Home » Global / Europa »Opinie »Politica & Doctrine » Citesti:

Moldova: cum a fost posibil?

Armand Gosu ianuarie 19, 2016 Global / Europa, Opinie, Politica & Doctrine
14 comentarii 2,198 Vizualizari

Cum a fost posibil ca, după aproape şapte ani de mari victorii ale „vectorului eu­ro­pean“, Republica Moldova să ajungă în ma­rasm moral, în pragul colapsului fi­nan­ciar, într-o criză politică fără precedent, schimbând cinci premieri într-un an și într-o situație socială dra­matică, generată de o să­ră­cire a populației com­pa­ra­bilă cu cea de după pră­bu­șirea Uniunii So­vie­ti­ce?

Oare cum mai funcționează un stat în care 88% din populație consideră că di­rec­ția în care acesta se în­dreaptă este una greșită și doar 8% crede că aceasta este bună? Pentru comparație, după prima guvernare comunistă, 41% con­sidera că direcția este greșită, iar după nouă ani de administrație Voronin, în oc­tombrie 2008, doar 51% credea că drumul nu e cel bun.

Cum a fost posibil ca încrederea în guvern după două mandate ale comunistului Vo­ronin să fie de 34% (în martie 2009), iar după aproape şapte ani de guvernare eu­ro­peană încrederea să se prăbușească la 7%, potrivit ultimului Barometru de opinie publică, din noiembrie 2015?

Cum a fost posibilă prăbușirea încrederii în parlament, de la 34% (februarie 2005), după un prim mandat al comuniștilor, și 41% (martie 2009), după opt ani de gu­ver­nare comunistă, la 6%, cât este astăzi?

Cum este posibil ca percepția cetățenilor moldoveni asupra justiției să fi fost mai pozitivă după opt ani de regim comunist (37% – octombrie 2008) decât este astăzi, du­pă şase ani de guverne proeuropene (12% – noiembrie 2015)?

Cum este posibil ca încrederea în pro­cu­ratură să fie atât de scăzută, încât într-o ța­ră cu o corupție endemică, cum este Re­pu­blica Moldova, firavele ac­țiuni de an­ti­corupție să fie considerate de 45% din populație reglări de conturi între clanurile oligarhice sau o imitare a reformelor, ce­ea ce va agrava și mai mult situația din țară, de 22% din populație?

Cum este posibil ca, după peste şase ani de „mari pro­grese“ pe „drumul către Europa“, procentul celor care se doresc în Uni­unea Vamală Rusia-Belarus-Ka­zah­stan, care numai un exemplu de succes nu este, a ajuns mai mare decât al celor care vor aderarea Republicii Moldova la Uni­unea Europeană?

Cum este posibil ca, după 200 de ani de la anexarea teritoriului dintre Prut și Nistru, Bu­cureștiul, prin politica de acordare a cetățeniei, să contribuie la reducerea nu­mărului de etnici români, care, înarmați cu pașaport european, iau drumul Ves­tu­lui, de unde nu se mai întorc, pentru că nu au la ce, realizând astfel visul țarului Alexandru al III-lea și al lui Stalin de a modifica structura etnică a provinciei?

Cum a fost posibil ca o mare coaliție con­fecționată prin șantaj și corupție să sus­țină până-n pânzele albe desemnarea pen­tru funcția de prim-ministru a poli­ti­cia­nu­lui c­u cea mai mică cotă de încredere (2% în noiembrie 2015, la o marjă de eroare de ±3%) și cea mai negativă imagine publică, Vlad Plahotniuc?

Cum a fost posibil ca, în media româneşti, oligarhul Plahotniuc să fie prezentat ca o victimă a lui Filat sau a lui Țopa, ca un proeuropean sincer, ale cărui singure probleme sunt de imagine?

Cum este posibil ca nimeni să nu vor­beas­că despre faptul că aceleași companii off­shore din Scoția care au fost implicate în atacurile raider asupra băncilor din Mol­do­va din perioada 2011-2012, al căror beneficiar a fost – potrivit Înaltei Curți de Justiție de la Londra – Plahotniuc, sunt im­plicate și în schema fraudării miliardului de dolari, care a declanșat manifestațiile de protest de la Chișinău?

Cum este posibil să fie trecută sub tăcere informația potrivit căreia aceleași com­panii offshore scoțiene sunt implicate și în spălarea a 20 de miliarde de dolari din Ru­sia, printr-o bancă din Moldova, cu spri­jinul judecătorilor din Moldova, bani care au ajuns în SUA?

Cum este posibil ca, potrivit unor co­men­tatori de la București, lumea criminală la putere și corupția endemică să fie rea în Ucraina și bună în Moldova, ba chiar o garanție a orientării spre Vest a acesteia?

Cum a fost posibil ca demnitari de cel mai înalt rang de la București să considere fi­gurile cele mai controversate și cu ima­ginea cea mai proastă de la Chișinău drept interlocutori favoriți?

Cum este posibil ca România, cel mai im­portant partener al Moldovei, în apro­pie­rea de UE, să nu-și articuleze o reacție ca­re să țină seama și de sensibilitățile opiniei publice din țara vecină?

Cum este posibil ca, după un sfert de veac de ființare, ambasadele străine să fie cea mai importantă redută în calea derapajelor politice ale premiantei clasei Par­te­ne­ria­tului Estic?

Articol aparut in Revista 22

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Citeste mai multe despre: ,



Currently there are "14 comments" on this Article:

  1. victor L spune:

    Intrebarea pare indreptatita.
    Dar daca ne gindim la vara anului 2012, si la istorie, parca mirarea nu ar mai fi atit de mare.
    Astia sintem; avem si un bonus: Dumnezeu e prea departe si Rusia colea :P
    La intrebarile “cum e posibil ca…?” se mai pot adauga “cum e posibil ca romanii sa voteze infractori si condamnati de Justitie?”

  2. Popescu Ion spune:

    Pai, spune cum!

  3. Caliman Eugan-consultant dezvoltare economica spune:

    1.Cum este posibil, ca dupa 26 de ani de tranzitie la ,,capitalism” situatia sociala din Romania sa fie mai proasta ca in 1989?La fel este si situatia din R.Moldova.
    2.Cum este posibil, ca Romania sa devina o natiune esuata, la fel ca R.Moldova?Unul dintre raspunsuri este, ca in cele doua tari, clasa politica si INTELIGHENTIA NATIONALA, n-au construit si implementat un ,,proiect national de reconstructie economica si industriala”.Din contra, in ambele tari economia si industria nationala s-au dezintegrat, incit beneficiul integrarii este negativ pentru Romania.Ea a pierdut economia si industria nationala (odata cu utilitatile si resursele care le almenteaza), cit si un sfert din populatie, care a emigrat economic.Romania se indeapta catre situatia de indatorare nationala nesustenabila, ca Grecia.Inventarul economic romanesc, consta in lipsa a 5 milioane de locuri de munca, aproape 100 miliarde de Euro datorie externa, un sfert din populatie emigrata, jumatate din salariati cu salariul minim pe economie, etc.Aceasta situatie este mascata politic de un PIB FALS, care cuprinde si activitatea si rezultatele economice ale firmelor straine, care produc pentru tarile de origine profit si beneficii economice.
    3,Romania pare ca a depasit punctual economic (critic) – peste care RECONSTUCTIA ECONOMICA SI INDUSTRIALA devine nesustenabila uman, in lipsa fortei de munca bine calificate si active – emigrata deja.R.Moldova a pierdut orice sansa de ,,transformare” pozitiva pentru a fi primita in UE, populatia urmind sa emigreze dupa caz, in Rusia sau UE.Populatia virstnica si necalificata din R.Moldova va ajunge la un moment dat, sa invidieze chiar si situatia celor din Africa…

    • victor L spune:

      dle analist, @ Caliman Eugan-consultant dezvoltare economica,
      crezi ca o poti contrazice?
      “Anca Dragu, Finante: Economia Romaniei arata bine. Multi ministri de Finante ne invidiaza ”
      un ecou mai vechi: duduie :P

    • gheorghe silvestrovici spune:

      REFORMA CLASEI POLITICE CORUPTE SE POATE FACE NUMAI PRIN DEMOCRAŢIE ŞI JUSTIŢIE !
      AFARĂ CU CORUPŢII DIN POLITICĂ ! MAI CREDE CINEVA ÎN ROMÂNIA CĂ ACTUALUL PARLAMENT VA VOTA LEGI ÎMPOTRIVA PROPRIILOR INTERESE ?
      1. pedepse penale FOARTE SEVERE pentru politicienii corupţi care au încălcat legile, pentru care au fost aleşi să le întocmească. Considerarea circumstanţelor agravante şi aplicarea pedepsei maxime conform legii. Pedepsirea fiecărei infracţiuni în parte şi cumulul de pedepse în cazul corupţiei politicienilor.
      2. separarea funcţiei administrative de cea politică.
      3. conflictele de interese ale politicienilor pedepsite penal FOARTE SEVER.
      4. eliminarea licitaţiillor aranjate pentru firmele de casă ale conducătorilor de la Consilile Judeţene, pedepse penale FOARTE SEVERE.
      5. eliminarea numirilor directorilor aserviţi politic prin simulacre de concursuri, pedepse penale FOARTE SEVERE.
      6. pedepse penale FOARTE SEVERE pentru afacerile oneroase ale politicienilor.
      7. sistem de recuperare integrală a prejudiciilor după fraudele produse de politicieni cu participarea ministerelor de finanţe, de interne, Poliţie, DNA, DIICOT.
      8. reglementări etice SEVERE şi riguroase de conduită pentru selecţia politicienilor, cu suspendare sau eliminarea din partid.
      9. interzicerea migraţiei politice.
      10. sponsorizare transparentă a partidelor, ce sume , de unde, pedepse penale FOARTE SEVERE pentru abateri.
      11. reducerea la 300 a numărului de parlamentari, pentru a respecta voinţa de la referendum din 2009.
      12. separaţia puterilor în stat – Guvernul să nu mai promulge legi, cu eventual referendum pentru republică parlamentară sau prezidenţială.
      13. abaterile din cadrul răspunderii ministeriale şi pentru funcţii înalte în stat, abuzul, neglijenţa, actele de corupţie să fie pedepsite FOARTE SEVER.
      14. reducerea salariului parlamentarilor, a retribuţiilor suplimentare, reducerea pensiilor suplimentare, reducerea plăţilor pentru locuinţă, maşină, deplasări în străinătate. Program de lucru în Parlament de 5 zile pe săptămână. Politicienii oneşti merită salarii şi retribuţii pe măsură, iar politicienii corupţi merită pedepse pe măsură.
      15. crearea de mecanisme de verificare şi de control a activităţii ministerelor, instituţiilor centrale şi deconcentrate, în aşa masură încât să permită reducerea corupţiei în toate instituţiile statului şi în politică şi DESCURAJAREA oportuniştilor de a intra şi de a prolifera în politică.
      16. DNA poate întocmi rapoarte lunare pentru Preşedintele ţării, poate prezenta rapoarte trimestriale în cadrul CSAT şi în Parlament. SRI şi DIICOT – rapoarte periodice, control parlamentar.
      17. câţiva deputaţi au făcut studii la facultăţi de informaţii sau de apărare. Este bine, totuşi se crează suspiciuni în privinţa verificării serviciilor de informaţii de către persoane care pot proveni din interiorul acestora.
      18. sunt necesare amendamente concrete, obiective, punctuale la mai multe legi, pentru că aşa au fost întocmite pentru a favoriza clasa politică sau a ocoli asperităţile legii.
      19. corupţia la nivel înalt necesită totuşi măsuri legislative şi proceduri legale corelate cu legislaţia europeană. Poate Codul de Procedură Penală ar trebui înăsprit, poate rolul Preşedintelui ar trebui crescut. Nimeni nu-şi doreşte un stat poliţist, cu Big Brother care vede tot, aude tot, supraveghează şi controlează tot, dar nici corupţia generalizată politică din România, care a uimit o lume întreagă şi este pe primul loc din Europa.
      20. CORUPŢII AFARĂ DIN POLITICĂ. Politicienii aflaţi în cercetare penală, afară din politică. În timpul cercetării penale demnitarii politicieni ar trebui suspendaţi din partid, din funcţia administrativă și politică. Politicienii aflaţi în cercetare pemnală nu pot participa la alegeri locale sau parlamentare. Pedepse penale foarte severe, cu maximum de pedeapsă, CONFORM LEGII.
      Fiecare cetăţean trebuie să lupte în felul lui împotriva corupţiei, prin semnalarea imediată a actelor de corupţie, cu date precise, exacte. Asta înseamnă că vom deveni o naţiune de oameni oneşti, care respectă legile, adevărul şi dreptatea. A fi tu însuţi cinstit, a pretinde ca şi ceilalţi să fie cinstiţi este o obligaţie cetăţenească şi o dovadă de normalitate. A denunţa un demnitar sau un politician care face lucruri necinstite este un act de curăţenie morală a societăţii.
      Pentru a reforma clasa politică, NOI NE-AM SCHIMBAT ? NOI nu suntem ca EI ?
      Altruismul, cumpătarea, onestitatea, respectul, devotamentul, angajamentul și responsabilitatea le-ai dobândit prin educație, prin cultură și prin interacțiunea cu semenii tăi ?
      Smerenia, uniunea, iubirea, iertarea și stăpânirea de sine, pe care le trăiești profund, rostind vers dupa vers și simțind Tatăl Nostru, ar fi trebuit sa le aplici și în fiecare clipă a vieții tale în relație cu oamenii din jurul tău.
      Fii TU schimbarea pe care doresti sa o vezi in lume !
      RESPECTÂND LEGILE, ÎȚI RESPECȚI ȘI ÎȚI IUBEȘTI ȚARA !
      DACĂ NU ACUM, CÂND ? DACĂ NU NOI, CINE ?
      O CLASĂ POLITICĂ CORUPTĂ TREBUIE REFORMATĂ SI SCHIMBATĂ PRIN ORICE MIJLOACE PASNICE!

  4. lloopp spune:

    Si dincolo de cum este posibil si indignarea pasiv-mioritica, mai facem ceva, sau doar ne plangem?

  5. OvidiuB spune:

    Vad ca dl. Gosu continua intr-un discurs foarte maniheist, cum doar in presa din RM mai vad. Pe scurt, Plahotniuc = Raul Absolut, restul sunt variante “incercabile”.

    Nu am indoieli ca Plahotniuc e un mafiot de prima mana si, desigur, atunci cand mafiotii isi doresc sa acapareze si puterea simbolica (prin functii), nu doar pe cea subterana, jocul devine foarte periculos. Pentru ca simbolurile conteaza, fara doar si poate. Una e ca Plahotniuc sa controleze primul ministru, alta e sa fie chiar el prim-ministru.

    Dar nu prea inteleg care erau alternativele alea minunate. Ca inainte ca unii oameni politici sa-l prefere pe Plahotniuc, altii l-au preferat pe Filat (cred ca avem imagini cu dl. presedinte dupa victoria din turul II, dar inainte de investire, alaturi de Filat si cu fundalul verde al PLDM). Iar Filat s-a dovedit un mafiot (poate nu de talia lui Plahotniuc, dar tot un mafiot).

    Altul care? Pe Ghimpu nu puteam sa-l sprijinim, evident, pentru ca el e unionist si daca il sprijineam pe el, era ca si cand am spune ca ne dorim Unirea cu Moldova, ceea ce nu se face.

    Mai sunt? Basescu l-a incercat inclusiv pe Voronin, dar batranul KGB-ist (alt mafiot) i-a dat cu flit. Andrei Nastase? Nu l-am auzit spunand o data ceva de bine de Romania. Discursul statalist al lui Andrei Nastase e la fel ca cel al PDM-ului lui Plahotniuc – nu discuta despre Romania, o ignora. Un vecin ca oricare altii.

    Iurie Leanca? Cu el a incercat Ponta si pe buna dreptate, pentru ca totusi omul a ramas in istorie spunand in Parlamentul European ca va rosti in discurs in limba sa natala, care este una din limbile oficiale ale UE, limba romana. Dar Leanca a devenit marginal, are fix forta celor 2 deputati pe care ii detine partidul sau.

    Ce alternative avea Romania pe care nu le-a incercat? Ca banuiesc ca n-o sa spuneti acum ca Dodon si Usatai nu ar fi niste tragedii. Pentru ca pot accepta ca moldovenii sa creada asta, dar noi romanii ar trebui sa stim mai bine.

  6. Decebal spune:

    Hmmm, cum adica “cum e posibil’?!…

    Guvernare “de dreapta” incapabila sa lupte cu “sistemul”, politicieni corupti, justitie infiltrata si aservita, depopulare prin fuga catre Vest, oligarhi atotputernici spoiti cu vopsea de democrati respectabili, banci devalizate la vedere… Chiar nu ne suna cunoscut?… De ce n-ar repeta sora mai mica “traseul” sorei mai mari?…

    La noi, lucrurile au inceput sa se schimbe abia dupa ce au pus americanii un picior, aici (si inca mai sunt multe de schimbat). De ce s-ar schimba lucrurile de la sine in Republica Moldova?…

  7. Lucifer spune:

    Vrem fapte,nu vorbe.Întrebări mai mult sau mai puțin retorice le poate pune oricine.Ca părere,anarhia din Moldova este din cauza corupției.Corupția a distrus partidele politice dar și instituțiile de stat.Deci,nu mai există o forță(politică,instituțională,organizațională) care să ofere o soluție și mai ales să o pună în aplicare.Politicienii moldoveni,ca și cei români,au dat dovadă de iresponsabilitate și ticăloșie.Nu știu cum se poate salva Moldova și cred că nici ei înșiși nu știu.Păcat.

  8. Caliman Eugan-consultant dezvoltare economica spune:

    Stimate, IIOOPP,
    1.Eu ma ,,pling” (oarecum) justificat, deoarece am incercat ceva in deplin acord cu reprosul facut:am propus pe rind, fostului Presedinte Basescu, actualului Presedinte Johaniss, fostului Premier Ponta (in trei rinduri), acel ,,proiect national de reconstructie economica si industriala” la care m-am referit in comentariu.Din pacate rezultatul a fost nul. Pare ca fiecare dintre ei ar fi alesi, pentru a ,,administra” dezintegrarea economica si falimentul national si de a ,,preda” succesorului, o Romanie mai esuata economic si mai decazuta social!Se pare ca nimic nu trece dincolo de consilierii economici – care blocheaza orice proiect de acest tip.Motivul exista oficial: orice astfel de oferta poate primi un raspuns evaziv, ca orice scrisoare a ,,oamenilor muncii” din vechiul regim.Se pare ca nimic nu este luat in seama nici de conducatorii supremi, care nu se complica prin a deveni POLITICIENI-TEHNOCRATI!
    2.In lipsa constructiei acestui proiect si a ofertei sale, nu as avea tupeul de a ma autointitula ,,consultant independent – dezvoltare economca”.In lipsa unei stiinte a ,,dezvoltarii economice” rapide, stiu bine ca lipseste baza teoretica pentru constructia unui astfel de proiect economic.Depasind acest minus stiintific, am cautat o persoana sau institutie capabila de o evaluare in sensul in care ma consider ,,consultant”, spre a obtine o atestare, pe care sa o pot face publica.Din pacate, asa ceva nu exista in Romania,iar ,,pretentia” de a fi realizat asa ceva, poate parea in ochii consilierilor sau persoanelor amintite, ceva de domeniul SF.Oare chiar sa nu existe intr-o tara intreaga o astfel de capabiltate de ,,economie aplicata”- incit oferta unui astfel de proiect sa fie de neluat in seama, in timp ce Romania sta scufundata in fundatura structurala, a disparitiei economiei nationale de 26 de ani – din care in al 8-le an dupa integrarea in UE?
    3.Ce demon economic impiedica P.Ministrul Romaniei sau Presedintele, de a crea o ,,PIATA stiintifica nationala”, solicitind OFICIAL si in conditii bine reglementate, proiecte de reconstructie economica de la cei capabili sa le produca?Inertia si incultura economica si lipsa de viziune in aceasta directie, a ingropat deoptriva Romania si R.Moldova in saracie si disperare.Fiindca acolo unde ,,dezvoltare economica nu e, nimic nu e”, decit politicienii esuati de la noi si cei ai ,,surorii” noastre si mai esuate!

  9. Bogdan Brebenel spune:

    V-ați răspuns singur la întrebare. Destinul inevitabil al unui stat artificial, bântuit de flagelul corupției. Istoria se repetă, a se vedea situația teritoriului dintre Prut și Nistru la finalul primului război mondial.

  10. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica spune:

    Stimate,
    B.Brebenel,
    In opinia mea nu exista state artificiale, ci state cu sau fara proiecte economico-sociale.Cele fara proiecte devin artificiale politic, deoarece esueaza treptat in toate domeniile din lipsa sustenabilitatii economice.Vedeti undeva in lume, un stat mai ,,artificial” decit Romania, esuata economic din lipsa de 26 de ani a unui proiect de reconstructructie economica si industrial-agricola.?

    • Bogdan Brebenel spune:

      Cu respect, eu am alta perspectiva. Romania nu a fost si nu este un stat artificial. Este rezultatul multor secole de evolutie istorica care au culminat cu fondarea statului modern si apoi a Romaniei Mari. In continuare cred ca are origine nobila si parintii fondatori -in esenta liderii generatiei pasoptiste- au avut viziune. Faptul ca in ultimii 26 de ani statul a fost paralizat de o clasa politica parazita, corupta si cu un profund caracter anti-national este alta discutie. De altminteri de aici provine si inabilitatea de a porni proiecte nationale, liberaliza economia, implementa reforme profunde in administratie si educatie publica. Nu e nevoie de plan cincinal si conducere centralizata pentru a porni motorul economic.

      (Republica) Moldova este stat artificial. In epoca moderna a functionat fie ca gubernie ruseasca, fie ca republica sovietica socialista, fie ca provincie romaneasca. Mai de curand, republica pretins independenta, “de facto” in siajul mafiilor autohtone -pretins “pro-europene” sau moscovite. Clasa politica de la Chisinau este in intregime compromisa. Tragedia moldovenilor este ca nu au pe cine alege. Pe undeva publicul romanesc este intr-o situatie similara, din fericire apartenenta la UE si NATO functioneaza ca un scut protector si nu lasa lucrurile sa scape de sub control. A se vedea evenimente din vara anului 2012 si alegerile din noiembrie 2014.

  11. Caliman Eugan-consultant dezvoltare economica spune:

    1.Tot respectul pentru opinia d-lui Brebenel, cu observatia ca Romania a fost doar imitatorul palid al modernismului european pasoptist (ca forma “fara prea mult fond”), apoi protectorat sovietic iar acum unul European.Cu siguranta, ca trebuie sa scoatem in evidenta pasoptismul nostru si modernizarea lui Carol I, fiindca altceva nu am avut, dar pina in prezent nu am iesit din postcomunismul politic, economic si social.Trebuie totusi sa fim si realisti, chiar daca vrem sa fim buni “patrioti si europeni”.
    2.Apoi, Romania NU are nevoie de un ,,plan cincinal si conducere centralizata”, ci de un proiect ,,capitalist” de reconstructie economica si industriala.Si de un politician tehnocrat in fruntea ,,dezvoltarii economice” pe modelul ,,Deng Xiaoping”.Adica de ceva asemanator cu proiectul economic al Japoniei ,,tranzitiei” Meiji din sec. XIX si cel postbelic al ,,tigrilor asiatici”. Lipsa cronica a unui proiect economic national si a unui tehnocrat adevarat, nu poate fi suplinita de autoproclamari de ,,guvernari tehnocrate” ,fara nici un proiect economic national.Ele nu poate fi inlocuite nici de ,,trimiteri” si cerinte de administrare de catre UE, lipsita de orice tehnici si instrumentar operational pentru a determina/produce dezvoltarea economica a Romaniei.Iar rezultatul general este atit de dezastruos, incit nu mai are nevoie de nici o prezentare.
    3.Problema Romaniei este nu pe cine sa aleaga – deoarece clasa politica este o apa si un pamint al coruptiei si chivernisirii personale, asa ca nu exista alternative – la fel ca in R.Moldova.Problema este ce sa aleaga, inafara unui ,,proiect economic postaderare, de reconstructie economica si industriala?Ce altceva ar putea ,,TRANSFORMA” actuala clasa politica intruna activa si responsabila politic si personal – atit in Romania cit si in R. Moldova?Dupa 26 de ani de constatari pertinente, n-ar trebui avansate si ceva solutii concrete de schimbare pozitiva?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Armand Gosu


Armand Gosu

Doctor în istoria Rusiei (Moscova, 1998), predă din 2004 istoria politică a Rusiei și a URSS la Facultatea de Științe Politice, Universitatea București. Director de programe... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

Apreciez toate comentariile, pe cel al doamnei doctor Virginia Batog indeosebi. Este si raspunsu...

de: Prof. Vasile Ghetau

la "Revenind la Sănătatea românilor. Sunt corecte datele asupra mortalității pe cauze de deces?"

Cauta articole

septembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)