După cum par să indice surse din presă, în acord cu un calendar strâns evocat de însuşi Prim-ministrul României, revizuirea constituţiei devine un fapt cert, iar profilul noii legi fundamentale prinde contur. Este adevărat, nimic din scenariul ingineriei constituţionale din România de astăzi nu are ceva în comun cu “Forumul constituţional”, cu consultarea politică largă sau cu participarea cetăţenilor. Acum, ca şi în trecutul recent, România va avea parte de o constituţie edictată de elita politică ce înţelege să păstreze pentru ea monopolul deciziei, elaborând un cadru înşelător de nuanţă democratică şi europeană. Nu Camerele vor decide, nu parlamentarii vor delibera, nu cetăţenii vor reflecta- este suficient ca un număr de patru, cinci personalităţi din cadrul actualei majorităţi să convină asupra unor principii pentru ca aceastea să fie traduse în normele adoptate de adunările docile şi previzibile. România politică din 2013 se întoarce la o tradiţie familiară, ce trimite la actul întemeietor semnat de Frontul Salvării Naţionale.
Punctele acceptate indică mai degrabă o prudenţă în domeniul revizuirii. Schimbările legate de statutul puterii executive marchează îndrumarea către parlamentarizarea regimului, de vreme ce şeful de stat nu mai are vreo marjă de manevră semnficativă în materia desemnării candidatului la funcţia de prim ministru. Acesta provine din cadrul partidului care a obţinut cel mai mare număr de mandate în parlament. Un alt semn al parlamentarizării este şi retragerea dreptului şefului de stat de a refuza numirea unui ministru în cazul remanierii. Extinderea atribuţiilor şefului de guvern este vizibilă şi în măsura în care acestuia i se conferă , constituţional, privilegiul de a reprezenta România la Consiliul European, cu excepţia a două situaţii precizate expres.
Tot de un tip parlamentar de organizare ţine şi ideea de moţiune de cenzură constructivă- este greu de văzut cum un asemenea instrument poate să fie adaptat unui model semiprezidenţial. După cum tot de această tendinţă de bricolaj constituţional aparţine şi sugestia apariţiei unei moţiuni simple, care să poată conduce la demiterea unui ministru. Dezideratul limitării exceselor puterii executive este satisfăcut,declarativ, prin obligaţia de a prezenta în termen de cinci zile ordonanţele de urgenţă la Camere, ca şi prin limitarea numărului de asumări ale răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului.
În fapt, ceea ce pare de netăgăduit este faptul că această propunere de revizuire, în ipoteza adoptării ei, va marca un ascendent al Premierului, constituţional şi simbolic . Viitorul Preşedinte, oricine ar fi acesta din urmă, nu va fi decât un demnitar cu puteri limitate. Este o opţiune care, pe termen lung, se poate dovedi decisivă în conturarea echilibrului politic de la noi. Combinaţia dintre puterea personală şi administrarea maşinariei de partid din Camere îi conferă şefului de guvern poziţia cea mai influentă. Parlamentarizarea regimului maschează întărirea, masivă, a prerogativelor Premierului.
Şi o remarcă finală. În 2009, cetăţenii României au votat în cadrul unui referendum validat, în favoarea unei reforme a Camerelor. Nimic din această exprimare a voinţei naţionale nu a mai contat, în 2013. Lecţia revizuirii din 2013 poate fi rezumată fără dificultate- în România, stăpânii politici au identităţi diferite, în vreme ce ei, supuşii fără de glas, cetăţenii, sunt şi vor fi aceiaşi.
NU votati constitutia neo-comunistilor
In primul rind nu se face nici o consultare a cetatenilr acestei tari si mai mult rezultatul referendumului prin care s-a votat renuntarea la senat si un parlament de max 300 de parlamentari nu este luat in considerare. Aceasta constitutie nu este a plagiatorului si a repetentului si trebuie lasati oameni calificati sa intreprinda acest demers. Dupa simulacrul fsn-ist urmeaza aceasta mizerie usl-ista ambele formatiuni fiind in fapt urmase ale pcr.
Nu votati romani aceasta piesa ieftina de teatru, poporul trebuie sa decida si nu acesti trecatori slujbasi care au impresia ca au drept de viata asupra noastra.
Nu votati pina nu procesul de revizuire va implica tot poporul, NU este constitutie lui tonta si adormila ci a ROMANILOR.
Boicot sau vot masiv contra acestei Constitutii!!!
De ce este capabila actuala putere s-a vazut inca din vara trecuta, ce va fi de facut vom vedea, intrucat mai avem vreo sase luni pana la validare si multe se vor intampla.
Doresc sa exprim o nedumerire: „daca candidatul la funcţia de prim ministru provine din cadrul partidului care a obţinut cel mai mare număr de mandate în parlament, iar acesta nu beneficiaza de sustinerea unei majoritati parlamentare (situatie cu grad ridicat de probabilitate)”, ne vom afla in imposibilitatea formarii unui guvern/guvern stabil in cazul incropirii unei majoritati conjuncturale.
Asa ar fi, sau imi scapa ceva?
Domnule profesor,
Sunt un cetatean cinstit care am ramas in tara mea convins fiind ca se poate trai decent si civilizat si aici, dupa 1990, totul fiind doar o chestiune de timp. Din pacate, timpul a trecut si am luat – cum se spune in popor – teapa. Daca vreti sa va realizati rostul va rog eu scrieti aici tot ceea ce trebuie sa inteleaga oamenii despre intocmirea statului nostru, juridic si politic si cum credeti altminteri, pentru ca oamenii sa priceapa ce e normal si ce s-ar potrivi mai bine. Acest lucru cred ca este esential pentru ca jigodiile care vor sa faca iar treaba de mantuiala sa nu mai duca oamenii cu presul. Spuneti oamenilor cum trebuie sa renuntam la ordonantele de urgenta sau sa le folosim numai in caz de necesitate stricta, acesta fiind singurul mod de a revitaliza viata parlamentara. Spuneti-le cum trebuie sa ne decidem cum sa nu stricam echilibrul administratiei si care e adevarata miza a regionalizarii. Spuneti-le si despre cum trebuie transata problema „semi-prezidentialitatii” republicii noastre. Acum e foarte important ca dumneavoastra si colegii dumneavoastra sa deschida mintea oamenilor curiosi si care vor sa inteleaga. Multumesc.