vineri, martie 29, 2024

Starea de urgenţă şi panica: pledoarie pentru calmul civic

Atâţia dintre compatrioţii noştri au devenit agenţii patogeni ce facilitează răspândirea panicii de ameninţă coeziunea ţesutului social însuşi. Prin demagogie ori iresponsabilitate, aceste voci sunt responsabile pentru naşterea celei mai redutabile pandemii psihologice cu care naţiunea noastră se confruntă în ultimele decenii.

Cuvintele şi conceptele sunt golite de conţinut, în vreme ce analiza calmă este înlocuită de isterie şi de exaltare. Ştirile false sunt parte din mainstream. Datorăm televiziunilor şi mediului digital propagarea unei stări de anxietate ale cărei efecte, pe termen mediu, pot fi devastatoare: echilibrul este pe cale de a deveni, în România, imposibil de atins şi de menţinut.

“Starea de urgenţă” apare, în acest context al derapajului colectiv, în ipostaze diametral opuse. Pentru unii dintre noi, ea este imaginea însăşi a lichidării libertăţilor civice şi debutul unei guvernări militare, ce va dispune de bunuri şi de persoane în mod arbitrar şi iresponsabil. Pentru alţii, ea reprezintă panaceul graţie căruia toate problemele noastre se vor fi rezolvat, de vreme ce statul îşi va fi extins prerogativele, în mod semnificativ şi salutar.

Între aceste două extreme de lectură publică şi de percepţie, este nevoie să stabilim o cale de mijloc. În absenţa capacităţii elitei noastre politice de a comunica, direct şi evitând demagogia, sensurile unui concept pe care îl regăsim în constituţie şi lege, cetăţenii înşişi sunt obligaţi să regăsească acel parcurs al calmului şi al normalităţii, unicul ce ne va permite să traversăm această criză.

Stările excepţionale sunt , constituţional şi legal, gândite nu spre a lichida regimul democratic, ci pentru a oferi statului, în condiţii de transparenţă şi de predictibilitate, instrumentele de control şi de răspuns. Gradele de complexitate şi de intensitate ale stărilor excepţionale diferă, iar între starea de asediu şi cea de urgenţă distincţiile sunt esenţiale: doar în cazul primei putem asista la militarizarea activităţii administrative şi la cele mai importante limitări ale exercitării drepturilor constituţionale. Dar starea de asediu este, evident, o opţiune care nu se va lua în considerare în acest moment.

Starea de urgenţă este formula pe care statul o are la dispoziţie, spre a organiza reacţia instituţională destinată să asigure coordonarea eforturilor administrative. Starea de urgenţă nu înseamnă nici desfiinţarea constituţiei, după cum nu are drept consecinţă eliminarea garanţiilor elementare ale domniei legii. Starea de urgenţă, la care au recurs şi alte state europene, poate permite statului să intervină spre a grăbi identificarea de soluţii prin care să se evite penuria şi dezordinea. Rechiziţionarea, atât de evocată acum, este o măsură care se adoptă doar în condiţiile în care alte abordări nu pot fi găsite. Starea de urgenţă, prin natura ei temporară, nu poate conduce şi nu trebuie să conducă la abolirea pieţei libere şi a competiţiei.

Este ,aşadar, vital pentru pacea socială a acestei naţiuni ca orice dezbatere despre instituirea stării de urgenţă să evite inflamarea iresponsabilă ce poate mina fragilul nostru edificiu. Preşedintele Republicii, în calitate de şef al statului, are datoria de a iniţia şi conduce această conversaţie naţională, explicând cetăţenilor acestei ţări mecanismele pe care o asemenea stare le presupune. Preşedintele este, mai mult ca oricând, obligat să acţioneze spre a evita degradarea climatului public.

Panica este, acum, principalul inamic al României. Regăsirea lucidităţii impune discutarea, directă şi responsabilă, a semnificaţiei şi oportunităţii proclamării stării de urgenţă. Practicile altor state democratice ne pot ghida în tentativa de a adapta acest model la realităţile locale: democraţia constituţională deţine antidotul spre a imuniza naţiunea impotriva pandemiei cu care ne confruntăm.

Distribuie acest articol

22 COMENTARII

  1. Cind eram copil, la mahala, aveam un ciine care statea mai toata ziua legat in lant. Pe seara il dezlegam si-i dadeam drumu prin ulita prafuita. Alerga ca un disperat si se hirjonea, sau chiar se si… intelegti, nu pot spune ca sunt si Doamne pe aici, cu alti catei. Cind venea in curte era intotdeauna plin de capuse si purici, pe care le curatam cum puteam cu tehnologiile de atunci.

    Poate ca fiecare dintre noi ar trebui sa se gindeasca, atunci cind umbla hai hui prin multime, ca e precum ciinele meu. Desigur atunci cind are interese speciale, … intelegeti, ca sunt si Doamne pe aici, n-are de ales.

  2. Președinţia este azi instituţia intactă și legală în ţară. Mandatul obţinut de la suveran, de la cetăţeni e puternic.
    Personalul din spitale, gospodăriile comunale (apă, curent, transport, etc), personalul din supermarketuri cu alimente trebuie protejat, e în contact permanent cu alţii.

    La ceilalţi parteneri din UE.27 starea de urgenţă paralizează azi o parte a vieţii publice.

    ….”… Preşedintele Republicii, în calitate de şef al statului, are datoria de a iniţia şi conduce această conversaţie naţională, explicând cetăţenilor acestei ţări mecanismele pe care o asemenea stare le presupune. Preşedintele este, mai mult ca oricând, obligat să acţioneze spre a evita degradarea climatului public…. „…..

    Concernul elveţian Roche a primit în SUA de la autoritățile americane FDA avisul pentru un test rapid pentru detectarea virusului corona COVID-19. La Hongkong și Singapur, în orașele supraaglomerate, stoparea infecţiilor a reușit.

    Ce pregătiri a facut guvernul de la București în ultimii ani pentru cazul unei crize globale care e deja realitate? Protejarea sănătăţii locuitorilor e azi ţelul suprem. Consecinţele economice, recesiune, criza bancară/financiară vor urma (Italia). Cancelara A. Merkel, ministrul de finanţe Olaf Scholz/SPD și minisutrul economiei Altmaier/CDU au prezentat acum în mod public pe scurt și precis decizile guvernului federal la Berlin. Se va face tot posibilul din partea guvernului federal pentru protejarea sănătăţii locuitorilor (6 morţi la 3.000 infecţii) și relansarea economiei în RFG și în UE. Nu se va acţiona unilateral, se va ţine cont de partenerii în UE.27 (exportul e strategia politică și economică germană). În caz de nevoie intreprinderi private germane vor trece în proprietate statului (Suedia a făcut acest lucru cu succes la criza financiară, statul a preluat băncile private suedeze și le-a vândut mai târziu cu câștig mare). Kurzarbeit, angajaţii vor lucra ore reduse e azi un instrument sprijinit de guvernul RFG care dispune de sume mari de rezerve monetare (deficit de budget zero de mulţi ani). Ca în cazul crizei bancare/financiare 2008 cancelara Merkel (Grecia a fost salvată 2008, Italia e prea mare pentru a fi salvată 2020?) a decis hatorât și pe intelesul tuturor: micile economii la bănci sunt sigure, sunt garantate de guvernul federal, de statul RFG. Colapsul financiar/bancar a fost evitat după criza bancară/financiară Lehmann Brothers din SUA.

    Cine garantează azi la București un minim de salar pe timpul crizei și recesiunii economice, cine garantează azi micile economii ale cetăţenilor la băncile românești?

  3. Deocamdata nu ne putem pozitiona decisiv ca si modalitate de intelegere, imediat viitoare, a consecintelor epidemiei , in curs de desfasurare , numita coronavirus . Ar trebuii ca noi toti sa fim de o sinceritate absoluta atunci cind prezentam ,fiecare acolo unde se afla , ceea ce se intimpla . Deocamdata nu putem spune – cu mina pe inima – este o situatie tragica – .Se pare ca in CHINA (focarul initial )situatia se normalizeza . Italia este a doua tara lovita masiv de acest coronavirus ,dar nu stim cu exactitate ce se intimpla in societatile inchise cum ar fi IRAN ,RUSIA si altii , unde accesul la informatie este cumva oprit .In Romania, in acest moment , nu se inregistreaza decese ci doar persoane ce sunt bolnave sau depistate ca purtatoare de coronavirus . Sinceritatea ne obliga sa aratam ca numarul de persoane afectate si decedate nu este pe mapamond foarte mare . Totusi -rata de mortalitate – calculata stiintific este foarte mare comparativ cu o gripa obisnuita , asta nu inseamna ca aceasta rata a mortalitatii este acum un motiv de panica . Totul se poate opri curind si totul poate fi reluat , ca activitarte sociala ,din locul reprezentat de momentul declansarii epidemiei .In acest moment de cumpana pe intreg mapamondul ,doar UE poate garanta (daca criza nu se agraveaza si coronavirusul nu se transforma intr-un ucigas total ) veniturile de avarie ale populatiilor si poate lua masuri de stopare a declinului economic . Asta inseamna ca doar UE poate face fata unei crize economice . M.B. a facut pasul gresit exact cind nu trebuia , iar America deja arunca responsabilitatea de colo -colo – .Abia acum o sa realizam ce inseamna unitatea noastra in UE. Abia de acum inainte vom constientiza ce inseamna UE pentru noi toti ca si noi toti pentru UE. Doar asa intelegem cuvintele -Liberté, égalité, fraternité- si chiar acum cind citim si vorbim cu totii , involuntar acceptam aceste minunate vorbe .

  4. „Starea de urgenţă este formula pe care statul o are la dispoziţie, spre a organiza reacţia instituţională destinată să asigure coordonarea eforturilor administrative. ”

    Dap! Doar că statul român este captiv!

    Nu putem uita că majoritatea parlamentară este PSD-ALDE-UDMR (prin voința poporului, din 2016), cea care a încercat desăvârșirea statului mafiot, prin subordonarea politică deplină a justiției și impunitatea cleptocraților. Și în bună măsură a reușit.

    Nu putem ști cum va acționa guvernarea cleptocratică în condiții de urgență, sau necesitate. Dacă nu au avut scrupule, au ignorat Constituția (cu sprijinul complice al aservitei CCR și al unei părți consistente dintre magistrați), în vremuri „normale”, în condițiile stării de urgență sau necesitate o guvernare autoritară este foarte posibilă.

  5. E bine venita discutia despre starea de urgenta. Impresia mea este, dupa ce am studiat putin sectiunea despre Coronavirus a Guvernului, ca o gandire si un plan de masuri nu exista, ci doar masuri disparate. Mai mult, informatia este foarte putina, ceea ce da apa la moara institutiilor media care provoaca panica. Starea de urgenta presupune un set de masuri care trebuie sa fi fost pregatite dinainte. Pe de alta parte, fiind noi un popor oarecum nedisciplinat, avem nevoie de ceva constrangere pentru a ne face datoria ca indivizi.

  6. Circula destule stiri false. Nu le reproduc.

    Sunt forte (fie statale, fie cantonate sociale) ce doresc sa provoace panica.

    Cred ca este de datoria fiecaruia sa lupte cu dezinformarile. Lupta cu pandemia este o obligatie a fiecaruia, nu doar una a statului.

  7. Eu cred ca v-ati dus prea departe cu analiza. Se discuta de declararea starii de urgenta ca sa putem face si noi niste achitii mai lejer, ca vin acum alegerile si ne plange puradeii de foame… ati vazut cum merg in Bucuresti la misto masinile spaland strazile pe mijloc, ca unde e noroiul strans, la rigola, oricum nu pot ajunge, ca sunt masini parcate? Intrebati de curiozitate ci ce se spala si cat costa…

  8. Ce poate face Iohannis, realmente, prin tacerile lui pline de inteles?

    Hai sa fim seriosi si sa ne pazim aproapele, suntem complet singuri, statul roman lucreaza numai pentru sine, cum face de 30 de ani.

    Suntem tot ce avem.

  9. Pledoaria autorului abunda in generalitati si enunturi vagi de tipul ” undeva , candva, cineva a spus ceva ” :

    “ Atâţia (s.n.) dintre compatrioţii noştri au devenit agenţii patogeni(s.n.) ce facilitează răspândirea panicii de ameninţă coeziunea ţesutului social însuşi . Prin demagogie ori iresponsabilitate, aceste voci sunt responsabile(s.n.) pentru naşterea celei mai redutabile pandemii psihologice cu care naţiunea noastră se confruntă în ultimele decenii. “

    Fara suparare, care sunt acesti agenti patogeni ?

    “ Cuvintele şi conceptele sunt golite de conţinut, în vreme ce analiza calmă este înlocuită de isterie şi de exaltare. Ştirile false sunt parte din mainstream. Datorăm televiziunilor (s.n.) şi mediului digital (s.n.) propagarea unei stări de anxietate ale cărei efecte, pe termen mediu, pot fi devastatoare: echilibrul este pe cale de a deveni, în România, imposibil de atins şi de menţinut (s.n.) .”

    Care sunt acele televiziuni si despre ce fel de mediu digital vorbiti ?

    “ Este ,aşadar, vital pentru pacea socială a acestei naţiuni ca orice (s.n.) dezbatere despre instituirea stării de urgenţă să evite inflamarea iresponsabilă(s.n.) ce poate mina fragilul nostru edificiu.”

    Nu “ orice dezbatere” . Nu putem arunca in aceeasi oala o dezbatere oficiala in Consiliul de Aparare al Tarii, in Guvern, etc. ( unde exista obiective precise si sunt respectate reguli …) cu o “dezbatere” la Antena 3 care are cu totul alte “ obiective” si “ reguli”.

    “ Panica este, acum, principalul inamic al României. Regăsirea lucidităţii impune discutarea, directă şi responsabilă, a semnificaţiei şi oportunităţii proclamării stării de urgenţă.”

    Desigur , dar panica si starea de urgenta sunt lucruri diferite, deci intrebarea ar fi ce se poate face pana la proclamarea starii de urgenta.

    Problema este ca ceea ce autorul numeste ” calm civic” nu depinde numai de cetateni ci si de o stare indusa de instantele aduse in discutie.

    Aici ne-ar putea ajuta exact specialitatea autorului respectiv Constitutia Romaniei (http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=339 ). Unul din articolele ei (art. 31 (4) ) se refera exact la situatia in care ne aflam acum in care unele din acele instante il incalcă cu nonşalanță (https://sergiusimion.blogspot.com/2020/03/antena-3-induce-panica-si-comunica.html).

  10. Tot psihicul nostru infantil ne-a facut victimele sigure ale bolshevicilor de atat amar de vreme ! E timpul sa lucram putin al acel psihic ! #vinvremigrelepentru tampiti !

  11. In Italia si Spania s-au luat masuri pentru limitatea deplasarii pe strada pentru ”strictul necesar”. Adica ai voie sa iesi din casa, sa interactionezi cu (minim) 20-30 persoane la locul de munca, sa mergi la supermarket la cumparaturi, sa te deplasezi cu metroul, autobuzul, tramvaiul sau orice alt mijloc de transport. In toate aceste cazuri, riscul de a fi infectat sau de a infecta pe altii este foarte ridicat.
    In schimb nu ai voie sa te deplasezi cu masina in afara orasului decat ”cu bilet de voie”, adica cu permis de libera circulatie, asta desi riscul de infectie intr-un astfel de caz este extrem de mic.

    Si atunci care e logica masurilor de tip ”lege martiala”? De ce as avea incredere ca statul luand astfel de masuri imi doreste mie binele? Desigur legea va fi respectata mai degraba de frica amenzii, decat de frica virusului ”ucigas”.

  12. Pentru mine cateva lucruri au fost surprinzatoare:

    -nivelul intelectual atat de redus al cetatenilor
    -isteria generalizata, fara precedent, e foarte suspecta.
    -usurinta cu care s-au lasat indusi in panica de mass media, atat ei cat si politicienii
    -rautatea cu care se trateaza oamenii intre ei (bastinasi vs diaspora, zone infectate vs restul etc)
    -prostia din spatele unora dintre masuri, care practic incurajeaza neraportarea (decat sa fie carantinati in containere, 90% vor prefera sa ramana bolnavi in casa)

    Cel mai tare cred totusi ca m-a surprins usurinta cu care se transmite ISTERIA si PANICA in masa, cu aportul direct al autoritatilor si al media. Pentru cine a urmarit varsta celor rapusi de boala, fapt mentionat doar in trecere de media, sunt in majoritate persoane foarte varstnice (75,86, 90, 91) si /sau cu comorbiditati destul de serioase.

    Marele pericol este a-ti expune bunicii / parintii si de a colapsa sistemul sanitar prin prea multe cazuri de contaminare simultana, asta ar trebui explicat publicului nu rezolvi nimic cu „amenzi, amenzi”, pentru ca empatia poate avea rezultate mai bune decat orice amenintare. Si cine va mai da amenzi cant vor fi 500.000, 1 milion, 4 milioane de cazuri?…

    Pentru cei mai in varsta de pe aici, poate va mai amintiti cumplita gripa care a bantuit si Romania undeva prin 2002-2004, in care toti eram cu febra si tuse la cateva luni dupa. Nu era atata internet, nici atata isterie, care se simtea mai bine mergea taras in bucatarie sa puna de un ceai. Sa fiti siguri ca exista marea probabilitate ca respectiva „gripa de sezon” sa fi fost chiar SARS 1, dar daca nu ne isterizau atat televiziunile de unde sa stim?…

    Raman la parerea ca exista o isterie media fara precedent si fara fundament, e doar o gripa nasoala care oricum isi va mentine cursul firesc de crestere, atingere varf si scadere, masurile aplicate vor salva temporar vietile unui numar nedeterminat de batrani si persoane imunocompromise (gest firesc, suntem oameni!) dar vor avaria iremediabil economia, cu efecte sociopolitice imprevizibile. Exista totusi riscul ca pe termen lung cura sa fie mai rea decat boala.

    Inca ceva: mortalitatea e 3-4% din cazurile CONFIRMATE. Asta inseamna persoane care s-au simtit suficient de rau cat sa caute ajutor medical sau persoane deja internate pentru alte probleme. Sunt absolut convins ca toate cazurile usoare trec neraportate, ceea ce ar scadea mortalitatea reala destul de mult (sub 1%?).

    Nu ar strica dupa ce trece nebunia sa se ridice cateva spitale tinute sub cheie si in tzipla, cu probe anuale de functionare, doar pentru pandemii de genul. Mastile si costumele hazmat etc au termene de garantie destul de generoase. Si poate nu ar fi o idee rea sa nu ne mai alungam intelectualii din tara?

    • Eu nu am vazut nicio isterie. Exista persoane- nu multe – cuprinse de o teama a foametei si altele cuprinse de teama de imbolnavire. Dupa cum exista si iresponsabili. Dar nici vorba de panica.

      Poate spre surprinderea unora, autoritatile statului s-au comportat foarte bine iar multi ceteteni au inteles ce era de inteles – anume ca nu infectia e o problema, ci mortalitatea ridicata in randul varstnicilor. Ca si presiunea imensa asupra sistemului de sanatate, care ar putea trata usor 100,000 de cazuri in 2 luni, dar foarte greu in aceeasi saptamana.

      Coronavirus nu e o problema a sanatatii, ci una a sistemului de sanatate si a econmiei, ambele cu o rezilienta scazuta din lipsa versatilitatii.

      Dar asta e peste tot in lume. Iar pana acum atat cetatenii cat si statul au dat dovada de responsabilitate. Nici eu nu credeam asa ceva, dar uite ca s-a intamplat.

      • Intru totul de acord. Presa a mai luat-o pe aratura, dar sa fim seriosi, nici asteptarile nu erau cine stie ce.
        Din ce mi s-a intamplat, as zice ca persoanele in varsta (80+) inteleg cel mai greu despre ce e vorba. Sunt ingrijoarte in continuare pentru cei mai tineri si se expun, considerand ca ce mai conteaza la anii lor. Ori fiindca se cred caliti si ca nimic nu o sa li se intample.

    • „Pentru mine cateva lucruri au fost surprinzatoare: – nivelul intelectual atat de redus al cetatenilor”

      Daca ati fi lucrat cu cetatenii in calitatea lor de clienti, pacienti, debitori, petenti etc surpriza ar fi fost, probabil, zilnica. Ramane speranta. :)

  13. Cred ca panica si angoasele unei bune parti a populatiei in raport cu iminenta stare de urgenta nu pot fi separate de lipsa de incredere si de ruptura profunda dintre statul roman si cetateni. Dati exemplul altor state europene care au instituit starea de urgenta, dar una e sa ai stare de urgenta intr-un stat democratic si functional ca Franta sau Austria, de exemplu, unde stii ca autoritatile sunt intr-o proportie covarsitoare competente si bine-intentionate, si cu totul alta e sa ai o stare de urgenta instituita de autoritatile romane corupte, incompetente si iresponsabile pe care tot avem ocazia sa le „admiram” zilnic de vreo 30 de ani. Pe mine ma ingrozeste, de exemplu, ideea de a acorda puteri sporite jandarmilor criminali, care, acum un an si jumatate, au ciomagit si gazat zeci de mii de romani pasnici. Ori politistilor indolenti si incompetenti, cum au fost cei de la Caracal sau Galati.

  14. V-aș ruga să comparați comunicate ale diverselor instanțe de judecată.

    Un exemplu de diferențe(din cât am înțeles) : unele propun declararea ședințelor nepublice (deci persoanele care cred c-au vreun interes în anumite procese despre care poate-au aflat întâmplător nu vor mai avea deloc contact cu situația fără a putea să-și remedieze situația), altele, nu dar ar putea limita accesul publicului (caz în care ulterior se va putea invoca cu succes imposibilitatea împotriva voinței de a acționa/lua la cunoștință etc.), altele nu punct.

    Așa că revine în discuție dosarul electronic DISPONIBIL ORICUI după eventuala anonimizare cerută de vreo parte (și acceptată de judecător).

  15. Criza creata artificial
    2010 USA au avut 60 milioane imbolnaviri de gripa porcina. Exact ca acum, un coronavirus „nou” , fara vaccin . 300 000 spitalizati. 12 000 decese. Nici o panica si nici o criza . Nici un oras pus in carantina.

  16. Ce este deosebit de important este ca cei care se inbolnavesc adica prezinta analiza pozitiva sunt de regula proveniti din cei aflati sub observatie(monitorizare) la domiciliu(cca15600)sau in carantina institutionalizata (cca 3000), la noi fiind 158 si cu o rata foarte buna de vindecare cca 6% fata de sub 1% in tari cu rate insa mai mari de inbolnavire. Este un aspet pozitiv.
    Dar ce vreau sa subliniez este ca daca din exteriorul acestui esantion nu ar mai intra cazuri suplimentare (o ipoteza extrema dar realizabila intr-o proportie mai mare sau mai mica) atunci putem presuune ca in cca 10-15 zile dupa ce inca un anume numar se vor mai inbolnavi (pozitiva mai bine spus ca pot fi si pozitivi fara simptome deranjante) eidemia la noi va cam dispare.
    Sa dea Dumnezeu!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ioan Stanomir
Ioan Stanomir
Profesor de drept constituţional la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti, specializat în domeniul dreptului constituţional.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro