vineri, martie 29, 2024

Digitalizare. Administrație Publică. Caniculă

Prolog

Întrebări simple :

  • Puteți să vă preschimbați buletinul/permisul/pașaportul online? Da/Nu
  • Puteți să accesați online documentele medicale aferente ultimei internări ? Da/Nu
  • Puteți să vindeți un autovehicul fără a vă deplasa la 5 autorități publice? Da/Nu
  • Are administrația publică centrală și locală un portal unic de acces? Da/Nu
  • Într-un cuvânt asta ar fi administrația publică digitală . Și nu numai asta.

Săptămâna trecută am primit o invitație la conferința „ Cum aducem administrația publica in era digitală” organizată de Curs de Guvernare. Cum site-ul axat pe un jurnalism de calitate în relație cu politicile publice îmi este foarte aproape și îmi place, am decis că merită efortul de a ieși din izolarea auto impusă. Nu de alta dar întotdeauna e bine să verifici cum văd si ceilalți activitatea în care ai încercat sa emiți opinii și anume cea de digitalizare a administrației publice.

Sper să recunoașteți în prezentul articol opiniile apărute de-a lungul timpului. O fac pentru că în afara de conferințe nu se întâmpla mare lucru. [1],[2],[3],[4] [5],[6] ],[7]

Conferința propriu-zisă
Decidenți si Experți

În filozofia enunțată în Prolog am plecat la drum către un eveniment aidoma primului la care am participat pe aceeași tema, eveniment organizat de Comisia Naționala de Informatica in 1997 si anume despre informatica administrației publice. Nu au trecut decât 22 de ani…

Expunerile primei părți „Decidenți si experți” au fost în nota cu care suntem deja obișnuiți mai ales cei care de peste 20 de ani participam la acest gen de evenimente. În partea reprezentată de sectorul public , prezentări seci cu privire la activitatea autorității publice însă fără nici o tragere cât de cât la tema…Nimic în afara liniei…

Personal venisem însă pentru a pune o întrebare care mă frământa încă din ziua in care apăruse public problema chiar in site-ul CursDeGuvernare.ro, [9] :

Întrebare: Cine a decis și in baza cărei fundamentări ca:

  • Platforma informatică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS)
  • Sistem informatic pentru administrare fiscală la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

să fie făcute de către Comisia Naționala de strategie și prognoză și mai ales în Parteneriat Public Privat ?

Am adresat întrebarea reprezentantului MCSI și am primit un răspuns pe care îl intuiam încă de acasă și anume „MCSI nu are competență în această problemă” . Un răspuns de acest gen în opinia mea pune în discuție existența sau non-existenta MCSI ca autoritate publică .

Pentru că vrea sau nu, MCSI reprezintă autoritatea care produce politici publice sau avizează politicile publice ale altor autorități publice privind digitalizarea.

Și încă ceva pentru domnul secretar de stat care a răspuns , dacă un minister nu are competență de ce totuși dă o semnătură de aviz? . În imagine pagina cu avizele Notei de Fundamentare în ciornă (aflata în site-ul autorității) a Comisiei Naționale de Strategie si Prognoza [10]
Acum să vedem daca avem contraargumente pentru domnul secretar de stat în MCSI. Să citim si să cităm din site-ul comunicatii.gov.ro din legea de organizare:

  • să asigure coordonarea celorlalte autorități publice în vederea realizării coerenței politicilor şi implementării strategiilor guvernamentale în domeniul comunicațiilor electronice, serviciilor poștale şi societății informaționale, iar pentru tehnologia informației prin colaborare cu Secretariatul General al Guvernului în condițiile legii;

Trebuie însă să înțelegem ca deciziile în sectorul public trebuie să poarte nu voința discreționara a celor care administrează temporar un domeniu al administrației publice ci legea , iar politicile publice trebuie sa aibă justificări coerente, studii de impact, etc.

Modul în care este formulată nota de fundamentare este de departe de a fundamenta o asemenea decizie de importanță majoră. Însă nimeni si niciodată până acum nu a asociat nota de fundamentare cu răspunderea ministerială.

Realitatea primei părți a conferinței a fost că au fost prezenți experții chiar si cei din sectorul public, lipsind decidenții.

Iar mie îmi este foarte clar ca MCSI face tot ceea ce crede el de cuviință să facă, mai puțin din ceea ce ar trebui cu adevărat sa facă. Este extrem de grav să afirmi că nu poți explica ce înseamnă transferul realizării unui sistem informatic către p entitate terță.

Fiecare proiect care reprezintă o investitie publică semnificativă ar trebui să aibă asociat un Plan de Management al riscurilor în care riscurile să fie indentificate si modul in care se transferă, evită sau diminueaza . Cu resoponsabilități clare.

Platforma informatică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu este jocul Fortnite instalat în sufragerie pe PS4

Intervențiile sectorului public la obiect și pline de idei deși scurte si concentrate. Mi-a plăcut ideea de grup de reflecție (think-thank).

Participanți la panel.

Partea a doua a conferinței a fost alertă și cu multe intervenții de bun simț care au fost mult mai la obiect. Aria de interes s-a mutat și către administrația publica locala . Au apărut concepte privind gestionarea digitala a evenimentelor de viață la nivel Primărie, conceptul de Smart City (pilot) și Alba Iulia…

Însă și aici aveam un interes și anume să îl vad în carne și oase pe cel care este CIO și să îl întreb cum se împacă cu mandatul, cu resursele, cu atribuțiile, etc.

Asta pentru că în scurta mea carieră participasem la discuțiile privind înființarea poziției în cadrul guvernului. Deschid o paranteza si citez din [3]

Guvernul Cioloș a încercat să miște lucrurile în digitalizare si a lăsat să se înțeleagă ca se pot găsi cai complementare de a gândi lucrurile. Şi anume, reamintesc doua inițiative:

  • CIO Guvernamental
  • Iniţiativa Gov IT Hub

Două idei extrem de generoase dar care au oferit în final rezultate modeste . În mod normal mi se va replica că din lipsă de timp însă în opinia mea şi din lipsa de gândire strategică şi de asigurare a unui cadru legislativ şi operativ bine fundamentat.

În opinia mea, eroarea a plecat în primul rând de la motivul că nu poţi reforma un sistem fără a cunoaște acel sistem pentru că trebuie să gândești împreună cu sistemul . Simpla apariție a unei poziții CIO Guvernamental nu rezolvă nimic. În spatele unei asemenea poziții trebuie să fi stat : mandat clar, echipa, roluri, responsabilități, bugete, etc. În primul rând o asemenea reforma înseamnă un efort legislativ. Și trebuie proiectat împreună cu administrația publică pentru a avea feedback şi a fi percepute avantajele. Fiind parte din echipă în debutul acestui proiect la nivelul guvernului am făcut exact aceste afirmații…

Răspunsul a fost în nota non- asumării din sectorul public. Ca să fiu sincer mă așteptam la mai multe din partea unei poziții pentru care m-am bătut peste 20 de ani. Răspunsul m-a dezamăgit și m-a convins că nu rezolvi NIMIC printr-o poziție de forță la nivelul Primului Ministru daca nu îi dai ceea ce îi trebuie să își facă jobul…

Trebuie să recunosc că intervenția CIO Guvernamental mi-a lăsat un gust amar, este gustul pe care îl simți între vis si realitate.

Puteți revedea întreaga desfășurare a conferinței la [11]

Concluzii.

Concluziile sunt aceleași ca acum 10 ani, 5 ani, 3 ani la digitalizare si bună guvernare se pricepe oricine: de la clasa politică la ultimul programator civic…
Nu există nici o presiune acută ca administrația sa facă ceva. Și să facă bine.

Ce ar trebui însă ca toata lumea sa înțeleagă este ca de 30 ani alergam după diverse himere și consumam resurse..

Scriam in [2]
– Nu avem o viziune la nivel guvernamental însușită de decidenții politici a ceea ce trebuie să fie E-guvernarea şi accesul la serviciile electronice (nu o strategie, o viziune);

–         Nu avem o strategie privind E-guvernarea orientată pe proiecte, un portofoliu de proiecte care să spună clar ceea ce avem de făcut;

–         Nu avem o imagine asupra ceea ce avem ca şi active, ce sisteme avem, pe ce platforme operează, etc.;

–         Nu avem o imagine clară a capabilităților umane care lucrează în zona digitală în administrația publică;

–         Nu există un document în forță privind cadrul de interoperabilitate deși acesta este obligatoriu în lumina Digital Single Market ;

–         Nu există cadru de guvernanță pentru conducerea digitalizării integrate şi aliniate la un cadru interoperabil la nivelul de leadership al societății românești ;

–         Nu există cadru de guvernanță pentru conducerea digitalizării în arii de interes major (Sănătate, Muncă şi Protecție Socială) , în care sunt gestionate resurse importante ale societății (voi reveni în alt episod);

–         Nu suntem aliniați real în ceea ce înseamnă Piaţă Unică Digitală ceea ce s-ar putea să fie un avantaj ( vezi cazul broadband în care am adoptat cea mai modernă tehnologie tocmai datorită înapoierii tehnologice);

–         Nu avem adoptată o metodologie clară cu privire la modul în care investim în proiecte digitale, cum conducem proiectele, cum gestionăm contractele, etc.;

Și totuși cum aducem administrația publică în era digitală ?

Personal cred că România nu va conștientiza cât de vitale îi sunt sistemele digitale până nu va ajunge cu acestea într-o fază critică : să nu încaseze taxe, sa nu deconteze servicii medicale, să nu aibă acces la date, etc.

În opinia mea cea mai gravă caracteristică a digitalizării administrației publice este lipsa de responsabilitate…adică totul e în pseudo-colaps însă nimeni nu are nici o vină.

Și nici măcar nu este proprie digitalizării. Nici unul din domeniile vieții sociale nu funcționează cât de cât, însă nimeni nu e responsabil.

În al doilea rând datele administrației publice trebuie să iasă din administrarea baronal- gubernială… si anume datele evidentei populației(sau ale oricărei alte entități) trebuie să devina bun public de împărtășit cu celelalte autorități publice ….

Si securitate domnilor, securitate care la ora actuala este de formă . Lipsa de securitate cibernetică în autoritățile publice pot duce oricând la drame mai mari decât cele ale spitalelor de acum câteva zile…

În primul rând România digitală are nevoie de viziune, de oameni luminați in politică care să asculte de consilierii lor luminați din IT …

Romania are nevoie de un plan si să se țină de el….

Scriam în [5] si am sa revin cu ultimele dezvoltări că avem nevoie de:

Voința politica la cel mai înalt nivel

Cum putem crește presiunea si nivelul conștientizării la cel mai înalt nivel politic ?

Personal gândisem inițial un ONG care sa cuprindă feliile vieții sociale cât și ale industriei digitale care să organizeze un fel de Adunare Constituanta a digitalizării și care să rescrie o noua Constituție a acestui domeniu cât și un proiect de țară al digitalizării. Bineînțeles că au rămas vise pentru că industria se mișca in albia profitului iar administrația publică urmează sinuosul drum al politicii.

Pentru ca s-au enunțat și alte posibilități chiar în cursul conferinței domnul Negulescu- Trencadis și anume grupul de reflecție (think-thank) am sa le punctez gândind că ONG-ul la care mă gândeam eu să cuprindă și acest grup de reflecție.

Atâta timp cât aceasta nevoie de reformare a digitalizării nu devine prioritatea unui partid pe val, a unui prim-ministru luminat nu se va întâmpla nimic.

Inventariere si audit  a tot ceea ce înseamnă digitalizare a administrației publice

Am scris-o si aș putea sa o repet la infinit activitatea de digitalizare trebuie sa plece de la o inventariere totala a domeniului :

– Cadrul legislativ;

– Proceduri administrative;

– Strategii de dezvoltare sectoriala ;

– Strategii de dezvoltare digitala corespondente celor de dezvoltare sectoriala

– Resurse umane aferente digitalizării;

– Documente

– Registre de baza

– Aplicații

– Etc.

De asemenea propun spre auditare şi proiectele de valori semnificative realizate in zone critice. Nu pot însă fi sigur daca exista voința politica, resurse umane şi buget în a completa o acțiune atât de necesară.

În opinia mea auditarea proiectelor de o valoare semnificativă ar oferi un bogat bagaj de cunoștințe şi lecții învățate necesare în dezvoltarea ulterioară a digitalizării guvernamentale.

Fără lecțiile învățate sistemele nu se auto- reglează si pot eșua din nou. Fără refolosire redescoperim apa caldă și mersul pe jos.

Într-un final toată lumea a guvernat, am cheltuit bugetul , PIB-ul e în glorie însă digital, fiscal suntem faliți.

Reproiectarea guvernantei/guvernării digitalizării

În opinia mea proiectul zero al oricărei guvernări actuale sau viitoare o reprezintă trecerea de la un sistem insular care colaborează şi se interconectează pe baze de protocoale  sau nu, la un sistem interoperabil al administrației publice care sa ii ofere cetățeanului acces la servicii electronice , [5].

În propunerea mea inițiala redesenasem un guvern mai suplu cu 14 ministere și redesenasem în jurul lor domenii numite arii de interes strategic…

Nu am să reiau construcția care poate fi lesne de găsit.

În opinia mea care derivă din experiența celor care au ajuns unde ar trebui să fim, ar trebui sa avem o noua structura organizațional- operațională a guvernării o noua strategie a dezvoltării acesteia, asociat o noua strategie de digitalizare cât și structuri care să o implementeze. Simplu, nu. Vezi [5]

Generarea cadrului legislativ necesar digitalizării  administrației publice

Cadrul legislativ pentru digitalizarea guvernamentală trebuie unificat într-un Cod Digital al României :

  • Proceduri administrative electronice
  • Standardele tehnice de interoperabilitate
  • Standarde internaționale aplicabile digitalizării
  • Politici şi proceduri naționale cu privire la operațiunile de tehnologia informației
  • Etc.

Pe scurt

  • Cred că trebuie, timp, răbdare si angajament
  • Cred că un ONG care sa includă actorii politici, tehnologici , educaționali poate fi: for de dezbatere, școala, generator de politici, etc. ;
  • E momentul să rescriem România digitală punând în centru cetățeanul şi nu administrația
  • E momentul ca banii şi timpul investit sa ne aducă valoare şi beneficii;
  • E momentul sa ne conectam cu adevărat la Uniunea Europeana în plan digital;
  • Actuala guvernanță/guvernare si tratare a digitalizării şi-a atins limitele;
  • E momentul ca cei care ne conduc să conștientizeze că avem o problemă majoră
  • În opinia mea inventarierea si auditul ar asigura informație in luarea deciziilor
  • Cred că urgența zero înseamnă în a gândi interoperabil și a conecta într-o platforma registrele de baza, etc.
  • Cred că trebuie redefinita întreaga guvernanță/guvernare pe structura unui guvern modern.
  • Cred că investiția publica semnificativa trebuie tratata profesional
  • Cred că trebuie rescris tot cadrul legislativ si oferit un COD DIGITAL ROMANIEI

Referințe

  1. Informație, Informatică și Informatizare în administrația publică. Episodul 1 – Proiectul cărții electronice de identitate-https://www.contributors.ro/administratie/informa%c8%9bie-informatica-%c8%99i-informatizare-in-administra%c8%9bia-publica-episodul-1-proiectul-car%c8%9bii-electronice-de-identitate/
  2. Episodul 2 România Digitală – ultima oră-https://www.contributors.ro/economie/episodul-2-romania-digitala-%e2%80%93-ultima-ora/
  3. Episodul 3 – 28 de ani. Miliarde de euro. România digitală, încotro? (partea întâi)-https://www.contributors.ro/fara-categorie/episodul-3-28-de-ani-miliarde-de-euro-romania-digitala-incotro-partea-intai/
  4. Dupa 29 de ani de cautari – o posibila reforma a Romaniei digitale. Scrisoare intredeschisa-https://www.contributors.ro/economie/25575o-reforma-a-romaniei-digitale/
  5. Bine ati revenit… la partea a doua a articolului – Dupa 29 de ani de cautari – o posibila reforma a Romaniei digitale. Scrisoare intredeschisa- https://www.contributors.ro/administratie/bine-ati-revenit%e2%80%a6-la-partea-a-doua-a-articolului-dupa-29-de-ani-de-cautari-%e2%80%93-o-posibila-reforma-a-romaniei-digitale-scrisoare-intredeschisa/
  6. Miliardele ignorate si pierdute-https://www.contributors.ro/administratie/miliardele-ignorate-si-pierdute/
  7. Alfabetizarea Digitală-https://www.contributors.ro/administratie/alfabetizarea-digitala/
  8. http://www.mdrap.ro/userfiles/upp/ciclu_politici/elaborare_pp.pdf
  9. Cine oprește superministerul? Ion Ghizdeanu pregătește PPP și pentru datele sensibile din Economie și Sănătate: 250 de milioane de euro pentru informatizarea ANAF și (RE)informatizarea CNAS-https://cursdeguvernare.ro/cine-opreste-superministerul-ion-ghizdeanu-pregateste-ppp-si-pentru-datele-sensibile-din-economie-si-sanatate-250-de-milioane-de-euro-pentru-informatizarea-anaf-si-reinformatizarea-cnas.html
  10. NOTĂ DE FUNDAMENTAREhttp://www.cnp.ro/user/repository/transparenta_decizionala/Nota_fundamentare_HG_357_2018_completare_liste_proiecte.pdf
  11. Conferința „Cum aducem administrația publică în era digitală”-https://cursdeguvernare.ro/conferinta-cum-aducem-administratia-publica-in-era-digitala.html

Distribuie acest articol

31 COMENTARII

  1. Poate ar trebui să începem de la alt capăt, de la eliminarea cărții de identitate obligatorii și a contravențiilor asociate ei. Singurl rol al cărții de identitate este controlul statului asupra cetățeanului, care poate fi oprit pe stradă aleator doar pentru verificarea identității și poate fi amendat pentru simplul fapt că nu deține asupra lui respectiva carte de identitate.

    Există țări din prima ligă care nu au cărți naționale de identitate și se descurcă foarte bine fără ele. Ar fi un bun exemplu și pentru România.

    • Un alt exemplu de bune practici: în UK te poți legitima foarte bine cu un pașaport expirat sau cu un permis de conducere expirat. Ele îți demonstrează identitatea ca persoană, chiar dacă nu mai pot fi folosite pentru scopul lor original (călătoria în străinătate, respectiv conducerea unui autovehicul).

      În România, dacă prezinți un act de identitate expirat, ești tratat de parcă acel act ar fi falsificat.

      • E mai grav decat atat.
        Caz personal la evidenta populatiei Oradea. Dupa intrevederea cu ofiterul, pentru pasaport temporar, ma trimite la casierie. Acelea au inceput sa tipe si sa cheme toata cladirea (sunt martori) sa vada cum mi-am permis sa vin la casierie cu buletin expirat. Pana a iesit ofiterul sa spuna ca ea m-a trimis acolo. Casieria functiona independent de evidenta populatiei.
        Naimirea interlopilor de catre „alesi” se inscrie in traditie.

    • Salut

      Sunt deja obisnuit cu interventiile despre cartea de identitate si UK
      De fapt UK circula pe contrasens, au si nu au BREXIT
      Insa si ei isi pun problema
      https://oixuk.org/wp-content/uploads/2018/04/Cost-of-Doing-Nothing-FINAL3v3b.pdf
      Se pare ca folosind schepe private de identitate pierd atat economic cat si administrativ
      Insa folosesc cu relativ succes
      https://globaldataconsortium.com/electronic-identity-verification-uk/
      Sa vedem ce se va intampla in viitor
      Laurentiu

      • Salut,

        Dacă ne uităm un pic mai atent, o să descoperim că restul lumii circulă pe contrasens, nu UK. Există mai multe explicații propuse, unii spun că Napoleon ar fi mutat circulația de pe stânga pe dreapta, alții spun că americanii au făcut-o, după războiul cu englezii din 1812 (deci tot pe vremea lui Napoleon). Cert este că după Primul Război Mondial, Europa continentală a primit preponderent mașini americane, gândite pentru circulația pe dreapta, așa am ajuns noi să circulăm pe dreapta.

        La fel de cert este că în Imperiul Austro-Ungar toată lumea circula pe stânga și toate țările care s-au desprins din Imperiu au trecut individual la circulația pe dreapta, abia în perioada interbelică. Mai mult decât atât, la țară, în România, dacă o să vă uitați la poziția căruțașului pe capră, o să constatați că este poziția naturală pentru circulația pe stânga, nu pentru circulația pe dreapta.

        Indiferent de explicație, Australia circulă și ea tot pe stânga și nu are nici ea cărți naționale de identitate. Japonia circulă tot pe stânga și nu are nici ea cărți de identitate obligatorii, India la fel ș.a.m.d.

    • @Harald
      Foarte corecta doleanta. As merge insa putin mai departe cu asta.

      Pornesc de la un postulat ca Suedia are o administratie optima care este independenta de tipul de guvernare care se practica (liberal, socialist) sau de politica impozitelor. Si urmeaza aspectele:

      1. Permisul de conducere suedez ESTE carte de identitate. Cartile de identitate obisnuite (toate, inclusiv permisul de conducere au format standard ,,card de credit”) se obtin de la mai multi actori abiliati, din care niciunul nu e statul.
      2. Actul de identiate NU e obligatoriu. Se poate discuta separat cum se compenseaza lipsa actului de identitate. Dar asta e o expresie a tariei cu care se respecta integritatea individului. Statul nu e o instanta care fugareste individul ci doar primeste mandat de la acesta.
      3. Pe nicio carte de identitate nu figureaza adresa. Asta garanteaza libertatea de miscare neingradita.
      4. Fiscul suedez are si evidenta persoanelor si a firmelor. Crucial!
      Schimbarea domiciliului nu e conditionata absolut deloc. Se face prin instiintare (nu cerere!) practic in citeva secunde. Niciodata nu trebuie sa existe cineva care ,,sa te ia in spatiu”.
      Iarasi crucial, pentru ca in lipsa acestui lucru administratia româneasca supune cetatenii la abuzuri grave.
      5. Eliberarea cartii de identate (sau permis, cine are permis nu are interes sa mai faca si un card de identitate separat) nu e conditionata de posesia unui domiciliu. In România exista zeci de mii de persoane cu situatii extrem de grele legate de domiciliu si carora din cauza asta li se limiteaza multe alte libertati.

      Conditiile de mai sus sint cruciale si nu se rezolva prin digitalizare si prin ,,migrarea” adminsitratiei actuale in digital. Nu se discuta nimic despre asta, de unde trag concluzia ca sefii de compartimente traiesc cu convingerea ca la lansarea digitalizarii o sa puna in bratele unor IT-isti teancuri de caiete de sarcini care descriu tocmai aceasta migrare.
      In loc de migrare corect trebuie sa fie o schimbare de paradigma care sa asigure virtual o administratie nedigitalizata perfect functionala, mai putin capacitatea de procesare. O administratie functionala are nevoie de doctrina ferm exprimata si implementate ,, punând în centru cetățeanul şi nu administrația”. Cum se spune in articolul de fata e ,,reproiectare” desi cred ca factorii de decizie gindesc ,,migrare”.
      Un concept de administratie reproiectata care nu asigura functionarea perfecta a unei administratii nedigitale va produce o catastrofa de administratie digitala. Eu exact la asta ma astept. Imi pasa mai putin ce organ, agentie etc va lua deciziile.
      Fiscul suedez a fost obiectul unei reprogramari hotarite de guvern in 1994 si demarate in acelasi an (!). A durat 10 ani, pina cind s-a ajuns la cel mai performant sistem din lume. Ceeace este foarte important este ca Fiscul (Skatteverket) a facut primii pasi, 6 ani, in directie total gresita, cu IT-sti si concepte proprii (,,originale”). Dupa 5 ani au livrat un sistem pe care functionarii nu-l puteau folosi si foloseau pe furis pe cel vechi (tot computerizat, de fapt). Dupa aceea le-a venit mintea la cap, au dat liber si intiietate echipei multidisciplinare de la Universitatea Uppsala si au angajat si ingineri de interactiune, punind caii in afara carutei. E de ghicit cit de lunga ar fi o intirziere de 6 ani in cazul administratiei românesti.

      In privinta ONG-ului pe care il propune autorul, sustin si eu ideea. Dar mai cred ca România trebuie sa introduca explicit ca obiecti doctrina bunastarii (Welfare) si sa incredinteze aplicarea ei unei Agentii a bunastarii. Din bunastare rezulta ,,în centru cetățeanul şi nu administrația” si digitalizarea ca subproduse necesare.

      • Nu ai nevoie de permis, carte de identitate si alte chestii.

        E nevoie de un singur card de identitate, el serveste pentru identificare, si mai departe e si permis si card de sanatate si de pensie si de ce vrei tu. Daca ne uitam la cardul de identitate belgian, el a inlocuit o mare parte din cardurile existente, cu el poti semna documente sau autentifica teoretic oriunde. Librariile de autentificare sunt open source si le pot folosi pentru a autentifica si pe un site sau aplicatie a mea daca doresc. In foarte multe locuri (banca, spital) doar le dai cardul il baga in aparat si gata ei au tot ce trebuie.

        Ei daca stiu cine esti, ar trebui sa stie si ce permis ai, ce amenzi ai, ce proprietati ai, tot, nu e nevoie sa avem munti de documente la noi, nu e nevoie de copie xerox!!

        De exemplu vrei sa urci in masina, trebuie sa ai: permis de conducere, carte de identitate, talonul masinei, asigurarea rca e bine sa ai casco, e bine sa ai asigurare medicala sau ceva de acest gen. Toate astea dupa mine se pot inlocui cu cartea de identitate. Cand te-au oprit sau in caz de accident daca te-au identificat gata ei stiu tot, nu mai trebuiesc aceste documente redundante (care expira fiecare la o alta data).

  2. Ce să zic, nici reprezentanții non-guvernamentali nu mi-au dat mari speranțe prin profunzimea expertizei și ambiția viziunii. Toți se menajează, nu știu pentru ce !

    • Salut Andrei,
      Stiu ce zici, aseara citeam un studiu facut de PWC si parca suntem blocati intr-un limbaj de catifea
      Sunt eu mai coroziv ca persoana individuala
      PwC- Implementarea guvernării digitale a fost influențată negativ de o serie de blocaje
      https://www.arb.ro/wp-content/uploads/Studiu-e-Guvernare.pdf
      Nu stiu exista o retinere in a spune lucrurilor pe nume care nu ne face bine
      Salut inca o data public gestul tau de a publica RGEAIF…
      Observ ca suntem MULTI care gandim in mod aproape similar insa nu avem masa critica si suportul sa putem schimba ceva
      Cu stima si prietenie
      Laurentiu

      • A propos de support.
        Socrul meu, nascut in 1932, mi-a rezumat ieri chintesenta gandirii post-45: chiaburii a facut bine ca i-a omorat cine I-a omorat, lasa dracului c-a crapat si bine le-a facut, era mai rai decat comunistii. Pentru ca avea.
        Generatia de dupa ii tine isonul.

        La asa populatie poa’ sa coboare si o flota de dumnezei, caci tot degeaba e.
        Populatia se-nchide in ea insasi si implodeaza, lucru dorit in particular de un anumit vecin.

  3. Si ce fac cei fara acces la digitalizare, batranii, cei fara mijloace sa-si procure echipamente gen laptop , tableta si vreau sa-l vad ce pe cel care le rezolva pe toate de pe mobil fara sa fie inundat de reclama ?
    N-am mimic impotriva digitalizarii, clasicul ghiseu trebuie inlocuit cu personal amabil si competent la care sa poti apela prin telefon, pe mail si ulterior in urma unei programari sa-ti acorde timpul necesar rezolvarii problemelor.
    Digitalizare completa nu poate exista asa cum nu poti cere fiecaruia sa apaleze la serviciile ei.
    Ea poate fi o optiune asa cum trebui sa existe si optiunea contactului direct cu lucratorii serviciului respectiv iar accesarea dateleor medicale online ,sa.mi fie cu iertare, deschidem usi si porti digitale unor persoane care n-ar trebui sa ajunga la date strict confidentiale si personale.
    Nici macar in tarile evoluate din Europa de vest nu s-a implementat acesta digitalizare din motive bine intemeiate. Sistemul poate functiona fara probleme daca in primul rand se reduce birocratia si procedurile sunt bine organizate, in occident pentru schimbarea unui act de identitate sau pasaport astepti saptamani intregi, unde este problema daca te prezinti din timp la servicul respectiv si inaintezi documentele necesare personal pt ca nu vad cum poti depunde amprentele si pozele pt documente biometrice online.
    Un aspect, de ce in Romania inca politia se ocupa de inmatricularea vehiculelor si a evidentei populatiei ? fiecare primarie incepand de la ultima comuna si pana la sectroul 1 din Bucuresti ar trebui sa-ti elibereze documentele de identitate necesare iar de inmatriculare s-ar putea ocupa un servici civil anume pe langa primarii.
    Pt orice logare intr-un sistem digital este nevoie e o parola, sa-i vad pe cei care folosesc ca parola 1234564789 sau data de nastere cat timp isi pot securiza datele ? mai ales cele medicale.
    Inainte sa cheltuim sume uriase de bani pt niste servicii digitale care nu vor functiona , vezi intrega tarasenie cu cardul de santate , mai bine am incerca sa reorganizam si eficentiza cele prezente prin dotari corespunzatoare, atat materiale, calculatoare performante interconectate, cat si din punctul de vedere al personalului CALIFICAT.

    • Adevarat ursule, e greu pentru batrani.
      50 de ani au scandat „traiasca partidul” si „moarte regelui’… altceva nu mai intra-n tartacuta.
      Curios insa cum isi deschid mintea haznalelor, unde li se inoculeaza ideea ca internetul e satana.

      • Ce facem cu ei ? ii gazam ? peste 20 – 30 ani situatia va fi alta, vor fi alte generatii pt care mediile electronice sunt ceva normal si firesc dar pana atunci trebuie sa existe si metode „analoge”.
        Ramane de vazut daca generatiile viitoare care vor imbatrani si ele vor avea luciditatea necesara sa folosesca la fel de bine ca in tinerete mobilul, laptopul, tableta sau vor cadea prada ca si acum diferiterlor afectiuni pt care inca nu s-a gasit inca leac.
        Se va gasi probabil solutia, implantarea unor cipuri care vor tine locul memoriei care la batranete nu mai functioneaza atat de bine.
        Batranii astfel teleghidati vor deveniu mai ceva decat niste „legume” li se va lua demnitatea de om si poate printr.o apasare pe putonul , exit, vor fi catapultati direct in crematoriu din considerente economice, nu mai merita investit in ei, tratamentul medical fiind prea scump.

        • Nu ursule, nu-i gazam, gazele sunt la carmen.
          Dar putem profita de banii lor, atata meritam si noi.
          Iar legislatie pe masura cu adoratori de-ai lui serbanel pe de-o parte (pentru ca da) si cu serbanel pe de alta, e timp pierdut.
          Acesti oameni nu stiu decat s-aplaude pe cel care le da mai mult. Internet ? Strica mintea tinerilor. Cei contaminati trebuie sa fie ori batuti bine, ori ucisi.
          La asa performanta s-a ajuns in Romania 2019. Centenar ? Doar cu steaguri rogvai si impostura crasa de sorginte paukerista.

          • Chiar daca sunt de acord cu tine nu vad solutia pe care o propui, nu ajunge sa ne exprimam doar nemultumirile, personal am renunat de mult la acesta metoda, caut solutii viabile.
            Stiu ca nerabdarea e mare respectiv mutli au pierdut-o dar schimbarile intr-o societate democratica sunt lente, nu vorbesc de Romania, in alte tari mult mai evoluate de la proiectul unei legi pana la implementarea ei trec ani intregi.
            Numai in dictaturi, sisteme autocrate sau iliberale cum se spune mai noi timpul poate fi redus simtitor, de regula masurile impotriva populatiei fiind implementate repede restul mai incet sau deloc, ramane intrebarea ce vrem ?

    • @Ursul Bruno,
      Una din cerintele digitalizarii este ca pastreaza compatibilitatea retroactiva atit cit este ea necesara, pina cind se stinge ultimul om care nu are sau nu vrea sa aiba acces la varianta digitala sau prezinta deficiente cognitive. Niciodata altfel. Dar aceasta posibilitate are doar o mica amploare si deci cere resurse reduse, pentru ca majoritatea va migra in mod accelerat spre platforma digitala.

      • Corect dar care sunt platformele digitale care au rost, sunt sigure si nu reprezinta mai mult castiguri pentru cei care le promoveaza decat pt utilizatori.

    • @Ursul Bruno,
      O completare. In Suedia s-a digitalizat tot accesul la servicii medicale al pacientului. Programari, retete si jurnalul in amanunt.
      Logarea se face cu ajutorul unei ,,legitimatii electronice” foarte comode si care in principiu poate inlocui orice logare: pe saitul pe care ai nevoie sa intri (sanatate) introduci CNP-ul, care e mai simplu ca cel românesc, de ex 197207134444 (data nasterii plus inca 4 ciftre). Saitul iti cere sa activezi ,,legitimatia” care e o aplicatie in telefon (poate fi si in calculator). In ea apare despre ce logare (cont medical) si introduci un cod de 6 cifre ales prealabil.
      Legitimatia electronica poate fi fraudata daca cineva are telefonul tau si codul pin ales. Dar nu s-au inregistrat fraude de acces la jurnalul medical.
      Odata creat un sistem, el vi fi imbunatatit succesiv.
      Asa cum spuneati, contactul cu autoritatile prin telefon sau prin posta e iarasi un bun complement care implineste de fapt vreo suta de ani si care trebuie sa mai existe.

      • Nu vad rostul digitalaizarii servicilor medicale decat in sensul sus numit, programari si informatii despre spital, clinica sau doctori. In rest schimbul de informatii se face intre medici, spitale etc.ect. Pacientul poate obtine la cere toate datele sale in forma tiparita insa nicidecum printr-o aplicatie sau alt mijloc. Pacientul nu poate interpreta corect datele medicale astfel incat nu are ce face cu ele. Medicul este cel care este in contact direct cu pacientul, il consiliaza si trateaza conform diagnosticului si nicidecum de cele citite pe net care pot avea urmari catastrofale in cazul unor experimente pe propria piele.

        • @Usul Bruno,
          Cu tot respectul, parerea dumneavoastra e adevarata. Dar eu prin practica am descoperit in plus utilitatea unui log (jurnal) a ceeace se intimpla cu mine ca pacient. Ca pacient nu sint doar obiectul muncii pentru sistemul medical, ci parte activa si beneficiar. Am drept de decizie.
          In jurnal pot sa ma duc inapoi in timp 5 ani ca sa imi reamintesc ce mi s-a intimplat, pe cine am contactat ca medic si care au fost rezultatele investigatiilor etc. Asta ma ajuta sa imi adaptez demersurile pe care le fac in continuare.
          Vad de asemenea toate retetele cu medicamente ce mi s-au prescris. Exista variante ale aceluiasi medicament, unul cu efecte secundare nedorite, altul nu. Mergind in propria cazuistica in urma cu 5 ani pot sa imi reimprospatez memoria sa nu mai repet o greseala. Nimeni nu are raspunderea principala asupra mea decit eu insumi.
          Pe scurt, impresia mea este ca acest cont medical personal on-line, care este plasat pe un portal cu extrem de multe indicatii utile pentru fiecare tip de pacient, imi este de mare folos ajutindu-ma sa-mi planific mai bine sanatatea
          Cea mai buna dovada este insa testarea acestui tip de serviciu.

        • Datele mele medicale îmi aparțin. Sunt personale mie, nu aparțin medicului.
          „Pacientul nu poate interpreta corect datele medicale astfel incat nu are ce face cu ele.” Ce spuneți de dreptul la a doua opinie? Același set de date medicale, coroborate cu alte investigații specifice, pot conduce la un alt diagnostic.

          • Incerc sa raspund atat domnului Petrineanu cat si Stefan..
            In opinia mea datele personale despre starea de sanatate sunt cele mai sensibile si care necesita o protectie speciala. Da,datele sunt ale mele si nici un medic onest nu va refuza eliberera lor la cere insa numai persoanei in cauza respctiv membrilor familiei numai cu acordul in scris.
            Datele medicale sunt procesate intre medicul de familie, specialist si la nevoie spital/clinica dar tot numai cu acordul meu, nimeni putand sa le valorifce fara semnatura mea.
            Cum a-ti putut observa , legea europeana in acest sens, de protectie a datelor personale a fost de anul trecut drastic inasprita din motive intemeiate.
            Unde pot fi stocate datele centralizat de la medicul de familie, specialist, spital , retete etc.etc si sub autoritateta cui ? a statului, a unei entitati private, serviciu special ???? si care ar fi legea care reglementeaza acest fapt `?
            Stiu ca ne dorim solutii simple, in acest caz special nu exista simplu pt ca situatia este complexa si individuala.
            Un sistem centralizat va puteti da seama, va fi cu siguranta obiectul unor atacuri cibernice datele obtinute putand fi valorificate incepand in scop pur comercial pana lin stadiul de infractiuni severe. Doreste cineva ca firmele sa obtina date confidentiale despre starea de sanatae a fiecaruia ?
            Nu vad rostul accesari retetelor, in primul rand denumirile medicamentelor se schimba frecvent din motive pur comerciale, efectele medicamentelor neputand fi interpretate corect decat de medic. Astazi daca citesti fisa medicamentului care de la tara la tara este diferita mai bine renunti la ele in raport cu efecte secundare negative pe care le pot provoca,
            La ce ma ajuta ? ca sa.mi optimez propria medicatie dupa cum ma duce capul si a efectelor secndare pe care le citesc dar nu le inteleg datorita complexitatii efectelor. Si ce mai poti intelege daca este nevoie concomitent de mai multe preparate, fiecare cu efectele sale.
            Dreptul de decizie va fi intotdeanuna a pacientului in urma unei discutii cu medicul iar daca nu sunt convins pot apela la un alt medic care cu siguranta isi va face propriile investigatii daca va fi necesar.
            Intradevat fiecare poarta propria raspundere si nici un medic nu te va obliga la nimic fara acordul tau.
            Eu am probleme mari cu acest timp de digitalizare la scara larga de acces la datele mele personale pentru ca nu sunt convins ca numai eu insumi pot avea acces la ele, fiecare sistem inventat de cineva putand fi la fel de bine penetrat de altcineva. vezi sistemele militare.
            Sanatatea nu o poti „programa” dupa eventuale „greseli” facute in trecut, care sa fost ele, un medicamet neadecvat inghiti ? sanatatea o poti pastra doar prin actiuni preventive si chiar si atunci nu sti ce te poate apuca, din senin si fara nici o avertizare in prealabil.
            Relatia pacent medic este una personala bazat pe incredere si respect iar cine nu are incredere nu are alta alternativa decat sa-si caute un medic cu care poate avea acest tip de relationare, digitalizarea nefiind un remediu si nu o”reteta” prin care se poate gasi leacul.
            Poate va veni si vremea cand vom fi consulati de „roboti infailibili” , sa vedem cum vom sta atunci cu increderea intr-o masinarie fara suflet si constiinta.

            • @Ursul Bruno – pacientul nu este obligat să depindă de medic, pacientul dispune de propriul lui corp așa cum dorește, chiar dacă în România comunistă s-a învățat altfel.

              Unui medic îi trebuie o diplomă și un drept de liberă practică pentru a putea trata alte persoane , dar pacientului nu-i trebuie nici diplomă, nici drept de liberă practică pentru a se trata singur. Mentalitatea totalitară naște monștri, iar sistemul medical românesc e plin de măcelari care trăiesc din operații inutile. La fel și cel britanic.

  4. Salut

    1 Problema se numeste DIGITAL DIVIDE si atinge atat varsta, sex si studii ale persoanelor ce nu au acces la digitalizare
    Insa va pot contrazice extrem de usor cu folosirea de catre aceasta parte sociala a serviciilor de comunicatie si digitale pentru legatura cu cei care sunt in Europa
    Mai mult decat atat statul roman prin UE a cheltuit sume importante (nu stiu daca au si livrat) pentru acces la servicii digitale in teritoriu
    Mai mult – inca mai cheltuie

    Obiectiv specific 4.3 – Îmbunătățirea alfabetizării digitale a populației din comunitățile dezavantajate prin susținerea procesului de formare în cadrul rețelei PAPI (e-incluziune)

    Ghidul Solicitantului Condiții specifice „Îmbunătățirea alfabetizării digitale a populației din comunitățile marginalizate e-Incluziune” – în consultare publică până la 25 octombrie 2018.

    2. Daca m-ati fi citit eu nu propun sa informatizam Romania actuala cu administratia ei fragmentata in baronate ci propun sa transformam digital Romania
    3. Interoperabilitate
    O zi buna
    Laurentiu

    • Inainte de toate este nevoie e o legislatie pe masura dupa accea mai putem discuta despre digitalizare, ar fi fatal daca am pune carul inaintea boilor.

  5. au fost inchisi 2 sefi de firme care au incasat peste 1 miliard de lei de la statul roman pentru contracte de informatizare ?
    DA/NU?

    • Dragul meu

      Eu am propus INVENTARIERE SI AUDIT
      Partile penale sau civile sunt de resortul altor autoritati publice
      Daca ai informatii in acest sens poti sa ii ajuti
      Cu stima
      Laurentiu

  6. Mergeti la o trezorerie, ei nu pot incasa bani cu cardul desi emit o hartie in care spun ca pot. Ca sa vezi soldul sau ce bani de la cine au intrat, e o aventura.

    Din experienta mea pot sa zic ca nu vor, nu ca nu se poate, sau ca sunt probleme tehnice.

    Unii dau exemplu acum vestul, in Belgia a fost o emisiune radio acum 1 an parca, ziceau digitizarea se poate produce intro clipa, dar ce faci cu contabili, si foarte numerosi birocrati? Practic ar trebui intai sa inchida scolile de contabilitate si birocrati si sa astepte pana acestia de acum se reprofileaza, dar nu are nimeni curajul sa o faca. Sa luam exemplu doctorilor, desi exista un sistem informatic centralizat, lor din ce am vazut ca nu le prea convine …, nu mai poti pacali, pot urmari mai atent ce faci tu acolo, daca ai facut o greseala in tratament de exemplu, clientii ar putea migra mai usor la alt medic, etc. sunt probleme de business mai mult.

      • transformarea e bine, dar am si eu o intrebare:

        Exista oare un efort la nivelul UE in aceasta directie? De ce trebuie sa faca fiecare tara in paralel un sistem al ei? Nu ar fi mai ieftin (nu doar in bani) si mai rapid, mai simplu sa fie un concept, un sistem unificat? Pe modelul care il faceau la vama parca. Eventual sa fie pe bucati, vama, politie, evidenta populatiei, sistem de vot, asigurari de sanatate, taxe si impozite, pensii. Pana la urma nu suntem legati cu lanturi de un anumit stat, chiar putem schimba statul de mai multe ori in aceasta viata.

  7. Chiar daca nu are legatura direct cu cele scrise in articol, as vrea sa mai semnalez aparitia unui fenomen de ,,falsa digitalizare” sau ,,antidigitalizare” de tipul Dark UX. Multe din autoritatile statului si chiar furnizori de servicii (cu caracter monopolist de ex ENEL) au desfiintat accesul la ghiseu si l-au inlocuit cu forme ,,electronice” de contact si solicitare care sint prost concepute si pun solicitantii ori in fata unor eforturi foarte mari (in lipsa contactului cu un functionar care totusi asista respectiva solicitare) sau fac imposibila solicitarea. De exemplu:
    – primarii, furnizori de electricitate care nu accepta sa lasi/introduci un telefon de contact in format international. Face imposibil sa poti sa fi contactat.
    – ENEL are un telefon de contact cu clientii care e programat sa nu accepte apeluri de la numere de strainatate
    – impuneri de a completa date total ne uzuale in prezent (numele parintilor) sau de a prezenta documente de identitate cu adresa pe ele (nu exista in Suedia de exemplu), Bloc, Scara in cazul indicarii domiciliului etc.
    – consulatele româniei impun crearea unor conturi in prealabil pentru a putea programa o vizita la ghiseul. Pasii necesari si datele pentru a valida aceste conturi sint extrem de greoaie pentru cetatenii români si imposibil pentru cetatenii straini. Se creaza o izolare de comunicatii a româniei.
    Prin ,,digitalizarea” de mai sus sint blocate potential 4 milioane de români din diaspora care inca mai au contact si afaceri private in românia.
    Nimeni nu observa, nimeni nu semnaleaza, nici macar cei care sint in opozitie. Aceasta noua ,,digitalizare originala” este extrem de nociva si probabil se va intensifica.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laurentiu Stelea
Laurentiu Stelea
Absolvent MBA – Management Financiar la City University Seattle, 2005. Absolvent Master în Inginerie Mecanică la Academia Tehnica. Are un certificat in Project Management - The Open University livrat de către CODECS Lucrează in domeniul industriei digitale de peste 28 de ani, începându-si cariera ca și Business Analyst si Software Developer in cadrul Ministerului Apărării Naţionale. A continuat să lucreze in cadrul Ministerului Apărării, unde a condus diferite departamente IT în cadrul Statului Major al Forţelor Terestre şi Comandamentului Logistic. Începând cu anul 1997, Laurentiu a început sa lucreze in sectorul privat pentru importanți furnizori de software sau integratori de sisteme informatice: ICL, Fujitsu Services, SAP, Oracle, CA, etc. În anul 2016 a fost numit ca Secretar de Stat in Ministerul Fondurilor Europene, actual fiind implicat in consultanţă şi constituirea unei asociații a industriei digitale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro