joi, martie 28, 2024

Mai poate fi Franța partenerul strategic al României?

Puncte cheie:

  • Președintele Republicii Franceze vine într-o (foarte) scurtă vizită în România, ca parte a primului său turneu european, în care dorește să pozeze în lumina cuvenită liderului unei Mari Puteri, planificându-i și înșiruindu-i în două zile pe toți liderii rezonabili din Europa Centrală (Austria, Cehia, Slovacia, România și Bulgaria), pentru a le spune “cum stă treaba”. Se întâmplă la fel ca în vizitele fulger ale liderilor occidentali din anii ‘90, când, după câteva ore petrecute la București, la periferia Europei, urma bineînțeles, ce altceva?, încheierea periplului în Bulgaria;
  • Pornind de la evaluările simple spre cele mai complexe, să începem prin a spune că este bine și este important că are loc această vizită la București, chiar la începutul mandatului președintelui Macron (mai corect spus, nu ar fi fost un semnal bun dacă România ar fi fost “sărită” din schema întâlnirilor, așa cum se întâmplă, de exemplu, cu Polonia și Ungaria), dar, pe de altă parte, semnificațiile acestei vizite nu trebuie exagerate;
  • Să nu-și facă nimeni iluzii, Emmanuel Macron vine pentru a-și promova interesele de pe agenda națională și europeană, anunțate în campania sa electorală de succes: în primul rând, interesele economiei franceze, ceea ce este firesc, și apoi mult trâmbițata dar încă neclara reformă a Uniunii Europene, care va începe în toamnă și în care Macron se dorește a fi considerat inițiatorul și principalul ei promotor, cel puțin pe picior de egalitate cu Angela Merkel, dacă nu cumva cu un plus de popularitate și de prospețime politică față de figura mult mai uzată a experimentatului cancelar al Germaniei;
  • Parteneriatul Strategic România-Franța împlinește, pe hârtie, 10 ani, în februarie 2018, dar, în realitățile politice ale Europei de astăzi, acesta nici nu a început. Nu ne referim, când vorbim de acest “Parteneriat Strategic”, la Napoleon al III-lea, ci, să spunem clar, doar la mandatele ultimilor trei președinți francezi (Chirac, Sarkozy, Hollande), în care Franța nu a tratat România ca pe un partener strategic. Este un loc comun să spunem că Franța este o țară grandioasă, de al cărei nume se leagă mult din statalitatea și cultura României moderne. Însă despre acest Parteneriat Strategic, semnat în 2008, putem spune doar, ca Eminescu odinioară, că Era pe când nu s-a zărit/Azi îl vedem, și nu e;
  • Pentru a da doar câteva exemple de notorietate, să ne amintim cum ni s-a transmis, la cel mai înalt nivel, că “România a pierdut o bună ocazie să tacă” (referitor la susținerea intervenției SUA în Irak, în 2003), că „România este un stat infractor pentru că nu face nimic în privința romilor” (în 2013, taberele de romi din jurul Parisului sau al altor orașe fiind tolerate, în fapt, multă vreme chiar de autoritățile franceze) sau faptul că Franța s-a poziționat uneori, fie discret, fie explicit, de partea statelor care au blocat nemotivat intrarea României în Spațiul Schengen, după 2011, în condițiile în care Comisia Europeană a concluzionat că România îndeplinește toate criteriile prevăzute în Tratat și în normativele tehnice pentru a fi admisă;
  • Să nu facem confuzia între a fi parteneri strategici și a avea, în general, relații bune. O relație bună avem, de exemplu, cu Portugalia. O relație de parteneriat strategic presupune ca cele două țări să fie constant foarte apropiate politic, să se susțină reciproc în toate dosarele și mai ales în cele sensibile, să se poată bizui una pe cealaltă în situații dificile, să se respecte reciproc și să nu se jignească, indiferent că una e o Mare Putere și cealaltă un stat mai mic, să gândească împreună și să deruleze împreună proiecte majore, cu impact pe termen lung, din care ambele părți și eventual și alții să câștige, să reprezinte un pol inseparabil de acțiune, pe toate planurile posibile. Însă, mai presus de toate, este vorba de încredere reciprocă;
  • Semnalele preliminare arată că, printre cele mai importante puncte de interes ale agendei lui Macron, s-ar afla: regimul aplicat muncitorilor detașați (modificarea Directivei Europene datând din 1996, datând deci dinaintea extinderii spre Est, fiind promisă în campania electorală), în sensul evitării unui așa-zis “dumping social” al companiilor care aduc în Vest muncitori din țările membre ale UE cu salarii și contribuții mai mici la asigurările sociale, dar și reforma Uniunii Europene (inclusiv “Europa Apărării” și consolidarea sau diversificarea PESCO[1]), în care Franța și Germania caută parteneri politici iar România este de departe cel mai important susținător din Europa Centrală, în condițiile în care relațiile nucleului dur franco-german cu Varșovia și Budapesta se deteriorează continuu, și, în fine, chestiunea achizițiilor militare și a altor contracte mari la care statul român s-ar putea angaja;
  • Dar agenda României pentru această vizită? Va spune oare clar președintele Klaus Iohannis că România dorește să fie tratată ca un partener strategic autentic, nu doar ca un votant disciplinat în Consiliul European sau ca o piață de desfacere ori cumpărător guvernamental de produse ale companiilor franceze, că este un stat care are propriile interese și aspirații, pe care se așteaptă ca Franța să i le susțină faptic, nu doar prin declarații de principiu? Se va putea ajunge, prin negocieri, la un pachet de înțelegeri, care să reflecte corect interesele ambelor țări? Dacă da, atunci să salutăm de pe acum onoranta vizită la București a Președintelui Republicii Franceze!

*

Ne-am bucura să vedem că președintele Macron va tratat altfel România decât predecesorii săi. Ne-am bucura să vedem la lucru un autentic parteneriat strategic cu Parisul, în care cele două capitale se consideră colaboratori apropiați, dacă nu egali (relație evident imposibilă), atunci cel puțin care se respectă reciproc. Dar presiunea pentru protecționism economic și social, care crește în Franța, ca și în alte societăți vest-europene, și dorința politică firească a noului președinte de “a livra” cetățenilor francezi care l-au ales, mă fac să cred că Franța nu se va arăta foarte deschisă în anii următori, nici cu România, nici cu alte state din Europa Centrală. Să nu uităm că pe Marine Le Pen au votat-o 11 milioane de francezi, iar aceștia vor vota din nou peste cinci ani. Știu că vorbesc astăzi contra vântului, că Macron are o popularitate imensă (deși a mai scăzut după alegeri) dar mă tem că mrejele populismului l-ar putea prinde la un moment dat pe tânărul și ambițiosul președinte de la Élysée.

Însăși abordarea atât de insistentă a temei muncitorilor detașați, care ar reprezenta un “dumping social” în Franța, potrivit executivului francez, arată cât de mare este riscul populismului și tentația protecționismului. Tema, în sine, nu are mare relevanță economică, nici pentru Franța, nici pentru Uniunea Europeană în ansamblu și, aș spune, nici pentru România. Ponderea expaților (salariaților detașați din alte țări) este de circa 1% din totalul forței de muncă din Uniune, aici intrând și cei cu poziții manageriale din companiile multinaționale, deci cu venituri foarte mari, care în niciun caz nu reprezintă o problemă pentru economia franceză. Deci, cei cu venituri mici, plătiți la nivelul de bază din țările mai sărace ale Uniunii Europene, reprezintă chiar mai puțin de 1%. Este cel mai puternic argument că tema nu a existat decât din punct de vedere electoral iar acum are doar o anumită relevanță politică, în raport cu promisiunile electorale ale lui Macron. În rest, e o temă cu valoare aproape zero, bună doar pentru ceva imagine publică și atât.

Reforma Uniunii Europene este însă cu adevărat o temă esențială, nu numai pentru Franța, ci și pentru România și toate celelalte state membre. În mod repetat, Bucureștiul s-a declarat dispus să facă parte din nucleul țărilor care vor susține necesarele reforme politice și economice, chiar dacă în prezent nu face parte din Zona Euro, ceea ce evident reduce relevanța României în discutarea celor mai sensibile chestiuni ale zonei care utilizează moneda unică europeană. Pe de altă parte, sunt multe alte teme la care România poate contribui, și nu puțin, din postura de a șasea țară a Uniunii (după plecarea Marii Britanii), ca mărime a populației și număr de voturi în structurile decizionale europene. România pare acum mai bine reprezentată la Paris și mai aproape de cercurile decizionale din Hexagon, ceea ce ar putea facilita conlucrarea celor două capitale în discutarea unor aspecte tehnice ale reformelor anunțate. Inspirația (inclusiv dinaintea alegerilor prezidențiale) și prestația remarcabile ale ambasadorului român la Paris, Luca Niculescu, cu o solidă cunoaștere și conectare în mediile franceze, au ajutat și ajută la crearea condițiilor pentru relansarea relațiilor bilaterale.

Europa Apărării este un subiect în creștere, o temă emergentă, a cărei relevanță și finalitate încă nu o putem evalua deplin. La extreme, poate avea consecințe imense asupra ordinii de securitate europene (dezangajarea Statelor Unite din NATO și căderea Alianței Nord-Atlantice în derizoriu), minimale (se poate dezumfla pe parcurs, când se ajunge la acțiuni concrete de integrare militară europeană) sau moderate și chiar pozitive, dacă nucleul franco-german va înțelege să nu extindă inițiativa dincolo de complementaritatea cu NATO și mai ales să nu condiționeze statele membre ale UE (multe dintre ele și membre ale NATO) de utilizarea tehnologiei militare comune, de origine europeană.

Dacă Franța este astăzi o susținătoare atât de înfocată a Europei Apărării, ironia istoriei construcției europene face ca tot Franța să fie țara în care a eșuat precedenta inițiativă a unei politici europene de apărare comună. În august 1954, Adunarea Națională a Franței a respins ratificarea Tratatului Comunității Europene de Apărare, pe motivul că ar fi putut însemna remilitarizarea Germaniei și acordarea de noi puteri Berlinului, la nivel european. Ca lucrurile să pară și mai de neînțeles (deși, desigur, explicațiile politice contextuale se cunosc) Comunitatea Europeană de Apărare fusese propusă de…Franța, mai exact de premierul René Pleven, în 1950 (Planul Pleven), Tratatul fiind semnat la Paris în 1952. Deci, Franța are o relație teribil de sinuoasă cu ideea de integrare militară europeană, ea propunând și tot ea respingând alternativ, în funcție de sensibilitățile suveraniste ale majorității parlamentare schimbătoare, proiectele de acest tip. Acum, pare să dorească din nou. Nu știm pentru cât timp.

Una din regulile elementare ale politicii este să dai șansa noului venit să se exprime, să-și aplice programul, fără să-i pui în spate culpe ale predecesorilor, erori ale trecutului, evenimente și fapte la care nu a participat. Fiecare om politic trebuie judecat după acțiunile sale, nu ale generațiilor trecute. Președintele Macron are așadar, ca orice lider recent ales, cu atât mai mult cu cât este atât de tânăr, dreptul la o perioadă de grație, la creditul politic al europenilor (căci pe cel al francezilor l-a obținut prin vot, în această primăvară) și, aș spune, și la încrederea românilor.

Avem toate motivele să credem că șeful statului francez vine la București bine intenționat și că este interesat de revigorarea parteneriatului strategic franco-român. Timpul este de partea lui. E vremea lui Macron. Pentru Franța a fost soluția binevenită a unei crize extraordinare de candidați a partidelor mari iar pentru Uniunea Europeană este, probabil, liderul ultimei șanse. Dar nimic nu durează o veșnicie. Noul star al politicii Europei trebuie să știe că are la dispoziție doi, maxim trei ani pentru a confirma. Este perioada de timp după care devenise clar, și în mandatul lui Sarkozy, și în mandatul lui Hollande, că nu va mai exista un al doilea mandat pentru președintele în funcție.

NOTE ______


[1] Permanent Structured Cooperation, prevăzută în Tratatul de la Lisabona, considerat mecanismul cheie prin care pot avansa unele politici de integrare din care să facă parte doar un număr limitat de membri ai Uniunii Europene

Distribuie acest articol

48 COMENTARII

  1. E vremea lui Macron?? Pai nici francezii nu mai cred asta. Mai mult de 60% dezaproba politica lui. Cu asa un succes doar dupa cateva luni de guvernare ai zice ca singurul presedinte al Frantei care nu a facut armata pregateste vremea lui Marine.
    Mai sunt cateva succese ale lui Macron: a spus ca Franta are nevoie de un presedinte „jupiterian” (cam ambitios pentru cei 40 de ani ai lui), s-a certat rau cu armata pentru ca i-a taiat drastic fondurile.
    http://www.liberation.fr/france/2017/07/19/faute-irresponsable-methode-brutale-macron-critique-apres-la-demission-du-general-de-villiers_1584824
    Sigur, romanii sunt primitori si rabdatori, o sa ii dea sansa sa se exprime. Dar ce noutati poate sa aduca? Reaitatea e cea care e. Franta nu mai e pentru Romania ce era pe timpul Gen. Berthelot, dar vrea ca romanii sa fi ramas la sentimentele din 1918. In 89, dupa 40 de ani de comunism si xenofobie, lumea vorbea franceza. Azi turistii francezi cer informatii in engleza chiar in Bucuresti. Dupa 90, francofonia a fost dominata de Petrica fesenel, ca asa era momentul. Mitterand a fost singurul lider vestic care a vorbit cu Iliescu dupa mineriade. Chirac si Sarkozy s-au intercut in magarii fata de romani.

    • @haralambie Da, e vremea lui Macron si Franta avea nevoie de un astfel de presedinte, un om cu studii serioase si realizari profesionale reale, si nu un politruc ca toti ceilalti care s-au succedat la conducerea Frantei sau care au dorit sa ajunga. Dar trebuie rabdare: reformele nu se fac de azi pe maine, nici macar in o suta de zile mai ales dupa zecile de ani in care orice reforma serioasa a fost torpilata de opozitie sau de sindicate, daca nu chiar de cei care au propus-o.

      „Sondage: confiance en hausse pour Macron (+4) et Philippe (+8)”
      http://www.lepoint.fr/politique/sondage-confiance-en-hausse-pour-macron-4-et-philippe-8–06-07-2017-2141039_20.php

      „Près d’un Français interrogé sur deux (47 %) pense qu’Emmanuel Macron a réussi son début de quinquennat, contre 30 % d’un avis contraire et 23 % sans opinion”

      Cifrele spun altceva decat ce afirmati dvs: doar 30 % dintre cei intervievati sunt impotriva politicii lui Macron ( si nu peste 60% cum afirmati), ceea ce mi se pare o dezinformare crasa, daca nu cumva ignoranta la fel de crasa. Informati-va mai bine inainte sa afirmati n’importe quoi.
      Pana una alta Macron si REM au reusit sa adopte la loi de moralisation in ciuda opozitiei celor de dreapta ( LR) extrem de suparati ca nu maipot sa-si angajeze familia si protejatii pe diverse posturi caldute. Simbolic vorbind este ceva care merita evidentiat pentru ca de zeci de ani se asteapta asa ceva. A incercat Hollande sa faca ceva in 2013 cred, dupa afacerea Cazuhac, in ciuda opozitiei republicanilor.
      In ceea ce priveste istoria cu ” les travailleurs detachés”, chiar daca din departare si in necunostinta de cauza pare o mica chestie fara importanta,i n realitate francezii ( chiar si cei care nu au nimic de-a face cu problema) sunt in majoritatea lor pentru regularizarea situatiei, pentru a se gasi o formula avantajoasa pentru toti si nu numai pentru niste patroni care fenteaza si statul francez si muncitorii straini. Asa ce e un lucru foarte bun ca acesta problema nu a fost uitata de Macron, nici lasata ani de zile in ideea ca ova face pana la sfarsitul mandatului.
      Deci eu zic sa va informati mai bine inainte sa discutati despre anumite situatii a caror importanta va scapa. Si sa nu uitati ca niste reforme importante nu se fac in cateva luni.

      • YouGuv e lui Hffingtonpost, care zice la 02.08 ca micutzul Jupier a pierdut din popularitate considerabil.
        36% ce o fi?
        La popularité d’Emmanuel Macron chute lourdement [SONDAGE EXCLUSIF]
        Dans notre baromètre YouGov, le président de la République et son premier ministre voient leur popularité baisser considérablement.
        POLITIQUE – La mauvaise passe se confirme pour le couple exécutif. Selon notre baromètre YouGov du mois d’août réalisé pour Le HuffPost et CNews, la cote de popularité d’Emmanuel Macron chute très lourdement, passant de 43% d’opinions à 36% en un mois. Une effondrement de 7 points qui vient conclure un mois de juillet pour le moins compliqué pour le chef de l’État.
        http://www.huffingtonpost.fr/2017/08/02/la-popularite-demmanuel-macron-chute-lourdement-sondage-exclus_a_23061496/
        Macron nu e din afara sistemului, e fiul partidului socalist. A fost ministru socialist, cu care ocazie porteretul lui a fost pe coperta a zeci de publicatii si prime pagini de ziar. Dupa ce i s-a facut publicitate (impreuna cu prima doamna) a fost scos din joben speranta noua, neatins de nimic, curat si uscat. E fabricat in laboratorul socialistilor si al presei exact ca Obama.

        • @haralambie Habar nu aveam de acest sondaj, in august sunt in vacanta aproape fara presa si televizor. M-amlamurir ce e cu el – de altfel un sondaj in fiecare luna nu are nici un sens si nici nu inseamna mare lucru: depinde de ce masuri s-au luat in acea luna. Asta s-a si intamplat de fapt: Macron a inceput sa puna in aplicare o serie de masuri care nuplac unei parti a populatiei, dar care sunt necesare, chiar daca greu de digerat la inceput. este vorba de cresterea CSG-ul pentru pensionari, de anularea zilei de „carrence” pentru functionari ( de care se profita cu nerusinare, mai ales in invatamant,de unde absente peste absente ale unor profesori, si de alte cateva masuri impopulare dar absolut necesare daca se doreste reforme adevarate.
          Asa ca nu ma mira scaderea asta. oricum, asta nu inseamna ce restul populatiei este impotriva masurilor lui Macron, ci doar ca multi nu adopta nici o atitudine deocamdata, asteptand sa vada care e urmarea. Mai sunt si oameni rationali care au inteles ca nu poti rezolva in o suta de zile ce nu s-a rezolvat in zeci de ani, asa cum si si oameni care nu vad mai departe de mica lor persoana. De exemplu am cunoscut intamplator in vacanta un pensionar care se lauda ca are maimulti ani de pensie decat de munca! Omul nu-si punea nici cea mai mica problema cum i se plateste pensia si asigurarrile medicale, evident ca daca trebuie sa dea 30 de euros in plus la CSG o sa urle ca Macron si guvernul sunt niste tampiti si-i iau pensia. Si ca aceasta persoana sunt foarte multe, din pacate. oameni care au prins o viata buna in Franta, cand nu era somajul de astazi, cand salariile erau satisfacatoare fata de cheltuielile aferente si care nu inteleg ca acum situatia este diferita. Si ca, daca nu face fiecare un mic efort, nici nu se va ameliora ceva. Asta e dificil de inteles la nivel de populatie.
          Deci asta e marele „mister”cu scaderea in sondaje a lui Macron. O sa treaca si asta……trebuie un dus rece ca lumea sa se trezeasca la realitate si sa se gandeasca si la generatiileviitoare, nu numai la ei.
          Si v-as ruga foarte mult sa nu incepeti cu teoria complotului pe care o desfasurau de zor jurnalele si postacii rusi cu Macron socialistul „fiul” lui Hollande samd. Omul e atat de socialist pe cat de Fillon de intelectual, adica un epsilon. Daca ar fi socialist nu ar face exact reformele astea care ii aduc scaderea in sondaje, s-ar multumi cu reforme usoare care sa treaca la populatie. De altfel cand era in guvern a avut mereu probleme cu restul socialistilor ( vorba vine ca astia de la LR sunt de multe ori mai socialisti ca cei din PS!!!) , de asta nici n-a reusit sa impuna reformele pe care le dorea. Dar toate astea sunt bine stiute, a scris presa despre ele, dar poate erati in vacanta, ca mine in ultimele saptamani , si v-au scapat amanuntele astea.

          @ neamtu tiganu Nu e vorba de „pasiune pentru politici”, nici macar nu sunt de acord cu Macron 100% si cred ca unele reforme nu sunt potrivite, nici nu gasesc ca a ales ministri cei mai buni, dar cine a vazut presedinte ideal care sa multumeasca pe toata lumea. Dar cred ca se impune o doza de adevar in cele afirmate si in prea romaneasca, nu mai vorbesc de comentarii am vazut prea multe aberatii despre Franta si Macron, fara legatura cu realitatea. Cat despre comparatia Franta-Germania, nici nu ma intereseaza, nici nu vad care e legatura cu ce discutam, doar asa daca vreti sa va bagati in seama cat de bine cunoasteti Germania. Foarte frumos: sa va fie de bine carnatii pe varza, nu sunt multi francezi care viseaza la ei, va asigur.

          Iar despre patronii care fenteaza si statul francez si muncitorii, da, este un mare adevar si asta nu are legatura nici cu dreapta, nici cu stanga ( de altfel fi de dreapta sa te opui legii transparentei si sa tii cu tot dinadinsul sa-ti platesti familia ca sa taie frunze la caini?): are legatura cu coruptia si cu furtul, patroni jegosi care vor sa profite cat mai mult, platind taxe cat mai putine, eventual deloc, nu vor sa plateasca asigurarile medicale muncitorilor si profita de saracia si disperarea celor din est ca sa-si bata joc de ei.
          Daca dumneata esti pentru patroni de-astia, ca eu la ei ma refeream, eu ce sa zic…… oameni fara obraz si caracter sunt peste tot.

          • Haida de, a luat Macron masuri de dreapta si de asta nu e socialist. De la Lenin la Mitterand via Ceausescu, astia au schimbat socialismul hard cu ala soft si invers dupa cum dicta interesul de moment. Cred ca altii au fost in vacanta in ultima suta de ani.
            Si daca Hollande il mai critica pe Macron, tot el l-a creat. Venus s-a nascut din spuma marii, nu Jupiter.

      • musiu,
        ma impresioneaza cei care sunt capabili de atita pasiune pt. niste politicieni. Imi aduci aminte de unu, Victor L, nu-l sti tu, care avea orgasm cind aparea Base pe coverta.

        Sunt convins ca Macron e un tip cu multe calitati, sunt de asemenea convins ca stie ce ar trebui sa faca, sa faca din Franta „La grande nation”. Dar ma indoiesc ca va reusi.

        Am muncit destul de mult si des in Franta, ca neamt, cot la cot cu francezii, la diferite nivele, chiar si la nivel european, am simtit pe propria piele invidia francezilor fata de nemti, care traiesc si cistiga mai bine. Uneori iti trebuie o anumita distanta si o anumita neutralitate sa intelegi niste fenomene.

        niste patroni care fenteaza si statul francez si muncitorii straini. Una din cauze sunt persoane ca tine care criminalizeaza dreapta, care criminalizeaza patronii. Franta are nevoie de masuri radicale de dreapta si Macron stie asta, dar nu are nici o sansa sa se impuna.

        Daca esti atit de informat privind situatia din Franta ti-ar face cinste daca ai veni cu niscaiva cifre, eventual comparative, Franta vs Germania privind somajul, interventia statului, virsta de pensie, PIB.. etc.

  2. Mda, noua stea a Europei va trece 2-3 ore prin Romania:
    „-Cine-i?…Ce-i?…Ce-a fost pe-aici?…
    ………………………………………………..
    -Ce sa fie? Nu-i nimic.
    A trecut Acceleratul…”

  3. parteneriatul a fost si va fi doar pe hartie pt ca Franta nu doreste partneri mai mici ci doar vasali. mai rau, nu ofera nici o sustinere semnificativa. Daca vin peste noi rusii, trimite Macron Legiunea Straina a doua zi sa ne ajute?
    La fel in cazul in care achizitionam arme frantuzesti sau europene. Ne trimit in cateva ore munitie, piese de schimb si tehnicieni in caz de razboi asa cum ar face americanii? sau vor temporiza de frica sa nu-si supere prietenii rusi?
    Cand vad ca parlamentari francezi din toate partidele viziteaza Crimeea si vor ridicarea sanctiunilor aplicate Rusiei, mie imi este clar ca trebuie sa mergem pe mana americanilor cu toata inima

  4. AdevaRat, ce s-ar face Franta fara Loganul nostru!?
    E adevaRat ca si noi putem construi avioane de lupta si chiar Elicoptere, dar ce putem face cu ele daca le „fabricam” artizanal si le modificam, pentru a putea fi folosite cat de cat in zilele noastre? (cum ar fi MiG 21 Lans a Lot, in Bacau si Puma ShOCAT in Brasov)
    Marea realizare pentru noi ar fi sa fim parte a industriei europene de aparare si sa construim fie si o coada de viitor Eurofigter la CraCraiova, nu sa cumparam armamet american second hand, nou, scump si prost, deoarece nu suntem izraelieni si nu primim ajutor banesc din partea Congresului pentru a ne inarma pana in dinti desi suntem in Parteneriat STRATEGIC.
    Oricum ai da-o Romania de azi supravietuieste datorita UE, nu din cauza la Ford si OXford.

  5. Atît timp cît sîntem dispuși să le punem la dispoziție piață de desfacere pentru mărfuri de proastă calitate, să acordăm înlesniri fiscale firmelor franceze, să cumpărăm tehnologie depășită și să le punem la dispoziție gestionarea resurselor naturale, sîntem cei mai strategici, de încredere, prieteni și frați de gintă latină, strîns uniți în jurul acelorași idealuri ale democrației și a ideii de Europă, leagăn al civilizației, culturii, șcl. La fel de frați-parteneri sîntem pentru toate țările care merg în viteza întîi, care ne iubesc la nemurire cîtă vreme e ceva de ciugulit de pe aici și cărora sîntem dispuși să le dăm cheile de la cămară pe mînă. După ce și-au terminat treaba cu noi, sau dacă incercăm să ne uităm cum și-au umplut desaga pe aici, redevenim aceeași țigani, hoți de buzunare, cerșetori, puturoși și milogi care am fost dintotdeauna. Toate rahaturile astea se învelesc în hîrtie de mătase și foiță de aur și reprezintă ceea ce zic ei că este politică și diplomație, sau pe înțelesul tuturor, cum să-l faci pe fraier la pungoci după ce îl bagi în seamă și-ți faci o poză cu el, pe care prostu’ dup-aia o înrămează și și-o pune pe birou rîzînd fericit în timp ce ia șuturi în cur de la tine.

    • Mda, generatia „Cenaclu Flacara” patriotismul, baba si motocicleta! In mintea voastra „hotii” conationali sunt oameni descurcareti si patrioti cu intentii bune (ei sunt cei care va ocrotesc de intentiile rele ale investitorilor straini gen Renault, OMW, Mercedes, Erste Bank, etc.). Mama lor de straini imperialisti, se sfiesc sa puna in rafturi articole de calitate „premium” la pret pentru buzunarul romanilor;) Sorry, imi pare rau de voi, sunteti jalnici si irecuperabili!

      https://www.youtube.com/watch?v=cLVONPLWHyU

      https://www.youtube.com/watch?v=DPxqbMA-Dm8

      https://www.youtube.com/watch?v=A62ze18Jgck

      P.S. Membrii UE care fac treaba si doresc sa adere sunt primiti in centru, poarta este deschisa pentru toti (vezi Solvenia, Letonia, Slovacia). Polonia se califica dar ea are alte interese – are ambitii sa joace rolul de lider regional pe banii contribuabililor din vest (numai in ciclul bugetar 2016-2021 Polonia beneficiaza de 80 miliarde de la bugetul UE). Au trecut mai mult de 10 ani de la aderarea Romaniei la UE si tara nu se califica nici macar la zona Schengen – pana recent a avut probleme serioase cu coruptia la varf (vezi MCV si lincurile de mai sus).

      P.P.S. Ma astept sa imi dati o replica bogata in lectii de istorie (si sa dati in continuare romanilor cu flit pe la nas).

      • Hoții noștri conaționali fură ca proștii cu sacu’, se ceartă și se dau în gît între ei, se înjură unii pe alții pe la tv, își trag viloaie țigănești (fără turnulețe), joacă table pe plajă și se afișează cu tot felul de bagaboante prin cluburi de cocalari. Hoții multinaționali sînt eleganți și fură cu transfer pricing și optimizare fiscală, nu umblă cu șpaga-n traistă și nu fac trafic de influență fiindcă au ambasadori și legi pentru lobby, nu se bălăcăresc între ei ci fac carteluri, nu fac bani construind la țară terenuri de fotbal în pantă ci manipulînd softuri la automobile, într-un cuvînt, au stil. Stylish & class, eleganță și rafinament, vechime în branșă și acel savoir faire căpătat de-a lungul cîtorva generații, asta face diferența între ei și amărăștenii noștri care după ce dau o țeapă își pun poza pe facebook cu o mînă pe volanul unui Lamborghini și cu o șaormă în mîna ailaltă. Și bineînțeles, diferențele constau și în mize. Multinaționalii se bagă la miliarde, naționalii se mulțumesc cu vilă cu piscină, Ferrari, ceas de firmă și dacă mai apucă încă un mandat, un iaht pîrît, o droagă de elicopter și cîteva milioane puse la saltea. Slăbuț, precar și de prost gust! Unii au încercat să se ridice din nevoi și să intre în liga barosanilor, dar fie au dat colțu’, ca Patriciu, fie sînt dați în urmărie, ca cetățeanul american Puiu Popoviciu.
        În ceea ce privește relația cu UE, orice om întreg la minte își dă seama ca n-am avut, n-avem și nici nu vom avea ce căuta în UE, dar așa au căzut zarurile. După cum în 1945 am căzut la ruși, așa și după 1990 am picat la ceilalți în ogradă. Noi ne vedem de treabă, sîntem mîndri că sîntem romani și că putem să ne apărăm sărăcia, nevoile (pe care încă ni le facem în curte) și neamul. De bani, petrol, energie, păduri și ce-o mai fi prin ogradă, au grijă alții fiindcă noi nu ne pricepem iar statul, după cum spune o celebră mantră, e un prost administrator.

    • Bine zis, e chestie de common sense, interesul poarta fesul. „Parteneriatul strategic” e un moft, ii intereseaza doar ce mai avem prin camara, iar „dumpingul social” nu l-am inventat noi, il practica de zeci de ani spaniolii, portughezii, italienii, polonezii, etc.

      Macron a realizat ca Franta nu prea mai inseamna nimic in restul Europei, e intr-o cursa contra cronometru de a schimba cat de cat imaginea Frantei din impotenta in posibil candidat la leadership’ul european; isi plimba trena ptr a face valuri si a recupera cat de cat din influenta pe care se simt ‘indreptatiti’ sa o aiba in europa de dincolo de neguri.

      Sper ca Johannis i-a zis sa respire si sa ia o gura de apa, ptr ca daca Macron ar fi cu adevarat interesat de ridicarea nivelului in europa de est, nu ar ridica problema dumpingului social..

  6. Francezii (cei multi si cu gura mare de aici si porecla de frogs) se nemultumesc repede de ceilalti si se satura greu cand e vorba de laudat savoir-faire lor. Orgolii de colonisti ar zice unii, de colonizatori ar zice altii, cert este, de ajutat ne-au ajutat, dar din cand in cand se impotmolesc in aceasta mlastina a nationalismului precar.
    Cooperarea europeana inseamna tocmai acest schimb de tehnologie si de solutii pt ca nimic nu mai merge fara IT si fara stiinte aplicate si fara specialisti, oricate moaste am pupa. Specialisti in pregatirea unor specialisti, specilisti pentru masini CNC, pentru micro si macro samd.
    NOI NU MAI AVEM ACESTI SPECIALISTI. SI MAI SUNTEM SI SARACI. Cei mai in varsta s-au refugiat in diverse pattern-uri, cei mai tineri sunt debordati si intre presiuni de tot felul, cocosati pe ecrane si tastaturi …
    MACRON ne poate salva numai daca si noi vrem sa intelegem odata pt totdeauna ca suntem IMPREUNA in aceeasi oala. Trebuie sa intelegem ce avem de facut la toate nivelurile pentru a pleca in directia buna. Reorganizare si retehnologizare si inovatie cat cuprinde. Asta trebuie sa ne dea Franta … Si noi sa facem efortul sa o preluam fara sa ne inecam cum ne e obiceiul …

  7. HotNews.ro a publicat pe 22.08, seara….

    Ministrul Apararii, Adrian Tutuianu, a avut marti o o convorbire telefonica cu omologul sau francez Florence Parly, in cadrul careia au discutat inclusiv despre programele de inzestrare ale Armatei romane, precum si despre „perspectivele cooperarii industriale romano-franceze in domeniul apararii”.

    Potrivit unui comunicat remis de Ministerul Apararii Nationale, in cadrul convorbirii avute marti ministrul Tutuianu si omologul sau de la Paris „au subliniat excelentele relatii de cooperare dintre cele doua armate, dezvoltate in cadrul Parteneriatului strategic dintre Romania si Franta”.

    Sistemul HIMARS e pe cale sa fie achizitionat de la americani (mai trebuie aprobarea Congresului).
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21959740-departamentul-stat-sua-aproba-vanzarea-catre-romania-sisteme-americane-rachete-himars-valoare-1-25-mld-dolari-anunta-pentagonul.htm

    Un alt obiectiv al vizitei presedintelui francez nu va fi, ca in cadrul acestui PARTENERIAT STRATEGIC, armata romana sa se inzestreze si de la francezi cu ceva, daca tot s-au dat drumul la investitii ? :)

  8. Franta nu mai este demult partenerul nostru strategic, iar daca mai doreste sa fie, trebuie sa ofere muncitorilor romani detasati aceleasi salarii cu cele ale francezilor . Partenerul nostru strategic este SUA si nu ar trebui sa ne intereseze pe noi romanii Europa Apărării si integrarea militara europeana. Din contra, trebuie blocat de la inceput un astfel de proiect pentru ca noi investim in NATO, nu intr-o armata germana.
    “România a pierdut o bună ocazie să tacă” – asta este tupeu de natiune frustrata.
    „România este un stat infractor pentru că nu face nimic în privința romilor” – e uite ca de la statul asta de „infractori ” Franta se imbogateste iar companiile franceze fac profit. „Infractorii” astia lucreaza pe salarii mici, uneori si 10 ore pe zi ca sa faca profit, in timp ce un francez cu mii de euro /luna sparge usa biroului la 5 si pleaca la carciuma. Asadar, il rugam pe domnul Macron sa-si salveze fundul in alta parte pentru ca, asa cum spune si domnul Naumescu, mai are 2-3 ani si s-ar putea sa se retraga.

  9. Serios si patrunzator ca intodeauna si mai ales ca in ultima vreme..
    Indraznesc sa adauginca un element al incursiunea Dsale in istoria moderna a atitudinei Frantei fata de Romania.s iaume pozitia si declaratiile presednetelui Mitterand din julrul anului 1989 ( inainte si dupa ), mai ales cu referire la Transilvania.
    Problema este a Dnii Johannis, Dragnea si Tudose si mai ales consilierii lor ( poate Dl. Melescanu, batrina fosila comunistoida gaga dela MAE va fi lasat la domiciliu sa viseze la timuprile minunate dela geneva , cnd aplu=ica indicatiile pretioase ), deaorece nu cred ca ultimii doi stiu ceva despre Franta, maretia si actualitatea sa.
    Dl.Macron va incerca inainte de toate sa tempereze elanul atlantist si pro-american al Roamiei, dar, mai ales, sa blocheze contractele de armament ale tarii noastre in favoarea comaniilor franceze , In al doilea rind, cred ca va incerca sa sape presupusa relatie amicala intre Johannis si merkel, in perspectiva unui viitor conflict Macron-Merkel. de abia in al treilea rind cred ca se va referi la muncitorii detasati. Nici vorba nu va fi de investitii franceze in Romania, sau de aderarea Roamniei la EURO. Cit despre Schengen, este cred o problema inchisa pentru Romania, in aceasta epoca a migratiilor, varianta mederna dupa aproape 2000 de ani a navalirilor barbare.
    Asa ca, atentie mare Dle Johannis. va trebui, vrind nevrind, sa cintati aria Romaniei impreuna cu dnii Dragnea si Tudose, oricit de inculti si ageamii sint. Atentie mare , trebuie sa se cinte LA UNISON !
    A propos, sint sigur ca Dl Tudose o va avea drept interpreta de franceza pe Olguta .

  10. Aderarea la spatiu Schengen, trecerea la EURO, integrarea Moldovei in UE, acestea sunt mizele externe ale Romaniei.
    Pe plan intern avem limitaterea coruptiei, dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, feroviar, reformarea sistemului de Sanatate, refacerea sistemului de pensii, actualmente prabusit, reformarea sistemului de Invatamant.

    Cu ce ne poate ajuta Franta ?

    • Pai va ajuta UE cu fonduri (vreo 4,5 miliarde pe an) sau nu? Franta se numara printre contribuitorii net la bugetul UE dar ocupa si locul 5 in topul investitorilor straini in Romania. Pentru cunostinta dvs. generala: in anul 2014 de exemplu, investitorii strainii au controlat circa o treime din cele 650.000 de companii din Romania si au generat 50% din cifra de afaceri a businessului local (respectiv 125 mld. euro din cele 250 mld. euro inregistrate in 2013).

      http://www.capital.ro/topul-tarilor-care-au-investit-cei-mai-multi-bani-in-romania.html

      P.S. Cetatenii din vestul continetului platesc taxe si contribuie direct (prin bugetul UE) la reconstruirea economiei si a infrastructurii in tarile din fostul lagar comunist. Ei nu asteapta ode sau buchete cu flori, dar nici sa fie luati peste picior nu le convine… asa cum fac unii sugatori de licurici (rusofili si amerloci) din estul continentului. La unii oameni lipsa bunului simt nu are limite!

      • E adevarat, dar gandeste-te pe cate prostii dau ei banii si ne invinuiesc pe noi de risipa.
        In primul rand, in Romania si in toate tarile din Est au vrut neaparat sa lucreze cu comunistii. Nu au vrut lustratie, ca sa nu ne razbunam. Cand au inceput ei sa dea bani in Est, nu era vb nici macar de fosti comunisti, ci de cefele groase de pe vremuri, cucoane cu sarmale in cap si trepadusi cu creionul la ureche (vazut in natura, nu din imaginatie). PHARE a fost facut 80-90% cu dinozaurii din ministere, in timp ce 60% din expertii din Vest erau mediocri, 30% catastrofe si 10% capabili. Asta e, au vrut sa lucreze cu angajate de bordel si astea costa… Erau tineri care puteau sa faca ceva, dar nu au avut acces la recrutari sau au intrat cel mult ca oameni buni la toate. In schimb, au intrat finii, colegii de scoala, pilele stalpilor ministerelor. Daca a fost implicat si unul capabil, a fost scarbit si a plecat in Vest.
        Partenerii economici (cata economie libera era) au fost tot fosilele comuniste. Si in schimburile culturale tot cu astia au lucrat, cu exceptii infime, oricum, nu cat sa aiba impact asupra oamenilor de rand. Oamenii de rand, daca isi schimba metalitatea, o fac de la caspunari, care vad cum e in alta parte si fac si ei la fel.
        Daca nu s-a facut lustratia in 90, o facem acum cu anticoruptia, dar dupa ce toate tunurile au gaurit bugetul, si inca nu s-au terminat.
        In fine, de bine de rau, trecut-au anii ca nouri lungi pe sesuri, suntem in UE si ce vedem? Ca UE nu e ce voiam noi in 90, nu e vb de ideea lui R Schuman, Adenauer si ce ni se mai zisese noua atunci. Pe nesimtite s-a schimbat sensul cuvintelor. Aflam ca a fi european inseamna sa faci tot posibilul sa aduci in tara „de-radicalizati” care arunca oameni in aer, ca suntem darji cu Schengenul, dar „primitori” cu cei care incalca toate regulile. Ca statul trebuie sa faca totul, ca trebuie sa lasam educatia copiilor in grija lui (ca inainte), ca platim taxe pentru toate tampeniile, ca la Bruxelles rusii sunt mai puternici decat noi ca stat membru, etc, etc. Ieri aflaram ca Macron e speranta noastra!
        Si uite asa se duce credibilitatea UE cu banii ei cu tot. „Deficitul de credibilitate” e un fapt recunoscut si de marinile UE. Impostura si ipocrizia sunt foarte mari si nu mai pot fi acoperite cu bani.

      • Pentru FLORIX
        1. Nu ma pacaliti cu cifra de afaceri, intamplator am lucrat cu una dintre cele mai mari companii din lume (ArcelorMittal) si am vazut ca cifra de afaceri mare nu inseamna taxe mai mari catre Romania si nici salarii mai mari, dimpotriva, tot fierul adus si produs cu cheltuieli mari inainte de 2000 este topit si trimis la export, iar romanii nu au decat salarii foarte mici (ex inginer: 1600 lei net). Compania este oficial in pierdere, iar profitul real il exporta de ani de zile in paradis fiscal. Dupa ce Combinatul termina autocanibalizarea, vor ramane o platforma industriala veche si un laminor uzat. Din pacate pentru Romania, situatia e la fel la multe companii mari.

        2 Despre parteneriatul militar cu americanii nu avem ce negocia, i-am asteptat multi ani, au venit, vom face totul sa ramana aici cel putin pana cand Rusia nu mai este o amenintare.Cred ca am spus tot si despre relatia cu Rusia.(Fara suparare, limbajul suburban si insultele gratuite folosite imi indica lipsa dvs de cultura)

        3. De la Franta asteptam sustinere pentru aderare la Schengen si in zona EURO, adica integrarea deplina in UE reformata, iar mai tarziu, dupa integrarea in NATO, sustinerea aderarii Moldovei la UE. Sunt convins ca presedintele Macron a fost informat exact la acesta vizita si are toate datele pentru negociere (Schengen pentru votul in problema detasarilor).

        4. Romanii inca nu au devenit eurosceptici, dar evolueaza in acesta directie, dupa exodul catre UE nestopat al refugiatilor din alte continente, atentatele imposibil de oprit in conditiile actuale de securitate si atitudinea prorusa a locotivei UE (Germania), in ce priveste razboiul contra Ucrainei, careia i-a fost garantata securitatea cand a fost dezarmata nuclear. Din pacate romanii au sentiment „deja-vu” la Putin-Ucraina, la fel ca in 1938 Hitler-Cehoslovacia, cand marile puteri in loc sa ocupe imediat Germania, au negociat cu diavolul. Au fost sacrificate pe rand Polonia, Romania, apoi diavolul a devenit mai lacom, si a luat toata Europa (50 milioane morti, doar o cincime din tarile agresoare).

        • 1) Re: AcelorMittal. Topitoriile nu fac profit in Romania (si niciunde in UE) datorita conditiilor restrictive in privinta mediului. Chestia cu exportul profitului in paradise fiscale este bau-bau (vedeti bilantul firmei) iar salariul net al unui inginer este cotat cu 3.200 lei. https://www.undelucram.ro/salarii-arcelormittal-galati-totul-despre-mediul-de-lucru-salariu-1354

          2) Parteneriatul militar cu SUA. Eu am folosit in mod intentionat limbajul (suburban) al fostului Presedinte Traian Basescu (un mafiot fesenist, promovat, aplaudat intens si sustinut de diaspora romana din SUA). Axa Bucuresti-Londra-Washington, blaa, blaa, in timp ce Popoviciu, Cocosii, Andronic, Gigi Muschi, Ioan Niculae et al isi umflau conturile in offshore. Adevarul trist este ca Romania a pierdut 10 ani de reforma! Aplaudati in continuare mafiotii si mai dati-ne un pic cu flit pe la nas (sperietoarea de ciori – Rusia). Doresc sa fiu clar: Romania este un membru NATO si are dreptul sa isi aleaga singura partenerii de afaceri pe linie de securitate. Dar ce sens face sa comanzi elicoptere Bell in contextul in care Airbus construieste o fabrica de elicoptere in Romania? Sau cu ce va deranjeaza o integrare mai functionala a membrilor UE (i.e uniunea pietelor de capital, uniunea bancara, uniunea energetica, sau chiar si o cooperare mai profunda pe probleme de securitate?)

          3) Romania a fost primita prematur in UE (cu o justitie corupta /nereformata) si nimeni nu poate astepta primirea in Schengen atata timp cat MCV nu este ridicat. In cei 10 ani dupa aderare reformele in justitie au fost mimate, acum insa Romania are sanse foarte mari daca reuseste sa continue cursul ultimilor 2-3 ani.

          4 Romanii inca nu au devenit eurosceptici, dar evolueaza in acesta directie, dupa exodul catre UE nestopat al refugiatilor din alte continente, atentatele imposibil de oprit in conditiile actuale de securitate si atitudinea prorusa a locotivei UE (Germania), in ce priveste razboiul contra Ucrainei, careia i-a fost garantata securitatea cand a fost dezarmata nuclear. Din pacate romanii au sentiment “deja-vu” la Putin-Ucraina, la fel ca in 1938 Hitler-Cehoslovacia, cand marile puteri in loc sa ocupe imediat Germania, au negociat cu diavolul. Au fost sacrificate pe rand Polonia, Romania, apoi diavolul a devenit mai lacom, si a luat toata Europa (50 milioane morti, doar o cincime din tarile agresoare).

          4.a) Atitudinea Rusiei in Ucraina, i.e anexarea Crimeei si sustinerea rebelilor rusi din estul Ucrainei este neaaceptabila si sanctionata de toate tarile membre UE. Germania a preluat initiativa alaturi de USA, Franta si UK atat in privinta sanctiunilor cat si in negocierile de la Minsk. Care sunt propunerile Poloniei in privinta rezolvarii conflictului din Ucraina?

          4.b) Austria si vestul Europei a importat gaz de la rusi in perioada razboiului rece. Statele grupului de la Visegrad vor „exclusivitate” pe gazul rusesc? Mare show pe marginea gazoductului Nordstream trasat pe fundul marii baltice din considerente economice (presiunea in gazdoductele de pe fundul marii este mult mai mica, la fel si costurile de transport). BASF si alte corporatii germane finanteaza aceste gazoducte pentru a-si asigura materia prima, nu pentru a-l ajuta pe Putin. Rusia isi poate vinde gazul in Turcia, China si pe pietele globale asa cum isi vinde si petrolul (in urmatorii ani va fi si Romania legata la gazoductul Turkish Stream de pe fundul Marii Negre). Din punct de vedere al securitatii energetice o diversificare cat mai mare a rutelor de transport este dorita (si promovata chiar si de NATO). Ar fi bine ca tari precum Polonia, Ucrainia, Belarus sa se concentreze mai mult pe reforme autentice (democratie moderna, justitie independenta, cresterea competitivitatii, etc) si mai putin pe „geopolitca” si vise de lideri regionali bazate pe importanta lor geostrategica. Elefantii de sub pres au trompele in afara!

          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Major_russian_gas_pipelines_to_europe.png

          http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2009/416239/IPOL-ITRE_NT(2009)416239_EN.pdf

          http://www.acer.europa.eu/Events/17th-SSE-SG/Documents/ENTSOG_140612_CAP_JUNE2014.pdf

          4.c) Refugiatii de razboi din Siria ajung cu zecile de mii pe tarmurile Greciei si a Italiei. Putem cere deportarea lor pe criterii de confesiune? Putem lasa toti refugiatii in carca Greciei si a Italiei? Nimeni nu a cerut repartizarea migrantilor economici din Africa sau din Orientul Mijlociu. Desigur, unii refugiati au afinitati la radicalizare religioasa, asa cum vedem si la unii musulmani nascuti in Europ. Acest risc insa poate fi combatut prin scoaterea din circuit a pseudo-clericilor /sarlatani /psihopati samd care incearca sa intunece mintile loserilor de la marginea societatii. http://www.bbc.com/news/uk-37098751

        • 1) Re: AcelorMittal. Topitoriile nu fac profit in Romania (si niciunde in UE) datorita conditiilor restrictive in privinta mediului. Chestia cu exportul profitului in paradise fiscale este bau-bau (vedeti bilantul firmei) iar salariul net al unui inginer este cotat cu 3.200 lei. Vezi aici.

          2) Parteneriatul militar cu SUA. Eu am apelat in mod intentionat limbajul (suburban) al fostului Presedinte Traian Basescu (un gainar fesenist, promovat, aplaudat intens si sustinut de diaspora romana din SUA). Axa Bucuresti-Londra-Washington, blaa, blaa, in timp ce Popoviciu, Cocosii, Andronic, Gigi Muschi, Ioan Niculae, Grupul de la Monaco, Cuscru Bebe et al isi umflau conturile in offshore. Adevarul trist este ca Romania a pierdut 10 ani de reforma! Aplaudati in continuare mafiotii si mai dati-ne un pic cu flit pe la nas (sperietoarea de ciori- Rusia). Nu doresc sa fiu inteles gresit: Romania este un membru NATO si are dreptul sa isi aleaga singura partenerii de afaceri pe linie de securitate. Dar ce sens face sa comanzi elicoptere Bell in contextul in care Airbus construieste o fabrica de elicoptere in Romania? Sau cu ce va deranjeaza o integrare mai functionala a membrilor UE (i.e uniunea pietelor de capital, uniunea bancara, uniunea energetica, sau chiar si o cooperare mai profunda pe probleme de securitate?)

          3) Romania a fost primita prematur in UE (cu o justitie corupta /nereformata) si nimeni nu poate astepta primirea in Schengen atata timp cat MCV nu este ridicat. In cei 10 ani dupa aderare reformele in justitie au fost mimate, acum insa Romania are sanse foarte mari daca reuseste sa mentina cursul ultimilor 2-3 ani. Fondatorii UE, dar si ambasada SUA, aplauda progresele Romaniei facute in acest sens (daca nu postau francezii fotografiile cu Udrea-Bica din Paris, astazi Udrea era Presedinte si Basescu Premier).

          4.a) Atitudinea Rusiei in Ucraina, i.e anexarea Crimeei si sustinerea rebelilor rusi din estul Ucrainei este neaaceptabila si sanctionata de toate tarile membre UE. Germania a preluat initiativa alaturi de USA, Franta si UK atat in privinta sanctiunilor cat si in negocierile de la Minsk. Care sunt propunerile Poloniei in privinta rezolvarii conflictului din Ucraina?

          4.b) Austria si vestul Europei a importat gaz de la rusi in perioada razboiului rece. Mare show pe marginea gazoductului Nordstream trasat pe fundul marii baltice din considerente economice (presiunea in gazdoductele de pe fundul marii este mult mai mica, la fel si costurile de transport). BASF si alte corporatii germane finanteaza aceste gazoducte pentru a-si asigura aprovizionarea cu materie prima la un pret cat mai competitiv, nu pentru a-l ajuta pe Putin (asa cum invoca grupul de la Visegrad care ar dori „exclusivitate” pe gazul rusesc). Rusia isi poate vinde gazul pe gazoductele existente, sau pe pietele globale asa cum isi vinde si petrolul (in urmatorii ani va fi si Romania legata la gazoductul Turkish Stream de pe fundul Marii Negre). Din punct de vedere al securitatii energetice o diversificare cat mai mare a rutelor de transport este dorita si promovata chiar si de NATO. Vezi aici …si aici … si aici. Ar fi bine ca tari precum Polonia, Ucrainia, Belarus sa se concentreze mai mult pe reforme autentice (democratie moderna, justitie independenta, cresterea competitivitatii, etc) si mai putin pe “geopolitca” si vise de lideri regionali bazate pe importanta lor geostrategica. Elefantii de sub pres au trompele in afara!

          4.c) Refugiatii de razboi din Siria ajung cu zecile de mii pe tarmurile Greciei si a Italiei. Putem cere deportarea lor pe criterii de confesiune? Putem lasa toti refugiatii in carca Greciei si a Italiei? Nimeni nu a cerut repartizarea migrantilor economici din Africa sau din Orientul Mijlociu. Desigur, unii refugiati au afinitati la radicalizare religioasa, asa cum vedem si la unii musulmani nascuti in Europ. Acest risc insa poate fi combatut prin scoaterea din circuit a pseudo-clericilor /sarlatani /psihopati samd care incearca sa intunece mintile loserilor de la marginea societatii. http://www.bbc.com/news/uk-37098751

          4.d) Re: Republica Moldova.
          Membrii fondatori UE incurajeaza si ajuta tarile care aspira la valorile UE, dar aderarea la UE nu este obligatorie si in final adera doar cei care intradevar aspira si se califica (UE nu este Uniunea Sovietica). Maia Sandu castiga alegerile prezidentiale daca politrucul Basescu nu isi baga coada cu o diversiune ieftina (asta a fost razbunarea lui pentru Kovesi la DNA si pentru pozele din Paris). Acum poate iesi din nou la rampa in lupta cu Dodon si cu balaurul rusesc (daca Maia castiga alegerile, politrucul Basescu ramanea fara inamici, respectiv isi pierdea pozitia de mare „luptator” pentru apararea neamul romanesc). http://www.stiripesurse.ro/gafa-lui-traian-basescu-prin-care-maia-sandu-poate-pierde-alegerile-in-moldova-video_1163079.html

  11. Macron trebuie ajutat sa-si duca cel putin partial programul la bun sfarsit pentru binele UE si al nostru . Vad o inclinatie clara a comentatorilor in favoarea unui parteneriat strategic cu SUA, dar vreau sa atraga atentia ca bunastarea noastra, a celor care mai suntem in tara, (din pacate atunci cand se comenteaza nu se spune si de unde se comenteaza) depinde 100% de functionarea UE. Datoram acestei Uniuni si sutele de miliarde de Euro trimisi in tara in ultimii 10 ani , de romanii care lucreaza afara, si valorile crescute ale terenurilor intravilane sau agricole si preturile crescute ale locuiintelor. si multiplele legaturi intre firme mici si mijlocii din Romania si cele din UE. Este sufucient sa calatorim in Moldova sau Ucraina, in tarile ex-iugoslve care inca n-au aderat la UE, ca sa vedem ce a insemnat aceasta Uniune pentru tara noastra, in ciuda incapacitatii noastre cronice de a absorbi fondurile europene puse la dispozitia noastra. Este greu de imaginat ce ar insemana dezmembrarea UE pentru noi, pentru libertatea de miscare cu care abia ne obisnuim, pentru averile fiecaruia ( ca mai toti romanii au o locuinta poate si un teren), pentru businessurile mici si mijlocii dotate cu fonduri UE, care fac mici exporturi in UE si care dau de lucru mult mai multor oameni de cat se pare la prima vedere.
    Observam ca in spatele Brexitului se afla curente nationaliste de sorginte anglo-americana, vadit deranjate de cursul spre integrare completa monetara fiscala, juridcia , s.a.m.d. pe care a apucat Uniunea sub presiunea Germaniei si a Frantei. Cred ca interesul nostru este legat de aceste tari, iar parteneriatul nostru cu SUA este tactic, pana se dumireste Rusia daca vrea si ea in UE sau ba, si nu strategic ( cum este parteneriatul japoniei cu SUA de ex.).

    • @Ioan Stimate domn, Rusia este deja integrata complet in Europa si investeste foarte mult chiar. Ba se fac si parteneriate si se semneaza contracte cu Rusia. Cred, de exemplu, ca Rusia este un partener strategic al Germaniei (ex: Nord Stream 2 AG) si invers. Fiecare cu partenerul lui strategic; noi ii avem pe americani. Sunt de acord ca O PARTE din bunastarea noastra isi are originea in investitiile europene, dar oare cate investitii americane sunt la noi? Ma gandesc doar la sectorul IT, motorul economiei romanesti.
      „Observam ca in spatele Brexitului se afla curente nationaliste de sorginte anglo-americana….” – really? Eu cred ca sunt de sorginte ruseasca, sincer, iar scopul a fost iesirea UK din UE pentru ca Germania sa preia controlul, mai ales sa controleze militar UE. Germania este principalul exportator al lumii se pare. V-ati gandit ca miliardele care intra in Germania la buget ar putea fi folosite de exemplu pentru crearea unei….. armate „europene” (germana)? UK era un fel de „gardian” in UE iar toate proiectele UE legate de aparare erau coordonate de britanici. Acum sunt coordonate de Germania…

      • Doamna Mimi sunteti cea mai tare analista militara de pe acest forum. Nu stiu de ce, ( stiu da mai bine nu spun…) uitandu-ma la pe de o parte la Mutti ( Merkel) si Macron si pe de alta parte la Theresa May si Donald Trump parca, parca mi-as dori sa ma conduca Mutti. Mai ales dupa ce s-a intamplat azi la Ministerul Justitiei de la noi. M-am obisnuit cu ea de vreo 12 ani, stiu ca nu o sa-mi faca surprize…

        Referitor la Brexit lucrurile sunt clare si confirmate si de englezii insasi din partidul conservator.
        Banii au provenit in principal din zona financiara speculatorie a City-ului londonez (donator principal Aaron Banks…). Metoda a fost profilarea cu ajutorul informatiilor de pe retelele sociale a subiectilor sensibili la un anumit tip de mesaj, aplicata de o firma fosta englezeasca cu legaturi in zona serviciilor, cumparata apoi de miliardarul american Robert Mercer ( cu miliarde facute tot din fonduri de investitii si speculatii financiare si la burse) si redenumita Cambridge Analytica. Metodele au mers la doua popoare de „papagali” englezii si americanii, la a treia si a patra incercare, cu olandezii si francezii, n-a mai mers, ca astia erau deja avizati si in plus nivelul de educatie si constiinta civica ( a se vedea ratele foarte crescut e de participare la vot) ii face mai putin receptivi la astfel de manipulari.

        https://www.theguardian.com/technology/2017/may/07/the-great-british-brexit-robbery-hijacked-democracy

        Rusii au contribuit si ei cu roboti de raspandit stirile false, cu informatii compromitatoare hackuite de prin serverele unora, dar dupa parerea mea au picat de fraieri, deoarece dupa ce au pus umarul la alegera lui Trump, sub pretextul imixtiunii in alegerile americane au loat-o pe coaja la sanctiuni, si se vor trezi si cu o gramada de terminale de regazificare pentru LNG ( gaz natural lichefiat ) american prin Polonia si Tarile Baltice si cu o gramada de armament american in aceeasi zona +Romania, sub pretextul celor 2% cheltuieli militare la Marele Licurici.
        À toute à l’heure!

  12. „Voila un homme” spunea Napoleon Bonaparte la întîlnirea cu Johann Wolfgang Goethe la Weimar (cuceritorul N.P. care se vedea modernizatorul continentului în dialog cu scriitorul J.W.G. care se vedea Weltbürger).
    Leaderul necontestat al UE28-1 E. Macron se vede 2017- 2021 ca modernizatorul UE 27 (cu două viteze) și al continentului?
    Cît timp are noul președinte francez E.M. la București 2017 pentru un dialog franco- român? Cu cine?

    …. „… Europa Apărării este un subiect în creștere, o temă emergentă, a cărei relevanță și finalitate încă nu o putem evalua deplin…. „….

    Franța are în mod tradițional o distanță mare față de NATO și SUA. Francofonia e zona franceză în lume. E deajuns ca Bucureștiul să fie partener în francofonia pentru întrebarea autorului în privința securității (strategice) Romaniei în viitorul apropiat? 10 ani partener în UE, de mult timp în NATO sunt condițiile cele mai favorabile pe care le-a avut România vreodată, condiții care ar putea liniști în privința întrebărilor autorului? Ambasadiorii SUA avertizează de mult timp fără întrerupere din cauza corupției, endemică, autohtonă specifică, a regimurilor de după 1989 în cei 27 de ani de libertate. Un viitor asigurat pentru generația tînără în țară?

    … „… Reforma Uniunii Europene este însă cu adevărat o temă esențială, nu numai pentru Franța, ci și pentru România și toate celelalte state membre…. „….

    Cred că probelmele interne în Franța, în România, în țările partenere UE28-1 sunt decisive, au prioritate față de cele externe. Noul președinte francez E.M. se zbate cu aceleași probleme (lipsa de competitivitate economică) ca F. Hollande și N. Sarcozy în ultimii 10 ani (moneda franc moale de 100 de ani?). Somajul cel mai mare din statele industriale, jomajul exorbitant de mare la tinerii în banlieu și deficitul de budget 2017 peste 3% sunt probelmele cheie la Paris 2017. Regimul de la București are problema deficitului de budget 2017 care se apropie de 4%.
    Nimic nou în vest?
    Nimic nou în est?

  13. Pentru toti galo-scepticii de ocazie. Cel putin in Francia mergeti fara viza si puteti chiar lucra in concediu la culesul strugurilor. In curand va trebui sa faceti din nou coada la ambasada Regatului inca unit ca sa nu mai vorbesc de ambasadele altor aliati mai indepartati.

    • Nu merci ( pun intended ) ,nu sunt polonez sa ma duc la cules ‘n vest .
      Si daca vreau sa ma bucur de atmosfera tipic londoneza 2017 pot sa ma duc la fel in centru la Islamabad sau similar , e posibil sa fie chiar mai curat si cu siguranta n-o sa ma impiedic de alcoolici .

    • Le respect dorinta: daca ei nu ma vor, nici eu nu-i vreau. Am prea putini bani pentru a-i cheltui in Marea Britanie impotriva vointei britanicilor.

  14. Depinde de asta: Acum cred ca este necesar ca #REZIST sa se mobilize si sa apere cat vor putea independenta justitiei si presedintele tarii

    • Sau cum spunea @ Emil mai sus „a venit sa-si ia tainul”.
      Nicidecum ingrijorati de soarta noastra oferindu-ne un parteneriat strategic.
      Caci incheind parteneriate strategice cu toata lumea ajungem la politica lui Ceausescu. Pina s-a trezit si Vestul.

      • La romani este o vorba: cand vine popa sa-i dai si cand mergi la popa sa-i duci.
        De secole noi le facem pe amandoua, mai nou mergem al Washington sa ducem tainul si-i asteptam pe Marcon et al sa dam.
        Dincolo de gluma Franta este un investitor adevarat in Romania. Dacia este una din cele mai profitabile investitii straine si un mare expoartator. Contractele incheiate ieri cu IAR Brasov nu sunt din categoria „tainul”.
        Din nou galo-scepticii s-au grabit sa iasa in public facand o zarva inutila. Daca ar citi un pic de statistici reale, nu barfe din The Sun, The Mirror ori Fox News, ar sti de exemplu ca productivitatea pe ora lucrata din Franta este mai mare decat in Germania si mult mai mare decat in UK. In UK somajul este mai mic dar productivitatea celor care muncesc mai slaba. Alt mit care ar trebui pus pe snopes.com.

        • In 2017 ‘real’ poate fi folosit obiectiv intr-un singur fel ,definind ceea ce vezi cu ochiul liber ,neprelucrat si netrunchiat.
          ‘Statistici reale’ e aproape peiorativ .
          Si ochiul meu drept nu vede ceva conform statisticilor ‘reale’ ,au contraire.
          De ala stang nu mai zic ,e ochiul ala rasist xenofob si antisocial ,dreptul inca mai spera.

          • Englezii au o vorba există statistici si statistici. Depinde cine le face. Sunt convins că va este familiar și termenul de Fake.
            Ce am afirmat mai sus este luat de pe site-ul OECD.

            • Irelevant,nu exista institutie credibila , o statistica credibila acum are fix rolul credintei in zei . Ne linisteste , ne da sentimentul ca exista dreptate ,sau reguli ,sau un fel de ordine.
              De 10 ani ascult pe postul national cum economia creste ( si cum est-europenii distrug tara ,amanunt) . Acum doi ani stirea a devenit subit bilunara . Acum vad ca e cam saptamanala.
              Asta bate absolut orice statistica sau institutie ,indiferent cate litere contine numele ( bine , ramane la latitudinea fiecaruia ,eu ma panichez cand imi spune guvernul sa nu ma panichez ,in rest rad de statistici ).

        • Ce mai vuia presa si jubilau analistii cind ne comunicau ca Trump a scazut in sondaje.
          Acum, cind Macron, dupa 3 luni, a scazut de la 60% la 40%, pe cind Holande scazuse la 54%, iar Sarkozy la 67%, cite o mica stire.

          NB,
          da, bucura-te, SUA si UK se vor prabusi :P zic romanii gen @ Cinicul.

          • Dvs chiar nu vreti sa pricepuți ca Romania va depinde încă 100 de ani de Germania și Franța și mult mai puțin de UK sau USA? Din Germania și Franța ne vin investitii, locuri de muncă, remitente ale romanilor care lucreaza acolo si chiar fonduri de ajustare structurală. Din alte părți doar cheltuieli. Ar fi bine ca din cand sa veniti cu date și nu doar vorbe de claca. Pana una alta in Europa continentală romanii merg fara viză, pe alte coclauri suntem tratați precum sunt mexicanii.

            • „pe alte coclauri suntem tratați precum sunt mexicanii.”
              Asta meriti.
              Sau apelativul de tigan, cum ne numesc francezii :D
              Iar nemtii nu mai sint in postura de a repeta un Diktat de la Viena, si te vor subjuga economic; asta-i trendul.

            • Asa o fi fost odata ,acum dependenta e bilaterala cu dezavantajul in curtea lor .Noi am tras mata de coada,ei nu stiu ce e aia . Platim cu varf si indesat tot ce primim , cu efecte dezastroase pe termen lung. Ne bucuram de o sosea si o cladire si ignoram ca nu mai gasim un sudor decent.
              In toata Europa continentala romanii sunt priviti mai rau ca sirienii ,si asta e de ani de zile ,nu vad legatura cu viza.

            • Din SUA ne vine Deveselu si exercitii NATO. Fara alea degeaba facem investitii.
              Mai discutam cand vor renunta nemtii si francezii la baze militare. (Stiu ca vor armata ue, dar o sa renunte la bazele noastre, nu la ale lor.)

  15. @Victor L
    >“pe alte coclauri suntem tratați precum sunt mexicanii.”
    Asta meriti.
    Sau apelativul de tigan, cum ne numesc francezii :>

    Cam asa procedeaza indivizii care n-au nici un argument. Cand o discutie ajunge la astfel de nivel este clar cam ce nivel de educatie are preoponentul.
    Sunt curios unde este modelatorul de pe Contributors.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Valentin Naumescu
Valentin Naumescu
VALENTIN NAUMESCU este profesor de relații internaționale la Facultatea de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai Cluj, președintele think tank-ului Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE) și directorul Centrului EUXGLOB. Este abilitat în conducerea de doctorate în domeniul relații internaționale și studii europene și este coordonatorul programului de master de Relații Internaționale, Politică Externă și Managementul Crizelor (în limba engleză) de la UBB Cluj. Între 2005 și 2007 a fost secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe, iar între 2008 și 2012 a fost consulul general al României la Toronto. Are gradul diplomatic de ministru-consilier, obținut prin concurs.A publicat 23 cărți, în România și în străinătate (Marea Britanie, Canada, Olanda), ca autor unic, coautor, editor sau coeditor și peste 60 de articole științifice și capitole/studii în reviste de specialitate și volume colective. Printre cărțile publicate în ultimii ani se numără: Politica marilor puteri în Europa Centrală și de Est. 30 de ani de la sfârșitul războiului rece (Humanitas, 2019), The New European Union and Its Global Strategy: From Brexit to PESCO (Cambridge Scholars Publishing, 2020), Războiul pentru supremație SUA-China și cele cinci forțe care schimbă lumea. Consecințe pentru România (Polirom, 2022) și Great Powers’ Foreign Policy: Approaching the Global Competition and the Russian War against the West (Brill, 2023).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro