Home » Fără categorie » Citesti:

O simplă greșeală redacțională sau o încercare de influențare a rezultatelor concursului de director la TES?

Mircea Morariu noiembrie 6, 2017 Fără categorie
6 comentarii 1,294 Vizualizari

Nu are ce face “Adevărul”, cotidian care se recomandă peste tot a fi ziar “quality”, și își mai mânjește încă o dată firma, altminteri destul de afectată de acuzațiile că a început să practice discret cenzura, publicând un articol în care îi face o nedorită publicitate unei doamne actrițe pe nume Monia Pricopi. Altminteri cvasi-necunoscută lumii teatrale, dar care a vrut să se afirme în fine, să dea lovitura, cum se zice, să devină cap de afiș adresându-i un memoriu primarului general al Capitalei, d-na Gabriela Firea.
D-na Pricopi a însăilat, din câte se pare, un text resentimentar, josnic în care îi aduce nenumărate acuzații marii actrițe Maia Morgenstern. Cu ale cărei performanțe artistice doamna Pricopi nu ar putea să se compare nici dacă de acum încolo îi va fi dat să mai trăiască trei vieți și jumătate. Petrecute pe scenă și nu în scandaluri care nu au nimic în comun cu ceea ce înseamnă cu adevărat arta teatrului.
E adevărat. În respectivul memoriu, doamna Pricopi are grijă să se refere doar tangențial la calitățile de mare actriță ale d-nei Maia Morgenstern. Punând tunul mai cu seamă pe abilitățile manageriale ale celei pe care o reclamă în cel mai democratic mod cu putință, injuriind-o în chip incalificabil că doar –nu-i așa?- Constituția îi garantează oricărui cetățean al României dreptul la petiționare. Doamnei Pricopi nu îi scapă totuși să precizeze că Maia Morgenstern figurează pe 18 dintre cele mai bine de 30 de titluri aflate în repertoriul Teatrului Evreiesc de Stat. Pe care l-a condus din 2012 încoace atât în calitate de director interimar cât și în aceea de manager-director general cu acte în regulă.
Dornică să își acuze cât mai puternic fosta și-poate- viitoarea directoare căreia încearcă să îi blocheze drumul către un nou mandat de manager, d-na Pricopi comite o gafă de proporții. Care o descalifică definitiv. Și moral, și profesional. Face vorbire în textul său despre un recent refuz de rol. De unde o concluzie. Maia Morgenstern joacă, adică își face profesia, în vreme ce Monia Pricopi refuză roluri din motive care mai de care mai puerile. Omițând că astăzi teatrul se face și altfel decât pe scena tradițională. Aceea cu roșu și aur.
Interesant e că memoriul Moniei Pricopi beneficiază de bizara atenție ce îi este acordată de ziarul “Adevărul” cu doar câteva zile înainte ca la Teatrul Evreiesc de Stat să se desfășoare concursul în vederea ocupării postului de manager. Concurs la care Maia Morgenstern a decis să participe având, din câte se pare, un singur contra-candidat. De profesie regizor. În acest context mi se pare mai mult decât bizară decizia redacției de a-i face o atât de mare publicitate compunerii imunde a doamnei Pricopi. Rezumă oare redacția Adevărul toate memoriile și toate denunțurile ajunse pe biroul d-nei Firea? Îndoi-m-aș. Atunci de ce a devenit atât de interesant peste noapte textul doamnei Pricopi?
Bun. Să zicem că ziarul și semnatara articolului au căzut într-o capcană. Dorind să își informeze cititorii cu tot ceea ce mișcă pe teritoriul scumpei noastre Republici mai cu seamă în domeniul teatrului au făcut loc și petiției d-nei Pricopi. Însă, dacă citești cu ceva mai multă atenție articolul, observi că, simulând echidistanța și dorința să pună în evidență incontestabilele merite artistice dar și manageriale ale d-nei Morgenstern, textul decupează o seamă de declarații anterioare ale excepționalei actrițe. Declarații referitoare la plusul de efort pe care i-l solicită directoratul. Care pot fi citite și într-o cheie nu tocmai onestă. Și anume că ar fi mult mai bine ca Maia Morgenstern să se menajeze, să nu-și mai piardă vremea citind hârtii administrative.
Ceva nu e tocmai ok cu respectivul text. Ceva este putred în Danemarca de la cotidianul “Adevărul”. Chiar dacă mai apoi s-a încercat dregerea busuiocului prin publicarea unui text în care o altă mare actriță, Oana Pellea, își manifestă solidaritatea cu Maia Morgenstern. Urmat de luarea de poziție a uriașului actor și a marii conștiințe care este actorul Victor Rebengiuc.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "6 comments" on this Article:

  1. victor L spune:

    Am putea sa repetam sloganul anilor `90:
    “Adevarul minte!”

  2. Stefan Bragarea spune:

    Și totuși, dna Sanda Vișan semnează în Adevărul de astăzi 06.11 un articol – normal – laudativ referitor la performanțele artistice ți manageriale ale dnei Morgenstern.
    Mărturisesc că habar n-am cine este dna Pricopi (și nici nu mă interesează). Nu remarcasem materialul. Probabil este totuși o eroare regretabilă întrucât – totuși – este singurul cu apariție zilnică lecturabil.

  3. Dan Plesoianu spune:

    Si toate astea numai pentru ca tatrul a ramas o preocupere / afacere a Statului. Iar Statul (ministerul culturii, etc.), fiind proprietarul si platitorul de salarii, poate lua o decizie dupa cum vrea muschii lui, buna sau rea.
    Daca in schimb teatrul (teatreler) ar deveni o institutie autocefala, sau particulara, cu eventuale ajutoare de la Stat, dar si de la alti sponsori, poate ca problema s-ar pune in termeni de calitate si eficienta, iar primariile nu ar mai trebui sa isi bage coada politica.

    • Alex Telea spune:

      @Dan Plesoianu: Buna idee. Sa nu mai fie statul (min. culturii etc) platitorul de salarii al teatrului, ce mizerie, so to speak. Sa devina teatrul autocefal/particular, cu EVENTUALELE (adica: poate da, poate nu) ajutoare de la stat. Sa nu-si bage nimeni coada. Perfect. Si, de ce ma rog, nu fac ‘teatrele’ acest mic, mic, mic pas asa de usor de facut, adica, sa devina independente, inclusiv SI de ajutorul de la stat? Impiedica cineva ca un organism X sa deschida un teatru Y intr-o cladire Z inchiriata de X si sa vanda bilete ca sa subziste? Sau termenul ‘eventual’ avea cumva conotatii care imi scapau in mesajul dvs?
      Cum spunea cineva, nu poti sa fii si cu dansa-n-transa si cu sufletul in rai. Scuze pentru posibila vulgarizare.

  4. Filbert spune:

    Doamna Pricopi aduce acuzatii clare si precise de nepotism, acuzatii peste care autorul de mai sus trece ‘nonchalant’ (ca sa inteleaga f. bine autorul ceea ce vreau sa spun…). Nu cunosc situatia din TES, nu stiu daca acuzatiile sint adevarate insa ar trebui discutate, nu trecute cu vederea. Talentul, implinirea artistica scuza orice? Poate ca asa o fi, eu nu stiam ca tine loc si de corectitudine, tact, echitate, calitati extrem de necesare oricui conduce un grup de oameni.

  5. nemes spune:

    De ce nu va rezumati voi sa faceti spectacol si atat. Ma interesa concret daca acuzatiile sunt adevarate sau nu. Au sarit neamurile doamnei Maiei Morgenstern peste etape de promovare sau nu? Au jucat in piese de teatru in locul unor actori mai valorosi sau nu? Chiar nu ma intereseaza ce crezi tu domnule Mircea Morariu despre cariera Maiei Morgenstern sau cariera Moniei Pricopi. Daca esti valoros intr-un domeniu nu inseamna ca poti comite abuzuri, nu crezi? In concluzie, se poate gasi cineva sa ne spuna argumentat daca sunt aceste acuzatii adevarate sau nu?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Mircea Morariu


Mircea Morariu

Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facult... Citeste mai departe


E randul tau

Cred ca masurarea performantelor prin tot felul de indicatori de tip contabil, simpli si usor de int...

de: r2

la "Manifest pentru refuzul unei obsesii moderne"

Cauta articole

noiembrie 2017
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Oct    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)