Home » Fără categorie » Citesti:

Leapșa pe Facebook: jocul și joaca oamenilor mari

Iulia Modiga septembrie 2, 2014 Fără categorie
1 comentariu 759 Vizualizari

Teoreticienii se joacă cu idei, politicienii fac jocuri de culise, îndrăgostiţii practică jocurile iubirii, iar internauții își dau leapșa. Când indivizii se confruntă cu situaţii încordate sau cu presiuni, tind să suspende activităţile serioase şi rolurile rigide şi alienante pentru a obţine destindere şi o nouă viziune, exterioară, asupra vieţii lor, dar şi a celorlaţi. Destinderea şi distragerea reprezintă trăsături a ceea ce numim joc. Jocul nu poate fi abordat ca pe o metaforă difuză pentru o colecție de activități, așa cum ne avertiza și Baso (1979), însă putem considera că reprezintă o interacţiune socială liberă de constrângerile recunoscute în mod cotidian. Deşi operează într-o marjă de permisivitate, jocul presupune un sistem de reguli, disciplină, precum şi limite stabilite de spaţiu şi timp. Acestea se învaţă şi sunt recunoscute de toţi cei implicaţi în joc. Dacă jocul se desfăşoară potrivit sistemului de norme adoptat şi recunoscut de participanţi, recompensele nu întârzie să apară, recompense legate de prestigiu, de exemplu.

Jocul poate opera cu multiple posibilităţi de desfăşurare, de reorganizare, ceea ce îi constituie caracterul inovator. Inovaţia, fie spontană, fie elaborată, are rolul de a schimba perspectiva asupra cotidianului. Jocul are valoare excepţională, pentru că se manifestă în afara cotidianului sau pentru că reformulează cotidianul. El permite manifestarea expresivităţii indivizilor, însă, într-o ordine structurală. Să luăm exemplul furnizat chiar prin intermediul Facebook-ului. Pe rețeaua de socializare circulă zilele acestea o serie de ,,provocări” devenite virale: ,,Ice Bucket Challenge”, ,,Provocarea celor 10 cărți” și ,,Tricolor Challenge”. ,,Provocările” se expun ca jocul din copilăria celor pe care îi apuca seara pe stradă sau uliță: leapșa. Leapșa solicită angajamentul activ din partea utilizatorilor de Facebook fie de a-și turna o găleată cu apă rece pe cap și de a face o donație pentru cercetarea în domeniul afecțiunilor cerebrale, fie de a numi cele zece cărți care le-au marcat sau construit viziunea despre viață, fie de a oferi de la 1 euro în sus pentru a ajuta la achiziționarea și distribuirea a 1 milion de panglici tricolore celor 3 milioane de români din Republicii Moldova.  ,,Tricolor challenge” diferă de celelalte două campanii prin faptul că demonstrează o continuitate între experiența de joc și cea de zi cu zi. Într-un stat tânăr în care propaganda sovietică a promovat purtarea panglicii Sfântului Gheorghe,  de culoarea gândacului de Colorado, ca simbol al apropierii de spațiul slav, panglica tricoloră reprezintă un element nu doar de rezistență, dar și de afirmare a identității fără echivoc, aspect tabu până la căderea regimului comunist de la Chișinău, în 2009. Inițiatorii campaniei, Platforma Unionistă Acțiunea 2012 și Mișcarea Civică Tinerii Moldovei, îi provoacă pe internauți să doneze tricolor în toate instituțiile de învățământ, inclusiv în cele opt licee și școli românești din regiunea transnistreană. Un calcul simplu arată că pentru ca cei 186 de elevi ai Liceului românesc ,,Lucian Blaga” din Tiraspol să poarte fiecare câte o panglică tricoloră la încheietura mâinii, la fermoarul de la ghiozdan sau în loc de elastic de păr, ar fi nevoie de nici măcar doi euro, pentru că 100 de panglici tricolore costă numai 1 euro. Ei bine, provocarea a fost lansată atât activiștilor civici, cât și jurnaliștilor, politicienilor cu cont sau pagină de Facebook și amatorilor de ,,provocări”,  iar mulți dintre aceștia au și răspuns pozitiv la experiment. Zi de zi se colorează o panglică tricoloră online.

Experiența ,,provocărilor” produce lumi sociale alternative în care indivizii se pot implica și pe parcursul cărora pot defini și pot adera la un anumit tip de ordine socială. ,,Tricolor challenge” reprezintă un instrument de învățare a realității din Republica Moldova, iar reverberațiile simbolice din cadrul acestei formule de joc al oamenilor mari generează noi semnificații și emoții care în alte cadre și sub alte forme nu s-ar putea manifesta. Obiectul mundan al afirmării identității este transformat într-un obiect de joacă în mediul online, menit să producă noutate, inovație și facilitarea eliberării emoției (Geertz, 1963, Turner, 1974, Schwartzman, 1978). Totodată, acest joc facilitează atestarea existenţei unei mize, care generează fenomenul confirmării. Exişti pentru ceilalţi purtând panglică tricoloră, aşadar eşti confirmat, eşti valid, exiști ca român într-un spațiu în care ai fost manipulat vreme de peste 200 de ani că ai fi altceva. Ulterior confirmării se manifestă dorinţa afirmării personale, a impunerii unei anumite viziuni asupra cotidianului şi a extrordinarului, într-un cadru al ordinii morale, prin intermediul expunerii identității tale reale. Așadar, ,,provocarea” tricolorului a fost lansată. Și pentru că buricele degetelor nu-și găsesc liniștea până nu își astâmpără curiozitatea, mă văd nevoită să întreb: ,,Cine acceptă să contribuie?”.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. Consonant spune:

    Am facut o cautare dar n-am gasit modul de “contributie” la provocarea tricolorului fara a fi utilizator FB. Ma puteti ajuta?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Iulia Modiga


Iulia Modiga

Iulia Modiga este sociolog si redactor-șef al publicației de știri online InfoPrut Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)