Home » Fără categorie » Citesti:

SEAP: un serviciu gestionat rusinoș, o mizerie

Ciprian Ciucu aprilie 23, 2013 Fără categorie
20 comentarii 4,691 Vizualizari

Avem un Minister pentru Societatea Informațională. Ce frumos sună! Tindem să fim o societate informațională. Opinia mea informată este că ministerul acesta este campionul rateurilor. N-a informatizat mare brânză iar articolele apărute pe Hotnews.ro (vezi seria dedicată ghișeului unic și altele) stau mărturie.  Ei bine, Ministerul pentru Societatea Infracțională (n-am vrut să spun asta, este un act ratat) coordonează un Centru Național de Management pentru Societatea Informațională (CNMSI) iar acest centru are cele mai poaste, netransparente și viciate servicii publice din cât mi-a fost dat să văd.

Ei sunt cei care gestioneaza Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), care ar trebui să meargă ca uns, dat fiind că pe acest sistem informatic on-line ar trebui să se deruleze toate achizițiile publice, cu bani publici naționali și europeni ai României. Vorbim de achiziții de miliarde de euro ce ar trebui derulate prin acest sistem.

Dar site-ul www.e-licitatie.ro pare a fi facut special să te încurce, să te blocheze, să te frustreze, să te enerveze pentru ca, într-un final, să te dai bătut. Interfața este oribilă, sistemul contraintuitiv, trebuie săpat după documente și petrecut zile întregi pentru a te dumiri cum funcționează. Are un manual de utilizare de vreo suta sau mai bine de pagini! Unii țin cursuri pe bani buni ca să te învețe cum să-l folosești!!!

Ce-l care-l folosește trebuie sa-și facă semnătură electronică. Dar acesata nu este suficientă, chair dacă avem legislație în acest domeniu. De cele mai multe ori Autoritatile Contractante, folosesc  SEAP-ul doar pe post de sistem poștal: sutele de pagini semnate eletronic, trebuie mai intâi tipărite, ștampilate, semnate de mână, pedefate și abia apoi semnate electronic și urcate în sistem. Ce să mai, e ca în bancurile cu proști.  Doar că proștii nu sunt cei care au gândit o asemenea inepție ci cei care se încumetă s-o folosească.

Am încercat, nu mai puțin de o oră, să sun la CNMSI și în afară de vocea robotului Ioana, n-am reușit să dau de nimeni. Până și ministerele se plâng că nu reușesc să dea de ei. Cică au prea puțini oameni. Dar acest serviciu contraintuitiv  este de nefolosit în lipsa unei call center care să te descurce prin hățișurile lui.

Și toată această babilonie, acestă inepție birocratică, este rezultatul deciziilor Ministerului pentru Societatea Informațională. Politicieni de toate culorile, s-au perindat prin minister, dar niciunul n-a reușit săm vină cu o versiune de generație a doua, sau măcar să mai angajeze la CNMSI încă un funcționar care să răspundă la telefon.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Citeste mai multe despre: ,



Currently there are "20 comments" on this Article:

  1. Andrei George spune:

    SEAP-ul a fost lansat inițial prin 2000- și era un fel de carte de povești că nu poți mânări licitațiile. Evident că le poți- și atunci SEAP-ul nu mai are nici un rost- cu excepția cazului în care cineva mai scoate un bănuț cumva. Poți să ai și pe mama lu sistem informatic dacă metodologia merge pe prețul cel mai mic- ai terminat cu orice fel de discuție.
    Evident că SEAP-ul nu trebuie susținut decât de roboței- pentru că unui om normal i-ar fi rușine.

  2. it_s__not_news spune:

    In primul rind, multumiti firmelor: UTI Systems si Total Soft.

    Contractul initial a fost de 4.5 mil USD (in 2002! => UIT + Total Soft).
    De atunci, au mai fost cel putin 2 exitinderi: 2011 (1 mil USD, UTI Systems, atribuit) si una cred ceruta spre sf lui 2012 (alt milion de USD, tot UTI, tot atribuit direct)

    Acum, stiti ca UTI Systems e firma lui Urdareanu, baiatul lui tata general. Deci, va rog frumos sa taceti fiindca ati primit destul de banii aia.

  3. Mircea Paul Vasiliu VASILIU MIRCEA PAUL spune:

    Și uite așa ne întoarcem la „formele fărăr fond” ale lui Maiorescu. Numai că pe vremea aia „fondul” chiar lipsea (60-70-80% analfabeți), astăzi fondul e de-a dreptul „excedentar” – activiști, securiști, copiii lor, nepoți, unchi, verișori, etc. (școliți, dar analfabeți moral).

  4. Serios? spune:

    “acest centru are cele mai proaste, netransparente și viciate servicii publice din cât mi-a fost dat să văd.”
    Serios?!
    Ati vazut servicii publice si mai bune? (cele care nu depasesc marja de 10% nu se pun)
    Unde? In Romania?!!!!!!!

  5. Serios? spune:

    Revin ca m-ai enervat:: “Am încercat, nu mai puțin de o oră, să sun la CNMSI și în afară de vocea robotului Ioana, n-am reușit să dau de nimeni.”
    Nu e normal? ESTE Societatea Informațională!! O voiai pe blonda in carne si oase?
    Si de ce le dai idei cu “call center “. Vrei sa vezi licitatie, contestatie la licitatie, contestatie la contestatie etc?
    Si atunci sa suni, sa-ti raspunda robotul de la call center de o sa inventezi relefonul cu treizeci de taste ca sa ajungi la departamentul de care ai nevoie
    Si atunci nervi, dureri de cap si de inima…
    Ce o sa faci cand o sa auzi: ” pentru limba romana apasati tasta 31″?

  6. Teodor Dumitru spune:

    Fiindca ne plangem pe bloguri in loc sa cream o opinie colectiva. Sa boicotam sistemul, sa trimitem toti utilizatorii mailuri la ei si la guvern, sa pichetam sediul lor si al guvernului. Sa trimitem toate exemplele la televiziuni – sa ii OBLIGAM SA NE ASCULTE SI SA NE BAGE IN SEAMA

  7. iosiP spune:

    BREAKING NEWS: se pare ca Ministerul pentru Societatea Informatorilor s-a autosesizat!
    Prin urmare, SEAP va primi un overhaul bazat pe upgrade, serviciile overrated fiind platite upfront. De data asta insa beneficiarul nu va mai fi UTI ci Siveco…

    Cum, “care Siveco”?

  8. ZoomFactor spune:

    Domnule Ciucu, utilizez SEAP-ul in mod curent si pot sa va spun, fara nicio ezitare, ca este poate unul din cele mai bune servicii publice din Romania. Nu stiu de ce spuneti ca interfata este oribila. Poate e doar o chestie de gust. Nu e mai oribila, decat, eu stiu, cea de la Gmail. Sau de la Yahoo. Nu inteleg ce poate fi “contraintuitiv” in a alege o procedura de achizitii, a selecta regiunea si tipul contractului cautat si de a primi rezultate. Doua sau maxim trei click-uri, cu mult mai simplu decat, sa zicem, setarile de confidentialitate de pe Facebook.

    Nu stiu cand si la ce numere de telefon ati incercat sa sunati, dar eu pot sa spun ca intotdeauna am dat de cineva la telefon la CNMSI. De cineva viu, adica, nu robotul Ioana. E drept ca n-am avut nevoie de ajutor decat la chestii foarte specifice. La momentele in care am instalat certificatele de securitate (anual) am downloadat un formular de pe site, l-am trimis prin posta si am primit raspunsul si certificatul in 48 de ore. Nu cred ca exista vreo institutie in Romania care sa fie capabila sa dea orice fel de raspuns intr-o perioada de 48 de ore. Fara sa fie nevoie sa dau macar un telefon la robotul Ioana.

    Am participat la zeci de proceduri de licitatie electronica – acolo unde se liciteaza preturi in timp real – si nu am experimentat niciodata vreo eroare, vreo cadere de server. Si nici nu am auzit pe nimeni care sa fi patit asa ceva. Si discutam de 15-20 de ofertanti pe o singura procedura, in conditiile in care sunt probabil cel putin cateva sute de proceduri in desfasurare in acelasi timp, unde ofertele se pot modifica si de 10 – 20 de ori pe minut,

    Cat priveste semnatura electronica, nu este necesara decat la anumite proceduri si experienta nu e deloc atat de kafkiana pe cat ati lasat sa intelegeti dumneavoastra in text. In esenta, SEAP-ul e un compromis onorabil pentru un produs care este utilizat atat de AM din ministere, dar si de secretarul de 50 de ani al comunei Vatra din Deal, pentru care permisul european de utilizare al calculatorului ar putea fi cea mai mare realizare proprie in lumea informaticii. Si culmea, se descurca. Adica ajunge la rezultatul final, de a derula proceduri in sistem electronic.

    Cred ca v-ati pripit cand ati scris acest articol. Incercati din nou, cu mai multa rabdare. Daca tot nu reusiti si nici nu va raspund cei de la CNMSI la telefon, dati-mi mie un semnal pe mail sau pe YM. Garantez ca intr-un sfert de ora va aduc pe calea cea dreapta. Fara sa fac referire la manualul de utilizare (eu unul nu cred ca l-am vazut vreodata) si fara sa cer “bani buni” sau “nebuni” pentru asta.

    • Ciprian Ciucu Ciprian Ciucu spune:

      Eu am ratat o achizitie importanta din cauza acestui sistem. E clar ca experientele noastre sunt diferite. Ieri am stat o jumatate de ora cu telefonul la urache si n-am trecut de Ioana. Dupa aceea mi-am rugat colegii sa faca acelasi lucru pentru inca o jumatate de ora, cand am renuntat.

      Va multumesc pentru oferta si sa stiti ca daca nu ma descurc o sa apelez la dvs. in cazul in care adresa de e-mail pe care ati trecut-o aici este corecta.

      • ZoomFactor spune:

        Adresa de mail este corecta. De curiozitate, maine voi incerca si eu sa prind pe cineva viu la CNMSI. Daca ii gasesc, o sa le transmit sa ia legatura cu CRPE :)

          • it_s__not_news spune:

            Vacanta de pasti ?

            • Zoomfactor spune:

              O promisiune este o promisiune. Astazi 29.04.2013, orele aproximativ 12:30, am intrat in legatura cu un operator al CNMSI. Durata apelului a fost de 2:19 minute, pe ecranul telefonului. De la initiere, prin robotul Ioana (am selectat optiunea SEAP) si apoi direct la operator. Cred ca sunteti ghinionist. As putea sa va intreb la ce numar ati sunat?

    • Iuliu C-V spune:

      Ca de obicei, adevarul e pe la jumatate…

      In sensul ca da, la incercarea de a da peste telefon de cineva acolo trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare (ZoomFactor, cred ca ai avut noroc chior!… Ca sa pot sa vorbesc cu cineva cand a fost CHIAR o urgenta a fost imposibil, noroc ca aveam tel mobil al unei doamne de pe vremea un ui curs… se postase de catre un angajat o aiureala care putea sa-mi falimenteze firma daca nu disparea rapid de pe SEAP, nu intru in detalii…), insa notabil e ca la helpdesk pe mail, raspunsul vine in 1~2 ore. Intotdeauna. Incercati!

      Mailurile pt autoritati si pt operatorii economici sunt la sectiunea contact (partea de jos a paginii are link intr-acolo).

      In ceea ce priveste usurinta de utilizare a interfetei, sunt de acord ca suporta multe imbunatatiri, insa nu e chiar atat de dezastru cum zice autorul postarii initiale. Dar cert e ca orice lucru necunoscut pare foarte greu (Ciprian, mai stii cum era inainte de a invata sa te dai cu bicicleta? Acum ti se pare greu? :) )) )

      Faptul ca se posteaza documente semnate, stampilate si scanate in loc sa se semneze electronic e mai mult vina autoritatilor contractante decat a SEAP; la cine sunt insa primari prin unele localitati, de ce te miri?…

      Si, in fine, un sistem de achizitii publice nu va putea niciodata preveni toate metodele pantru atribuirea preferentiala a unor contracte. Asta insa tine mai putin de SEAP cat de ANRMAP si alte organe de control si reglementare, si nu in ultimul rand de prevederile legale in vigoare. De exemplu, daca ai de facut lucrari pana in limita a 100.000 euro pe acelasi CPV dar legea iti da voie sa le faci in 7 locatii diferite tot pana in 100.000 prin cumparare directa (chiar si prin SEAP), cu ce e de vina sistemul electronic de achizitii publice? Lucrare de 100.000 euro in comuna Raspopitii de Padure?! Sa fim seriosi, aia nu au buget de atata pe an poate LOL! Dar asta e alta discutie.

      Ar fi multe de zis. Insa important este sa nu pierzi din vedere imaginea de ansamblu, sa te familiarizezi un pic cu interfata (hai ca nu lansezi rachete in spatiu cu ea, e doar un site…) si sa iti faci TU treaba bine. In rest… viata merge inainte.

    • Cornel spune:

      Hmm…
      Certificatul digital despre care vorbiti se re-innoieste din 2 in 2 ani, asa ca … ma intreb daca stiti despre ce e vorba in acest site !!!
      De altfel, de vreo 4-5 zile site-ul nici nu mai este activ !!!!
      Dar sa zicem ca acest lucru este un caz particular (or face vreun update important etc etc blabla).

      Dar … interfata de lucru nu este doar mizerabila, este INSULTATOARE !!!!
      Daca tot spuneti ca n-aveti nici o problema, nu explicati pe scurt de ce sunt impartite licitatiile in 3 categorii distincte, dar fara absolut nici un criteriu clar de departajare ? (spun impartit, pentru ca apar la 3 optiuni distincte in interfata, nu pentru ca ar fi fizic distincte in vreun fel vizibil).

      Am avut nevoie luna trecuta sa platim acele “participari platite” pentru a putea posta pe site niste produse, in vederea achizitiei de catre altcineva: pe langa faptul ca s-au pretextat 2 zile lucratoare pentru a se activa in sistem acele pozitii, nici macar asa nu s-a intamplat nimic pana nu am inceput sa-i bombardez cu mailuri si intrebari despre “ce se intampla” (nu era vorba ca am platit cine stie ce bani, 2 lei per participare este extrem de putin, dar atitudinea de functionari la stat este absolut dezgustatoare la acesti indivizi … minim 48 ore pentru o actiune care se rezolva in 5 secunde — dovada ca dupa ce am sunat la ei, dupa 3 zile de la efectuarea platii, in cca 5 minute s-au activat pozitiile !!

      Sa incerc sa mai spun ce infecta este navigarea prin site ?!?
      Sa incerc sa spun ce infecta este mai ales cautarea in site ?!? (de ex…. stiati ca simbolul % inseamna “orice” intr-o cautare ? De ce nu apare prin nici un document explicativ ?!?

      Niciodata (si repet: niciodata !!!) nu am reusit sa gasesc o licitatie despre care mi s-a semnalat ca ar fi activa in SEAP, pana cand nu am primit acel nr. de invitatie sau cum s-o chema, nu am reusit sa gasesc licitatia (indiferent ce combinatii de cuvinte am incercat la cautare, nici macar dupa codul CPV….)

      Site-ul este o infectie oribila (si daca asa ceva ar fi fost oferit unui client firma particulara, furnizorul ar fi fost sigur dat in judecata pentru insulta).

  9. eu****** spune:

    Nu cred ca aveti dreptate.
    Am folosit sistemul si chiar m-am descurcat binisor. Si asta incepand cu 2001.

    Chiar nu am avut nevoie sa sun – dar o sa incerc sa vad ce mi se poate intampla.

  10. nutu spune:

    Izbitor de similar cu experienta mea de acum cativa ani in Tanzania:

    Companie privata, cu sistem integrat de cerere si aprobare a achizitiilor/lucrarilor/accesului si cu o linie de aprobare clara si eficienta (teoretic).
    Clenciul era ca, dupa aprobarea on-line, formularul trebuia printat si plimbat pe la aceeasi 2-3 oameni care-l aprobasera ceva mai devreme pentru a-si pune pe el faimoasa stampila albastra si semnatura.
    Motivele pentru acest mambo-jambo erau hotia si inexistenta comunicarii intre factorii de decizie din sistem… Suna familiar? Da! Diferenta era ca acolo toata treaba privea activitatea a 2000 de oameni.

    Aici, scara la care se desfasoara mambo-jambo-ul e alta…

    Lipsesc doar bananierii din peisaj! Avem de ales intre ai planta si …

  11. Mihai Prundeanu spune:

    O MIZERIE.
    O MIZERIE.
    O MIZERIE.

    Cum este posibil pentru un contract de 400 lei pentru o institutie a statului asta sa parcurgi atata birocratie ?

    MIZERIE SI IMBECILITATE !

  12. Gusta Gabriel spune:

    Sustin ca SEAP este o mizerie , greu de accesat si care aduce mari prejudicii economiei Romanesti
    Dar poate asta se doreste , agentii economici romani mici sa nu poata participa si sa vina tot felul de BIETI DESTEPTI care sa castige licitatiilie , cu o firma de apartament si care sa ia spuma iar munca efectiva sa o faca tot negrisorii de pe plantatie pe preturi de mizerie

  13. Lorant spune:

    Au trecut trei ani de la scrierea articolului si nu s-a schimbat nimic. Trebuie sa iau calmante, ma chinui de 10 zile cu aceasta porcarie si niente. Call center? Ioana imi zice sa astept, dupa aia se inchide. Siteul este o mizerie facuta in notepad, dar aceasta ar fi o problema, dar mai grav este ca nu functioneaza!



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Ciprian Ciucu


Ciprian Ciucu

Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Pol... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)