joi, martie 28, 2024

Scaderea cheltuielilor de functionare a statului, solutia salvarii mediului de afaceri

Motto: Ca să supravieţuieşti în sistemul fiscal din România ai o singură şansă: Să faci evaziune fiscală. Mugur Isarescu

Dramatica afirmatia  guvernatorului BNR. Ar putea fi interpretata ca invitatie la evaziune fiscala, daca n-ar descrie  realitatea cruda.

Statul roman vrea bani, bani bani. Ce sa  faca cu ei? Ca autostrazi n-am  vazut, infrastructura rurala nu, alocatii masive catre educatie, nu, in schimb, imprumuturi externe cat cuprinde. Unde dispar banii, ca apa in nisip?

Centura ocolitoare a Bucurestiului este un calvar. Nu exista suficiente pasarele de traversare, care n-ar fi costat cine stie cat. Un exemplu ce poate fi multiplicat oricat.

Realitatea este urmatoarea: statul roman se imprumuta pentru propria functionare. Ceeace nicio familie nu si-ar permite, fara garantii ca are resurse sa dea banii inapoi. O crima economica.

Nu si statul. Datoria externa a Romaniei, cea publica, creste, creste, fara vreo justificare in planul investitiilor in infrastructura, care tocmai ce au fost anulate complet.

Ce lasam urmasilor? Nu autostrazi, nu o productie de marfuri si servicii vandabile si cu valoare adaugata mare, nu un mediu de afaceri sanatos, le lasam datorii. Cat cuprinde. In speranta ca n-o sa le mai auzim blestemele si injuraturile.

Statul roman functioneaza si acum in tiparele anterioare anului 1990. O spun si eu, dar a spus-o presedintele Basescu, de mai multe ori. Aceleasi inspectorate judetene, cu sau fara rost, aceleasi structuri birocratice, ignorarea exploziei aplicatiilor informatice din ultimii 10 ani care ar fi permis inlocuirea birocratilor cu computere, care au cel putin trei avantaje: nu gresesc, nu fura, nu cer spaga.

Guvernarea PDL are merite in intarirea institutiilor, mai ales din justitie, dar n-a facut aproape nimic pentru diminuarea cheltuielilor de functionare ale statului. A desfiintat jumatate din agentiile infiintate de Tariceanu, a diminuat cu 200.000 numarul bugetarilor, adevarat. Din ce se vede acum, total insuficient.

De ce nu se preocupa politicienii de aceasta reducere? Pentru ca bazinul de functii publice reprezinta modul cel mai simplu de satisfacere a clientelei politice, de la sponsori generosi la lipitori de afise electorale.

Acum ne-a ajuns cutitul la os. Nu mai putem suporta cheltuielile de functionare a statului, fara sa omoram complet gaina cu oua de aur, adica mediul de afaceri. Si fara sa capotam dramatic, mai repede decat Grecia, pentru ca nefiind in zona euro nu se va inghesui nimeni sa pompeze bani in Romania. S-au fript odata.

Alegerile parlamentare ce urmeaza pot fi o ocazie pentru reevaluarea conceptului de stat modern, functional. Cum inventam un nou concept, scapat din incremenirea in tiparele anterioare anului 1990?

Exista ministere, cu un intreg aparat, care nu-si justifica existenta. Cu ce ma incalzeste pe mine, cetatean, ca avem un minister al informatizarii, daca pentru caziere fiscale si judiciare bat drumuri, stau la coada si platesc taxe? Ca un calculator de la Registrul Comertului nu e in stare sa intrebe un calculator de la Politie, daca eu, cetateanul X, am sau nu am bube judiciare?

Nu e in stare sa faca ce trebuie, de 8-12 ani, il desfiintam. Papa banii cetatenilor degeaba.

Ce face ministerul economiei, cand are in subordine intreprinderi de stat falimentare, care trebuie privatizate sau inchise. Si altele profitabile, care pot functiona, bine mersi, fara tutela unui minister? Toate atributiile acestui minister pot fi preluate de o directie din ministerul finantelor. Fara nicio paguba.

De ce avem un minister al agriculturii, cand toata agricultura este privatizata, ce sa faca? Cu directii judetene, cu personal numeros, cu costuri de functionare impresionante. Stipendiile si ajutoarele pentru agricultura sunt platite oricum de APIA.

Ne putem permite un minister al Culturii? Am si uitat de ce ministru este condus. Ce face acest minister? Ca protejarea monumentelor o poate face administratia locala,  cea direct interesata in astfel de actiuni.

Stiati ca exista directii judetene pentru tineret si sport, in subordinea ministerului Educatiei? Nimeni nu stie cu ce se ocupa, in absenta Daciadei, poate doar de inchirierea fostelor baze sportive, la ce chirii si unde se duc banii? Nu cumva in pusculite de partid?

Ministerul Muncii, de fapt al Nemuncii, cu directii judetene, se ocupa de ce? De plata pensiilor, in paralel cu Casa Nationala de Pensii, de ajutoare sociale, de afisarea joburilor libere la un moment dat. Toate acestea pot fi realizate de institutii deja existente, nu dublandu-le activitatea si parazitand-o.

Daca as lua Legea Bugetului de Stat, cu un pix in mana, as taia o treime din pozitii fara nicio pierdere in planul activitatii eficiente a statului. Care, spre deosebire de acum 10 ani, beneficiaza de aplicatii informatice impresionante, ce pot face mult mai bine ce fac acum institutii intregi. Sute de directii judetene, exact ca in timpul comunismului, care se ocupa cu taiatul frunzelor la caini.

De ce, in 2004, statul roman functiona, bine mersi, cu 850.000 de bugetari, si acum are 1,2 milioane? Care fac ce? Aderarea la UE ar trebui sa simplifice functionarea statului, nu s-o complice. Iar daca este vorba de fondurile europene nerambursabile, m-am lamurit, absorbtia lor reprezinta un esec lamentabil.

De ce pastram sute de primarii, care deservesc pana intr-o mie de locuitori, cu costuri impresionante, cu bani obtinuti prin transferuri de la bugetul central?

De ce nu separam responsabilitatile si resursele, intre administratia centrala si cea locala, si fiecare sa se descurce cum stie si cum poate?

De ce nu exista standarde de cost in sistemul de sanatate?

De ce nu s-a introdus salarizare bugetarilor dupa performante, dupa rezultatele muncii, si s-a pastrat o salarizare „unitara”, exact ca in perioada comunista?  Si alocarile bugetare sa se faca global, dupa criterii transparente, iar salarizarea sa se faca dupa principiul sfant al privatilor: mai putini salariati, mai multa munca, salarii mai mari.

De ce fiscul, Ministerul de Finante, nu realizeaza cercetari asupra raportului avere/impozite platite la stat? Macar cu titlu de exemplu. Ni se vantura pe la urechi, periodic, de comisii care se ocupa de legalitatea veniturilor miliardarilor, de management privat in companii de stat. Ati mai auzit ceva de aceste actiuni?

De ce, de ce, de ce… Sa vedeti acum, in campania electorala,  cate abureli vom auzi, fara ca vreun politician sa raspunda la aceste de ce-uri…

Aceasta este calea pentru reducerea taxarii muncii si mediului de afaceri. Pentru a face atractive investitiile straine in Romania. Pentru a nu goni definitiv companiile care produc plus valoare, care platesc taxe si impozite, gainile cu oua de aur.

Statul sa-si reduca propriile cheltuieli, pentru a putea reduce taxarea privatilor.

Actiunea este ultra urgenta, trebuie asumata de viitoarea, posibila, guvernare de dreapta.

Altfel, exista riscul sa ramanem o tara de asistati fara asistatori. Si fara posibilitatea de a lua imprumuturi externe.

Distribuie acest articol

53 COMENTARII

  1. Perfect de acord cu ce spuneti. E cazul sa se reduca aparatul de stat. Banii care pleaca in salarii fara rost. Insa exact acesta e discursul care sperie votantul roman in general si votantul bugetar in special. E clar ca nu se mai poate merge asa, dar cred ca dvs. va faceti vinovat de prezentarea pe jumatate a situatiei. Cred ca ati identificat foarte bine problema, dar trebuie sa stiti sa explicati oamenilor cum o sa isi gaseasca de lucru toti cei care ar trebui dati afara din sistemul de stat. Pentru ca altfel nu va castiga niciodata dreapta in Romania. Vor fi nevoie de aliante toxice in continuare. Aliantele care ne-au adus unde suntem. Dvs. faceti la fel ca si cei din PDL. Explicati ca trebuie taieri, trebuie ca oamenii sa sufere ca sa rezolvam niste probleme, dar nu spuneti ca nu e cazul sa se sperie nimeni, pentru ca daca e minus la locuri de munca la buget, o sa fie plus la locuri de munca in privat. PDL a pierdut enorm din cauza proastei comunicari.
    Acuma ar mai fi o intrebare: chiar daca ati fi explicat bine, isi doresc cei de la stat sa lucreze in privat? „La patron”? Aici e marea necunoscuta. Probabil ca vor doar din disperare, cei mai multi dintre ei.

      • Corect. Trebuiesc aplicate rapid masuri hotarite, care sa includa: 1) REDUCEREA CHELTUIELILOR STATULUI prin introducerea standardelor de cost/calitatea/procedura aplicate preventiv de catre ANRMAP la orice finantare de proiect public, 2) REANALIZAREA DESTINATIEI SI A MODULUI de a locarea si a MODULUI DE CHELTUIRE a fondurilor publice, 3)SPRIJINIREA DOMENIULUI PRIVAT (generator de valoarea adaugata si platitor de impozite) prin: i) stoparea distorsionarii pietii prin modul actual de alocare a fondurilor publice catre operatorii publici, ii) asigurarea accesului egal la finantarea publica a operatorilor privati, schimbarea ordinii prioritizarii platilor (intai salarii, apoi furnizori si doar apoi impozite, cu penalitati de intirziere), iii) aminarea platii TVA-ului dupa incasare, iv) cota unica de 12%, v) introducerea criteriilor de integritate in tot demeniul public, masura ce va diminua actuala distorsionare a pietiilor, cu impact asupra cheltuirii fondurilor publice, ca efect al angajarii de functionari integri.

        • Eu as incepe, in primul rand (la capitolul reducerea cheltuielilor statului) cu reducerea numarului de angajati la stat si informatizarea cat mai rapida a sistemului precum si reducerea birocratiei inutile la nivel de administratie. Asta va economisi enorm de multe resurse si din partea statului si din partea privatului. In rest, ideile sunt bune dar asta presupune o justitie care sa judece cu celeritate si corect dar si sa aiba puterea de a judeca pe oricine fara sa se impiedice de legi interpretabile (ma refer la judecarea si condamnarea functionarilor care iau spaga, nu isi fac datoria cu rea-vointa, a celor care refuza aplicarea legilor – vezi cazurile de la fisc – etc.). Abia atunci, cand derapajele vor fi pedepsite (cu adevarat) abia atunci se pot aplica si punctele acelea. Pentru ca, fara pedepse exemplare si reale, nimeni nu va respecta legile (mai ales in Romania) si nici statul nu se va reforma.

    • Ca un bugetar sa lucreze la privat nu e suficient sa vrea, trebuie sa si poata.
      Iar majoritatea celor din administratie sint condamnati la moarte prin infometare daca sint aruncati afara din sistem, pentru ca nu stiu sa faca nimic.
      Cei mai bine pozitionati dintre bugetarii sint medicii si profesorii. Proportia celor suficient de buni este destul de mare asa ca o buna parte din ei n-ar murii de foame.

  2. Citind articolul dumneavoastra si afland de pensionarea pe caz de boala a ,,maestrului” Zegrean constat cu amaraciune ca ,,in tara orbilor chiorii sunt imparati!”

    • @ vasiler Eu am intotdeauna rezerve in ce priveste informatiile si documentele, intotdeauna „incendiare”, prezentate de Antena 3. O pensionare pe caz de boala poate fi temporara, ma indoiesc sincer ca domnul Zegrean se afla intr-o situatie de ilegalitate. Interesant este ca domnii respectivi nu fac nicio referire la varsta de 85 de ani a domnului Predescu… sunt convins ca daca acesta ar fi votat pentru invalidarea referendumului , s-ar fi gasit un document care sa dovedeasca faptul ca e senil.

      @Stefan Vlaston Masurile sunt foarte bune, dar nu neglijati un lucru: comunicarea. Romanii sunt destul de rabdatori, as spune chiar indolenti, dar aplicarea unor masuri drastice, chiar facute pentru binele lor, fara ca ele sa fie explicate la nivelul omului de rand si fara sa fie intelese de acesta, nu face decat sa mareasca succesul unor trusturi media ce au ca scop manipularea maselor. Atat timp cat oamenii nu va inteleg, nu va vor vota, iar cei care o vor face, nu va vor sustine pe termen lung. Poate ca, prntr-o buna comunicare, printr-o explicare a motivelor ce au impus masurile drastice luate de guvernul Boc, am fi reusit sa evitam situatia de astazi, iar o alianta ca USL nu ar fi gasit un numar prea mare de sustinatori. Au canalizat toate trairile negative generate de problemele oamenilor, instigand la ura impotriva presedintelui Basescu si au castigat increderea lor prin promisiuni goale, care nu pot fi sustinute pe termen lung. Dar si acest lucru trebuie explicat omului de rand, in limbajul lui, pe intelesul lui, cu exemple simple. Nu uitati un lucru, ceea ce i-a adus presedintelui Basescu un numar atat de mare de simpatizanti a fost faptul ca oamenii l-au perceput ca pe unul „de-al lor”. Cineva care nu foloseste expresii precum” sinergia faptelor” sau „meandrele concretului” in conversatia cu baciul Gheorghe.
      De aceea gasesc ca e foarte important ca oamenii simpli, cei multi, care voteaza, sa inteleaga ce faceti, de ce faceti, ce s-ar intampla daca nu ati face, cum ii va afecta ceea ce veti face si mai ales, ce pot face ei sa le fie mai bine.

      • NU inteleg ce pui la indoiala, decizia de pensionare, certificatul de handicapat sau functia ocupata in prezent. Certitudinea consta in faptul ca omul ia cca. 30.000 lei pe luna pensie si salariu. Colac pe pupaza mai are si reduceri de taxe si impozite pentru handicapul care il are. Curat murdar coane Fanica! Pfff.

        • ne dai si un link cu decizia de pensionare si restul ? eu nu am citit decat ceva informatii la dl. Vosganian pe blog, evident….fara dovezi

  3. Exact asta ar fi de imputat PDL-ului dle Vlaston. Au tras pisica de coada si s-au umflat la rindul lor din exact aceleasi surse. Dupa cum v-am spus odata, ce nu e de iertat PDL-ului este ca a avut sansa sa faca din Ro un stat modern, dar a ratat cu brio.

    Adevarul este ca sintem condusi de 20 de ani de tradatori de tara (mai mari sau mai mici). Nimeni nu se gindeste la interesul Ro.

    Ceea ce era bun, s-a distrus (vezi de ex irigatiile, Banca Mondiala a facut un studiu si zicea ca 90% erau economic viabile – dar noi le-am demonizat ca erau facute de Ceasca). Ceea ce trebuia construit, a fost facut de fatada (celebra problema a formelor fara fond). E o confuzie ingrozitoare in Ro: nimeni nu stie ce e public si ceea ce e privat. Toata lumea dispretuieste sintagme de genul „bine comun”.

    Aveti dreptate, de 20 de ani, statul roman se imprumuta ca sa aibe astia de unde sa fure. Acesti iresponsabili (eu prefer sa-i numesc tradatori de tara) vind pe 3 lulele viitorul copiilor nostri. Idiotii nu inteleg ca o natie de prosti bolnavi nu poate produce nimic, asa ca la dracu’ cu invatamintul si sanatatea.

    Si de aceea, singura sansa a Ro de a face ceva este inca o revolutie, cu singe. Eu astept ca romanul care e prea rabduriu, sa sa trezeasca in ceasul al 12-lea, cind astia o sa puna pe butuci tara – fiindca in ritmul asta nu mai trece mult.

  4. Facem ce facem si tot la educatie ajungem, domnul Vlaston. Copiii trebuie educati in spiritul neticalosiei intai, daca vrem sa avem un pic de viitor. Daca acum, sa zicem, incepem un ciclu educational bazat cat de cat pe valori reale, abia peste 30 de ani putem spera sa fim altfel.

    Si nu, nici vorba, nu evaziunea fiscala e solutia, ci exemplele pozitive. Trebuie facut in asa fel incat evaziunea, furaciunea, minciuna, curvasaria sa nu mai fie cool.

    • Eu, atunci cand muncesc, muncesc in primul rand pentru mine si familia mea nu pentru stat. Statul este pe locul secund (asa cum este si normal). Dar, atunci cand statul iti ia mai mult de jumatate din munca mea prin taxe si impozite (absolut nejustificate deoarece nu se regasesc niciunde in bunastarea cetateanului), atunci nu mai lucrezi pentru tine, lucrezi pentru stat. Si asta este inacceptabil. De aici evaziunea care este o forma de protest impotriva statului.

        • Well, prefer evaziunea deoarece este singura metoda in momentul de fata de schimbare a statului (cu bataie pe termen scurt si mediu) mai ales tinand cont de contextul international. Orice alta metoda are bataie pe termen lung si, vorba aia, boala lunga moarte sigura. Solutia schimbarii statului este infometarea acestuia (si, implicit, a celor care il sustin in actuala forma). Simplu. Pragmatic vorbind.

  5. Regandirea statului in Romania este imposibila pana cand ideologia dominanta, indiferent de persoane si partide, este a statului national unitar. Conceptul, de esenta politica si nu administrativ-functionala, duce in mod necesar la gandire centralista, autoritara, intoleranta. Autonomia locala, sub aceasta umbrela, ramane o vorba in vant, separatia puterilor un deziderat pentru suflete idealiste.
    Pana cand politicianul roman ajuns la stramtoare, indiferent de culoare, apuca invariabil baubaul amenintarii externe, al Transilvaniei amenintate sau al Basarabiei rapite si violate, statul va ramane puternic, risipitor si mincinos.

  6. Nu mai regasesc temele din educatie in textele dvs. Stiu ca NR parcurge o etapa importanta, dar educatia, adica reforma, plagiatele etc, pe termen lung s-ar putea sa valoreze mai mult decat vreo 10 NR la un loc. Ei, n-ar fi rau daca v-ati reintoarce la tematica, suna oricum mai bine in gura dvs decat oricare din temele politice pe care le-ati abordat in ultima vreme :)

  7. Domnule Vlaston,
    Analiza (expunerea) dumneavoastra este buna, dar solutia ? Spuneti ca in 2004 existau 850.000 de salariati la stat, iar in prezent 1.200.000. Nu un guvern cu pretentii de dreapta a facut aceasta crestere a salariatilor ? Dar indatorarea de care vorbiti nu tot dreapta a facut-o? Toti sustinatorii lui TB afirma ca marea realizare a celori 8 ani a fost modernizarea statului. Pai dumneavoastra, in acest articol, n-o prea gasiti. Institutiile statului nu s-au intarit, separarea puterilor statului nu prea functioneaza, reformarea unor domenii a ramas la stadiul de intentii. Teama clamata de subordonre (acaparare) a justitiei de catre USL sau de catre puscariabilii lor a aratat ca de fapt justitie nu-i chiar libera. CCR, CSM, Parchet nu s-au comportat ca niste institutii independente. Influenta politicului a fost evidenta, doar ca o dorea cealalta tabara.Eu nu sant de stanga, dar dreapta de la care am sperat mai mult, m-a dezamagit. Uneori chiar regret guvernarea Nastase, cu toate minusurile ei, si ma gandesc ca impartirea asta in stanga si dreapta nu prea are corespondent in rezultatele concrete.

      • I-a scazut prosteste domnule Vlaston. A tratat toate categoriile de bugetari cu un singur calapod. N-au facut curatenie la Interne.

        Pe scurt, au facut la rindul lor un rht.

        • Nu, nu i-a scazut prosteste. I-a scazut gandind pragmatic. Tinand cont de contextul tarii si puterea sindicatelor (dar si de istorie, multi o uita), daca ar fi fost mai selectiv, ar fi ajuns la multe procese si, cel mai probabil, cei concediati ar fi castigat. Asa, a tratat totul unitar si procesele nu au prea avut succes (putini au castigat in instanta). In Romania nu exista solutii fara victime (multe nevinovate) dar asta este. Schimbarea nu se poate face cu frumosul si fara ca nimeni sa sufere. Asta este o naivitate. Pragmatic vorbind, solutia a fost asa (la fel ca si cu taierea de 25% din salariu) pentru a evita procesele.

          • Te inteleg. Citeste raspunsul meu adresat d-lui Vlaston si o sa intelegi care e problema. Pgragmatismul lor trebuia urmat de rationalizarea statului. Ori, au preferat sa se concentreze si ei pe furat.

            • De acord aici. Parerea mea personala este ca guvernul Boc a facut bine atunci cand a decis tratarea bugetarilor in mod unitar (i-a pus pe acelasi calapod) chiar daca nu convine multora (si aici s-au adus in fata de media medicii si profesorii care au fost afectati uitandu-se faptul ca acestia au fost afectati tocmai datorita monopolului statului in domeniu – mai putin invatamant dar aici problema este mai mult de centralizare excesiva). Daca nu o facea asa s-ar fi ales cu o gramada de procese pe care sigur le-ar fi pierdut (sa nu uitam de nenumaratele exemple cu 2-3 indivizi pe acelasi post datorita faptului ca au castigat in instanta reinstalarea lor in functie). Pragmatic vorbind, a fost o decizie corecta. Pe de alta parte, faptul ca masurile acestea nu au fost continuate prin reducerea aparatului de stat, descentralizarea (inclusiv financiara), eliminarea birocratiei si informatizarea la modul serios (nu asa cum s-a facut acum) a distrus credibilitatea masurilor. Desigur, explicatia este simpla: motive electorale. Dar asta nu schimba situatia: masurile de restructurare a statului nu au avut loc si de aici lipsa de credibilitate a actiunilor guvernului Boc.

  8. Recunosc ca ma cam perplexeaza asa zisele opinii de dreapta ale NR sau macar de pe Contributors.
    Am sa spun doar ca atata vreme cat cei care sunt la putere sunt corupti (poate tocmai pentru ca sunt la putere, adica nu dau socoteala nimanui), lucrurile in aceasta tara nu se vor imbunatati si cine stie in ce situatii dramatice, critice vom ajunge.
    Asa dupa cum s-a prezentat pana acum, NR-ul este o structura deja iremediabil (din start) corupta.

    • Cand faci afirmatii trebuie sa le si probezi. De ex., daca spui ca USL este grup infractional organizat, nu trebuie decat sa citesti numele penalilor si sa le urmaresti actiunile. Cand spui ca NR este „iremediabil si din start corupta”, ori cunosti ceva ce noi nu stim ori faci afirmatii conform zicalei „noi vorbim nu gandim”.

  9. D-le Vlaston,

    Aveti perfecta dreptate in tot ceea ce spuneti dar ma tem ca adevarul trist e ca si peste 20 de ani tot asa va fi. Si va explic pe scurt de ce: nici una din formatiunele politice existente nu e dispusa si interesata sa faca aceste reforme. USL oricum a dovedit ca ea e pusa doar pe praduit, dovada disperarea cu care inca incearca sa puna calus justitiei. Iar ca sa se poata mentine la putere ei au nevoie de tot electoratul ala rural tinut in saracie si inclutura, dispus sa-si dea votul pe un kg de zahar sau un litru de ulei. Daca ar lua masuri sa dezvolte economic zonele alea de unde si-ar mai lua voturile? Iar alora li se adauga mari parti din bugetari si pensionari. Simplu.

    Cat despre PDL, chiar daca persoane de la varf (ca cei de la baza partidului – primarii de comune si orase mici – seamana mult prea mult cu USListii) vor si inteleg ca viitorul tarii depinde de aceste reforme, ei mai inteleg si ca cine face aceste aceste reforme se sinucide politic. Adica odata declansate aceste reforme, te poti astepta ca la urmatoarele alegeri sa nu mai intri in parlament. Nu vedeti cum voteaza mare parte din acest popor? Revansard. „Mi-a taiat Basescu salariu, atunci ma duc sa voteze la referendum pt demiterea lui. Ce conteaza ca nu erau bani si Romania nu mai avea de unde sa se imprumute. Eu sunt nevors si revansard nu rational si logic si prin urmare votez ca atare”.

    Nu-mi place sa fiu pesimist dar ma tem ca la actuala clasa politica pusa in marea ei majoritate pe capatuiala (si aici trebuie sa includ si o parte consistenta din PDL), nu vom vedea prea devreme reforma constitutionala, reforma statului, reforma administrativa, reforma invatamantului si reforma sanatatii. Vor mai fi doar insule ici colo asa cum a fost cu reforma facuta de Basescu in justitie sau minireforma facuta de Funeriu in invatamant. Insa o schimbare radicala e imposibila in lipsa unor politicieni de sacrificiu. Ne-ar trebui o clasa de politicieni care intr-un ciclu de 4 ani sa-si asume toate aceste reforme dar apoi sa stie ca nu-i va mai vota nimeni si vor fi scosi din viata politica.

    Hmm, si tocmai mi-a venit o idee. Guvern de tehnocrati care sa faca exact asta? Cred ca e cea mai optimista varianta. Ca daca iei oameni de la BNR si-i pui la finante sau in fine oameni competenti care stiu sa faca ceva (cum zicea Andrei Plesu) alora nu le pasa ca peste 4 ani tre sa plece din guvern si sa se intoarca la fostele lor meserii. Ei credeti ca ar fi dispusa intreaga noastra clasa politica sa sustina un guvern de tehnocrati care sa implementeze toate aceste reforme? Poate mai putin cea constitutionala ca pe aia tre sa o faca ei politicienii. Eu unul, desi cred ca e cea mai plauzibila idee, nu cred ca se va realiza. De ce? Pt ca imediat ce ar demara reformele tehnocratii aia ar veni in conflict cu o parte de politicieni care vor incepe sa faca presiuni. Exact asa cum au facut pnlistii cand l-au asmutit pe Crin impotriva procurorilor care venisera sa-i ancheteze dupa referendum. Alea sunt mecanismele actuale ale politicii romanesti.

  10. Sunt in mare parte de acord cu articolul dumneavoastra. Ceea ce consider ca este oarecum fortat este salarizarea bugetarilor pe criterii de performanta, in detrimentul unei salarizari unitare. Stiti foarte bine ca sunt domenii de activitate unde performantele sunt greu de evaluat, sa nu zic ca evaluarea lor s-ar face pe niste criterii mai mult subiective decat de performanta. Legea veche a salarizarii era total nedreapta, persoane cu aceleasi studii, angajate pe aceleasi pozitii erau salarizate diferit, in functie de simpatiile pe care seful institutiei respective le are la consiliul judetean. Astfel, un functionar public dintr-un judet, ajunge sa aiba dublul salariului omologului sau din alt judet, si credeti-ma, nu pe motive de performanta. Noua lege a salarizarii, care din nu stiu ce motive inca nu se aplica in totalitate, si-a propus sa faca oarecum dreptate, aducand salariile la acelasi nivel. Sunt curios cand va intra in vigoare, daca va intra vreodata. In romanica, din pacate, legi sunt dar nu se aplica, sau se aplica prost. Sa va dau un exemplu, lucrez intr-o institutie in care directorul general s-a straduit sa respecte legea salarizariizarii si conform acestei legi avem printre cele mai mici salarii din sectorul bugetar. Colegii lui din alte judete insa nu au procedat la fel, astfel ca salariatii lor au primit tot felul de prime si sporuri care le-au crescut considerabil veniturile. Conform noii legi a salarizarii, acei angajati trebuiau sa restituie banii necuveniti, adica acele prime si sporuri primite in mod ielegal. Insa ce credeti ca au facut noii guvernanti? I-au iertat de datorii si de obligatia de a da inapoi banii primiti ilegal. Cam cum credeti ca se uita angajatii institutiei noastre la domnul director? Cu alte cuvinte, in romanica daca esti corect, esti fraier….sau mai elegant, cum zicea domnul Isarescu ….”Ca să supravieţuieşti în sistemul fiscal din România ai o singură şansă: Să faci evaziune fiscală”.

      • Am verificat si aveti dreptate. A fost data sub guvernul MRU insa votata de toate partidele USL PDL si UDMR. Cred ca este printre putinele demersuri legislative in care s-au pus de acord cu totii.

  11. Un detaliu: in localitati rurale cu citeva zeci de alegatori EXISTA VICEPRIMARI. La ce sint buni ? Nici nu mai vorbesc de faptul ca EI NU SINT ALESI DIRECT ci numiti de partide in functie de numarul de voturi primite. Vasazica un primar, raspunzator nemijlocit fata de electorat, are in coasta niste secunzi COMPLET IRESPONSABILI.

    Sa traiasca IORGOVANII !

  12. Lucruri pe care trebuie să le facă guvernul USL până în toamnă şi/sau după alegeri (dacă le câştigă) – trebuie:
    1.un buget;
    2.continuată lupta anticorupţie;
    3.continuată cea anti-evaziune;
    4.privatizate companiile de stat;
    5. finalizate autostrăzi;
    6.modernizate drumuri şi căi ferate;
    7.reformate sistemele de sănătate şi de educaţie;
    8.debirocratizarea, descentralizarea, informatizarea şi reducerea numărului de bugetari din sistemul public, combinată cu acordarea de salarii după performanţă, şi nu vechime sau grade;
    9.revizuită sau abrogată Legea cultelor din 2006, adică oprirea finanţării cultelor din bani publici. Cine e credincios să plătescă direct organismul de cult (ca-n Germania). Singurele lăcaşuri de cult care ar primi finanţare să fie cele considerate monumente istorice, şi numai în interesul de a le conserva.
    10.desfiinţarea ministerelor care consumă resurse: cele al economiei, comunicaţiilor, dezvoltării regionale, ministerul culturii (inclus în cel al educaţiei).

    Dacă mai există şi alte păreri sau sugestii care să fie adăugate la aceste „10 porunci”, continuaţi, vă rog! Consider că agricultura, educaţia şi sănătatea merită atenţie deosebită pe termen lung.

    • 1. Cam complicat zic eu pentru USL asta.
      2. Tocmai se straduiesc de vreo 2 luni sa ingroape lupta asta. Cum sa o continue? Naivitate ori rea vointa? Altfel nu imi explic acest punct. USL si anti-coruptia sunt chestii antagonice.
      3. Asta as vrea sa o vad. Evazionistii nu au culoare politica si s-a vazut ca au dus-o bine si in guvernarea psd, pdl, pnl si o sa o duca bine si in cea usl. Mai ales in cea a usl. Sa nu ne amagim aiurea.
      4. Istoria ne arata ca psd-ul stie prea bine sa privatizeze companiile de stat. Atata de bine incat ne iese inca pe nas privatizarile astea. Prefer sa nu o fac ei, nu trebuie sa dau cu capul de pragul de sus decat o singura data, nu am nici un motiv sa repet prostia.
      5. Mda. Dar conteaza si la ce pret. Si, deocamdata, sa nu uitam ca cele mai scumpe autostrazi le avem pe vremea psd-ului. Ca idee.
      6. In perioada asta si tinand cont de situatia tarii asta este utopic. O iluzie. Mai ales la CFR. Acolo doar daca o privatizeaza complet se va schimba ceva.
      7.1. Sanatatea am vazut, au luat proiectul din iarna cand urlau ca mor cetatenii in strada si au mai adaugat si niste tampenii pe ici pe colo doar asa, condiment. Evident, acum este proiectul lor. Tot prost ramane atata timp cat statul joaca rolul central si monopolist.
      7.2. Cu ministrul de acum care a ingropat invatamantul acum cativa ani (si acum vedem consecintele) dar si cu ideile ei de acuma (gen bac diferentiat) invatamantul este pe drumul cel bun. Spre groapa.
      8. Asta este chiar buna. Pai usl-ul se bazeaza exact pe bugetari, pensionari si asistati sociali pentru a trai. Adica pe cei dependenti de stat intr-un fel sau altul. Sa isi taie craca de sub picioare singuri? Naivitate dusa spre extrem? Doar ma intreb.
      9. Cu asta sunt de acord. Dar sa nu uitam ca Romania are mult prea multi din cei care cred in prieteni imaginari si sunt usor de manipulat. Nu cred ca se va intampla asta prea curand. In nici un caz nu o va face usl-ul.
      10. Eu as propune si desfiintarea guvernului si al parlamentului. Ca sunt cam inutili (ba chiar pagubosi). Ministerul economiei? Really?
      Imi pare rau, nu am putut sa nu raspund la punctele acestea. Chiar crezi ca lumea are memoria asa de scurta incat sa isi uite istoria recenta? Chiar nu ai vazut ca acele 90% din romani care s-au saturat de Basescu au fost de fapt vreo 36% (eu as zice, ca parere personala, ca a fost semnificativ mai mic procentul tinand cont de furtul ridicat la rang de sport national de catre psd). Romania are sanse sa se schimbe doar prin regionalizare (sau federalizare) si reducerea influentei statului in economie. Lucrurile merg prost in special din cauza politizarii excesive a absolut orice in tara.

      • Merci pentru răspuns! Am vrut numai să înşir o parte din lucrurile pe care ar TREBUI să le facă USL-ul, dat fiind că au o majoritate în Parlament şi, probabil, ar rămâne aşa şi din toamnă. Stai liniştit! Nu sunt naiv şi ştiu că nu o să facă mare lucru. Probabil după punctul 1, vor aştepta vara să stea cu burţile la soare. Dar, dacă altă formaţiune va avea majoritate în Parlament, mă aştept să încerce să îndeplinească cel puţin 6 din 10 „porunci”. Deşi, poate aştept degeaba… Încă aştept un program economic serios din partea Noii Republici, că Baconschi, PDL, Ungureanu şi Papahagi au cam dat-o în bară cu anumite concepte de bază de dreapta.

  13. Basescu si PDL au mimat numai „modernizarea” statului. Ca sa nu mai vorbim de astia de acum, care nici prin gand nu au sa reduca povara fiscala asupra noastra, sa diminueze drastic numarul bugetivorilor. Unde e partidul ala de dreapta, mama lui, sa aplice regulile clamate de toti datatorii cu parerea care se dau „de dreapta” in timp ce-si iau simbria de la stat ? Mi se pare deosebit de suspect ca MRU si Neamtu – doi bugetari prin definitie – vor sa scoata un partid de asemenea factura, in timp ce Catarama, Patriciu, Tiriac si altii de esenta capitalista stau si se pitesc in papusoi. Nu-i haios ?

    • Ce idee nastrusnica. Si dvs. ca si altora trebuie sa va spun ca inainte sa dati asa cu concluzii care se vor geniale ar mai trebui sa mai puneti mana si sa citit, sa studiati, sa va faceti un pic temele, altfel va faceti de ras.

      Imi spuneti va rog, marii politicieni occidentali, Obama, Merkel, Sarkozi, Hollande sau Cameron, ce CV au? Ce-au fost inainte sa ajunga in pozitiile care sunt? Au fost cumva niste Catarami si Patrici in tarile lor? Nu. Va spun eu. Toti au in spate o cariera politica – de bugetar cum ati spune dvs.

      Deci eu zic ca n-ati inteles nimic despre politica si administrarea statului. Patriciu si Catarama daca si-ar face un partid l-ar face ca sa-l foloseasca pentru loby in sprijinul afacerilor lor, ca deh asa sunt marii capitalisti. Cam cum fac Ghita, Vantu si Voiculescu cu trusturile lor de televiziune. Ce conteaza deontologia si adevarul? Noi mintim si manipulam, amenintatm si santajam la TV ca sa-i determinam pe politicieni sa faca ce vrem noi, cel mai adesea sa ne dea contracte grase cu statul.

      Deci eu unul prefer de o mie de ori oameni ca MRU si Neamtu, oameni care si-au dovedit competele si amvergura intelectuala, precum si moralitate si patriotismul (da, inca nu e demodat cuvantul) decat niste rechini rapace asa cum bine se descria Patriciu intr-un film documentar despre capitalismul romanesc.

  14. Sunt perfect de acord cu articolul. In vara aceasta am fost in vacanta in afara tarii, la niste rude stabilite de 12 ani acolo. La o discutie cu una din rude aceasta facea bilantul intre educatia primita in tara (a plecat cand intra in clasa a VIII-a aici in Romania) si educatia primita acolo. Ne-a spus ca acolo a beneficiat de o EDUCATIE CIVICA pe care in Rominia nu ar fi primit-o daca ramaneau aici. Nu pentru lipsa educatiei civice au plecat, ci pentru faptul ca in tara parintii lui (rudele mele) nu mai aveau loc de munca si nici perspectiva de a avea vreodata un loc de munca in Rominia desi erau amandoi ingineri. Au avut dreptate. In orasul din care au plecat acum nu mai locuiesc decat pensionari si bugetari. Tot ce a fost industrie a fost vanduta unor insi despre care nu se stie nimic acum asa cum nu se stia nici atunci. Iar industria s-a vandut la fier vechi, si din pacate, in multe locuri nu a mai aparut nimic in loc. A ramas amintirea ca se putea face ceva acolo si cineva a distrus pentru ca nu a inteles ce inseamna atitudinea civica. Multe alte orase sunt in aceasta situatie. De cate ori ies din tara sunt impresionata de atitudinea si comportamentul oamenilor din acele tari. Eu cred ca raspunsul mi l-a dat ruda mea privind educatia civica. O propunere in ceea ce priveste educatia tuturor este educarea civica. Generatii intregi au pierdut aceasta forma de educare, dar putem incerca sa recuperam. Multi dintre noi ne ghidam dupa bunul simt. Dar sunt destui care nu-l au. Educatia civica inseama sa inveti ca daca nu te comporti corect in societate trebuie sa platesti.

  15. Stimate domnule Profesor,

    Banii dvs.- și ai mei- s-au dus pe apa sâmbetei provocată de investițiile dezastruoase făcute de niște proști care n-au auzit în viața lor de rentabilitate- dl.Boc și dna. Udrea. Aparatul de stat a fost suplimentat de dl.Boc cu bocii lui de la Cluj- ne amintim de nepoată și de șoferul-consilier- da ? Și-atunci, de unde bani ? Actualul guvern a luat o decizie de nota 10- a închis toate investițiile tâmpite gen telegondole sau pârtii de schi- făcute doar pentru ca dna. Udrea să apară la televiziune, fără nici un fel de rentabilitate. Prostia că sunt făcute din bani europeni e pur și simplu o prostie PD-Listă- acești bani puteau fi folosiți la refacerea școlilor sau a obiectivelor culturale și nu pentru bazine de înot pe islaz.
    Ceea ce rămâne de făcut actualei guvernări este să pună întregul aparat pe considerente de eficiență. Și asta printr-o verificare la sânge a competențelor, de la funcționarul la ghișeu până la secretarul de stat. Plus acordarea de bonificații celor care lucrează mai mult.

    • „Ceea ce rămâne de făcut actualei guvernări este să pună întregul aparat pe considerente de eficiență”
      Chiar credeti chestia asta? Cand unul din primele lucruri pe care le-a facut guvernul a fost sa inlocuiasca o comisie de etica compusa in mare parte din academicieni cu alta compusa din slujitori? Nu ca nu mi-as dori ce spuneti dar, va rog sa ma scuzati, eu am mari dubii ca se va intampla asta…

    • Dar de investitiile gen Bechtel sau privatizarile gen Petrom nu ne spuneti nimic? Stati ca a venit acum USL si a oprit toate investitiile. Puneti mana si cititi analizele economistilor si o sa vedeti ce efect dezastruos are asta asupra cresterii economice. Ca pana una alta orice invistie, fie si proasta are efect de multiplicare in economie. Cand guvernul da bani sa se construiasca ceva, fie si un patinoar sau piscina, constructorul ia bani, furnizorii de materiale de constructii iau bani, transportatorii iau bani, iar toti cei implicati, muncitorii merg si baga salariile in consum cumparand mancare, haine, electrocasnice. Deci cercul economic se inchide. PRoducatorii de materiale de constructii vand, producatorii de mancare, haine si electrocasnice vand, iar muncitorii din costructii au de lucru.

      O sa vedeti ce ne asteapta cu USL. Am prieteni cu fel de fel de firme, de constructii, de instalatii samd. Toti se plang ca e jale. Desert. Asta aduce USL. Deci mai slabiti-ne cu aburelile despre Boc si Udrea ca nu tine cu propaganda aici. Nu suntem publicul de la Antena 3 sau OTV. Mai puneti mana si cititi analize corecte si reci si dupa aia dati-va cu parerea. Asta daca vreti sa fiti credibil. Daca vreti sa faceti propaganda, puteti s-o faceti, e timpul si efortul dvs. dar ma indoiesc ca obtineti vreun rezultat pe un site ca asta. Aici oamenii gandesc rational si logic nu se lasa purtati de minciuni propagandistice si instigari la reactii umoral-hormonale.

  16. si statul va micsora iar salariile profesorilor si a medicilor, va inchide scoli si spitale in loc sa ii dea afara la contopisti si birocrati care ard gazul… de ce? pentru ca birocratii sunt rudele, amantele, nepoatele politicienilor sau prietenilor acestora.

    Daunazi… aflu de fata unui primar. Fata a facut o universitate gigi.impex.srl romano-amaricana. ajunsa sefa de partidului in comuna natala ii s’au umflat narile de ambitie… si a descins in Bucuresti (prin 2008) unde surpriza… a fost angajata consilier la parlament. In timpul liber scrie si ceva scenarii pentru concursuri initiate de acasa.tv si s’a inscris pe un site de hostesses.
    Si respectiva patachina da pe chirie o suma care depaseste salariul unui lector universitar.

    Chiar credeti ca va avea ea de suferit vre’odata de vre’o scadere a cheltuielilor de functionare a statului? Chiar credeti ca este ea o exceptie ? Sunt pline institutiile statului de asemenea personaje placute la vedere si manate de un chef de parvenire vecin cu prostitutia.

    Acum ceva vreme am avut ceva treaba pe la Corpul de control al primului ministru. Ce oaza, ce fauna !!! Ce microclimat !! Ce criza domnilor !? vorbiti degeaba nu e nici o criza daca priviti de acolo.

    Las’ sa sufere astia care nu stiu a da din coate. Ce stat ? Statul e scoala si spitalul… alea trebuie rase nu sinecurile avantajoase pentru clientala din teritoriu.

    Asta este Romania ! O retea clientelara de sus pana jos. Vai de mama celui fara de patron !

    Eu nu cred in nici o astfel de teorie cu cresteri si descresteri pentru ca nu cred personajele politice care stau in spatele acesor idei. Sistemul e ticalosit pana in maduva lui. Nici laptele nu cred ca ar mai fi alb daca mi s’ar spune astfel.

    PS. Deunazi am fost la o policlinica cu plata. Am platit 260lei. M’as fi asteptat la ceva mai multa amabilitate. Numai ca ideie. Am stat 20 minute sa astept sa platesc si sa mi se dea bon de ordine. NU, nu era coada. De ce asta? Pentru ca si asistentele alea, secretare sau ce or fi fost… aveau halat alb… erau si ele probabil cunstinte nepoate sau mai stiu eu ce… si nu pot fi date afara. Asta este sectorul privat asa mult laudat….

    PPS Nimeni nu intreaba de ce banii pentru sanatate si invatamant nu aceiasi pondere din buget ca si in alte tari civilizate? (Tocmai pentru sinecurile costa mai mult si sunt obligatorii in actualul sistem.)

    in fine, o lectura interesanta care probabil ca ati parcurs’o deja dar care merita reamintita
    http://www.telegraph.co.uk/finance/economics/9497849/IMF-advises-delaying-austerity-until-growth-returns.html

  17. O buna cunostinta a mea s-a intors din concediu si a aflat ca o cheama ANAF.

    Ea nici nu stia bine ce-i aia. Nu stia nici unde sunt si nici cum se completeaza o declaratie de venituri. E bugetara.

    Dupa o coada de 2 ore a aflat ca primise 200 RON acuma un an, pentru niste probleme trimise la Winners, un fel de concurs parca. Prin posta.

    S-a rugat de functionar caruia i s-a facut mila si ajutat-o sa-si completeze declaratia cu informatiile minimale. Altfel, ar fi trebuit sa mearga la scoala, sa-si ia de acolo toate salariile etc.

    A mai stat o ora la coada si a platit cei 6(sase) !! Ron plus 25 de Ron amenda. Deci 31 lei.

    La care, eu am facut misto. Asa-i trebuie. In viata mea nu am trecut pe la fisc desi sunt privat.

    Nu merita sa platesti taxe la stat. Cat mai mult la negru, daca se poate. Depinde acuma si de tipul activitatii, al firmei. Evaziunea fiscala este cea mai buna pedeapsa pentru politicieni si sustinatorii lor. Adica, bugetarii, pensionarii, asistatii social.

    Din partea mea…. sa crape toti de foame. Si asa sunt prea multi batrani care dau sfaturi prin tramvaie sau aiurea, cersetori, politai care nu fac nimic etc. Si mult prea multi politicieni care de fapt ar trebui lichidati in masa, exterminati, pentru ce au facut tarii in ultimele zile.

    Se vede ce face statul cu banii…nimic. Educatia = meditatii, medicina = spagi, politia = nu exista, justitia = spagi sau judeca aiurea. Legislatia facuta de parlament = ambigua, contradictorie chiar, ne-transparenta. Trebuie sa merg in Ungaria si ma asigur acolo.

    Prin urmare, pe cat se poate, noi cei din mediul privat….nu va mai dam bani din munca noastra. Muriti va rugam in liniste de foame!!

    • Pentru a salva mediul de afaceri, neindoielnic trebuie sa scadem cheltuielile de functionare a statului (Vlaston dixit)!!!
      Consecinte :
      1. desfiintarea justitiei ca putere independenta si trecerea imediata la desavarsirea justitiei private (inceputa in 90′ si care exista si acum) . Mama ! Ce de economiii si ce de contributii la CAS si Sanatatate (tot aparatul judecatoresc nefiind contributor la nici un fel de asigurare de sanatate si somaj.Da ! da ce salarii au toti astia, si ce sporuri …). Corect dle. Vlaston ! Merita si subscriu. Va si sustin ;
      2. desfiintarea institutiei Parchetului si trecerea imediata la acuzatorii privati (societati de avocatura selectate pe criterii de competenta, moralitate, profesionalism, etica si deonntologie profesionala). Procurorii daca vor sa devina avocati sa dea examene .Organizarea selectiei acestora din 2, in 2 ani. Mama ! Ce de economiii si ce de contributii la CAS si Sanatatate (tot aparatul magistratilor si grefierilor, magistrati asistenti, … etc., nefiind „contributori” la nici un fel de asigurare de sanatate si somaj.Da ! da ce salarii au toti astia, si ce sporuri. Uitati-va numai pe site-ul CSM …). Corect dle. Vlaston ! Merita si subscriu. Va si sustin ;
      3. desfiintarea Politiei si trecerea imediata la investigatori privati si detectivi particulari, care sa stranga probe, pe baza de criterii de obiectivitate, atat in favoarea, cat si in defavoarea inculpatilor. Mama ! Ce de economiii si ce de contributii . Corect dle. Vlaston ! Merita si subscriu. Va si sustin;

      4. Pai cu un stat care va functiona atat de integru, atat de obiectiv (in actiunile sale), atat de bine, ce nevoie mai avem de servicii secrete.Pai :
      4a) ori le unificam si le restructuram la maxim 5 % din personal (iar aceia vor avea functii de arhivare si depozitare a informatiilor, ca si asa nu mai avem voie sa culegem informatii de capul nostru )
      4b) ori le desfiintam pe toate si am terminat tot balciul;
      4c) ori le privatizam si nu au decat noile firma sa isi suporte toate cheltuielile
      Toate casele lor de asigurare le desfiintam si banii si patrimoniile le trecem in bugetul nostru, sau instituim una din firmele din mediul de afaceri pe care tocmai il salvam sa le supravegheze si sa le incuviinteze toate operatiunile .
      5. de sanatate nu mai este nevoie ca astia oricum si cand lucreaza la stat se comporta ca niste privati.
      6. propun si CFR sa il desfiintam, sa trecem tot patrimoniul (ca fostul UTC in 90′), la privatii ce trebuie salvati, sinele, la fier vechi, iar contactii de Ag sa ii dam pe mana tiganilor .Si asa, nu au decat ca cei ce vor sa faca transporturi sa isi construiasca linii CFR private

      Pai intr-un asemenea stat, ce nevoie mai avem de Primarii, primari, consilieri, … etc..
      Da’ ce nevoie mai avem de Fisc, ANAF, Garzi, … etc.
      Mai avem nevoie oare de taxe si impozite ? Exclus! Si nici de contributii . Vrem sa rezolvam un litigiu, mergem la mediator. Statul ne va chema frumos si vom rezolva in mod civilizat, european, … etc.

      Mama! ce de economii! Ce de patrimonii! ….
      Ma duc repede sa imi fac niste calcule .

      Ce? Va creste infractionalitatea, raketzi ?? Nici o problema, ii cehemam la conciliere, la arbitraj, … o mediem noi cumva .

      PS In mod evident, ati constatat ca nici de armata (cu cai de lemn) nu mai avem nevoie . Ce de tone de fier vechi, Ce casa de asigurari!Ce de imobile …
      PPS Educatie de stat? Hai .. flitt !Ce hotel o sa imi fac din Colegiul Traian din Tr Severin, si ce Cazino o sa iasa din Colegiul Mircea din Cta !!! La Andrei Saguna din Bv ma gandesc sa fac o casa de intalnire/recreere cu prietenii de afaceri .
      PPPS Daca va creste brusc numarul celor ce solicita asistenta sociala, vom introduce moartea asistata (sinuciderea), numai si n umai dupa ce neasiguram ca injectia letala va costa cat averea viitorului defunct .
      BRAVO dle. Vlaston ! Va sustinem; tineti-o tot asa .Sa imi deschid repede o linie de fabricatie Zyklon B ?

      • Daca nu ati inteles dinamica, aceasta este foarte simpla:
        1. pana la o anumita data (neprevazuta si neprogramata), selectia si perpetuarea speciei se facea in mod natural, omul trebuind pana undeva in sec. al XV-lea sa faca fata caldurii, secetei, razboaielor, celorlalti oameni, … etc.
        2. intre mijlocul sec. al XV-lea, si ssfarsitul sec. al XVIII-lea, exista o impletire duala intre selectia naturala si amestecul omului in acest echilibru al Naturii, al Marelui Arhitect, tendinta de alchimizare a tuturor ramurilor stiintei existand in toate domeniile.
        3.odata cu un anumit moment marcant al istoriei, pana la mijlocul (Coloniile englezesti din America) si sfarsitul sec. al XVIII-lea (Franta), s-a incercat imitarea demiurgica a Creatiei, vietii si echilibrului vietii pe Pamant, lumea incercand sa se organizeze si sa se ierarhizeze pe criterii societare .
        Cele mai sensibile si cele mai imprgnate cu aceste urme sunt artele, curentele aparute fiind cele ce au reflectat cel mai bine acest lucru in lucrari (Renasterea, Iluminismul, Romantismul)
        Incercari au fost si din alte parti : statul turc in anii 20′ ai sec.al XX-lea; statul grec; regatele germane si imperiul austriac – intr-un perpetuu declin incepand cu 1830-1840, pana in 1925. Depinde de viziunea fiecarui reformator. Un numar de aur, o sectiune de aur, un raport optim intre cheltuieli si efectele benefice produse de aceste reforme si aceste selectii nenaturale, societare (de data aceasta, fata de selectia naturala-unde cel mai adaptat supravietuia), nu exista . Personal, cred ca singura revolutia reusita in mare parte a fost a statului german (si implicit a Austriei, al 17-lea land al Germaniei in prezent), care a exclus posibilitatea existentei : geniilor, a oamenilor de exceptie, a acelor „l’enfants teribille”, propunand un model societar si implementand in societatea germana oameni, doar pe criteriul utilitatii acelui om in societatea germana . Cu alte cuvinte, ce aport personal (fara mosteniri de tip „von” ce creaza premisele aderarii al miscarile de tip Adler sau Junker) aduci tu societatii, ca sa stiu cat de util de poti face. Nu exista judecatori-semizei, agenti fiscali-maharajahi, presedinti si oamnei politici-demiurgi, doctori-buricul Pamantului, .. etc.Si azi, existe unele diferente (in Berlin doar la sfarsitul clasei a VIII-a ti se spune daca vei urma liceul, sau nu, pe cand in Baden Wurttenburg, acest lucru se stabileste din clasa a III-a). Cu alte cuvinte inca nu putem vorbi de solutii „salvatoare”, neaos romanesti, cata vreme nu stim unde vrem sa ajungem si ce trebuie sa facem. Dupa aceea vom alege drumurile, costurile si modul in care trebuie sa ajungem, si mai ales aportul fiecaruia la atingerea tintelor propuse. Sa nu uitam ca Ludwig al II-lea al Bavariei a trebuit sa moara, iar toate operele sale neterminate au intrat in patrimoniul statului german si deschise publicului, finantarile acestor opere (refuzate de Bismark, lui Ludwig), efectuandu-se in noul context, exclusiv din incasarile de la public.Sa nu uitam ca dupa secularizarea averilor Bisericii catolice din Germania si N, N-V Austriei, a urmat nationalizarea castelelor, a restului de Biserici si manastiri, in prezent, toate acestea avand deasupra portii stegul Aut, pentru a se sti proprietarul – statul Aut sau Germ .Vrem si putem noi sa facem aceste lucruri, in numele si pentru reformarea statului ?

        Unde vrem sa ajungem?
        Cu ce tip de oameni?
        Cu ce costuri?
        Cu ce efecte?
        Cum ii vom convinge pe ceilalti ?

        Cu gandiri retrograde de genul : „Evaziunea fiscala este cea mai buna pedeapsa pentru politicieni si sustinatorii lor”; cu ” crapatul tuturor de foame – adica bugetarii, pensionarii, asistatii social”;”In Romania nu exista solutii fara victime, dar asta este”?

        Pai inutilitatea si supracheltuielile institutiilor actuale, naste ideea inutilitatii sistemelor de aparare si de colectare a banilor.
        In acest context, mai avem nevoie de stat? Mai avem nevoie de UE? Evident ca nu, noi putand sa traim bine merci si fara stat, si fara institutiile lui, si fara puterea statului, si chiar fara nici un slujbas al statului, intorcandu-ne (usor sau brusc) la selectia naturala de care tocmai ne-am despartit acu vreo 200 ani . Personal susbcriu, dar cei vazati? Dar planificatorii societatii artificiale, bazate pe selectia si contractul social ?Dar mediul de afaceri ramas fara aparare, avand la indemana doar productia si profitul – tentante pentru toti nelucratorii cu muschi, ceafa si cazmale (in loc de maini)? Echilibrul (asa firav cum este el) trebuie pastrat, intarit si optimizat.Cu oameni noi, cu gandire noua, cu teluri, nazuinte si valori noi.

        Nu poate sa imi iasa din cap gandirea unuia Saftoiu de pe la TVR, care constatand dezastrul din TVR – urmare imediata, directa si exclusiva a manageriatului execrabil dinaintea sa , a dat afara angajatii si a redus salariile celor ramasi. Nu stiu daca era singura varianta. Dar sa il traga la raspundere pe antecesorul sau a incercat ? Dar sa ii sechestreze imobilele, conturile, tablourile, … etc. a incercat ? Nu de alta, dar reducea pierderile in 3 saptamani. Asa, noua politica isi va vedea roadele, doar peste 1 an, 1,5 ani . Si atunci vor fi firave .

  18. Cateva observatii:

    – De ce trebuie ca administratia centrala si locala sa aiba mai multi angajati decat inainte de 89?
    – Cei 400.000 de angajati ai lui Tariceanu, ar trebui impartiti cu PD-ul. Marea majoritate au fost angajati in primii 2 ani ai guvernarii Tariceanu. Sincer eu nu prea am auzit de concedieri la stat in ultimii 4 ani.

    – De ce un pomeniti nimic de alte stucturi din MEC?
    -Intrebati-va sincer, cu ce il ajuta ISJ-ul pe un profesor sa predea mai bine?
    -Cat de necesara este casa corpului didactic?
    -Chiar avem nevoie de o agentie care sa acrediteze manuale? De ce nu lasam profesorul sa aleaga cel mai bun manual? Profesorul meu de matematica a avut „curajul” sa ne predea in clasa a XI-a si a XII-a dupa manuale neacreditate. Toti colegii mei au luat bacalaureatul in 1995. Si ii multumesc pentru decizia care a luat-o dupa ce am vazut manualele oficiale pe de care invatau colegii de la celelalte clase.

    Pana la urma avem o LEN dar de ce nu se aplica inca principalele masuri care ar descatusa sistemul?
    – De ce nu se respecta LEN iar principiul „banii urmeaza elevul” nu se aplica?
    – De ce nu se respecta LEN, iar directorii nu sunt alesi de CA ci sunt in continuare numiti?
    – De ce nu se aplica LEN in ceea ce priveste finantarea facultatilor in functie de numarul studentilor din anul I?

  19. Dar ce spuneti de „redistribuirea averii nationale” (ca sa il citez pe domnul Nichita de la Iasi)?

    Nu este pana la urma furt? Daca un grup de oameni merge la alt grup de oameni si le fura banii atunci asta se cheama furt. Daca insa guvernul merge la primul grup de oameni, ii ia banii si apoi ii da celui de-al doilea grup de oameni asta nu se mai cheama furt si se cheama justitie sociala. Mai mult, daca primul grup de oameni nu vrea sa ii dea banii guvernului pentru a ii redistribui, atunci mai fac si inchisoare.

    Tot in legatura cu redistribuirea averii nationale si eficienta cheltuirii banilor. Am un baietel care merge la o gradinita de stat. Educatoarele si intretinerea cladirii este asigurata de guvern si primarie de fapt tot din taxele si impozitele platite de care noi. Practic eu platesc impozit la fiscul judetean, apoi se transfera la ministerului finantelor, se mai plimba pe acolo prin conturi se duc apoi la ministerul educatiei, de aici la primarii, in contul gradinitei si apoi educatoarea isi ia salariul. De ce nu sa nu ii dau eu banii direct educatoarei? Ce sens are sa se plimbe banii pe la Bucuresti? Nu credeti ca pana la urma toata armata de birocrati care plimba banii, fac o munca inutila?

  20. „Guvernarea PDL a desfiintat jumatate din agentiile infiintate de Tariceanu, a diminuat cu 200.000 numarul bugetarilor, adevarat. Din ce se vede acum, total insuficient”…

    Poate credeti dvs. ca reducerea cu 50% a numarului bugetarilor va conduce cu 50% la scaderea cheltuielilor bugetare (ne referim doar la salarii, doar pt. simplificare).

    Daca concediem 100 de bugetari cu venitul de 150-200 de euro, dar angajam doi directori la Hidroelectrica cu cate 10-15 mii de euro, va invit sa calculati economia facuta.

    Daca exista legea salarizarii unice, in care punctajul de salarizare variaza monoton cu functiile existente in nomenclator (cum e si normal), de ce un ministru are salariul X, iar secretarul sau de stat are cu 15% mai mult?

    Si despre invatamant: inainte, profesorii universitari care implineau 65 de ani, puteau, prin aprobare anuala, sa continue exercitarea profesiei pana la 70 de ani. Prin OUG, noua legea a fost modificata in: „pot sa-si continue activitatea prin aprobare anuala”. ATAT. Adica pana la moarte…

  21. De acord dar intr-un stat de drept toate astea trebuiesc rezolvate prin intermediul legii. Si pina nu inlocuim COTETUL LEGISLATIV cladit pe coonstitutie gaunoasa cu care ne-au procposit vulpea arhitect Ion Iliescu et co. cu un edificiu clar si coerent raminem in faza de LOLOURI. L-am intrebart cindva pe d-l Piperea daca modicicarile codului fiscal au tinut cont de spusele d-lui Isarescu. Mi-a raspuns ca sunt doar cosmetice. Deci LOLOURI. O zi buna !

  22. Statul inseamna oamenii, cu atat calitatea oamenilor dintr-un stat e mai mare, cu atat calitatea statului e mai mare, priviti germania, de doua ori in mai putin de 50 de ani a fost infranta, polonia a trecut prin 3 impartiri, insa si polonezii si nemtii de fiecare data si-au suflecat maineca la camasa si au spus „lasa ca va aratam noi voua…” in Romania este valabila „capul plecat sabia nu il taie” si cat timp vom iesi in strada pentru 3 Euro si vom vota pentru 5 lucrurile nu o sa se schimbe

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro