vineri, martie 29, 2024

Mic dejun cu rugaciune. Nota de plata? 540 de milioane de euro!

Joia trecuta (pe 4 octombrie 2012) a avut loc la Palatul Parlamentului o noua editie a deja impamintenitului „Mic dejun cu rugaciune”. Organizat de „Grupul Ecumenic de Rugăciune” sub obladuirea Presedintelui Camerei Deputatilor, dl. Valeriu Zgonea, a reunit vreo 200 de participanti, „reprezentanţii organizaţiilor religioase din ţara noastră, politicieni, oameni de cultură, reprezentanţi ai corpului diplomatic”(1).

Infiintat imediat dupa ’90, cu o componenta variabila de la un ciclu electoral la altul, „Grupul” s-a remarcat in Parlament drept o portavoce a Patriarhiei BOR, militind, de exemplu, pentru extinderea predarii religiei in toate ciclurile de invatamint preuniversitar(2). Dincolo de actiuni relativ inofensive ca organizarea de „pelerinaje”, inchinarea la „Sfintele moaste si la Icoanele facatoare de minuni”(3) sau participarea la „principalele manifestari religioase din tara noastra si din strainatate”(4), membrii „Grupului” pot influenta decisiv procesul legislativ, fiind plasati in pozitii cheie – de exemplu, conducatorul sau este si presedintele Comisiei pentru invatamint din Camera Deputatilor.

Pentru ce s-au rugat oare preacuviosii parlamentari? Pentru calda infratire dintre Stat si Biserica!

Citam din comunicatul difuzat de Basilica, agentia de presa a Patriarhiei:

„Întâlnirea din acest an a avut tema „Statul şi Biserica – misiune comună în combaterea sărăciei”.

‘M-am bucurat că s-au gândit la o astfel de temă de reflecţie […] instituţiile statului şi celelalte instituţii publice vin cu partea lor de contribuţie […], iar pentru Biserică şi celelalte culte este necesar să intensificăm educaţia în şcoală, în spiritul valorilor creştine, a dragostei faţă de muncă şi de asemenea, în Biserică prin cateheze, astfel încât oamenii, chiar în situaţia în care şi-au pierdut locul de muncă, să găsească posibilităţi de a trăi decent la nivelul familiei sale [sic!]. Acesta a fost mesajul de cooperare între instituţii […]’, a spus PS Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop-vicar patriarhal.”(5)

Combaterea saraciei prin cateheza? Interesant concept.

Si mai interesant este sa ne uitam la cifre, care este „partea de contributie” a Statului si care cea a cultelor?

Citi bani primesc cultele din partea Statului? Ce fonduri sint deturnate in beneficiul unor organizatii private, an de an, de la bugetul alimentat din taxe? Citi bani se scurg catre biserici pentru salariile preotilor si clopotarilor, pentru asigurarile de sanatate ale calugarilor, pentru plata profesorilor de religie, pentru constructii de noi si noi biserici?

Nu este usor de raspuns; din fericire ne-a ajutat Patriarhia BOR. Intr-un recent comunicat de presa, Basilica ne informeaza ca Statul acorda anual cultelor un procent de „doar” 0,4% din PIB(6).

Cit inseamna asta? Sa facem niste calcule. PIB-ul Romaniei este estimat sa atinga 607,5 miliarde de lei in 20127, adica circa 136,5 miliarde euro (la cursul de 4,45 lei pentru un euro, folosit la fundamentarea bugetului8); cu alte cuvinte, cultele primesc cadou de la Stat in acest an 546 milioane de euro (!), din care aproximativ 90% (adica cca. 491 milioane de euro) merg catre BOR.

Citi bani acorda BOR pentru actiuni filantropice? Sa vedem cifrele raportate de ei:

  • 2009(9): 45 milioane lei (adica 10,62 milioane de euro)
  • 2010(10): 49,6 milioane lei (adica 11,78 milioane de euro)
  • 2011(11): 55 milioane lei (adica 12,36 milioane de euro)

Sa recapitulam. BOR primeste anual de la Stat circa 491 milioane de euro si directioneaza catre „filantropie” circa 12 milioane, echivalent cu 2,44% din ce primeste!

De ce cultele nu se autofinanteaza din contributiile voluntare ale credinciosilor? De ce nu folosim banii alocati de Stat cultelor pentru Sanatate, Educatie sau protectie Sociala? De ce?

Halal misiune comună în combaterea sărăciei !

1 http://www.basilica.ro/ro/stiri/imicul_dejun_cu_rugaciunei_la_parlament_8149.html

2 http://www.cdep.ro/presa/2008/Comunicat_Rugaciune.pdf

3 http://www.cdep.ro/bp/docs/F951872457/informare%20Ecumenic.pdf

4 http://www.cdep.ro/bp/docs/F1143609653/rugaciune.pdf

5 http://www.basilica.ro/ro/stiri/imicul_dejun_cu_rugaciunei_la_parlament_8149.html

6 http://www.basilica.ro/ro/stiri/braspunsul_patriarhiei_romane_la_ultimele_dezinformari_asurb_1802.html

7 http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/pib-ul-romaniei-va-creste-in-urmatorii-trei-ani-cu-peste-3-167327.html

8 http://cursdeguvernare.ro/guvernul-a-aprobat-rectificarea-bugetara-2012-banii-spre-arierate-locale-salarii-si-prestatii-sociale-economia-incetineste-dar-pib-ul-creste-pe-deprecierea-leului.html

9 http://www.patriarhia.ro/_layouts/images/File/AchizitiiSF/sinteza%20Social-Filantropic%20CNB%202010%20%20presa.pdf

10 http://www.basilica.ro/ro/stiri/bbiserica_a_raspuns_crizei_prin_mai_multa_filantropieb_2187.html

11 http://www.basilica.ro/ro/stiri/braspunsul_patriarhiei_romane_la_ultimele_dezinformari_asurb_1802.html

Distribuie acest articol

52 COMENTARII

  1. Da , buna intrebare ! De ce?

    Pt ca avem o sleahta de asa zisi politicieni – putem include toata clasa politica – care nu sint in stare sa gindeasca
    Pt ca oricum banii din bugetul statului nu sint ai lor si deci pot sa-i cheltuiasca dupa cum vor
    Pt ca nu raspund penal pt actiunile lor
    Pt ca asa s-a facut un obicei sa se dea BOR cit mai mult an de an fara ca BOR sa justifice pe ce cheltuiesc banii .
    Pt ca BOR s-a obisnuit cu un tupeu imens sa nu plateasca taxe si impozite ei fiind un D-zeu in RO
    Ar mai fi enorm de multe

    Cea ce e mai mult decit ingrijorator e faptul ca BOR nu isi face treaba pt care primeste acesti bani , mai mult stau cu mina intinsa dupa alti bani . Nu am vazut in tara asezaminte de copii sau batrini de care biserica sa se ocupe decit poate cazuri cu totul izolate .

    Si atunci stau si eu si ma intreb : Care e rostul bisericii ?

    • Răspundeți mai întâi la întrebarea „Care este rostul Bisericii?”, pe care singur ți-o adresezi. Retoric probabil, fiindcă nu te interesează de fapt. Într-adevăr la fotbal și politică toată lumea se pricepe. Adaug doar că, în ziua de astăzi pare-se că și despre Biserică toți au opinii fundamentate… la fel de pertinente precum comentariile chibiților de la peluză.

      • Daca platesc am dreptul la o parere. Si conform articolului platesc 0.35% din taxele mele catre BOR.
        Asa ca am dreptul la o parere, fie ea buna sau rea.
        Si parerea mea e ca 0.35% din banii mei prefer sa ii dau unei organizatii care duce copii la gradinita.

  2. Mai nou comunistii din parlament (si in general comunistii din toate tarile foste comuniste)devin bisericosi DAR NU CREDINCIOSI.
    Probabil ruga lor este „Doamne, ajuta-ma sa fur mai mult si sa nu fiu prins” si lasa ceva in cutia milei imaginindu-si ca-l pacalesc pe Dumnezeu!

  3. obisnuiesc sa citesc articolele contributorilor, uneori gustind inteligenta alteori inocenta.
    de citeva zile observ ca nu mai e nici una nici alta. un zgomot asurzitor si infricosator : Sus, Jos. sus Poporul, jos Dictatorul te ai putea gindi judecind dupa gravitatea dictiei.
    ei bine nu. m am inselat. e vorba despre Dumnezeu. i a venit si lui rindul. trebuie judecat si condamnat.

    • Cum nu exista dumnezeu decat in capul celor care vorbesc in numele lui, nu putem spune jos dumnezeu ci doar jos raspandirea virusului agresiv care se manifesta prin delir autoritarist irational. Jos institutia corupta care detine monopolul raspandirii infantilismului religios.

        • Serios ??

          Biserica nu are legatura cu Dumnezeu, sustin asta.Daca nu ma duc la biserica, nu le umplu cutia milei, nu tin posturi, insa respect cuvantul Lui, imi vad de treaba, ajut lumea cum pot si ma rog sa ma ajute sa devin mai bun, asta ma face un pacatos ???
          Sa fim seriosi: sa fim noi mai buni si sa ne respectam este cel mai important, nu sa ne rugam la cruci de lemn.

    • Multumesc pentru link.

      ‘Intrebarile profunde’, ‘realitatea ultima’, etc., sunt sloganuri mentinute in mediul respectabil al lumii academice cu un pret…destul de mare.

  4. Este posibil ca articolul sa faca referire la religie … caz in care nu vad legatura cu Dumnezeu … cel putin din punct de vedere spiritual

  5. Oameni buni oare cati dintre noi sunt in stare sa faca diferenta intre Dumnezeu ( sau cum vrea fiecare sa-i spuna) si realitatile din jur?!
    Ipocrizie cat incape si manipulare la fel.
    Biserica are mari probleme de credibilitate.
    Totul pentru bani. Totul costa. Sunt reguli clare si platite, Sa te botezi trebuie sa platesti, sa te cununi trebuie sa platesti,la inmormantare daca nu ai lasat bani trebuie sa plateasca altii, ai nu ai trebuie sa respecti reguilile parohieiei din care provii caci si acolo s-a facut imparteala.
    Este o afacere care funcrtioneza non-stop
    Nu vi se pare ca suna a societate comerciala?!
    Ce legatura o fi avand Divinitatea cu aceste taxe?!

    iar politicul amestecat in toata aceasta poveste nu dovedeste decat ca este zona in care manipularea se poate face sigur. Asa ca – iar banul! Cine da mai mult acela este mai bun, despre acel politician trebuie sa se vorbeasca mai des enoriasilor aratandu-le ce biserica frumoasa s-a ridicat cu ajutorul personajului politic x sau y……….

    Pacat…….

  6. Nu fiti rau d-le Toma!
    Suntem produsul acestor Torqemada’s concupiscenti. Cum altfel decat cu duhul blandetii romanii au fost pastoriti prin istorie, generatie dupa generatie, pe ultimul drum, ca si pe primul: cu ochii goi si cu banutul in palma.
    Modelul, intrucat a avut parte de succes, a fost preluat de institutiile laice ale statului si, usor-usor,o pseudoaristocratie a preluat torta progresului.
    Rezultatul il simtim azi: ce mai conteaza cum traim daca avem larg deschisa poarta eternitatii. La banii astia curat pomana de eternitate
    Iertare si plecaciune fata de sihastrii carturari, mangaietori ai norodului.

  7. @ Vlad A
    In legatura cu ultima propozitie. Nimeni nu la judecat pe dumnezeu ci doar pe reprezentantii BOR si politicienii romani.

    Nimeni nu cere interzicerea religiei , cerem doar ceea ce e just ! Un sistem ca in Germania unde cine este credincios isi plateste partea lui cultelor si beneficiaza de serviciile acestora.
    Nu vad rostul ca un ateu sa plateasca pentru intretinerea BOR cum se intampla astazi. Macar daca ar face mai multe acte de binefacere dar sa fim seriosi 2, 44 % , bataie de joc.

    Niste intrebari pentru cei care sustin mortis ca dumnezeu trebuie sa primeasca banii tuturor:

    Sunt peste 5000 de zei la care s-au rugat oamenii in decursul istoriei noastre . De unde stii tu ca dumnezeul real este cel al crestinilor sau chiar daca acesta exista?
    Daca te-ai fi nascut in Arabia Saudita azi erai musulman si daca te-ai fi nascut in Israel azi erai de religie iudaica.
    Daca nu ai fi auzit in viata ta de religie si ai citii toate cartile dintr-o biblioteca ce te-ar face sa crezi ca tocmai biblia este adevarata fata de restul cartilor?

  8. Cu privire la cele doua intrebari finale, pot spune ca unele dintre cele mai reprezentative culte neoprotestante – pentricostali, baptisti, adventisti se autofinanteaza. In ciuda faptului ca fiecare primarie aloca anual un buget pentru culte, din proprie experienta va spun ca 99% din fonduri merg catre biserica ortodoxa, pe principiul cumetriilor sau al vocalizelor sfintilor parinti exprimate poetic – „ba, io nu o ingrop pe maica-ta”. Cu privire la a doua intrebare, votez cu doua maini ca acele fonduri sa mearga la sanatate (de nu s-ar pierde pe drum), dar sa mearga toti, nu doar firimiturile pe care le primesc „ereticii”.

  9. biserica se poate auto-finanta, primeste bani de enoriasi (cumperi lumanari si vederi, platesti botezuri, nunti, inmormantari ) ce mai e de zis, insitutia asta se poate sustine de la sine prin oamenii nevoiti sa apeleze la ea.

  10. Buna intrebare. Dar vreau sa-l vad pe politicianu roman care taie fondurile bisericii, asa cum ar fi normal in orice stat modern. In nici un caz nu o sa fie de la PSD. Unde mai gasesc ei o trupa atat de bine pregatita de agenti electorali precum preotii?
    Alianta asta intre ex-comunishti si biserica este unul dintre cele mai bune exemple de nemernicie romaneasca, singurul scop/motiv al acestei aliantze este ciolanul politic. Si efectele se vad, bisericile sunt noi noutze in timp ce scolile stau sa cada. Si e normal sa fie asa, ca doar bocitoarele voteaza si elevii nu.

  11. O analiza binevenita. Veniturile bisericii obtinute din activitati comerciale, turisitice etc. trebuie impozitate. Statul si asa cu un buget peticit nu mai are bani si pentru aceasta extravaganta, mai ales ca rolul social al bisericii ortodoxe in comunitati este aproape zero. Exista cateva exceptii rare, cu preoti care or infiintat orfelinate sau scoli, dar ii poti numara pe degete. In rest vorbim de o mare afacere la nivel national, de preoti prosperi si cu averi considerabile, care se plang duminicile de „sectele” de neoprotestanti. I-as duce macar o luna intr-o comunitate de neoprotestanti pe acesti preoti ortodocsi sa vada cum din saracie maxima se ajuta unii pe altii, reusesc sa aiba cursuri saptapamanale de educatie sociala, familiala etc. Si sar sa iti scoata masina impotmolita in groapa sau te ajuta sa iti bagi lemnele in casa cu zambetul pe buze, fara sa iti ceara nimic. Iar preotii lor vin la spovedanie, fara sa ceara taxe. Sau la catolici unde la fel se fac cursuri pentru cei saraci din comunitate, indiferent ca sunt romi sau nu, unde batranii sunt ajutati in mod organizat cu mancare. Eu as plati taxe la alte biserici inalt-prea-fericitilor. Un umil nefericit in fata nedreptatilor.

    • 100 % ADEVARAT.
      Cred ca biserica ortodoxa face cel mai putin pentru comunitate, mai exact aproape0.Au paduri intinse in Moldova, de exemplu.Cat lemn dau ei , toaman, saracilor din acele zone ???
      Vreau cifre, nu prezumtii.
      Am lucrat in domeniul forestier si va spun eu : 0 (zero ).

  12. vai vai, ce de ‘religiozitate’ in presa in ultima vreme. O gramada de ‘inteligenti’ tin cu tot dinadinsul sa aduca oile cele multe pe calea ‘adevarului’, fara sa le fi cerut nimeni.

    Faptul ca sunt unii demoni infiltrati in cadrul Bisericii nu ne va scuti pe noi, ceilalti, de o judecata aspra din partea lui Dumnezeu. Tin sa va reamintesc ca la Biserica se merge pentru Hristos, nu pentru preot.

    O gramada de postaci platiti, ‘atenti’ la ‘banul public’ cand vine vorba de educatie religioasa, dar care brusc devin amnezici la datoria de 100 mld de euro acumulata in cativa ani doar pt a creste pretul cotetelor comuniste, si a-si lua plasme cu buletinul. Daca ar fi mers la Biserica probabil ar fi aflat niste lucruri despre lacomie, si nu am fi ajuns in situatia asta.

    Brusc, Biserica e vinovata de criza domne… n-ati vazut ce cozi erau la banci prin 2007-2008, cu milioane de preoti care asteptau sa-si ia bmw-uri cu buletinul ?

    • Nu Mihai, biserica nu e vinovata de criza, ci doar de ceea ce numesc ei fariseism. Incearca un experiment, du-te la 10 biserici si spune ca ai vrea sa cununi/botezi pe cineva dar nu ai bani necesari pt asta, daca mai mult de 5 dintre ele iti vor ride in nas si te vor trimite la plimbare vei crede in continuare ca e vorba de „infiltrati” sau vei accepta ca de fapt avem de-a face cu un „biznis” numit BOR S.R. (foarte) L.

  13. Doamnelor si domnilor,

    As vrea sa va atrag atentia asupra etimologiei cuvantului „biserica”.
    „Biserica” vine de la „Basilica” iar „Basilica” vine de la „Basileus” care inseamna imparat.
    Cu alte cuvinte „Basilica” sau „Biserica” inseamna „imperial”.
    Dupa parerea mea biserica este o institutie imperiala care are scopul de a impaca marea masa de oameni nemultumiti de conditiile de trai.

    Primul consiliu ecumenic – consiliul de la Nicea care a dat nastere „crezului crestin” a fost convocat de imparatul Constantin. Constantin (fiul Elenei) a fost cel care a construit primul arc de triumf din istorie dupa ce a cucerit Roma venind din Galia. Se zice ca pe drum el ar fi vazut o cruce mare pe cer cu inscrisul „in hoc signo vinces” (cu acest semn vei invinge) si si-a pus crucea pe flamuri si alte insemne militare. Si dupa ce a invins cu acel semn a construit arcul de triumf de la Roma pe care nu e nici o cruce … (?!?) iar mai tarziu a convocat consiliul (sau conciliul) de la Nicea pentru a pune de acord pe toti crestinii care pe vremea aceea erau niste miscari „underground” (la propriu – traiau in catacombe). O suta de ani mai tarziu Iustinian a declarat crestinismul religie de stat a imperiului Roman.

    In plus, biserica este un sustinator puternic al ideii de „autoritate suprema”. Spre deosebire de biblie care spune ca Dumnezeu este lumina si Dumnezeu este iubire (v. epistola 1 a lui Ioan – 1.5, 4.8 si 4.16) biserica spune ca Dumnezeu este o persoana. Mie mi se pare ca parerile astea doua nu prea se potrivesc.

    Pe scurt – biserica este o institutie imperiala pentru gestionarea maselor de nemultumiti si promovarea ideii de autoritate suprema.

    Eu cred ca despre cele mai bune optiuni pentru conditia umana invatam mai mult comparand diverse scoli de gandire tradionale sau nu si adoptand ideile care au sens in ziua de azi.

    • Confuzia dintre biserica inteleasa ca o cladire unde se aduna credinciosii si sensul originar, al multimii de credinciosi („Crestinatate”), face casa buna cu trufia prelatilor ortodocsi, pesemne.
      Totul pe spinarea contribuabilului roman.

  14. Din cei 33.6% din romani care s-au folosit de directionarea celor 2% din impozit, 29% au directionat catre BOR. Adica mai putin de 10% din total. Suma stransa este de 6 mil €. A trece de la 491 la 6, este …

    Considerati ca biserica ar trebui desfiintata astfel incat banii sa fie directionati catre alte scopuri? Sau ca ar trebui finantata, dar din alti bani? Romanii sunt destul de saraci si nu au obiceiul de a dona… (De ex. dvs ati donat catre o institutie de cult?)

    Chiar azi am citit urmatoarele statistici: In ultimii 6 ani din 46 miliarde € pentru dezvoltarea Romaniei, s-au furat aproximativ 70%. Adica 32 miliarde €. Nu e vorba de milioane, ci miliarde…

    http://www.gandul.info/financiar/cum-s-au-pierdut-pe-langa-drum-peste-200-de-miliarde-de-lei-destinati-modernizarii-romaniei-mai-mult-s-a-furat-decat-s-a-investit-10094542

    • logica ta este de tip Dan Diaconescu. Daca din 20 de milioane de oameni, 8 au iesit la referendum, inseamna ca restul sunt votanti DD.

    • @Anonim

      Considerati ca biserica ar trebui desfiintata astfel incat banii sa fie directionati catre alte scopuri?
      1. Nu cred ca doreste nimeni desfiintarea bisericii ca atare. Constitutia ne asigura dreptul de libera asociere/aflirier tuturor si libertatea religioasa.
      2. Banii publici ce intra acum in conturile bisericii – DA, trebuie redirectionati in educatie, cultura, sanatate. Multi, putin, nu conteaza, 1 leu investit intr-un spital sau o scoala aduce mai multe beneficii societatii decit 1 leu ingropat in fundatia Catedralei mintuirii neamului…

      Sau ca ar trebui finantata, dar din alti bani?
      1. Da, biserica trebuie sa devina o institutie privata autofinantata, si sa fie finantata din banii enoriasilor, fie prin colectare directa de catre preoti si calugari, fie prin sistemul fiscal de colectare a statului , printr-o taxa speciala.

      Romanii sunt destul de saraci si nu au obiceiul de a dona…
      1. Toti suntem saraci, mai ales statul, aceasta este realitatea, si tocmai si datorita continuei scaderi a capacitatii financiare a statului (adica a bugetului format din taxele si impozitele tuturor contribuabililor) nu ne putem permite ca societate si stat laic sa finantam culte religioase.
      2. Fiecare (pers fizica, pers juridica, etc) este dator in primul rind sa se intinda cit il tine propria plapuma. Enoriasi bogati = biserica bogata, enoriasi saraci = biserica saraca. Mie de ex nu imi doneaza nimeni nimic, putinul sau multul relativ ce il posed il am din munca personala (adica mai bine spus din ce imi ramine dupa ce platesc taxe si impozite statului). Bisericile trebuie sa isi asume conditia financiara, toti o facem.
      3. Rominii nu doneaza? Biserica poate incerca sa ii convinga.Oricum se pare ca o face cu destul de mult succes, mergind de craciun din usa in usa. Mai multa sirguinta, daca tot doreste bani nu ar strica. Si tot ca mai sus, e pb fiecaruia daca si cit doneaza, si a primitorului cit si cum i se doneaza. Repet, mie nu imi doneaza nimeni nimic.

      (De ex. dvs ati donat catre o institutie de cult?)
      1. Poate ca – chiar ateu fiind, sau de alta religie – daca vad ca o institutie de cult se ingrijeste sa aibe un impact in domeniul asistentei sociale, in educatia si protejarea grupurilor defavorizate, as dona acelei biserici din cind in cind ceva. Dar de ex BOR, cu miile de biserici construite si un imens aparat preotesc ce mai si beneficiaza de fonduri publice – nu mi se pare demna de o donatie din partea mea.

      Constat o inflamare sufocanta in rindul sprijinitorilor bisercii (mai ales BOR) si a finantarii ei copioase din partea statului (adica din putinele resurse ale noastre, a tuturor). A pune semnul = intre autofinantarea bisericii si desfiintarea ei este un abuz etic si o manipulare, acesti sustinatori nedorind decit pastrarea starii de fapt actuale, adica finantarea din buget public a unei organizatii private, in siajul unei clase politice ce foloseste banul public ca instrument in acapararea din 4 in 4 ani a noi functii si pozitii de putere politica si financiara. Tot amalgamul acesta se bazeaza pe extrem de profitabila mezalianta dubioasa incheiata intre BOR si aparatul represiv al statului comunist, alianta ce azi a nascut puii vii in toata clasa politica si in toate partidele din Rominia.

      • @Alex
        Subscriu la tot ceea ce ati scris:
        1.o taxa speciala pt biserica. Prin cei 2% s-au directionat in total (in 2010) <18 mil.€. Statul ar putea creste procentul de 2% pentru ca este anormal ca romanii sa fie intrebati despre 18 mil. si nimeni sa nu intrebe nimic despre 540 mil.
        2.Catedrala Mantuirii Neamului mi-se pare o cheltuiala mult prea mare.
        3.Relatia dintre biserica si stat este urata si daunatoare.

        Ceea ce m-a deranjat in articol este sentinta ca biserica este inutila si ca ne-a saracit. Portretul de parazit.

        • Portretul de parazit si l-a creat biserica singura, in ultimii 20 de ani.
          Colaborarea cu fosta (si actuala) structura a Securitatii este un „dosar” prea sensibil ca sa fie deschis, cercetat si publicat cu onestitate , de oricare din partile interesante.
          Colaborarea dintre stat si biserica aduce prejudicii (inclusiv de saracire a populatiei) imense.
          Se pot identifica 2 niveluri prin care relatia stat-biserica dauneaza.
          1. Cel vizibil, cuantificabil, evident si desigur, cel mai usor de demontat/combatut ( XX sume de bani bagati in salariile preotilor, in catedrale faraonice, donatii de terenuri publice in mai toata zonele tarii pt noi si noi biserici si manastiri, salarii de preoti-profesori, logistica pt ore de religie in scoli -imobile publice, etc etc etc)
          2. Planul al doilea are o a alta anvergura, este insidios si greu detectabil. Propaganda, indemnul la supunere, la acceptarea sortii, indemnurile la respingerea modernitatii, superstitiile, obscurantismul demn de evul mediu, habotnicia ridicata la nivel de unica mentalitate acceptabila, intoleranta, – sunt numai citeva din tarele societatii ce BOR in loc sa le combata in societate, le intareste, le justifica si la sustine. BOR este copios finantata de stat, si daca cautam „mobilul” acestei fine dar constante presiuni ideologice asupra maselor, gasim si beneficiarul acestor actiuni – partidele politice, politrucii si aparatnicii, ofiterii de securitate si oamenii de afaceri smecheri ce formeaza nucleul dur al oricarui partid din cele citeva ce se lupta constant pentru putere, folosin banul public ca mijloc de cumparare/obtinere de voturi. Si oare carui sobolan de partid nu ii convine sa obtina voturi si ca „rasplata” pentru ca din pozitia de putere ce o ocupa temporar a dat bisericii un teren, o donatie, un alt avantaj financiar (vezi Oprescu platind din fondurile primariei suma de XXX catre BOR, sustinind constructia CMN).
          Zilele acestea din nou se pleaca in pelerinaj la Sf Parascheva. 70 de autobuze! puse la dispozitie de catre primaria Voluntari!!!! duc 4000 de credinciosi de la Buc la Iasi. Primaria aceea sau e cea mai bogata din tara, cu toate cele gospodaresti rezolvate, sau din nou, domnul primare de acolo foloseste banul public pt a colabora cu biserica, oferind maselor de credionciosi (votanti) un mizilic – o excursie:)
          In perioada interbelica preotii din sate – inarmati cu brosuri, pliante si azi am zice „trainuiti” – aveau misiune sa invete oamenii de la tara cum si pentru ce e bine sa creeze cooperative, sa isi uneasca munca si talentele pentru a putea deveni competitivi economic (pt aceel vremuri), sa ii ajute sa iasa din saracie si totodata sa aduca agricultura romineasca de atunci mai aproape de nivelul de eficienta si productivitate de la nivel european (de atunci, desigur). Sunt niste deziderate ce nici azi nu le-am realizat, la nivel de tara membra UE si in sec XXI.
          De ce nu vedem asemenea initiatve? De ce nici macar campanii de igiena (sapun, pasta de dinti) nu sunt implementate de preoti la nivelul cel mai de jos al claselor sociale?
          BOR mai are fff multe de invatat, atit din propria istorie, din prezentul postmodern si din exemplele altor culte, care au stiut sa mearga cu vremurile.
          In final, da, BOR finantata de stat este inutila. Este pervertita si ca instituie spirituala, si iuntila ca institutie sociala. Ne saraceste si financiar (500 mil euro nu sunt de „colo” in toioul crizei economice) direct, si ne saraceste la nivel de mentalitati, reflexe sociale si culturale indirect, domeniu unde cred sincer ca pagubele cumulate sunt mult peste 500 sau 800 mil euro anual.

          • Multumesc pentru raspuns. L-am citit cu atentie.
            Dupa cum bine v-ati raportat la situatia din perioada interbelica, biserica are un rost si un rol.
            Este bine sa ne raportam la un maxim relativ pentru a-i analiza utilitatea. De curand am auzit despre un sat de tigani care s-a dezvoltat in urma crestinarii (cred ca protestanti). Au inceput sa munceasca impreuna. De asemenea biserica are si rolul de a oferi alinare sufleteasca, lucru mai putin palpabil.
            Unul dintre raspunsurile la necesitatea reformei bisericii, precum si la coruptie este aparitia bisericilor protestante; variatia. Exista insa si in BOR initiative de modernizare.

            Cu privire la relatia dintre biserici si regimul comunist (dictatura proletara atee), bisericile au fost persecutate, unele inchise. Multi clerici BOR au fost inchisi.
            Regimul comunist ne-a lasat cu toate institutiile atrofiate.(Sindicate care au excrocat salariatii. Problemele sistemului juridic sunt binecunoscute. Exista licee din care nici un elev nu a luat Bacalaureatul. Primării care incheie contracte la preturi umflate de 40 de ori…) Comunismul nu a alterat (doar) biserica, ci toata societatea.

            Sunt de acord; cultele ar trebui finantate cu o taxa speciala si nu cu bani de la stat. Dar, pentru enoriasi, biserica nu poate fi inutila. Au nevoie sa se roage si sa asculte prideci. Chiar daca au ales sa asculte predici care includ „Propaganda, etc”

            • Da’ sa se roage pe banii lor nu pe banii mei.
              Despre asta e vorba. Sa doneze din buzunarul lor nu din al meu.

  15. „doar” 0,4 % din PIB.
    Mi-nu-nat :)
    500 milioane de iepuroi ca o haita de citeva zeci de mii de popi sa poata sta cu burtica in sus si sa nu munceasca!
    E o afacere sa fii popa, se pare ca :)

  16. Multi extremisti printre comentatori… Nimeni nu sustine desfiintarea bisericii, ci doar – indraznesc eu sa spun – aducerea ei la starea modesta in care tot ei (cu „modestie” evident) proclama ca se afla. Nu stiu cati isi mai aduc aminte din cartile de istorie ca acum niste zeci/sute de ani biserica se afla printre cei mai mari proprietari de terenuri si imobile din Romania. Astazi, se pare ca vor sa ajunga inapoi la acea perioada de „aur”, altfel nu-mi explic de ce strang ca hamsterii bani in falcutze an dupa an. Biserica e o afacere. O firma. Nimic mai mult. Dumnezeu nu mai are de mult de-a face cu ce a ajuns biserica. La fel, voi, religiosii… ca tot nu are nimeni loc de voi… si va laudati ca stiti tot ce se papa cu religia… in Bible scrie clar, negru pe alb, cum Iisus a gonit negustorii din templu pentru ca il murdareau cu treburile lor lumesti. Simbolic vorbind, Iisus incearca o indepartare a spiritualului de material. Vedem cumva asta la BOR? Eu nu… Vad icoane si lumanari vandute la suprapret in biserica. Vad dascali sau ce mai sunt ei care observa cu ochi de vultur ca nu cumva enoriasul sa aiba tupeul sa foloseasca lumanari aduse de acasa si nu cumparate atunci, fresh. Vad o institutie pornita pe prozelitism, pe facut bani si, la final, pe indobitocire – evident, nu de una singura ca doar are ajutoare ca mass-media (te duci la biserica, muncesti si dup-aia bagi ochiu’ in telenovela sa te culturalizezi). As rade daca nu mi-ar veni sa plang. Zi de zi si din ce in ce mai des ajung sa ma lovesc de intoleranta, de plafonare, de oameni care refuza sa avanseze si care sunt mai mult decat fericiti sa se complaca in mediocritate si superstitie.
    @Anonim: nu vb. in numele d-lui Patrascu, insa opinia mea e urmatoarea: De ce? De ce sa donez unei biserici si sa nu donez unui orfelinat, unui azil de batrani? Iar daca s-au gasit unii corupti care sa fure fara rusine, asta cumva ii scuza pe BOR sa incaseze pe fata fara nicio jena? (iar romanii aia saraci pe care ii plangi tu, ai fi surprins cat de indoctrinati sunt cu biserica si cat isi rup de la gura sa doneze – nu sunt sume mari per se, dar sunt mari pentru ei)

    • 1.Trebuie sa existe surse de finantare pentru biserica. Taierea finantarii de la stat trebuie sa fie inlocuita de o alta sursa viabila de finantare. Am aratat ca cei 2% au fost folositi de putini romani si nu ajung.
      Avantajul unei taxe clare este ca preotii nu mai sunt nevoiti sa aduca in discutie donatiile cu fiecare prilej. Tocmai pentru a evita comportamentul „ca o firma” care va displace.
      2.Am sesizat in articol ideea ca biserica este inutila. Poate pentru unii, dar puteti sa-i intelegeti si pe cei pentru care nu este. In fond s-ar putea sa va schimbati odata parerea.
      3.Furturile politicienilor le-am adus in discutie pentru ca articolul sugereaza ca finantarea bisericii a saracit Romania.
      4.Probabil este incorect ca banii contribuabililor nereligiosi sa ajunga la biserica, dar nu asta este ceea ce articolul cere.

  17. Educatie si sanatate, exclus. Bacul e o catastrofa de doi ani incoace, iar sanatatea face din Romania a treia sau a patra tara din lume la boli cardiovasculare, cu decesele aferente. De aici trebuie sa retrageti banii, nu sa dati. Incercati cu armata, poate militarii sunt mai buni la tras cu pusca. Asta e logica dvs –daca n-o punem in chestiune deloc
    Daca e s-o punem, aflam ca nu stiti ca preotii isi completeaza salariile din bani locali (evident daca au noroc, nu toti traiesc in orase mari si prospere), iar nivelul mediu al salariului e al unui prof de liceu (statul achita 60% din el) sau ca biserica isi autofinanteaza intreaga activitate filantropica, ca sa nu mai vorbim ca banii pe care statul ii plateste pe salarii Patriarhia ii da inapoi prin taxe, asiguri si contributii sociale. Vedeti va rog situatia din 2011, unde mi se pare ca statul a platit 557.472 lei, iar Patriahia a dat inapoi 575.087.
    N-as juca cu atata patima pe cartea ASUR, chiar daca sunteti unul dintre ei. Daca la teologie sunt praf (ce bestiali erau cu manualele alea), au probl si cu cifrele; sau daca nu le au, oricum sunt tendentiosi pana in maduva oaselor

    • Domnule Balasoiu, va rog, nu mai dezinformati cetatenii colportind comunicatele onctuoase [ca sa nu zic mincinoase] ale corporatiei BOR. Consultati pagina de pe siteul secretariatului pentru culte intitulata „Sprijinul salarial acordat personalului clerical” . Haideti ca va ajut eu, iata ce scrie acolo:
      „Creditele bugetare privind contribuţia statului la salarizarea personalului de cult alocate conform Legea Bugetului de Stat pe anul 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 914 din 22 decembrie 2011 sunt în cuantum de 246.680.000 lei.”
      mai departe:
      in 2010 au primit ajutor salarial de 278.124.000 RON.
      in 2009 270.859.000 RON
      in 2008 168.123.000 RON
      in 2007 157.938.000 RON.

      Dar nu numai preotii [echivalentul directorilor de filiale – peste 14.000 de posturi, din care doar 1000 se autofinanteaza] primesc ajutor de la stat, ci si personalul laic, sa’i zicem civil, deci toti servii de pe plantatiile BOR [salariati neclerical – 17.000, din care doar 1500 sint platiti de BOR]. Imaginati’va ca o corporatie „strategica” cere statului sa’i plateasca personalul auxiliar, de pilda OMV-Petrom, si sa achite direct de la buget jumatate din salariul soferilor, femeilor de servici, portarilor si maturatorilor. Cum vi s’ar parea o astfel de intitiativa? Revoltatoare? Ei, asa si cu Biserica – este considerata de catre stat o companie strategica pentru „interesul national” si, pe linga faptul ca’i acorda in mod imoral si ilicit ajutoare de stat si monopoluri, ii sustine direct si activitatea de propaganda religioasa in scolile publice, chiar pe banii victimelor. Cum ar fi ca OMV-Petrom sau GDF-Suez sa’si faca reclama in scoli pe banii clientilor obtinuti prin forta, sub amenintarea aparatului coercitiv al statului? Strigator la cer? Dar daca OMV-Petrom ar cere dreptul de a autoriza comertul cu produse petroliere pe tot cuprinsul tarii? Absurd?

      Inca ceva: vi se pare normal ca BOR sa se transforme intr’o institutie a statului, iar preotii in functionari publici insarcinati cu prestarea serviciilor religioase? E normal si crestinesc ca Biserica sa persevereze in institutionalizarea in folosul propriu a pacatului simoniei? Poruncile alea divine sint doar pentru fraierii de credinciosi, iar birocratii, pardon, altarocratii lui Dumnezeu au scutire?
      „Daca la teologie sunt praf (ce bestiali erau cu manualele alea), au probl si cu cifrele; sau daca nu le au, oricum sunt tendentiosi pana in maduva oaselor”
      Da, asa este: astia’s oamenii bisericii: habar n’au de credinta, rit si precepte morale biblice, il dispretuiesc pe Dumnezeu, sint bestiali cu mintile copiilor atunci cind talmacesc dupa placul lor cuvintele Intemeietorului, si masluiesc cifrele extorcarii sistematice cu nerusinarea unor camatari.

      • Pt dvs, intre OMV si BOR nu e nicio diferenta, adica totul se preteaza la legile pietei sau asa ceva. Petrol sau credinta, acelasi drac. Cam rudimentar, ca sa nu spun altceva
        Bun, cifrele dvs sunt anuale, eu v-am prezentat unele lunare. Ba v-am spus si cam cat se intoarce inapoi la stat de la biserica. Duceti-va exercitiul pana la capat si vedeti cam cati bani da biserica inapoi din ce primeste, daca tot va indignati pe aici.
        http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/cine-plateste-salariile-preotilor-vezi-ce-spune-patriarha-278614.html
        In rest sunteti victima celor mai ordinare stereotipuri care au fost formulate pana acum despre credinta, ca de citit e clar ca nu cititi, oricum mare lucru nu pare sa se lipeasca de dvs la cum puneti probl. Personal cred ca le faceti un imens deserviciu colegilor dvs atei, agnostici, nihilisti etc
        SUcces si rugati-va totusi ca credinta sa fie falsa, e de rau altminteri (asta evident in logica pariului lui Pascal) :)

        • Domnule Balasoiu, vi se simte iritarea in glas. Iar va umpleti de obida, de manie la adresa ateilor si iar emiteti panseuri sententioase la adresa unor oameni pe care nu’i cunoasteti.

          Sa recapitulam: deci dumneavoastra sustineti ca statul transfera intr’adevar catre Biserica, in contul de salarii, circa 246 de milioane anual, dar in bugetul BOR ajung doar 557.472 lei lunar? Cum vine asta? ce se intampla cu diferenta imensa? unde ajung banii care lipsesc din socoteala daca nu’s de gasit in fondul de salarii?

          „intre OMV si BOR nu e nicio diferenta” dpdv economic -amandoua sint entitati ce desfasoara activitati comerciale pe o piata reglementata de statul roman, dar juridic, legal si moral este o mare diferenta: OMV plateste impozit pe profit, salariatii OMV platesc integral toate contributiile sociale, iar OMV si angajatii sai nu primesc ajutoare de la stat. BOR, prin madularele si sucursale sale, desfasoara activitati comerciale, obtine profit an de an, intra liber pe diverse piete -turism, panificatie, industria lemnului, constructii, imobiliare, etc- insa este scutita de rigorile fiscale si nici nu este dispusa sa renunte la privilegiile sale monopoliste si imorale. Imorale, chiar in virtutea preceptelor crestine, caci comertul cu obiecte de cult este pacat in crestinism. simonie ii spune. Deci OMV este o entitate comerciala morala iar BOR nu, si pentru ca OMV este capabila sa accepte concurentii pe o piata de profil, in timp ce BOR isi trimite trupetii sa demoleze tarabele competitiei [nu este o metafora, este relatarea unui episod binecunoscut al relatiei dintre bor si micii comercianti care au gasit vad in preajma manastirilor si au indraznit sa vanda acolo fara sa ceara acordul prealabil al staretilor].

    • 60% din salarul de popa e asigurat de stat?
      Prea mult :) mie nu imi asigura statul nici macar 0,00001% din salar, ba dimpotriva, pe ce reusesc sa cistig platesc global cam 60% statului :)
      Deci – contribuabil clasic, angajat = fraier!
      Popa bolborositor de povesti = baiat destept :)
      Faina ecuatie :)

      • Pai, daca asta e tot ce a penetrat mintea ta in ale religiosului, ca sa ma exprim pretentios, mi se pare ca pui probl absolut excelent. Ai grija totusi sa extinzi exercitiul, ca sa nu se creada pe aici ca esti chitit pe religie, nu pe aia care inghit bani din bolboroseala. Sunt sigur ca ai exemple multe si grele prin universitati, palavrageala adevarata si bine platita (mai bine decat bolboroseala popilor). Ai totusi un dezavantaj: se prea poate ca in materie de religie (vorbesc, se intelege, de cei care fac bani din bolboroseala, palavrageala etc) lucrurile sa stea mult mult diferit (unii au fost mai destepti si au sugerat ca trebuie tratata ca un pariu, pentru ca nu stim niciodata destule despre ea ca sa ne putem permite o judecata definitiva sau asa ceva), ceea ce nu e cazul semidoctilor care umplu universitatile romanesti. :)
        Bun, sanatate

        • O fi fizica pe picior de egalitate cu teologia?
          O fi fost vreun footnote la pariul lui Pascal (ce de genul – platiti bani publici celor care se fac popi?).
          Is „chitit” pe religie, ca despre religie si biserici si culte dezbate aici.
          La fel de inutila si daunatoare mi se pare finantarea publica a catedralei smenuirii neamului ca si finantarea publica a stadionul nush care pt halitorii de seminte si aia 22 de ciudati care fug dupa o minge…ambele „institutii” sunt finantabile (dupa posibilitati) din surse private.
          Dar, suntem pe contributors si discutam pe marginea unui articol a cote de finantarea BOR, nu suntem pe pagina de comentarii la Gazeta fotbalului…

          • Pai spune, dle, ca esti chitit pe religie sau ca intre credinta si fotbal nu faci nicio diferenta ca sa nu ne mai racim gura de pomana pe aici.
            Tare chestia cu fizica si teologia. E ca si cum ai lua un bou si un cal si ai spune ca nu seamana intre ei. Sper ca macar cu fizica stai mai bine, ca la teologie e destul de clar cum stam :)

  18. Ceea ce e cu adevarat trist este ca multi oameni ramani captivi in a crede ca biserica, mai ales cea ortodoxa, le „da” ceva ce nu ar putea obtine sau merita pe cont propriu.

    Biserica este o institutie ca oricare alta, care are ca scop principal perpetuarea, extinderea autoritatii si puterii. Faptul ca vinde o naratiune in care amesteca sperantele, credinta, dorinta oamenilor de a se ruga, e cu totul altceva.

    De fapt, textul de fata nici nu critica institutia in sine, ci ii critica ipocrizia si dependenta de politic. Daca scopul activitatii bisericii nu este filantropia, care este el? Manipularea (la diverse nivele?)
    Nu contesta nimeni dorinta oamenilor de absolut sau credinta in D-zeu, dar multi nu inteleg de ce drumul catre cele sfinte trebuie platit atat de scump si inteles atat de pragmatic chiar de reprezentantii bisericii. Atat.

  19. “Întâlnirea din acest an a avut tema „Statul şi Biserica – misiune comună în combaterea sărăciei” oare va avea ca rezultat adoptarea unei OUG prin care premierul sa combata saracia aplicand economicul principiu, ,,Domnul a dat Domnul a luat!”?

  20. BOR-ul ar trebui ca banii primiti de la stat sa-i foloseasca in intregime pe actiuni filantropice , cum ar fi case de copii ,azile de batrani , spitale si clinici care sa nu perceapa taxe pentru oamenii cu venituri mici, adaposturi pentru oamenii strazii , in acest fel spalandu-si obrazul si asa foarte murdar . Biserica a devenit o societate comerciala sustinuta de la bugetul de stat,,o societate evazionista cum nu cred sa mai fie vreuna in tara.Ma contrazice cineva?C-tin Balasoiu?Nu cred ca poate.
    Chiar si OLTCHIM-ul dadea hrana la peste 3000 de familii. Biserica?

  21. Dumnezeu interzice categoric inchinarea la icoane,ori folosirea lor ca intermediar intre om si Dumnezeu.Iata mai jos cateva versete din zecile ce spun acest lucru.

    Cel mai clar verset:

    Deuteronomul 4 cu 15-16:

    „Fiindcă n-aţi văzut niciun CHIP în ziua când v-a vorbit Domnul din mijlocul focului, la Horeb, VEGHEATI CU LUARE AMINTE ASUPRA SUFLETELOR VOASTRE,ca nu cumva să vă stricaţi şi să vă faceţi UN CHIP CIOPLIT sau o înfăţişare a vreunui idol sau CHIPUL vreunui OM sau CHIPUL VREUNUI FEMEI.”

    Ce se intampla daca faceti invers?

    Deuteronomul 8:19

    „Dacă vei uita pe Domnul Dumnezeul tău şi vei merge după alţi dumnezei, dacă le vei sluji şi te vei închina înaintea lor, vă spun hotărât azi că veţi PIERI.”

    Ori daca vorbesc sau vorbiti ce nu scrie:

    Deuteronomul 18:20

    Dar prorocul care va avea îndrăzneala să spună în Numele Meu un cuvânt pe care nu-i voi porunci să-l spună, sau care va vorbi în numele altor dumnezei, prorocul acela să fie pedepsit cu MOARTEA.

    1.Cuvantul cruce nici macar NU EXISTA in scrierea originala,oricum e interzisa categoric:

    Exodul 34:13
    Dimpotrivă să le dărâmaţi altarele, să le sfărâmaţi stâlpii idoleşti şi să le trântiţi la pământ idolii.

    Leviticul 26:1
    Să nu vă faceţi idoli, să nu vă ridicaţi nici chip cioplit, nici stâlp de aducere aminte; să nu puneţi în ţara voastră nicio piatră împodobită cu chipuri, ca să vă închinaţi înaintea ei; căci Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru.

    Leviticul 26:30
    Vă voi nimici înălţimile pentru jertfă, vă voi dărâma stâlpii închinaţi soarelui, voi arunca trupurile voastre moarte peste trupurile moarte ale idolilor voştri, şi sufletul Meu vă va urî.

    Deuteronomul 7:5
    Dimpotrivă, iată cum să vă purtaţi cu ele: să le surpaţi altarele, să le sfărâmaţi stâlpii idoleşti, să le tăiaţi pomii închinaţi dumnezeilor lor şi să ardeţi în foc chipurile lor cioplite.

    Deuteronomul 12:3
    Să le surpaţi altarele, să le sfărâmaţi stâlpii idoleşti, să le ardeţi în foc copacii închinaţi idolilor lor, să dărâmaţi chipurile cioplite ale dumnezeilor lor şi să faceţi să le piară numele din locurile acelea.

    Deuteronomul 16:22
    Să nu ridici nici stâlpi idoleşti, care sunt urâţi de Domnul Dumnezeul tău.

    Osea 10:2
    Inima lor este împărţită: de aceea vor fi pedepsiţi. Domnul le va surpa altarele, le va nimici stâlpii idoleşti.

    Mica 5:13
    voi nimici cu desăvârşire idolii tăi şi stâlpii tăi idoleşti din mijlocul tău, şi nu te vei mai închina la lucrarea mâinilor tale;

    Galateni 3:13
    13 Hristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-Se blestem pentru noi – fiindcă este scris: „Blestemat e oricine este atârnat pe lemn” –

    Chip cioplit,imagine,sfinti,etc.Interzis 100% inchinarea la ei,iata versetele,st foarte multe:

    Exodul 20:4 Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în apele mai de jos decât pământul.

    Leviticul 26:1 Să nu vă faceţi idoli, să nu vă ridicaţi nici chip cioplit, nici stâlp de aducere aminte; să nu puneţi în ţara voastră nicio piatră împodobită cu chipuri, ca să vă închinaţi înaintea ei; căci Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru.

    Deuteronomul 4:16 ca nu cumva să vă stricaţi şi să vă faceţi un chip cioplit sau o înfăţişare a vreunui idol sau chipul vreunui om sau chipul vreunei femei,

    Deuteronomul 4:23 Vegheaţi asupra voastră, ca să nu daţi uitării legământul pe care l-a încheiat cu voi Domnul Dumnezeul vostru şi să nu faceţi vreun chip cioplit, nici vreo înfăţişare oarecare pe care ţi-a oprit Domnul Dumnezeul tău, s-o faci.

    Deuteronomul 4:25,26
    Când vei avea copii, şi copii din copiii tăi, şi vei fi de multă vreme în ţară, dacă vă veţi strica, dacă vă veţi face chipuri cioplite, înfăţişări ale vreunui lucru, dacă veţi face ce este rău înaintea Domnului Dumnezeului vostru, ca să-L mâniaţi iau astăzi martor împotriva voastră cerul şi pământul – că veţi pieri de o moarte repede din ţara pe care o veţi lua în stăpânire dincolo de Iordan şi nu veţi avea zile multe în ea, căci veţi fi nimiciţi de tot.

    Deuteronomul 5:8 Să nu-ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri sau jos pe pământ sau în ape sub pământ.

    Deuteronomul 7:5 Dimpotrivă, iată cum să vă purtaţi cu ele: să le surpaţi altarele, să le sfărâmaţi stâlpii idoleşti, să le tăiaţi pomii închinaţi dumnezeilor lor şi să ardeţi în foc chipurile lor cioplite.

    Deuteronomul 7:25 Chipurile cioplite ale dumnezeilor lor să le ardeţi în foc. Să nu pofteşti şi să nu iei pentru tine argintul şi aurul de pe ele, ca nu cumva aceste lucruri să ajungă pentru tine o cursă; căci ele sunt o urâciune înaintea Domnului Dumnezeului tău.

    Deuteronomul 12:3 Să le surpaţi altarele, să le sfărâmaţi stâlpii idoleşti, să le ardeţi în foc copacii închinaţi idolilor lor, să dărâmaţi chipurile cioplite ale dumnezeilor lor şi să faceţi să le piară numele din locurile acelea.

    Deuteronomul 27:15 „Blestemat să fie omul care va face un chip cioplit sau un chip turnat, căci este o urâciune înaintea Domnului, un lucru ieşit din mâini de meşter, şi care-l va pune într-un loc ascuns!” – Şi tot poporul să răspundă: „Amin!

    2 Cronici 33:22 El a făcut ce este rău înaintea Domnului, cum făcuse tatăl său, Manase. A adus jertfe tuturor chipurilor cioplite pe care le făcuse tatăl său, Manase, şi le-a slujit.

    2 Cronici 34:3 În al optulea an al domniei lui, pe când era încă tânăr, a început să caute pe Dumnezeul tatălui său David. Şi în al doisprezecelea an, a început să cureţe Iuda şi Ierusalimul de înălţimi, de idolii Astarteii, de chipuri cioplite şi de chipuri turnate.

    2 Cronici 34:4 Au dărâmat înaintea lui altarele Baalilor şi au tăiat stâlpii închinaţi soarelui care erau deasupra lor; a sfărâmat idolii Astarteii, chipurile cioplite şi chipurile turnate, le-a făcut praf, a presărat praful pe mormintele celor ce le aduseseră jertfe

    2 Cronici 34:7 a dărâmat altarele, a făcut bucăţi idolii Astarteii şi chipurile cioplite, le-a făcut praf şi a tăiat toţi stâlpii închinaţi soarelui în toată ţara lui Israel. Apoi s-a întors la Ierusalim.

    Isaia 48:5 ţi-am vestit demult aceste lucruri, ţi le-am spus mai înainte ca să se întâmple, ca să nu poţi să zici: „Idolul meu le-a făcut, chipul meu cioplit sau chipul meu turnat le-a poruncit!”

    Ieremia 10:14 Atunci se arată omul cât este de prost cu ştiinţa lui, şi orice argintar rămâne de ruşine cu chipul lui cioplit; căci idolii lui nu sunt decât minciună şi nu este nicio suflare în ei;

    Ieremia 51:17 Atunci orice om se vede cât este de prost cu ştiinţa lui, orice argintar rămâne ruşinat de chipurile lui cioplite; căci idolii lui nu sunt decât minciună şi n-au nicio suflare în ei!

    Mica 1:7 Toate chipurile ei cioplite vor fi sfărâmate, toate plăţile ei de curvă vor fi arse în foc, şi-i voi pustii toţi idolii: căci din plăţi de curvă i-a adunat, şi în plăţi de curvă se vor preface…

    Naum 1:14 Iată ce a poruncit însă Domnul împotriva ta, Asur: „Nu vei mai avea urmaşi care să-ţi poarte numele; voi ridica din casa dumnezeului tău chipurile cioplite sau turnate; îţi voi pregăti mormântul, căci te-ai aflat prea uşor.”

    Habacuc 2:18 La ce ar putea folosi un chip cioplit, pe care-l ciopleşte lucrătorul? La ce ar putea folosi un chip turnat care învaţă pe oameni minciuni, pentru ca lucrătorul care l-a făcut să-şi pună încrederea în el, pe când el făureşte numai nişte idoli muţi?

    Exodul 20:3 Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine.

    Exodul 20:23 Să nu faceţi dumnezei de argint şi dumnezei de aur, ca să-i puneţi alături de Mine; să nu vă faceţi alţi dumnezei

    Exodul 22:20 Cine aduce jertfe altor dumnezei decât Domnului singur să fie nimicit cu desăvârşire.

    Exodul 23:13 Să păziţi tot ce v-am spus şi să nu rostiţi numele altor dumnezei: numele lor să nu se audă ieşind din gura voastră.

    Exodul 23:24 Să nu te închini înaintea dumnezeilor lor şi să nu le slujeşti; să nu te iei după popoarele acestea, în purtarea lor, ci să le nimiceşti cu desăvârşire şi să le dărâmi capiştile.

    Leviticul 19:4 Să nu vă întoarceţi spre idoli şi să nu vă faceţi dumnezei turnaţi. Eu sunt Domnul Dumnezeul vostru.

    Deuteronomul 5:7 Să n-ai alţi dumnezei afară de Mine.

    Deuteronomul 6:14 Să nu vă duceţi după alţi dumnezei, dintre dumnezeii popoarelor din jurul vostru;

    Deuteronomul 7:4 căci ar abate de la Mine pe fiii tăi şi ar sluji astfel altor dumnezei; Domnul S-ar aprinde de mânie împotriva voastră şi te-ar nimici îndată.

    Deuteronomul 7:5 Dimpotrivă, iată cum să vă purtaţi cu ele: să le surpaţi altarele, să le sfărâmaţi stâlpii idoleşti, să le tăiaţi pomii închinaţi dumnezeilor lor şi să ardeţi în foc chipurile lor cioplite.

    Deuteronomul 7:16 Să nimiceşti toate popoarele pe care ţi le va da în mână Domnul Dumnezeul tău; să n-arunci nicio privire de milă spre ele şi să nu slujeşti dumnezeilor lor, căci aceasta va fi o cursă pentru tine

    Deuteronomul 7:25 Chipurile cioplite ale dumnezeilor lor să le ardeţi în foc. Să nu pofteşti şi să nu iei pentru tine argintul şi aurul de pe ele, ca nu cumva aceste lucruri să ajungă pentru tine o cursă; căci ele sunt o urâciune înaintea Domnului Dumnezeului tău.

    Deuteronomul 8:19 Dacă vei uita pe Domnul Dumnezeul tău şi vei merge după alţi dumnezei, dacă le vei sluji şi te vei închina înaintea lor, vă spun hotărât azi că veţi pieri.

    Deuteronomul 11:16 Vedeţi să nu vi se amăgească inima şi să vă abateţi, ca să slujiţi altor dumnezei şi să vă închinaţi înaintea lor.

    Deuteronomul 18:20 Dar prorocul care va avea îndrăzneala să spună în Numele Meu un cuvânt pe care nu-i voi porunci să-l spună, sau care va vorbi în numele altor dumnezei, prorocul acela să fie pedepsit cu moartea.”

    si inca cate mai sunt.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alexandru Toma Patrascu
Alexandru Toma Patrascu
Membru fondator ASUR - Asociaţia Secular-Umanistă din România MBA la Open University UK Director de marketing într-o companie IT

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro