Home » Opinie » Citesti:

Un pedofil periculos ar fi cercetat în spatele gratiilor. De ce arhiepiscopul Teodosie este în stare de libertate ?

Gabriel Andreescu mai 23, 2020 Opinie
44 comentarii 4,662 Vizualizari

În ziua de dumnincă, 16 mai a.c., arhiepiscopul Teodosie a împărtășit mai mulți enoriași conform ritualului cunoscut: luat vinul cu lingurița, aceasta pusă în gură, șters cu prosopul, apoi din același vin cu aceeași linguriță, sters cu același prosop, la rând, adulții și copiii, unii foarte mici, purtați în brațe. La sfârșit, preoții au băut, pe rând, din vinul de împărtășanie și s-au șters cu prosopul pus la comun.

Era exact ceea ce s-a cerut să nu se facă. Dacă lingurița ajunge în gura unei persoane infectate de virus și apoi în vasul cu vin, toți cei care urmează vor fi infectați. Orice împărtășire conformă cu ritualul tradițional este un posibil focar de răspândire a epidemiei. Susținerea că împărtășania nu poate infecta pe motiv că „este sfântă” rămâne o bazaconie pe care nicio persoană cu responsabilități (publice, față de familie etc.) nu are dreptul să o ia în serios în îndeplinirea îndatoririlor. Lucrurile sunt atât de limpezi încât nu ar fi nevoie de „confirmări” ale pericolului generat de ritualurile religioase în perioada pandemiei. Amintesc totuși că anterior manifestării ostentative de la Constanța, în Italia, Coreea de Sud, Grecia, Bulgaria, Statele Unite, nerespectarea regulilor de către culte sau grupuscule religioase produsese victime și dusese la deschiderea unor acțiuni penale. La noi, exemplul simbolic al îmbolnăvirii și decesului arhiepiscopului Pimen după infectarea sa cu coronavirus a fost tratat de BOR cu multă discreție.

Acțiunea arhiepiscopului Teodosie a constituit evident o sfidare. Avea precedente. La jumătatea lunii martie, arhiepiscopul Teodosie împărtășise sute de persoane, deși pandemia fusese declarată oficial, autoritățile preveniseră asupra cerințelor stării de urgență iar președintele Iohannis anunțase semnarea decretului pe 16 martie. Intenția de înfruntare a măsurilor de combatere a pandemiei a fost atât de flagrantă, încât în numele asociației Solidaritatea pentru Libertatea de Conștiință, neobositul Emil Moise a depus un denunț penal împotriva lui Teodosie și Arhiepiscopiei Tomisului „pentru săvârșirea infracțiunii de zădărnicire a combaterii bolilor infectocontagioase”. (Alte trei persoane aveau să facă o plângere împotriva preoților și călugărilor care la 22 martie 2020 au folosit o aceeași linguriță de împărtășanie la slujba ținută în fața Catedralei Mitropolitane din Cluj.)

Pe 23 martie 2020, Direcția de Sănătate Publică Constanța a solicitat Arhiepiscopiei Tomisului interzicerea pe teritoriul de jurisdicție a ritualului împărtășiri cu o singuiră linguriță. În virtutea prerogativelor DSP în cadrul instituțiilor de punere în aplicare a ordonanțelor militare, adresa Direcției reprezenta „un ordin”. Arhiepiscopul Tomisului i-a răspuns cu o suverană insolență: adresa DSP „pare a fi fost scrisă de Emil Moise”; reprezentanții DSP ar fi trebuit să știe că o eventuală discuție asupra desfășurării ritualului religios trebuie purtată cu Patriarhia Română și cu Sinodul, nu cu el. Or, la 11 mai 2020, Sinodul BOR a hotărât întreruperea împărtășirilor o perioadă de timp pentru a nu afecta combaterea pandemiei.

Până când imunitatea înalților ierarhi ai BOR?

Totuși, arhiepiscopul Tomisului a recidivat. Imaginile filmate la slujba din 16 mai, la Catedrala Episcopală din Constanța, subliniau supunerea copiilor la ritualul periculos. La o a doua slujba religioasă, din 17 mai, Teodosie i-a întâmpinat pe ziariști anunțându-i cu „au venit degeaba” deoarece copiii fuseseră împărtășiți cu o zi înainte, că în fiecare biserică se împărtășesc copiii, dar pe ascuns și că astfel vor proceda și în viitor. Copiii au ajuns un fel de pradă pe care ierarhul îi folosește pentru a-și afirma poziția de putere în raport cu autoritățile publice, cu societatea românească și chiar cu BOR.

Noile acțiuni ale arhiepiscopului Teodosie i-au motivat din nou pe profesorul Emil Moise și asociația pe care o conduce să sesizeze Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța. Arhiepiscopul și Arhiepiscopia au fost denunțați de continuarea săvârșirii infracțiunii de zădărnicire a prevenirii și combaterii bolilor infectocontagioase, de săvârșirea infracțiunii de instigare publică la săvârșirea de infracțiuni și a infracțiunii de comunicare și răspândire de informații false. Cum infracțiunile sunt repetate, iar Teodosie a anunțat continuarea lor, s-a cerut luarea măsurilor preventive – care includ cercetarea în stare de reținere. La 19 mai, Parchetul a trimis cauza către Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism.

Până astăzi, sistemul de justiție l-a apărat pe arhiepiscopul Teodosie. În urmă cu ani primise mită pentru înscrierea ilegală a unui tânăr la Facultatea de Teologie a Universității din Constanța. Predarea banilor fusese filmată, existau actele contrafăcute, însă cazul s-a închis. În 2019, instanțele judecătorești l-au exonerat încă o dată, cu privire la fraudarea banilor europeni. Probele erau din nou irefutabile: falsificase documente și dăduse declaraţii, inexacte ori false. Judecătorul Curții de Apel Constanța, care l-a achitat, Cristian Deliorga, avea să ajungă peste doar câteva zile judecător la Curtea Constituţională, propus de către PSD.

Impunitatea fusese o caracteristică a regimului politic creat în anul 1990. Până tîrziu, în anii 2000, părea că nimeni nu-i poate trimite după gratii, pentru infracțiunile lor aproape la lumina zilei, pe afaceriști din categoria lui Dan Voiculescu, Sorin Ovidiu Vântu, George Becali, ori politicieni precum Adrian Năstase, George Copos sau Liviu Dragnea. Or, fenomenul imunității este absolut nefast. O societate în care persoane și grupuri sunt deasupra legii rămâne în subdezvoltare. Chiar și cu înaltul nivel al corupției în România, faptul că astăzi afaceriștii și politicienii răspund pentru malversațiunile lor reprezintă un salt civilizațional.

Rămâne însă cealaltă imunitate, a înalților ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române. Acțiunile arhiepiscopului Tomisului merg în aceste zile până la a provoca o criză societală. Punerea în pericol, deliberat, a sănătății și vieții unor copii este de neiertat. Arhiepiscopul Teodosie trebuie pus urgent, cel puțin sub control judiciar. O țară care nu-și apără copiii, lăsându-i prada unor puternici iresponsabili, este o țară subdezvoltată moral.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "44 comments" on this Article:

    • victor L spune:

      Daca “fapta nu este prevazuta in legea penala”, atunci trebuie sa tragem o concluzie logica: exista o lacuna (daca numai una :D ) in codul penal.
      Asta trebuia s-o stie avocata care a facut plingerea, alaturi de deputatul Ungureanu.
      NB,
      desigur, eu condamn asemenea practici din partea mai marilor Bisericii.

      • Emil Moise spune:

        Poate fi data si o alta interpretare articolului respectiv din Codul penal astfel incat, in aceasta perioada de pandemie, faptele sa fie sanctionate penal. O voi folosi in plangerea pe care o vom deoune impotriva rezolutiei de la Constanta. Rezolutia este similara celei de la Cluj, doar ca e impotriva lui Teodosie pentru fapte identice comise cu o saptamana inaintea preotilor din Cluj, Eu am depus imediat denuntul, in numele asociatiei pe care o reprezint, Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta.

  1. itamas spune:

    dece trebuie comentata o inegalitate,cei in drept s a actioneze si sa puna capat aqbuzurilor,.

    • sionescu spune:

      @itamas: “cei in drept s a actioneze si sa puna capat abuzurilor.”

      Acţiunea cerută de tine este aplicabilă statului de drept. Însă, în România, cei care ar trebui să pună capăt abuzurilor nu stau drept, ci stau aplecaţi după săpun, în faţa preoţilor BOR.

  2. Paul Butoi spune:

    Pentru ca este cunoscut drept ” Teodosie Spagoveanu ” ?

  3. George Coman spune:

    Să mă ierte Dumnezeu, dar noi amărâţii de ortodocşi căldicei chiar am avea nevoie de o astfel de execuţie publică a ÎPS Teodosie, condamnarea lui la închisoare ne-ar mai trezi un pic din adormirea in care băltim.

    Altfel, e un rezultat remarcabil pentru un dizident anti-comunist sa scrie un astfel de titlu demn de anii 50! Acum inteleg mult mai bine de ce unii calugari, dupa caderea Prematur Impuscatului, s-au bucurat o zi, dupa care s-au intors la lucrarea curatirii sinelui de patimi mai abitir ca inainte.

  4. Alex spune:

    Teodosie spagoveanul tine încă o data pastele… Pb ca îl învie pe Pimen elicoptereanul turnător

  5. Dhd spune:

    Și, cu toate acestea, cum se face ca atât Constanța, cât și Cluj, nu înregistrează un număr semnificativ mai mare față de restul județelor? Pe principiul dvs., ar trebui ca sutele de împărtășiți sa fi creat o a doua Suceava. Pe de alta parte, aștept și un articol în care sa cereți aplicarea legii în cazul cozilor enorme din vămi și a inghesuielii oamenilor. Acolo nu vi s-a părut nimic în neregula, nu? Pana la urma, în Europa au apărut focarele de la meciuri de fotbal (Italia), marșuri de 8 martie (Spania) sau concerte (UK). Asa ca dați dovada de mai multa echidistanta în prezentarea faptelor… Și mai este ceva: un credincios care se împărtășește, o face datorita semnificației pe care o are împărtășania pentru el, nu ca sa bea vin și sa mănânce pâine, cum o vede cineva din afara cultului. Iar pentru credincios, semnificația impartasaniei excede raționamentul dvs., pentru ca altfel ar transforma momentul într unul banal.

    • dinfranta spune:

      Estul Frantei a fost in aprilie si ramine inca o zona puternica de infectie datorita unei adunari religioase. Acelasi lucru recent in Germania :
      https://fr.yahoo.com/news/allemagne-quarantaine-contaminations-apr%C3%A8s-messe-135949571.html
      Romania o fi altfel.

      • Alexa spune:

        Din pacate, chiar daca acea adunare religioasa a avut loc in estul Frantei, oamenii veneau din toata Franta si din tarile vecine, si s-au intors ( multi dintre ei contaminati) in regiunile de origine. 2500 de persoane au participat la aceasta adunare, imaginati rezultatul!
        Asta ce a general o mare parte din cazurile de covid19 la nivel national si nu numai. Franta, cel putin, ar fi avut mult mai putine cazuri si decese fara adunarea asta de la sfarsitul lui februarie,

      • AT spune:

        Sigur, pentru cei care gandesc logic mai ramane de demonstrat daca infectiile numeroase se datoreaza intalnirilor religioase sau intalnirile religioase devin suspecte si sunt scose la suprafata unde sunt multe infectii.

    • Victoria spune:

      @Dhd
      Sigur ca aveti o anume dreptate in cele ce scrieti.
      Dar: “two wrongs don’t make a right”, adica= Doua rele nu fac una buna=. Mereu, vorbind despre ceva negativ, se va gasi SI altceva negativ de mentionat.
      Asta nu inseamna ca subiectul mentionat initial, nu trebuie dezbatut si comentat, eventual acuzat; ca in cazul de fatza.
      Apoi, in unele situatii gresite (de la vama sau din alte partzi) s-au luat masuri sau persoane vinovate si-au dat demisia.
      Arhiepiscolul Teodosie repeta si IAR REPETA actiuni contra Directivelor de Urgenta ale Pandemiei actuale.
      Patriarhia se delimiteaza ff slab si ineficace de actele preotului Teodosie, iar lui nici ca-i pasa.
      Nimic nu i se intampla, e STAT IN STAT! REPETA si inventeaza noi incalcari ale Ordinelor de Urgenta, acceptate SI de BOR,// incalca si canoane Bisericesti =unde e scris sa faci doua Slujbe de Inviere??Mutatis mutandis, putem ajunge la absurditati! daca ploua la Inviere, nu-i nimic, repetam..si iar repetam. ca @asha zic eu@!!! desi fara acoperire Canonica si Sobornica. (si cate Inaltari facem, daca avem DOUA Slujbe de Inviere?) etc.
      In fine ca, afirmati: “un credincios care se împărtășește, o face datorita semnificației pe care o are împărtășania pentru el, nu ca sa bea vin și sa mănânce pâine,” Aveti dreptate dar pot fi multimi de copii, care nu pot aprofunda spiritual Impartasania ci, o fac pentru ca asa zice mama, bunica.
      Oare acestia, sau adulti cu credinta f slaba nu sunt expusi imbolnavirii?
      Cum ii triem? Cum ii selectam/alegem?

  6. Vasile Istina spune:

    Excelent! Intr-adevar, un urias elefant in ograda statului de drept din Romania!

  7. grasu spune:

    Avem popi iesiti direct din pestera, din evul mediu. Daca ei nu se pot reforma, pentru ca sunt si ei o banda cu sutana, orice functie se cumpara la ei cu bani cash, n-au casa de marcat, distorsioneaza piata lemnului spre exemplu daca pot vinde lemn fara acte si fara impozite, atunci ar trebui sa-i reformeze societatea. Cateva condamnari rasunatoare n-ar strica la popalaii astia cu mintea ramasa in trecutul intunecat. Popimea trebuie reformata profund, cam toti cei mai batrani sunt turnatori la securitate, unii nedovediti pentru ca cei care au fost turnatori si au ramas turnatori sunt intangibili, dosarele lor sunt la secret. Nu va mirati ca lumea voteaza intr-una Ciuma Rosie. Daca dracii astia in sutana sunt atat de ingramaditi la minte, va dati seama cum este romanul needucat de la tara.

  8. fani spune:

    Avea dreptate arhiepiscopul ,de ce ar lua in serios un ”ordin” dat de catre o contabila numita la DSP Constanta ca sa conduca si sa coordoneze sutele de medici din sistemul medical al orasului ….Aceasta s-a evidentiat si prin ”inchiderea ochilor” la amplasarea asa ziselor toalete publice bagate in cabine telefonice si care au facut-o complice la raspandirea a zecilor de boli virale si digestive ce au explodat in acest oras in ultimii 6 ani (virusurile hepatice A si E,salmonella,escheridia coli,enterococcus ,etc ).Dar cine sa vada aceste atacuri asupra sanatatii a sute de mii de oameni ?

    • Emil Moise spune:

      Daca veti citi adresa DSP Constanta prin care i se solicita Arhiepiscopiei Tomisului sa inceteze punerea in pericol a vietii si sanatatii persoanelor, veti constata ca in afara doamnei directoare, este semnata si de o doamna medic epidemiolog. Care nu a facut decat sa isi puna in aplicare competentele, atributiile si studiile, in cel mai nobil scop.

  9. victor L spune:

    Despre arhiepiscopul Teodosie (zis si Spagoveanu) care persista in faradelegile sale, doar Justitia este vinovata. Aceea pentru care se striga lasati Justitia sa-si faca treaba.

  10. Cinicul spune:

    Domnul Gabriel Andreescu are aici dreptate. Legea este lege atat pentru necredinciosi, credinciosi, cat si pentru prealatii (unii la propriu) ortodocsi.
    Nu si in articolul anterior de pe Contributors.ro la care a primit foarte multe comentarii negative, dupa mine majoriatatea solide, si la care n-a indraznit sa raspunda.
    Contributors.ro nu este gazeta de perete de la IMGB sau Apaca unde un activist punea un articol pe saptamana la care nu avea nimeni curajul sa raspunda, iar activistul nu facea decat sa puna alt text saptamana urmatoare.

  11. Alfred S. spune:

    Felicitari pentru reactie. Oricat de ridicol ar parea, sunt vremuri in care trebuie sa afirmi ca unu si cu unu fac doi, altfel incepe sa faca altceva. De observat cu tristete cum toti marii intelectuali crestin-ortodocsi ai acestei tari tac ca porcul in papusoi in aceasta perioada.

  12. Susufler0 spune:

    @Mircea Laza:
    Este vorba in mare parte de explicatii “teologice” preluate mai mult ca sigur din concluziile scrise depuse de reprezentantul Mitropoliei Clujului si Salajului !
    Impotriva solutiei clasarii s-a facut plangere la Procurorul ierarhic superior si pana la solutionarea acesteia si a eventualei contestatii ce se poate face in continuare la Judecatorie, daca intervine o imbolnavire cu covid a vreunui participant la aceste slujbe de impartasanie se realizeaza si elementul ce i-a lipsit procurorului pt a continua cercetarea plangerii penale.

    Daca va fi sau nu similaritate intre cele doua cazuri vom vedea !

    PS. Pana una-alta, deocamdata in plina epoca a covidului persista un neplacut sentiment ca Biserica este a doua putere in stat !

    • AT spune:

      Citesc si ma minunez si ma intreb daca tu si comentatorii realizati ce scrii tu aici. Admiti ca un element esential din fapta de “zadarnicire” lipseste, si deci reclamatiile la procurorul superior si indignarea furibunda la care asistam sunt fara obiect, si tot asa ar ramane daca ar aparea de acum inainte cazuri de infectare incriminatorii.

  13. Aristotel spune:

    Autorul eseului doreste sa ne arate ca BOR este mai presus de lege desi legea ar trebui sa fie una pentru toti. Cei care aratam ca este momentul ca la nivel inalt anumite ritualuri nu isi mai au rostul in secXXI, cei care posteaza ne fac in toate felurile, fara credinta, progresisti, neomarksisti,etc. Dar ceea nu se intelege este ca adevarata credinta nu se reduce la ritualuri de tip medieval. In Biblie si cele 4 Evanghelii asemenea obiceiuri nu exista. In Cina cea de taina, fiecare cu blidul lui. Apoi daca mergem pe aceasta idee, de ce nu scriem pe tablite la scoala ca acum 200 de ani!
    La nivel de BOR, religia a devenit o afacere, dupa 1990, cu bani foarte multi. In anii din urma, am inceput un studiu pentru manastirile din nordul Moldovei, cati vizitatori au, ce bilete vand, in ce valoare pe an. Nici un lacas de cult nu a dorit sa dea un raspuns, oare de ce ?!! Insasi moartea arhiep. Pimen Zainea este privita ca un dat al naturii si nu legata de masuri antipandemie. Lumea, la noi, mai ales rurala si din orase este saraca si fara carte, cultura multa si de aici orientarea catre aceste aspecte religioase.Mai avem si o problema, suntem ultimii din Europa la sapun si pasta de dinti Politicienii, care au la randul lor de facut nunti, botezuri, inmormantari, parastase nu se vor atinge de toate avantajele acordate institutiilor religioase ortodoxe. Cand va exista o clasa mijlocie, mai puternica si educats, asemenea cutume vor dispare, dar va mai trece o suta de ani.

    • Anca spune:

      ” clasa mijlocie puternică și educată”… În ce tip de educație ? Și de cine sa fie educată? A… Autodidacți! Bun, sa vedem!…. ce citim, ce facem concret sa ne perfecționam, care ne sunt modelele… E clar ca nimeni nu mai e interesat de educație? Financiar da, putem fi puternici. Dar spiritual, stam într-un vid de sens și înțelegere a lucrurilor. Măcar se ne minunam și noi cu filozoful “de cerul înstelat și de legea morală” din noi și poate din acest mic gând sa primim și noi putina minte…

      • Aristotel spune:

        Din pacate, in Romania, in 30 de ani nu s-a schimbat mai nimic. Atunci cand vom face o reforma adevarata in educatie, sanatate, cultura sa stim ce vrem si incotro vrem sa mergem in societate, atunci vom avea si modele. Atata timp cat nu avem meritocratie, si nu ne plac regulile si calitate in toate, nu avem nimic. Lasa ca merge si asa, ne descurcam noi, sunt inca lucruri de capatai la noi. Dar pentru aceasta vor mai trece cateva generatii.

  14. Constantin spune:

    “Un pedofil periculos ar fi cercetat în spatele gratiilor. ”

    Așa este.

    La fel ar fi cerecetat și un atentator la integritatea statului unitar român. …Cu o singură excepție: el să nu fie etnic maghiar, caz în care cei ce îndrăznesc să semnaleze atentatul sunt chiar ei înșiși cercetați.

    În ceea ce privește ritualurile creștin-orotdoxe, pentru a nu fi acuzat de cineva că facem justiție în presă, aș spune că mai înainte de face judecăți și proceduri pentru euharistie ar fi util să depunem efortul minim pentru a ne informa asupra celor existente, Adică, cele din sânul ritului religios asupra căruia ne pronunțăm cu fermitate și aparentă atotcunoaștere.

    Întrucât eu mai unele îndoieli cu privire la plenitudinea cunoștințelor mele asupra subiectului, domeniul meu de competență fiind altul, sunt puțin mai rezervat și evit un ton sentențios la adresa clerului creștin ortodox. Aș aștepta mai degrabă opiniile unor teologi.

    Altfel, la economie, politică și fotbal…și la teologie ortodoxă, mai recent, se poate spune că toată lumea se pricepe.

    • Cinicul spune:

      Ca si dvs am fost surprins de articolul anterior al domnului GA, un articol care trada lipsa de informare si un dogmatism surprinzator. Da, exista un fanaticism al propagandistilor drepturilor mionoritatilor care refuza sa deschida ochii la lumea reala din jurul lor si cand asta socheaza si mai mult cand vine din partea unui domn cu atatea merite ca domnul Andreescu.

      Acum referitor la partea a doua a comentariului dvs. Biserica Ortodoxa nu este compusa doar din cladiri, preoti si ierarhi. Crediciosii BOR sunt inima ei. Ei au dreptul sa-si exprime opinia asupra comportamentului ierarhilor, dar si asupra ritualurile Bisericii Ortodoxe cand acestea pun in pericol sanatatea publica. Vad ca aici ierarhii BOR apara cu dinti forma (lingurita) si nu le pasa ca prin asta ameninta fondul tainei respective. Lingurita unica trebuie sa dispara (cu verbul la trecut, nu au o claviatura cu diacritice romanesti) din practica BOR cel putin de acum 20 ani in urma. Asta tine de un minim respect fata de credinciosi. Nu poti impartasi cu aceiasi lingurita un credincios care are un Streptococcus sau herpes si apoi un nou nascut.
      In bisericile ortodoxe din Dispora s-a renuntat la lingurita unica si asta n-a micsorat cu nimic taina pe care-o apara cu indarjire niste episcopi educati intr-o manastire obscura din Dobrogea, Moldova, Ardeal sau la Mt Athos.

  15. peteleu spune:

    Până când imunitatea înalților ierarhi ai BOR?

    Nu e doar imunitatea inaltilor de la Bor . Toti sunt imuni in institutie. Imuni penal. Imuni fiscal.
    Pana si enoriasii sunt imuni in fata pacatului, ca vezi tu , s-au spovedit.

    BOR este doar in scut pentru mare coruptie. Fara BOR ar fi linsati toti prapaditii cu contracte suspecte, cu functii calde.

  16. Justin Puscasu spune:

    Daca privim faptele prezentate ca pe un experiment din care putem invata ceva (despre virus) ar rezulta ca acest COV2 se transmite in principal pe cale respiratorie si ca temerile privind transmiterea prin intermediul suprafetelor sunt mult exagerate (sau complet nefondate).
    Ganditi-va si la cei care manipuleaza zilnic bani sau colete (casieri, curieri, etc.). Chiar daca poarta manusi, dupa cateva ore hainele lor ajung cu siguranta sa fie pline de virusi. Si totusi, nu par sa se imbolnaveasca mai des decat alte categorii ocupationale.
    Probabil ca daca am fi avut de-a face cu o epidemie de holera sau hepatita A, impartasania cu aceeasi lingurita ar fi avut intr-adevar efecte spectaculoase.

  17. DanielA spune:

    Acțiunea “neobositului” Emil Moise s_a soldat cu un eșec usturător.S_a dat NUP. Dar mai sunt și alte instanțe: CEDO,Brusel,ONU,NATO… Deci,în concluzie din punctul de vedere al legii laice Teodosie este complet nevinovat,nu e cazul sa inventam imunități,nu are așa ceva.Din punct de vedere al legilor bisericii iar este nevinovat.In primul rand Teodosie nu este sub ascultarea Patriarhul,Teodosie este episcop că și Daniel,și fiecare episcop este liber sa_si organizeze propria episcopie cum crede de cuviință.Doar daca face vreo abatere la morală sau la canoane poate fi sancționat de Sfântul Sinod. Întrucât n-a încălcat nici un canon Teodosie este in perfect acord cu Biserica.Textul de mai sus este un exemplu clasic de activism aneomarxist, lipsit de argumente,care nu poate să-i prindă în plasă decât pe cei neștiutori.

    • JB spune:

      Cum vine asta “din punctul de vedere al legii laice Teodosie este complet nevinovat”?!!? NUP nu înseamnă nevinovat. Si cu atât mai puțin “complet nevinovat”.
      Concret, este ceea ce consideră procurorul desemnat. A dat rezoluție de NUP. Câte NUP au fost și sunt desființate de instanță aveți idee?!?! Așa că să nu ne mirăm dacă povestea nu rămâne la NUP.

  18. DanielA spune:

    Doamna Victoria,cred că nu ați citit tot ce s_a scris mai sus.Teodosie a primit NUP,adică n-a încălcat absolut nicio reglementare a statului.In ce privește legile bisericesti, iarăși n_aveti dreptate. E canonic sa faci două slujbe de Înviere că altfel era demult caterisit.Chiar vă imaginați că Sinodul BOR este atât de slab încât să permită unui episcop sa încalce canoanele Bisericii?Nici vorba,pentru lucruri mult mai mărunte se ia atitudine. Spre ex lingurița,nu vedeți cate discuții s-au purtat în interiorul bisericii?

    • Victoria spune:

      Va multumesc DanielA pentru informatia ca “E canonic sa faci două slujbe de Înviere că altfel era demult caterisit.” Este ceva f nou pentru mine; si, am o varsta ..matura.
      Inseamna oare ca in fiecare Eparhie, Episcopul/ Arhiepiscopul poate face a doua/ a mai multa Slujba de inviere??== fiecare la data pe care shi-o decide el- episcopul?
      Ar insemna ca pe langa Slujba prima de Inviere, tzara ar fi presarata cu zeci de alte a doua slujba..-la date variate…depinzand doar de decizia Ierarhului locului…??!!
      Mi se pare = de la ciudat, in sus!!!
      Avetzi citate din Canoanele/Instructiunile Bisericii Ortodocse, ca asa ceva e canonic?
      Revin la impresia ca fiecare Episcop e STAT IN STAT! Oare ce alte Slujbe se pot repeta? Slujba Inaltzarii, a Bobotezii, a Craciunului? etc
      De ce ar fi doar Invierea?
      Exista si Postul Pastelui repetat prin repetarea Slujbei de Inviere?
      Si alte intrebari care decurg din TOTALA (????) independenta -a unui Episcop in Eparhia sa.
      Ne-avand a da socoteala nimanui??!!
      Daca a fost inscaunat de o autoritate, oare nu i se supune aceleasi autoritati?
      Ca pana si IIsus asculta si a facut VOIA TATALUI ( ex Rugaciunea dinainte de Crucificare, pe Muntele Maslinilor).

      • Klopo_Tare spune:

        Și de ce mă rog(la Dumnezeu) să nu avem fiecare slujbă personală de Înviere? Sun la Preasfinția Sa Teodosie și aranjez una personală, când vor mușchiuleții mei și cei arhiepiscopali ai Preaînaltului. Se încalcă pravila? Eh, de oameni făcută, de oameni schimbată, că Isus n-a interzis sărbătoarea Paștelui și de Paștele Cailor, și de al Blajinilor, și de ce n-aș avea și eu Paștele meu? Mulțumită Prea…Teodosie, pre numele de mirean Șpagoveanu….

  19. Margicu spune:

    O mare problema este dupa mine absenta unui anticlericalism militant incisiv si eficient in societatea romaneasca. Lipseste o publicatie (fie si online) cum era La Calotte in Franta.

  20. Radu Prins spune:

    COMENTARIU,
    de fapt, la gestul episcopului Teodosie, care a folosit o singura lingurita stearsa pe un acelasi prosop, pentru mai multi enoriasi, devenind Intai incalcator al unei Legi pamantenesti…

    Cel mai mult, (dupa un articol citit) imi place sa urmaresc reactia cititorilor, vs. “lina rosie” a respectivului articol. Cazul celui de fata, devine un bun prilej de evaluare a sufletului omului cititor, si a adevaratei lui “credinte” si respectul pentru “cele sfinte”…Acest respect, pare a se estompa vazand cu ochii, coborand sub limita rezonabilului pentru un popor care-si afirma apartenenta la crestinism, ba chiar la ortodoxie. Sau poate ca e vorba despre un caz particular, cand un anume gen de subiect, prezentat de un anume autor cum ar fi dl. Gabriel ( vai ce nepotrivita asociere de nume…cu arhanghelul Gabriel…), provoaca desteptarea legiunii celor obiectivi si nemultumiti de prestatia unor preoti, socotind asta un bun prilej de exprimare a unor nemultumiri funciare impotriva lor si prin ricoseu, desigur si impotriva Institutiei Bisericii Romane; a religiei in general, acel “opiu al popoarelor”, cum o definea …Marx. Sa remarcam in sustinerea acestei puternice obiectivitati, influenta puternica si ea, a mult pretuitei si odorantei doctrine, materialist dialectica. Iat-o rezistand cu brio peste secole…
    Aspectul, imi aminteste de o remarca a regretatului nostru filosof, crestinul Tutea, aferenta savantilor atei, pe care-i compara cu niste…dihori.
    Asadar, aflat in dubla ipostaza, de crestin si roman, nu pot fi decat surprins si intristat, de lipsa de adanca credinta a unora dintre concetatenii nostri, aceea care si-au insirat mai sus, opiniile critice asupra pozitie BOR; asa cum este ea, cu posibilele ei pacate. Ar trebui insa sa nu uitam nicio clipa ca “numai cine este fara de pacat, numai acela are voie sa ridice piatra impotriva celui vinovati”. Ce pacat ca BOR nu ofera ea insasi replica meritata si atat de necesara celor ce se indoiesc de existenta Lui Dumnezeu; fie din nestiinta, fie din neputinta, cu voie sau fara de de voie. Cat de potrivita este inserarea aici a expresiei Christice: “Iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac”.
    Sa observam (cel putin) ca “lumea asta a noastra”, asa cum este ea de fapt, uita mereu ceea ce trebuie sa respecti mai inainte de toate. Prea putini dintre cei care au scris mai sus, respecta institutia Bisericii pentru rolul ei de fapt, majoritatea extrapoland unele “nepotrivite” practici ale unor preoti, asupra intregii Biserici Ortodoxe. Ceea ce nu e deloc frumos. Daca exista intradevar Dumnezeu, si eu nu am niciun motiv de indoiala ca El exista, vom afla la un moment dat aceasta , din faptele Sale, candva, cumva,dar aceasta nu inseamna ca toti le vor si crede ca fiind ale Lui. Desigur ca toti avem anume indoieli fata de existenta Lui, legat de “Forma Lui” si nu de “Actiunile Lui” din tot Universul…, dar aceasta nu indreptateste sa ne purtan ca niste necredinciosi, depasind limita unui minim respect.
    Iata ca reactiile majoritatii cititorilor, exprima o nemultumire clara fata de “actiunile” unui slujitor al Bisericii, asa cum este episcopul Teodosie, un om convins mai mult decat noi ceilalti, de Existenta Lui Dumnezeu si inca mai incredintat in planul lui sufletesc, de datoria sa, de a ne o dovedii si noua.
    Si eu sunt convins ca in “Biserica”, nu exista virusul acela, inspaimantator de “ inteligent in actiunile sale”, asa cum ne-o demonstreaza deocamdata teoretic,si dezorientat cumva, “Sistemul” nostru politic si guvernamental, ca si cand totul are o logica a lui, conformandu-se unei formule la fel de logice, dar pe care nu o cunoste; inca. Sa nu prezinti dupa atata timp latceva decat o harta a judetelor tarii, mai putin valabila si exacta decat harta meteo, sa nu spui unde sunt focarele de infectie, modul de propagare a virusului, particularitati ale “locatiilor lui” cele mai viziblie, inseamna nestiinta si nepricepere.
    Contextual celor ce se intampla in jurul nostru, inca nelamurite convingator, sunt convins ca “fapta preotului nostru” din Constanta, nu va ramane…nerasplatita de catre Dumnezeu. Pentru ca, nimeni nu se imbolnaveste intr-o biserica.
    Asa ca, si eu merg “pe mana lui”, asa cum a “impartasit” credinciosilor, “Adevarul despre Dumnezeu, cu lingurita “, si ii admir pe cei care “s-au riscat…”, convins fiind inca mai mult, de faptul ca prea putini intelegem ca avem de fapt credinta in Dumnezeu, “mai mica decat un bob de mustar”.
    Ar (cam) fi timpul ca sufletele noastre sa se deschida mai mult catre Dumnezeu, straduindu-se sa traiasca “sub Poruncile Lui”, respectand “Invataturile Lui”, chiar daca nu crede in existenta Lui.
    Cat de dulce este amagirea aceasta nu-i asa?, caci daca El nu este, nici Poruncile Lui, chiar valabile fiind, Nu sunt obligatorii de respect.
    La fel e si in Democratia actuala, care ne ofera toate drepturile pentru toti, fara a ne obliga insa nimeni sa-i respectam ( mai intai) obligatiile care-i sustin continutul.

    • Anonimus spune:

      Adevarata credinta si respectul pentru cele sfinte se dovedesc in relatiile dintre oameni in societate. Rolul bisericii si al slujitorilor ei este si una morala si etica. Nu am auzit in predicile preotilor simpli sau inaltilor prelati ortodocsi sa infiereze atitudini negative din societate, numai pildele din Biblie nu ajung. Capul BOR ar fi trebuit sa isi ceara iertare pentru toate pacatele preotilor. Apoi chiar daca fiecare episcopie are independenta ei, ea trebuie sa dea seama cuiva pentru greselile facute. Mai exista azi, frica si teama de Dumnezeu ?!! Cred ca sub toleranta de azi a preotilor cele 10 porunci sunt doar teorie si frecventa iertarii pacatelor o formula de a gresi mereu in fata semenilor nostri si de a plati in arginti pentru ele. Exista si preoti care au har si aplecare catre aceasta meserie, dar tot mai putini.

  21. Anonimus spune:

    Meseria de preot nu este pentru oricine. In aceasta vreme de pandemie, cu parerile pro si contra, tagma preotilor de la cele msi inalte ierarhii, pana la cele simple, trebuia sa dovedeasca mai multa intelepciune, decenta si discernamant. Tonul taios, repezit nu fac bine nimanui. O vorba mai buna, calda, gesturi domoale, expresii mai blajine, cuvantari mai scurte dar care sa mearga la suflet, fara multe citate biblice, ar fi fost mult mai potrivite. Aceste atutudini contra unor masuri de protectie, inversunarea contra lor, au adus bisericii, ca institutie religioasa, multe critici si isi vor mai pierde din enoriasi, cu siguranta. O dovada in plus, ca biserica si BOR au propriile neajunsuri si au nevoie de o reforma adevarata.

  22. Catzavencu spune:

    Daca preotii si credinciosii ortodocsi ar citi si studia Biblia atunci ar si pune in aplicare ceea ce se spine acolo. Studiul Bibliei la cultul istoric majoritar in RO nu este deloc o practica obisnuita ci mai degraba ingradita de catre preoti. In schimb sunt incurajati sa citeasca si sa repete mecanic scrieri (indoielnice) ale altor preoti ai cultului. Credinciosii si preotii nu au un reper moral si de credinta pentru ca acestea se regasesc numai in Biblie. Sintagma ,,sfanta traditie” este mai importanta decat Cuvantul lui Dumnezeu pentru oameni (indiferent de confesiune, rasa, neam, etc. Daca am aplica ceea ce cu usurinta descoperim prin studiul Bibliei (si acest studiu nu este greu pentru nimeni, indiferent de studii, educatie, etc) nu am mai avea manifestarile absolut blasfemiatoare ale clerului (in primul rand) si ,,credinciosilor” prin care acestia slujesc si se inchina chipurilor cioplite (sau pictate, egal), nu ar mai pune la indoiala autoritatea statului prin nerespectarea legilor, nu ar mai comite evaziune fiscala (prin transformarea fiecarui lacas de cult in magazin cu suveniruri), nu ar mai mini si nu ar ai insela, etc. Multiplele incalari ale Legii lui Dumnezeu (care este vesnica si de neschimbat de catre oamenii care accepta sa se inchine acelei Divinitati care a creat Cerul si Pamantul) nu reprezinta decat dovezi concrete ale faptului ca preotii cultului majoritar sunt, de fapt, inchinatori ai altui zeu, cu totul opus Celui pe care il regasim in paginile Bibliei. Acest alt zeu nu este greu de aflat, oricine stie despre cine este vorba. Fiecare dintre noi, in final, va fi judecat conform cu faptele si vorbele sale din timpul vietii. Aceasta Judecata va veni, nimeni nu se va putea sustrage asa cum face in zilele noastre de justitia omeneasca si nimeni nu va putea sa spuna ca nu a stiut ce face, pentru ca in ziua de azi Biblia se gaseste in aproape fiecare casa si nu este greu de studiat.

  23. DanielA spune:

    Pt JB:NUP nu înseamnă complet nevinovat,aveți și alte căi de atac: CEDO, Brusel, ONU,NATO… Până una alta Teodosie este nevinovat. PT Victoria,cu respect pt vârsta dv matură va spun că nu aveți multe cunoștințe despre viața bisericească.Sa știți că am fost în aceiași situație dar măcar eram conștient că nu știu nimic.Multa lume astăzi își dă cu părerea despre biserica fara sa cunoască lucruri elementare.Pe scurt un episcop nu se supune din punct de vedere ierarhic nimănui dar asta nu înseamnă că poate să facă ce vrea,trebuie sa se supună învățăturii bisericesti.Biserica are niste reguli foarte stricte (canoane) și toți trebuie sa le respecte.încălcarea acestor canoane duce la pedepsirea celui vinovat.Ce nu înțelegeți dv că în interiorul acestor canoane se poate jongla mult.Slujba de Înviere nu se poate face decât la data stabilită în calendar,iar repetarea ei se face tot la data stabilită în calendar,adică la odovanie.In ce privește credincioșii din Constanta,da ei repeta într-o oarecare măsură postul Paștelui,cred că acum au zile de post.Noi nu suntem protestanți sa inventam in fiecare zi cateo învățătură sau o nouă regula,ferească Dumnezeu.Din cate cunosc în România episcopii ,foarte rar depășesc limita canoanelor.In cazul in care o depășesc și nu se pocăiesc vor fi alungați cum e aruncată o masea stricată.Episcopii ortodocși nu sunt infailibili.Gresesc și ei că tot omul și se spovedesc și ei la orice popa sărutând mana acelui preot.

    • Na e spune:

      Exact, domnule DanielA. Gura pacatosului adevar grăieste. Aveti mare dreptate, cand spuneti ca jongleaza, seriozitatea lor e praf, indiferent de strictetea canoanelor bisericii, ei jongleaza cu ele. Majoritatea, nu unul, doi, ierarhilor bisericesti sunt doar niste smecheri care isi bat joc de Biserica. Jongleaza toata ziua, isi bat joc de credinciosi, sunt indolenti, nesimtiti, mitomani si iau si mita, ca acest Teodosie. Haide sa-i aparam pe ei si faptele lor. Indemnul dvs este sa fim complici cu faptele lor, ori asta pentru un om credincios nu se poate.

  24. DanielA spune:

    Dl Na e,nu am pus în ghilimele “jonglează” în ideea că se subînțelege ce am vrut sa spun.Eu nu cred că ierarhii bisericii își bat joc de credincioși.De ce ar face acest lucru? Ierarhii Bisericii sunt niste călugări care au depus voturile: sărăcie,feciorie ,ascultare.Ce sa facă un ierarh cu mita când prin canoanele Bisericii e prevăzut că un călugăr nu poate avea decât câteva obiecte?Mi se pare aberant că un calugar/episcop sa posede bunuri materiale.La ce i-ar mai folosi viata aspră de călugăr cu multe posturi,fără carne,fără băutură,fără femei,etc?Sunt povesti cu așa zisele averi ale acestor oameni.Eu nu cunosc pe nimeni care sa încalce acesta rânduiala a sărăcirii,și dacă există o câțiva aceștia sunt excepții.Indemnul meu nu este sa fimn complici cu faptele celor care greșesc,doamne feri,dar nici nu putem acuza oamenii fără motiv.Ca atare, Teodosie este nevinovat și față de legea laica și față de cea bisericesca.Atata vreme cât nu aveți argumentele vinovăției lui Teodosie e ușor neserios să-i aduceți acuze, nu-i așa?

    • Aristotel spune:

      La ortodocsi, randuielile sunt altele. Problema pe care o puneti este falsa. Daca nu ati stat in preajma si la masa cu inalti ierarhi nu mai scrieti in necunostinta de cauza. Calitatea vietii este cu mult mai buna decat a multor credinciosi care poate abia se ajung. In manastirile si parohiile sarace viata calugarilor si a preotilor este mai grea si mai mult de munca.

  25. Victoria spune:

    Domnule/doamna DanielA
    Va admir zelul cu care aparati decizia/fapta/Slujba nr 2 a Invierii //tinuta de Arhiepiscopul Teodosie.
    Poate ii suntetzi prieten/avocat, subaltern, student..
    Va intrebam/rugasem = ma citez: “Avetzi citate din Canoanele/Instructiunile Bisericii Ortodocse, ca asa ceva e canonic?” Nu le-ati scris.
    Ori nu aveti aceste citate din instructiunile canonice in vigoare, Ori ele nu exista. Ca secrete nu pot fi. De ce ar fi?
    In concluzie, dvs transmiteti mesajul ca un Episcop in Eparhia sa, este precum un Senior Feudal (Evul Mediu) pe mosia sa. = deci cu drepturi totale si depline de decizie.
    Un fel de “L’etat c’est moi” a Regelui Soare al Frantei.
    O fi cum ziceti…dar e ceva .. de la ciudat in sus!
    Urmeaza cumva a 2-a Inaltare?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Gabriel Andreescu


Gabriel Andreescu

Activist român pentru drepturile omului și specialist în domeniul științelor politice, disident anticomunist român, care s-a opus deschis lui Ceaușescu și regimului său au... Citeste mai departe


Carte recomandata

Esential HotNews

E randul tau

Domnule Teodorescu, calculul scorului relativ de influenţă (SRI) e destul de simplu. Pentru fiecar...

de: Alexandru Babes

la "Competiția de proiecte de cercetare Idei 2020, impresii la cald"

Carti recomandate de Contributors.ro

DEMOCRAȚIA SUB ASEDIU ROMÂNIA ÎN CONTEXT REGIONAL

Carte recomandată de contributors.ro

Cauta articole

mai 2020
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Apr    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)