joi, aprilie 18, 2024

Viorica Dăncilă într-o situație limită

De când pretinde că ar fi redevenit ea însăși, adică din momentul în care a scăpat de prezența celui care a inventat-o, creat-o, propulsat-o, nimeni altul decât azi pușcăriașul Liviu Nicolae Dragnea, d-na Viorica Vasilica Dăncilă și-a dat arama pe față.
Nu, nici vorbă, d-na Dăncilă nu este nici pe departe o femeie neconflictuală, așa cum o recomanda la începutul anului 2018 banditul Dragnea. Nu e nici sacrificata căreia i-a plâns de milă jumătate din presa românească pe care mai sus-numita cetățeană a izbutit să o păcălească. La fel cum nu e nici biata gospodină luată de la pregătitul unor delicioase sarmale și a unei excelente ciorbe cu perișoare și mutată cu de-a sila ba la Bruxelles, ba la Palatul Victoria.
Din ziua de 27 mai încoace, doamna Viorica Vasilica Dăncilă s-a dovedit a fi nu doar înamorată bolnavă de politică și de propria persoană, nu numai cineva care nu poate să își vadă lungul nasului, ci și o teribil însetată de putere. A ajuns chiar să afirme despre sine că s-ar confunda cu un garant al securității naționale drept pentru care nimeni nu ar avea nici dreptul și nu ar trebui să aibă nici cutezanța să o atace. Ca nu cumva să nu pună în primejdie țărișoară.
Doamna Dăncilă înseamnă un original, dar și primejdios amestec de personaj descins din Caragiale, o Mița Baston reînviată, că doar nu degeaba s-a născut la Ploiești, de Elena Ceaușescu, cum am mai afirmat deja în câteva trecute editoriale, dar și de Lady Macbeth, așa cum bine a sesizat dl. Toader Paleologu.
Iată însă că d-na V. V. Dăncilă și-a găsit nașul. În persoana președintelui Iohannis. Care nu exclud că și din motive electorale, dar, în principal, fiindcă așa i-o cer funcția și atribuțiile constituționale refuză să îi facă jocul.
După ce i-a respins semnarea numirii a câtorva miniștri titulari, dl. Iohannis i-a comunicat joi seara șefei Executivului că nu acceptă nici interimarii care ar trebui să gireze portofoliile rămase vacante după ieșirea ALDE de la guvernare. Bazându-se pe articolul 85 din al treilea paragraf al Constituției României, dar și pe realitatea că după plecarea din guvern a celor din ALDE s-a schimbat componența Executivului, președintele României îi cere doamnei prim-ministru să se prezinte în fața Parlamentului din partea căruia este ținută să ceară votul de natură a-i permite atât de dorita perpetuare la putere.
Atâta doar că situația e cum nu se poate mai complicată, mai fluidă și mai greu predictibilă. Doamna Dăncilă a primit un refuz categoric de susținere din partea UDMR, se ceartă zilnic ba cu fostul aliat Călin Popescu-Tăriceanu, ba cu unul dintre predecesorii ei în funcție, dl. Victor Viorel Ponta. Ceea ce numai semn bun nu este. Doamna Dăncilă nu are nici un motiv să fie tocmai sigură nici măcar de sprijinul și fidelitatea parlamentarilor partidului, nu știe nici cât ar mai putea conta astăzi pe sprijinul altminteri tradițional al aleșilor minorităților altele decât cea maghiară. S-a agățat de putere ceea ce însă nu înseamnă că nu ar conștientiza realitatea că dacă nu va mai fi premier, nu va mai fi nimic și aceasta în scurtă vreme. Speră totuși că va fi iarăși ajutată de componența Curții Constituționale căreia i l-a reclamat pe președintele Iohannis.
Numai că toate acestea sunt paleative. Curgerea timpului nu îi este deloc favorabilă doamnei Dăncilă. Nu e defel exclus ca în cursul CExN de astăzi să fie pusă în situația de a stabili ziua în care se va duce la Parlament cu noua formulă guvernamentală. Tot azi sau în zilele imediat următoare PNL a promis că va începe să strângă semnături în vederea depunerii mult făgăduitei moțiuni de cenzură Or, ceea ce se va întâmpla în zilele cu pricina va reprezenta un test de maximă importanță. Pentru Putere și Opoziție, în egală măsură.
Comentariu apărut concomitent pe site-ul contributors. ro și pe blogurile adevărul.ro

Distribuie acest articol

13 COMENTARII

  1. Un fapt este un fapt: în refuzul său de a numi interimari, dl Iohannis s-a bazat greșit pe 85, Președintele încălcând astfel Constituția.

    De asemenea, remanierile de la Educație, Justiție și Interne nu au nevoie de aprobarea Parlamentului.

    În sfârșit, plecarea ALDE din Guvern a generat, după părerea mea, vacanță (nu remaniere), deci cred că situația ar putea fi rezolvată tot fără intervenția Parlamentului.

    • @ Vlad Săvoiu

      NOTĂ:
      1. Conform legii, un guvern poate funcționa NUMAI DUPĂ ce este aprobat de Parlament. Parlamentul votează STRUCTURA politică a guvernului (partidele care participă la guvernare) și COMPOZIȚIA lui (miniștrii guvernului).
      2. În situația creată prin plecarea ALDE de la guvernare, Guvernul PSD nu poate funcționa, pentru că nu a fost votată de parlament noua lui structură politică.
      3. Este ilegală funcționarea unui guvern fără a fi trecut prin parlament.

      Explic:

      Atenție la termeni!
      • Se remaniază un GUVERN.
      • Se vacantează un POST (de ministru)

      Remanierea guvernului constă în eliberarea din funcții a unor miniștri (are loc vacantarea unor posturi) și înlocuirea miniștrilor cu alte persoane. După remaniere COMPOZIȚIA guvernului se schimbă (sunt alți miniștri).

      – În 2018,
      guvernul Dăncilă aprobat de Parlament a avut STRUCTURA politică PSD + ALDE (două partide).

      De atunci, prin remanieri, prin înlocuirea unor miniștri (Carmen Dan, etc.) compoziția guvernului s-a schimbat de mai multe ori. Structura politică a guvernului a rămas însă aceeași: PSD + ALDE (votată de parlament în 2018).

      – În 2019,
      prin plecarea TUTUROR miniștrilor ALDE, în guvern au rămas NUMAI miniștri PSD (un singur partid), deci structura politică s-a schimbat, nu mai este cea votată de Parlament în 2018.

      Rezultă că acest guvern PSD, care și-a schimbat structura de la PSD + ALDE la PSD, este OBLIGATORIU să fie votat de parlament.
      • NUMAI după ce guvernul este votat de parlament, guvernul poate funcționa.
      • NUMAI după ce guvernul este votat de parlament, se poate face remaniere.

    • 1. Parlamentul investeste Guvernul, iar acesta ramane investit si, deci, legal, sau pana la validarea alegerilor parlamentare generale. sau pana la caderea prin motiune de cenzura, sau pana la demisia primului-ministru, sau pana cand acesta isi pierde drepturile electorale, moare, devine incompatibl, nu-si mai poate exercita mandatul mai mult de 45 de zile sau este condamnat penal definitiv.
      Nu exista nicio problema aici; nu exista Guvern Dancila 1 si Dancila 2, asa cum n-au existat nici Ponta 1, 7 si 69. Asta e vrajeala. E un singur Guvern Dancila, investit in 2018 si perfect legal, nu mai are nevoie de nicio aprobare din acest punct de vedere.

      2. Nu exista „structura politica”, exista „structura”: ea vizeaza schema Cabinetului (cati ministri, daca sunt si unii fara portofoliu, cu insarcinari speciale etc). Compozitia este personala si politica, nu structura.

      3. Constitutia e limpede: exista situatii de remaniere, respectiv situatii de vacanta; daca toate vacantele ar fi fost legate de remanieri, n-ar mai fi fost nevoie de distinctie. De altfel, nici macar inversa (ca toate remanierile sunt legate de vacante) nu-i adevarata. Pe scurt: exista vacante fara remanieri, si exista remanieri fara vacante.

      4. Remanierile incep de obicei prin revocari (ele pot incepe si prin impuscare, dar zic sa ne pastram la cazurile mai clasice).

      5. In sfarsit, o demisie genereaza vacanta. Intrebarea era care este raportul dintre vacantele de fata si remaniere. Pentru ca e sigur ca trebuie sa existe vacante care n-au legatura cu remanerile. Nu sunt acestea unele dintre ele?…

      6. Chiar in sfarsit, m-as fi asteptat si eu, daca tot ati intrat in dialog cu mine, sa-mi raspundeti si la ce v-am intrebat: a gresit sau nu, dupa parerea dumneavoastra, Presedintele cu interimarii? Respectiv: are nevoie Presedintele de aprobare de la Parlament pentru a numi la Educatie, Justitie si Interne?

  2. „…doamna Viorica Vasilica Dăncilă s-a dovedit a fi nu doar înamorată bolnavă de politică și de propria persoană, nu numai cineva care nu poate să își vadă lungul nasului, ci și o teribil însetată de putere”

    Mă tem că nu-i tocmai așa, deși mi-aș dori. Ar fi mai simplu.

    D-na Dăncilă este marioneta cleptocrației, este teleghidată chiar de către cei care îl teleghidau [într-o mare măsură] și pe dl Dragnea și ceea ce face este voința altora. Chiar și aroganța nu este a domniei-sale, este doar un mijloc/instrument utilizat pentru a-și păstra puterea și autoritatea formală în guvern și în PSD. În fond, conducătorii României sunt aceiași oligarhi pentru care dl D Vâlcov, spre exemplu, continua să fie intermediarul care le transmite dispozițiile căre Guvern.

    Încă nu am ieșit din „Epoca Dragnea”.
    Iar din „Epoca Guvernării cleptocratice” România iese doar prin revizuirea Constituției.

    • Autorul are dreptate desi e corect si ce sustineti dumneavoastra.
      Doamna Dancila este manipulata de clepocratia care sta la baza partidului, dar ea este lasata acum prada propriilor instincte. Daca nu ar fi convinsa 100% de calitatile pe care si le inchipuieste, ar pleca din functie instant, asa cum un om beat daca nu ar fi beat nu s-ar urca la volan crezand ca e lucid.
      Nefiind capabila sa inteleaga ascensiunea nefireasca, chiar se simte indreptatita sa adopte aceasta atitudine aroganta si se tine tare de pozita de lider, fara sa constientizeze ca se afla acolo dintr-un accident si nu ca urmare a posedarii unor calitati pe care numai ea le vede (in fine, si unii care cred tot ce vine de la partid).
      La adapostul acestei galagii, cleptocratia – cum o numiti – restaureaza un partid „nou” menit sa le aduca cat mai curand revenirea la controlul absolut al resurselor. Combina, colecteaza remodeleaza… psd, alde, proro vor da nastere unui partid cu aspect frecventabil (poate pastrand CUI-ul pentru vechime)
      Va fi foarte usor sa se debaraseze de ea, atunci cand va veni momentul. Ar fi fost mult mai pagubos sa planteze pe acest post un om mai de valoare, cineva care ar fi putut sa reziste caderii, compromitandu-se – deci sacrificandu-se.
      Compromiterea doamnei Dancila aproape ca nu costa nimic partidul. Este ca scutul termic care se dezintegra, la aterizarea capsulelor Apollo. Era calculat.
      Nu cred ca cineva va reprosa candva (cui?) ca, in asa vremuri grele, a fost lasata la carma partidului un om asa de evident ne-adecvat…

      • la ultimul paragraf:
        Nu cred ca cineva va reprosa candva (cui?) ca, in asa vremuri grele, a fost lasata la carma partidului … un om asa de evident ne-adecvat…

  3. Nu credeti ca un subiect care ar trebui sa ne preocupe ar fi restituirea de catre ciumatii rosii a banilor jefuiti de la natiune? Si in acest sens ce parere aveti despre stirea si comentaiul ei din G4 Media?
    Ce credeti ca zic toti din cei cu creiereul spalat de Antene despre stirea respectiva si ce artrebui sa spunem noi daca nu suntem si noi in vreun serviciu comandat?
    Stirea:

    https://www.g4media.ro/exclusiv-antena-group-a-cumparat-cu-10-milioane-de-euro-fostul-sediu-ica-confiscat-de-la-voiculescu-judecatoarea-camelia-bogdan-beneficiarul-real-al-antenei-group-este-dan-voiculescu-stat.html

    si interpretarea data de „borfas” adica de dl Voiculescu:

    https://www.g4media.ro/dan-voiculescu-dupa-ce-antena-group-a-rascumparat-sediul-ica-cu-9-milioane-de-euro-diferenta-de-zeci-de-milioane-de-euro-intre-valoarea-stabilita-prin-expertiza-si-cea-confirmata-real-probeaza-o-gra.html

    Si prima referire la Fisc si A3 din G4Media:

    https://www.g4media.ro/cum-blocheaza-voiculescu-de-aproape-cinci-ani-vanzarea-de-catre-anaf-a-turnului-grivco-si-a-fostului-sediu-antena-3.html

    Asadar fie dvs fie chiar redactia acestui forum ar putea avea o pozitie fata de acest fapt important pentru jaful la care a fost supusa Romania in ultimii zeci de ani de Iliescu si tot „neamul sau ticalos, intelop si infractor”

  4. Sper ca madam Dancila nu va deveni personaj in niciun roman sau piesa de teatru/opera/balet. Compararea sa cu unele personaje este dizgratioasa, nu pentru Dancila, ci pentru literatura. Cred ca mass-media se ocupa cam prea mult de aceasta femeie.

  5. Constituția României
    Art. 85 – Numirea Guvernului
    (1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.
    (2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.
    (3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.

    Eu am înțeles asta:

    • La numirea Guvernului Dăncilă, guvernul era alcătuit din miniștri din două partide: PSD și ALDE.
    • Acum, după retragerea ALDE de la guvernare, s-a schimbat compoziția politică a Guvernului (are numai miniștri PSD), deci ne aflăm în condițiile aliniatului (3) al articolului 85 al Constituției României.

    Citez din articolul 85:
    – Aliniatul (3): „Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziția chimică a Guvernului, … NUMAI pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru … Președintele României va putea exercita atribuția prevăzută la aliniatul (2).”

    Conform Constituției, cronologic, acționează întâi Primul-ministru și apoi Președintele.

    Pasul 1 :
    Primul-ministru trebuie să respecte aliniatul (3) al articolului 85 al Constituției României și să ceară aprobarea Parlamentului pentru noua compoziție a Guvernului.

    – Citez din articolul 85 aliniatul (2): „ … Președintele revocă și numește, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai guvernului.”
    Pasul 2:
    Președintele trebuie să respecte articolul 85 al Constituției, să revoce și să numeacă miniștri.

    • @Cornelia Neagu: Între timp, problema s-a rezolvat, iar dna Dăncilă va merge în Parlament.

      Totuși, de dragul unui argument, din art. 85 eu am înțeles așa:

      – Președintele are o atribuție (aliniatul 2) pe care o exercită în două ipoteze: i) remaniere și ii) vacanță;

      – când în ipoteza i) remaniere se schimbă structura sau compoziția politică, atunci trebuie aprobare de la Parlament (aliniatul 3).

      Dumneavoastră ce părere aveți, situația generată de ALDE e i)remaniere sau ii)vacanță?

      De asemenea, ce părere aveți despre refuzul Președintelui de a-și exercita atribuția de la 107?

      Vă mulțumesc.

  6. Ptr. Vlad Slăvoiu

    avem de a face cu o remaniera operata de PM dar prin aceasta remaniera ceva s-a mai intamplat…

    Compozitia politica se schimba – si bine ar face Dancila daca ar face si o schimbare de structura dar…

    • Păi se pare c-o să încerce și schimbare de structură, dar întrebarea e alta: de ce „avem de-a face cu o remaniere”? Pentru că așa ai hotărât tu? Eu când am făcut o afirmație – bună sau proastă cum o fi ea, cât m-a dus și pe mine capul – am încercat să o și argumentez.
      Argumentele tale unde sunt?…

  7. Dna Dancila nu isi da seama de limitele ei si atunci se situaza singura in afara oricaror limite.

    Gafele dansei ne dovesc ca realitatea PM feminin din istoria RO bate orice imaginatie – este o realitate crunta tot asa cum sunt si verisoarele sale Carmen Dan, Fi Rea si lista ar putea sa mai continue.

    Circ maret cu Monta in rolul de saltimbac picat din copac. direct in cap, cu Moliceanu in rolul senilului util aliantei si cate si mai cate…

    Astept cu mare incredere votul pentru prezidentiale 2019 si spulberarea „mitului” Dancila – dar evident ca mai raman verisoarele si verii asociati cu Mutanta – Proasta Satului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro