pentru autorul articolului,vreau sa smenalez un paradox(probabil deja constata de mula lume).
      Democratia sub forma actuala a luat nastere in societati crestine (protestante ,de regula).Evident acele societati majoritar crestine si-au legalitzat sarbatorile importante.Evident democratia si statul laic presupune egalitatea tuturor religiilor in fata legii.Teoretic asta ar duce la declararea ca fiind sarbatori legale si a sarbatorilor imprtanate apartinand altor culte religioase.La fel de evident societatile democratice sufera in ultimele decenii tarnsformari demografice importante prin cae rezulat cresterea numerica a minortitatilor religioase (minoritati care deja numai sint chiar minoritati „adevarate” de vreme ce numara un numar foart mare de practicanti).Si astfel creste si mai mult presiunea de a pune pe picior de egalitate (din punct de verede legal) sarbatori crestine cu sarbatori apartinand altor culte religioase).este la fel de evident ,ac din punct de vedere istoric, asta este doar primul pas in a pune pe picior de egalitate ( din punct de vedere legal) religia crestina cu alte religii (de eexmplu cu islamismul).
      Intrebarea care se pune este. avand in vederea cresterea viitoare a importantei altor religii ( am in vedere in special islamismul) ,cum vor influenta aceste noi religii statul democratic de drept ? Trebuie sa acceptam asta ca pe un fenomen inveitabil datorat imigratiei populatiilor musulmane in spatiul europena sau al SUA. impunerea islamului ca egal in fata legii in aceste tari ,cred ca este doar o chestiune de timp.Nu cred ca ar trebui sa intrebam daca se va intampla ,ci doar cand va avea loc.si cum ne va influenat societatea.Va reusi sa raman o societatea deschisa ,pe principii democratice?

    • Partea proasta (si realitatea, din pacate) este ca BOR si (prea) multi slujitori ai Bisericii si-o fac cu mana lor. Ultimul episod, cel al implicarii acestora in campania electorala (si inca de partea celor mai retrograde si nocive forte politice si a unor indivizi politici care exceleaza prin minciuna si coruptie) este de notorietate.

      • Nu numai BOR este nociva. Din pacate chiar si STEMA Romaniei este de natura a-i oprima pe cetatenii care nu sunt crestini. Mi-e si frica sa ma gandesc cam ce simt ateii , musulmanii etc, inclusive unii crestini care nu venereaza crucea (deoarece o considera o forma de idolatrie) …ce simt ei cand vad CRUCEA aceea din pliscul vulturului. Cu ocazia schimbarii Constitutiei – pentru a permite 3 mandate prezidentiale – ar trebui inlocuita acea cruce cu un alt symbol unanim acceptabil: …cu o hartie de 100 de EURO si una de 20 de dolari (semn al ruperii cu trecutul si al integrarii euro atlantice)….cu o moneda de aur ca aceea primita cadou de Soție ….cu un Cod Penal si un microfon ambiental….cu o secera si un ciocan mititele…..cu litera sigla F a lui Facebook….

        • Mihai 2, treaba ta ca ai o problema cu BOR, dar ce ai cu Crucea de pe stema?
          esti chiar indecent, cu pretentiile tale, cred ca ar arata chiar grozav o stema asa cum o descrii tu.

    • Şi BOR e nevinovată, nu? O instituţie publică, adică finanţată de plătitorii de taxe şi autodeclarată de interes public, dar care s-a protejat printr-o lege cu dedicaţie ca organizaţie non-profit pentru a nu plăti taxe, îşi face de cap cu propriul buget, are pretenţii la mii de biserici, terenuri, clădiri, monopolizează comerţul cu anumite produse, sufocă învăţământul public cu mii de profesori prost instruiţi şi unii chiar prost educaţi, sunt sute de cazuri de preoţi care cer mită, cu inclinaţii spre extrema dreaptă sau securişti cu sutană. Peste toate astea, afişează şi o aroganţă nesimţită vecină cu a lui Ponta, un bigotism deşănţat, cerşetorie agresivă de la stat şi cetăţeni, în paralel cu misticismul pe care-l invocă pentru a o justifica şi cu fala prezentă prin zgomotele de la clopote şi difuzoare de duminică şi veşmintele şi obiectele preoţimii. Şi când e vorba să răspundă la acuzaţiile, cele mai multe cu dovezi clare, că nu le e ruşine să fie discreţi, ei folosesc strategia comuniştilor – „cine nu e cu noi, e împotriva noastră, deci a poporului” sau spun că ei nu se supun legilor pământeşti, ci doar celor divine.

      Da, sunt convins că BOR este atacată pe nedrept… Cum îndrăznesc forţele oculte şi manipulaţii de pe feisbuc să o atace? Păi, BOR „i-a crescut ca o mamă”!

  2. stimabile radu

    din pacate BOR la noi, functioneaza ca o institutie anticrestina ! este mai degraba inrudita in efectele pe care le produce cu ateistii americani,etc. Atata timp cat , BOR face politica pesedista/etc – genereaza astfel un binemeritat oprobiu. Este firesc ca in anasamblu CREDINTA sa fie afectata. Nu intamplator , apar atacuri la biserica, ci pt ca BOR-ul le genereaza prin politica anticrestina pe care o face! Si totul pentru niste cauze materiale, iluzorii la scara eternitatii!

  3. comunismul, in toate manifestarile lui, inclusiv in cele descrise in articol, este modul de viaata al multor semidocti imbecili frustrati. Poate ca odata cu noua majoritate din congres, si mai ales dupa ce va pleca simpatizantul islamului, ma refer la obama cel nenascut in USA, lucrurile se vor mai schimba. Oricum, asa zisii liberali, sint cancerul care, lasat in pace, va duce la prabusirea civilizatiei occidentale.

  4. Ceva nu e în regulă cu limbajul dvs.. Liberalismul promovează individul, aşa că nu pot înţelege cum de „liberalii” pot fi extremişti (şi de stânga) decât dacă nu vorbim de liberali. Nu există liberali autocraţi, teocraţi, totalitari sau terorişti, ci poate, doar extremişti de stânga, anarhişti sau pur şi simplu, bigoţi, pentru că yehoviştii şi alţi neoprotestanţi, deşi yehoviştii fac trimitere mai mult la neo-nestorieni, sunt tot creştini, doar mai fundamentalişti (adică axaţi dogmatic pe textele biblice). Că nu îi recunoaşteţi ca atare, e părerea şi problema dvs., fiindcă nu arătaţi decât intoleranţă faţă de cultele netradiţionale, precum cel catolic ori răsăritean sau chiar reformat, de la care se revendică, prin principiul „sola fide” (cam singurul după care se ghidează şi cei 90% românii „ortodocşi” care habar nu au cu ce se mănâncă ortodoxia).

    Iarăşi, ce n-am înţeles este de ce folosiţi „ateişti” în loc de „atei”? Nu ştiam că există o ideologie care promovează necredinţa în vreo divinitate, ci doar oameni care au decis, în intimitatea convingerii lor personale, că nu există entităţi ca Dumnezeu, Allah, Yahve, Tengri, Shiva etc.. Să nu uităm că există şi budişti, care nu cred în vreo divinitate, sau confucianişti, pentru că se ghidează după principii stabilite de o figură umană centrală, nu de altceva. Dacă decideţi să amintiţi de comunişti sau de unii fascişti (fani ai lui Mussolini, de exemplu), să-mi spuneţi ce treabă au cu liberalismul, că eu habar nu am.

    Am înţeles, cumva, din text, că ţineţi la Crăciun, probabil din raţiuni personale, şi condamnaţi asemenea manifestări, venite şi încurajate chiar de politic, dar trebuie să o faceţi altfel, pentru că deja riscaţi să cădeţi în capcana „noi versus ei”, care nu poate avea un deznodământ fericit. Părerea mea este una care are legătură şi cu globalizarea, un fenomen înţeles de mine şi din prisma circulaţiei mai intense de idei şi a unui sincretism cultural în plină manifestare, dar fără o direcţie sau un scop uşor de anticipat (dacă există, bineînţeles). Eu consider că extremiştii de stânga „liberali” ai dvs. merită condamnaţi, iar politicul sancţionat, fiecare după măsura faptelor lor, dar ei sunt o victimă a globalizării şi a neînţelegerii substanţei unor asemenea sărbători.

    Pe de altă parte, conservatorii (tradiţionalişti sau nu) suferă de un PR inexistent sau groaznic, pentru că au de-a face, pentru prima oară, cu necesitatea justificării propriilor convingeri referitoare la ceea ce ei consideră un dat, aşa cum în vreo 50 ani, o parte din americani ar putea fi nevoiţi să justifice Ziua Recunoştinţei, 4 iulie, 9/11 sau V Day. Sau la noi, 1 decembrie, 1 mai, Paştele, Crăciunul ş.a.. Vorbesc de o eroare de comunicare şi de o superficialitate la nivel de educaţie, unde se vede că atenţia neglijabilă acordată „firescului” de 20-30 ani a putut duce la asemenea neînţelegeri şi chiar rupturi în societatea americană. Între timp, în Europa Uniunii, există state în care sunt puse la îndoială valori precum democraţia, demnitatea umană şi libertatea de exprimare, aşa că se poate mai rău…

    • Cred ca faceti confuzie intre o denumirea unei ideologii, liberalism, in spatele careia se poate ascunde orice fel de extremism si conceptele de liberalism, individualism etc. Afirmatia ca daca esti liberal nu poti extremist sau de stanga imi suna a prejudecata. Diferitele curente politice care si-au asumat eticheta de liberali, nu au fost intotdeuna consecventi in promovarea acestor idei(chiar daca le-au invocat in doctrina lor) si de multe ori au interpretat aceste concepte cu larghete sau le-au sacrificat cu usurinta in numele unui alt concept mult mai drag, cel de progres. Spre exemplu, Democratii din America, considerati dintotdeauna ca fiind de doctrina liberala, nu au fost partizanii abolirii scalviei, ci din contra, s-au declarat partizanii libertatii individului de a detine sclavi. Iar prin traditie istorica partidele liberale repezinta stanga, nu dreapta. Si au fost destule astfel de partide inclinate spre terorism si extremism. Sunt considerate, in mod gresit, de dreapta doar dupa aparitia marxismului, fapt care i-a impins pe echiserul politic catre centru. Pana la aparitia acestora ei erau cei care abordau drapelul rosu al revoltei si atacau ordinea stabilita, prin orice mijloace. Iar de multe ori, odata ajunsi la putere isi reprimau adversarii la fel de brutal precum comunistii. Faptul ca ulterior au aparut altii mai turbati decat ei i-a facut mai respectabili. Dar acest lucru este un fapt obisnuit, asa se intampla cu organizatiile teroriste, mereu apare una mai odioasa decat cele vechi, care prin comparatie ne par rezonabile si chiar deschise la dialog. In privinta observatiei referitoare la folosirea formei Ateu/Ateist, cele doua cuvintele din cate stiu sunt sinonime, atata doar ca ateist se foloseste mai rar. Nu vad unde a gresit autorul.

      • Aveţi dreptate în privinţa etichetelor şi m-am complicat inutil în discuţia despre ele. Scopul meu era să condamn tonul autorului, care pare să adopte o atitudine de tipul „noi vs. ei”, ceea ce nu este corect sau productiv. Apoi, am probleme cu inflaţia de „isme”, care de regulă, sunt folosite ca termeni pentru ideologii, nu pentru orice sau oricine. În final, prin liberalism, m-am gândit la cel la care aspirăm (unii din) noi astăzi, ca societate românească, fără să mă gândesc la istoria curentului: stat minimal şi cu instituţii eficiente, proprietate privată întărită, drepturi şi libertăţi garantate fără excepţii. Comoditatea exprimării…

      • Oricum, mă gândesc că din 1917 încoace, nu mai există liberali nedemocraţi, altfel democraţia liberală ar suna ca un oximoron…

  5. Voluntarii care au încercat să restabilească tradiţia Crăciunului în oraşul Austin, TX au fost arestaţi

    Povestea este un pic altfel… individul din imagine îmbrăcat în Santa este un cunoscut activist care împărțea cretă copiilor și trecătorilor pentru a desena pe asfaltul din fața Capitoliului din Austin.

    De altminteri acesta a fost motivul arestului (desenele cu cretă din fața Capitoliului)… evident discutabil… nu tradiția Crăciunului în sine. Oricum, un moment penibil.

    http://freekeene.com/2012/12/23/santa-claus-arrested-for-chalking-in-austin/

    • Nu pentru desene era creta impartita copiilor, ci pentru a-si scrie dorintele de Craciun, cum este obiceiul.
      Multi scriu sau deseneaza cu creta pe trotuare si chiar pe ziduri, fara sa fie arestati. Cel arestat era un om in varsta caruia nici nu i s-a spus de ce este arestat, asa cum prevede legea.
      Poate cei doi membri evrei ai City Council sa fi avut tangenta cu evenimentul…

      • Inițiativa de a desena sau a scrie cu cretă spontan pe trotuar în fața Capitolului mi se pare chestionabilă. Sincer nu aș face așa ceva. Dar fiecare cu gusturile personale. S-ar putea să fie o provocare, individul este cunoscut pentru acțiunile sale de tip „occupy”. Nu speculez pe tema consilierilor municipali.

        Am locuit in Texas cinci ani și nu este nimic în neregulă cu sărbătorirea Crăciunului. De altminteri perioada sărbătorilor este nemaipomenită. Austin este un oraș tânăr, universitar, deschis la nou și cultură, cu o mulțime de evnimente interesante.

  6. Speram ca macar pe Contributors sa scap de propaganda pro religioasa.

    Oameni buni, unora pur si simplu nu ne pasa de sarbatorile voastre inventate, motiv de cheltuieli si nervi.
    Nu am nevoie de „noaptea de craciun unde fiecare e mai bun” sa fiu un individ corect.
    Nu trebuie sa-mi aminteasca un popa de cateva ori pe an ca nu trebuie sa fiu jigodie. Stiu asta nativ, instinctiv.
    Nu vreau sa gasesc in orice bucata de presa scrisa sau vizuala in fiecare minut al fiecarei zile ce precede sarbatoarea asta a voastra cateva indemne subliminale la cumparat rahaturi.
    Nu-mi pasa de Hanukah sau de Ramadan, nici de craciun si paste. Pur si simplu nu-mi pasa.

    Daca democratie inseamna ca drepturile tale se opresc unde incep ale mele, atunci e dreptul meu sa ma lasati naibi in pace cu povestile voastre despre doamne doamne care a venit in sanie cu reni si i-au adus niste magi niste chestii misto si pe urma au murit niste copii pentru ca au avut ghinionul sa se nasca in aceeasi zi cu Cristi. Nu vreau sa cumpar nimic, nu vreau sa simt „magia sarbatorilor”, nu-mi pasa de balene si de melci. De Craciun vreau sa fac niste cadouri, sa stau cu familia linistit si sa dorm pe saturate.

    Si ca tot suntem aici, nu-mi pasa daca niste baieti s-au gandit sa faca o istetime si sa umple de rahat (creta, tot aia) trotuarul din fata unui obiectiv turistic. La parnaie cu ei. Eu daca desenez cu grafitti pe spatele unui zid si ma prinde garda, iau amenda. Ei de ce sa fie mai presus de lege? A ca purta costum de mos craciun? Ma scuzati, trebuia sa-mi dau seama ca daca te imbraci in mos craciun esti mai presus de lege. Dar stai, libertati religioase! Rahat, libertate pana incalci legea. Dupa aia, parnaie. Daca esti de acord sa-l lasi pe unu imbracat in mos craciun sa vandalizeze un trotuar in numele libertatii religioase, de ce nu l-ai lasa pe unu imbracat in burka sa bubuie niste biserici, tot in numele libertatii religioase. Asa l-a invatat pe el religia, sa omoare necredinciosii acolo unde ii gaseste.

    • In articol scrie ca nu mai e voie sase foloseasca cuvantul CRACIUN nici in revistele studentilor in teologie. Prin urmare perspectivele sunt minunate – ne vor pune tuturor CALUS ca sa te simti dumneata confortabil si in decembrie . Alaturi de recentele dezvaluiri despre Guantanamo si de concursurile de TIR executate de politia din USA impotriva uor cetateni neconvenabili – aceste informatii trebuie combatute strasnic. Mai ales pe Facebook

    • dar este ca ramadanul sau ziua pamintului, gay pride-urile si altele asemenea nu te deranjeaza? Eu de ziua pamintului dau foc la un cauciuc in curte, tu stingi becurile, este? Lasa ca o sa fie mai bine pentru voi cind veti trai respectind sharia, va puneti turban, halat si sinteti fericiti, asa, dintr-o data.

    • Bogdan192@ Drepturile cuiva inceteaza unde incep depturile altcuiva care drepturi nu constau in a interzice drepturie celuilat. Sentinta aceasta liberala, ideologica, exprima un deziderat desprins dintr-un construct ideatic, nu corespunde s nu va corespunde unei realitati.Oameni traiesc in societate, personalitatea ca atare nu exista decat in societate, conturata intr-un istem de relatii, cerand pentru a exsta similitudini si diferentieri de gen si specie si recunboasterea ei de catre altii.
      Omenirea in toate moentele ei si in diversitatea locurilor a convenit asupra unor momente de referinta in curgelea timpului, considerate si tratate diferit de obisnuit,numite sarbatori.A sarbatori este o nevoie umana, nu conteaza ce anume se convine ca este prilejul sarbatoririi.”Corectitudinea politica” americana in care americanii si cred, semnifictiv si suspect, pentru ca dau tonul intr-o parte a lumii, si influenteaza alta, suspecta, in fapt o forma de oprimare a firescului.

  7. Bună ziua. Cred că in articol e posibil să se fi strecurat o eroare, probabil neintenţionată: „voluntarii” arestaţi din Austin par a fi unul singur şi in plus acel Moş Crăciun năstruşnic din ilustraţie nu milita pentru apărarea tradiţiilor creştine mainstream, ci din contră, pentru tradiţiile inventate ale protestanţilor, mai exact, pentru născocirile lui Martin Luther, un radical creştin care era obsedat de eliminarea elementelor păgâne din ritual. E vorba de activistul „pentru pace” Kris Kringle -care şi-a luat numele de la denumirea sărbătorii protestante Christkind [vezi link mai jos]- individ care mâzgălea ostentativ mesaje puerile cu creta pe asfalt şi in apărarea căruia au sărit -surpriză?- cei de la Occupy Austin. Desigur, arestarea acelui activist a fost un abuz, nu trebuie să ne mire că miliţienii americani sunt gata să brutalizeze orice „suspect”, căci US sub guvernarea ultimilor 2 preşedinţi s-a transformat in stat poliţienesc, dar nu văd deloc implicarea ateiştilor in acest conflict străvechi dintre sectele creştine in care o mulţime de zărghiţi se aruncă orbeşte. E un război fratricid, nicidecum anti-creştin, ci tipic creştin, caracteristic religiilor monoteiste cu o pronunţată latură normativ-totalitaristă.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Christkind
    http://www.commondreams.org/further/2012/12/24/austin-cops-arrest-santa-being-nice-and-chalking-peace-sidewalk

  8. Ma intreb in ce America traieste colegul Martin. Cea in care traiesc si lucrez eu de aproape 40 de ani nu este (nci nu a fost) preocupata de lucruri din acestea.

    • De exemplu eu am citit despre acest fenomen pe Yahoo News, un site care nu poate fi suspectat de conservatorism. Ultima gaselnita a fost a unor grupuri care isi spun sataniste, care, pentru a determina eliminarea manifestarile publice de Craciun, au solicitat sa participe cu manifestarile lor sub pretextul libertatii religioase. Deci uite unii pe care ii intereseaza astfel de lucruri. Culmea e ca autoritatile, in loc sa-i puna la punct pe asa-zisii satanisti, pentru ca de fapt nu sunt o religie, au eliminat referirile publice la Craciun. Astfel, in fond, au dat castig de cauza satanistlor, suprimand libertatea religioasa a unei religii consacrate.

  9. „Astfel, căsătoria între persoane de acelaşi sex, avorturile de sarcină avansată, eutanasia, eliminarea limitei de vârstă pentru consumul de alcol, decriminalizarea drogurilor, reducerea vârstei pentru actul sexual legal, desfiinţarea pedepsei capitale, relativismul moral, legalizarea prostituţiei, societatea permisivă, secularizarea generală, extinderea “corectitudinii politice”, reinterpretarea istoriei şi multe altele nu vor fi niciodată îmbrăţişate de credincioşi.”
    O fraza foarte dubioasa, cu unele dintre idei fiind de acord, altele fiind exgerate. De ex. „căsătoria între persoane de acelaşi sex”, „desfiinţarea pedepsei capitale”, „eutanasia” sau „legalizarea prostituţiei” – asta e tendinta, si mi se pare naturala. „Decriminalizarea drogurilor” – care? (alcool, nicotina, cofeina sau marijuana?) – care e problema, nici macar in Biblie nu sunt incriminate, iar daca te ataca unul care a consumat prea multa cofeina, se incadreaza la alte legi. „Reducerea vârstei pentru actul sexual legal” – si pe cine sa arestam in acest caz? Pe baietel sau pe fetita (poate pe cine e mai mare cu cateva zile?)? Extinderea “corectitudinii politice” – e o expresie perimata in US, se mai foloseste in mod peiorativ in Europa (se pare ca suntem cu vreo 20 de ani in urma la aceasta fraza). De altfel urmaresc (pe net) pe cineva de stanga (liberal, peste ocean) care-i numeste negri pe afro-americanii prezenti. „Societate permisiva” pare mai mult decat ok, atat timp cat nu se incalca libertatile altora.

    „Secularizarea generală” – un principiu care ar salva multe vieti omenesti, daca s-ar aplica fiecarui cult, mai ales celui islamic (dar nu numai).

    • Problema e ca crestiniii sunt chemati sa nu urmeze tendintele „naturale” ale lumii. „Sa nu va potriviti cu acest veac”, zice Paul.

  10. Dumneavoastră locuiți în Tennessee iar eu în Connecticut- din punct de vedere al manifestărilor religioase de suprafață și nu în profunzime (pe care cred că e greu să le „măsurăm”) sînteți împresurat de o lume infinit mai variată și densă :) decât a mea. Dar aici la yankei, încă nu am văzut apocalipsa păgână, „liberalo-iudeo-bolșevică-homosexuală”, atacând furibund manifestările tradiționale ale curentelor religioase majore (sau chiar minore).
    În ce privește isteria indusă a cumpărăturilor între Thanksgiving și Anul Nou, este știut că 70% din cifra de afaceri anuală în comerțul cu amănuntul în multe domeniii este realizată în perioada asta. Tot conceptul merită o discuție aparte dar în principiu, cumpărăturile rămân totuși facultative :).
    Iar dacă este să privesc la Washington și aleșii „poporului”, nu aș zice că ateismul, liberalismul, păgânismul sau chiar politeismul sînt criteriile majore care au contribuit la succesul lor electoral.

  11. Anul trecut am petrecut Craciunul la New York. Mosi, brazi, zurgalai, jingle bells, decoratiuni, globuri, si iar mosi si brazi si santa claus si jingle bells PESTE TOT. As putea sa spun ca era un Craciun ubicuu, asfixiant, comercializat pana la greata. Si zic asa catolic practicant fiind. Alta America?

  12. Domnule Martin,

    Ca unul care locuieste si el in SUA de ani multi, permiteti-mi sa imi dau si eu cu parerea in privinta sarbatorilor de iarna.

    In statele de pe coasta, mai ales in California. diversitatea culturala e foarte mare. De exemplu populatia necrestina in California e foarte mare. Sunt vreo doua milioane de iranieni locuind in California, plus tone de asiatici din orientul extrem. Cred ca vreo 20% cel putin din populatia Californiei nu e crestina.

    A-i bombarda cu niste sarbatori crestine pe care nu le sarbatoresc nu e cinstit pentru ei si e chiar o discriminare, pentru ca sarbatorile lor nu sunt asa de publice (chiar si anul nou chinezesc).

    De aici vine ideea de neutralitate a sarbatorilor de iarna, pentru a nu le face extrem de religioase in spatiul public pentru cei care nu le sarbatoresc.

    Deja neutralitatea se manifesta in domeniul corporatist, unde nu e permisa folosirea termenilor religiosi decat in discutii private.

    • dl. Gafencu – Incorect. Asiaticii din California sunt in majoritate… creștini. e.g. chinezii din China Mainland sau Taiwan. In Los Angeles este o comunitate foarte mare de coreeni (o zonă adiacentă Downtown Los Angeles se numeste Korea Town sau K-Town). O comunitate mare de vietnamezi există în Orange County – în majoritate creștină.

      Necreștinii din California sunt reprezentați de evrei (Los Angeles este al 4-lea oraș din lume cu populație evreiască după Tel Aviv, New York, Haifa), perși, indieni și evident de atei, indeferent de etnicitate.

    • E ca si cum ai spune ca musafirul trebuie lasat stapan in casa. E ca si cum ai spune ca europenii crestini sunt de vina ca stramosii lor au ajuns acolo inaintea asiaticilor. Se pare ca toate culturile si civilizatiile trebuie promovate atat la ele acasa cat si in occident, dar cultura si civilizatia occidentala trebuie suprimata inclusiv in occident. Dupa logica asta Craciunul ar trebui eliminat ca sarbatoare legala.

      • Domnule AT,

        Ne-am mai ciocnit si prin alte forumuri si se pare ca nu intelegeti, si gata.

        Craciunul si toate celelalte sarbatori crestine or sa fie acceptate in America in aceea masura in care sarbatori ne-crestine cum ar fi Anul Nou Chinezesc, Anul Nou Persan, Kwanzaa, Hannukah si altele ca ele or sa fie acceptate ca atare si respectate.

        Altfel nu e decat un pumn bagat in gura ne-crestinilor si cam atat.

        Nu exista nici un fel de conflict inter-confesional in statele liberale din SUA deoarece municipalitatile locale au inteles ca trebuie sa respecte si sa sarbatoreasca si alte sarbatori ale minoritatilor. Crestinii vin sa sarbatoreasca Anul Nou Persan in aceeasi masura persanii se duc sa sarbatoreasca Craciunul. Nu exista o religie care sa fie privilegiata in raport cu alta intr-o societate multiculturala.

        Pe cand in Midwest, minoritarilor nici macar nu li se recunoaste dreptul la vreo sarbatoare publica, nu sa mai fie si marcata ca atare. Li se baga valorile in gat tot la fel cum ortodocsii incearca sa vare pe gat valoriler lor in Romania.

        Nu va mai ascundeti dupa cires si incercati sa interpretati situatia dupa cum va convine mai bine.

        • „Altfel nu e decat un pumn bagat in gura ne-crestinilor si cam atat.”

          Whoa… Cind v-ati indoit ultima oara de ceea ce ginditi, va aduceti aminte?

        • Nu va mai ascundeti dupa cires. Dupa criteriile dumneavoastra o sarbatoare oficiala de Craciun este discriminare si trebuie eliminata.

        • Anul Nou Chinezesc e sarbatoare oficiala in China. Anul Nou Persan e sarbatoare oficiala in Iran. Hannukah e sarbatoare oficiala in Israel (cat i-o mai lasa arabii). Kwanzaa nu se pune, ca este o sarbatoare creata artificial. Asadar, cand planul dumneavoastra multiculturalist va fi indeplinit, vor disparea si aceste sarbatori oficiale din tarile lor sau doar Craciunul din tarile occidentale? De ce va este asa de greu sa intelegeti ca societatea multiculturala pe care incercati sa o bagati pe gat tuturor nu e pe placul tuturor?

  13. Lucrurile descrise de dl. Martin sunt excepții. Există astfel de situații, stânga-radicală este foarte vocală și agresivă în mesaj dar de aici până la interdicția sărbătorilor de Crăciun mi se pare cale lungă. Spre exemplu, tot din aceeași categorie… un individ în California a propus cu ceva ani în urmă ca denumirile localităților din Golden State de provienență religioasă, să fie schimbate!!! Este caz real. Omului nu îi cădeau bine pe urechi San Francisco, Los Angeles, San Diego, Santa Barbara, San Luis Obispo, Santa Clara, San Jose, Sacramento, etc…. Este clar pentru toată lumea că tipul nu era în regulă și trebuia ignorat. Din nefericire, asta nu a împiedicat media să facă un tam-tam teribil.

    Tot atât de adevărat este că o anumită secțiune a mediei de dreapta preia astfel de știri si le inflamează. They make hills out of moles – cum se spune. În realitate, Crăciunul se sărbătorește cum trebuie în America. Personal nu m-am simțit în niciun fel amenințat. Peste tot sunt decorații cu pomișori de crăciun, Santa Claus, elves, cerbi și săniuțe, etc. Colinde la orice shopping center, cafe-uri, etc. În holul clădirii unde lucrez există un brad imens frumos decorat, iar in celălat colț un menorah (evreii sărbătoresc Hanukkah – Sărbătoarea Luminilor în această perioadă). Este pefect OK să spui ‘Merry Christmas’.

    • Domnule Brebenel,

      Nu orice fel de denumire religioasa sau monument religios trebuie scos din spatiul public.

      Exista hotarari ale Curtii Supreme de Justitie ale SUA care spun ca monumentele istorice sunt exceptate de la a fi considerate simboluri religioase. Insa daca un tribunal ar hotari sa puna un monument cu cele zece porunci in incinta acum, monumentul nu are cum sa supravietuiasca in spatiul public. Insa daca e pe proprietatea cuiva si e vizibil din strada, nimeni nu ar putea face nimic in privinta lui.

      La fel si denumirile de orase si alte cele.

      Sunt de acord cu limitarea simbolurilor religioase in spatiul public, insa nu as merge pe mana celor de extrema stanga in a le scoate cu totul…

      • Dl. Gafencu:

        Nu am susținut că ar fi trebuit scoase…
        Cert este că „amicul” din California a încercat… să le schimbe :-) A făcut chiar petiție la guvern.

        Percepția despre California a celor care nu trăiesc în California este inexactă. Societatea californiană este privită drept una excesiv de liberală, adeseori la limita promiscuității, a moralității, etc. Totul judecând eronat pe baza producțiilor hollywoodiene și publicității create în jurul mondenului care poluează spațiul public. Realitatea este cu totul și cu totul alta.

  14. Oh boy,
    Nu stiu in ce America traieste dl Martin, dar in NYC unde traiesc de peste 20 de ani nu se intampla nimic din cele descrise de autorul articolului. Din contra – plin de ‘nativity scenes’ lipsite gust. Si vorbim de unul dintre cele mai liberale orase din US. Dl Martin cred ca gets the news exclusively from Fox News. In plus confunda lucruri esentiale despre democratia americana. It’s ok – everybody is entitled to their opinions, but not their own facts. Articolul resapeaza clisee resentimentare de sorginte Fox News, Rush Limbaugh, Sean Hannity, etc …..pacat pt cititorii Contributors din Ro care vor crede ca intr-adevar asa este. Dealtfel cartea Dlui Martin despre America este exact in aceiasi directie (din pacate). Merry Christmas.

    • Se pare ca in mintea dumneavoastra America MSNBC si CNN este cea adevarata, pe cand America Fox News e demna de dispret. Sunt destui pentru care e fix invers. Dar poate pentru dumneavoastra si aceia sunt demni de dispret.

  15. Martin deplange ” creşterea imigraţiei necreştine” in Statele Unite. Ca imigrant necrestin in Statele Unite, dar si ca medic format la aceiasi facultate ca dansul, deplang felul in care gandeste.

      • Pericolul” schimabrii structurii societatii Statelor Unite este invocat de cel putin 150 de ani, odata cu inceputul marii migratii din Irlanda.

        Timp de cel putin 50 de ani, „pericolul” era constituit de imigratia catolica (irlandezi, italieni, polonezi) Intre 1890 si 1914 „pericolul” era imigratia evreilor din Rusia (inclusiv Ucraina, Bielorusia si Polonia) si Romania. In anii ’50 pana acum „pericolul” a devenit din nou catolic, prin imigratia din Puerto Rico, Mexic si Cuba.

        O covarsitoare majoritate a cetatenilor si necetatenilor nascuti in alte tari sunt crestini, fie ca provin din America Latina si de Sud, fie ca vin din Asia.

        Pana la urma, perceptia „pericolului” este o expresie a fricii de „celalalt”, adica este motivata tribal/rasial, nu religios. In Romania, aceasta frica a constituit tema principala a antisemitismului propagat de Miscarea Legionara si alte grupari de extrema dreapta.

          • Am fost recent in Little Havana, in Miami. Merg relativ des, pentru cumparaturi, in Forest Hills si Rego Park, cartiere in care acum se vorbeste mai mult rusa decat engleza. Familia sotiei mele a crescut vorbind dialect sicilian in Little Italy in Manhattan.

            Fiecare din aceste comunitati a „”dislocat” altele, fara convulsii sociale sau culturale. O America diversa, energica, care accepta si incurajeaza schimbarea. Asta e America in care traiesc si pe care o admir.

            • Dumneavoastra vreti ca o civilizatie sa priveasca cu seninatate la detronarea ei de la statutul de civilizatie fondatoare a unui stat la una oarecare, sortita pieirii ca atatea altele dinaintea ei. In termeni concreti, consecinta logica a abordarii dumneavoastra este eliminarea sarbatorii oficiale a Craciunului. Iar cand asta se va fi intamplat, le veti spune crestinilor: stati linistiti la locurile voastre, nu s-a intamplat nimic. Ba da, s-a intamplat, o civilizatie a murit. Poate dumneavoastra va surade ideea; altora insa nu. Ce este si mai interesant e ca din toate civilizatiile pamantului nu vreti sa va aplicati reteta decat numai uneia singure, culmea, celei careia ii apartineti.

          • Daca il cautati pe Google pe Dr. Martin, imigrant din Romania, veti observa ca in comunitatea in care practica sunt alti 24 de cardiologi. Dintre acestia, unul este rus, altul polonez, un al treilea turc. Au produs cei patru imigranti probleme printre cardiologii locali sau au imbogatit comunitatea cu experienta vietii lor?

            • OK, inteleg ca nu-l suferiti pe dl Martin (e perfect OK, e o tara libera), dar ce-ar fi sa va certati cu el in privat? Nu cred ca intereseaza pe cineva de aici frustrarile si rica dvs. Ceva imi spune ca daca dl Martin ar fi fost un simplu ziarist sa zicem, nu v-ati mai fi atacat atita de ce scrie…

            • @midnight rider

              Nu il cunosc pe Dl. Martin si nu am absolut nimic de impartit cu dansul. Avem in comun numai faptul ca suntem medici si imigranti in Statele Unite. As fi reactionat insa in acelasi fel daca articolul ar fi fost scris de oricine altcineva.

  16. Mai multi comentatori ce par a fi la curent cu tendintele societatii americane au subliniat deja ca preocuparea autorului pentru Craciunul american este exagerata pe ansamblu.

    Prejudecatile majortatii americane sunt orientate spre ateii mai degraba decat spre alte grupuri. De exemplu iata un poll Gallup care spune ca 43% nu ar vota pentru un presedite pe motiv ca acesta este ateu: http://www.gallup.com/poll/155285/atheists-muslims-bias-presidential-candidates.aspx

    Spre cinstea americanilor tendinta istorica este catre mai multi oameni lipsiti de prejudecati. Nu am vazut dovezi serioase ca odata scapati de o prejudecata oamenii se grabesc sa dea in celalta extrema si sa inceapa sa interzica Craciunul sau sa-i demonizeze pe cei ce il sarbatoresc.

  17. Am pus un pic mai mult gand in ceea ce posteaza domnul Martin.

    Domnul Martin locuieste intr-un stat rosu, adica extrem de conservator.

    Intr-un astfel de stat, cum sunt mai toate din MidWest si Deep South, conservatorii incearca sa isi impuna valorile lor, exclusiv crestine, asupra tuturor celorlalti. Toate sarbatorile crestine sunt sarbatori oficiale ale statului. Restul de sarbatori religioase ale minoritatilor nici nu exista pentru majoritate.

    Minoritatile au inceput sa reactioneze la impunerea brutala a valorilor crestine asupra lor si tot felul de cazuri ciudate au aparut prin tribunale privitoare la expunerea de simboluri crestine in spatiul public, rugaciuni publice crestine in consilii locale si alte cele ca astea.

    De ce nu apar cazuri din astea in statele liberale?

    Nu apar pentru ca sarbatorile religioase ale minoritatilor sunt si ele celebrate tot la fel de important ca si Craciunul si Pastele.

    Imi aduc aminte ca orasul Irvine in Orange County, CA se impodobeste de sarbatoare pentru orice fel de sarbatoare a majoritatii si a minoritatilor.

    De aici vine toata dihonia in statele mai sus amintite. Nu exista decat un singur set de valor recunoscute si restul sunt strivite.

    • Nu, conservtorii nu incearca sa isi impuna nimic, incearca sa mentina ceea ce au. Nici nu vad de ce ar trebui sa sarbatoreasca majoritatea sarbatorile minoritatilor. Nu minoritatile au inceput sa reactioneze, ci ateii. Nu este vorba de nici o impunere brutala, este vorba ca minoritatile, de buna voie si nesilite de nimeni, au ales sa traiasca in mijlocul unei majoritati diferite de ele. Eu nu stiu de nici macar un caz in care o sarbatoare a minoritatilor a fost interzisa sau nerecunoscuta in vreun fel.

      • Domnule AT,

        Iarasi va invartiti in jurul cozii. Ce costa o municipalitate sa puna niste panouri temporare in oras sa felicite evreii pentru anoul lor nou cand cade? Nimic. Sarbatoarea asta nici nu exista pentru orasele din MidWest.

        Statele liberale fac asta si din cauza asta nu exista nici conservatori, nici conflicte asupra simbolurilor religioase in spatiul public devreme ce simbolurile religioase ale minoritatilor sunt acceptate in spatiul public la fel ca si cele crestine.

        Iarasi va prefaceti ca nu intelegeti care e fondul problemei. Nu e vorba de interzicerea unei religii, ci pur si simplu de ignorare a ei si tratare cu intoleranta.

    • De aici vine toata dihonia in statele mai sus amintite. Nu exista decat un singur set de valor recunoscute si restul sunt strivite.

      Sunteți nedrept că spuneți așa ceva. Sunt obosit să continui cu contra-exemple… cea mai mare comunitate de origine arabă din SUA se află în MidWest, mai precis în statul Michigan. Vasta majoritate este integrată foarte bine în societatea americană. E foarte ușor să critici, să generalizezi și să găsești nod în papură.

      • Domnule Brebenel,

        Dv. aveti experienta Dv., eu o am pe a mea. Sase ani am locuit in Bible Belt si m-am simtit strivit ca minoritar fie el si crestin ortodox ce eram la vremea aia. Chiar si cand venea vorba de sarbatori majore religioase crestine, desi Kansas City avea o minoritate importanta ortodoxa, Pastele ortodox era ignorat cu desavarsire. Important era doar cel Catolic si protestant.

        Nu acelasi sentiment l-am avut in California. Municipalitatile californiene de pe coasta in general pun afisaj in preajma sarbatorilor minoritatilor. De exemplu pentru Craciuni vezi Merry Christmas, Happy Hannukah si Happy Kwanza pe acelasi afis publicat. Anul nou persan si cel chinezesc sunt si ele afisate stradal in zonele unde traiesc comunitati importante de persani sau asiatici.

        Asta denota respect pentru minoritatile care la urma urmei traiesc in orasul respectiv.

        A-i ignora complet poate fi considerat si un element de dispret. Daca le mai bagi si rugaciuni publice crestine la intrunirile de tip town-hall cand poate un sfert din cei prezenti nu sunt crestini e un semn de sfidare deja la adresa lor. Asta se intampla in Bible Belt si din cauza asta se radicalizeaza minoritatile.

        • Dl. Gafencu – corect, fiecare cu experiența personală. În continuare mi se pare că așteptările vis-a-vis de Paștele Ortodox sunt nerealiste. „Strivit” mi se pare un cuvânt dur și total nepotrivit. Ar trebui să ne spuneți cât de semnificativă ar fi comunitatea creștin-ortodoxă din KC? Mă tem că nu prea mare. În California -stat tradițional deschis imigrației – există comunități etnice semnificativ de mari, la nivel regional. Anumite sărbători specifice acestor comunități sunt observate de municipalități. Nu se întâmplă pretutindeni. Acolo unde în consiliul municipal există reprezentanță unei anumite comunități, șansele ca astfel de manifestări religioase să fie observate cresc. Spre exemplu – în zona metro Los Angeles, există o semnificativ de mare comunitate creștin-ortodoxă, reprezentată de comunitatea armenească. Centrul este orașul Glendale. Există o sumedenie de manifestări specifice comunității din acea zonă dar niciodată nu am observat nimic special în legătură cu Paștele creștin ortodox fiind patronat de primărie. Nici măcar cu cel catolic.

        • Intleleg, totul are la baza niste frustrari personale… Dar de ce trebuie sa acuzi tara adoptiva pentru frustrarile proprii? Am lucrat vreme de 2 ani in Israel si cita vreme am fost acolo nu mi-a dat vreodata prin cap sa ma comport altfel decit evreii sau sa imi/le impun stilul meu de viata din Romania. Am venit la munca duminica si am stat acasa vineri. Nu am sarbatorit zilele lor religioase, dar am luat liber cind au avut ei si m-am bucurat sincer sa patrund o cultura noua. Daca as fi vrut sa traiesc ca in Romania, as fi ramas in Romania. Insa „while in Rome, do like Romans”. Daca nu poti accepta asta, mai bine stai acasa in Romania. Dealtfel e plin aici in US de romani care de fapt traiesc cu mintea in Romania, ma duc la ei acasa si au pe pereti afise enorme cu Piata Unirii din Bucuresti (caz real) sau vad pe masa ciocolata „ROM”. Iar cind se deschide cite vreun restaurant romanesc la vreo 100 de mile distanta, trimit mail la toti cunoscutii ca „uraaaa, hai sa mergem sa mincam sarmale”. Asta denota o anumita inadaptare, iar unii incearca sa arunce esecul asta al neadaptarii pe umerii gazdelor, declarindu-se (dupa cum vad) „striviti”. Dupe mine este simplu: vrei sa traiesti ca in Romania, go back to Romania. Daca esti in alta tara, te adaptezi si te integrezi. Daca nu-ti iese, e vina ta, nu incerca sa acuzi gazda de esecurile tale. E o treaba care tine de minimul respect.

          • @Midnight Rider,

            Si uite asa trecuram de la combaterea unor idei la atacul la persoana.

            Tipic romanesc si nimic de a face cu realitatea americana.

            Cand incepeti a critica pe altii, ar trebui sa observati elefantul din camera.

            In ceea ce ma priveste sunt perfect integrat mediului american, pentru oricine se uita la profilul meu public.

            Exemplul cu Pastele Ortodox era doar un exemplu, si nimic altceva. Cei care ma stiu mai bine prin forumurile astea stiu cate lupte am dus pentru limitarea religiei in spatiul public. Insa daca e sa fie, sa fie pentru toti nu doar pentru unii.

            Municipalitatile in Kansas City nu trebuia sa faca mult pentru astfel de minoritati. Ajungea ceva afisaj stradal. Good Friday (Vinerea mare catolica si protestanta) e zi libera pentru statele din Bible Belt. Nu as fi mers pana la a cere ca vinerea mare ortodoxa sa fie zi libera, insa in masura in care municipalitatile pun afisaj pentru Happy Easter de pastele catolic, pentru zonele in care sunt masate minoritatile sa puna afisaj stradal pentru pastele ortodox si evreiesc, anul nou chinezesc, anul nou persan si alte sarbatori ale minoritatilor. Insa faptul ca nu o fac spune multe.

            Insa asta depinde de fiecare comunitate in parte. Consiliile locale stiu mai bine demografia lor si pot sa ia in considerare astfel de masuri care reflecta respect pentru minoritatile care locuiesc acolo. Si cand vorbesc sarbatori, nu ma refer doar la cele religioase.

            Exemplul cu Israelul ma lasa rece, in masura in care Israelul nu e cunoscut ca un stat foarte democratic.

  18. Am observat si eu uneori fenomenul asta de care vorbeste dl Martin, dar este ceva cu totul izolat, o extrema, fara sanse sa devina mainstream, ceva care nici macar nu merita a fi discutat. Comentariile la articol sint insa jenante, majoritatea pe melodia: „here, here, look at me, I’m a liberal, see, I’m SO superior to you!”

  19. Atacuri odioase contra crestinatatii si crestinilor. Isus asemeni ca acum 2000 de ani starneste in continuare ura fariseilor. Unde est tu parinte Arsenie , parinte Justin …?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Martin S Martin
Martin S Martin
Doctor în cardiologie în Chattanooga, Tennessee, Statele Unite. Emigrat, în 1985, în Statele Unite, Martin S. Martin, pe numele său “adevărat” Martin Ştefan Constantinescu a fost unul dintre cei mai buni chirurgi cardiologi ai Clinicii de cardiologie a Spitalului Fundeni din anii 70 – 80. Este autorul cărţii America povestită unui prieten din România, apărută, în 2012, la Editura Humanitas, co-autor, alături de dr. Dora Petrilă, al cărţii Spitalul Fundeni: istorie, destine (Humanitas, 2004) şi co-traducător, alături de Daniel Constantinescu, Anca Constantinescu, Mihaela Farcaş şi Andrei Constantinescu, al cărţiiMomente-cheie dintr-o viaţă în slujba binelui, scrisă de Marius Barnard şi Simon Norval şi apărută tot la Editura Humanitas în toamna lui 2013.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro