vineri, martie 29, 2024

Cum sa facem sa nu mai fim reprezentati in PE de sotii, fiice si alte preferinte pur personale ale sefilor de partid (indiferent de gen)

În primul rând n-aş vrea ca să luaţi titlul acestui articol ca pe o remarcă sexistă. Nu este! Exprimă doar o față a realității. Îmi doresc ca România să fie repezentată de cel puţin acelaşi număr de femei în Parlamentul European (PE) şi de mult mai multe în executivul şi legislativul de la Bucureşti.

Munca şi prestanţa unui europarlamentar sunt relativ greu de evaluat. Având în vedere modalitatea de funcţionare a PE, în care activitatea din comisii şi de la nivelul familiilor politice sunt cele care contează (şi nu luările de cuvânt din plen cu durata de două minute – pe baza cărora se fac cele mai multe evaluări), propunem mai jos criterii de care partidele politice din România să ţină cont atunci când îşi definitivează listele de candidaţi.

Trebuie ştiut, capacitatea unui eurodeputat de a influenţa decizii în PE şi astfel la nivelul întregii Uniuni Europene este condiţionată de:

1. Familia politică din care face parte. Familiile politice cu mai mulţi membri au şanse mai mari de a-şi impune agenda. Pentru a conta la nivelul unei familii politice trebuie să ai o activitate ireproşabilă care să te recomande. De obicei persoanele care se află la al doilea sau al treilea mandat au şanse mai mari de a se impune, după ce s-au remarcat în primul/primele mandate.

2. Încredinţarea unui raport. MPE cărora li se încredinţează rapoarte pe diferite teme au o mare putere de a influenţa votul final, prin recomandările pe care le fac. Dar nu oricine primeşte onoarea/sarcina de a prezenta raporte. MPE primesc statutul de raportori de la comisa parlamentară în care activează pe baza expertizei pe care au demonstrat-o, pe baza rezultatului negocierilor din cadrul comisiei parlamentare şi pe baza imaginii pe care şi-au creat-o. Un raportor va urmări permanent ca raportul său să treacă şi ca recomandările să ajungă în legislaţia comunitară. Astfel, el sau ea trebuie să deţină calităţi profesionale, intelectuale şi politice care să-i permită să negocieze şi să-şi impună punctul de vedere.

Este deosebit de importantă şi funcţia de shadow rapporteur (raportor din umbra sau raportor al grupului): prin intermediul ei se poate influenţa poziţia grupului din care acesta face parte. Acestă poziţie este cu atât mai semnificativă cu cat grupul este mai mare.

Ingredientul principal în obţinerea unui raport este networkingul. Este necesar ca deputatul să aibă relaţii foarte bune cu colegii şi coordonatorul unei politici din comisie. Credibilitatea, imaginea, sunt esenţiale.

3. Obţinerea unei funcţii parlamentare. Cele mai importante funcţii sunt cele de (1) Preşedinte de Comisie Parlamentară (actualmente sunt 23 de Comisii Parlamentare, numărul acestora nu este fix – România nu are nicio funcţie de Preşedinte de Comisie dar are şase de vicepreşedinte) şi de (2) Raportor al Grupului Politic. O altă funcţie parlamentară importantă este cea de şef de delegaţie interparlamentară.

4. Obţinerea unei funcţii politice. Cele mai importante funcţii politice sunt Preşedinte şi Vicepreşedinte de Grup politic, Membru al Biroului Grupului sau Partidului, Şef de delegaţie, Coordonator (dintr-o comisie, la nivel de grup).

Probabil că întrebarea “dacă ştiţi ceva despre activitatea europarlamentarilor români (cu 2-3 excepţii) în mandatul 2009-2014” ar fi mai mult retorică. Una mai simplă ar fi “de câţi dintre ai aţi auzit şi-i puteţi numi”.

În desemnarea candidaţilor cei mai potriviţi, partidele noastre trebuie să conştientizeze şi faptul că interesele României trebuie reprezentate bine cum și ale altor state sunt. Aceştia trebuie să fie capabili să urmărească dezbaterile care pot influenţa politicile naţionale (inclusiv bugetul naţional) şi să colaboreze cu executivul de la Bucureşti (direct şi prin Reprezentanţa României la Bruxelles) pentru ca poziţia de ţară a României să fie temeinic fundamentată şi eficient sprijinită. Ca să nu ne facă de râs (este unul de care a votat permanent “pentru” indiferent de cât de absurdă era iniţiativa legislativă – de, nu vroia să supere pe nimeni), este deopotrivă important să poata să înţeleagă problemele şi provocarile europene şi să urmărească (în acelaşi timp explicând acasă) şi interesul european.

Având în vedere modul în care funcţionează PE, practicile acestei instituţi – rodate pe parcursul a zeci de ani – dar şi nevoile de reprezentare a electoratului din România şi a intereselor României la Bruxelles, facem apel la partide să propună candidaţi care să îndeplinească următoarele criterii:

Criteriu Modalităţi (indicatori) de  îndeplinire a criteriului
Expertiză consistentă
  • Capacitatea de a citi şi întelege documente complexe, politici sectoriale şi intersectoriale complexe care afectează mai multe state membre;
  • Capacitatea de a culege informaţii, de a coordona echipe de oameni care culeg şi analizează informaţii tehnice;
  • Cunoaşterea unui domeniu foarte bine (eventual dintr-o poziţie executivă);
  • Buna cunoaştere a instituţiilor europene şi a competenţelor acestora;
  • Capacitatea de a impune respect pe baza autorităţii profesionale.
Abilităţi de comunicare şi negociere
  • Cunoaşterea foarte bună a unor limbi străine europene (să fi lucrat în minim o limbă străină, să fi redactat documente de lucru, etc.);
  • Experienţă în echipe de negociere, capacitatea de a crea consens;
  • Capacitatea de a se exprima cu uşurinţă, capacitatea de a convinge;
Integritate
  • Nu a fost implicat/ă în scandaluri de corupţie;
  • Nu a fost urmărit/ă penal;
  • Nu a promovat proiecte sau valori care contravin celor naționale și europene în materie de stat de drept;
  • Nu a fost colaborator sau angajat al fostelor servicii de Securitate.
Susţinere politică
  • Activitate politică  susţinută la nivel naţional şi internaţional;
Networking/ experienţă internatională
  • A activat în reţele / asociaţii profesionale  internaţionale;
  • A lucrat în medii  multiculturale;
  • Experienţa în PE sau în alte instituţii europene.
Prezenţă publică moderată
  • Nu a promovat în trecut şi nu promovează în prezent discurs xenufob, homofob, discriminatoriu, bazat pe ură.

Acest material a fost adresat partidelor politcice într-o formă ușor modificată, sub numele ”Europarlamentare: criterii pentru candidati” de către Centrul Românde Politici Europene, Europuls si Expertforum, .

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Pot cele trei organizatii de mare anvergura internationala sa corecteze textul, plin de greseli??? Si de ce nu si sotii, socrii, etc??? Care e legatura intre titlul si continutul acestui material, ca nu mai vine vorba de EBA, Daciana, etc deloc dupa titlu? Bizar.

    • Acest material imi apartine, la fel si greselile la care va referiti. Am incercat sa le dibui prin text dar am gasit doar doua minore si una in titlu (litere inversate – typo) pe care le-am corectat. Versiuni fara greseli dar si fara aprecieri personale gasiti pe site-urile celor trei organizatii de mare anvergura.

      Titul este un apropo la cine ne reprezinta in PE acum. Daca sunt si soti si socrii de sefi de partide sa imi spuneti dvs.

      Titlul este un carlig pt. dvs. sa va opriti si sa remarcati criteriile propuse, daca v-am deturnat si v-am irosit timpul, imi pare rau. Ceea ce am raspandit anterior pe facebook nu a avut mare audienta. Legatura, daca vreti sa o observati, este. Imi pare rau daca v-am dezamagit ca nu m-am luat direct de doamnele Elena Basescu si Dacina Ponta.

  2. NU putem face nicicum, pariem ca in fruntea listelor le vom gasi pe Daciana Sarbu, Alina Valean si EBA ?!
    Ce naiba sa putem face ?!
    Votul este pe liste, nu este nominal.
    Ma indoiesc eu ca vor rata ele si alte persoane asemenea lor(adica clientelismul si nepotismele deja consacrate din Romania) sansa sta bine mersi la Brusselles pe salarii de 12 000 Euro/luna plus alte beneficii la fel de babane in loc de a se balacari in fauna politica damboviteana….

  3. frumos articolul. dar totusi, la sfarsit, acele conditii nu vor fi implinite de oamenii din partide. listele vor fi pline iar de neveste, amante, prieteni sau atarnati politici care nu fac nimic.

  4. „Cum sa facem sa nu mai fim reprezentati in PE de sotii, fiice si alte preferinte pur personale ale sefilor de partid (indiferent de gen)”

    Cred ca titlul este, sa zicem, prea putin cuprinzator. Daca vorbiti numai de sotiile, fiicele si preferintele pur personale ale „sefilor de partid”, atunci EBA va va putea reprezenta in continuare cu acelas succes ca si pana acum (sau chiar mai mare!). Poate ca ar trebui completat: „ale sefilor de partid si ale prezidentului Romaniei”. Chiar daca „prezidentul” ne-a declarat la alegerile aterioare ca nu are nicio legatura cu optiunea progeniturii, nici cu PDL, nici cu „tabla lui Mantog” si „primele 10 voturi ale activistilor PDL merg la candidata EBA” (declaratie care unora, mai inteligenti, le pare credibila), e bine sa ne putem la adapost si fata de efectele democratiei pervertite a acelor „primele 10 voturi…”, nu-i asa?!

  5. Futil. Indiferent de criteriile astea (juste), veti gasi aceleasi c….ve (atit masculine cit si feminine, sa fie clar!).

    „Acest material a fost adresat partidelor politcice într-o formă ușor modificată, sub numele ‘Europarlamentare: criterii pentru candidati’ ” – e cel mai bun banc. Stiti ce o sa faca cu criteriile astea? Realist vorbind, o sa se stearga la fund.

    • Gresiti profund. S-au dus vremurile cind se utiliza hirtia scrisa drept hirtie igienica.
      Nici macar nu le vor citi, ci vor ajunge la cos direct.

    • Noi spunem. Chiar dacă rămânem doar cu spusul. Sa nu zică mai apoi ca nu au stiu, ca nu le-a cerut nimini nimic. Si ma duc la vot. Si am mai incercat sa propun o alta forma de alegeri. Deh, ma agit si eu daca dvs. nu o faceti. Cat pot.

      Alternativa preferata de dvs. care este?

      • Eu m-am agitat la rindul meu, si inca ma agit. Chiar cred ca trebuie o noua revolutie. Sa-i rogi sa se schimbe e pur si simplu hilar. Sa le fie frica, cu adevarat, asta nu o sa mai fie hilar.

  6. Dar de ce doar in PE ? De ce nu si in politica interna, in CA-urile de la regiile autonome, in mult prea multele ministere, agentii, directii si in intregul aparat administrativ intens capusator de buget ?

    Asa cum arata acum, reprezentarea politica a cetatenilor romani se face pe cale dinastica, pe grade de rudenie si nu pe competenta.

    Alegerile libere sunt de fapt nu prea libere cata vreme exista Legea Partidelor Poiltice, cu prevederi care limiteaza neconstitutional dreptul de a candida si, in extenso, de a alege. Aceasta lege este principala parghie ce conserva dinastia pseudo-politica instalata in Romania.

  7. Chiar crede cineva că sistemul dinastico-clientelar va fi modificat în viitorul previzibil? Nici măcar numirile din conducerea administrativă (miniștri, secretari de stat) nu se fac pe criterii de competență!

  8. Articol extrem de judicios si de clar. Ati uitat insa ceva : desi apartinand „familiilor politice europene” deputatii romani reprezinta acolo Romania, interesele locuitorilor acestei tari. Din activitatea unora dintre ei ( Catalin Ivan, Corina Cretu si nu numai) rezulta insa ca ei folosesc PE doar ca loc in care sa prelungeasca si sa faca publice strainatatii dihoniile politice din interiorul tarii. Atacurile ignobile din plen la adresa Monicai Macovei, unul dintre cei mai activi si mai respectati deputati europeni , au lamurit pe toata lumea.
    Credeti ca prestigiul Romaniei a iesit intarit ? Mai aveti cunostinta de ceva asemanator printre deputatii altor tari ?

  9. Initiativa este de apreciat, chiar necesara, mai departe trebuie dezvoltata si propagata, ca o punere in tema. Dupa publicarea numelor candidatilor va fi binevenita evaluarea acestora pe baza criteriilor stabilite, completand in cazul fiecaruia trasaturile particulare precum si alte calitati (cu si fara ghilimele). Acestea trebuie aduse la cunostinta electoratului in cadrul unei veritabile campanii pe durata celei electorale.

  10. totul pleaca de la legea partidelor. Inclusiv cei, care participa in alegerile europarlamentare isi permit sa puna pe lista neamurile apropiate in aceasta cauza, adica a lipsei libertatii si usurintei de a putea porni miscari de la firul ierbii.
    Aici aveti studiul comparativ pe trei tipuri de tari europene :

    http://sociollogica.blogspot.ro/2013/12/o-propunere-de-schimbare-legii.html

    iar aici un video, care ajuta sa intelegem aberatia legii partidelor.

    http://www.youtube.com/watch?v=SP1ywWypWa8
    fara schimbarea ei si aducerea la nivelul prevederilor legilor din tarile vest europene o sa tot scriem articole mult si bine .

  11. Cu ce sunt mai buni in PE Catalin Ivan (un aparatcik frustrat, nesimtit si arogant) sau Corina Cretu (ce scrisorele de amor …) decat EBA? Sau decat madame Ponta? Vadim Tudor sau Becali ne reprezinta mai bine?

    • @petre

      Daca unii nu vad ca, totusi, este o (mare) diferenta intre o EBA, pe de o parte, si Corina Cretu sau Catalin Ivan, pe de alta parte, atunci de ce sa ne mai miram ca in urma votului ne trezim reprezentati de exemplare precum Becali sau EBA?!

    • Nu-s cu nimic mai buni. Evident, le prefer pe cele trei doamne in fata lui Becali, Vadim etc.

      Mi-as dori si totusi mai mutl de la trimisii nostri acolo caci au fost ca apa sfințită, n-au făcut bine, n-au făcut rău.

      Am mai spus-o, nu vă lasați influentati de titlu, el este doar un carlig, care exprima doar o parte a realitatii. In realitate avem eurodeputati varza si, trebuie sa remarc, vreo 2-3 eurodeputate, performante.

  12. e si vina UE, ar trebui sa-i sanctioneze pe cei care au foarte multe absente, pana la pierderea locului de parlamentar. Adica sa vina tot cineva de la partidul ala, urmatorul pe lista.

  13. Dacă nu vă place criteriul de soț/soție, vă puteți exprima în campanie, promovând agresiv criteriile enumerate de dumneavoastră (și altele) , prin dialog la limita (in) decenței cu diverși posesori de candidatură. Cu o echipă de campanie constituită la timp, eventual din însurăței și socrii(sic!).

  14. Romania practic este in feudalism. In citiva ani neamurile (proaste) extinse ne vor conduce la toate nivelurile. Nasia este si ea o metoda de aservire. Ar trebui niste date statistice privind si acest fenomen.
    Cu multi ani in urma la emisiunea bila alba-bila neagra a lui Turcesu (ce elegant si echilibrat era!), Daciana Sirbu pe atunci a fost intrebata ce semnifica prescurtarea NATO (engl.). Nu a stiut. Dar OTAN (fr.) a insistat sa o ajute Turcescu. Nu a stiut. Dar s-a laudat ca este absolventa a Colegiului de Aparare (un fel de Stefan Gheorghiu de dupa 90)! Probabil ca toti fostii, actualii si viitorii politruci l-au absolvit si il vor absolvi, probabil cu bursa de la buget. Pantru asa ceva are statul bani!

    Presa a cam uitat nivelul actualei doamne Ponta. Pe linga fata lu’ tata este si sotia PM.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro