joi, martie 28, 2024

De ce avem nevoie de Partidul Oamenilor Cinstiţi (POC)

Într-o politică fără valori, binele comun este inexistent iar răul acceptat ca normalitate. Singurii care ar putea reuşi să-l elimine şi să redea conţinut valorilor sunt tinerii creştini.

Când am terminat Facultatea de Ştiinţe Politice am hotărât să înfiinţez un partid, dezamăgit de ce vedeam în politica românească – nepăsare totală faţă de oameni şi faţă de ţară, derivate din lipsa unui control real al guvernaţilor asupra aleşilor lor, căutarea maximizării averii şi a intereselor proprii înguste şi lipsa oricăror principii. Le-am propus atunci câtorva colegi de generaţie să înfiinţăm un nou partid, Partidul Oamenilor Cinstiţi (POC). Cred în continuare că avem nevoie de o forţă politică nouă, post-ideologică, care să reunească nu numai oameni pregătiţi, ce au reuşit în domeniile lor de activitate, ci şi oneşti. Am plecat de la constatarea că în România zilelor de astăzi cinstea, dreptatea, onestitatea şi alte virtuţi nu mai sunt decât nişte concepte golite de sens. În ţara noastră totul este demonetizat. Partidele, ideile, idealurile. Etichetele ideologice sunt de mult depăşite, iar politica este guvernată doar de orgolii mărunte, care n-au nicio legătură cu principiile. Mi-am dat seama că doar prin onestitate, doar cu oameni cinstiţi, se mai poate face o schimbare. N-am reuşit la vremea respectivă să-i conving pe colegii mei că noi putem face asta. Unii spunea că îţi trebuie bani, alţii că o să ni se dea în cap până să facem ceva, alţii se declarau scârbiţi de politică. Iar alţii au plecat să facă doctorate în afară. Mulţi au ales să se despartă de tot de ce au studiat şi să lucreze în companii private, call-center-uri. Am fost dezamăgit că noi care am făcut ştiinţe politice nu putem face asta.

Recent însă am înţeles că valorile care ar putea sta la baza unei mişcări care să producă schimbarea dorită sunt cele ale moralei creştin-ortodoxe.

În fiecare marţi-seară mă duc la o cateheză ortodoxă unde se strâng tineri pentru a vorbi despre teme duhovniceşti, dar şi care ţin de viaţă – despre şcoală, educaţie, rolul televizorului în viaţa copilului. Sunt acolo IT-işti, profesoare, doctori, consilieri juridici, biologi, dentişti, arhitecţi…pe scurt toate profesiile, toţi uniţi de credinţa în Dumnezeu şi dorinţa de comuniune, de bine. Aceştia sunt tinerii care ar putea schimba faţa politicii româneşti. Evlavioşi, atenţi la cei din jur, cu frică de Dumnezeu şi cu dorinţa de a-şi ajuta aproapele, ei sunt resursa umană de care are nevoie o nouă mişcare politică. Deocamdată activităţile lor includ muncă de ajutorare a celor săraci, a unor bolnavi, a unor familii cu mulţi copii. Toţi se mobilizează pentru a ajuta cu ce pot, cu un bănuţ, cu niște haine, cu timpul lor. Deja s-a înfiinţat la biserica respectivă un Grup de Iniţiativă pentru ajutorarea celor cu probleme. Şi nu este un caz izolat. Catehezele sunt tot mai frecvente în biserici, iar numărul tinerilor care se implică nu doar în Biserică, ci şi în ajutorarea semenilor creşte.

Deja s-a trecut de la stadiul de discuţii pe teme creştine la acţiuni concrete. Lipsa modelelor din societatea noastră pe care o invocă  toată lumea ar putea fi remediată prin modelul acestor tineri, care la rândul lor au modelele lor. Ei se raportează la Sfinţii Părinţi ai neamului românesc, umplu bisericile pentru a-i asculta pe supravieţuitorii închisorilor comuniste şi se spovedesc la Duhovnic. Au frică de Dumnezeu. Ceea ce nu-i puţin într-o ţară în care politicienii n-au niciun Dumnezeu. Se îmbracă cu drag de sărbători în straie populare şi deci îşi manifestă cu mândrie românitatea.

Se spune des că Biserica nu trebuie să se implice în politică şi că în ortodoxie, prin primatul vieţii de dincolo se exclude interesul pentru cea de aici, de pe pământ. Fals. Aici pe Pământ se câştigă sau se pierde mântuirea, iar creştinii au răspunderea nu doar pentru ei, ci şi în raport cu societatea în care trăiesc. Iar un partid creștin ar putea avea un important bazin electoral, pentru că majoritatea românilor se declară ortodocşi iar Biserica este constant instituţia fruntaşă în topul încrederii românilor. Într-adevăr mulţi dintre români nu sunt practicanţi, dar ar putea să găsească în sfârşit o forţă politică bazată pe valori. Oameni capabili să apere binele public, care se raportează în tot ce fac la Dumnezeu.

Este notabil că în timp ce bisericile din Occident se golesc, cele din România sunt tot mai pline şi mai multe. „Ortodoxia este retrogradă pentru că ne plasează spre Estul funest, în loc de Vest”, scria într-o pompoasă analiză un pseudojurnalist. Nimic mai fals. În timp ce Bisericile din Occident se convertesc la ideologia eco sau la orice idee de marketing posibilă, socializare sau caritate pentru a atrage enoriaşii tot mai puţini, ortodoxia şi-a păstrat mistica. Un sociolog român al religiilor spunea că se dezvoltă în România un fundamentalism religios. Fals, încă o încercare de a denatura lucrurile, pe lângă cele care au ca scop să pună stigmatul legionarismului oricăror forme de implicare a celor apropiaţi de sau din Biserică în politică. Noua generaţie de tineri credincioși nu are nimic de-a face cu Mişcarea Legionară, ea a crescut în alte timpuri. Este generaţia care comunică pe grupuri de discuţii, unde sunt schimbate şi link-uri cu teme duhovniceşti, cuvinte de folos, teme importante pentru societate precum avortul, dar şi oferte de serviciu şi apeluri de a ajuta oameni aflaţi în situaţii grave. Acolo se organizează o comunitate nouă de tineri români cărora nu le este indiferent în ce ţară trăiesc.

Faţă de politicienii actuali, din toate partidele, ei nu caută nici îmbogăţirea şi nici puterea de dragul puterii, pentru că scopul lor este mântuirea. Nu sunt de dreapta sau de stânga, ci sunt cinstiţi aspiranţi către bine, frumos şi adevăr. Din toate aceste motive, cred cu tărie că România are nevoie de un POC – de un Partid al Oamenilor Creştini şi Cinstiţi.

Distribuie acest articol

63 COMENTARII

  1. Omule traiesti pe alta planeta. Ultimii care ridicau in slavi tinerimea crestina, erau tot aia care cantau sfanta tinerete legionara.
    Asta e, obsesiile vechi dispar greu.

    • Si ia spune-ne tu noua, ce stii tu exact despre cei ce cantau „Sfanta tinerete legionara”? Dar sa ne spui ceva diferit de ce te-au invatat comunistii sau falsii democrati de dupa ’89. Sa ne spui asa din lecturarile tale!

        • Domnule Radu, nu am zis ca cineva ar fi spalat pe creier. D-voastra ati facut o afirmatie pe care nu ati argumentat-o. Cand faceti anumite afirmatii trebuie sa va luati responsabilitatea si sa argumentati. Deci ca acest dialog sa fie corect, va rog din nou sa argumenti.

  2. ” În timp ce Bisericile din Occident se convertesc la ideologia eco sau la orice idee de marketing posibilă, socializare sau caritate pentru a atrage enoriaşii tot mai puţini, ortodoxia şi-a păstrat mistica.”

    Mistica deci mai importanta decat caritatea sau protectia mediului. Si din experienta mea mistica ramane mai mereu in prim plan la ortodoxii actuali. Asa ca nu vad sa aiba vreun success in cele lumesti.

    Totusi un POC e o idee foarte buna dar bazat pe idei de dreptatate si corectitudine de dragul lor sau din ratiuni pragmatice, dar in nici un caz primar din motive religioase.

  3. Scuze, dar n-am auzit o enormitate mai mare ca POC-ul, de cînd un coleg mi s-a lăudat înainte de a-şi da licenţa, că n-a citit nici o filă din John Rawls (l-am sfătuit în vîrful politeţii, să păstreze acest amănunt mult prea personal, doar pentru el şi să nu-l împărtăşească şi cu membrii comisiei).

  4. RE: „valorile care ar putea sta la baza unei mişcări care să producă schimbarea dorită sunt cele ale moralei creştin-ortodoxe.”

    Sint de parere ca valorile morale sint universale, si nu neparat apanajul unei anumite religii. Ca urmare nu inteleg de ce POC trebuie sa fie neaparat POCC.

    Sinteti intr-adevar de parerea ca oameni „capabili să apere binele public” / „cinstiţi aspiranţi către bine, frumos şi adevăr” sint prin definitie numai cei „care se raportează în tot ce fac la Dumnezeu” ?

    Nu ar trebui sa fie „Partidul Oamenilor Cinstiti” deschis oricaror aderenti, indiferent de existenta sau natura afiliatiei religiose?

    • Sunt de acord. Valorile morale nu sunt proprietatea nici unei organizatii.
      Pretentiile de „ortodoxie” (=dreapta credinta) sau „catolicism” (=universalitate) nu sunt altceva decat pretentia de a detine adevarul absolut.
      Eu cred ca putina modestie nu strica nimanui.

  5. Dle Dobrovie, vă recomand o intruziune în vocabularul celor care smerit propovăduiesc ceea ce dumneavoastră proiectaţi ca un ideal.
    Pe facebookul Noua Republică de exemplu.
    Cuvinte ca şi iredentişti, unguri, credinţă oarbă îşi fac din ce în ce mai des apariţia de la prietenii dumneavoastră, nu e un semn deloc de normalitate e unul de reînviere a unui trecut contestat şi care a condus la traume. Oricât se încearcă separarea legionarilor şi a dreptei extreme, rădăcinile stejaruluI Noua Republică au fost implantate (din păcate) pe un teren al intoleranţei.
    Succes, în etapa asta de spălare de creiere..şi tribalizare.

    • Domnule, ceea ce afirmi dumneata sunt niste prostii mari cat casa. Noua Republica nu e un partid al extremei drepte, ci un partid care cultiva valorile crestin-democratiei, conservatorismului si liberalismului clasic. Oricine sustine ca ar exista vreo legatura cat de mica intre Noua Republica si extrema dreapta ori e prost, ori nu e corect informat.

      • stimabile lucian g.,

        atentie mare!!!!!! conservatorismul si liberalismul clasic erau curente politice antagoniste! asadar, pe fond sugerati ca aceasta noua formatiune politica pe care evident o simpatizati, este programatic antagonista cu ea insasi. este intr-adevar un concept politic interesant, doar cultivand extremele (nu nocive ma refer) putem stii sigur care este drumul de mijloc si bineinteles ca stim la fel de sigur ca l-am ratat, caci doar circulam pe extreme.

        • la romanica totzi se mping si se ingramadesc spre centru,sau asha gindesc ei.ca de,ashe da bine dupa opinia omului nou.cind vorbesc de extremism,sigur e vorba de altzii

  6. Ce ţi-e cu oamenii care alătură „morala” cu „creştinismul”? Din câte ştiu, principiile sunt de sine stătătoare, iar religia e un sistem de dogme şi ritualuri creat de om şi care încorporează un anumit set de valori. Confiscarea moralei de către creştini sau orice altă religie mi se pare o mizerie.

    POC sau POCC până la urmă? Avem nevoie de oameni creştini şi cinstiţi sau doar cinstiţi care să ne conducă? Nu de alta, dar bunul simţ îmi spune că a fi sau a nu fi creştin nu e treaba nimănui. Mai mult, observ o gândire discriminatorie în privinţa minorităţilor (ne)religioase. Dacă omul nu e creştin, nu avem nevoie de el, nu? Sau dacă nu merge la Biserică sau la şedinţe de cateheză nu e creştin practicant, deşi poate e agnostic, ateu sau altceva, ceea ce, din nou, nu e treaba nimănui. Simplul fapt că un bebeluş a fost botezat nu îl face automat un creştin, fie şi unul nepracticant, din motive evidente. În plus, sunt exemple în istorie şi actuale unde oamenii nu înţeleg semnificaţia deplină a ritualului, reducându-l la o procedură pur formală sau ce ţine de igienă. Asta e! Nu e tragedie să fii altfel.

    Biserica nu trebuie să se implice în politică. Chiar nu trebuie! Poate că 90% din români s-au declarat creştini şi că 80% din oamenii sondaţi au încredere în instituţie, dar e un peisaj deformat, iar o majoritate nu poate dicta tot ce doreşte. Să nu uităm că Biserica nu e o instituţie democratică, ci una cu practici medievale. Că şi-a cosmetizat aspectul pentru a se adapta la secolul XXI nu înseamnă că şi gândirea e una pe măsură. Liberalismul e aproape inexistent sau mimat.

    Finanţarea directă a cultelor, apărarea drepturilor femeii (pro-avort în cazurile speciale), transparentizarea Bisericii, eliminarea corupţiei din instituţie, supunerea la plata taxelor şi impozitelor ca orice organism economic producător de bunuri şi servicii, egalitatea confesională şi religioasă, eliminarea clerului din şcolile laice, pro-istoria religiilor, educaţia sexuală bazată pe prevenţie şi utilizarea metodelor contraceptive, moderaţia în construcţia de edificii religioase şi respectul pentru obiectele de patrimoniu nu sunt teme de dezbatere pentru tineretul creştin? Dar există dezbatere în Biserică, în sensul real?

  7. apai domnule autor,dumneata eshti cinstit:intii vii cu poc-partidul oamenilor cinstitzi,iar apoi vii cu poc-partidul oamenilor crestini si cinstitzi!care din doua?
    si in partidul asta se pot inscrie numa aia cinstitzi?sau numa aia ortodoxi?sau ortodox inseamna cinstit?

  8. Domnule Matei Dobrovie, vă admir curajul de care daţi dovadă publicând acest articol. Estimez procentul de comentarii dezaprobatoare din partea celor care şi-au pierdut/nu şi-au (re)găsit credinţa vă fi peste 75%.u

    • Nu mi-e clar din ceea ce spuneti, daca intrebarile mele se incadreaza in categoria a ceea ce Dv. numiti „comentariu dezaprobator”…

      Nu vad de ce ar fi, si ca urmare vi le adresez si Dv., direct: Sinteti de parere ca valorile morale sint apanajul religiei crestine? Sau altfel spus, daca sint musulman sau ateu, prin definitie nu posed valori morale, nu pot fi un un „om cinstit”?

      • Ceea ce spuneti nu contrazice articolul. Comentariul dvs e constructiv, as spune ca poate fi o completare la articol. Si va raspund si la intrebare (si va folosesc expresia): a avea valori morale nu implica obligatoriu apartenenta la crestinism. Dar a fi un BUN crestin necesita obligatoriu posesia uneor valori morale.

  9. Multe lucruri bune, adevarate in acest articol. Atata doar ca valorile amintite aici sunt ale crestinismului pur si simplu. Nu prea inteleg dece unii apasa atat de mult pe apartenenta la ortodoxie, un cult crestin minoritar in fond si ale carui invataturi apartin Bisericii Crestine Universale ( nu am vrut sa spun Catolice, in intelesul clasic, spre a nu contraria pe nimeni).Biserica lui Hristos este una, niste oameni au divizat-o din motive foarte … omenesti, dar asta e o alta discutie. Te intreb doar : cum iti permiti sa discuti despre alte culte crestine, depreciativ ? Ce experienta, ce cunostinte ai ? Exaltarea si laudarea necritica a propriei confesiuni „nu da bine”. Esti tanar, poate ti se mai aseaza gandurile, ideileEu am gasit, la toate cultele crestine prezente in Romania, oameni buni, intelepti, invatati, cu frica lui Dumnezeu. Mai cauta si tu !

    • Odata, mai demult, prospat aterizat pe partea asta a Planetei
      Maimutelor, unde inca robinsonez si azi, un batran de-al locului
      imi povestea ca de tanar, de cand era sa se inece avansand
      prea mult in mare, desi nu stia sa inoate ii poarta marii „mucho
      respeto” (adica, mai pe romaneasca noastra, ii stie „frica”)
      Ma rog, corect este „ii stia frica” ca intre timp am ramas fara acest
      bun (si batran) prieten.
      Am cautat eu prin buchii si am priceput ca „respeto” are doua
      sensuri : 1) consideratie si 2) teama.
      Cand or schimba si romanii macazul sa nu mai spuna „frica de
      Dumnezeu” (ca doar nu e un „bau-bau”) ci „om cu consideratie
      pentru Dumnezeu”.
      E un pic mai complicat, e advarat, pentru ca in timp ce „frica”
      este „unidirectionala” ( o porti altcuiva in afara de tine)
      „consideratia” este „bidirectionala” (trebuie sa ti-o porti in
      aceeasi masura si tie si aceluia (caruia i-o porti).
      E de inteles „om cu frica de lup”, „cu frica de taur” dar
      „cu frica de Dumnezeu” chiar ca e haios. Este ca si cum ti-ar fi frica
      de umbra ta.
      Ori, de asa isprava, precum ne spun povestile, nu e in stare decat
      iepurele.

  10. Avand in vedere argumentele dvs, corect nu e POC ci POCC – partidul omanenilor care se cred cinstiti. Si aici e problema – toti oamenii se cred cinstiti, fiecare in felul lui. Ideea dvs seamana mult cu „Partidul Poporului”.

    • Faptul ca fiecare se vede cinstit e o iluzie , imaginea din oglinda e de fapt intoarsa pe dos. Cinstit nu devii decat in momentul cand constientizezi ca toata viata vei fi un hot, asa ca astia cu partidele lor de hoti sunt deja mai cinstiti decat un eventual partid al cinstitilor.

  11. stimabile domn dobrovie,

    ce inseamna in definitia orthodoxa cinstit?
    eu ma declar ab initio, pe langa eretic luteran, si necinstit – am incalcat de exemplu normele imperative ale codului rutier si am primit si amenda. dar nu m-au prins de fiecare data. dumnezeu ma vazut desigur si poate la judecata de apoi ma va ierta. dar eu stiu ca nu sunt cinstit. sunt casatorit si nu mi-am inselat nevasta – cu fapta, cu gandul marturisesc ca da. mai sunt cinstit? pana ma judeca atotputernicul o sa traiesc cu acest pacat faptuit cu gandul. cu toate ca der wille war stärker als das fleisch.

    este insa absolut admirabil, ca oameni tineri se apleaca asupra semenilor nevoiasi. sincere felicitari. dar asta nu-i motiv sa intri in politica. crucea rosie, samaritenii, johanniter salveaza oameni – indiferent de religie sau etnie SI NU FAC POLITICA.

    • Corect!
      POC – inca o utopie, pornind de la eterna si fascinanta idee ca, pentru a popula astfel de entitati politice s-ar putea gasi material uman perfect.

      Oamenii nu sunt perfecti, d-le Dobrovie!
      De aceea doar initiativele politice realiste, care au recunoscut si gestionat corect defectele umane, au avut succes.

  12. Minunata intiativa dumneavoastra! Romania are nevoie de POC! Urgent! De altfel, capetenia ideala a POC s’a itit in spatiul public de ceva vreme si’si astepta doar aparitia adeptilor seriosi, bine organizati sub obladuirea Bisericii. Mantuitorul neamului, omul providential, conducatorul innascut este deja printre noi: Gigi Becali! Este suficient un poc-net viral din des’te pentru ca Sfanta Alianta POC-PNG sa se infaptuiasca, iar destinul tarii sa intre pe mana Omului capabil sa ne scoata din marasm. Traiasca Partidul Oamenilor Cinstiti! Traiasca Crestinismul Politic si noua Linie Frateasca! Traiasca conducatorul iubit, presedintele Gigi!

    ps: o alianta fatala pentru dusmanii crestinismului s’ar putea realiza si prin cooptarea in proiect a marelui jurnalist si lider de partid, Dan Diaconescu; in fond DD este si el un bun crestin, o fata cinstita si evlavioasa, un luptator neobosit pentru morala stramosilor, pentru neatarnare si pentru alte cauze nobile. Imaginati’va o mareata uniune a fortelor crestine – POC-PNG-PRM-PPDD, plus, de ce nu, PNTC [minus „D”, inutil, pentru ca democratia este inclusa semantic in „C’, caci isi are obarsia in adevarata credinta si in Cuvantul lui Hristos]. Asa sa ne ajute Dumnezeu! Sa trecem peste ceea ce ne desparte, sa ne infrangem defetismul, sa nu ne spariem de cinismul ateilor si de puterile acumulate de farisei si sa purcedem la marea unire a natiunii intru Adevar si Cinste Crestineasca!

      • Ofofof, grea napasta se abatu asupra bietului popor: tanara speranta a crestinismului a tradat! Gigi Becali a anuntat azi ca vrea sa fuzioneze cu peneleul [partid cunoscut pentru inclinatiile sale catre erezii si ideologii de import], lasand astfel POCul fara potentialul lider providential. Sfanta Alianta POC-PNG a facut FASSS chiar inainte de a se intrupa pe esichierul politic. Doamne, ce ghinion pe capul romanilor: sa fie parasiti de razboinicul luminii chiar in prag de alegeri si de iarna! Orisicat, sa nu abandonam speranta: o noua stea se iveste pe campul de lupta purtind cu mandrie insemnele romanismului – Mihail Neamtu! Numai sa nu se lase pacalit de fariseii dreptei arzatoare…ispitit fiind cu mandatul ala de parlamentar. doamne ajuta!

  13. Viitorul „moralei”

    Nu este bine sa conditionam existenta „moralei” de credinta in Dumnezeu, inlocuind-o cu „morala crestina”.

    Sa presupunem un scenariu in care, intr-un viitor mai indepartat, stiinta ar demonstra fara dubii ca Dumnezeu nu exista (marele fizician Stephen Hawking sustine deja aceasta pozitie in cartea „The Grand Design” si in filmul documentar de pe Discovery Channel „Did God Create the Universe?”).

    http://www.youtube.com/watch?v=WQhd05ZVYWg

    Intr-un asemenea caz „morala” nu ar disparea, pentru simplul motiv ca „normele morale” sunt conditionate de „normele legislative” (intr-un „stat de drept” democratic!), care sunt astfel gandite incat omenirea sa progreseze si sa nu existe riscul sa se autodistruga. „Morala crestina” a putut sa fie impusa unor mase mari de oameni tot prin „norme legislative” (cele 10 porunci), incalcarea lor ducand la „privare de libertate” (iadul).
    „Morala” poate sa fie in suferinta in dictaturi, insa trebuie remarcat faptul ca „morala crestina” nu a putut impiedica instaurarea dictaturilor (regimului nazist in Germania sau cel comunist in Rusia). Aceasta arata ca o „morala” sanatoasa pentru societate poate fi mentinuta doar intr-un „stat de drept” democratic, prin conditionari legislative, si ca religia este de fapt o frana impotriva acceptarii „moralei ca necesitate obiectiva” pentru buna functionare a societatilor. Acceptarea „moralei ca necesitate obiectiva” in locul „moralei religioase” devine pe zi ce trece o prioritate tot mai stringenta, avand in vedere faptul ca in Europa exista tot mai multi oameni care nu mai cred in Dumnezeu si faptul ca in lume fanatismul religios se manifesta tot mai agresiv (oare si in Romania?).

    Legatura dintre morala si religie trebuie rupta definitiv, la fel cum in democratiile consolidate a fost rupta si legatura dintre stat si biserica.

    P.S. Un sondaj facut in anul 1998 printre membrii „Academiei Nationale de Stiinta” din SUA (tara cu cele mai multe premii Nobel pentru stiinta), publicat in revista „Nature”, arata ca marea lor majoritate nu crede in Dumnezeu. Ce este si mai important este evolutia credintei in Dumnezeu in randul oamenilor de stiinta, in secolul XX. Sondajul arata urmatoarea situatie:

    In anul 1914:

    – Necredinciosi – 52.7%
    – Agnostici – 20.9%
    – Credinciosi – 27,7%

    In anul 1933:

    – Necredinciosi – 68%
    – Agnostici – 17%
    – Credinciosi – 15%

    In anul 1998:

    – Necredinciosi – 72.2%
    – Agnostici – 20.8%
    – Credinciosi – 7%

    http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html

    http://www.nature.com/nature/journal/v394/n6691/full/394313a0_fs.html

  14. „Se spune des că Biserica nu trebuie să se implice în politică” scrie, autorul
    Pai smecheria este de a se tine deasupra, spre a le ingloba pe toate celelalte,
    dar in fapt este cea mai veche (si cea mai nociva) dintre politici.
    Daca se implica in politica, n-are ce face si ajunge in fata votului.
    Daca suntem intr-o camera 10 insi si votam la „vot deschis” (ridicare de maini,
    adica) acela nu este un rezultat adevarat ci „fariseic”.
    Daca se voteaza cu „vot secret” (singur, tu fata in fata cu propriu-ti „eu”) abia
    atunci transpare la lumina zilei adevarata (din tine) dorinta.
    Mai bine las-o asa, cat o mai merge lumea fraierita, sa se autopluteasca,
    pentru ca altfel ara sa v-o ia nimeni, ramane-ti fara ea.

    „Noua generaţie de tineri credincioși nu are nimic de-a face cu Mişcarea
    Legionară, ea a crescut în alte timpuri” mai scrie, autorul

    Eu zic sa iei fraza aceea cu „alti actori, aceeasi scena” pana treci de 100 de ani.
    Noi oamenii, ne tot perindam, curentele (de opinie) insa, sunt de cand lumea
    si vor fi cat va fi specia umana in Viata.
    Doar numarul aderentilor la una, sau la alta, creste si/sau scade ca valurile
    unei mari.
    Pai (mai intai) Isus, apoi Aristotel, cauta sa ne invete ce e aia „democratie” de
    mii de ani. Iar „legionarii” au fost si vor fi intotdeauna pentru simplul motiv
    ca dintre viciile umane, „credulitatea” nu va dispare niciodata.

    Eu sunt in Spania de 10 ani. Si aici se duc „credinciosii” la biserica,
    doar ca aici se vede mai clar, ca se duc ca la un club, din simpla nevoie de
    „socializare”. Se duc „cei asemenea”, cei ce „au un numitor comun” (sau,
    „acelasi numitor”

    Cei ca mine (asa ca sa dau un exemplu) daca e sa se socializeze cu cei
    „asemeni lui” ar trebui sa mearga in alta „biserica” (in sens de „club”) in care
    „credinciosii” sunt membri ai „Partidului Democrat” ( altii la „Liberali”,
    la „Social-democrati” sau depinde in ce crede fiecare).

    Declararea prin vot a „apartenentei religioase” va scoate Romania din
    marasm. Dar, cand se va coace mintea asta? Sa vedem.

  15. OMFG,

    Cum e posibil ca asa ceva sa ajunga pe contributors? Acum pe bune. Nu e nimeni care selecteaza cat de cat articolele astea?

    Pai pe langa faptul ca omul isi face reclama si propaganda electorala la greu scrie despre niste lucruri si are niste idei care numai pe forumuri obscure le mai poti intalni.

    Ca politicienii romani actuali sunt o banda de mafioti o stie toata lumea. Dar de aici pana la a pretinde ca poti face un partid al oamenilor cinstiti si ca doar morala crestin-ortodoxa (asta chiar m-a dat pe spate) poate fi baza unui astfel de partid nu stiu mi se pare … cum sa spun???… shizofrenic – asta e cuvintul. Scuze daca e prea dur.

    Peace brother. Go to sleep.

    • stimabile adi rus,

      de ce sa nu poata si domnul dobrovie sa-si viseze visul? este dreptul lui si cred ca cei de la contributors au facut bine sa-l publice. in fond, domnul dobrovie ne-a povestit despre niste tineri orthodocsi, care se intorc in mod crestinesc dar ne-orthodox catre viata din partea aceasta a baricadei. mi se pare demn de toata lauda, pe care o repet cu aceasta ocazie. o astfel de munca in folosul unei comunitati este in sine foarte pozitiva. optiunea politica, enuntata si in titlu, este altceva – dar pesemne ca ati scapat nuanta neideologica.

      crestinismul ne invata sa ne iubim aproapele – eu am tot scris de ex. pe acest forum ca un canal de irigatii nu are culoare politica. societatea civila poate face multe lucruri. reconstructia germaniei dupa al doilea razboi mondial nu a fost facuta de partide, a fost facuta peste partide – acolo si-au dat mana si fosti nazisti, si fosti comunisti scapati din lagare. au ajuns toti la concluzia ca dupa ce muncesc in folosul comun, cel mai frumos este sa aiba discutii in contradictoriu la o bere, si maine se vor intalni iarasi sa munceasca in folosul comun, si dupa aceea mai beau o bere „in contradictoriu”.

      • Stimate d-le Schmidt,

        Nimic nu va opreste sa va inrolati in partidul d-lui Doborovie si sa va puneti visurile la realizare in comun, ca sa zic asa.

        In alta ordine de idei, as aprecia daca veti evita pe viitor sa mai faceti comentarii la postarile mele. Inteleg cam care e jocul pe care il faceti. E jocul unui troll. Prin urmare nu va asteptati sa va mai dau atentie. Acesta e ultimul comentariu la care va raspund. Asta si pentru ca eu nu am atat de mult timp liber ca dvs. Oricum, va doresc succes in asocierea cu partidul POCC.

        Cat despre autorul acestui articol eu inca ma intreb cum poate un om sa termine o facultate si nu oricare ci una de studii politice si apoi sa vina cu un astfel de articol, cu asemenea idei. Omul asta unde a trait? Ce carti ca citit? Ce cursuri a urmat? Cum si-a luat examenele? Eu unul recunosc ca nu pot da un raspuns la intrebarile astea.

        • stimabile domn adi rus,

          va asigur ca nu voi mai comenta scrierile dumneavoastra. singurul lucru cu care de fapt nu am fost de acord in cele spuse de dumneavoastra este intrebarea de ce s-a publicat asa ceva pe acest forum.

    • io zic ca i bine ca apar chiar si aci.shtii cu cine ai de a face si poate si ei vor incepe sa shi puna nishte intrebari;asta daca nu cumva sint siguri ca doar ei gindesc

    • nu vreau sa fiu al treilea cind doi se cearta:
      io socotesc ca e chiar bine ca d nul dobovrie scrie aici:el poate sustzine ca e un contributor,iar noi raminem cishtigatzi aflind inca odata unde ne aflam.daca dinsul ar scrie doar in publicatzii ale bor,noi ashtia nedushi la biserica n am shti de unde vine lumina.
      articolul a provocat reactzii;eu de pilda am aflat cum a evoluat credintza in Dumnezeu la membri Academiei Americane.
      posibil ca d nul Frank sa fie mai impaciuitor si sa gaseasca in altruismul colegilor de credintza ai autorului argumentul ptr sustzinerea articolului.oricum preotzimea ortodoxa ar trebui sa shi spele multe pacate din timpul colaborarii cu securitatea.
      si apoi nu putem discrimina d nule Adi Rus:aici scriu si comunisti veroshi.ideile trebuie sa circule.noi sintem responsabili in a accepta sau nu

  16. Domnule Dobrovie,

    Cred ca ati gresit site-ul. Desi e o platforma de dreapta, majoritatea comentatorilor subscrie valorilor liberale, mai mult decat celor ale crestin-democratiei.

    Si chiar si asa, articolul dvs atinge o tema mult prea subtila. Lumea inca nu se pune de acord cum sa faca o tara `ca afara`, daramite sa se ancoreze la specificul traditional romanesc si sa genereze o forma autentica de democratie. Asa cum o voiau marii conservatori ca Barbu Catargiu, Caragiale sau Eminescu. Pana si oamenii cei mai luminati ai momentului ar fi fericiti sa se imite ceea ce e in Occident.

  17. as fi vrut sa spun doar o gluma:
    doua rosii merg pe o linie de tranvai. una priveste in urma si zice
    – soro, vine tranvaiul
    -iaca POC! (era fleosc! nu POC! – dar care e diferenta?
    cati oameni ar fi avut acel partid?
    dar
    in ceea ce spuneti amestecati iar biserica
    (daca cineva foloseste o paralele, o legatura, o asemanare cu biserica, se straduieste sa argumenteze spre normalitae, daca cineve contreaza, e un atac furibund impotriva…)
    Oare cum au reusit popoarele antice sa sa dezvolte spiritual si material fara sa fie crestini si pana la aparitia crestinismului?!
    sa nu argumentati ca biserica a scolarizat si a facut si a dres pentru dezvoltare spirituala si culturala.
    Atata timp cat a anihilat orice concurenta in domeniu, nu are dreptul la merite cidoar la constatari. toate revolutiile care au ajutat sa evolueze omenira de fapt au redus ceva din influenta bisericii
    toate religiile au acelasi motto: „cine nu e cu noi, e impotriva noastra”
    Nu am aflat ca aparitia crestinismului ar fi redus numarul de conflicte de pe glob, de fapt, pana cand nu s-a mai putut, toate bisericile crestine s-au opus oricarei dezvoltari stiintife
    Inchizitia, cucerirea americilor, evul mediu intunecat va mai spune ceva?!
    ” “Ortodoxia este retrogradă pentru că ne plasează spre Estul funest, în loc de Vest”, scria într-o pompoasă analiză un pseudojurnalist. Nimic mai fals. În timp ce Bisericile din Occident se convertesc la ideologia eco sau la orice idee de marketing posibilă, socializare sau caritate pentru a atrage enoriaşii tot mai puţini,” Sa inteleg prin asta ca afacerile BOR-ului sunt acte de divinizare dumnezeiasca?
    Oare nu se poate folosi ceea ce a zis Isus: „dati cezarului ce esta al cezarului si lui dumnezeu ce este al lui dumnezeu” si bisericile sa-si vada de ale lor
    si nu confundati nici nu amestecat crestini cu cinstiti
    poate cresti sunt cate cateva miloane
    poate cinstiti sunt cateva zeci
    dar crestini si cintiti?! se reduce drastic numarul la doi-trei

  18. “valorile care ar putea sta la baza unei mişcări care să producă schimbarea dorită sunt cele ale moralei creştin-ortodoxe.”
    Pentru informare ,cu obiectivitate si fara resentimente,pentru ca tinarei generatii sa nu-i fie inoculate doar balivernele dictatorilor proletari.
    Cu supusenie ,inainte de-a accepta resemnarea vin cu rugamintea spre Sfintia Voastra de a fi primita in audienta spre a ma asculta citeva minute si de va sta in putere sa-mi dati ajutorul de care eu si familia mea avem atit de multa nevoie. Mentionez ca de 18 ani avem statut de ostracizat ,suntem monitorizati permanent si pretutindeni ,ni s-au luat cele mai elementare drepturi :dreptul la intimitate, la munca dupa capacitatea fizica si intelectuala,dreptul la o viata normala ; ne-au pauperizat „per fas et nefas” ,ne-au estropiat si prigonit si ca sa-si arate toata necuviinta de care sunt in stare mi-au pingarit si fiica pe care de la virsta de 15 ani o terorizeaza precum fiarele turbate,furindu-i notele, examenele ,manipulind pe toti in jurul ei obligind pe cei asemeni ei sa o terorizeze pina si cu vocabular obscen iar pe alesii si alesele lor care sunt doar din cei care nu au iubit pe a sti si munci pentru performanta sa-si dea aere de superioritate .Au claustrat-o ,au tinut-o prizoniera si au dat repartitie pe ea alesilor lor ,experti in duplicitate ,linguseala, mitomanie,fatarnicie.
    Pe fiul meu il estropiaza de la virsta de 5 ani aplicindu-i acelasi regim inic,inuman,samavolnic. Pina in prezent ,de ani de zile am batut la toate usile autoritatilor dar ele au ramas inchise pentru mine si-n spatele lor doar conducatori care se prefac ca nu stiu, nu aud dar dau tacit aprobare tuturor acestor samavolnicii ,zicind ca-s necesitati politice . Am fost de am cerut azil politic insa m-a ajuns mina lunga a conducatorului nedrept care-si hraneste hedonismul estropiindu-ne pe noi ,luindu-ne noua vietile ,cei mai frumosi ani ai copiilor mei,cei mai fertili ai nostri.
    Prea Fericite PARINTE PATRIARH, stiu ca va cer foarte mult ,dar va rog auziti strigatul unei mame plina de deznadejde ,care a crescut copii in credinta lui DUMNEZEU ,model de munca si conduita ,de cuviinta ,carora li s-a luat fara a avea vini dreptul la o viata normala ,libera . Pentru a ma face inteleasa mai bine ,anexez alaturat un memoriu adresat catre: DREPTURILE OMULUI – COMITETUL HELSINKI unde succint am relatat tragedia noastra si faradelegile la care suntem supusi nu de un an doi ci de 18 ani. Daca puteti sa il expediati pentru a ajunge la forul caruia m-am adresat sau altor foruri ce ne pot da un real ajutor ,va rog.
    Atitudinea inaltei ORTODOXII ROMANE adoptata fata de mine cind am mers de am cerut sprijin , deoarece de 2 decenii merg precum Diogene ziua cu lampa aprinsa cautind un om , a fost doar de genul care a servit „necesitatile politicii” si am relatat-o succint in alta pagina din acest site. Imi amintesc ,ca inainte de ’89 pcr-istii se adresau nedrept si cu desconsideratie si clasei preotesti ;daca pentru ei doctorii erau”doctorasi” preotii erau :(parafrazez)”pochii astia…”.Cum elementarul bun simt il am in dotare , eu nu m-am alaturat lor pentru a ma capatui cu o ciosvirta din ” bunavointa „mariilor lor ci in mod firesc am dat ceea ce am considerat ca se cuvine ,respect si atentionarea celor care ne monitorizeaza ca numai si pentru ca sunt si locasuri de cultura merita a li se da mult mai mult decit respect .
    Biserica , in inicitatile si samavolniciile care se fac in jurul nostru a avut o activitate laborioasa dar eu nu am timp si nici puteri sa adaog inutil aici o disertatie bazata pe experientele intilnite cu sprijinul celor fata de care ma fac vinovata doar pentru ca le-am dat respect si pretuire ; cit despre adresarea „pochii astia” si redarea scenariilor transmise de acesti manipulatori jalnici pentru a -si arunca laturile si asupra intregii clase preotesti nici nu poate fi vorba .O fac ei destoinic si cu profesionalism , probabil cunoscind valabilitatea expresiei : „Calomniez,calomniez,il en restera toujour quelque chose…”
    Astazi ,cind scriu acest articol,afirm fara resentimente , cu obiectivitate, ca traim sub ocupatie ruseasca.Autoritatile romane cu putere de decizie sunt aceleasi din seraiul dictatorilor proletari care se joaca de-a democratia,de-a Dumnezeu .Prin activistii lor manipulati, care misuna la tot pasul, indruma la resemnare, capul plecat sabia nu-l taie,fatalitate SI SE FOLOSESC DE NOI CA DE NISTE UNELTE. Rusia , cea mai mare tara – omniprezenta si omnipotenta in Gubernia Romania din anul 1984 an cind s-au insinuat in viata mea si a familiei mele, este flaminda de ceea ceea ce au avut la ei si implementat si in lagarul rusinii,faradelegilor si durerii”balamucul communist” dupa cum a numit Geoges Nivat in cartea :”La pas prin noua Rusie” societatea ruseasca.Autoritatile romane sunt cele care au adus rusii pentru a lingusi vanitatea ruseasca.In realitate sunt doar deghizate in falsi democrati, avide desigur de banutii “hidrei imperialiste:cum le spunea pina mai ieri,jura cu mina pe biblie sa apere DREPTURILE OMULUI si sunt pe departe de ceea c ear trebui sa fie :GIRANTUL CONSTITUTIEI si DREPTURILE CETATENESTI.

  19. „Recent însă am înţeles că valorile care ar putea sta la baza unei mişcări care să producă schimbarea dorită sunt cele ale moralei creştin-ortodoxe.”
    Chiar asa, deja ati inteles cum stau lucrurile, sunteti edificat?
    Sunteti inca tanar. Pastrati-va mintea deschisa si lasati-o mai moale cu partea ortodoxa.

  20. POC, adica un fel de partid al celor care nu platesc taxe daca am inteles bine. Ca doar membrii acestui partid n-or sa faca pe invers decat fac cei care ii pastoresc din punct de vedere spiritual (DanielAndCo.SRL)

  21. Singurii care ar putea reuşi să-l elimine şi să redea conţinut valorilor sunt tinerii creştini??????????
    deci brusc mai avem un grupuscul care ar vrea sa isi faca „o tara noua, nu voua” :)
    Sa ne fereasca cel de sus de o „salvare” nationala bazata pe o ideologie ortodoxa…
    Sper ca articolul de sus e doar un exercitiu jurnalistic, un text scris de dragul textului, si ca nu exista persoane educate ce chiar cred si simt in asa fel.
    Sau cumva ne indreptam spre prima republcia ortodoxa din lume? ar fi un experiment social si uman caruia nu doresc sa ii fiu nici martor, si nici nu cred ca populatia acestei tari ar supravietui inca unei utopii ideologice – fie ea si de extractie ortodoxa.
    Ma speriati, domnule Matei Dobrovie

  22. Domle, eu zic sa faceti direct Partidul Crestinilor, ce mai tura-vura, si sa-l puneti priministru pe Prea Fericitu’.

  23. pe mine m-a strins in spate la citirea astor rinduri. domnule dobrovie, holocaustul astfel s-a nascut, de exemplu.
    sint convins pe aste plaiuri de dor nu va fi bine in viitorul apropiat (asta cu civilizatia, valori europene, drepturi minoritati, etcetera). sau cel putin not in my lifetime, unfortunately…
    dar am o intrebare pentru dvs: ce se va intimpla cu ceilalti minoritari? sa zicem ceilalti crestini, cu care ortodoxia e la cutite de ani buni…
    ca despre cele etnice sau sexuale: vint la pupa in europa cea pacatoasa! ceea ce nu-i chiar rau, pacat ca-i criza si e mai greu cu exportul.
    pun pe seama tineretii. sau?

  24. Fratica Matei,

    Hai sa-ti spun cateva lucruri, asa ca de la un om care stie ce-i cu politica asta. Tu desi pretinzi ca ai terminat facultatea de studii politice pari sa nu stii nimic. Au fost multi altii ca tine care au venit pe cai mari promitand ca ei intra in politica si vor fi cinstiti si vor schimba lucrurile in bine samd. Stii cand s-au dezmeticit? Cand au vazut cat costa in realitate sa fii politician. Si hai sa-ti zic asa:
    Ca sa-ti faci afise si pliante in camapanie costa – zeci si sute de milioane de lei vechi
    Ca sa mergi in emisiuni radio si TV sa afle lumea de tine costa – zeci si sute de milioane de lei
    Ca sa cumperi pulbicitate pe net costa – zeci si sute de milioane
    Ca sa platesti insititute de sondare costa – zeci si sute de milioane
    Ca sa te puna seful de partid pe loc eligibil tre sa-i ai spaga si e spaha mare – zeci si sute de milioane
    Ca sa platesti consultatin politici romani sau straini (mai putin conteaza) iarasi costa si iarasi e foarte scump.
    Si mai sunt muuulte alte lucruri care costa. Calatorii, hoteluri, samd.

    Tu habar nu ai cum se face politica. Tu visezi. Tu iti imaginezi ca politica e ca in cercul ala de 8 sau 10 oameni pe care i-ai descris tu. Trezeste-te fratica. Treziti-va toti! Nu le mai cereti politicienilor sa fie cinstiti cu salariu de 1000 euro pe luna. Nu au cum. Pur si simplu. Politica costa mult mai mult. Si nu doar in Romania. Uitati-va la cate sute de milioane de doalri se cheltuiesc si in state in capanii si atunci o sa intelegeti. Daca crezi ca poti sa faci politica in Romania fara toate costurile de mai sus, sunteti niste naivi. Si oricine incearca o sa ramana un anonim penibil.

    • Să înţelegem oare că nu se mai poate face nimic bun pe lumea asta? Că nu mai trrebuie să ne facem nicio speranţă?

  25. D-le Matei,

    Apreciez dorinta dv. sincera de a coaliza oamenii de buna calitate, intr-un partid care la baza are crestinismul. Demersul dv. poate fi inteles de cei care au o viata de ucenic al lui Isus Hristos. Una e sa fii cunoscator al invataturilor mesianice, si alta e sa le traiesti.
    Cu alte cuvinte, acest „partid” crestin este definit in Biblie ca „Biserica lui Hristos” iar reunirea tuturor membrilor o va face doar Mantuitorul, tinind cont ca exista ft. multe biserici crestine.

  26. „Romanii verzi”

    Ion Luca Caragiale

    Spiritul de asociație, trebuie să constatăm cu bucurie, a luat un mare avânt la noi.
    Numărul deosebitelor societăți române, pe față sau secrete, este astăzi aproape incalculabil.

    Românul cât trăiește trebuie să fie membru în mai multe societăți; ba ceva mai mult, sunt români care, chiar înainte de naștere, sunt membri în „Cornelia, societatea mamelor române pentru ajutorul mutual în caz de naștere”; iar alții, chiar după ce mor, continuă să fie membri activi în societatea de îngropăciune mutuală: în schimbul unei neînsemnate cotizațiuni, orice membru, la caz, Doamne ferește, de moarte, are dreptul a fi îngropat cu muzică.

    Ca orice român, am căutat și eu să fac parte din cât mai multe societăți. Până mai zilele trecute, eram membru la opt; astăzi grație stăruințelor celebrului meu amic, eminentul pedagog, Mariu Chicoș Rostogan, am onoare a fi membru la nouă. A noua, cea din urmă, îmi pare mie că este societatea cea mai binevenită; ea răspunde la o mare și arzătoare necesitate națională. Cititorul se va convinge îndată cât de urgentă nevoie aveam de înființarea noii noastre societăți.

    Dar să lăsăm pe promotorul înființării acestei societăți să vorbească…

    „Noi, românii verzi, purcedem de la următoarele principii sănătoase de progres național:
    A iubi neamul său e peste putință din partea aceluia care nu urăște celelalte neamuri.
    Un neam nu poate avea vrăjmăși în propriile sale defecte; vrăjmașii lui sunt numai și numai calitățile altor neamuri.
    De aceea, un neam nu trebuie să-și piardă vremea a se gândi cum să-și îndrepteze defectele și cum să-și cultive calitățile; el are altceva mai profitabil de făcut; să le numere defectele și să le ponegrească sau de-a dreptul să le tăgăduiască altora calitățile.

    Prin urmare, un neam trebuie să aibă veșnic groază de celelalte, deoarece existența unuia n-are altă condiție decât compromiterea completă a altuia.
    De aci, necesitatea imperioasă a exclusivismului național celui mai extrem.

    Bărbatul care are copii cu o femeie de alt neam, sau viceversa, crește la sânul său niște monștri, care jumătate vor iubi până la nebunie neamul în mijlocul căruia au văzut lumina, iar jumătate îl vor urî cu înverșunare.
    Să ferească Dumnezeul străbunilor noștri pe orice român sau orice româncă să dea naștere la așa specimene teratologice !
    Acestea sunt principiile cari ne-au călăuzit când am pus bazele noii noastre societăți.

    Noua noastră societate este chemată să deștepte spiritul public național, solidarizând pe toți românii; de aceea sperăm, nu ! nu sperăm, suntem siguri că toți românii — și când zicem toți românii, înțelegem nu pe toți levantinii, care se dau drept români, ci pe românii adevărați — se vor grăbi să se-nscrie împreună cu familiile lor în rândurile noastre.”

    După această esențială expunere de motive, ne grăbim a da aci, în strâmtul spațiu de care dispunem câteva extracte din

    STATUTELE SOCIETĂŢII „ROMÂNII VERZI”Cap. IDespre numele, membrii și emblema societății

    Art. 1. Se înființează în România o Societate Română cu numele de „Românii Verzi”.

    Art. 2. Oricine poate face parte din această societate, fără deosebire de sex, de etate sau de culoare politică, dacă este român sau româncă verde.

    Art. 3. Emblema societății va fi un român verde zdrobind falnic sub călcâiul său șarpele străinismului, care scrâșnește și țipă.

    Cap. IIDespre datoriile membrilor societății în genere

    Art. 4. Membrii de orice sex și etate ai societății „Românii Verzi” sunt datori să urască tot ce e străin și tot ce e de la străin, tot ce nu e român verde sau tot ce nu e de la român verde.

    Urmează apoi mai multe articole unde se enumeră cu de-amănuntul tot ce nu este verde românesc și care trebuie sistematic respins de orice membru al societății, ca, de exemplu, sentimente neromânești, artă neromânească, idei și spirit neromânești.

    Apoi:

    Art. 9. Se exceptează de la această regulă capitalurile neromânești.

    Statutele prevăd înființarea unui organ de publicitate al societății, cu titlul de Românul Verde, pus sub direcțiunea unui comitet de patruzeci membri, iar comitetul sub președinția eminentului meu amic, M. Ch. Rostogan.

    În acest comitet nu vor putea figura, mai mult de jumătate, membrii nevârstnici.

    Ziarul Românul Verde va fi redactat de toți membrii societății: fiecare membru, indiferent de vârstă sau sex, va fi dator a colabora măcar o dată la lună cu un articol de fond.

    Se-nțelege de la sine ce idei e chemat să propage Românul Verde.

    Mai departe, statutele arată că îndată ce societatea „Românii Verzi” va număra o sută de membri, se va declara constituită și va proceda la alegerea comitetului.

    Cap. IIIDespre datoriile membrilor minori ai societății

    Art. 30. Membrii minori ai societății, indiferent de etate și de sex, sunt datori a fi cât se poate mai curați.

    Art. 31. Ei sunt datori a asculta pe părinții lor de ambe sexe, de preferință pe acei care sunt membri activi ai societății.

    Art. 32. Acei care urmează la școală nu pot, sub nici un cuvânt, să se joace cu conșcolari străini; ei trebuie să se joace numai cu conșcolari români verzi, de preferință cu membrii activi ai societății.

    Art. 33. Membrii minori ai societății sunt obligați a obține note bune numai la profesorii români verzi, de preferință la acei cari sunt membri activi în societate.

    Cap. IVDespre datoriile membrilor de sex feminin

    Art. 40. Membrele societății sunt datoare să fie virtuoase ca niște matroane romane.

    Art. 41. Membrele societății sunt datoare să devie bune mame române.

    Art. 42. Ele sunt datoare a naște copii sănătoși după preceptul străbun: mens sana in corpore sano.

    Art. 43. Membrele societății care sunt încă june domnișoare sunt datoare să se mărite numai cu români verzi, de preferință dintre membrii activi ai societății.

    Art. 44. La cazul când o jună domnișoară s-ar mărita cu un român verde, care însă nu face parte din societate, este datoare a-l înscrie imediat printre membrii activi.

    Art. 45. Îndată, ce o membră devine mamă, ea este datoare să-și înscrie imediat copilul în societatea „Românilor Verzi”.

    Art. 46. Membrele societății sunt datoare a-și boteza copiii cu nume străbune ca Reea-Silvia, ca Tiberiu, ca Cicerone, ca Caracala, ca Cornelia, ca Catone etc.

    Art. 47. Membrele mame sunt datoare să dea copiilor lor o educațiune maternă în limba maternă. Sub nici un cuvânt apoi, nu-i slobod să încredințeze educațiunea copiilor la alte guvernante decât românce verzi.

    Art. 48. Ele sunt datoare a da singure să sugă copiilor, alăptându-i în același timp cu sentimente și idei de român verde, conform statutelor de față.

    Art. 49. În cazul când un membru nu ar avea lapte, sau, întâmplător, nu i-ar fi sfârcul mamelelor perforat, sau s-ar gâdila prea tare, sub nici un cuvânt nu va putea lua o doică străină, care ar da copilului să sugă lapte străin, alăptându-l în același timp cu sentimente și idei străine; ci va fi datoare să ia o doică româncă verde, de preferință o membră activă a societății.

    În capitolul despre membrii de sex masculin ai societății, statutele impun aceleași obligațiuni și taților ca și mamelor, afară, se-nțelege, de obligațiunile privitoare la alăptare.

    Se înțelege că orice abatere de la îndatoririle statutelor atrage după sine: întâia oară un avertisment, a doua oară o amendă și a treia oară excluderea, în ședință plenară, a membrului vinovat din societatea „Românilor Verzi” și declararea lui ca străin de neam.

    Abaterea de la îndatoririle privitoare la alăptare atrage după sine de la întâia oară pedeapsa excluderii.

    [Moftul roman, nr.6. 6 mai 1901]

  27. Ideea e ca, privind din exterior, te-ai putea distra foarte bine. Excelent. Caragiale nu si-ar fi putut niciodata imagina tara de acum! Pe de alta parte, traind aici, este chiar tragic. Singura speranta sunt tinerii crestini? Atunci chiar suntem fara de speranta…

    • Bine ca s-a facut, ca in acest fel se va vedea de fapt, cati din cei cu care
      se faleste biserica (clubul, partidul) ortodoxa ca sunt declarati ortotoxi,
      se vor declara si prin vot (cu adevarat „liber exprimat).

            • Numai pentru simplul fapt că numiţi dvs. pe cineva extremist, nu înseamnă că şi este cu adevărat aşa. Folosiţi un termen, extremist, pe care nu-l definiţi, astfel încât oricine poate înţelege orice. Ce e aia extremist, în opinia dvs.?

        • Nu, nu ma uitasem. Chiar am luat-o de buna.
          Scuze.
          Am folosit insa prilejul ca sa reamintesc ca declararea apartenentei
          religioase prin civilizat ( si civilizator ) vot liber exprimat, ne va desclesta
          din ghearele acestei „politici peste celelalte politici, acest anteriu
          intins peste capetele tuturor pentru a nu se ridica cineva deasupra-i
          pentru ca odata ajuns omul la lumina, odata incepand a zice precum
          „chiorul” adus la lamurire de Isus, aceasta politica ar pieri asa cum
          a pierit venitul Romaniei de la 1989 din mainile actionarilor,
          inghitinduse in niste FPP-uri care s-au topit si ele, in liniste, ca untul
          in tigaie, ungand, cine mai stie pe cine.

          • Faptul că nu ați remarcat sarcasmul meu și că lăudați astfel de elucubrații violent anticonstituționale spune totul. Vă reamintesc de asemenea că în România există, ca și în cea mai religoasă țară occidentală, Statele Unite, separația statului de cultele religioase.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Matei Dobrovie
Matei Dobrovie
Deputat USR, membru al Comisiei de politica Externă și vicepreședinte al Comisiei pentru românii din afara granițelor țării. Matei Dobrovie a fost editor la revista Foreign Policy România. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, a lucrat şi la cotidianul german Financial Times Deutschland., în cadrul Programului Medien-Mittler pentru jurnalişti din Europa Centrală şi de Est al Robert Bosch Stiftung.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro