vineri, martie 29, 2024

Gestiunea morţii

Ne interesează să nu murim pentru ca lumea delicateţii şi frumuseţii, a cunoaşterii ştiinţifice, filosofice şi a generozităţii faţă de semeni să continue să existe.

Nu avem viața noastră în mâini, nu putem controla când vom muri. Ne cade un țurțure în cap pe trotuar sau un sinucigaș pe capotă pe stradă cu o probabilitate de 10 la puterea -15. Sau scăpăm din situații din care n-a mai scăpat nimeni vreodată.

Este rațional să ne asumăm în mod calculat riscuri și să le evităm cât putem când nu vrem să ni le asumăm. Ideea că vom muri nu trebuie să ne terorizeze, dar nici să ne purtăm ca și cum am trăi la infinit. Asta pe plan personal.

Pe plan social este imoral să pasăm riscuri altora pentru a ne face noi agenda. Și la fel de imoral să nu lăsăm pe alții să riște cât vor pentru că avem noi un comportament cu aversiune față de risc. Atâta vreme cât nu ne afectează ce fac ceilalți, cât nu ne cer să suportăm noi prețul a ce au pățit pe mâna lor, sau a ce nu au câștigat tot pe mâna lor.

Politicile în privinţa teroriştilor ne afectează. Nu ne putem permite să fim indiferenţi, ni s-au pasat nişte riscuri şi nu ne convine.

Sunt două atitudini principale acum pe piaţa ideilor: una susţine toleranţa în continuare, pe principiul că mie nu mi se va întâmpla niciodată, doar altora, alta contrareacţii radicale,pe principiul că nu putem separa pe cei vinvoaţi de cei nevinovaţi, să dispară cu toţii la grămadă. Prima e criticată ca prostie, a doua ca nazism. Nici susţinerea vreuneia nu ajută, nici criticarea celeilalte nu ajută.

Când vedem oameni inteligenți folosind cu atâta ușurință termenul nazism pentru a eticheta oameni care sunt preocupați sincer de soarta semenilor lor în fața agresiunilor teroriste, sau pe alții respingând cu vehemență ideea unei Uniuni Europene suprastatale cu instituții de forță comune în numele unor speranțe că auto-organizarea va furniza ceva vreodată ne vine să ne întristăm, dacă ne-am putea permite. Dar ne putem permite ? Adică să devenim şi mai slabi decât suntem ?

  • Nazismul e un episod criminal unic, irepetabil, preluarea termenului făcând doar jocul propagandei ruse. Atâta vreme cât în afara criticării celor care sunt excedaţi de violenţă şi moarte nu furnizăm şi vreo soluţie o atitudine tolerantă va fi compatibilă în continuare cu moartea unor oameni nevinovaţi. Cei care blochează pe această cale apărarea noastră din naivitate sunt co-responsabili moral pentru viitoarele victime ale atacurilor.
  • Autoorganizarea socială e un vis exprimat printr-un model teoretic, wishful thinking, nimic nu se va face vreodată fără decizia personală a unui om care are suficientă putere, sau prin negocierea dintre astfel de oameni. Nu e nimic auto- aici, sunt decizii mai bune sau mai proaste.

Singurul fapt relevant este că cei care au ucis vor continua să o facă. E ca în ştiinţă, au făcut-o de n ori, şi-au atins obiectivele, nu are ce să-i oprească să o facă în continuare şi să-şi urmărească obiectivele.

Avem nevoie de instituții de forță comune europene și un model descentralizat de luare a deciziilor cu păstrarea identităților naționale și culturale. Altă variantă folositoare pentru România în peisajul geopolitic actual nu cred că există.

Valorile civilizaţiei, spiritul civic, libertăţile cetăţeneşti, drepturile omului, trebuie apărate. Cheia succesului este discernământul în modul cum le apărăm, controlul instituţiilor de forţă de care avem nevoie.

Ideologizarea religiei, inclusiv a ortodoxiei, sau a ştiinţei, în scop politic trebuie respinsă. Nici o instituţie religioasă şi nici o credinţă sau cunoaştere de orice fel nu e acceptabil să fie instrumentalizate pentru a bloca civilizaţia.

Pentru asta e nevoie de lideri politici. Alegerea liderilor politici fără nici o legătură cu capacitatea de a conduce în perioade de criză, de război, de catastrofe naturale, fără capacitatea de a se controla emoţional şi a lua decizii rapide şi corecte poate fi o soluţie bună la vremuri de pace generalizată, când mieii se îmbrăţişează cu lupii, însă în vremuri de violenţă şi conflicte nu pare a fi o soluţie potrivită.

Gestiunea morţii nu este un scop în sine, ci este pentru viaţă. Dar nu orice persoană în viaţă are capacitatea să gestioneze riscul de a muri a sute de milioane de oameni.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. Cateva precizari referitoare la ideologii:
    1.Nazismul si comunismul NU sunt atat de diferite precum par la prima vedere. Asemanari: exterminarea unor gruprui sociale.Deosebiri: nazismul dorea exterminarea unor rase/etnii/popoare in numele unei rase pure si superioare (parte hilara: tiganii au fost exterminati in numele ideologiei naziste, DESI apartineau rasei superioare Ariene=Indoeuropene.Aici fac mentunea ca NU A EXISTAT niciodata rasa „Ariana”, in realitate, vorbim de un amestec neomogen de popoare, unele aproape NEINRUDITE genetic!). Comunismul dorea exterminarea unor categorii sociale (in mod special a elitelor care – am spune azi ca sunt – trend seteri sau repere morale ale societatii, dar si a unor oameni care faceau parte din clasa medie. Comunismul dorea uniformizarea societatii, dar la cel mai jos si abject nivel al ei (nu si-a propus NICIODATA – de exemplu – sa aduca intreaga societate la nivelul …elitelor).
    2. Asemanari: clamarea dorintei de pace de fatada si politica de intimidare si agresiune barbara in numele…pacii! Folosirea unor capete de pod (grupuri entice apartinatoare enclavizate in alte state) pentru ca, in numele protectiei „statutului lor” sa cucereasca intreaga tara „care nu intelege sa respecte „drepturile” minoritatii repective (exemplul este valabil si ASTAZI vezi Rusia vs Ukraina).
    3. Asemeanari: pregatirile de razboi scunse si nedeclarate sau declarate ca „strict in scop defensiv”.
    4. Asemanari: dictaturi crunte si feroce, pedepsele cu moartea la ordinea zilei, din te miri ce. Inabusirea din fasa si totala a oricarei critici.

    • Ura de clasa/Ura de rasa

      Teorie economca eronata cu consecinta condiucerii unice (clasa muncitoare, partid unic , conducator suprem)/ Nationalism sovin (poporul german, partid unic, conducator suprem)

      Totalitarism cominis =Totalittarism nazist=Totalitarism

    • CartealuiLeszek Kolakowski despre Marxism si cea alui Vladimir Tismaneanu despre diavolul in istirie , au fundamentat definitive identitatea criminal intre communism si fascism, numarul victilelor comunismului fiind ” doar ” enorm mai mare.

  2. „Nici o instituţie religioasă şi nici o credinţă sau cunoaştere de orice fel nu e acceptabil să fie instrumentalizate pentru a bloca civilizaţia.”

    Zau? Sunteti credincios, d-le Iordache?

  3. “Nici o instituţie religioasă şi nici o credinţă sau cunoaştere de orice fel nu e acceptabil să fie instrumentalizate pentru a bloca civilizaţia.” – si cu bortodoxia bimilenara romineasca national-socialista, retrograda, antioccidentala, obtuza, primitiva, finantata de stat, pupatoare de moaste si constructoare de catedrale megalomane cum ramine?

    • Alex, si cu sablonarzii ca tine cum ramane? Crezi oare ca civilizatia se rezuma doar la occident? Dar cu pupatorii de alte parti si organe, perversii de toate felurile, nu ai nimic?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Virgil Iordache
Virgil Iordache
Virgil Iordache cercetează și predă la Facultatea de Biologie a Universităţii din Bucureşti. Domenii principale de preocupări: ecologie şi filosofia biologiei. Cărţi şi articole în domeniile ecologiei și filosofiei, eseuri filosofice în reviste de cultură. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Univesităţii din Bucureşti.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro