joi, martie 28, 2024

Romania, avionul si circul national. 11 teme de reflectie – UPDATED (5)


Un accident aviatic poate fi hartia de turnesol care ne ajuta sa intelegem mai bine Romania – intre isterie si disfunctionalitate birocratica, intre inertie si impertinenta, pana la urma intre viata si moarte.

1. Cine, ce, unde, cum, cand ?

O elementara informatie trebuie sa cuprinda raspunsurile la intrebarile de mai sus – daca nu le contine, suntem in taramul speculatiilor, batem campii cu gratie, suntem pe campii…putem ajunge si la tarlaua lui Basescu de la Calarasi, dar tot nu ne lamurim care e problema si ce se poate face. Daca ar fi sa aplicam acest banal test tuturor comunicarilor care se refereau la tragedie, de la comentarii ale reporterilor de la fata locului pana la comunicarea premierului Ponta, in raspar fata de o comunicare de la seful ISU Alba, toti comunicatorii l-au picat cu brio. Am avut momente in care seful Inspectoratului de Urgenta se contrazicea cu premierul, momente in care fostul sef de la ROMATSA comunica ceva, iar expertii altceva, momente in care televiziunile se contraziceau din ora in ora, momente in care comunicatorii s-au schimbat, momente de silentio stampa (de la Guvern) urmate de momente de comunicare agresiva (gen demiterile in lant), urmata de comunicare in timp ce se urca in masina guvernamentala (Ministrul Stroe).

Am avut orice numai ce trebuie nu : putina decenta, prevenirea telespectatorilor ca anumite informatii nu pot fi confirmate si pot fi , indemnul la o prudenta in a trage concluzii, indemnul in a pune accent pe ajutarea specialistilor (gen cei de la ISU ) si nu dinamitarea lor prin demiteri la varf, amintirea unor cazuri cu procedura aferenta – analiza prelungita urmata de un verdict al specialistilor, decenta in prezentarea cazurilor, cumpatarea in isteria si frenezia colectiva. Circul TV continua, lumea este inflacarata, informatia de baza lipseste, balbele se tin lant. Demisiile vor dudui fix doua zile, subiectul se inchide, mortii se ingroapa (dupa ce scade ratingul, daca creste sunt dezgropati iar), sistemul deficitar ramane.

2. Moartea TV

Romania este tara in care a existat un breaking news in care un destept foc de la Institutul de Medicina Legala ne explica cum a extras o parte din lichidul pericardic, urmare a mortii Madalinei Manole. Disectia, se facea, practic, in direct – de unde anuntarea familiei, de unde anunt decent, de unde coordonarea cu rudele indurate in legatura cu modalitatea de prezentare publica a unei persoane decedate? In Romania mortul este bun comun – chiar daca abia s-a racit, el este disecat in direct, se fac scenarii, dezbateri (“dar de ce a fost ars regizorul Nicolaescu, nu e crestineste asa, de vina e nevasta-sa!), se incaiera in direct urmasii decedatilor (gen parintii Madalinei Manole cu fostul ginere sau rudele lui Nicolaescu intre ele). Se calca in picioare demintatea umana – de pilda o singura televiziune a respectat dorinta familiei lui Nicolaescu referitoare la intreruperea transmisiei in direct a cosciuglui, iar acea televiziune a avut serioase pierderi de rating. O fituica bulevardiera numita tabloid a prezentat osemintele Ceausestilor atunci cand au fost dezgropate, la pachet inclusiv cu celebrul guler de blana in putrefactive. Mari oameni, mari caractere!

Acum suntem in recidiva – un ziar da “breaking news” cu  pilotul Iovan, sau mai precis cu lesul pilotului Iovan intre fiarele contorsionate ale avionului. Spun chestia asta unuia care se pricepe mai bine decat mine la regulamentele mass-media, ma revolt, spun ca e ceva sub demnitatea umana, ca  nedemn de secolul XXI sa prezinti cadavre in mass-media. “In ziar poti sa pui orice, ca nu are CNA-ul ce sa faca, dar pe televizor nu poti sa o dai” e verdictul lui sec. Ca atare, probabil vom avea si mai multe, foarte multe, imagini cu lesuri, cadavre, unele in putrefactie. Vom dezgropa mortii in talk-show-uri. Ce soi de coropisnita, ce sarpe veninos, ce naparca trebuie sa fii pentru a da o asemenea stire? Unde ajungem? Vom da transmisiune in direct cu traseul cosciugului catre groapa, apoi ne vom interesa de orice posibila solutie pentru a incaiera familiile celor trecuti in nefiinta (vezi precedentul cu familiile Manole si Nicolaescu). Ah – si cand eram gata sa inchid acest capitol vad un reportaj despre Albert, fiul de 7 ani ai pilotului Adrian Iovan “care probabil este distrus de durere”, “are o suferinta crunta” – bivolii astia nu isi dau seama ca micutul ar putea, absolut din intamplare sa deschida televizorul? Asta insa nu e in presa scrisa, dar CNA-ul va dormi in continuare. “Fie-ti ingerii aproape, somnul dulce…”

3. Lipsa de reactie a institutiilor fata de victime

Imi aduc aminte de asistenta din Marea Britanie care si-a pus capat zilelor urmare a divulgarii unor informatii despre familia regala. In comunicatul oficial al spitatului, era amintita originea sa, detalii delicate si decente referitoare la modalitatea in care a venit in Regat, erau mentionati superiorii si calificativele excelente primite, activitatea sa fara repros pana la momentul tragicului accident, era mentionata familia indurerata, serviciul religios si cateva vorbe din partea colectivului. Ai senzatia ca era vorba de un OM, care a avut o viata, care a avut un serviciu, care lasa in urma niste apropiati in durere. Om care a disparut dintr-o institutie publica, in serviciul public. In Romania, despre “studenta care a murit alaturi de pilotul Adrian Iovan” s-a aflat in principal ca a facut “stop cardio-respirator”, ca avea        “temperatura corpului de 18 grade si fracturi la coloana si fracturi cervicale” (oare nu exista totusi un regim special al documentelor de la medicina legala? Nu trebuie consultata si familia? Exhibam in public astfel de detalii cand ei inca incearca sa se adune si le invartim in breaking news-uri toata ziua?) .

Romania este tara in care Institutul de Medicina Militara Bucuresti, unde studenta era in anul V, nu a reactionat pana la data la care scriu articolul. Cred ca postura cartitei este postura preferata a birocratilor cand se naste un vortex de presa de o astfel de dimensiune. Ca atare, Romania TV vorbea de Aura Ion, Evenimentul Zilei de Aurelia Ion, Antena 3 despre Aurora Ion. Singurul noroc este cu prietenii celei trecute in nefiinta si cu mesajele pe Facebook, repreluate de mass-media, institutiile oficiale dorm in pantofi sau daca glasuiesc ceva, se contrazic reciproc. (vezi si aici)

4. Habarnism guvernamental

In Romania, atunci cand au fost inundatiile si premierul era plecat din tara, a fost insarcinat Liviu Dragnea sa faca si sa dreaga (vezi detalii aici ). Acum, a fost insarcinat Gabi Oprea, va amintiti – “seful mafiei personale ale lui Adrian Nastase”. Prima masura? In loc de a spune sefului Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), institutia abilitata de a coordona situatiile de urgenta (OUG 21/2004): “de ce aveti nevoie sa va faceti munca mai rapid si mai bine?”, avem o convocare intempestiva a impricinatului la Palatul Victoria, ulterior omul si-a si inaintat demisia. Iata cum politicienii zglobii intaresc sistemul si functionalitatea sistemului pentru situatii de urgenta – spanzurandu-l in public pe functionarul care conduce acest sistem (un om care s-a implicat personal in tentativele de salvare), in principal pentru a-i salva spatele politicianului de deasupra lui. Dumneavoastra, daca ati fi rugat maine sa preluati sefia IGSU, v-ati baga? Pentru cati bani? Si ce credibilitate si functionalitate are un sistem pentru situatii de urgenta sabotat sistematic de politicieni de top, torpilat de tancuri mediatice? Una net diminuata, inclusiv pentru dumneavoastra, cei care cititi acest articol, daca (Doamne pazeste!) ati fi implicati intr-o situatie limita candva.

5. Sacalii din opozitie

Cadavrele pe care guvernul incearca sa le bage sub pres (iar un ziar sa le prezinte in exclusivitate) sunt plimbate mediatic pe toate posturile, in propriul folos politic, de opozitie. Am avut rabdare pret de exact un minut sa il ascult pe un Alin Popoviciu dezlantuit contrazicandu-se temeinic cu Gabi Firea si Petre Roman, toti mari experti in avioane. El nu mai vorbea la telefonul mobil in direct in emisiune, cum facea prin 2010,  era de aceasta data sufocat de indignare ca de ce nu isi da Radu Stroe demisia si sugera ca din cauza acestuia au murit doi oameni. Omul nu era preocupat de functionarea sistemului de urgenta in ansamblul sau – avea doua tinte: sa spuna cat de bine a procedat Blaga la un incident similar (incidentul, dupa cate am putut verifica, era in 2010, Blaga nu stiu daca era ministru in 2010), iar pe de alta parte sa il ingroape pe Stroe. Nimic despre imbunatatatirea sistemului pentru situatii de urgenta, nicio compasiune sau parere de rau exprimata pentru victime, nu am auzit condoleante adresate familiei, nu am auzit un indemn pentru mai bine. Doar ura, venin mediatic si mult cinism. Si un candidat la presedintie care crede ca cea mai prezidentiala masura ar fi, atunci cand inca nu s-a facut nici macar ingroparea celor doua victime – sa faca o plangere penala la Parchet, doar-doar il va baga cineva in seama. Curat murdar!

6. Salata din tomberon, asezonata cu sos remoulade

Intrucat tendinta centrala in mass-media este, cand toata lumea se asteapta la tot mai multe amanunte inedite despre un eveniment care nu are cum avea infinite unghiuri, sa incerci sa difuzezi orice ar putea avea legatura, aflam tot felul de lucruri care nu au legatura cu tragedia propriu zisa. Reteta este de a scoate o frunza de salata, vesteda si pricajita, de pe fundul unui tomberon de gunoi si de a-l servi cititorilor cu sos remoulade, incercand sa il vinzi drept salata proaspata. Aflam de pilda cum un astrolog angajat de cel mai la moda site monden i-ar fi prezis moartea acum nu stiu cata vreme. Iata tulburatoarea declaratie a astrologului cu capacul de tomberon in cap: “Existau alternative. Anul acesta era an de cumpănă. Vârsta lui, 55, este un număr maestru. Ca zodie, era nativ al Racului, la ora aceasta în Zodia Racului este Luna Neagră, considerată malefică, care te poate aduce într-un accident, boală sau moarte violentă”. Acelasi site, preferatul romanilor in materie de mondenitati gaseste o insotitoare de bord care il “face praf” pe Iovan, mai praf, ma intelegeti, decat a reusit caderea avionului. Sensibili din fire, cei de la Wow-biz relateaza  la cald parerea unei dudui culeasa de pe Faceboook: “sper ca (Iovan) e avariat bine si karma isi face datoria”. Un alt ziar contra-ataca cu mai vechile stiri despre viata amoroasa a unuia dintre cei cinci accidentati, era si fix momentul de amantlacuri si de alturat si nitel sex acestui accident… Tomberonul va fi, intr-o buna zi, varsat cu totul in capul romanilor, nu ne vom margini la extragerea unei frunze de salata ranceda asezonata cu salata remoulade.
7. Dramoleta demisiilor, la nivel mic si la nivel mare
Seful IGSU spune “Demisia mea este un act deschis. Am vrut să nu planeze vreo suspiciune asupra colegilor mei. Nu este corect ca eu, în calitate de şef, să las să planeze vreo suspiciune asupra celor care au lucrat în teren”. Ati inteles ceva? Act deschis? Aterizarea avionului si viata celor doi o fi un act inchis? Sau sa intelegem ca intratul politicienilor cu bocancii in activitatea IGSU a subrezit-o intr-atat incat seful a considerat ca doar demisia ii poate proteja pe subalterni? Demisia, carevasazica, este pentru protejatul subalternilor, nu al decedatilor sau al integritatii serviciului public. Nu este ceva prin care se imbunatateste serviciul public – acelasi serviciu care trebuie sa functioneze si maine, si poimaine, atunci cand exista o situatie de urgenta. A mai spus undeva ca demisia este “din demnitate”.

Seful ROMATSA spune: „De la început, s-a ştiut că sunt condiţii meteo nefavorabile, dar au plecat în această cursă umanitară. Şi faptul că a reuşit să coboare aeronava într-o zonă extrem de dificilă din punct de vedere al reliefului şi al condiţiilor meteorologice este un succes al pilotului”. La o zi dupa aceste declaratii, si-a inaintat demisia.  “Nu am nimic sa-mi reprosez. Am demisionat numai pentru linistea si stabilitatea institutiei”. Carevasazica, demisia aici nu e pentru protejarea subalternilor, ci pentru ca o entitate fara viata, institutia. Ce treaba au mortii, institutia trebuie sa aibe liniste si stabilitate. Coborarea aeronavei a fost un succes al pilotului (cat de mare a fost succesul se pot vedea in fiarele contorsionate care inca il contin pe pilot)…  Pentru posesorul acestor ganduri profunde, salariul era de 10.000 de euro pe luna. Demisionarul nu e vinovat cu nimic, zice el, iar Romatsa este institutia unde la un moment dat exista notiunea fabuloasa de sporuri salariale pentru radiatii cosmice.

Ministrul de Interne spune: “Imi reprosez ca s-a intamplat in timpul mandatului meu aceasta tragedie(….)Care celula de criza? Dar nu am avut celula de criza la minister”. Seful sau, Crin Antonescu, se declara revoltat de declaratiile ministrilor si spune ca declaratia lui Stroe este “exemplu de comunicare catastrofala”. Comunicarea catastrofala a fost facuta din masina ministeriala, in timp ce se inchide usa, cu reportofoane varate in gura ministrului – asta pentru ca politicianul roman poate da declaratii oriunde: pe hol la Parlament (toti), in fata unui pod de beton (premieri), intre doua usi, cand urca in lift (Ponta), in tramvai (Boc), in fata unui garaj (Basescu).

Observati ca ceea ce se numeste “perfect storm” in politica americana, acea combinatie de factori – faptici, mediatici, politici care devin de negestionat are o corespondenta caricaturala in Romania. Se naste o furtuna, brusc ne amintim ca la comanda Romaniei sunt incompetent patentati, incompetentii patentati pleaca stropsiti cu salariile nesimtite adunate, cu toate contractele si tinichelele de coada pentru ca alti incompetent patentati sa le ia locul, sistemul efectiv functionand dupa aceea nu mai bine, ci cu mult mai prost. Dupa care, intr-o zi, totul se sterge brusc si revenim la manele, silicoane, certuri marunte, pentru ca a da un raspuns sistemic e complicat. E si mai complicat sa schimbi ceva in urma diagnozei de sistem si sa implementezi cu succes respectivele schimbari.

8. Sindromul “nu stiu- nu am vazut- nu am auzit”

“Doamna, daca eu nu stiu decat ca a fost accident, ce vreti sa va spun?”. Acest a fost raspunsul presedintelui Romaniei si seful CSAT, desi toata comunicarea, atat cat a existat, a fost facuta pe liniile STS-ului, recte pe sistemul 112. Carevasazica, cel care ar trebui sa fie cel mai informat om din Romania nu stie nimic, nu a vazut, nu a auzit.

Nici Ponta nu stia nimic despre “martea neagra din Parlament”, nici Stroe nu stia despre celula de criza, nici presedintele nu stia despre ce se intampla in tara, nici Ministrul Transporturilor nu a fost auzit in ziua respectiva – dar institutiile statului sunt mereu la datorie, darze si decisive. Niste moti care ascultau la televizor s-au dovedit mai utili decat tot sistemul de situatii de urgenta. Aici sunt fix trei posibilitati: ori politicienii “au invartit-o politic”, adica au mintit milioane de telespectatori ca nu stiu ca sa incerce sa se spele pe maini de orice responsabilitate, ori institutiile statului nu isi informeaza in timp real beneficiarii cei mai importanti din statul roman, in ciuda unor bugete consistente, ori (si asta e cea mai probabila) institutiile au informat fragmentar, iar politicienii au raspuns haotic, schimband de la ora la ora deciziile (raspunsul de la Victoria) sau alegand strategia strutului (Basescu).

9. O frectie buna la un picior de lemn

Bomboana de pe coliva raportului guvernamental, sau mai precis una dintre cele patru bomboane, echivalentul celor patru propuneri de la finalul documentului reprezinta propunerea de realizare a unui “sistem de localizare a telefoanelor mobile asemanator obligatiilor prevazute de lege de implementare a functiei legale de interceptare”.  Traducere: acum cand toata tara sta cu ochiul pe tragedie si datorita faptului ca sistemul de navigare al unui avion prabusit in munti nu a functionat corespunzator, iar semnalul satelitului nu a putut fi decodificat la Moscova, este o idee buna sa introducem localizarea pentru fiecare telefon mobil din Romania, o mai veche dorinta a serviciilor, pentru ca, iata, momentul pare propice. Cine stie cand se va mai prabusi un alt avion si va incerca omul sa sune la 112 de pe mobil si va da exact pozitionarea intre doua localitati, insa sistemul de urgenta va fi atat de imbecil incat nu ii va putea ajuta pe impricinati timp de ore in sir, in ciuda unor milioane de euro consumati pentru niste softuri dovedite inutile? Noaptea mintii, insa este singura propunere substantiala din raportul oficial al Guvernului!

10. Filmul povestii

Merita ascultat un om care a fost implicat efectiv in operatiunea de salvare. Ii e frica sa dea nume.

11. Vizitele de protocol si incurajare

Dupa tragedii nationale, in democratiile avansate cei mai importanti oameni fac vizite de incurajare in comunitatile lovite de tragedie – in acest caz sistemul SMURD, sistemul ISU, dar si Scoala Superioara de Aviatie. Pentru ca viata sa revina la normal, trebuie incurajati oamenii si dat un semnal – si maine sau poimaine vor trebui sa zboare avioane cu un organ pentru transplant. Politicienii din acele democratii avansate mai fac niste lucruri: trag invataminte pentru viitor, vorbesc despre sisteme diferite, despre modificari sistematice, despre modalitatea in care greseala nu se va mai repeta. Isi cer scuze pentru greselile comise, eventual si le asuma. Vorbesc despre ajutorul pe care toata comunitatea il poate acorda familiilor indoliate, vorbesc despre munca voluntarilor (un voluntar era si studenta decedata) si impotanta ei, anunta donatii simbolice de la guvern pentru respectivele cauze, anunta reparatii de urgenta (aici s-ar putea repara de urgenta avionul SMURD nou care a fost inlocuit de acest avion al Scolii de Aviatie). Politicienii romani, precum niste cartite, se vor ascunde sub pamant, sa nu dea fata cu blitzurile mediatice, sa se ascunda in galerii subterane, doar-doar o reveni atentia publicului la subiecte comune. De altfel, ce vorbesc eu aici? Cota de incredere de care se “bucura” este probabil la nivelul Groapei Marianelor, deci probabil orice vizita de incurajare s-ar transforma, de fapt, intr-o vizita de descurajare.

.

Mai spun doar ca singura speranta, atat in cazul Romaniei cat si in cazul supravietuitorilor a venit de la multimea de localnici care s-au mobilizat sa ajute, total dezinteresat. Invatamintele intregii operatiuni (catastrofale) de salvare vin din interviul luat unui reprezentant al Salvamont-ului  : “Degeaba ne facem planuri, daca nu le repetam, din nou si din nou, pana cand ne iese bine. Trebuie sa devenim profesionisti, asta este!”

______________________________

Update 5

Romania este tara in care un padurar si niste amatori off-road te gasesc mai rapid decat institutiile abilitate ale statului. Zilele trecute am mai aflat de un baron local care a deszapezit fix pana la usa proprie, lasandu-si inclusiv vecinii in nameti. Cota nesimtirii a urcat tot mai sus cu Sorin Oprescu, cel care numea anumiti oameni “jicniti din nastere” si “nesimtiti” datorita modului in care si-au parcat masinile. Tot Bucurestiul statea pe loc din cauza a 200 de masini parcate unde nu trebuie. In fine, lista e inchisa superb  de un subprefect care spune ca prefectul e inzapezit si, desi se straduie de o jumatate de zi, nu reusesc a-l scoate din urgie.

UPDATE4

Un exemplu minor de amatorism, bataie de jos si superficialitate in tratarea unui grav eveniment cum e caderea avionului este citarea unui act normativ (H.G. 741/ 2008) la inceputul acestei note a premierului Oprea – vezi documentul atasat – si citarea unui cu totul alt act normativ (H.G. 471/2008) – act normativ care se refera la…Institutul de Inventica Iasi, neavand nicio legatura cu modalitatea de actiune in cazul unei catastrofe aviatice:

H.G. 741/2008 : http://lege5.ro/Gratuit/geytgnzvg4/hotararea-nr-741-2008-pentru-aprobarea-regulamentului-privind-gestionarea-situatiilor-de-urgenta-generate-de-producerea-unui-accident-de-aviatie-civila-precum-si-pentru-modificarea-hotararii-guvernulu

H.G. 471/2008 – citeste concluziile subliniate si ingrosate de la pagina 9

descarca: Nota incident aviatic

UPDATE3

Stefan spune:

Cred ca unii oameni nu mai stiu sa discearna intre ce este important si gunoi. Cand ai mult gunoi toata ziua – gunoi politic, gunoi cancan, cei care sunt platiti ca sa faca treaba trateaza problemele cu adevarat importante – de viata si de moarte, FIX la fel ca gunoiul!
In Romania se spliteaza tot mai mult 2 categorii de oameni: cei intoxicati si bolnavi de politic, functii si agoniseli, si cei normali care: “plecam in munti sa ne cautam vacile, nu vom pleca noi acum dupa 7 oameni?” Diferenta intre cele 2 categorii devine din ce in ce mai mare, lumea primilor nemaintelegand lumea celorlalti.
Ca “privitori” toleram cu mare usurinta micile cancanuri politice, mistocarelile, cancanurile sociale, tradarile si divorturile. Dar acest incident ne-a intors la baza, la viata reala. Ne-a scos din casa in zapada, pe munte, cu oasele rupte, cu hipotermia de jur imprejur.
Daca ne gandim mai bine, nici nu a fost super grav: avionul nu a explodat, oamenii traiau, semnal telefonic aveau, erau medici si stiau proceduri de resuscitare, baterie la telefon aveau, muntii Apuseni nu sunt Himalaia, nu erau stanci, vai, lupi …
Obisnuiti cu spectacolul gol, oficialitatile au jucat iar un spectacol mediatic si atat.
Spectacolele moderne de scena recomanda cat mai mult haos, cat mai multa lume implicata, cat mai mult sentimentalism, tinerea spectatorilor cu sufletul la gura, vesti haotice, jemanfishism si aparenta de ingrijorare. Cand spectatorii au obosit, 3 sateni neaosi s-au ridicat dupa soba cu lemne si au gasit rezolvarea problemei intr-o ora. Oficialitatile au uitat regula spectacolului: ca sa fie un succes pentru public nu trebuie sa dureze foarte mult, nu trebuie sa ingrijoreze publicul si trebuie sa aiba un sfarsit fericit. Nimic din acestea, doar spectacol ieftin si prost, ca o “pufoaica da crasma”!

UPDATE 2

Pentru cei care disputa interesul meu cu referire la situatiile de urgenta, le indic urmatorul articol, tot de pe Contributors : https://www.contributors.ro/administratie/vin-inundatiile-%E2%80%93-ponta-e-in-germania-pdl-istii-pleaca-in-china-bonus%E2%80%9Ccum-e-domnu%E2%80%99-sandu%E2%80%9D/

UPDATED 1

Constat cu amaraciune ca din toate lucrurile tehnice scrise in acest articol, foarte multi comentatori de mai jos (cred ca o proportie mai mare ca de obicei de talibani, avand in vedere emotia evenimentului si riscurile aferente pentru toti politicienii in acest moment) au retinut putinele referinte  – care mai sunt si echilibrate – la politicieni de top.

Carevasazica, nu a comentat nimeni despre moartea TV, despre lipsa informatiilor primare in majoritatea mijloacelor de informare, despre habarnismul guvernamental sau despre sacalii opozitiei. Nu s-a gasit niciun forumist macar sa spuna c a avut dreptate Alin Popoviciu sau mai stiu eu care vrajitoare, nu a comentat nimeni despre rostul demisiei, despre ce e de facut pentru imbarbatarea supravietuitorilor, imbunatatirea sistemelor de urgenta si despre viitor.

In schimb, comentarii garla, in special asupra punctului 8, pe care acum imi pare rau ca l-am introdus, pentru ca pare ca ar fi obturat pentru o buna parte a cititorilor ce aveam de spus.

Sa fiu mai explicit :

1.       Inspectorul sef pentru situatii de urgenta Ion Burlui (si peste el Ministrul de Interne Radu Stroe) au raspunderea principala in cazul unei situatii de urgenta, cum este situatia de fata

2.       In cazul unei situatii precum prabusirea unui avion, presedintele si respectiv vicepresedintele CSAT (adica Basescu si Ponta) sunt informati in timp real de desfasurarea evenimentelor, atat pe linie administrativa (Ministerul de Interne), cat si pe linia serviciilor secrete (ca o fi STS, pe ale carei linii se desfasurau convorbirile cheie, ca o fi SRI). Daca nu informeaza in timp real, inseamna ca serviciile pacatuiesc grav, dar din experienta avuta pe langa Premierul Tariceanu in astfel de situatii omul de legatura intra cu un plic urgent si demnitarul lasa la o parte orice altceva are de facut. Deci, a spune in public ca nu stiau este chiar mai grav decat un raspuns incropit, pentru ca ori este adevar (si atunci sistemele informative nu functioneaza) ori cel mai probabil este minciuna sfruntata adresata poporului pentru a-i absolvi de orice vina.

3.       Faptul ca demnitarul e in strainatate nu are a face, el este informat si in Honolulu prin serviciile speciale (informatii securizate in aeronava prezidentiala sau a premierului, curiere diplomatice ultra-rapide la ambasada, informarea prin agentii SPP care il pazesc, etc.) Vorbesc aici atat de Raed Arafat de la Budapesta cat si de Traian Basescu din Teritoriile Palestiniene.

4.       Pentru a preveni anumite reactii previzibile, parerea mea de fost functionar in structura guvernamentala este ca, in primul rand, treaba trebuie sa si-o faca respectivii functionari. Politicienii trebuie informati in timp real (si e grav daca nu au fost informati) si ei nu trebuie sa intre cu bocancii in activitatea structurilor formate din functionari.

Distribuie acest articol

82 COMENTARII

  1. „putem ajunge si la tarlaua lui Basescu de la Calarasi”; ca nici nu se putea sa nu se „ajunga” („haide, dom`le, am facut o gluma”) , ca doar de unde a cazut avionul pina la tarlaua „lu` Basescu” nu e decit un pas, iar intre caderea avionului si „tarlaua lu` Basescu” este o legatura clara.
    „Comunicarea catastrofala” a ministrului Stroe trebuie asociata cu „garajul lu` Basescu”, neaparat; la fel, o legatura clara.
    Si, concluzia? cre`ca ar trebui sa demisioneze dictatoru`, ca Ponta sa poata lucra linistit.

    • Trebuia sa pomeneasca de „garajul lui Basescu”. Asa cum stiu milioanele de fani si semnatari de petitii ai lui Gidea, Basescu s-a cerut singur „in garaj”, ca sa vorbeasca de acolo tzerisoarei umilite. E ca la Teodorescu pe blog. Nici ala nu respira, daca nu pomeneste de tiran.

      Nimic despre sfintul Calafat, fondatorul SMURDului si vorbitor tot la tembeliziunea turnatorului. Ce conferinte de presa? Decoratul lui Basescu, cetateanul roman de onoare, darimatorul de guverne, intitiator pasiv de „revolutii” craciuniste, dogariste si passiveuatciste, luptator impotriva capitalismului corupator de proprietati de stat, adunator de 2% si multe altele! Sa-i ridicam, inca din timpul pretios de vesnic facator de treburi pe la ministerul sanatatii, o stauie. Asa ceva n-a vazut Romania de la Ceausescu incoace. Omul fara de care nimic nu reuseste. Asteptam propuneri si popi care sa le sfinteasca. Dupa amplasarea statuii, pot, in fine, romanii adulatori sa mearga oficial sa se roage la el. Peste timp, va fi canonizat preafericit.

      • Adica Raed Arafat, salvator prin sistemul pe care l-a creat al unor mii de vieti de romani merita infierat cu manie proletara doar pentru ca a fost in direct la o televiziune care, ne place – nu ne place are cea mai mare audienta intre televiziunile de stiri ?!! Si asta este cumva direct legat de moartea in munti a celor doi oameni in ce fel?! Cum putea Arafat sa se implice altfel, concret?La final, inca o intrebare : dati-mi un exemplu concret de om in functie publica a carui rezultate sa fie mai bune decat cele obtinute de Raed Arafat si cu al sau SMURD.

        • Probabil ca o sa iasa curand la iveala si adevarul despre Smurd. Multa lume s-a prins ca e un serviciu aproape inutil, de fatada, si ca adevarata intentie a lui Arafat e una de business si interes personal si de grup.

        • Am fost surprins foarte placut de puterea doctorului Zamfir de a acorda interviuri. A fost respect pentru familia, prietenii si sustinatorii sai. A fost respect pentru familiile celorlalte 6 persoane implicate in accident carora nu le putea transmite personal gandurile lui bune. A fost respect fata de toata lumea care s-a mobilizat in cautarea lor si care au incercat. A fost respect chiar si pentru mine, ca spectator initial neutru, care am dorit sa stiu ca oamenii au fost si sunt puternici.
          Respect!

        • Dle RO, inainte de a aminti de acele „mii de oameni salvati de Smurd” ar fi bine sa vorbiti cu medicii de la camerele de urgente unde sunt adusi cei „salvati” de paramedicii de la Smurd! Cred ca ei au o alta impresie.
          Pentru felul in care s-a victimizat in acel ianuarie, doctorul de la Smurd (dar si de la Fundatia Smurd!!!!) cred ca are nevoie de toate echipajele SMURD sa-l scoata din balta imorala in care s-a balacit!

        • Termina, dom`le cu minia proletara. Gindeam, deh, ca pe masura ce nu mai intineresti, te mai maturizeri ceva, dar ai ramas, cu toate scuzele de rigoare, un adulator infantil. Bine ca, preasfintul n-a zis ca mortii sunt de vina. L-a dus capul la victime. Nici de incompetentii pe care i-a facut dependenti de hotaririle proprii n-a zis nimic.

          Raed Calafat, my foot! Acum, ca Nicolaescu cere sa nu se sperie romanii de privatizarea sistemului de sanatate, nu mai declanseaza „revolutii”. Sau nu e rost sa pice tiranul si nu e o miza? Sau privatizarea venita de la uslam e diferita de aia dorita de Basescu?

          O luminita tot mai pilpiie: a plecat DezaStroe!

      • Cel mai misto este ca semizeul sirian sustinea ca obligatorie centralizarea sistemului de urgenta. In cazul de fata padurarii si taranii par a reprezenta exact „initiativa privata”.
        Ar mai putea fi incercat un compromis: descentralizarea serviciilor catre tarani alesi in mod aleator de pe teritoriul tarii, care insa sa fie dotati cu LandRoveruri, ambulante si elicoptere tot de catre firma prietenului de la Tirgu Mures al cetateanului Calafat.

    • Dom’le daca din tot ce am scris singurul lucru retinut este garajul lui Basescu, atunci imi cer scuze ca l-am inclus si inseamna ca am scris degeaba.

      • Dom’le, daca intr-un text cu tema asta ai reusit sa pronunti de 3 ori numele Basescu chiar inseamna ca nu ai scris degeaba. Asta in cazul in care nu e vorba de ura ta sincera si dezinteresata.

        • Pai cum, Basescu e de vina…are tehnica strutului in fata garajului de pe tarlaua lui. Ce mai conteaza ce si cum…si cand? Domnul Razvan, ca de obicei se pune bine cu Antenistii…probabil pentru faptul ca ei sunt cei mai numerosi.
          Deci ati inteles? BASESCU…tot el…fara el ce ne-am face oare? Sau Antenistii? Sau orasenii??? Sa-i dam inainte.
          PS. Autorului: Da, Arafat ar trebui infierat cu manie capitalista, nu proletara pentru simplul motiv ca s-a opus unei reformari a sistemului medical doar pentru ca ii afecta lui interesele de moment. De atunci pentru mine Dr. Arafat a devenit un simplu USL-ist antenist de duzina.
          Exact ca si dumneavoastra.

      • Domnule Orasanu, daca in cea mai buna si delicata supa din lume puneti un gram de rahat supa devine de nemancat.

        Chia va da afara Alina Mungiu daca nu bagati si ceva de Basescu?

      • Nu stiu dle Orasanu, poate l-ati scris degeaba. Ura s-a transormat in prostie sau invers, sau poate s-a produs intre cele 2 un produs toxic perfect pt intunecarea gindirii. Uneori ramai total dezarmat. Traim intr-un alt fel de turn Babel .

      • Nu doar cu garajul, ci si magariile privind reactia opozitiei.
        Opozitia a facut ce trebuia sa faca, sa critice incompetenta crasa a lichelelor care, atunci cind erau in opozitie, se laudau ca au solutii, au oameni cinstiti si competenti.
        S-a dovedit ca au mintit, ca nu au solutii, nu au oameni cinstiti si competenti, dimpotriva, sunt un grup infractional organizat, au doar oameni incompetenti, mincinosi, plagiatori, corupti, infractori, puscriabili, puscariasi, incompatibili, informatori si lichele.

        • Cred ca dvs sunteti unul dintre cei doi oameni din tara care l-ar sustine pe Alin Popoviciu, dezlantuit si scuipand flacari in ziua in care cineva isi ingropa mortul , spunand cat de bine s-a descurcat Blaga intr-un alt accident (acolo cica s-au miscat in 2 ore sa gaseasca, insa toti israelienii au fost gasiti morti) si cat de prost s-a descurcat Ponta. Nu vorbea de sistemul de urgenta si cum ar putea fi imbunatatit, era preocupat sa traga spuza pe turta lui….

          • Exerciţiul militar la care se face referire, soldat cu decesul unor militari israelieni şi distrugerea elicopterului cu care se deplasau, s-a desfăşurat cu încuviinţarea conducerii armatei române. Blaga şi Popoviciu au mâncat borş – şi atunci, şi acum. Armata s-a implicat în primul rând pentru găsirea militarilor respectivi. Elicopterul respectiv nu zbura singur, de capul lui, prin Carpaţii Meridionali, mai era cel puţin un aparat de zbor lângă el. Au intrat în ceaţă/nori, unul a scăpat, altul a crăpat. Localizarea s-a făcut rapid, din aer, şi s-a intervenit cu efective de căutare din MApN şi MAI, cunoscându-se coordonatele aproximative ale locului unde a explodat şi traiectul său de zbor.
            Despre articol: nu am alte comentarii de făcut. Aţi subliniat (sper) toate greşelile care au fost comise de autorităţile din România. Am spus „sper” deoarece mă aştept şi la alte tâmpenii săvârşite de anumiţi factori politici de conducere şi care, încă, nu pot fi comunicate public.

  2. …..nu mai este nimic de comentat.
    As face doar un singur lucru: pe toți netrebnicii astia i-as duce ( sănătosi si îmbrăcati) si i-as părăsi la locul unde s-au chinuit oamenii aceia. Cred ca ar fi in stare sa se omoare între ei, ca sa-si smulga hainele unul la altul, sa nu cumva sa moara de frig. Sunt niște bestii. In seara accidentului Ponta era la B1 si-i tragea tare cu „regimul Basescu”…. . Așa i-as preleva niște organe…..

    Am trecut de curând prin comuna Horea. Este atat de săracacioasa si uitata printre munti si dealuri! Poate ar trebui sa facem si noi ceva pentru oamenii aceia, sa le trimitem si noi ceva in semn de multumire.

    • Domnule Horia, ma simt jenat de oamenii din acel sat – Horia. Nu as indrazni sa le trimit eu lor nimic pentru a nu-i jigni. Poate ca ei ne-ar putea trimite noua tuturor o cana mare cu lapte fierbinte, mai multa putere psihica si hotarare, o bundita sa ne tina de frig in regimul acesta nepasator si un maieu cu care sa ne facem focul cand vom avea nevoie. Cred ca nu intelegeti, lumea noastra – a celor care avem impresia ca detinem tehnologie si masini off-road este un kkt pe langa lumea lor. EI ne salveaza pe NOI, nu noi pe ei!

  3. Sper ca Dl Ponta si ai lui din USL sa plateasca cu varf si indesat aceasta sfidare nationala pe care le-au servit-o romanilor indignati de lipsa de reactie a celor responsabili de aceasta tragedie.
    Mai cred ca Dl Antonescu a pierdut prezidentialele din anul asta, asa cum dupa moartea de anul trecut a micutului baiat de 5 anisori muscat si omorat de cainii vagabonzi ai Bucurestiului anului 2013 Dl Oprescu a scazut in sondaje cu 20% !
    Sfadare, asa numesc eu modul in care au reactionat autoritatile statului culminand cu masurile neconvingatoare ale Premierului Ponta – practic, a platit acarul Paun, ca la noi la romani….
    In noiembrie 2013 in urma prabusirii unui mall in Letonia Guvernul leton si-a dat demisia dupa ce-au murit 50 de persoane.
    NU erau responsabilitati directe ale autoritatilor, dar si-a dat demisia tot Guvernul.
    Cati oameni trebuie sa moara in Romania ca sa-si dea demisia Guvernul pentru ca cei responsabili din partea statului roman NU au actionat?!

    • Am auzit ca primarul primarilor Independentul Oprescu intentioneaza sa doteze toate scolile din capitala cu defibrilatoare. Daca-i adevarat si reuseste…

  4. Tehnica de manipulare clara executata la cererea PNL! Tehnica are numele: Toti sunt o apa si un pamant!. Ca sa vedem totusi daca aveti si opinii, puteti fi va rog mai explicit?
    Este vinovat ministrul Stroe, sau Basescu ( impreuna cu Predoiu eventual), pentru gestionarea situatiei inclusiv dpdv al comunicarii? Nu se admite rapuns de genul: toti sunt vinovati!
    Considerati ca accidentul a avut acel grad de gravitate care ar fi impus informarea si eventual implicarea presedintelui?

    • O catastrofa aviatica pe teritoriul tarii si presedintele sa nu fie informat (si premierul!) in regim de urgenta?! Nu suntem Burundi.

      • Stimate dle. RO,

        1. Presedintele NU era in tara si…oricum ar fi ajuns, chiar daca zbura cu supersonicul mult prea tarziu.
        2. Un alt personaj se hlizea sinistru pe B1 „postul inamic”.
        Cine ar trebui sa-si dea demisia? Hmmm…
        Plus, mentiunea cu garajul in context este de o stupizenie scilipitoare. Chiar daca respectivul ar fi comunicat non-stop cu incompetentii de la fata locului cred ca ar trebui sa-i fie oricui limpede ca tot nu reuseau mai mult decat au reusit: maximul lor de incompetenta! Nu de alta, dar si daca le-ar fi recomandat ceva bun „omul din garaj”, ei tot nu reuseau sa duca misiunea la bun sfarsit, numai ca atunci, o, fericire! „omul din garaj” ar fi fost bun, iar ei ar fi putut sa incerce (macar) sa se spele. Asa…Mai mult, cine se lauda tot timpul ca e preocupat cu „TARA” si guverneaza, chiar daca respectivul „din garaj” nu-l lasa?
        Dar, nu-i asa, chiar si acum trebuie sa fie de vina, el si tarlaua fetei lui!

      • Sa o luam mai usor si sa pastram proportiile si bunul simt. Exista niste norme pentru care un accident colectiv sa fie declarat catastrofa. OK, vrem sa fim emotionali (au murit doi oameni nevinovati – este o tragedie) dar atunci de ce sa nu reactionam la fel si in alte cazuri. Acum citeva zile au murit 6 (SASE) oameni din care 3 (TREI) copii intr-un accident auto. Nu am auzit pe nimeni sa se revolte sa ceara demisii sau macar sa declare ca a fost o catastrofa! Zilnic mor oameni in accidente. Cei mai multi la fel de nevinovat daca nu mai nevinovati. Acum au murit din cauza autoritatilor? Si altii nu mor din cauza autoritatilor care nu sint in stare sa asigure o circulatie civilizata pe drumurile patriei? Sa nu itam ca o parte din vina „catastrofei aviatice” revina si unora dintre victime.
        Si ca o paranteza pentru cei care o fac – nu va cumparati telefoane smart doar ca sa faceti pe nebunii cu ele. Daca dati o poala de bani macar invatati sa le folositi optiunile pentru care ati platit.

        • Corect, dar ca sa fim corecti pana la capat: nu accidentul in sine este cel ce ar fi cerut constituirea unei celule de criza, dar dupa 3, 4 ore de cautari zadarnice cineva ar fi trebuit sa se sesizeze. Situatia de urgenta era faptul ca 5, 6 sau 7 supravietuitori cu rani grave asteptau in zadar si in conditii meteo defavorabile sosirea echipajelor. Oricum ar fi Razvan e un antibasist convins si disonanta cognitiva ii da dreptul sa puna semn de egal intre reactia tiranului si reactia fostului ministru de interne.

          Ca sa fie clar, Basescu as spus: „Doamnă, dacă eu nu ştiu decât că a fost un accident, ce vreţi să vă spun?” De aici Razvan deduce in mod genial ca Basescu nu a fost informat despre accident. „Nu stiu, n-am vazut, n-am auzit” parafrazeaza in mod 100% corect.

          Si pentru ca nu era de ajuns, pune semn de egal intre aceasta atitudine si minciuna gogonata a lui Ponta din martea neagra. Pentru ca atunci cand complotezi la decapitarea justitiei din statul pe care il guvernezi si apoi faci pe nisnaiu este acelasi lucru cu atunci cand nu vrei sa comentezi despre un accident.

        • Într-o mare măsură, DA, cei din accidentul aviatic au murit din cauza autorităților. Numai că studenta era singura nevinovată. Adrian Iovan era un ”cowboy” și orice psiholog vă poate confirma asta.

          Românii sunt crescuți cu bătăi și abuzuri psihice în copilăria mică, iar unii dintre ei dezvoltă ulterior un soi de ”gambling”, se implică intenționat în situații riscante, pentru ca în subconștient să-și demonstreze lor înșile că merită să trăiască. Again, and again, and again …

          Se pot vedea șoferi făcând asta pe șosele nu doar cu autoturismele proprii, ci chiar și cu autocare pline cu pasageri. Se pot vedea piloți făcând asta, iar pe AN-2 și pe Wilga erau o mulțime din ăștia. Și nu-i poți depista la testări psihologice obișnuite, trebuie să le urmărești comportamentul săptămâni și luni întregi, mai ales când se simt ei nesupravegheați, ca să remarci genul ăsta de pattern.

          • O, da! Suntem jenant de agresivi. Dar agresivitatea a devenit rutina zilnica incat nici nu ne dam seama. Personal, abia cand am „iesit” in lumea civilizata mi-am dat seama primele zile ca ma „buluceam” inutil, sau aveam tendinta sa vorbesc tare cu doamna de la ghiseu, sau tineam randul stresat la obiective. Da, modul de a conduce masinile difera extrem de mult. Dar ce vorbesc, traim si ne comportam ca in jungla. Suntem noi mai temperamentali sau e o problema de educate primara? (Da, poate ca pilotul a vrut sa epateze, nu putem sti. Dar dpmdv, despre morti, numai de bine).

            • „Despre morți numai de bine” e valabil dacă mergem la înmormântarea sau la parastasele respectivului. Dacă aș merge acolo, vă asigur că nu m-aș apuca să explic de ce piloții ca Adrian Iovan reprezintă un baton de dinamită cu fitilul aprins, pentru pasagerii lor.

              Dar pentru oamenii ca dvs., gata oricând să-și adopte idoli falși, asemenea explicații sunt necesare. Și dacă dvs.sunteți prea îndoctrinat de ”românism” ca să mai folosească la ceva, copiilor dvs.le vor folosi totuși asemenea explicații.

              Sigur că atunci când în urci în avion la Otopeni, n-ai de unde să știi că la manșa Boeing-ului respectiv e Adrian Iovan, dar poți alege să nu zbori cu Blue Air, dacă știi că Adrian Iovan e angajat la ei. Sau cel puițin poți avea un răspuns la între barea ”de ce?”, ”cum s-a putut întampla asta?”. Pentru că așa sunt oamenii, caută mereu explicații pentrru cele întâmplate. Și nu e nimic rău în asta.

            • Nu va datorez aceasta explicatie dar va multumesc pentru raspuns. Sunt mai cinic decat credeti si cred in destin. Nu am vreun idol, oricat incerc acum sa caut pe cineva in minte. (Imi vine in gand doar Isus si admiratia mea fata de curajul lui de a fi diferit si a se sustine intr-o societate atat de inchisa. Daca se pune.)
              Cat despre low-costuri, eu ma intind mereu cat imi permite plapuma. Cand e vorba de calatorii, imi plac mai multe si mai ieftine decat o iesire scumpa. E o problema de alegere personala.
              A, si mai cred in destin. Am facut 5 ani naveta in tinerete, o ce vremuri! Stiam ca in momentul in care am alegeam sa urc, viata nu imi mai apartinea, soferul prelua responsabilitatea. Chiar si acum, imi place viteza.
              Eh, deja e istorie accidentul de avion!

      • Catastrofa???? Domnule, nu era un avion de linie cu 200 de persoane la bord. era un avion care mergea intr-un regim special pe teritoriul tarii. Accidente de acest gen sunt relativ frecvente in SUA, Germania, Danemarca. Ca nu auziti de ele este altceva. Ma indoiesc de faptul ca presedintele e informat de asa ceva pe acolo.

        • Carevasazica, nu categorisim situatiile de urgenta in functie de natura lor (in acest caz, un avion prabusit, cel mai grav incident aviatic posibil) ci in functie de numarul de decedati. De la cati in sus alertam structurile? Si de la cati morti in sus informam presedintele si premierul?

          • Deci caderea unui avion este o catastrofa indiferent de numarul de morti iar caderea unui autoturism intr-un canal soldata cu 6 (SASE) morti nu este!! Foarte logic. Si da, exista o lege care clasifica accidentele in functie de numarul de victime. Iar vinovat de cadera avionului este pilotul care a plecat cu o aeronava incapabila sa faca fata conditiilor meteo si care nu respecta dotarile de securitate. Daca un sofer pleaca la drum cu cauciucuri de vara si da de zapada este vinovat si plateste amenda, iar daca se produce un accident este vinovat chiar daca avea 2 km/h sau statea pe loc in mijlocul drumului. De ce au plecat la ora aceea cind e clar ca nu se puteau intoarce pe lumina? Avionul era capabil sa efectueze un abor de noapte Oradea – Bucuresti? Sint foarte multe intrebari dar sa o lasam cum a cazut ca sa nu-i chinuim pe parintii singurei victime nevinovate.

            • Exact, atunci cand cazi cu masina intr-un canal, mai ai sanse…cand ai cazut cu un avion mic ai sanse infime….daca pilotul asta nu avea 16.000 de ore de zbor ci vreo 3-4.000 cat sunt suficienti pentru a pilota un Airbus de linie, poate nu scapau nici cei cinci…

            • Domnule Orășanu, cu un pilot responsabil cei 5 nu s-ar fi aflat DELOC în situația asta, puteți înțelege asta?

              Are și TAROM-ul avioane cu elice, ATR-urile, de exemplu, dar alea sunt avioane moderne, au tot motor cu reacție, chiar dacă au un ax care antrenează elicea. Epava aia pe care o pilota Iovan are motor cu carburator, exact ca la Dacia de pe vremea lui Ceaușescu. Și face gheață în carburator iarna, pe ceață, așa a rămas fără un motor, indiferent ce va zice comisia de anchetă ca să-l disculpe.

              ȘI dacă zbori ”la vedere”, cum s-a exprimat controlorul de la Romatsa, n-ai deloc ce căuta în nori, e interzis pur și simplu. Adrian Iovan amesteca VFR-ul (zborul după repere vizuale) cu IFR-ul (zborul după instrumente) așa cum avea el chef.

  5. Cred ca unii oameni nu mai stiu sa discearna intre ce este important si gunoi. Cand ai mult gunoi toata ziua – gunoi politic, gunoi cancan, cei care sunt platiti ca sa faca treaba trateaza problemele cu adevarat importante – de viata si de moarte, FIX la fel ca gunoiul!
    In Romania se spliteaza tot mai mult 2 categorii de oameni: cei intoxicati si bolnavi de politic, functii si agoniseli, si cei normali care: „plecam in munti sa ne cautam vacile, nu vom pleca noi acum dupa 7 oameni?” Diferenta intre cele 2 categorii devine din ce in ce mai mare, lumea primilor nemaintelegand lumea celorlalti.
    Ca „privitori” toleram cu mare usurinta micile cancanuri politice, mistocarelile, cancanurile sociale, tradarile si divorturile. Dar acest incident ne-a intors la baza, la viata reala. Ne-a scos din casa in zapada, pe munte, cu oasele rupte, cu hipotermia de jur imprejur.
    Daca ne gandim mai bine, nici nu a fost super grav: avionul nu a explodat, oamenii traiau, semnal telefonic aveau, erau medici si stiau proceduri de resuscitare, baterie la telefon aveau, muntii Apuseni nu sunt Himalaia, nu erau stanci, vai, lupi …
    Obisnuiti cu spectacolul gol, oficialitatile au jucat iar un spectacol mediatic si atat.
    Spectacolele moderne de scena recomanda cat mai mult haos, cat mai multa lume implicata, cat mai mult sentimentalism, tinerea spectatorilor cu sufletul la gura, vesti haotice, jemanfishism si aparenta de ingrijorare. Cand spectatorii au obosit, 3 sateni neaosi s-au ridicat dupa soba cu lemne si au gasit rezolvarea problemei intr-o ora. Oficialitatile au uitat regula spectacolului: ca sa fie un succes pentru public nu trebuie sa dureze foarte mult, nu trebuie sa ingrijoreze publicul si trebuie sa aiba un sfarsit fericit. Nimic din acestea, doar spectacol ieftin si prost, ca o „pufoaica da crasma”!

  6. Sindromul unei generatii care nu mai are rabdare ? Ori este vorba despre despre un stil „accelerat” de jurnalism ? Poti incepe o cariera de pilot la 15-16 ani ? Mai are vreun rost scoala pentru un pilot ? Când sa mai faci scoala daca te preseaza cariera ? Si pana la urma cand incepe aceasta cariera: cand te gandesti prima data la un avion, cand te urci in el, cand il conduci impreuna cu un instructor sau cand ti se acorda responsabilitatea sa-l conduci singur ?

    „Informatia” de mai jos apare in peste 50 de publicatii online care relateaza accidentul aviatic. 10 dintre aceste link-uri le puteti vedea aici. O privire rapida scoate in evidenta un element pozitiv: presa româneasca e unita, sunt publicatii de toate orientarile care se grabesc in acelasi ritm.

    „Pilotul Adrian Iovan avea 55 de ani si o cariera de aproape 40 de ani ca pilot la Tarom si BlueAir”

    http://www.mediafax.ro/social/pilotul-adrian-iovan-va-fi-inmormantat-vineri-la-cimitirul-bellu-catolic-11950559
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16464337-pilotul-adrian-iovan-inmormantat-vineri-cimitirul-bellu-catolic.htm
    http://www.gandul.info/stiri/pilotul-adrian-iovan-va-fi-inmormantat-vineri-la-cimitirul-bellu-catolic-11950553
    http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/pilotul-adrian-iovan-a-murit-in-accidentul-aviatic-din-muntii-apuseni-323571.html
    http://www.cotidianul.ro//unul-dintre-voluntarii-care-au-ajuns-la-locul-tragediei-a-realizat-primele-imagini-cu-epava-avionului-prabusit-230492/
    http://jurnalul.ro/stiri/observator/cine-a-fost-adrian-iovan-pilotul-care-a-murit-in-tragedia-aviatica-din-apuseni-659436.html
    http://www.zf.ro/zf-24/un-avion-cu-echipaj-medical-a-aterizat-fortat-pilotul-adrian-iovan-a-murit-11934661
    http://www.romaniatv.net/adrian-iovan-dezvaluiri-incredibile-ale-paramedicului-care-l-a-gasit-intre-fiarele-avionului-prabusit_122058.html
    http://www.bzi.ro/sfasietor-iata-cine-il-asteapta-acasa-pe-adrian-iovan-foto-413445
    http://oradeiasi.oradestiri.ro/sfasietorcainele-lui-adrian-iovan-max-isi-asteapta-stapanul-acasa/national/2014/01/21/

    • Da, probabil că a început cu planorism la 16 ani, iar în situația asta se poate pretinde că atunci și-a început cariera de pilot. De altfel, comportamentul de ”cowboy” al lui Adrian Iovan e tipic pentru genul ăsta de piloți, e plină aviația românească de ei și nu prea ajung să moară în patul lor.

  7. dle R. Orasanu,
    ati scris un articol care se vrea serios, dar l-ati impanat cu glumite de prost gust.
    Eu credeam ca va bazati pe efectul faptelor si nu al glumitelor; dar ma mir ca nu ati constatat ca avionul avea loc sa aterizeze pe cimpia de la Nana, dar nu a dat acceptul Basescu.

    • Nu a dat acceptul ca n-avea turn de control fiind doar intr-un simplu garaj fara ferestre. Ba mai mult, a adoptat si tehnica strutului…altfel, gatul lui lung ar fi observat ce si cum.

      • Pai da. Lucrurile incep sa se lamureasca. Ca si domnul Oraseanu, eu de la inceput am simtit ca ceva e in neregula. De ce tace Basescu… trebuie sa fie implicat cumva din moment ce era in Israel… de ce tocmai acum.

        • As pune pariu ca la o cautare gasim texte in care dl. Orasanu ii reproseaza lui TB – uneori cu temei , poate – ca isi da cu parerea cand nu este cazul .
          Cu atat mai interesanta este vina pe care i-o stabileste aici – fara sa aiba indoieli / fara sa ne explice de ce institutia Presedintelui trebuia neaparat sa se pronunte ( este cumva ” Tatucul natiunii ” ? ) / despre ce sa se pronunte ? – pentru ca a tacut .
          Tacand , TB a renuntat sa puncteze – intr-un moment extrem de propice – impotriva ” impecabilului ” dr. Ponta ( apud AMP , februarie 2012 , cred ) .
          Eu as zice ca politicianului TB nu i-a fost tocmai usor sa renunte la o asemenea ” maciuca ” politica / politicianista – si chiar ma mir ca a facut-o .
          Poate ca – similar – si dl. Orasanu putea sa faca un mic efort si sa se abtina .
          Poate ca dl. Orasanu o sa admita ca a avut o suprareactie – oricum , io ii acord din plecare circumstante atenuante , a varstei si a influentei ( greu de evitat , tot din cauza varstei ) pe care o are de suportat din partea sefei .
          Ia sa vedem , poate ca vom asista la un mic exercitiu de onestitate .
          Succes , domnule Orasanu .

          • Nu aveam pretentia sa se pronunte – aici e o alegere personala, dar institutional e musai sa fie informata si sa confirme public ca a fost informata despre situatia data, in timp real.Aceeasi situatie pt. Palatul Victoria, pt. ca sistemul CSAT nu face diferenta intre numarul 1 si numarul 2 din punct de vedere legal.

            • ” Doamna , daca eu nu stiu decat ca a fost un accident , ce vreti sa va spun ? ” .
              Pare ca stia de accident , deci fusese informat .
              Pare ca ziarista ii solicitase o opinie – dupa accident – despre reactia autoritatilor .

  8. Nu era nevoie de acest accident aviatic pentru a se demonstra că activitatea autorităților din România, indiferent de nivel, se rezumă la incompetență și politicianism. Însă articolul de față se dovedește parte a problemei, nu parte a soluției. Adică e scris cu la fel de multă incompetență și politicianism.

    Într-o zi, când România va începe să iasă din mocirla actuală, oamenii obișnuiți, la fel ca cei din Apuseni, o vor scoate de-acolo. Nu politicienii și nici ziariștii.

    Acum, sincer, domnule Orășanu: ați coordonat vreodată măcar 8 sau 10 oameni într-o activitate practică? De exemplu, să-i trimiteți cu un camion la pădure, având la ei toate actele legale necesare, să-l încarce cu lemne și să le transporte undeva? Sau orice altceva de genul ăsta, nu contează. Nu cred că ați făcut-o vreodată. Dacă ați fi făcut-o, articolul ăsta ar fi fost scris într-o cu totul altă manieră.

    Toată, dar absolut toată mass-media din România, e plină de oameni care își dau cu părerea despre orice, fără să aibă nici cea mai vagă idee despre cum se realizează o activitate în practică.

    Cât despre activitatea Romatsa, aș propune un mic exercițiu accesibil oricui: ascultați live pe Internet conversațiile controlorilor de trafic cu piloții pe un aeroport oarecare, de exemplu EIDW (Dublin) sau EHAM (Schiphol, Amsterdam) și faceți comparație cu conversația desfășurată de Adrian Iovan cu controlorii de trafic români. Demisia directorului nu este suficientă, Romatsa ar trebui desființată și înlocuită cu o instituție complet nouă, pentru că o cultură organizațională atât de greșită nu se mai poate corija cu nimic.

    • Domnule draga, de pilda in 2008 a existat un eveniment numit Start Internship, care presupunea, pe langa multe alte lucruri organizarea unui targ la Romexpo la care au fost prezente 65 de multinationale (fiecare cu 1-4 oameni) si peste 2.000 de student. Total, cam 2.200 de oameni de coordonat cu o echipa de 20-25 de voluntari. Am fost unul dintre principalii organizatori. Stiu ce presun actiunile complexe – cum trebuie sa te ingrijesti de fiecare detaliu, si mai ales cum trebuie sa ai solutii pe moment, solutii tehnice, nu gargara de a acuza pe cineva sau a te apara preventiv, cum fac politicienii.

  9. „ce naparca trebuie sa FII pentru a da o asemenea stire”
    NU
    „ce naparca trebuie sa fi pentru a da o asemenea stire”

  10. Un talmes-balmes in stilul cunoscut. Domnu’ Orasanu, matale nu ai ceva mai bun de facut? Ceva cu Harvard sau ivy league, care sa dea bine. Inteleg ca-ti construiesti cu migala propria statuie, dar nu vrei mai intai sa o faci in curtea proprie si de-abia dupa aceea sa o expui?

    • Domnu” Consonant, uite am terminat pentru moment treaba cu Ivy League si m-am mutat aici pe contributors. Nu imi plac statuile in general – asta pentru ca porumbeii….Totusi, nu inteleg ce imi reprosati punctual…daca nu va plac articolele, nu e musai sa le cititi….

  11. Dle R.Orasanu,va impartasesc in totalitate analiza pe care o faceti societatii romanesti,prin prisma acestui tragic eveniment!
    Teoretic,romanii se pricep la toate mai bine ca oricine,le dau lectii tuturor,au cele mai numeroase diplome la cele mai fragede varste,etc,etc.,doar ca practic,sunt de o rara mediocritate,si de o incompetenta desavarsita,egalata poate doar de ingamfarea de care dau dovada!
    Cele cateva EXCEPTII,oamenii de mare curaj si empatie din satul Horea,care au salvat vieti zilele astea,nu fac decat sa le sublinieze celorlalti incompetenta flagranta!!!
    Nimic nu functioneaza corect in Ro,absolut NIMIC!
    Si nici nimic nu se va schimba vreodata,atata timp cat nicio tragedie nu pare a fi suficient de grava,incat sa impuna oamenilor sa-si modifice mentalitatea,si modul laxist cu care-i judeca pe cei puternici…!???

  12. Care aeronava prezidentiala? Razvan, vorbesti pe langa, Basescu merge cu avioane de linie. Multumim stim noi cui. Ah, vrei un presedinte care sa poata sa isi exercite functia in astfel de cazuri? Poate ar trebui sa iei atitudine cand este decimata tehnica aferenta prin ordin de la Victoria.

  13. Domnule Orasanu, adevarat, ti se face scarba cand vezi cum este folosita aceasta intamplare nenorocita…si din pacate si dvs ati cazut in „capcana” , moartea TV, dramoleta si salata cu sos fitos, chiar nu au niciun sens. Va respect suficient de mult incat sa va spun sincer ce cred…ca glumitele si ruptul in figuri, iertati-ma, nu-si au rostul, cel putin eu unul nu le „gust” acum, sunt atat de amarat cum n-am mai fost de multa vreme. Fara sa vreau ma gandesc la fata aceea, o minune de copil, ca la fata mea, am si eu un baiat cam tot de varsta ei…si ochii mi se umplu de lacrimi…si de furie. Mi se rupe de demisiile lor, sau de hartoagele sub care si-au ascuns incompetenta, nu mai suport sa vad niciun politruc zicand nimic, niciun ziarist ipocrit facand rating pe sema ei. Mi-e greata.
    Vreau ca macar in posturile unde este vorba de viata si de moarte sa fie profesionisti, sa fie testate macar anual metodele si procedurile de salvare, in orice conditii…nu vreau politruci sefi de nustiuce coordonatori in cazuri de acestea, vreau specialisti antrenati, cu puteri depline, care sa nu se-mpiedice de orice bou care habar nu are pe ce lume traieste…simplu.

    • Scarba si eu fata de tot ce inseamna politicieni si mistocari!
      La institutia unde lucrez, la angajarile pe parte administrativa, in bibliografia de concurs sunt obligatorii si legile x, y, z. Pe langa partea tehnica, necesara, sunt cerute a fi stiute si principalele responsabilitati ale functiei scoase la concurs, responsabilitati stabilite de lege. Este si o fisa a postului, cine este subordonatul cui, cine ce face in anumite cazuri, pe cine contacteaza si cum procedeaza in caz de urgenta samd.
      Zilele acestea vad ca legile sunt cautate de ziaristi si citite la TV. Responsabilitatile sunt cautate tot in lege de catre ziaristi. Pasii care trebuiau facuti sunt cautati si gasiti tot de ziaristi in legi. Constituirea celulei de criza, subordonarea, raportarile, procedurile, sunt cautate si citite/stabilite tot de ziaristi din legile deja existente. Intrebarile mele acum sunt:
      1. Oare cei care detin aceste functii, stii exact care sunt atributiile functiior lor?
      2. Oare oamenii numiti politic in functii au si pregatirea necesara, tehnica si administativa?
      3. Exista fise foarte bine definite ale posturilor pe care ocupantii chiar sa le stie?
      4. Ce altceva in afara ce apartenenta politica i-a recomandat pe acesti oameni sa fie acolo, in STS, in Romatsa, in Isu?
      5. Oamenii din aceste structuri cunosc exact protocoalele pe care trebuie sa le respecte? Stiu ei ce au de facut, ce responsabilitati au?
      Citeam ca avionul nu avea dispozitiv de semnalizare. Omul de la Transporturi care se ocupa cu verificarea aceasta si care trebuia sa semnalizeze aceasta lipsa, poate fi identificat? Nu vrem sa fie dat afara, dar exista aceasta responsabilizare la nivel de om sau este disipata in institutie, nimeni si toti? Mi-ar place sa citesc despre asumari ale responsabilitatilor personale: „eu sunt responsabil cu stabilirea locatiei si nu am stiut sa folosesc softul”, „eu stiam ca avem soft de detectare dar nu aveam drept sa il folosesc fara aprobarea unui judecator. Mi-am informat seful X si el a spus ca daca nu primeste ordin direct, nu avem dreptul sa ne amestecam”, „eu sunt cel care i-am spus PM-ului ca au fost gasiti, cu toate ca nu era adevarat”, „eu trebuia sa conduc celula de criza legata de transporturi dar nu stiam ca am acest drept legal si am cedat in favoarea lui Z care parea ca stie ce face”. Pana raspunderea nu va fi personala, si nu la nivel de partid sau institutie sau adjuncti, nimeni nu isi va asuma nici o raspundere. Pana nu isi vor cunoaste toti obligatiile legale ale functiei pe care o detin, nu vom fi nicaieri in siguranta.
      (Scuze domnule Mircea M., am apucat sa dau raspuns comentului dumneavoastra si m-am cam intins).

    • Dvs nu vreti, insa politicienii vor, si folosesc taxele dvs (sau ce sifoneaza ei din ele) pentru mita electorala. Votul dvs este egal cu cel care primeste o punga de malai si niste ulei. Si uite asa, Romania merge inainte…

  14. @R. Orasanu

    1. Daca Basescu spunea ceva, era criticat; daca nu spune nimic, este criticat!
    2. Sintagma de „basist” s-a prins de multi, ca cea de chiabur. Nu vreau sa fiu chiabur, fac pe saracu’; nu vreau sa fiu „basist” fac glumite despre el si cind nu este cazul.
    3. Ceea ce nu razbate din articol este ca, undeva la esaloanele de mai jos de sub politrucimea care ocupa fel de fel de pozitii in functie de „tainul” dat, TREBUIE SA EXISTE SPECIALISTI. Probabil multi au fost dati afara sau au plecat pentru ca nu erau slugarnici cu Sefu’ sau nu dadeau „tainul”. Am aflat ca coordonatele geografice pot fi afisate „normal” (grade, min., sec.) sau in sistem zecimal. Daca cumva cineva nu a stiut sa le transforme si sa identifice pe harta locul? Pentru ca sa stiti, ca si in cele mai umile posturi trebuie sa ai pile sa te angajezi. Mai ales la stat. Iar in acest caz tot politicienii sint de vina.
    4. Si eu am colegi care pretind ca stiu una, alta etc., dar pentru ca sint favoritii sefului nu sint pusi la treaba pentru a arata ce stiu! Si este vorba de privat! Iata una din cauzele incremenirii in proiect!

  15. Eu am o mare nedumerire……pana acum ni s-a prezentat la teveuri ce sistem medical spăgist avem ….medici prinși in flagrant cu șpagă ,de la cei mai mari pană la cei mai mici ,medici care nu ridică nici măcar o seringă fără o șpaga consistentă,de la țuici,carne si țigări pană la mii de euro ,cei care operează …..bun !!!!

    Acum ,aflam dintr-o dată ce medici minunati si extraordinari avem ,dedicati meseriei ,care fac voluntariat ,pană si pe vreme proasta ,punandu-si viața in pericol pentru pacienți .

    Aloooo !!!!….asta-i din alt film ,nu-i din România .

    Dacă,pe studentă o înțeleg ,pe dr.Calu nu …ditamai purtătorul de cuvânt al unui spital celebru ,fostul iubit al Sandei Stoicescu ,mă indoiesc că dumnealui face ceva gratis ….sau acel doctor cu 2 copii mici,care si-a luat concediu fără plată ,ca să facă voluntariat .

    Ceva nu-i in regula aici si nici nu bate …..si nu bat mai multe .

    Iar ,dr.Zamfir ,supraviețuitor al unui accident aviatic,ce face???….in loc să sune la 112 ,ca orice om disperat si traumatizat ,il suna pe șeful lui ….iar la 112 ,suna dupa 30-40 de minute ….foarte interesant .

    Oamenii astia făceau o cursă clandestină,neautorizată de nimeni,pentru prelevare de organe ,din care iesea ditamai șpaga ,din acest motiv a si durat atat pana s-au pus in mișcare ,fiindca n- au știut ce să facă …..trebuia întocmit un plan pentru declarații la tv si găsirea lor fără a implica instituțiile abilitate in astfel de cazuri ….musiu Arafat ar putea să ne lamurească mai bine si cu musiu Irinel Popescu ….parerea mea este că ne aflam in fața unui caz tipic de trafic de organe,cu implicații pana la nivel ministerial si guvernamental.

    • Am sesizat si eu patosul sefei spitalului Elias, Carmen Safta, in incriminarea urgenta (in prima ora) a canaliilor de la STS, acel STS care citez din memorie „ne asculta telefoanele nonstop de nu mai poti sa vorbesti nimic in tara asta”.
      Foarte implicat a fost si seful agentiei de transplant care avea exact aceiasi tinta si care in conferinta de presa de a doua zi ne explica ca nu trebuie sa ne preocupam de soarta destinatarului transplantului si in general de misiune in sine. Tot el spunea ferm ca nu are nevoie de avionul SMURD ca mergea bine si asta.

  16. Deci s-a prabusit un avion si autorul ne sugereaza teme de reflectie: Datorita faptului ca Basescu are un teren agricol nu se va elucida niciodata cauza pentru care avionul sa prabusit. Deasemenea Basescu are un garaj unde a ascuns aparatura performanta care ar fi permis localizarea epavei in 5 minute. A dracului Basescu, tot el e de vina ca stia doar ca e un accident. Este evident ca face pe niznaiul deoarece nu conteaza unde este presedintele, poate fi si in Honolulu, el este imediat informat. Pai clar, ministerul de interne, aia de la 112, Romatza sau cum le mai zice, smurd-ul, toti astia habar nu aveau nici unde e epava, nici care e starea ranitilor deorece au transmis toate aceste lucruri catre Basescu, proces care a dus la o amnezie colectiva. Deasemenea tot Basescu e principalul vinovat. Fiind singurul care stia unde e epava a preferat sa faca pe strutul. Toti stim ca Basescu conduce ministerul de interne, nu unul Stroe cum gresit indica ziarele, deci presedintele trebuia sa organizeze celule de urgenta. Tot Basescu e responsabil cu SMURD, si nu unul Arafat cum gresit stie lumea, si tot Basescu e seful guvernului si nu Ponta.
    Acuma am ajuns la punctul unde se demonstreaza parsivenia opozitiei. Ceea ce induce un pic de confuzie. Opozitia e parsiva ca in loc sa organizeze salvarea ranitilor, ca doar opozitia conduce si MAI si guvernul, ei cereau demisia lui Stroe. De ce zic confuzie? Pai pina aici autorul a demonstrat concludent, si deosebit de logic, ca desi MAI, guvernul si SMURDUL habar nu aveau de nimic, ei l-au informat totusi pe Basescu cu precizie, desi datorita terenului agricol precizia informarii e pierduta pentru posteritate, iar Basescu trebuia sa organizeze salvarea caci el e seful guvernului. Dar si opozitia e parsiva caci opozitia trebuia si ea sa organizeze salvarea caci si opozitia e seful guvernului. Cine e pina la urma seful guvernului: Basescu sau opozitia?
    Si ca sa fie clar ca bietii guvernanti USL sint sabotati de peste tot, hopa apare si Boc care da interviu din tramvai in loc sa porneasca pe munti.
    Domnul autor ne da si un update, unde e amarit ca desi articolul incepe si se termina cu Basescu comentatorii, evident talibani, nu vor nici cum sa inteleaga ca nu despre asta e vorba. Poate tocmai de aia in respectivul update, Basescu apare iar la loc de cinste.

    • Nu ati inteles absolut nimic din articol, care are 11 puncte, niciunul referitoare la Traian Basescu, toate cu referire la sistemul de situatii de urgenta. Dar dvs ii puteti da in continuare – Basescu, Basescu, Basescu…..vedeti sa nu obositi doar, atat va rog….

  17. D-le Orasanu, felicitari, este chirurgic intr-un fel ceea ce ati descris, iar cele mai grave mi se par , social si politic, 1, 3 si 4.
    2. este macabru si rusinos, dar astia sintem…
    Cine poate, va gindi si va decide ce este de facut si, poate, de votat.
    As vrea sa remarc o relatare , este din presa si nu garantez veridicitatea desi cred in ea; se pare ca acel OM – Argentin T., respect pentru el si ai lui – care a ajuns primul la avionul prabusit, venit in Bucuresti la cimitir pentru inmormintarea copilei, ar fi zis : „lasati acum televiziunile…” sau ceva de genul asta.
    In alt loc am citit ca in timp ce procuratura ridica resturile avionului, localnicii au venit cu o cruce , un dar si o ofranda de la ei si de la sufletul lor, probabil dusa in spinare pina acolo, si , da ,au inchinat un jinars, pentru ca asa se face pomenind pe cei morti…
    Eu ii cunosc putin pe oamenii astia, am trait un timp printre ei, ii respect si ii iubesc. Vedem cu totii , cred , ce inseamna oameni, si ce inseamna , parafrazind pe dl. Active Watch Toma, „oameni”.

  18. Cred ca autorul, prin „habarnism”, a incercat sa spuna „habarnamism”.

    … dar in Romania unor intelectuali precum Ponta, Antonescu si Orasanu orice este admisibil.

    Dl. Orasanu este din pacate cit se poate de tipic pentru „intelectualitatea” plagiator-pontaista din Romania de astazi. Prin insasi pretentia, prost jucata, a impartialitatii, actori politici precum dl. Orasanu sint in realitate reprezentantii stingaci-subtili ai USL-ismului desantat.

    Platforma Contributors ar putea mai degraba sa ii sugereze autorului sa faca o cerere de angajare la emisiunea lui Mircea Badea. Prin comparatie, dl. Badea este mai cinstit, iar istoria politica a dlui Orasanu indica, dincolo de orice dubiu, ca dl. Orasanu ar putea deveni un adjunct destoinic al lui Mircea Badea.

  19. @Harald de mai sus – omul nostrum este ferm convins, inca inainte de ce va spune ancheta ca mortul e de vina. Ba mai mult, ca e singurul vinovat, din ce inteleg. Nu mai ramane decat sa inteleg si eu acest lucru si s-a rezolvat problema, nici nu mai trebuia sa scriu articolul – pentru ca sistemele de urgenta nu au legatura cu nimic. Cele 6 ore pana la ajungerea salvatorilor la cei care trebuiau salvati cred ca i le putem imputa tot pilotului. Trebuia sa faca aterizarea intr-o zona mai accesibila.

    • Asa este – sa asteptam ancheta. Problema este daca putem avea incredere in ancheta comandata de guvern. Deja au falsificat (prin omisiune) raportul initial si de fapt aceasta este a 12 tema si cea mai importanta.
      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16474202-exclusiv-informatia-cheie-scoasa-din-raportul-guvernului-despre-accidentul-aviatic-ministerul-apararii-determinat-distanta-dintre-ultima-pozitie-cunoscuta-avionului-locul-prabusirii-2-romatsa-nu-cerut.htm
      La ce ne putem astepta?

    • Regret să vă dezamăgesc, dar nu sunt deloc ”convins”. Mi-am format o părere pe baza a ceea ce-am mai văzut pe la piloți și pe la aerocluburi. Și pe baza experienței de a observa comportamentul oamenilor cărora li se încredințează viața unor pasageri. Nu e treaba acelor pasageri să știe că sunt în siguranță dacă eu îmi fac observațiile cu conștiinciozitate. Și nici nu e treaba pasagerilor să afle că ar fi mai puțin în siguranță, dacă cei ca mine nu și-ar face treaba.

      Ce fac serviciile de urgență din România nu e treaba mea în niciun fel. Dar dacă Adrian Iovan se comporta responsabil, nu era nevoie deloc de serviciile de urgență. Și într-o anumită măsură, exact asta e treaba mea, să fac în așa fel încât nu fie nevoie de serviciile de urgență. Ceea ce mi-a reușit destul de bine până acum.

    • Corect! Oricum, discutia nu a fost despre avion, pilot, plafon de nori, carburator, aprobari de zbor sau comunicari ale turnurilor de control. Ci strict despre localizarea unui avion de mici dimensiuni, cu oameni vii, cu semnal gsm, cu semnal avarie, in munti accesibili. Atat.

  20. Articolul nu are epilog.
    Eu cred ca daca azi facem un exercitiu in Campia Romana, si dam coordonate cu grade, minite si secunde plus miimi, si Est si Nord, nu poate ajunge ISU in doua ore !!!
    De ce ?!? Pentru ca nu are tehnologie, care trebuie sa fie macar la un echipaj in fiecare judet.
    Dintre organe, singurul care are GPS este Politia, care are GPS pentru topografi, adica sti unde te afli, nu unde sa te indrepti.

    Daca era cineva din echipa smart, trebuia sa foloseasca smartul personal.

    Nu inchei fara o vorba buna despre statiile TETRA, ale MAI, care inafara de faptul ca a costat 4500 sau 5700( alea cu localizare), ( si eu am doua in fiset pe care nu le-am folosit niciodata, si nici nu cred ca le voi folosi in urmatoarele secole).

    TETRA a inlocuit MATRA, si din punctul meu de vedere sunt superpenale prin inadecvare,pre inutilitate si pret baban.

    • Părerea mea e că există tehnologie suficientă în România, dar nu dispun de ea serviciile de urgență. Poliția de Frontieră are camere cu termoviziune care pot depista noaptea o siluetă umană de la o distanță de ordinul kilometrilor. O astfel de cameră montată pe un elicopter putea găsi victimele fără a dispune de coordonatele exacte.

      Dar pentru elicopterul respectiv mai trebuie și piloți a căror licență să le permită să zboare noaptea sau pe ceață, adică după instrumente (IFR). Și înclin să cred că asta e problema principală, pentru că în România am auzit mereu justificări bazate pe ”elicopterele nu pot să zboare noaptea”, când în realitate problema e a piloților, nu a aparatelor de zbor.

    • Cred că mergem un pic prea departe cu protecția. În momentul când vrei o licență de pilot sau o licență de medic (chiar dacă în România se cheamă altfel) nu mai poți să-ți păstrezi anonimatul. Tot ce se întâmplă în spațiul public e public. Intimitatea e dincolo de ușa locuinței proprii.

      • Poate ca nu m-am exprimat suficient de clar. In rapoartele de investigatie a accidentelor de aviatie, datele personale se publica anonimizat. In cazul „Apuseni” un ministru a scris o nota, care contine numele si prenumele persoanelor accidentate/decedate. Nota a fost publicata fara anonimizare. De fapt un scandal! Spatiul public poate deveni foarte brusc un spatiu privat si intim – de exemplu in caz de accident sau la spital. Dreptul la propria imagine exista chiar si in spatiul public. Oricum, nu am inteles, ce treaba are licenta cu anonimatul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro