joi, martie 28, 2024

Bugetul 2013: impozitare mai mare pentru cresterea salariilor bugetare

Analizele economistilor ne lamuresc in ce consta filosofia bugetara a guvernului Ponta 2, pentru 2013: taxe mai multe si mai mari, pentru cresteri de salarii bugetare.

Si asta in ciuda faptului ca pana si Tariceanu a ajuns la mintea cea de pe urma:

„Am subliniat faptul ca poate suntem intr-un moment politic unic, nu stiu daca in urmatorii 15 – 20 de ani Romania se va gasi in situatia de a avea o majoritate atat de puternica, care sa poata adopta masuri de reforma, sa nu zicem abrupte, dar care sa aduca efecte pozitive in perioada imediat urmatoare”, a explicat fostul prim ministru.

In opinia sa, in actualul Guvern exista „exista rezerve mari de tot” de reducere a cheltuielilor, prin care se pot „degaja sumele necesare pentru a relansa economica”.

Tariceanu este ignorat in propriul partid, dar economisti importanti spun ca nu cresterea si umflarea cheltuielilor bugetare este solutia, de aici nu vine crestere economica.

Victor Ponta n-a explicat convingator OUG data la sfarsitul anului trecut prin care se infiintau 13.246 de noi posturi, majoritatea de conducere, in administratia centrala, sa populeze cele 27 de ministere, umflate si ele de la 17, cate erau in guvernarea trecuta.

Dar iata cifrele pentru salarizarea bugetarilor.

Pentru reintregirea slariilor bugetarilor era necesara o crestere de 7% in urmatoartele 6 luni. Ei bine nu, cresterea prevazuta pentru cheltuielile salariale din sectorul public este de 13%, 46,1 miliarde lei, 7,4% din PIB. Este clar depasita anvelopa salariala convenita cu FMI, de 39 mld lei.

Sigur ca se poate invoca inflatia, dar argumentul este valabil si pentru pensii si pentru salariile din mediul privat. Pe acestea cine le compenseaza, marirea de 4% la pensii, daca se va mai aplica, nu este suficienta nici pentru cresterea prevazuta de legea pensiilor.

Au scazut si cheltuielile de capital, adica destinate investitiilor, de la 20,6 miliarde la 17,6 mld, cu scuza ca s-a marit cofinantarea pentru atragerea de fonduri europene. Cum sunt slabe speranta ca va creste absorbtia acestor fonduri, pentru ca legislatia si institutiile de management si audit raman la fel, la prima rectificare bugetara fondurile neconsumate pentru cofinantare vor trece la ajutoare sociale, sau mariri de salarii bugetare. Asta in cazul in care si aceste 17,6 mld nu vor fi ciuntite, dupa exemplul din 2012.

Despre cresterea taxelor si impozitelor, ce sa spunem. Aproape sigur companiile vor trece in zona neagra-gri a evaziunii fiscale, atunci cand nu vor parasi Romania, pur si simplu. Si mai sigur, vor trece in preturile platite de populatie suprataxarea.

Adica, vom plati cu totii, cresterile de salarii din zona bugetara, unde isi va fi gasit culcusul clientela politica.

Reducerea evaziunii fiscale a fost si va ramane un vis prea frumos sa poata fi adevarat, fie si pentru motivul ca de clientela politica n-ai cum sa te atingi, iar de conformare voluntara nici nu poate fi vorba, cat timp contribuabilii nu sunt convinsi ca statul face ce trebuie din banii colectati.

Cel mai sigur, colectarea nu va fi la nivelul presupus de buget, primele vor fi sacrificate, ca si anul trecut, alocarile pentru investitii, cuplat cu cresterea sumelor imprumutate.

Aici apare o mare problema daca FMI nu ne mai da certificatul de bonitate, prin incheierea unui nou acord, fie si preventiv. Si cam asa se vad lucrurile in momentul de fata, mai ales ca si oficialii UE sunt total nemultumiti de cum evolueaza lucrurile pe fruntul justitiei, luptei anticoruptie, imunitatii parlamentare, etc.

Ii rog pe cititorii specializati in problemele acestea, mai mult decat mine, sa ne ajute sa intelegem cam  ce ni se pregateste in bugetul 2013.

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. Se repeta reteta guvernelor Boc: in 2009 cresteri de taxe si impozite pentru privati, (CASS, impozit minim) sub pretextul ca e evaziune si daca unii nu platesc, atunci luam tot de la cei care sunt cat de cat corecti.
    Rezultatul s-a vazut in 2010, cand onor guvernul nu numai ca n-a avut incasari mai mari, dar s-a trezit ca are si ceva someri in plus la plata din cauza tampeniilor facute cu un an inainte privatilor si , pe cale de consecinta, a taiat de la bugetari pur si simplu pentru ca nu mai avea de unde sa le dea bani, nu ca urmare a vreunei viziuni economice – asa ceva nu exista la ageamiii care conduc Romania.
    Ca dovada ca niciun politician roman nu invata nimic din greselile lui si nici din ale altora, puterea USL urmeaza acelasi tipar, fara abatere, fara vreun semn de viziune economica. Rezultatul e deja stiut.

    • Guvernul Boc a fost confruntat cu o grava criza economica mondiala, cu foarte multe gauri negre si dezechilibre, mostenite de la guvernarile anterioare.
      Guvernul Boc a salvat tara de la faliment, de la dezastru, de la colaps economic, de la incetare de plati, a scos tara din recesiune si a readus-o pe crestere economica, a mentinut un nivel al somajului mult mai mic decit media din Europa, a redus inflatia la cel mai redus nivel dupa 1990, a pastrat stabile moneda nationala, a indatorat tara cu minimum necesar, pentru a nu impovara generatiile si guvernele viitoare.
      Derbedeul plagiator, mincinos, incompetent si impertinent s-a plins ca INS-ul a estimat gresit PIB-ul si, din acest motiv, s-a trezit cu un deficit de un miliard de RON, pe care va fi obligat sa-l ia, fie de la invatamint, fie de la sanatate, fie de la politie. Dar, atunci cind guvernul Boc a fost confruntat (din cauza crizei economice mondiale, din cauza dezechilibrelor si devalizarilor provocare de fostele guvernari psd si pnl) cu un deficit de circa 20 de miliarde de EURO pe an, de l-a acuzat ca este incompetent, ca a facut un “buget criminal”, ca a redus salariile bugetarilor ?
      Iata ca in proiectul de buget pentru 2013, daca punem sa socoteala si inflatia, in afara de Transporturi, de unde se poate fura cu usurinta, cam toate celelalte capitole bugetare vor primi un procent mai mic, decit au primit in timpul guvernului Boc.
      Lichelismul banditilor din usl este intolerabil. Ei stiau ca nu exista resurse pentru mariri de salarii si pensii, pentru reduceri de taxe si impozite, pentru crearea de locuri de munca, dar aveau tupeul sa-l insulte, sa-l injure pe premierul Boc, aveau tupeul sa minta ca ei, odata ajunsi la putere, vor rezolva toate problemele, pentru ca bani exista, dar ii fura Videanu si Udrea.
      Iata ca acum, usl-ul nu poate face nimic din ceea ce a promis. Chiar si micile majorari acordate bugetarilor si pensionarilor, care, de fapt, au fost posibile, doar ca urmare a masurilor luate de guvernele Boc si MRU, datorita incompetentei si coruptiei guvernelor usl, aceste majorari au fost deja complet inghitite de scumpirile tuturor produselor, utilitatilor, taxelor si impozitelor.

  2. (Ii rog pe cititorii specializati in problemele acestea, mai mult decat mine, sa ne ajute sa intelegem cam ce ni se pregateste in bugetul 2013)

    Discovery Channel, pe vremea in care exista in grila RDS-RCS, avea un documentar-pastila ce se finaliza cu concluzia „doar un geniu poate intelege alt geniu”.
    deci sa va explic eu ce-i cu masurile guv. Ponta pa partea de taxare a companiilor energetice.
    Pe scurt – OMV l-a cumparat si p’asta, pe dottore Ponta.
    Pe lung – in conditiile in care toti vecinii nostri inconjuratori au scazut pretul energiei cu 10% (cu accent pe Ungaria a carei rezerva de gaze = partzurile inchinatorilor la drapelul rosu-alb-verde) mitomanul Ponta mareste cu 10% la casnici si cu 20% la industriali (cu accent pe Stefan cel Mare care a spus ca s-a batut cu turcii pt. ca noua, urmasilor, sa ne fie bine, sa ne preparam cafelutele, sa ne spalam intim, sa facem dragoste incalziti (si) de energie ieftina).
    Plagiatorul Ponta anunta marirea in soapta, cu litere mici, si bate toba pe taxarea draceasca cu 60% a exploatatorilor ce sug sangele poporului uslamist. Poporul votant uslamist, de mare isprava, se extaziaza la vorbele analistilor economici de la tembeliziuni (de pilda Rares Bogdan – finul lui SRS) ce le explica doct cum ca vecinul OMV are capra cu 60% mai moarta decat caprele din bataturile proprii ce’s moarte decat 10%.

    Realitatea cruda schitata:

    OMV plateste ~10 bani gauriti pe unitatea de energie (gaze-UE) extrasa din subsolul patriei noastre si ne’o vinde noua, romanilor, cu 100 de lei. deci 99,90 lei castig/gaze-UE (citeste jaf istoric). Acum OMV-ul vinde cu 110-120 lei/gaze-UE, ceea ce inseamna 109,90-119,90 din care, ATENTIE ! se taxeaza cu 60% doar 10 si 20 (6-12 lei), ceea ce inseamna noi si noi recorduri de castig (jaf) de 103.90 pe casnic si 107,90 pe industrial pentru OMV.
    Partea cu monstruosul 0,5% taxare suplimentara a exploatarii resurselor, altele decat gaze, e praf in ochi – contractul N0049-OMV prevede negru pe alb ca pana in 2014 OMV nu poate fi atins nici macar cu o papadie.

  3. Aveti aici un raspuns avizat, pe cifre Datorita timpului scurt nu au putut produce o „opinie completa” ( probabil ca in cateva zile o sa o avem)..dar cateva concluzii se pot trage… n-o sa va placa, nu sunt ceea ce asteptati dvs.
    http://www.consiliulfiscal.ro/Opiniebuget2013.pdf
    Parera mea (nu sunt fan USL..dar nici ARD) este ca se misca mai bine ca guvernul PDL(ca dinamica musai convergenta PIB real- PIB potential), la nivel macro. Slab la dinamica eficientei colectarii pe TVA. (pun accentul pe maruntisuri)…si la distributie.Dupa cum veti vedea PIB-ul ala real micsorat in 2011 ajuta, rezulta un deficit ciclic mai mare ..implicit unul structural mai mic., in 2012. Adica dinamica a fost mai buna decat cea previzionata…nu ca ar fi grozav, inca nu suntem in targetul compactului fiscal. Ramane de vazut daca se vor si tine de „socoteli’… dar aici intram in domeniul speculatiilor. Pe cifre e un scenariu prudent (daca nu apare cumva o estimare a PIB potential in scadere, …atunci ar fi naspa)
    De unde si dinamica (in scadere in ultimele zile )a dobanzilor la imprumuturile interne si externe. Poate ca si aici se putea mai bine..dar asta este iarasi o speculatie, dobanzile nu scad brusc, de la o zi la alata..trebuie „conduse” …sunt multi bani de rostogolit anul asta.
    Daca reusim sa obtinem dobanzi mai mici, avem o sarcina in scadere pe buget, in viitor. Sansa noastra este sa ne tinem strict de tinta defictului structural, fara prea multe floricele. Ca o sfeclim in distributia bugetara…este altceva, ne va arde la buzunare (vad ca „haituilala” e pe aia mici)..dar la nivel macro mi se pare o politica rezonabila. Repet… daca PIB potential e calculat corect.

  4. Filozofia politicii economice propuse de guvernul Ponta sună cam aşa:
    1. creştem cu câteva procente salariile şi pensiile tuturor;
    2. deoarece creşterea respectivă este mică, cetăţenii vor cheltui suma primită în primul rând pentru produsele de strictă necesitate furnizate de firmele particulare;
    3. firmele particulare vor plăti un impozit uşor mai mare deoarece guvernul îi ajută în mod indirect, prin creşterea consumului la produsele de strictă necesitate;
    4. investiţiile complet noi au fost amânate complet cu cel puţin un an deoarece guvernul nu are banii necesari pentru acestea (evitându-se astfel situaţia de la sfârşitul anilor ’70, când România a intrat într-o spirală periculoasă a datoriilor externe), iar despre finalizarea investiţiilor începute în anii anteriori se vorbeşte în şoaptă, aşteptându-se sumele providenţiale de la Uniunea Europeană (şi care nu cred că vor veni, din păcate pentru români).
    5. marii afacerişti, care nu se ocupă de piaţa produselor de primă necesitate, vor continua să protesteze deoarece guvernul Ponta nu încurajează achiziţiile de produse de folosinţă îndelungată (electrocasnice, computere, televizoare 3HD), automobile, locuinţe şi nici marile „tunuri” financiare de genul pârtii de ski, patinoare, telegondole etc.

    Concluzie: se va permite cetăţenilor (salariaţi şi pensionari) şi micilor firme să supravieţuiască, în timp ce marile companii (de stat şi particulare) vor continua să aibă probleme din cauza producţiei nerestructurate pe care o au din anii anteriori. Totodată, nu ne putem aştepta la investiţii străine masive deoarece capitalul speculativ nu vine într-o ţară unde perspectiva de creştere economică este modestă şi supravegheată strict atât de guvern, cât şi de FMI; Banca Mondială şi Uniunea Europeană.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro