vineri, martie 29, 2024

Moldova: cum a fost posibil?

Cum a fost posibil ca, după aproape şapte ani de mari victorii ale „vectorului eu­ro­pean“, Republica Moldova să ajungă în ma­rasm moral, în pragul colapsului fi­nan­ciar, într-o criză politică fără precedent, schimbând cinci premieri într-un an și într-o situație socială dra­matică, generată de o să­ră­cire a populației com­pa­ra­bilă cu cea de după pră­bu­șirea Uniunii So­vie­ti­ce?

Oare cum mai funcționează un stat în care 88% din populație consideră că di­rec­ția în care acesta se în­dreaptă este una greșită și doar 8% crede că aceasta este bună? Pentru comparație, după prima guvernare comunistă, 41% con­sidera că direcția este greșită, iar după nouă ani de administrație Voronin, în oc­tombrie 2008, doar 51% credea că drumul nu e cel bun.

Cum a fost posibil ca încrederea în guvern după două mandate ale comunistului Vo­ronin să fie de 34% (în martie 2009), iar după aproape şapte ani de guvernare eu­ro­peană încrederea să se prăbușească la 7%, potrivit ultimului Barometru de opinie publică, din noiembrie 2015?

Cum a fost posibilă prăbușirea încrederii în parlament, de la 34% (februarie 2005), după un prim mandat al comuniștilor, și 41% (martie 2009), după opt ani de gu­ver­nare comunistă, la 6%, cât este astăzi?

Cum este posibil ca percepția cetățenilor moldoveni asupra justiției să fi fost mai pozitivă după opt ani de regim comunist (37% – octombrie 2008) decât este astăzi, du­pă şase ani de guverne proeuropene (12% – noiembrie 2015)?

Cum este posibil ca încrederea în pro­cu­ratură să fie atât de scăzută, încât într-o ța­ră cu o corupție endemică, cum este Re­pu­blica Moldova, firavele ac­țiuni de an­ti­corupție să fie considerate de 45% din populație reglări de conturi între clanurile oligarhice sau o imitare a reformelor, ce­ea ce va agrava și mai mult situația din țară, de 22% din populație?

Cum este posibil ca, după peste şase ani de „mari pro­grese“ pe „drumul către Europa“, procentul celor care se doresc în Uni­unea Vamală Rusia-Belarus-Ka­zah­stan, care numai un exemplu de succes nu este, a ajuns mai mare decât al celor care vor aderarea Republicii Moldova la Uni­unea Europeană?

Cum este posibil ca, după 200 de ani de la anexarea teritoriului dintre Prut și Nistru, Bu­cureștiul, prin politica de acordare a cetățeniei, să contribuie la reducerea nu­mărului de etnici români, care, înarmați cu pașaport european, iau drumul Ves­tu­lui, de unde nu se mai întorc, pentru că nu au la ce, realizând astfel visul țarului Alexandru al III-lea și al lui Stalin de a modifica structura etnică a provinciei?

Cum a fost posibil ca o mare coaliție con­fecționată prin șantaj și corupție să sus­țină până-n pânzele albe desemnarea pen­tru funcția de prim-ministru a poli­ti­cia­nu­lui c­u cea mai mică cotă de încredere (2% în noiembrie 2015, la o marjă de eroare de ±3%) și cea mai negativă imagine publică, Vlad Plahotniuc?

Cum a fost posibil ca, în media româneşti, oligarhul Plahotniuc să fie prezentat ca o victimă a lui Filat sau a lui Țopa, ca un proeuropean sincer, ale cărui singure probleme sunt de imagine?

Cum este posibil ca nimeni să nu vor­beas­că despre faptul că aceleași companii off­shore din Scoția care au fost implicate în atacurile raider asupra băncilor din Mol­do­va din perioada 2011-2012, al căror beneficiar a fost – potrivit Înaltei Curți de Justiție de la Londra – Plahotniuc, sunt im­plicate și în schema fraudării miliardului de dolari, care a declanșat manifestațiile de protest de la Chișinău?

Cum este posibil să fie trecută sub tăcere informația potrivit căreia aceleași com­panii offshore scoțiene sunt implicate și în spălarea a 20 de miliarde de dolari din Ru­sia, printr-o bancă din Moldova, cu spri­jinul judecătorilor din Moldova, bani care au ajuns în SUA?

Cum este posibil ca, potrivit unor co­men­tatori de la București, lumea criminală la putere și corupția endemică să fie rea în Ucraina și bună în Moldova, ba chiar o garanție a orientării spre Vest a acesteia?

Cum a fost posibil ca demnitari de cel mai înalt rang de la București să considere fi­gurile cele mai controversate și cu ima­ginea cea mai proastă de la Chișinău drept interlocutori favoriți?

Cum este posibil ca România, cel mai im­portant partener al Moldovei, în apro­pie­rea de UE, să nu-și articuleze o reacție ca­re să țină seama și de sensibilitățile opiniei publice din țara vecină?

Cum este posibil ca, după un sfert de veac de ființare, ambasadele străine să fie cea mai importantă redută în calea derapajelor politice ale premiantei clasei Par­te­ne­ria­tului Estic?

Articol aparut in Revista 22

Distribuie acest articol

14 COMENTARII

  1. Intrebarea pare indreptatita.
    Dar daca ne gindim la vara anului 2012, si la istorie, parca mirarea nu ar mai fi atit de mare.
    Astia sintem; avem si un bonus: Dumnezeu e prea departe si Rusia colea :P
    La intrebarile „cum e posibil ca…?” se mai pot adauga „cum e posibil ca romanii sa voteze infractori si condamnati de Justitie?”

  2. 1.Cum este posibil, ca dupa 26 de ani de tranzitie la ,,capitalism” situatia sociala din Romania sa fie mai proasta ca in 1989?La fel este si situatia din R.Moldova.
    2.Cum este posibil, ca Romania sa devina o natiune esuata, la fel ca R.Moldova?Unul dintre raspunsuri este, ca in cele doua tari, clasa politica si INTELIGHENTIA NATIONALA, n-au construit si implementat un ,,proiect national de reconstructie economica si industriala”.Din contra, in ambele tari economia si industria nationala s-au dezintegrat, incit beneficiul integrarii este negativ pentru Romania.Ea a pierdut economia si industria nationala (odata cu utilitatile si resursele care le almenteaza), cit si un sfert din populatie, care a emigrat economic.Romania se indeapta catre situatia de indatorare nationala nesustenabila, ca Grecia.Inventarul economic romanesc, consta in lipsa a 5 milioane de locuri de munca, aproape 100 miliarde de Euro datorie externa, un sfert din populatie emigrata, jumatate din salariati cu salariul minim pe economie, etc.Aceasta situatie este mascata politic de un PIB FALS, care cuprinde si activitatea si rezultatele economice ale firmelor straine, care produc pentru tarile de origine profit si beneficii economice.
    3,Romania pare ca a depasit punctual economic (critic) – peste care RECONSTUCTIA ECONOMICA SI INDUSTRIALA devine nesustenabila uman, in lipsa fortei de munca bine calificate si active – emigrata deja.R.Moldova a pierdut orice sansa de ,,transformare” pozitiva pentru a fi primita in UE, populatia urmind sa emigreze dupa caz, in Rusia sau UE.Populatia virstnica si necalificata din R.Moldova va ajunge la un moment dat, sa invidieze chiar si situatia celor din Africa…

    • dle analist, @ Caliman Eugan-consultant dezvoltare economica,
      crezi ca o poti contrazice?
      „Anca Dragu, Finante: Economia Romaniei arata bine. Multi ministri de Finante ne invidiaza ”
      un ecou mai vechi: duduie :P

    • REFORMA CLASEI POLITICE CORUPTE SE POATE FACE NUMAI PRIN DEMOCRAŢIE ŞI JUSTIŢIE !
      AFARĂ CU CORUPŢII DIN POLITICĂ ! MAI CREDE CINEVA ÎN ROMÂNIA CĂ ACTUALUL PARLAMENT VA VOTA LEGI ÎMPOTRIVA PROPRIILOR INTERESE ?
      1. pedepse penale FOARTE SEVERE pentru politicienii corupţi care au încălcat legile, pentru care au fost aleşi să le întocmească. Considerarea circumstanţelor agravante şi aplicarea pedepsei maxime conform legii. Pedepsirea fiecărei infracţiuni în parte şi cumulul de pedepse în cazul corupţiei politicienilor.
      2. separarea funcţiei administrative de cea politică.
      3. conflictele de interese ale politicienilor pedepsite penal FOARTE SEVER.
      4. eliminarea licitaţiillor aranjate pentru firmele de casă ale conducătorilor de la Consilile Judeţene, pedepse penale FOARTE SEVERE.
      5. eliminarea numirilor directorilor aserviţi politic prin simulacre de concursuri, pedepse penale FOARTE SEVERE.
      6. pedepse penale FOARTE SEVERE pentru afacerile oneroase ale politicienilor.
      7. sistem de recuperare integrală a prejudiciilor după fraudele produse de politicieni cu participarea ministerelor de finanţe, de interne, Poliţie, DNA, DIICOT.
      8. reglementări etice SEVERE şi riguroase de conduită pentru selecţia politicienilor, cu suspendare sau eliminarea din partid.
      9. interzicerea migraţiei politice.
      10. sponsorizare transparentă a partidelor, ce sume , de unde, pedepse penale FOARTE SEVERE pentru abateri.
      11. reducerea la 300 a numărului de parlamentari, pentru a respecta voinţa de la referendum din 2009.
      12. separaţia puterilor în stat – Guvernul să nu mai promulge legi, cu eventual referendum pentru republică parlamentară sau prezidenţială.
      13. abaterile din cadrul răspunderii ministeriale şi pentru funcţii înalte în stat, abuzul, neglijenţa, actele de corupţie să fie pedepsite FOARTE SEVER.
      14. reducerea salariului parlamentarilor, a retribuţiilor suplimentare, reducerea pensiilor suplimentare, reducerea plăţilor pentru locuinţă, maşină, deplasări în străinătate. Program de lucru în Parlament de 5 zile pe săptămână. Politicienii oneşti merită salarii şi retribuţii pe măsură, iar politicienii corupţi merită pedepse pe măsură.
      15. crearea de mecanisme de verificare şi de control a activităţii ministerelor, instituţiilor centrale şi deconcentrate, în aşa masură încât să permită reducerea corupţiei în toate instituţiile statului şi în politică şi DESCURAJAREA oportuniştilor de a intra şi de a prolifera în politică.
      16. DNA poate întocmi rapoarte lunare pentru Preşedintele ţării, poate prezenta rapoarte trimestriale în cadrul CSAT şi în Parlament. SRI şi DIICOT – rapoarte periodice, control parlamentar.
      17. câţiva deputaţi au făcut studii la facultăţi de informaţii sau de apărare. Este bine, totuşi se crează suspiciuni în privinţa verificării serviciilor de informaţii de către persoane care pot proveni din interiorul acestora.
      18. sunt necesare amendamente concrete, obiective, punctuale la mai multe legi, pentru că aşa au fost întocmite pentru a favoriza clasa politică sau a ocoli asperităţile legii.
      19. corupţia la nivel înalt necesită totuşi măsuri legislative şi proceduri legale corelate cu legislaţia europeană. Poate Codul de Procedură Penală ar trebui înăsprit, poate rolul Preşedintelui ar trebui crescut. Nimeni nu-şi doreşte un stat poliţist, cu Big Brother care vede tot, aude tot, supraveghează şi controlează tot, dar nici corupţia generalizată politică din România, care a uimit o lume întreagă şi este pe primul loc din Europa.
      20. CORUPŢII AFARĂ DIN POLITICĂ. Politicienii aflaţi în cercetare penală, afară din politică. În timpul cercetării penale demnitarii politicieni ar trebui suspendaţi din partid, din funcţia administrativă și politică. Politicienii aflaţi în cercetare pemnală nu pot participa la alegeri locale sau parlamentare. Pedepse penale foarte severe, cu maximum de pedeapsă, CONFORM LEGII.
      Fiecare cetăţean trebuie să lupte în felul lui împotriva corupţiei, prin semnalarea imediată a actelor de corupţie, cu date precise, exacte. Asta înseamnă că vom deveni o naţiune de oameni oneşti, care respectă legile, adevărul şi dreptatea. A fi tu însuţi cinstit, a pretinde ca şi ceilalţi să fie cinstiţi este o obligaţie cetăţenească şi o dovadă de normalitate. A denunţa un demnitar sau un politician care face lucruri necinstite este un act de curăţenie morală a societăţii.
      Pentru a reforma clasa politică, NOI NE-AM SCHIMBAT ? NOI nu suntem ca EI ?
      Altruismul, cumpătarea, onestitatea, respectul, devotamentul, angajamentul și responsabilitatea le-ai dobândit prin educație, prin cultură și prin interacțiunea cu semenii tăi ?
      Smerenia, uniunea, iubirea, iertarea și stăpânirea de sine, pe care le trăiești profund, rostind vers dupa vers și simțind Tatăl Nostru, ar fi trebuit sa le aplici și în fiecare clipă a vieții tale în relație cu oamenii din jurul tău.
      Fii TU schimbarea pe care doresti sa o vezi in lume !
      RESPECTÂND LEGILE, ÎȚI RESPECȚI ȘI ÎȚI IUBEȘTI ȚARA !
      DACĂ NU ACUM, CÂND ? DACĂ NU NOI, CINE ?
      O CLASĂ POLITICĂ CORUPTĂ TREBUIE REFORMATĂ SI SCHIMBATĂ PRIN ORICE MIJLOACE PASNICE!

  3. Vad ca dl. Gosu continua intr-un discurs foarte maniheist, cum doar in presa din RM mai vad. Pe scurt, Plahotniuc = Raul Absolut, restul sunt variante „incercabile”.

    Nu am indoieli ca Plahotniuc e un mafiot de prima mana si, desigur, atunci cand mafiotii isi doresc sa acapareze si puterea simbolica (prin functii), nu doar pe cea subterana, jocul devine foarte periculos. Pentru ca simbolurile conteaza, fara doar si poate. Una e ca Plahotniuc sa controleze primul ministru, alta e sa fie chiar el prim-ministru.

    Dar nu prea inteleg care erau alternativele alea minunate. Ca inainte ca unii oameni politici sa-l prefere pe Plahotniuc, altii l-au preferat pe Filat (cred ca avem imagini cu dl. presedinte dupa victoria din turul II, dar inainte de investire, alaturi de Filat si cu fundalul verde al PLDM). Iar Filat s-a dovedit un mafiot (poate nu de talia lui Plahotniuc, dar tot un mafiot).

    Altul care? Pe Ghimpu nu puteam sa-l sprijinim, evident, pentru ca el e unionist si daca il sprijineam pe el, era ca si cand am spune ca ne dorim Unirea cu Moldova, ceea ce nu se face.

    Mai sunt? Basescu l-a incercat inclusiv pe Voronin, dar batranul KGB-ist (alt mafiot) i-a dat cu flit. Andrei Nastase? Nu l-am auzit spunand o data ceva de bine de Romania. Discursul statalist al lui Andrei Nastase e la fel ca cel al PDM-ului lui Plahotniuc – nu discuta despre Romania, o ignora. Un vecin ca oricare altii.

    Iurie Leanca? Cu el a incercat Ponta si pe buna dreptate, pentru ca totusi omul a ramas in istorie spunand in Parlamentul European ca va rosti in discurs in limba sa natala, care este una din limbile oficiale ale UE, limba romana. Dar Leanca a devenit marginal, are fix forta celor 2 deputati pe care ii detine partidul sau.

    Ce alternative avea Romania pe care nu le-a incercat? Ca banuiesc ca n-o sa spuneti acum ca Dodon si Usatai nu ar fi niste tragedii. Pentru ca pot accepta ca moldovenii sa creada asta, dar noi romanii ar trebui sa stim mai bine.

  4. Hmmm, cum adica „cum e posibil’?!…

    Guvernare „de dreapta” incapabila sa lupte cu „sistemul”, politicieni corupti, justitie infiltrata si aservita, depopulare prin fuga catre Vest, oligarhi atotputernici spoiti cu vopsea de democrati respectabili, banci devalizate la vedere… Chiar nu ne suna cunoscut?… De ce n-ar repeta sora mai mica „traseul” sorei mai mari?…

    La noi, lucrurile au inceput sa se schimbe abia dupa ce au pus americanii un picior, aici (si inca mai sunt multe de schimbat). De ce s-ar schimba lucrurile de la sine in Republica Moldova?…

  5. Vrem fapte,nu vorbe.Întrebări mai mult sau mai puțin retorice le poate pune oricine.Ca părere,anarhia din Moldova este din cauza corupției.Corupția a distrus partidele politice dar și instituțiile de stat.Deci,nu mai există o forță(politică,instituțională,organizațională) care să ofere o soluție și mai ales să o pună în aplicare.Politicienii moldoveni,ca și cei români,au dat dovadă de iresponsabilitate și ticăloșie.Nu știu cum se poate salva Moldova și cred că nici ei înșiși nu știu.Păcat.

  6. Stimate, IIOOPP,
    1.Eu ma ,,pling” (oarecum) justificat, deoarece am incercat ceva in deplin acord cu reprosul facut:am propus pe rind, fostului Presedinte Basescu, actualului Presedinte Johaniss, fostului Premier Ponta (in trei rinduri), acel ,,proiect national de reconstructie economica si industriala” la care m-am referit in comentariu.Din pacate rezultatul a fost nul. Pare ca fiecare dintre ei ar fi alesi, pentru a ,,administra” dezintegrarea economica si falimentul national si de a ,,preda” succesorului, o Romanie mai esuata economic si mai decazuta social!Se pare ca nimic nu trece dincolo de consilierii economici – care blocheaza orice proiect de acest tip.Motivul exista oficial: orice astfel de oferta poate primi un raspuns evaziv, ca orice scrisoare a ,,oamenilor muncii” din vechiul regim.Se pare ca nimic nu este luat in seama nici de conducatorii supremi, care nu se complica prin a deveni POLITICIENI-TEHNOCRATI!
    2.In lipsa constructiei acestui proiect si a ofertei sale, nu as avea tupeul de a ma autointitula ,,consultant independent – dezvoltare economca”.In lipsa unei stiinte a ,,dezvoltarii economice” rapide, stiu bine ca lipseste baza teoretica pentru constructia unui astfel de proiect economic.Depasind acest minus stiintific, am cautat o persoana sau institutie capabila de o evaluare in sensul in care ma consider ,,consultant”, spre a obtine o atestare, pe care sa o pot face publica.Din pacate, asa ceva nu exista in Romania,iar ,,pretentia” de a fi realizat asa ceva, poate parea in ochii consilierilor sau persoanelor amintite, ceva de domeniul SF.Oare chiar sa nu existe intr-o tara intreaga o astfel de capabiltate de ,,economie aplicata”- incit oferta unui astfel de proiect sa fie de neluat in seama, in timp ce Romania sta scufundata in fundatura structurala, a disparitiei economiei nationale de 26 de ani – din care in al 8-le an dupa integrarea in UE?
    3.Ce demon economic impiedica P.Ministrul Romaniei sau Presedintele, de a crea o ,,PIATA stiintifica nationala”, solicitind OFICIAL si in conditii bine reglementate, proiecte de reconstructie economica de la cei capabili sa le produca?Inertia si incultura economica si lipsa de viziune in aceasta directie, a ingropat deoptriva Romania si R.Moldova in saracie si disperare.Fiindca acolo unde ,,dezvoltare economica nu e, nimic nu e”, decit politicienii esuati de la noi si cei ai ,,surorii” noastre si mai esuate!

  7. V-ați răspuns singur la întrebare. Destinul inevitabil al unui stat artificial, bântuit de flagelul corupției. Istoria se repetă, a se vedea situația teritoriului dintre Prut și Nistru la finalul primului război mondial.

  8. Stimate,
    B.Brebenel,
    In opinia mea nu exista state artificiale, ci state cu sau fara proiecte economico-sociale.Cele fara proiecte devin artificiale politic, deoarece esueaza treptat in toate domeniile din lipsa sustenabilitatii economice.Vedeti undeva in lume, un stat mai ,,artificial” decit Romania, esuata economic din lipsa de 26 de ani a unui proiect de reconstructructie economica si industrial-agricola.?

    • Cu respect, eu am alta perspectiva. Romania nu a fost si nu este un stat artificial. Este rezultatul multor secole de evolutie istorica care au culminat cu fondarea statului modern si apoi a Romaniei Mari. In continuare cred ca are origine nobila si parintii fondatori -in esenta liderii generatiei pasoptiste- au avut viziune. Faptul ca in ultimii 26 de ani statul a fost paralizat de o clasa politica parazita, corupta si cu un profund caracter anti-national este alta discutie. De altminteri de aici provine si inabilitatea de a porni proiecte nationale, liberaliza economia, implementa reforme profunde in administratie si educatie publica. Nu e nevoie de plan cincinal si conducere centralizata pentru a porni motorul economic.

      (Republica) Moldova este stat artificial. In epoca moderna a functionat fie ca gubernie ruseasca, fie ca republica sovietica socialista, fie ca provincie romaneasca. Mai de curand, republica pretins independenta, „de facto” in siajul mafiilor autohtone -pretins „pro-europene” sau moscovite. Clasa politica de la Chisinau este in intregime compromisa. Tragedia moldovenilor este ca nu au pe cine alege. Pe undeva publicul romanesc este intr-o situatie similara, din fericire apartenenta la UE si NATO functioneaza ca un scut protector si nu lasa lucrurile sa scape de sub control. A se vedea evenimente din vara anului 2012 si alegerile din noiembrie 2014.

  9. 1.Tot respectul pentru opinia d-lui Brebenel, cu observatia ca Romania a fost doar imitatorul palid al modernismului european pasoptist (ca forma „fara prea mult fond”), apoi protectorat sovietic iar acum unul European.Cu siguranta, ca trebuie sa scoatem in evidenta pasoptismul nostru si modernizarea lui Carol I, fiindca altceva nu am avut, dar pina in prezent nu am iesit din postcomunismul politic, economic si social.Trebuie totusi sa fim si realisti, chiar daca vrem sa fim buni „patrioti si europeni”.
    2.Apoi, Romania NU are nevoie de un ,,plan cincinal si conducere centralizata”, ci de un proiect ,,capitalist” de reconstructie economica si industriala.Si de un politician tehnocrat in fruntea ,,dezvoltarii economice” pe modelul ,,Deng Xiaoping”.Adica de ceva asemanator cu proiectul economic al Japoniei ,,tranzitiei” Meiji din sec. XIX si cel postbelic al ,,tigrilor asiatici”. Lipsa cronica a unui proiect economic national si a unui tehnocrat adevarat, nu poate fi suplinita de autoproclamari de ,,guvernari tehnocrate” ,fara nici un proiect economic national.Ele nu poate fi inlocuite nici de ,,trimiteri” si cerinte de administrare de catre UE, lipsita de orice tehnici si instrumentar operational pentru a determina/produce dezvoltarea economica a Romaniei.Iar rezultatul general este atit de dezastruos, incit nu mai are nevoie de nici o prezentare.
    3.Problema Romaniei este nu pe cine sa aleaga – deoarece clasa politica este o apa si un pamint al coruptiei si chivernisirii personale, asa ca nu exista alternative – la fel ca in R.Moldova.Problema este ce sa aleaga, inafara unui ,,proiect economic postaderare, de reconstructie economica si industriala?Ce altceva ar putea ,,TRANSFORMA” actuala clasa politica intruna activa si responsabila politic si personal – atit in Romania cit si in R. Moldova?Dupa 26 de ani de constatari pertinente, n-ar trebui avansate si ceva solutii concrete de schimbare pozitiva?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Armand Gosu
Armand Gosu
Armand Goșu este cercetător asociat la Berlin, la Deutsche Gesellschaft für Auswärtige Politik e.V. (Consiliul german de politică externă), în cadrul Robert Bosch Center for Central and Eastern Europe, Russia, and Central Asia. Armand Goșu a absolvit Facultatea de Istorie a Universității din București. Are un doctorat în istoria Rusiei, susținut la Universitatea din Moscova (1998). A lucrat ca cercetător la Institututul de istorie „N. Iorga” al Academiei Române, apoi la Institutul Român de Istorie Recentă, înființat de Fundația olandeză MATRA la București, și conferențiar la Universitatea din București, unde predă cursuri despre trecutul mai îndepărtat sau mai apropiat al Rusiei și al URSS. A lucrat la radio BBC (birourile din Moscova și București), a fost – pentru aproape un deceniu – redactor șef adjunct și redactor șef la revista 22, editată de Grupul pentru Dialog Social. Cea mai recentă carte Euro-falia. Turbulențe și involuții în fostul spațiu sovietic a fost publicată anul trecut de Editura Curtea Veche. A editat volume de studii și mai multe volume de documente, cel mai recent fiind Istoria comunismului din România. Vol. III. Documente. Nicolae Ceaușescu (1972-1975). A scris peste o mie de articole din 1993 și până astăzi în presa din România și din străinătate despre Vecinătatea Estică, Rusia fiind în centrul preocupărilor sale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro