Home » Opinie »Politica & Doctrine » Citesti:

Regele şi noi

Alexandru Gussi decembrie 13, 2017 Opinie, Politica & Doctrine
4 comentarii 998 Vizualizari

Încetarea din viață a MS Regele Mihai I e acea te­ra­pie de șoc emoțională care ne obligă să ieșim din ob­sedantul prezent și să privim realitatea în di­men­siunea ei istorică. Dincolo de tristețe, dincolo de necesare sentimente de culpabilitate colectivă, simțim că în asemenea momente avem acces la evi­dențe care în rest ne scapă. Iar zilele acestea lecția istoriei e poate mai aspră ca niciodată: ceva ire­mediabil se produsese undeva în trecut, dar abia acum conștientizăm trauma și dimensiunea ei ireparabilă.

Ironia istoriei ne spune că principele Mihai de Ro­mânia și Partidul Comunist din România s-au năs­cut în același an, 1921. Două destine care re­pre­zen­tau două principii de legitimitate, două universuri de valori, două sensuri ale istoriei. Rivalitatea lor a marcat un secol de istorie a României.

Unul trebuia să asigure continuitatea unei dinastii importate din Occident pentru a contribui la in­credibil de ambițiosul proiect al occidentalizării Ro­mâniei. Celălalt urmărea programatic so­vie­ti­za­rea României. După 1947, realitățile geopolitice au tranșat această rivalitate în favoarea impunerii modelului sovietic și a vectorului său instituțional: par­tidul-stat comunist. După 1989, căderea re­gi­mului totalitar, dispariția juridică a PCR și a URSS au redeschis problema reînnodării firului istoriei.

Acum știm că acea șansă s-a pierdut definitiv. Re­gii nu mor, corpul lor fizic se stinge, dar celui po­li­tic îi este asigurată continuitatea prin instituții. Corpul politic al regelui poate muri numai dacă se renunță definitiv la un principiu de legitimitate. Abolirea monarhiei s-a produs în România în con­textul unei ocupații sovietice, ceea ce a făcut ca regele exilat să rămână nu numai titularul unei for­me de legitimitate de ordin dinastic, ci și în ter­menii continuității constituționale.

Corpul politic al regelui a supraviețuit nu numai pe­rioadei inițiale a exilului, care putea fi pro­vi­zoriu, deși s-a dovedit definitiv, ci și în deceniile ulterioare, pentru că regimul comunist totalitar nu a ieșit niciodată din paradigma stalinistă și nu și-a creat premisele unei legitimități politice au­to­nome față de spectrul aparatului represiv (intern și potențial extern). Dovada acestei dependențe a fost dată în 1989, când smulgerea stemei de pe steag a simbolizat nu numai căderea unui pre­șe­dinte-secretar general al PCR, ci a unei întregi or­dini politico-statale.

Momentul 1989 este un moment al redeschiderii problemei principiului de legitimitate. Atunci, Re­gele Mihai avea 68 de ani abia împliniţi. Ca De Gaulle în 1958. Adenauer e ales cancelar la 73 de ani, Coposu avea 75 când refonda PNȚcd-ul. Pri­viți imaginile din aprilie 1992: ele nu sunt spec­ta­cu­loase grație prezenței mulțimii, ci grație unei în­tâlniri care e de fapt o reîntâlnire. Frumosul tânăr rege de ieri și poporul său se trans­for­maseră semnificativ în 45 de ani, dar ceva cvasi-organic părea încă să-i lege. Regele era orfan de țară, poporul postcomunist era orfan de sens. Nu, nu era orfan de re­ge. Pur și simplu nu știuse să-și cons­tru­iască o altă sursă a autorității legitime. Ma­joritatea celor care în 1992 au ieșit să-l în­tâmpine pe rege nu știau asta la începutul duminicii pascale, dar în fața spectacolului miraculos al mitului devenit tangibil au re­ve­nit acasă încărcați de o responsabilitate la înălțimea căreia nu au știut să rămână.

În astfel de momente, în jurul unor sim­boluri care încarnează valori profunde, va­lori care nu sunt (numai) naționale, ci ge­neral umane, dar care sunt celebrate la ni­velul unei comunități de sensibilitate, o po­pulație devine popor. Românii, în câ­te­va momente de grație, au trăit o astfel de stare. O stare care pe fond e una a exis­ten­ței unei comunități de speranță. De fiecare dată, însă, vâlvătaia s-a stins, iar memoria acestor momente a ținut loc de flacără de veghe. Moartea corpului fizic al regelui ne obligă să contemplăm nu numai im­po­si­bilitatea înnodări firului istoriei, dar și ris­cul stingerii acestei flăcări.

Sigur că există românii ca populație pe un teritoriu pe fond prosper, un stat român și o elită (politică și nu numai) ro­mâ­neas­că care îi gestionează resursele. Dar sun­tem siguri că o Patrie mai există? Moartea Regelui-corp politic convoacă posibilitatea morții Patriei, în măsura în care nicio altă autoritate legitimă nu a putut în același timp să fie recunoscută și să asigure o no­uă normalitate. Avem după 1989 o nouă tradiție constituțională care permite un regim hibrid, cu un stat confiscat etc., iar condiția normalității nu e îndeplinită. Poate că nu ieșim din „provizoratul is­to­ric“ tocmai pentru că temelia noilor ins­tituții e impregnată de o impostură pe alocuri criminală. Dincolo de corupția oa­menilor, corupția instituțiilor pare un orizont de nedepășit.

Regele-corp politic nu depinde de corpul fi­zic, dar poate fi omorât. După 1989 a avut loc o lentă ucidere a Regelui. Numai apa­rent Regele a avut o perioadă, după 1996, de exil voluntar. Acest exil aparent voluntar și tragedia morții în exil reprezin­tă un mesaj pentru noi toți.

Nu o populație hrănită cu propaganda na­țional-comunistă trebuie să simtă un sen­timent de vinovăție, ci numai cei care au perceput corpul politic al Regelui ca sursă de legitimitate. Adică, atât cei care au asi­gurat continuitatea statului în 1989 și care se simțeau amenințați, cât și noi, cei care am făcut prea puțin, deși înțelegeam mi­za. Și există o cauză profundă comună am­belor atitudini: frica. Regele-corp politic nu a fost ucis în numele unui ideal, ci din lipsa dorinței de a asuma orice idealuri. Dincolo de imaginea „bunului rege“, me­sa­jul morții în exil se îndreaptă acuzator împotriva noastră, cei care îl vom însoți pe ultimul drum cerșind o iertare istorică, dar pe fond nerecunoscând nici vina, nici definitiva înfrângere.

Articol aparut in Revista 22

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. C.I. spune:

    Într-adevăr, regele-corp politic n-a murit, însă nici adeversarul lui, de același leat: Securitatea-PCR. Când vor muri ultimii fanatici “făcuți oameni” de comunism, când fiii și fiicele coloneilor și generalilor de securitate și miliție vor aprecia capitalismul prin prisma bunăstării aduse și nu vor mai fi interesați de menținerea ceții pe mințile oamenilor de rând, când (de ce nu?) occidentul va voi occidentalizarea României, abia atunci va începe trezirea poporului. Dar va fi ca un atlet trezit din comă: îi va trebui alți ani să înceapă iar să alerge.
    Indiferent ce suntem, ca popor, acum suntem și vinovați și înfrânți. 28 de ani au trecut aproape degeaba și mi-e teamă că unda de șoc emoțională nici nu ne-a atins. I-a atins pe unii cu sensibilitate și minte, însă aceștia sunt foarte puțini.

  2. ion adrian spune:

    Suntem sau nu suntem monarhisti dar iubind si respecatand la fel democratia, trebuie sa constatam ca azi 13 decembrie 2017 cand de la orele 11 :00 am, trupul neinsufletit al regelui Mihai parcurge ultimul drum pe teritoriul Patriei Sale pe care acelasi partid care azi finalizeaza tentativa de lovitura de stat parlamentara in forma continuata, in fata careia singura pavaza ar mai putea fi doar CCR (nu Iohannis care poate doar intarzia punctul final) , , i-a interzis in 1990 cu brutalitate si miselie accesul.
    Vae victis, Vae Romania!

  3. Sorin spune:

    Ironia sorţii:
    Mihai I s-a născut odată cu pcr. Cât a trăit Majestatea Sa, s-a luptat cu comunismul. Odată cu moartea lui Mihai I, comunismul se pogoară iarăşi asupra României, sub forma iliberalismului autocrat, mascat într-o contondentă dictatură parlamentară.
    Din păcate, nu mai avem capete regale apte să lupte pentru ţară, am rămas cu ăştia.

  4. krampus spune:

    Din punctul meu de vedere Regele a murit cind a facut pactul cu PSD, un pact prin care renunta la tot ce fusese sau putea sa fie pentru foloase materiale. Au mai urmat niste ani de agonie si in final si-a lasat familia asigurata financiar. De inteles, dar cu ocazia asta a renuntat sa mai fie Rege, fie si in exil; a devenit o simpla anexa de propaganda a unui regim corupt.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Alexandru Gussi


Alexandru Gussi

Doctor în ştiinţe politice al Institut d’Etudes Politiques de Paris, Master Analiza Comparată a Ariilor Politice (IEP Paris), lector universitar la Facultatea de Ştiinţe Po... Citeste mai departe


În memoria Regelui Mihai

În memoria Regelui Mihai - Bach: Ricercar a 6 (din Ofranda Muzicală) - Andrei Vieru

E randul tau

Radu Vancu, si aici si pe alte platfome, Chapeau! Mereu imi dati speranta!

de: amanda13

la "Paradisul PSD. Un caveat"

Cauta articole

ianuarie 2018
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Dec    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)