joi, martie 28, 2024

Bacalaureat 2011. Declicul


Marturisesc ca nu credeam posibila revenirea la normalitate si adevar in cazul examenului de bacalaureat. Credeam ca suntem condamnati, ca natie, la inca multi ani de minciuna, ipocrizie, fariseism  si mistificare si nu numai in educatie. Ca doar un purgatoriu de multi ani, o prabusire de tip Grecia, ne-ar putea scoate din blestemul national numit coruptie. Ce s-a intamplat la bacalaureatul 2011 incepe sa sa-mi schimbe optica si perspectiva.

Am fost in multe comisii de bacalaureat, capacitate si chiar admitere la facultate. Pe unele le-am si condus, in calitate de presedinte. As putea spune ca stiu resorturile si mecanismele care asigura functionarea unor astfel de comisii. Intr-un an am condus comisia de examen de capacitate, dupa clasa a VIII-a, am avut 6% promovare si 8% dupa contestatii. A fost ultima oara cand am fost numit in astfel de comisii. Comisesem un sacrilegiu, pentru acei ani (intre 2001-2004, nu mai stiu exact cand). Ca apoi am si fost data fara din functia de director, odata de PSD si alta data de PNL, este o alta poveste, de care ma tot intreaba comentatorii mei.

Mai tineti minte iesirea profesorului Gheorghe Radulescu, cu 30 de teze identice, la bacalaureatul de acum cativa ani? Mai, mai sa fie dat afara din invatamant. S-a constituit o comisie de sanctionare la nivelul inspectoratului, a fost audiat un timp, dar n-au avut unde sa-l incadreze. Nu exista in regulamente un articol care sa sanctioneze cinstea. Dar n-a mai fost numit in comisii de bacalaureat niciodata.

Este adevarat ca romanii au sindromul tatucului, adica asculta de sefi. Asa am impus si eu un examen de capacitate cinstit, lucrand cu o comisie formata din 60 de cadre didactice, supraveghetori si corectori. Trebuiau sa-mi execute dispozitiile. Care erau cele din regulament, nu altele. Dar erau impuse de cineva, de un sef.

In cazul bacalaureatului 2011 a contat mesajul ministrului Funeriu catre inspectorii generali, repetat doi ani la rand: vreau un examen de bacalaureat cinstit.  Acestia au transmis mai departe mesajul, catre sefii de comisii si profesorii supraveghetori si corectori. Avand spatele acoperit, adica stiind ca nu vor suferi represalii ca rasplata a cinstei, cele 40.000 de cadre didactice angrenate in comisii si-au permis „luxul” sa fie cinstite si corecte.

Se discuta mult despre rolul camerelor de luat vederi si controalele repetate ale inspectorilor si ministerului. Au avut si acestea rolul lor. Dar daca voiau sa triseze, s-ar fi gasit  metode. Nu pot sa cred ca 40.000 de oameni au fost teleghidati de un ministru si au actionat exclusiv de frica. Mai degraba au gasit terenul prielnic pentru a-si manifesta cinstea si corectitudinea. Vorbesc ca fenomen general, la care probabil ca au mai fost si exceptii. Plus selectia in comisii a unor oameni cunoscuti si recunoscuti ca verticali.

A mai fost o imprejurare favorabila. Universitarii, care in anii trecuti conduceau comisiile de examen si de evaluare, impuneau ei fraude si falsuri, pentru a avea candidati la fabricile lor de diplome. Ca vicepresedinte de comisie de bacalaureat, am prezentat presedintelui universitar un numar de teze identice la romana, dar am fost sfatuit sa tac din gura, pentru ca hotul neprins e negustor cinstit. Am tacut, ce era sa fac, in regulament scria ca trebuie sa raportez presedintelui iar decizia finala ii apartine.

Anul acesta, universitarii au  venit in numar mic la comisiile de bacalaureat, datorita indemnizatiei extrem de reduse, 400-500 lei pentru doua saptamani de munca. Cred ca acum isi dau palme, cand au vazut ce s-a intamplat in lipsa lor. Au ramas fara clienti.

Imi place sa sper ca acest bacalaureat a fost un declic pentru societatea romaneasca. Incepand cu grupul constient, profesorii si inspectorii nostri. Isi spala pacatele trecute actionand astfel.

Discutiile formidabile care s-au declansat dupa examen, ne arata si ele acelasi lucru. Este posibil sa iesim din fariseism si coruptie? Cand aproape nimeni nu mai credea ca e posibil? Iata ca se poate.

Inca nu putem evalua consecintele pozitive ce decurg din acest eveniment.

  • Elevii si parintii isi vor lua seama, nu se mai poate trai din fraude si inselaciuni in scoala;
  • Directori si profesori stiu ca raman fara elevi si salarii, daca rezultatele liceelor lor sunt catastrofale. Deja aud ca elevii de clasa a VIII-a evita sa opteze pentru acele scoli care s-au facut de ras. De multe ori  si din cauza directorilor si profesorilor;
  • Este posibil ca multe grupuri scolare sa se transforme in ce trebuiau de mult sa fie: scoli profesionale. Ca este nevoie si de muncitori, nu numai de „diplomati”;
  • Cineva a facut urmatoarea socoteala: avem un milion de studenti, impartiti pe cinci ani de studii, revin cam 200.000 pe an. Adica serii intregi de clasa a XII-a se regasesc in invatamantul superior! Faptul ca alte tari au o rata mai inalta de absolventi de studii superioare (cat de cinstit or fi obtinut si ei diplomele, ramane de demonstrat), comparativ cu Romania, nu este un motiv sa cheltuim bani si timp pentru a-i egala la numar de hartii, neacoperite de competente si cunostinte;
  • In invatamantul superior se instaleaza competitia si calitatea. Daca universitatile n-aveau interes sa trieze la intrare candidatii capabili de ceilalti, lasa ca o face bacalaureatul. Si atunci vom avea studenti mai putini dar mai buni si capabili.

Nu stiu, dar poate ca o noua paradigma se instaleaza in mentalul colectiv romanesc. Stiu ca suna optimist, dar vine de la un optimist incurabil. Ne ajuta si evenimentele din jurul nostru. Caderea Greciei, provocata de acceptarea minciunii generalizate, in economie, administratie, in lumea politica. Traiul pe veresie care a dus la criza datoriilor suverane si sta sa arunce in aer pe aceia care au crezut ca pot trai din imprumuturi si pacaleli la infinit.

Daca nici America nu se simte bine, in august existand pericolul sa intre in incapacitate de plata, inseamna ca ceva se intampla cu noi, ceva care trebuie sa ne dea de gandit.  Undeva am gresit cu totii. Mai putin nemtii, finlandezii, danezii, polonezii, care au economii sigure si ne ameninta ca nu accepta ca puturosii sa se infrupte din munca lor.

Sper ca acest episod sa dea de gandit si salariatilor din alte sectoare de activitate, finante, administratie, celor care muncesc  la negru, fac evaziune fiscala. Fara un grad de autoconformare, pornita din convingeri intime, nu putem cere ca statul sa puna cate un controlor la spatele fiecaruia, dublati de supra-supra-controlori. Pur si simplu nu se poate.

Se poate doar sa traim cu totii in mai multa decenta, seriozitate si cinste, sau sa ne prabusim cu totii. Ca grecii.

Distribuie acest articol

61 COMENTARII

  1. Mda. Cu o floare nu se face primavara, dar intr-adevar este un semn pozitiv, si poate duce la reasezarea valorilor in tara asta amarita. Este in primul rind o justitie facuta valorilor in formare din Romania, atitea cite sint.

    Am incercat sa explic ca nu vad o problema in faptul ca au picat unii la Bac. E o chestiune de survival of the fittest (in cazul de fata al celui mai silitor), nu toti provenim din familii care valorizeaza invatatura.

    Intrebati: „Este posibil sa iesim din fariseism si coruptie?” Eu zic ca nu, cel putin nu imediat. Sa ne uitam la discutiile iscate: problema vine din faptul ca discutam despre cei picati de parca ar fi fost geniile pamintului care vezi doamne au suferit o nedreptate. Nedreptatea a fost pina acum, cind se lua bac-ul pe copiate, si au fost nedreptatiti taman cei care erau onesti.

    De aceea, gasesc ciudate unele atitudini, inclusiv pe acest site (un autor ma indeamna sa cer scuze elevilor picati, adica loazelor). No way.

    • Am uitat sa scriu in articol faptul ca „zecarii” defileaza pe la toate televiziunile. Lucru nemaintalnit in trecut. Inca un semn de schimbare. Si da, justitia trebuie sa continue ce face DNA si DIICOT. Alte semne de insanatosire nationala.

    • Prima conditie pentru rezolvarea unei probleme este rescunoasterea existentei acesteia.

      Daca se mentine sistemul de reducere a fraudei la Capacitate si la BAC, vom recunoaste ca avem o problema si vom putea trece la cautarea unor solutii.

      Singura mea temere este reintoarcerea Abramburicai sa Abramburoiului la conducerea Ministerului Educatiei.

  2. ar trebui si o examinare a intregului corp profesoral si al functionarilor din inspectorate si minister. la fel si aceasta facuta cu camere video si cu subiecte de dificultate mediu spre greu.
    nu stiu sigur ,dar spunea cineva la tv ca exista o statistica neoficiala in care numarul de profesori absolventi de ..sh este de cca 25% .

      • Ce-ar fi daca elevii ar da examen la fiecare final de an, la fel de serios, iar notele astea sa conteze doar la salarizarea profesorilor pt anul ce urmeaza? Ma gandesc ca aceste note sa nu modifice colectivul clasei, dar sa conteze la notele finale de an. Cu aceste examene s-ar obisnui si elevii, si n-ar mai semna toata clasa teza cu „Zgabearta Iftode”.

        • Am propus ca „progresul scolar” al elevilor sa fie masurat de aplicatii informatice puternice, cu teste grila personalizate, corectate tot informatic, fara intervantia profesorilor. La inceput si sfarsit de an scolar. Diferenta intre medii=progresul scolar.

          • Mama ce prostie.
            Deci, daca am 10 la ex de inceput, si 10 la examenul de final de an, progresul meu e ZERO. Deci profesorul poate fi dat afara, iar eu sunt bun doar pentru triatlon : Ridicat tomberon, alergat dupa masina, aruncat gunoiul :))

      • IN opinia mea, daca legam [din nou] salarizarea de Rezultate o sa reinventam mecanismele staliniste: ii trec clasa pentru un salariu/grad mai bun.
        Ma insel?
        pe de alta parte, cum poti sa monitorizezi si sa sanctionezi [pozitiv si negativ] Performanta unui profesor, in mod consistent si repetat? Inteleg din articol ca dvs nu sunteti de acord cu „supra-supra-controlorii”.

          • Nu trebuie avuta in vedere si calitatea elevilor? ma gandesc ca sunt profesori la licee industriale cu elevi care nu pot obtine aceleasi rezultate ca cei de la un colegiu national de exemplu. asteptarile in mod realist trebuie sa fie in concordanta cu posibilitatile elevilor sau bacul sa fie deferentiat cum este de ex in franta.

            in final asteptarile copiilor, parintilor si ale profesorilor trebuie sa fie cele realiste pe masura posibilitatilor.

            parerea mea:) poate neavizata

  3. Asa cum zice si cineva mai sus, cu o floare nu se face primavara. Si mai e o regula, cica pentru a renunta la un obicei prost iti trebuie tot atita timp cit ti-a luat ca sa-l capeti (adica: ti-a luat un an ca sa te apuci „serios” de fumat, tot un an iti va lua ca sa te lasi).
    Dar si eu sint optimist si cred ca 3 lucruri sint necesare pentru a ne „vindeca”:
    – BAC-ul sa fie „curat” inca vreo 10 sesiuni de acum incolo;
    – eliminarea altor chestii nenaturale (de exemplu, cum naibii sa pui sef de comisie la BAC pe unul care are interes sa treaca cit mai multi? pai sistemul de invatamint romanesc nici n-ar indeplini conditiile pentru ISO 9001);
    – aparitia inca a cel putin doua „focare” de normalitate, in alte domenii (sanatate? justitie?).

    • sa ne aplecam acum doar peste liceele „industriale”! Un director spunea ca a primit de la capacitate elevi cu media 3,42. Cum sa faca liceeni (eventual cu BAC) din ei? ce rol are capacitatea, daca indiferent de medie, facem liceeni din ei? de ce facem 10 claqse de invatamant obligatoriu daca se demonstreaza (cel mai tarziu, la capacitate) ca nu au capabilitatea sa invete? dreptul lor de a invata genereaza automat obligatia mea de a plati pt. educatia sa GRATUITA???

  4. Dle Vlaston,

    Pana la urma pestele de la cap se-mpute si toate lucrurile strambe din invatamantul superior isi reverbereaza consecintele nefaste in tot sistemul.
    Ce parere aveti despre nivelul absolut jenant la care a coborat un om ca Andrei Marga? Cum se poate ca un rector al uneia dintre cele mai mari universitati din tara sa dea asemenea decalaratii aberante legate de Bacalaureat, sa ceara demisia ministrului tocmai pe motiv de cinste? Si sa rastalamceasca in acest hal notiunea de onoare? Eu inteleg ca cineva ajunge rector in urma unor alegeri dar oare nu ar trebui interzisa prin lege orice afiliere politica a ocupantului unei astfel de functii si oare nu ar trebui impus tot prin lege un cod minimal de conduita al sau? Mai ales cand vorbim despre universitati de stat. Eu cred ca Dl Marga a reusit sa se descalifice in mod definitiv si irevocabil pentru o astfel de functie in in sistemul de stat.
    Nu credeti ca si propunerea desfiintarii locurilor cu taxa la universitatile de stat ar fi o idee mai mult decat salutara? In felul acesta s-ar reveni la un numar rezonabil de locuri in universitati si le-ar sili pe acestea sa obtina mai multe fonduri suplimentare din contractele cu entittati private. Care se stie ca nu dau bani pe degeaba ci doar pentru performanta.

  5. Nu voi intelege cum de dumneavoastra vorbiti de reforma cand in perioada in care ati fost director la Liceul Petru Poni acest liceu era recunoscut ca fiind unul din cele mai slabe si in acelasi timp mai nesigure licee ( nu se asigura siguranta elevilor). Chiar si plecarea dumneavoastra pe care o atribuiti PSD-ului in 2003 este legata de decesul unui tanar in incinta liceului pe care il conduceati. Stiti foarte bine ca nimic nu era reforma in a inchiria spatiul acela unei firme private ce castiga bani din servicii acces internet. Putem sa ne victimizam domnule profesor ca suntem dati afara din mare cinste dar presa vremii va contrazice. Ma ingrozeste faptul ca in Romania reforma este facuta de oameni care ascund gunoiul sub pres. http://www.amosnews.ro/2006/Scandal_la_EDU_CER-185664 .. ( ??? )

    • Gresiti. A fost un liceu apreciat cat eram eu director, eu personal am fost apreciat de elevi. Nu are nicio legatura cu link-ul dat, atunci EDU CER a demascat o diploma de doctor luata pe bani, din America, de Dan Voiculescu. Cum voiati sa reactioneze presa acolita?

      • Este reala partea cu demisia cauzata de moartea acelui tanar in incinta liceului condus de dumneavoastra? Din aceasta cauza v-a fost luat postul de catre PSD?

        • Nici macar nu a inceput vreo ancheta. Tanarul a murit de pancreatita acuta si era fugit de acasa de vreo 3 luni. Nu era elevul liceului, iar internetul era pentru cei 150 de studenti cazati in camin, iar scoala beneficia gratis de internet. Pe vremea aceea era un lux.

  6. De fapt realitatea este un pic diferita: 90% din absolventii liceelor teoretice au trecut, 90% din cei ai scolilor profesionale au picat. Problema este ca pana acum 1-2 ani, cei din urma nu dadeau Bacalaureat …ptr ca nici nu aveau nevoie. Odata cu Dna Andronescu au fost nevoiti sa dea si ei Bacalaureat, pentru a umfla fabricile de diplome (culmea iar e ca Dna Andronescu a pus prima piciorul in prag fabricii de diplome Spiru). Cat timp absolventii scolilor profesionale o sa dea Bacul … o sa avem acc procent de promovare 50%. Acum ce facem? ori nu ii mai punem sa dea bacul … ca oricum nu sa-l ia ever, ori ii lasam sa dea Bacul si o sa ne socam mereu de promovabilitate. Ar mai fi solutia sa se faca carte domnule, sa isi dea silinta profesorii astia rai care nu sunt interesati de elevi. Dar din nou intrebarea? Merita sa se intereseze profesorul de istorie la o scoala de electricieni? Oare chiar au nevoie de asa ceva. Si se mai pune o problema: la liceele teoretice (toate cu promovabilitate 90%) chiar se face carte? Sau au fost doar un pic mai destepti decat ceilalti. Poate procentul asta de picati la scolile profesionale ascunde altceva sub pres?

    • Exemplul cu istoria este extraordinar de prost! Sunt de acord ca unui om cu aptitudini intelectuale limitate să nu-i bagi pe gât analiză matematică și fizică cuantică. Dar istoria și cultura civică sunt materii esențiale pentru orice bun cetățean. Am trecut de la dictatură la un sistem în care tuturor li se cere să își dea cu părerea, măcar o dată la patru ani, despre funcționarea și direcția de evoluție a țării. Este inadmisibil ca orice cetățean să nu primească din școală elementele necesare pentru a se achita competent măcar de datoria de a vota. Bineînțeles că istoria ar trebui predată altfel la un liceu industrial, dar în nici un caz nu trebuie păcălită. Sunt multe altele care ar trebui să cadă din materia de acolo. Primele care îmi vin în minte (din ce am făcut în liceu – teoretic ce-i drept) ar fi analiza, fizica cuantică, geologia, astronomia, filozofia, latina și lista poate continua.

  7. Lasand la o parte politizarea evidenta, frustrarile crase ale unor comentatori, orgolile altora si interesele evidente ale restului, nu avem raspuns la o intrebare. Este previzibil ca actualul curs din educatie nu va fi sustinut de viitoarea configuratie politica din jurul USL, viitorul ministru USL de la educatie va gasi atatea ”probleme” privind metodologia BACului de anul acesta, incat nimeni nu va mai sti ce sa creada.
    Evident ca nu sunt intrunite conditii ca sa evitam o alta politica educationala propusa peste nopate.

  8. Astept sa vad cum va fi sesiunea de toamna a bac-ului. Daca va fi, ca rigoare, ca cea care tocmai a trecut, atunci ok, pot sa sper ca ceva se va schimba. Daca nu, atunci … nicio speranta ( cel putin in invatamantul romanesc, ca sa nu zic in societatea romaneasca ). Om trai si om vedea.

  9. Este primul articol obiectiv, scris despre Bac-ul de anul asta. De fapt singura analiza obiectiva, intre atatea „trasoare” dirijate politic. Cum se face insa, d-le profesor , ca o gramada de confrati ai dvs, din presa, vad orice altceva numai realitatea, nu?

  10. D -le Vlaston am avut rabdare sa ma uit aseara la interviul d-lui Funeriu. Cu asa reporteri ma asteptam la intrebari pe masura. Un singur lucru mi s-a confirmat si anume ca acest examen a fost gresit perceput de d-l ministru care cu o lejeritate condamnabila a marturisit chiar de la inceputul interviului ca deaceea este nevoie de noua lege a educatiei care imparte bac-ul pe tipuri. Dar daca dumnealui anul acesta si inca 2 de acum incolo da examenul dupa vechea metodologie de ce nu s-a mobilizat putin in acesti 2 ani de cand este ministru si nu a verificat nivelul liceelor. Din interviu reiese ca a vrut sa dovedeasca ca un bac supravegheat corect arata promovabilitate mai slaba. Eu cred ca daca ii mobilizai pe profesori, directori, inspectorii din subordine de acum 2 ani sa evalueze corect elevii acum la bac acesti elevi ar fi aratat intr-adevar nivelul scolii. Dar daca 2 ani nu ai luat nici o masura, nu ai vegheat prin inspectorate si directori ca profesorii sa evalueze corect si cinstit elevii esti partas la dezastru la fel de vinovat ca si directorul de liceu cu 0% promovabilitate. Asa vad eu lucrurile si am avut foarte multa rabdare sa ascult parerea d-lui ministru dar nu m-am lamurit. Asa cum va faceti dvs un titlu de glorie ca ati fost sef de comisie si au picat nu stiu cati eu aceeasi concluzie pot sa o trag. Eu am predat in invatamantul tehnic 13 ani si mi-am evaluat elevii cu constiinciozitate astfel incat sa stie in orice moment care sunt cerintele si cum se face punctarea. Imi faceam singur subiectele iar seful de catedra le aproba iar daca rezultatele erau slabe tot eu raspundeam in fata directorului. Eram inspectat din prima zi de scoala iar eu la randul meu controlam colegii din celelalte catedre astfel incat sa nu apara situatii neplacute de coleg care nu isi face treaba. Conducerea lua masuri din timpul anului cu profesorii care nu isi fac treaba, cu elevii problema samd. La asta ma refer ca este necesar un control.Nu mai ca acum data fiind situatia creata ar trebui sa intervina corpul de control al primului ministru la ministerul invatamantului pentru ca daca masurile acestea nu s-au luat din timp sau ministrul invatamantului a stiut situatia si a reactionat tardiv atunci vinovatia ii apartine in egala masura ca la toti ceilalti.
    Nu trebuiau sa sufere atatia elevi pentru indolenta unor directori de liceu, inspectori si oameni din minister. Se vede cu ochiul liber. Un doctor bun trebuie sa previna o epidemie nu sa apara victime si de abia atunci sa isi dea si el seama despre ce este vorba. Masurile care trebuie luate acum nu mai apartin minstrului si ministerului pe care il conduce ci ar trebui sa fie ale corpului de control al primului ministru deoarece greseala este prea mare si de neiertat iar eu nu mai pot avea incredere in buna credinta a acestui minister.
    Mi-am dat silinta sa inteleg motivele dar sa stiti ca la aceeasi concluzie am ajuns. Poate raspundeti totusi mai detaliat ca toate raspunsurile dvs la alte comentarii sunt cam scurte de parca va grabeste cineva sau de parca numai parerea dvs conteaza iar a altuia nu are importanta.

    • Nu putea sa arate altfel nivelul scolii ca mai depinde si de resursele intelectuale ale elevilor. O buna parte dintre ei nu sunt facuti pentru traseul liceal, care presupune importante inclinatii conceptual teoretice.

    • Niciun control nu valoreaza cat legarea salarizarii de performanta, dar masurata in mod cinstit si de rezultatele muncii masurate in mod cinstit. Tocmai s-au masurat aceste rezultate. Ce aveti impotriva? Ca sunt vinovati si unii profesori si directori, e adevarat. Dar toti trebuie sa plateasca la scadenta. Asta se intampla acum.

      • Din pacate trebuie modificata si legea salarizarii caci este un pic bataie de joc sa platesti performantele deosebite cu maxim 30% dintr-o retributie mizera, atat cat este pragul maxim… Poate insa se va intelege ca si cei cu bani trebuie sa se implice mai mult in dezvoltarea invatamantului prin acordarea unor burse atat elevilor cat si profesorilor. Pana la urma dezvoltarea invatamantului inseamna elevi mai buni, performante imbunatatite si va genera in cele din urma si plus de profit pt firmele ce vor beneficia de pe urma angajarii unor tineri bine instruiti.

  11. Felicitari, d-le Vlaston, pentru articol!

    Este cazul sa iesim odata si odata din MINCIUNA!

    Minciuna institutionalizata amaneteaza viitorul copiilor nostri!

  12. Sunt de acord ca trebuie sa eliminam frauda din sistem dar acest lucru este departe de a fi suficient. Cele mai importante schimbari nu au fost inca facute. Avem nevoie de o noua curricula si de profesori capabili sa o respecte si sa o implementeze.
    Am vazut cadva un serial stiintific al lui Carl Sagan in care acesta descria sentimentele care l-au cuprins atunci cand, fiind in fata rafturilor interminabile cu carti ale bibliotecii publice din New York, si-a dat seama ca in toata viata lui, citind fara intrerupere, ar putea citi o parte nesemnificativa (ca numar) a acestor carti.
    Concluzia: informatiile pe care le memoram in timpul procesului de educatie scolara trebuie sa fie cele esentiale. De asemenea trebuie sa apara diferentieri de programa scolara mult mai accentuate si mai devreme, in functie de traseul ales de elev (real, uman etc.). Trebuie stabilit foarte clar care sunt cunostintele generale strict necesare unui tanar avand in vedere si o educatie continua, pe tot parcursul vietii. Trebuie tinut cont si de faptul ca, cu cat memorezi mai mult cu atat ai mai putin timp ca sa iti dezvolti capacitatea de analiza si sinteza precum si imaginatia. Daca se insista pe mai departe ca toti elevii sa aiba aptitudini de critici literari, atunci cei care doresc sa devina matematicieni pierd un timp foarte pretios cu memorarea si analiza unor informatii care le vor fi inutile in cariera si in viata. Reciproca este valabila. Criticii literari nu au nevoie de calcul diferential. Totusi, cei care urmeaza latura umanista sunt favorizati in acest moment, din acest punct de vedere. Ei pot sa evite matematica la bacalaureat spre deosebire de cei care urmeaza latura reala. Asta se datoreaza in principal unui patriotism prost inteles si nu nevoii de exprimare corecta in limba romana. Stapanirea limbii romane este necesara oricui insa de aici si pana la nivelul de cunostinte literare (si lecturi) care se cer elevilor este cale lunga. De asemenea, stapanirea limbii romane se poate face si citind lecturi de istoria si filozofia stiintei, etc. (pentru cei de la „real”) si nu citind poezie ermetica.
    Cantitatea de cunostintele umane se dubleaza intr-un ritm tot mai accelerat. Cresterea calitatii vietii depinde de dezvoltarile din domeniul stiintei si tehnologiei. In aceste domenii, cresterea cantitatii de cunostinte noi este cea mai accelerata. Tarile care vor constientiza aceste adevaruri (decidentii) vor asigura prosperitate pentru cetatenii lor.

  13. Cu universitarii, aveti perfecta dreptate, unul mi-a spus intr-un an ca ” o sa plece cu mana
    goala „, cu atatea note mici

  14. cu o floare nu se face primavara. Asa o fi dar trebuie inceput de undeva. Azi bac-ul, maine sanatatea, poimaine nu mai dai spaga sa obtii ceva ce este al tau de drept (au eu o problema cu spaga :) ) si uite asa campul se umple de flori.

    Danut

  15. Multumesc pentru raspuns. As mai avea o nelamurire:
    Ministerul invatamantului a elaborat o strategie pentru elevii proveniti de la scolile de meserii desfiintate pentru integrarea lor in activitatea de invatamant liceal?
    Daca da: Cat din aceasta strategie s-a aplicat? Care a fost feed-back-ul si ce masuri s-au luat de rezolvare a neregulilor constatate.
    Daca nu: atunci ministerul are o problema.
    Deaceea si intr-o situatie si in cealalta este nevoie de un control pentru a demonstra parintilor buna credinta cu care a actionat ministerul si ministru in aceasta problema.
    Atunci declicul a avut loc cu adevarat. Pacat ca nu se pot lua masuri si in sistemul universitar unde neregulile sunt si mai mari.

  16. Eu am o poveste simpla, si sunt convinsa ca mai sunt oameni cu experienta similara. In anii 90 am facut o facultate tehnica, imediat dupa liceu. Apoi, 10 ani mi-am facut o cariera, am adunat resurse si financiare si familiale si, m-am hotarat sa-mi indeplinesc o dorinta: aceea de a mai face una, in domeniul artei. Am avut ceva emotii ca nu as intra, deoarece mediile mele din dosar, desi erau in jur de 9 si ceva (am fost sef de promotie in liceu) puteau cu greu concura cu sumedenia de 10 a viitorilor mei colegi mai tineri. Totusi, fiind la „cu taxa” obligatorie, si avand si note maricele am intrat. Marturisesc ca imi era foarte teama ca nu voi face fata, caci, deh…neuronii au mai murit intre timp si parca integralele nu mai „mergeau” asa repede facute ca in liceu. Mi-am zis ca „stau cuminte in banca mea” si am sa invat mai mult ca ei sa-i „ajung” din urma. Dar…stupoare! Am fost extrem de uimita de analfabetismul general! Si nu exagerez. Le era foarte greu sa scrie o fraza „de la ei”, nu copy/paste de pe net. Tineau pixul cu greutate in mana! Cat despre integrale…o gluma! Si rai! Foarte rai in relatia cu profesorii care nu tolerau absenta de la cursuri. Se certau pentru note, aproape amenintau! Eram terifiata si mi-era mie rusine de rusinea lor… A durat aceasta stare de fapt pana la prima sesiune. Apoi, usor usor s-au schimbat. In acele timpuri nu vorbeam cu mare parte din ei, pentru simplul fapt ca nu stiam cum si mai ales, ce. Au trecut anii si s-au mai schimbat, desi unele sechele se mai vad inca. Sechele date de anii de liceu…
    PS. Este vorba de o facultate de prestigiu, care a reusit sa mai „repare” cate ceva, si in care profesorii isi dau silinta cum nu am vazut nicaieri in alta parte, dar, din pacate, marea majoritate a unitatilor de invatamant superior nu procedeaza la fel.

  17. Nu pot sa cred asa ceva?!!! Cred ca un control amanuntit ar lamuri lucrurile. Nu de alta dar parintii si cetatenii acestei tari trebuie sa stie adevarul. Astfel s-ar lua primele masuri in cunostinta de cauza fara sa sacrificam inutil. Ce parere aveti?

  18. Felicitari pentru articol!

    Si sa va raspund la o intrebare pe care nu am vazut-o la timp: <>

    Nu nu trebuie acceptate furtul si minciuna dar in democratie e o problema de majoritate. Daca majoritatea le accepta nu prea ai ce face … Sa speram ca majoritatea isi schimba incetul cu incetul mentalitatea gresita din ultimii 20 de ani.

    Si ca sa comit un sacrilegiu total tin sa laud emisiunile de pe Antena 3 unde au fost invitati elevii cu cele mai bune note la BAC. Un demers foarte bun pentru incurajarea performantei a fost aceasta mediatizare. E un mod eficient de a lupta impotriva „smecheriei” multora care cred ca in viata se pot descurca oricum … Cred ca pentru foarte multi romani plecati din tara sau inca in tara care isi pierdusera speranta asemenea emisuni sunt ca o bula de oxigen.

    • Deh, binele se mai face si cu forta, chiar fara majoritate. Stiu ca pare un sacrilegiu, atentat la democratie, dar amintiti-va ce a facut Balcerovicz in Polonia, in huiduielile si injuraturile tuturor. Dupa zece ani i-au ridicat statuie. Datorita lui Polonia aproape ca nu a simtit criza

  19. Nu sunt de acord cu afirmatia d-vs ca in general universitarii au facilitat fraudarea bacalaureatului, deoarece atat eu cat si multi alti colegi de la aceeasi institutie ne-am facut corect treaba si anul trecut in calitate de presedinti de comisii. Cel putin in cazul meu, am fost singura impotriva comisiei coordonate, a inspectoratului, a elevilor si a parintilor care au venit sa ma ameninte si sa ma blesteme pentru ca am eliminat pe cei prinsi copiind. Nu am mai mers si anul acesta in comisie deoarece sentimentul de insecuritate pentru propria persoana pe care l-am avut a fost atat de puternic incat si acum pastrez in original declaratiile elevilor eliminati si ale supraveghetorilor si lucrarile pentru a le avea in caz ca ma vor da in judecata dupa cum am fost amenintata. Sunt convinsa ca si alti colegi (poate nu toti) au evitat sa se expuna la astfel de situatii neplacute si de aceea nu au mai participat la aceasta sesiune de bacalaureat. Daca m-as simti in siguranta as merge si fara bani daca mi s-ar deconta deplasarea.

  20. Ma uitam la comentariile politicienilor privind acest rezultat si poate ,,interventiile lor,, sunt de fapt instinct de aparare animalic.Poti sa te gandesti si la acest lucru tinand sema ca majoritatea dintre ei au ajuns pe anumite pozitii nu datorita valorii lor individuale (majoritatea dintre ei au absolvit indoielnic diverse forme de invatamant, chiulai si repetenti) ci datorita faptului ca s-au folosit de un sistem clientelar, abuziv, corupt si plin de nepotisme si au avut deosebita abilitate de-a ,,reusi,,!
    Chiar in actuala situatie cand evident rezultatul unui examen national (cum este bacalaureatul), de fapt este rezultatul unui proces educational gresit.
    Scoala evident are o mare vinovatie, insa si familia, mass media si societatea, care promoveaza non valorile, reusita prin frauda sau ,,smecherie,, avem acum un rezultat ,,pe masura unei educatii prost croite,,…..si repet nu numai scoala ci si familia, societatea sau mass media.
    Dar acum trebuie sa privim lucrurile obiectiv si sa incercam corectarea aspectelor semnalate, daca dotrim o societate normala!
    Poate vom intelege.
    Si inca ceva, rezultatele din anii trecuti nu sunt datorate unei competente mai mari dobindite de elevi ci unor fraude generalizate si care anul acesta au fost mai limitate numeric prin niste masuri coercitive….
    Revin, poate frica ca Romania daca devine o tara normala sigur vor pierde functiile si nu vor fi alesi, acesta este motivul pentru care reactioneaza asa cum vedem ca rectioneaza…

  21. Domnule Vlaston,
    aveti perfecta dreptate. Dar ganditi-va ca, dupa toate probabilitatile, va veni din nou ciuma rosie la putere si tot ce s-a facut bine in ultimii ani de va duce pe apa sambetei…

    • La varsta la care se sustine examenul de maturitate, bacalaureatul, tinerii capata si drept de vot.
      Ghiciti catre ce latura a politicii inclina majoritatea obisnuita sa obtina foloase (puteti sa cititi „note”) pe nedrept.

  22. Cu toate ca nu sunt atit de optimist ca d-l Vlaston subscriu intru totul la afirmatiile d-sale.Fac parte dintr-o generatie care si-a cam trait traiul( am luat bacalaureatul in 1960 si am terminat facultatea in 1965) dar m-ar bucura sa stiu ca a pornit-o si Romania pe drumul lung si greu spre normalitate. Daca mai apuc si momentul inlocuirii actualei constitutii gaunoase cu o temelie legislativa sanatoasa, ma voi bucura si mai mult.Deocamdata, vad ca ne-au trebuit 20 de ani sa vedem ca avem o constitutie(inclusiv legislatie ) defecta. Daca ne vor trebui tot atitia ani pina la o legislatie teafara, chiar suntem un popor de timpitzi. O zi buna !

  23. Domnule Vlaston, as vrea sa cred ca e asa cum spuneti Dvs., ca s-a produs DECLICUL, dar stiu ca orice minune tine maxim trei zile la noi, asa ca probabil ca la anu’ ne intoarcem – macar in parte – la copiat si furat. Sau dupa ce se schimba ministrul (nu stiu daca va mai fi ministru Funeriu la urmatorul Bac). Daca urmatorul ministru al invatamantului va fi de la PDS, as putea sa pariez ca furtisagurile vor reincepe. Poate nu dintr-o data, ca sa nu apara socul revenirii la procentele de 80 – 90 promovabilitate, dar in doi – trei ani se revine la vechile „dragalasenii”. Sper sa n-am eu dreptate si sa aveti Dvs.

  24. D’le profesor, ajutati-ma sa inteleg: de ce un candidat la Facultatea de Matematica ar avea nevoie de o nota mare la limba romana? De ce trebuie sa aiba atata relevanta liceul? Eu mi-am petrecut liceul citind filozofie si literatura universala, facand mate cu preferinta din articole si carti, nu culegeri idioate de probleme, programare de hobby iar biologie din carti studentesti. La scoala eram destul de aproape de un bou cu diploma, si am fost persecutat de parinti si profesori pt tendinta asta. Manualele le-am citi rapid, ca pe niste carticele proaste (cum de altfel si erau). Nu am repetat nimic si pe cat posibil am evitat sa imi fac vreo tema. Facultatea de Mate pe care am facut-o in tara a fost o alta pacoste, de alta natura, dar e un alt subiect.. oricum, la 31 de ani fac.. cam aceleasi chestii ca in copilarie: lucrez in cercetare in Suedia, pe un domeniu care implica mate, programare si bio iar in timpul liber, tot ca in copilarie, practic Judo. Am senzatia ca un copil cum am fost eu ar fi complet strivit de societatea actuala din Romania. Copii ar trebui lasati sa faca ce le place, sa isi gaseasca drumul singuri in viata. O nota mica la Bac insa le poate narui toate sperantele.. cum comentati?

    Mie mi se pare ca cel mai cinstit ar fi un exament de admitere in facultate, cu proba scrisa si eventual orala. Evaluarea capacitatii unui copil pentru treapta superioara e datoria dascalului care urmeaza sa il indrume pe viitor, nu a dascalului care l-a indrumat in trecut. Nu e nimic rau in examenul de admitere in liceu, care a fost dat si corectat in liceu, de catre dascalii de liceu, cum si trebuia. Un profesor de liceu insa nu ar trebui sa decida cine merge in faculta.

    O alta tristete sunt testele grila.. acestea iau responsabilitatea dascalului de a evalua elevul cum trebuie. Cea mai buna evaluare e scris si oral.. nu cred ca are vreun rost sa insir motivele.. totusi de ce se face?

    Eu am un singur raspuns: pentru ca in lumea democratica (nu doar la noi) oamenii trebuie multumiti cu orice pret (asadar populism), iar oamenii vor ca odraslele sa ia varii examene. (imi amintesc de pilda de tatal meu care dupa Bacul meu pt care nu am invatat aproape deloc, mi-a spus ca increderea lui in mine a ars ca un foc de paie). De ce mi-ar fi trebuit Bac? La romana de pilda, am primit Mioritza.. am insirat motivele folclorice, detaliile istorice in care a fost culeasa, am divagat despre spatiul Mioritic al lui Blaga si despre un capitol special dedicat baladei pe care il citisem intr-o carte de-a lui Eliade.. iar profesoarele m-au
    privit cu ochi de vaci ametzite, mi-au spus ca nu am invatat ce era in manual si mi-au dat 7.. iar colegul care avea nevoie de Bac pt o faculta privata a ingaimat niste propozitii din Creanga cu matze ce se jucau la motocei si a primit 10. la cei 18 ani ai mei neampliniti eram mult deasupra a doua gashte de caterda, care acum probabil ca decid viitorul altora ca mine.

    In liceu am intrat primul pe orash si la bac am avut note f mici. In faculta am intrat printre primii si la licenta am avut o nota foarte mica, samdt. Sa insemne asta ca nu aveam voie sa intru la faculta din cauza notei de bac, ori sa fac cercetare postdoctorala din cauza licentei?

    Nu toti oamenii sunt vite ce pot fi ingramadite intr-o nota data de un dascal. Ceea ce oamenii au nevoie este sa nu le fie retezate aripile de catre societate. Merci si sper ca nu va deranjeaza tonul cam rebel al comentariului meu.

    • Imi permit sa raspund la comentariul tau.
      Pe logica ta, cuiva cu talent la tenis de camp nu-i este necesara nicio competenta lingvistica sau de stiinte exacte. Tot ce are nevoie este sa fie lasat sa joace si eventual un antrenor bun.
      Si am avut exemple de acest fel, chiar dintre colegii mei de generala.

      Ideile pe care le expui in general sunt corecte, programa in Romania inca este tributara unui sistem invechit, care nu promoveaza dezvoltarea individuala ci incurajeaza repetita la nesfarsit ale unor clisee.
      Cred ca intrebarea pe care ar trbeui sa ne-o punem ca societate este „Care sunt asteparile de la un tanar care a terminat liceul”?
      In functie de aceste asteptari se poate determina tipul de job la care ar putea avea acces, rolul lui in societate precum si metoda prin care poate fi evaluat.

      • Sunt oameni de mare calitate care nu stiu ce vor sau ce ar trebui sa fie intreaga lor viatza.. si in timp ce cauta raspunsul descopera america, mecanica quantica etc. Sigure pe ele sunt doar vacile, desi sunt convins ca si ele au ceva angoase, in fapt sunt sigur pt ca am fost si copil de vaci la viata mea. Am mai auzit ideea asta, ca un copil trebuie sa se decida, nu te poti decide in chestiile astea. In viata iti plac o seama de lucruri si nu iti plac altele. Cateva din chestiile care iti plac se transforma in meserie, celelalte in hobbiuri, lifestyle si vise neamplinite.

        Cred ca ai inteles gresit logica mea. E foarte bine daca un jucator de tenis cunoaste ultrafaimoasa si hypercomplexa literatura romana. E bine si daca vorbeste fluent greaca veche si face optimizare multicriteriala pentru modelarea mushuroaielor de furnici razboinice in pauzele de la meciuri. Ceea ce e rau e sa ii fie interzis accesul in jocurile internationale pentru ca nu a completat bine grila de la bac la limba romana. Sa primeasca penalitate la punctajul ATP pentru ca nu a nimerit prozodia lui Eminescu.

        Si in general, chiar si in propria profesie, trecutul nu ar trebui sa iti marcheze viitorul. Un prof de liceu nu poate decide asupra a ceea ce vei face cand termini da, te freaca cand termini, eu nu am sugerat ca Bacul ar trebui desfiintzat, doar ca nu ar trebui decat trecut, si ceea ce ar trebui sa conteze pt tineri e admiterea la facultate, cu examen greu (nu grila), dat in facultate de profi din facultate.

        Vin studenti la noi in grup cautand de lucru, nu ma intereseaza ce note au luat, nici macar nu ii intreb, ii intreb stii X, stii Y, stii Z si de ce vrei sa lucrezi aici. Si nu ma intereseaza daca cunosc marii clasici suedezi, ni se cam rupe de marii clasici suedezi. Asta nu inseamna ca suntem inculti, din contra unul e pasionat de istorie, altul de muzica, altul de vreun sport sau altul, etc in masura timpului liber.

      • Din ceas, dedus … de Ion Barbu

        Din ceas, dedus adancul acestei calme creste,
        Intrata prin oglinda in mantuit azur,
        Taind pe inecarea cirezilor agreste,
        In grupurile apei, un joc secund, mai pur.

        Nadir latent! Poetul ridica insumarea
        De harfe resfirate ce-n zbor invers le pierzi
        Si cantec istoveste: ascuns, cum numai marea
        Meduzele cand plimba sub clopotele verzi.

        Asta a fost una dintre poeziile din programa de liceu (pe vremea mea, nu stiu daca mai este cazul).
        Vi se pare normal ca cineva care doreste sa devina matemetician sa isi piarda timpul cu „filozofii” de genul asta ?
        Cititi mai sus comentariul in care am scris despre Carl Sagan si despre cantitatea de cunostintele care se dubleaza intr-un ritm tot mai accelerat.

  25. Eu cred ca nimeni nu are o economie sigura in Europa, cu atit mai putin nemtii. Au doar coada foarte sus, dar decaderea sociala care li se intimpla de prin 2006-2007 incoace va continua, si vor deconta la nivel de societate si problemele pietelor lor „personale” din Europa (intre care Grecia era „fruncea”), si problemele lor interne de „suzerani”. O stiu si ei, si-i vedeti cu cine „se pupa” si fac pace separata (ca de obicei, in istoria contemporana): cu puterile pe care criza care ameninta sa trinteasca America nu le va afecta catastrofal, China si Rusia.

    Pina atunci, revenind la oile noastre, ar fi minunat ca educatia sa se spele de pacate si sa devina un sistem curat si corect. Doar ca nefiind eu un idealist, eu cred ca nu are cu cine, pentru ca raspunsul la intrebarea faimoasa „who watches the watchmen?” nu se poate da. Corb la corb nu scoate ochii.

    Daca v-ar fi prins ca miscati in front, v-ar fi „executat” si PDL-ul, si oricine altcineva, pentru ca nici un partid politic nu gireaza decenta, seriozitatea si cinstea. Imi vine in minte un film de comedie vazut recent, in care eroul principal era intr-o suferinta atroce, plina de haz pentru telespectatori, pentru ca nu putea sa spuna minciuni… Macar o zi de-ar fi asa si cu unii de pe la noi, si mai ca as crede ca a venit primavara si pe strada mea… :)

  26. Cercurile vicioase au tendinta de a se reface – dupa ce au fost intrerupte – daca nu au fost indepartate conditiile care le fac posibila existenta.
    Cu un ministru nu se face curatenie in invatamantul romanesc. Viciile sistemului sunt mult mai profunde si isi au originea in pogromul efectuat asupra intelectualitatii romanesti de catre dogma stalinista. Desconsiderarea principalei functii a Universitatii care este Cercetarea Fundamentala a urmat ca o consecinta „fireasca”. Nu putem decat sa ne imaginam starea de spirit a celor care stiau ca pot mai mult dar nu li s-a permis sa-si desfasoare talentele. Dupa ’89 sumele alocate Invatamantului Superior au fost o batjocura. Deci nu putem sa-i condamnam in corpore pentru ca „s-au descurcat”.
    Trebuie revenit la examenul de capacitate la 7 clase. Trebuie revenit la Scolile de Meserii. Singura sponsorizare permisa in cadrul Bugetului de Stat ar trebui sa fie pentru Invatamant si anume pentru acele scoli care au rezultate la concursurile Nationale si Internationale si pentru firmele private care infiinteaza Scoli Profesionale. Dupa Liceul de patru ani sa fie asigurata o selectie corecta catre cele doua directii care formeaza coloana vertebrala a competentelor unei natiuni: Scoala Tehnica de trei ani (sau Colegiul) si Universitatea.

      • Este adevarat, trendul crescator al PIB din perioada 2006…2008 (http://2.bp.blogspot.com/-WKrIedfx7f8/TfHeIClKXNI/AAAAAAAAFDY/gfKxTvmkNm8/s1600/2011%2B06%2B09%2B-%2B01%2B-%2BPIB%2BRomania.png) corelat cu trendul crescator al alocarii bugetare pentru invatamant din aceeasi perioada ar fi creat conditiile pt. marirea cu 50% a salariilor profesorilor. Dar a intervenit criza financiara de la finele anului 2008…
        Totusi, calitatea invatarii este determinata decisiv de constiinta elevului potentata de motivatia lui. Dovada: cei care si-au propus de la bun inceput sa-si continue studiile in centre consacrate din Occident si care au atins acest obiectiv inca inainte de Bacalureatul 2011.
        Banii conteaza numai din perspectiva motivarii cadrelor didactice si a dotarilor unitatilor scolare.

    • Nu stiu cat de bine sunteti informati in RO, dar acelasi ministru a incercat sa reformeze si cercetarea. Publicatiile de impact major in cercetare i-au semnalat pozitiv eforturile, insa itzele reformei s-au cam incurcat in Senat: multi rectori de universitati erau si senatori si conform noii legi ar fi trebuit sa se lepede sau de o functie sau de cealalta.

      Legea propusa a avut si parti mai diletante din cate am inteles, bunaoara s-a aplicat norma publicatiilor in reviste de impact si unor discipline gen matematica si filozofie unde un articol are 30 de pagini si abia ajungi sa publici cateva in viatza, si unde sunt mai importante alte genuri de comunicari stiintifice.. omul macar a incercat, profesionist – neprofesionist.

      Nu cred nici ca e bine sa retezi viitorul celor care si-au picat Bacul anul acesta, sper sa ii stea greu pe constiintza la dl ministru, in caz ca isi permite luxul de a avea o constiintza in Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro