joi, martie 28, 2024

Legea Educatiei Nationale, validata de Curtea Constitutionala. Ce urmeaza?

Marturisesc ca am asteptat cu emotie aceasta decizie a CCR. Decizia a fost luata cu 7-2, fiind prezenti toti cei 9 judecatori. Legea merge acum la promulgare.

Este rascrucea de drumuri care ar fi permis educatiei sa porneasca pe un drum complet nou. Sa rupa cu incremenirea in tiparele comuniste, in care a zacut 20 de ani.

Nu este insa o partida complet castigata. Infrastructura mentala se schimba cel mai greu,  profesori, manageri, elevi, studenti  si parinti trebuie sa accepte si sa inteleaga noul drum al educatiei.

Primul pas a fost insa facut. Cel mai greu. Cum presedintele Basescu nu are niciun motiv sa nu promulge legea, in cateva zile va intra efectiv in vigoare, prin publicarea in Monitorul Oficial.  Depinde acum de esaloanele inferioare ale managementului educational sa construiasca o legislatie secundara in spiritul si litera legii. Este importanta contributia cadrelor didactice si a tuturor specialistilor care au avut si au un cuvant de spus pentru a contribui sau macar a asupraveghea elaborarea legislatiei secundare.

Forma Legii angajata de guvern o gasiti aici

Sa nu uitam eforturile extraordinare ale lui Mircea Miclea, autorul de facto al capitolelor referitoare la invatamantul superior, seful Comisiei Prezidentiale care a elaborat diagnoza, strategia si schita solutiilor pentru noua Lege a Educatiei Nationale.

Ce urmeaza?

Iata cele mai importante prevederi de interes general, unele cu aplicabilitate dupa 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.

Art. 364. (1) Senatele universitare sunt obligate ca, în termen de 6 luni de la

intrarea în vigoare a prezentei legi, să definitiveze noua Cartă universitară, regulamentele şi metodologiile de organizare şi funcţionare a universităţilor, în conformitate cu prezenta lege.

(2) La finalizarea actualului mandat, noile organe de conducere ale universităţilor se

vor stabili în baza prezentei legi.

Conducerea universitatilor ramane in functie pana la finalizarea actualului mandat, posibil 2-3 ani, abia apoi se procedeaza la noi alegeri sau concurs, in conformitatea cu noua lege.

Urmatorul articol reglementeaza etapizarea intrarii in vigoare a prevederilor care necesita pregatire logistica, finantare si legislatie secundara.

Art. 361

(3) Prin excepţie de la prevederile alin.(1):

a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învăţământul primar intră în vigoare

începând cu anul şcolar 2012 – 2013;

b) măsura introducerii clasei a IX-a în învăţământul gimnazial intră în vigoare

începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2011-2012;

c) examenul de bacalaureat se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei

legi începând cu generaţia de elevi care începe clasa a IX-a în anul şcolar 2012 -2013;

d) admiterea la liceu se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi

începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2011-2012;

e) masura acordarii a 500 euro pentru educatia permanenta a fiecarui nou-nascut se  aplica incepand din 2013

f) masura privind introducerea costului standar per elev si a principiului “finantarea urmeaza elevul” se aplica din 2012.

g) prevederile art. 8 intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2012. (art. 8 prevede alocarea a 6% din PIB educatiei si 1% din PIB cercetarii).

(4) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, institutiile de invatamant superior acreditate inceteaza procesul didactic la toate specializarile/programele de studii care nu au fost autorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate. Continuarea procesului didactic la aceste specializari/programe de studii sau initierea procesului didactic la alete specialiariprograme de studii neautorizate sau neacreditate reprezinta o incalcare a legii, institutia de invatamant superior fiind sanctionata cu intrarea in lichidare, iar vinovatii urmand a fi sanctionati potrivit prevederilor legale.

Acest aliniat (4) are un potential exploziv, in contextul in care exista multe specializari/programe de studii autorizate sa functioneze provizoriu, dar neacreditate, desi perioada in care puteau functiona provizoriu, dar neacreditate, a expirat de mult.

(Art 31, Legea 87/2006: c) termenul de depunere a cererii în vederea acreditării este de 2 ani de la data absolvirii primei promoţii, sub sancţiunea ridicării autorizaţiei de funcţionare provizorie;)

Foarte dur este sanctionata comercializarea lucrarilor in vederea plagiatelor.

Art 143 (5) Este interzisa comercializarea de lucrari stiintifice in vederea facilitarii falsificarii de catre cumparator a calitatii de autor al unei lucrari de licenta, de diploma, de dizertatie sau de doctorat.

Art. 360 (1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

(b) Nerespectarea dispozitiilor art, 143 alin (5), cu amenda de la 5.000 la 50.000 de lei

Exista un numar mare de articole care se refera la etica  universitara si buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. (Art. 306-310, 312-326). Sunt explicitate abaterile si abaterile grave de la buna conduita, precum si sanctiunile ce se aplica de catre

Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii

Art. 310 Constituie abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiitifica si activitatea universitara:

a) plagierea rezultatelor sau publicatiilor altor autori

b) confectionarea de rezultate sau inlocuirea rezultatelor cu date fictive

c) introducerea de informatii false in solicitarile de granturi sau de finantare

Art. 325 Se interice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane dovedite ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara, stabilite conform legii. Se anuleaza concursul pentru un post didactic sau de cercetare ocupat, iar contractul de munca cu universitatea inceteaza de drept, indiferent de momentul la care s-a dovedit ca o persoana a realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara. Constatarea abaterilor se face de catre Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, conform legii.

Acest articol a pus pe jar pe aceia care se stiu cu musca pe caciula, dovediti sau inca nedovediti. Practic, este suficient ca oricine sa sesizeze cu dovezi Consiliul National de Etica asupra unui plagiat, de pilda, indiferent cand a fost comis, pentru ca persoana respectiva sa plece automat din functie si din invatamantul superior.

Art. 300  (1) Abilitarea consta in:

a) redactarea unei teze de abilitare;

b) sustinerea publica a tezei de abilitare in fata unei comisii de specialitate nmita de CNATDCU si formata din cel putin 3 persoane, care au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate

c) admiterea tezei de abilitare in urma sustinerii publice

d) obtinerea atestatului de abilitare.

(2) Teza de abilitare releva capacitatile si performantele didactice si de cercetare. Teza prezinta in mod documentat realizarile profesionale obtinute ulterior conferirii titlului de doctor in stiinta, care probeaza originalaitatea si relevanra contributiilor academice, stiintifice si profesionale si care anticipeaza o devoltare independenta a viitoarei cariere de cercetare si/sau universitare.

Acest articol, coroborat cu faptul ca accesul la functii de conducere, de conducator de doctorat si de profesor universitar este conditionat de existenta unei abilitari (existente si in America si in Germania), face sa apara pentru prima oara o sita de cernere a valorii de non-valoare, adica o separare clara a celor care au muncit cinstit pentru o cariera didactica sau de cercetare si aceia care au obtinut titlurile pe bani sau influenta politica.

Art 301 (5) Conditiile pentru ocuparea functiei didactice de profesor universitar sunt urmatoarele:

a) detinerea diplomei de doctor

b) detinerea atestatului de abilitare

c) indeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea functiei de profesor universitar, standarde aprobate conform art, 219 alin(1) lit.a)

d) indeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice functiei, aprobate de Senatul universitar, fara impunerea unor conditii de vechimem conform legii.

Acesta este de asemeni un articol cu potential exploziv deoarece, se pare, se aplica inclusiv celor care ocupa acum functii de profesor universitar, aceasta deoarece la dispozitii tranzitorii nu se prevede vreo derogare pentru aceia acare ocupa cum aceasta functie. Adica, prin legislatie secundara se poate stabili un termen pana la care actualii profesori universitari sa indeplineasca conditiile a-d.

Exista multe alte prevederi interesante, o parte au mai fost comentate aici (statut) si aici (invatamant superior)

In zilele urmatoare voi reveni si cu alte precizari.

Distribuie acest articol

57 COMENTARII

  1. Spun si eu : Doamne ajuta !! greul insa a trecut, barajul ce zagazuia apele a fost fisurat si perspectiva unei noi sanse pentru generatiile ce va sa vina este asigurata, in doi-trei sau patru ani sistemul educational romanesc va intra intr-o noua era, cu oameni noi si cu cei vechi innoiti in mentalitate si buna credinta.
    Sumarul (breaf-ul) noilor regrelemtari din domeniul invatamantului universitar a fost mai mult decat util, acum am intyeles pe deplin de ce aceasta lege a fost considerata, de putregaiul „universitarilor”, o lovitura de ghilotina.
    Noua lege este insa un balsam pe ranile tacutei clase universitare umilite si marginalizate de baronii cu pricina, sufletele si mintile frumoase si oneste din mediul universitar (si nu numai) carora viata le va acorda sansa afirmarii si implinirii profesionale.

    • Ildiko, fraza asta nu poate transpira decât din gândirea gen „conserva supraîncalzita” a unui singur tip de autor: „nationalistul oblonit”. ca autorul oblonit ce semneaza cu pseudonimul Ildiko este român, maghiar, bantu sau malgash nu e decât un detaliu lipsit de orice importanta. servus!

  2. In sfarsit , a invins si-n Romania RATIUNEA!!! Stiu ca mai e mult pina departe dar s-a facut un pas .Daca ar exista si-n Rominia mai multi ,,DICTATORI’ politici care sa se gindeasca la reforma mai mult decit la burtile lor am fi si noi mindri ca sintem romini si am lasa ceva generatiilor urmatoare .Felicitari celor care s-au batut :PRESEDINTELE care i-a imbrincit , dl Funeriu pt tenacitate si celor care au fost de buna credinta si chiar au dorit aceasta lege .

  3. Link-ul catre forma finala a legii nu functioneaza…

    In alta ordine de idei insa, felicitari pentru toate articolele pe care le-ati scris pe tema Legii Educatiei. Sunt de acord cu dumneavoastra si consider ca este un mare pas inainte pentru iesirea din mocirla in care se zbate invatamantul romanesc de 20 de ani incoace.

    De acord si ca este perfectibila (referitor la un articol mai vechi al dumneavoastra), insa ea nu va putea fi imbunatatita in nici un caz de actuala clasa politica… poate peste 20 de ani, parlamentarii de atunci (scoliti eventual in spiritul noi legi a invatamantului), vor reusi si aceasta performanta. Pe moment, insa, astept cu aceeasi strangere de inima regulamentul de aplicare al noi legi a invatamantului. Sunt convins ca se vor mai „ameliora” un pic prevederile legii si se vor mai lungi cu ceva timp perioada in care trebuie aplicate.

  4. Domnule Vlaston,

    Exista un principiu constitutional care spune ca legea se aplica doar pentru viitor (cu exceptia legii penale mai favorabile). Prin urmare, cadrele didactice universitare cu gradul didactic de profesor , actualmente dobandit, isi pastreaza acest grad. Ceea ce sustineti ar fi corect daca ar exista in lege o prevedere care ar spune ca detinatorii gradului didactic de profesor ar fi evaluati o data la 5-6 ani. Ceea ce nu este cazul.

  5. Am o intrebare: de unde ati preluat Dumneavoastra informatiile? Pentru ca eu m-am uitat pe site-ul Ministerului Educatiei si in proiectul de lege acceptat de Guvern nu apar articolele asa cum sunt prezentate de Dumneavoastra- nici continut si nici clasificare a lor in material.

    • Nu acela este doc. angajat de guvern. La linkurile prezentate mai sus exista acest doc. Il recunoasteti dupa semnatura ministrului si stampila pe fiecare pagina. Este mult mai dur decat cel prezentat pe site-ul ministerului, obtinut dupa prelucrarea amendamentelor

      • Nu inteleg! Ce document suplimentar? Daca va uitati pe site-ul Ministerului Educatiei apare un document catalogat nou cu Legea Educatiei asumata de Guvern.

        • La adresa indicata de mine este forma angajata, luata de pe site-ul Camerei Dep., dupa ce parlamentarii au avut cateva zile sa depuna amendamente. Acest doc. are stampila si semnatura ministrului pe foecare pagina.

  6. Am o întrebare de bun-simţ: dacă prima dată când s-a pronunţat Curtea Constituţională, din cei 9 judecători, 4 au votat „pentru”, iar 5 „împotrivă”, în vreme ce acum scorul a fost de 7 – „pentru” la 2 – „contra”, cum pot explica acei 3 judecători schimbarea de opinie (din „contra” în „pro”) în câteva săptămâni? Şi, dacă nu au o justificare plauzibilă, argumentată solid, nu ar trebui să plece (să îşi dea demisia sau să fie demişi) şi să fie sancţionaţi, inclusiv financiar???

  7. Exista Dumnezeu!

    O zi istorica pentru invatamintul superior. Noua lege a educatiei care va produce o adevarata revolutie impotriva gastilor si clanurilor din universitati

    Pe linga cele spuse de Stefan de-a lungul unui intreg an sunt articolele cu adevarat revolutionare din noua lege care ofera o sansa sa scape facultatile de gastile care au distrus aproape ireversibil un sistem vreme de 20 de ani, care a facut posibil ca la conducerea facultatilor sau universitatilor sa ajunga personaje care nu au nimic in comun cu stiinta autentica, cu managementul institutiei in folosul studentilor si societatii si nici cu legile statului. Ele doar servesc niste clanurile care i-au propulsat in functii prin aranjamente, intrigi de culise, folosind adesea metode de tip “mafiot”.

    Doamne Ajuta!

  8. Două întrebări:

    – cum afectează legea în forma aceasta fabricile de diplome?
    – se prevede o clasificare a universităţilor după model extern?

    • Probabil ca multi dintre profesorii din fabricile de diplome si-au construit cariera pe plagiate: conform noii legi dovedirea unui plagiat duce la desfacerea contractului de muncal!
      Apoi chiar cei care isi iau diploma din fabrica foarte probabil o plagiaza sau cumpara de-a dreptul. Dovedirea plagiatului va duce la anularea diplomei.

  9. Nu ati vrea sa dati traducerea postarii celei ce semneaza ‘Ildiko”?
    Este sugestiva pentru ce inseamna de fapt aceasta lege.
    Si pe cand o analiza a acestei legi de catre un specialist, de exemplu un profesor universitar reputat, respectat, neimplicat politic, care stie ce scrie si scrie in consecinta. Ca de amatori si amatorisme sunt satul!

    • gasesc ca este cu mult mai graitor faptul ca oameni ca dvs & Ildiko (opozanti având acelasi tip de gândire) exista intr-o proportie atât de mare DATORITA sistemului educational de pâna acum. noua lege nu va face decât ca gândirea celor ca dvs, Ildiko & co sa ajunga acolo unde îi este locul: sub un strat gros de praf.

  10. trm
    04/01/2011 la 16:04

    Care este problema dumneavoastra? Eu sunt un produs al scolii romanesti de pe vremea cand la admiterea in facultate erau macar 3 pe un loc, atunci cand o diploma era o diploma si nu hartie igienica.
    Ati citit legea despre care se discuta? Nu v-ar interesa parerea unui specialist?
    Banuiesc ca nu.

    • problema dvs este felul in care gânditi, ca produs exclusiv al scolii românesti (indiferent de perioada de absolvire).
      am citit legea pentru ca ma intereseaza in mod direct si ma bucur foarte mult ca va fi curând publicata in MO.
      s-ar parea ca dvs nu stiti cine a lucrat la aceasta lege, nu stiti câti indivizi au lucrat la ea, nu-i stiti recunoaste pe specialisti, nu stiti cauta informatii in mod independent si nu stiti nici interpreta in mod eficient informatia care ajunge la dvs. cum spuneam, sunteti un produs tipic al scolii românesti: ati iesit din scoala cu o gândire pe masura diplomei obtinute.

  11. Am doi copii mici si sunt multumita ca vor invata dupa regulile acestei legi.Acum totul depinde de profesori,daca sunt obisnuiti cu legea comunista,cum a fost invatatoarea copilului meu cel mare,atunci va fi greu.Mentalitatea se schimba cel mai greu.Parintilor le este mai usor sa accepte noile reguli.

  12. D-le Vlaston, pentru acest articol va felicit.
    Pe universitar legea e buna. Pe preuniversitar cred insa ca va conduce in jos rau. Din pacate majoritatea vorbiti doar de universitar dar vom vedea ce va ajunge in universitar din preuniversitar…Sper din toata inima sa ma insel referitor la preuniversitar…

      • S-ar putea sa nu va fi fost util ca ati fost director de liceu in preuniversitar. Poate v-ati uitat mai mult in sus decat in jos, la subalterni si copii. Va dau doar trei situatii pe care legea aceasta le strica in preuniversitar (sau cel putin nu le lamureste indeajuns):
        1) Clasa pregatitoare va fi organizata in scoli sau in gradinite? Daca va fi in scoli, au acestea infrastructura sa se ocupe de copii cu varsta intre 5 si 6 ani? Faptul ca a fost o perioada cand in Romania copii erau trimisi la scoala la varsta asta nu e un argument.
        2) Scoaterea concursurilor de titularizare la alt nivel decat cel al scolii. Directorii sunt interesati doar de angajati slugarnici, care sa faca, eventual, serbari frumoase sau rost de sponsorizari. Ar fi interesant sa va uitati cati dintre cei care nu reuseau sa se titularizeze prin concursurile nationale si s-au titularizat in primul an cand au fost organizate concursuri in scoli.
        3) Legat de consiliul de administratie: teoretic, ca sa te angajezi ca profesor ai nevoie sa fi absolvit o facultate si un modul pedagogic, dar ca sa ajungi intr-un consiliu de administratie e suficient sa poti semna sau ridica mana (ca sa fi consilier local).

  13. E bine ca mai exista optimisti…dar sa fim seriosi..in invatamintul universitar nu se va schimba mare lucru pana nu se schimba actuala generatie de profesori. Normal ar fi fost ca acestia sa fie verificati si reconfirmati in functie daca indeplinesc toate criteriile prevazute de actuala lege…altfel…. Totul va ramane la fel, se vor gasi metode de eludare e prevederilor legii justificate de autonomia universitara. Iarasi noi cei scoliti afara si cu activitate de cercetare vom fi evaluati de cei fara 1 ISI dar „mari” profesori universitari.
    Probabil ca vor fi schimbari in invatamanintul preuniversitar.
    Eu una am devenit mult prea pesimista pentru a mai crede in schimbari in bine in tara asta!

  14. La multi ani dl. Vlaston si din nou felicitari pt tenacitate. Acea lista, care a circulat pe net, semnata de multi care lucreaza in invatamant (si nu numai) care sustineau noua lege, se pare ca a avut efect. Vocea DINOZAURILOR din mafia din inv superior se auzea zi de zi pe la tv-unile apocaliptice dar lipsea vocea celor care sustin legea. Asa a aflat si Curtea Constitutionala ca mai exista o mare parte, deloc neglijabila, care doreste altceva si anume modernizarea inv romanesc. Cred ca va fi imposibil sa se semneze un fel de angajament de catre toate partidele politice ca timp de o generatie nimeni sa nu se poata atinge de acesta lege, indiferent de rezultatul alegerilor viitoare. In schimb cred ca toti cei care lucreaza in invatamant si sustin noua lege pot forma un scut in jurul ei. Cei care sustin legea sunt majoritari. O majoritate cam tacuta in timp ce tovarasa Andronescu, neobosita, zi de zi prezenta la tv.unile apocaliptice ducea o lupta titanica pt asi pastra privilegiile. Numai bine!

  15. Domnule Vlaston,

    Am vrut personal sa va multumesc pentru activitatea dumneavoastra pentru popularizarea acestei legi atat de necesare societatii romanesti.

    Ati pornit o cruciada personala cu mult timp in urma, si acum am ajuns la un sfarsit dar si la un inceput.

    Sfarsitul este al dezbaterii asupra legii. Inceputul este al reformei reale.

    Ma tem insa ca aceasta lege va produce fibrilatii, cel putin la nivelul invatamantului superior.

    Un scenariu care poate fin ingrijorator este cel al unor profesori universitari incompetenti demisi din functie si reinstalati de vreun judecator corupt.

    S-a vazut scenariul asta inainte in cazul functionarilor publici, cand au fost cate doi sau trei functionari publici pe un post: unul castigand concursul si altul reinstalat de tribunal dupa ce a fost demis.

    Alt scenariu este ingroparea ministerului educatiei cu o avalansa de procese prin tribunale care incearca sa blocheze implementarea legii pe motive procedurale. S-a vazut asta dupa legea de scadere a salariilor bugetarilor cu 15%, cand unii judecatori au incercat sa anuleze legea..

    Cred ca adevarata lupa de reformare a invatamantului romanesc va incepe abia acum. Insa fara o reforma a justitiei asociata, s-ar putea ca legea asta sa fie ciuntita si nu foarte efectiva.

      • @Vlaston: „Vom ramane in continuare caini de paza, inclusiv pt. actualul ministru. Daca o ia pe aratura, sa vedeti ce articole o sa scriu”

        O, da! Daca articolele vor fi la fel precum cele de pana acum, ministrul actual poate sta linistit.

  16. Mara si ceilalati sustinatori ai noii legi sau a pozitiilor publice a presedintelui Edu Cer (dl. Stefan Vlaston).

    Sa ne bucuram de ziua asta istorica dar sa fim realisti. Drumul e foarte greu.

    „Un sistem corupt si retrograd nu va capitula usor”, asta spunea domnul Raul Muresan aici
    http://www.ziare.com/scoala/educatie/opinii-un-sistem-de-invatamant-corupt-si-re\
    trograd-nu-va-capitula-usor-1052840

    Are perfecta dreptate! Sa nu ne imbatam cu apa rece ca drumul e lung si greu: mai ales
    ca stim cu totii un adevar dureros: cei care doresc cu adevarat schimbarea sunt
    minoritari in orice universitate sau facultate.

    • minoritari, da. dar si bataiosi pentru ca cei care-si doresc schimbarea au ajuns in universitati prin propriile lor puteri si multi dintre ei s-au calit singuri si pe alte meleaguri.
      unii dintre ei nu au avut pâna acum curajul sa ridice vocea in fata aberatiei insa aceasta lege poate insufla si curaj.

      drumul e lung si greu, dar e drumul cel bun si e de fier – odata adoptata legea, nu vom mai putea deraia.

  17. Felicitari dom profesor ! De mult nu am vazut o asa reactie rapida. Nici macar fortele NATO, sau celebrii puscasi marini. Dar sa lasam…. si sa trecem la trambita de partid. Va rog sa-mi explicati cum e treaba cu reforma. Adica eu de exemplu daca vreau sa schimb ceva in casa, sau masina sau orice .. am nevoie de bani. Daca schimbatul mobilei de bucatarie cu cea din sufragerie, sau roti din spate cu cele din fata se cheama reforma, atunci cred ca jubilati. In toata legea se schimba MENTALUL …hehehe adica nimic. O reforma adevarata nu se face fare bani. MULTI ! Restul e vorbarie de partid si perlute sclipicioase pentru UDMR-isti. Daca imi aratati in buget banii alocati pentru reforma invatamantului eu il pup pe Boc pe chelie.

      • La SI?-ul dvoastra ma simt nevoit sa raspund :
        1. Nu stiu carui profesor i-a crescut salariul cu 80% in 3 ani. Sa nu exageram. Nici daca era pusa in aplicare legea cu 50% tot nu ieseu 80% – propaganda de partid.
        2. Daca sunteti prof universitar va rog ca inainte de a intra in institutia respectiva sa faceti un pas inapoi. Sa va puneti intrebarea cand a fost construita respectiva institutie ? In anii 70-80 au fost construite mai mult de 80% din institutiile de invatamant din ziua de azi. Ceausescu, si o spun cu durere, a investit in invatamant mai mult decat orice alt conducator al Romaniei, poate doar pe Cuza l-am putea aduce in discutie. D-voastra va referiti doar la banii profesorilor care si asa sunt cum sunt. Reforma nu inseamna sa inchizi scolile din mediul rural – desi statistic suntem o tara rurala – ci sa oferi invatamant corelat cu nevoile tarii. La nivelul asta este prea greu – MENTAL – sa discutam. Asa ca nu va mai intreb nimic !

    • Banii vor veni ca se va finanta excelenta si se va abondona DEZASTRU pe care l-a impus ‘refroma’ fostului sustintor al lui Ceausescu (Andrei Marga) – bani alocati pe ‘cap de student”.

      Universitataile vor fi clasificate si banii vor veni in functie de excelenta pe care o probeaza nu dupa nr. de vita furajera cum a lansat marga.

      Studiile doctorale vor fi finantate consistent prin programe de granturi: acum un doctorant cu bursa posdru primeste 22 milioane pe luna.

  18. trm spune:
    04/01/2011 la 16:28

    TRM, nu am spus niciodata ca sunt un produs exclusiv al scolii romanesti. Asta va convine dumneavoastra sa credeti. Si eu cunosc legea nu chiar toate detaliile dar sigur mai bine decat multi ce aplauda aici.
    Pentru partea universitara teoria este foarte buna, practica insa ne omoara. Legea nu spune nimic de cei ce si-au dobandit titlurile universitare in fel si chip si care vor ramane cu ele pana la pensie. Ce te faci cu ei ca sunt majoritari? Ce te faci cu tatal domnului ministru?
    Sau nu este voie de vorbit? Ce te faci cu plata atator profesori si conferentiari?
    Cum faci reforma daca astia sunt majoritari? Nu ii mai platesti? Aveti idee cati bani se duc pe salariile astora? Aveti idee cine sunt cei din comisia aia prezidentiala de care tot se vorbeste? V-ati uitat pe CV-urile lor?
    Sunt doar cateva intrebari, dumneavoastra vi le-ati pus sau va bucurati ca avem o lege noua. Legi noi avem si vom avea dar cine si cum le aplica, asta este important. Restul este apa de ploaie, bucurie pentru fraieri. in plus, daca vin altii la putere legea asta va zbura rapid, ceea ce multi uita sa aminteasca. Deci care este bucuria? Si fara teribilisme de tipul ” eu sunt mai destept ca altii si stiu din doua randuri scrise cum este omul”. Pe domnul Vlaston il cunoasteti, ati auzit de el, i-ati vazut CV-ul?
    Sa va aud, ca la teorie sunteti bun.

  19. Gigel Militaru
    04/01/2011 la 17:19

    De care excelenta vorbiti? De aia care mai acum cateva saptamani dadea un clasament cu universitatea din Constanta pe primul loc si ASE-ul pe locul 3 daca nu 2?
    Dumneavoastra nu stiti sa scrieti corect? Ca vorbim de legea educatiei.Putin respect, totusi.

  20. Ca orice lege românească şi aceasta este o lege necunoscută ( legea care s-a discutat de public şi care s-a discutat degeaba este cea de pe site-ul edu.ro, celelalte legi s-au ţinut ascunse pentru că ele nu sunt adecvate…) Acum, după ce a fost promulgată de un preşedinte derbedeu şi de o curte constituţională aservită politic vedem că singurul scop clar al acestei legi este creşterea exponenţială a corupţiei în sistem educaţional, este politizarea profundă a funcţiilor de conducere şi transformarea în sclav a cadrului didactic ( care ar trebui să lucreze 12 ore pe zi pentru situaţii aiuristice şi, sigur, fără să fie plătit dacă nu este fost sau actual membru PCR…) Toate legile trecute au fost superioare acestei legi care denaturează scopul principal al şcolii: în loc de pregătirea teoretică necesară dezvoltării personale, transformarea tuturor copiilor care nu au rude politice transformarea tuturor tinerilor în ospătari la dispoziţia consumului familiei prezidenţiale. O asemenea lege a învăţământului este concepută doar de duşmani înrăiţi ai României!

  21. Nu am citit legea noua si nici p-aia veche n-o stiu, dar sa vedem niste cifre:
    1. In Germania sint ca. 2 mio studenti, la o populatie de ca. 82 mio, si ca. 45 mio contribuabili.
    2. In Ro sunt ca. 1 mio studenti la 22 mio locuitori si ca. 4.5 mio contribuabili.

    O prima concluzie logica ar fi ca-n Ro nu ar trebui sa fie mai multi de ca. 500.000 studenti.

    3. Invatamintu superior tehnic se bazeaza enorm pe colaborarile cu industria. O a doua concluzie, atita timp cit nu exista industrie nu poate exista inv. superior performant.

    4. Profii univ., cel putin in domeniu tehnic, sunt obligati sa aiba experienta in industrie, in cercetare. Exista aceasta prevedere in noua lege? daca da, unde au putut obtine profii aceasta experienta atita timp cit nu prea exista industrie?

    Rezolva noua lege aceste probleme, pe care eu le consider fundamentale?

    • Ei, neamtule, io am avut curiozitatea s-o citesc pa asta noo. Nu e rea: intr-o tara cu iconomie functionala ar fi ceva, insa am senzatia ca invatamantul preuniversitar e cam lasat balta, iar cel superior e gandit un pas prea departe, tendinta fiind deja sa-l transforma intr-unul lucrativ. N-ar fi rau, capitalizarea universitatilor fiind un imbold pentru competitie, insa reversul medaliei este riscul major al falimentului generalizat. Asa ca nu prea vad ca in viitor sa se inghesuie multi absolventi de frunce la catedra. Cel putin o vreme, vor pleca si mai abitir in afara granitelor.

      Dar vom vedea ce urmeaza, asa cum se intreaba autorul. Deocamadata am vazut si-mi pare rau ca n-am pus pariu: asa cum ne-a obisnuit, a iesit asimetricul la injurat legea veche si opozitia.

    • La cele 4 puncte ridicate de dv. mai adaog unul:
      5. In traditia universitara germana se inpamântenise în sec. XIX obiceiul ca firmele sa dea laboratoarelor de cercetare din facultati teme care sa promoveze noi produse sau sa le perfectioneze pe cele existente, demne de a fi patentate. Din aceasta colaborare universitatile isi finanteaza si azi modernizarea aparaturii, studentii isi pregatesc carierele la firmele respective, iar acestea accelereaza circuitul economic capital-munca-productie-vânzare-profit.
      Pe timpul regelui Carol I s-a incercat imitarea acestei metode, dar a fost sabotat de cei care doreau mentinerea sistemului educativ francez cu maximalizarea didacticismului, practica si specializarea fiind lasata absolventilor in viata profesionala. S-a reusit cu acest sistem german-elvetian- belgian doar la nivelul invatâmantului profesional. In ajunul primului razboi mondial aveam agronomi, horticultori, maistri masinisti si meseriasi de prima calitate. Un stramos al meu îi trimitea pe ucenicii talentati din fabrica la Manchester si Liege pentru a se perfectiona.
      De la Gheorghiu Dej incoace însa, sistemul sovietic al facultatilor muncitoresti pe baza de patru clase primare, a fost calea directa spre cascada titlurilor asumate de nomenclatura primei tovarase a tarii AIDA Ceausescu si de urmasii ei directi Ilici-KGB si Nastase 4 case.

  22. La Multi Ani!
    Felicitari pentru articol.
    Poate o sa apuc sa vad implementata aceasta lege si invatamantul romanesc sa intre in randul lumii.
    Sistemul existent ducea la degradarea sistematica a invatamantului.
    Locuiesc de treizeci de ani in Targoviste, cu o universitate zisa mare si unde am reusit sa cunosc activitatea unora din profesorii si absolventi. Este ingrozitor ce se intampla. Cadre didactice care nu ar putea ocupa catedre la o scoala profesionala si absolventi care erau si sant analfabeti. Universitate care toaca banii bugetului fara rost, mai nou si bani UE. Nu se mai poate continua asa.

  23. Sus scria ca la institutiile de invatamant superior acreditate trebuie sa se inchida specializarile/programele de studii neacreditate pana in acest moment dar raman cele cu autorizatie de functionare provizorie si cele acreditate. D-voastra spuneti ca vor fi probleme cu cele cu autorizatie de functionare provizorie (sunt f. multe care functioneaza corect ).Acestea sunt in curs de acreditare nu sunt neacreditate. Nu inteleg de ce ar trebui sa fie probleme daca au autorizatie ?

  24. Domnule profesor Vlaston, eu nu înţeleg un lucru: de vreme ce directorul şi directorul adjunct sunt membri de drept ai CA, de ce Consiliul Profesoral are printre atribuţii alegerea cadrelor didactice membre ale CA? Nu vi se pare o formulare ciudată, poate ilogică? Directorul şi adjunctul nu vor fi aleşi de CP, deşi sunt cadre didactice…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro