joi, martie 28, 2024

Somajul tinerilor, ping-pong intre Palatul Cotroceni si Palatul Victoria

Dupa ce incaierarea pre-electorala s-a revarsat peste caile ferate, agricultura si mai recent peste cosciugul regelui Cioaba – de-a lungul si de-a latul ecranelor – iata ne apropiem de toamna si politicienii au revenit la “adevaratele probleme”. Nu radeti, caci ei se iau in serios! M-am gandit sa reiau tot ce s-a spus in ultimii ani despre angajarea tinerilor.

Episodul 1: Dezastrul cu Bursa Guvernului Romaniei (2004-2009, Palatul Victoria)

La un moment dat, printr-o initiativa buna, dar fara finalitate, Guvernul a alocat aproximativ 6-7 milioane de euro pentru scolirea unui numar de aproximativ 200 de tineri in strainatate, platind cheltuieli cu studii post-universitare, in general dintre cele mai relevante in stiintele administrative. Eram intr-un concediu de vara in 2007 cand problema a reajuns pe masa premierului Tariceanu, care a decis un an suplimentar de formare la INA, in vederea inscrierii lor in administratie. Apoi, guvernarea a ajuns la final, a urmat guvernarea Boc iar angajarile nu s-au putut face nicaieri. Guvernul Romaniei a aruncat cu ravna, an de an, bani pe fereastra, a scris contracte in care studentii erau obligati pentru cativa ani sa lucreze pentru guvern in contrapartida cu multele mii de euro bursa, totul degeaba. Au fost articole peste articole, anchete peste anchete, puteti vede aici doar unul dintre ele. Culmea este ca studentii s-au unit, si-au facut o asociatie, au militat, au generat dezbatere in spatiul public, dezbatere care nu a fost urmata de nicio actiune guvernamentala. Poti vedea toata povestea aici. Nu a auzit niciodata niciun premier, niciun presedinte – desi memoriile si stivele de documente se vor gasi fara doar si poate in arhive. Pur ghinion, ce sa mai spui?

Episodul 2: Confruntarea dintre Crin Antonescu si Traian Basescu (2009, Cluj)

Romania este singura tara din lume in care apa se bate in piua constant, in acelasi fel, an de an. Daca in 2013 Basescu arunca in freza liderilor USL-isti problema cu somajul tinerilor, in 2009 Crin Antonescu il intreba pe Traian Basescu cati tineri a angajat la Palatul Cotroceni. Fara sa clipeasca, raspunsul a venit cu “in institutia prezidentiala sunt cel putin 20 de absolventi cu MBA-uri din strainatate” angajati de Presedintie.

Nu i s-a cerut niciodata din 2009 pana acum presedintelui sa ii numeasca pe toti cu subiect si predicat si sa isi expuna toti diplomele de MBA pe site – de altfel nici nu s-ar putea, pentru ca informatia este…hai sa spun elegant, neconfirmata pana in prezent. Singurul consilier prezidential cu MBA– pentru ca aceasta era intrebarea – a fost Alexandra Gatej. In documentare nu am putut identifica altii si in mod cert nu vad de unde ar fi rasarit 20. Anii au trecut, subiectul nu a mai interesat pe nimeni, pana ieri, cand a revenit sfanta Campanie Electorala si subiectul s-a inviorat din nou. Tinerii nostri, aoleo, ce ne facem? Si da-i, si lupta! Intre ani, nimeni nu a facut nimic. Veti gasi incepand cu minutul 15 interesante atacuri si raspunsuri pe temele educatiei.

“Aceasta demagogie ca ne pleaca tinerii trebuie sa o ducem in palierul realitatii”…“Cu certitudine acesti tineri vor reveni in Romania, mare parte din ei”…”a venit timpul sa iesim din aceasta poveste ca ne pleaca tinerii”… “pot lucra in Belgia, Olanda, Spania, Romania sau unde doresc ei”, etc. Insa evident, fact-checkingul a murit ca profesie in Romania – si in presa, si in politica, si la putere si in opozitie, si la un palat si la celalalt.

Episodul 3: De la 20 de consilieri pe hartie se trece la 260 (2012, Palatul Cotroceni)

260 de tineri – 160 care au venit sa il si cunoasca si personal, 100 care au depus online – si-au exprimat dorinta in 2012 de a munci la Palatul Cotroceni , un fapt iarasi nerelevat de nimeni, in dezbaterea de zilele trecute asupra somajului. Au fost atunci televiziuni, a fost taraboi national, a fost o tema de o zi. Am scris aici detalii pe lung si pe lat, indelung discutate de cititorii mei de la vremea respectiva.

I-auzi una, i-auzi doua, i-auzi nouazeci si noua! “Sunteti numiti de presedinte si destituiti tot de el. Cand un presedinte se desparte de un consilier, aceasta demisioneaza. Ati vazut ca au plecat unii de aici. Consilierul este intotdeauna cel care demisioneaza si de obicei o face pe motive de sanatate, familie sau alte oportunitati. Dar nu vreau sa credeti, totusi, ca am rol dictatorial.”…“Orice consilier semneaza un contract de loialitate. Aceasta este o lege care trebuie respectata, nu un lucru specific acestei administratii. In discutiile publice, consilierii nu lanseaza teme noi. (n.a aici nu imi dau seama daca si dl Lazaroiu a fost de fata). Punctul de vedere explus este numai al Presedintelui. In calitate de consilier, trebuie sa fi loial Presedintelui si de aceea, Presedintele vine si pleaca cu echipa lui. Poate veti ramane foarte putini in sala daca nu sunteti de acord.” Pana la urma se pare ca nu a ramas niciunul, ca dupa ce au plecat camerele de luat vederi, nu a existat nicio continuitate. Liga Studentilor Romani in Strainatate a primit o mana intinsa de la alte institutii, de genul Bancii Nationale, nu de la Palatul Cotroceni sau de la Palatul Victoria – in afara de sforaitoare discursuri cu ocazia reuniunii anuale, din ianuarie.

Episodul 4: Primul tanar angajat consilier la guvern someaza de zor (2012, Palatul Victoria)

Genialul tanar Cristian Botan a realizat, cu o investitie de 500 de euro si niscaiva cunostiinte in IT ceea ce nu realizase niciun muflon din administratia romaneasca: un index online al joburilor din administratia publica. Buna treaba! Presa a fost in extaz, „povestea” tanarului promitator a fost descoperita iar capitalul politic a fost muls pe masura ce povestea s-a raspandit. Premierul Ponta, in uralele multimii, l-a angajat pe eroicul meserias in IT pe baricadele guvernului si l-a uns consilier. “In viitor, instituţiile publice vor anunţa pe un singur site posturile disponibile”, spunea simpaticul consilier, intelegand mai putin reactiile unei birocratii anacronice, in care proiectul lui indraznet era o evidenta amenintare directa pentru nepoate, fiice si fii. Adica, exact cei pentru care concursurile erau organizate, dupa bunul obicei, pe plaiuri mioritice. Povestea completa a urmarit-o Ziarul Financiar, de unde am luat si informatia.

Actualmente, www.publicjob.ro, site-ul respectiv este in moarte clinica, neavand niciun job pentru luna curenta sau pentru luna viitoare, exista insa foarte multe joburi datate 5 iulie – nu inteleg exact de ce, variind intre locuri de munca la comuna Caineni si Barnova si locuri de munca la ANAF Giurgiu (acum desfiintat si reorganizat, probabil). Un hatru cititor al Ziarului Financiar anticipase ca probabil intentia era tocmai de a face praf un astfel de proiect, la pachet cu minima transparenta pe care o aduce. Eu nu cred in reaua intentie, cred in inertia birocratica pe care am trait-o pe pielea mea – ori acest site trebuia sa centralizeze toate ofertele de munca.

Ultima informatie despre tanar – nu mai este la Guvern (sau macar ca nu se regaseste pe lista consilierilor premierului) si isi vede linistit, molcom, de doctorat la SNSPA. Guvernul Ponta mai compenseaza intrucatva totala lipsa de sprijin pentru acest proiect printr-un program de internship pentru IT-isti la Guvern si printr-un program de internship mai larg in cadrul mai multor departamente de la Palatul Victoria.

Episodul 5 : Tinerii antreprenori facuti praf (2011, Palatul Victoria)

Guvernul Boc a inventat un ajutor nerambursabil si o scutire de taxe, sub forma unui program pentru dezvoltarea microintreprinderilor de catre intreprinzatori tineri. 5.341 de firme fusesera infiintate pana in iunie 2012, probabil pentru a mai compensa intrucatva cele 410.000 de firme care au intrat in faliment odata cu impozitul minim. Nu stiu sa existe vreo evaluare serioasa a acestui program. Sunt firmele infiintate cele care s-ar fi infiintat oricum – dar acum hai sa o punem pe numele tanarului Gigel care primeste o scutire fiscala? 30-40% din firmele respective erau in domeniul auto – ateliere mecanice, de pilda. Oricum, in 2013 Guvernul Ponta a luat ce daduse Guvernul Boc, eliminand scutirile pentru IMM-uri. Iata o noua taxa care ar putea fi adaugata celor 21 gasite de ziarul Gandul.

Episodul 6 – Sanse pentru ceva planuri concrete? (2013, Romania)

Evident, nici presedintele,nici premierul si nici seful Senatului nu au venit cu vreun plan concret, cu vreo consfatuire ministeriala pe care ar avea puterea sa o organizeze. Cei trei vor fi in cautare de voturi; problemele agriculturii – pentru a tinti cei 40% dintre cetateni din rural, cosciugul lui Cioaba – pentru sensibilizarea minoritatii romilor, somajul tinerilor – pentru mobilizarea acestora la vot. Ai fost mai ieri la Miami si ai inchis 10 zile telefonul? Vei vorbi fara sa clipesti despre masuri de relansare, cresterea a doar 2 impozite si nu 21 cum spun unele ziare. Ai fost pana mai ieri la Ciresica, la mare la bustul gol si ai intalnit probabil foarte multi someri tineri pe muntele Gaina? Nu e problema, acela a fost alt moment mediatic. Ai fost ca presedinte al Senatului in doua concedii? Nu e problema – prioritarea “zero” este anuntata la Antena 3 a fi somajul si “chestiunile acestea economice”. Stiucile din presa vor inghiti azi ce li s-a aruncat drept momeala ieri. Este totusi corect sa precizam ca initiativa o are un Traian Basescu simultan delegitimat dar si“revitaminizat”, iar cei ce raspund intrebarilor lui, in loc sa isi seteze propria agenda publica (a se aminti “Oare ce blustem o fi pe poporul asta sa aleaga intre doi comunisti?”) dispar de pe scena politica. (Despre wedge politics si mecanismul care guverneaza constructiile politice ale presedintelui am scris tot aici pe contributors.ro).

Episodul 7 – Ce s-a facut, totusi? (Palatul Victoria, 2008)

Un prieten care a citit pana aici o varianta intermediara a acestui articol mi-a pus o intrebare de bun simt verde-n fata: “Bine, ma, da’ tu, care ai fost consilier la premier 4 ani, tu, ce mare branza ai facut, de ii critici pe toti?” Evit cat pot, in general, sa vorbesc despre mine, insa acum nu pot evita. “Marea branza” se numeste programul Start Internship , conceput de la zero pe final de 2007 si implementat in aprilie-mai 2008 si reluat in fiecare an pana in 2011. Nu spun eu, o spune OECD-ul, care a declarat proiectul in 2009 un model de parteneriat public privat pentru Europa de Sud –Est. Am convins initial 62 de multinationale – care apoi au ajuns la 90 – sa ofere programe de internship si sa contribuie la un program de internship. Programul e important nu pentru ca l-a deschis ambasadorul SUA, nu pentru ca a convins 7 ambasade si 7 camere de comert sa semneze un parteneriat care nu a mai fost nicicand realizat inainte sau dupa. Programul este esential prin faptul ca singura solutie pe termen lung la problema somajului tinerilor este practica in companie, iar acest proiect integreaza triunghiul universitate – asociatii studentesti – companii, cu ajutorul guvernului. Fara practica, angajatorii sunt foarte reticenti in a lua oameni doar cu unele cunostiinte teoretice – nici acelea prea clar conturate. Considera ca munca de training ar trebui inceputa de la zero. Cheia reducerii somajului vine din combinatia dintre educatie si experienta practica, in companii. Fiecare dintre cei 1.400 de participanti in program poate, probabil sa confirme. Dupa plecarea mea de la Guvern, proiectul este condus de un ONG si nu mai primeste niciun ajutor guvernamental. Toata stiinta infiintarii unui astfel de proiect a fost pierduta si un alt proiect a fost reluat de la zero in 2013, reinventandu-se apa calda.

Episodul 8 – Despre somaj si despre viitor (2013)

46.361 de elevi care nu au luat bacalaureatul au ingrosat randurile somerilor, spunea Ministrul Muncii la o emisiune pe un post de stiri. Este o componenta importanta a acelui somaj de 7.6% – sau cel putin a subcomponentei intre 15-24 de ani, conform scriptelor INS. Nimeni nu a schitat vreun gest in a vorbi despre un sistem de educatie care, cel putin in palierul de liceu produce o rata de esec de 50%, nereusind macar sa produca absolventi care pot lua nota minima de trecere. Nu a vorbit nimeni despre formarea continua, pentru ca a sta acasa pe banii parintilor si ai statului nu e o solutie. Exista un stimulent de 760 de lei prevazut prin lege pentru angajarea unor tineri, insa din nou nimeni nu a facut un studio de impact sa vada daca aceasta socoteala este justificata. Mai spunea doamna Campeanu ca se cheltuie doar pe POS-DRU aproximativ 800.000.000 lei pentru 700 de proiecte ale comunitatilor defavorizate de romi. Pe cand o investitie similara in comunitatea defavorizata a celor care au cazut la examenul de bacalaureat? Pe cand o idee depre reinfiintarea multori scoli de arte si meserii care au fost desfiintate la un moment dat?

Episodul 9 – Parerea angajatorului, singura care conteaza (2013, Hotel Radisson)

Un manager de la o firma germana, un angajator cu peste 3.000 de salariati imi relata speriat ca, desi firma lui a investit aproape de jumatate de miliard in patru fabrici din Romania nu e foarte clar daca vor putea continua dezvoltarea, in lipsa unor resurse umane potrivite in viitor. Mi-a relatat experienta sponsorizarii olimpiadei judetene de IT. Dupa inmanarea premiilor, sponsorizate de firma germana un inspector “destept” face urmatoarea remarca : “Ei, si acum sa vedem daca vreunul dintre voi o sa mai ramana in Romania la facultate?” Remarca l-a revoltat pe neamt: “Noi venim si investim aici, insa daca nici voi nu aveti incredere in viitorul acestei tari, noi de ce ne-am mari investitiile? Cheltuim foarte mult cu trainingul personului si, dupa 3-4 ani constatam ca pleaca in Germania, gata calificat si trebuie sa reluam munca de la inceput. In plus, avem nevoie de scoli de mesteri. E savuros sa vezi un neamt vorbind in engleza fluenta, insistand pe romanescul mesteri pronuntat aproape neaos – meesh-teri. Cred ca este evident ca parerea acestui angajator conteaza infinit mai mult decat parerea domnilor Ponta, Basescu, Antonescu, etc. Doar este o economie de piata, cel putin deocamdata. Concluzia este ca bravii nostri politicieni isi aduc aminte, ipocrit, de tineri doar in preajma alegerilor. Atunci, mesteresc in fuga trenului ceva, orice, de ochii lumii, ca sa sune bine. Poate sa fie si lipit cu sarma, important este sa tina pana in ziua alegerilor si sa dea bine la popor. Drept urmare, se dovedesc incapabili de a angaja tineri in propriile institutii, dar dau lectii pentru o tara intreaga. Si iarasi da-i si lupta….Jurnalismul de investigatie a murit, deci pot spune orice pentru ca nu mai exista o minima verificare – ce s-a promis, ce s-a facut. Traim ca atare cu putine fapte, dar cu multe impresii, lucru care, va dati seama, ne reprezinta drept o tara de viitor. Presedintelui i se pare ca Guvernul e inept, unui ministru i se pare ca presedintele este nedrept in aprecieri, romanilor li se pare ca somajul ar putea fi o problema dar li se mai pare ca nu ar trebui sa se bage Basescu …. Daca s-ar putea uzina toate vorbele pe care politicienii le meliteaza intr-un suvoi cu debit mare, in toata Romania ar arde gratis becurile provenind de la aceasta Dunare de ineptii.

Distribuie acest articol

32 COMENTARII

  1. Nu pasati problema somajului in randul tinerilor catre Cotroceni. Locul ei este exact in curtea guvernului- executivului. Guvernul actual nici nu-si pune problema rezolvarii ei, sa nu mai vorbim de putinta…

    • Bine dar sa vorbesti de angajarea tinerilor, sa strangi 160 de tineri la Palatul Cotroceni dupa care sa le dai cu flit, asta cum e ? Responsabilitate? Dovada a onoarei? Leadership?

  2. Adevarat.
    Cauza acestor minidezastre este, pe langa demagogie, si incompetenta generala a persoanelor numite de partide in functii guvernamentale, dar si refuzul acestora de a invata ceva la locul de munca sau de a-si formula propriile obiective pentru mandatul pe care il indeplinesc.
    Cele mentionate aici se leaga foarte bine de analiza realizata de CRPE, disponibila pe site-ul hotnews, legata de procesul de elaborare a politicilor publice si cel de planificare strategica.

    Pana la urma e nevoie, in opinia mea, doar de vointa si un minim de buna-credinta pentru ca rezultatele bune sa apara. Din pacate, clasei politice actuale ii lipsesc ambele.

  3. Din articol lipseste -in mod neprofesionist -contractia generata de criza.2009-2011 .
    Ring a bell ?!

    Nu mai amintesc de copy paste-ul dupa proiecte similare din vest al proiectului conceput de autor .

    Intrebarea revine : in patru ani doar acest proiect ?! Cand economia bubuia ?!

    • Comentariul este zapp-zapp, ca si porecla autorului. In primul rand, programul este original, cu un concept document scris de mine si nicaieri in lume nu functioneaza in modul in care l-am desenat eu, intr-un concept document de 35 de pagini. In al doilea rand, in patru ani am derulat foarte multe proiecte (Infiintarea Secretariatului permanent pt. Printul Charles, 82 de privatizari, un sfert de miliard de euro recuperati din banii Bancorex/Casa de sanatate pt. stat)

      Cat despre ring a bell….un clopot ar trebui sa sune in capul lui Boc. Evident in criza, cand tai, iei masuri active pt. tineri, automat. Multe tari europene le-au facut. Ring a bell???! Ring….ring….

  4. Buna ziua domnule Orasanu,

    Haideti sa le luam pe rand. Mai important decat crearea locurilor de munca este desfintarea unora. Cum ar fi locul de munca al domnului profesor universitar doctor inginer Mang. 14 luni ar trebui sa fie mai mult decat suficient pentru a avea o decizie. O avem? O aveti?

  5. Apropo de revolta neamtului: ati uitat o faza – aia, de acum vreo 3 – 4 ani, in care Basescu zicea „sa plece!” Se referea nu la cei fara educatie ci la medici, profesori… ma rog! categorii in a caror educatie se investeste mult insa personaje cam „nerentabile”, dupa atatia ani de educatie invata sa gandeasca si devin incomozi :P

    • Va rog nu scoateti din context.”Sa plece”(citat Basescu) nu a fost un indemn(cum sugerati dvs) ci mai degraba o constatare de bun simt(orice om incearca sa mearga unde spera ca ii va fi mai bine);asta in cazul in care ati vazut discursul in direct si nu ati „preluat” trunchiat -intentionat – de altii!

  6. Buna ziua,

    Ref. la episodul 8, finalul: Pe cand o idee depre reinfiintarea multori scoli de arte si meserii care au fost desfiintate la un moment dat?

    Cred ca tocmai in spiritul acesta au fost facute unele reformele de catre dl. Funeriu la Educatie – revenirea unor „licee” la statutul de scoli profesionale. Se stie ca acele reforme sunt atacate in permanenta cu scopul de a avea cat mai multi posesori (hartie) BAC.

  7. @ codruta: la toti „incomozii” astia, basescu vrea sa le dea dreptul sa voteze prin corespondenta. iar usl-ul, prin distinsii sai reprezentanti, nu vrea. va lasa sa gasiti singura cui si de cine ii e frica.

  8. Chiar cu o expunere care te ameteste incit nu ma stii de unde ai plecat si unde vrei sa ajungi, ramine titlul „Somajul tinerilor, ping-pong intre Palatul Cotroceni si Palatul Victoria”.
    Bine-bine, te intrebi, facind abstractie ca la Cotroceni este dictatoru` ori Cretinel: de cind Presedintia poate asigura locuri de munca exceptind personalul prezidential?
    Asa se poate exonera raspunderea guvernului aruncind nu doar caschetele peste gard la Cotroceni, ci si faptul ca Basescu nu infinteaza noi locuri de munca.
    Si duci totul in derizoriu.
    Si nu se poate crede ca dl Orasanu ar fi necunoscator: cite locuri de munca poate asigura Guvernul si cite Presedintia ;)

    • Tocmai de personalul prezidential era vorba, pt. ca este un semnal pt. restul si un exemplu. Nu ma astept ca cei cativa tineri angajati la Cotroceni ar schimba somajul din Ro, insa ar fi o buna platforma pentru presedinte pentru a da lectii la altii. Dar cand tu nu ai facut nimic, niciodata, in 8 ani, nu ai dat un semnal cat de mic referitor la somajul tinerilor cu ce autoritate dai lectii la altii? Asta e problema.

    • ” de cind Presedintia poate asigura locuri de munca exceptind personalul prezidential?”

      La intrebarea asta am putea adauga o sumedenie de altele asemanatoare:
      de cind Presedintia poate interveni in politica guvernamentala?
      de cind Presedintia poate influenta justitia?
      de cind Presedintia poate rescrie istoria?
      de cind Presedintia poate sustine sau respinge partide sau miscari?

      De ce mai alegem Presedinte, atunci?

      • Dintotdeauna. De exemplu, Nastase a vrut cota unica, Iliescu nu a vrut si a daraiat-o. Presedintia poate interveni in justitie cel putin de la episodul „nu e bine domnu’ chestor” – urmata de umflarea individului de procurori a doua zi. Presedintele poate rescrie istoria de cand cineva precum Gabi Oprea care era in 2004 „sef al mafiei personale a lui Adrian Nastase” este semnat ministru in toate guvernele care s-au succedat de atunci. Sau de cand „Jafo-Rafo” este un dosar evaluat. Presedintia poate sustine miscari politice de cand consilieri prezidentiali formeaza un partid, lucru fara precedent dupa Revolutie. Intrebarea cu de ce mai alegem presedinte, mai ales unul care se comporta astfel, e buna!

  9. Zice neamțul din articol: „Cheltuim foarte mult cu trainingul personalului si, dupa 3-4 ani constatam ca pleaca in Germania, gata calificat si trebuie sa reluam munca de la inceput.”

    I-a trecut vreodată prin cap domnului neamț că, dacă și-ar plăti angajații cu salarii cât de cât apropiate de cele din Germania, ei nu ar mai pleca? El le oferă training nemțesc, condiții de muncă (probabil) nemțești și bănuiesc că le cere productivitate nemțească. Dar totul pe salarii românești. Ei bine unii nu mai acceptă asta și e normal să fie așa.

    • Cititi cu atentie. Nu mai accepta pt. ca pleaca in Germania la firma mama sau la alte firme similare, gata trainuit. Asta era probl. lui, pt. ca el investeste milioane si milioane de euro in Romania, adica intr-o tara cu forta de munca incerta!

    • Doi medici, proaspat absolventi, cu note comparabile, isi aleg drumul in viata. Unul ajunge intr-un sat cu oameni bogati, cu carute si telegute, cu fierari, cu zidari, cu drumari si potcovari, dar in care mai sunt inca doi doftori. Un altul nimereste intr-un catun saracacios, cu tarani lipsiti de pamant, cu seceri putine si vite ioc, fara breslasi, dar si fara alti medici.

      Venitul fircaruia ar trebui sa fie pe de o parte determinat de cunostintele acumulate, insa va fi mai ales influentat de circumstante.

  10. Intelege cineva ce legatura are presedintia cu somajul tinerilor?

    Care e rolul guvernului? Sau al parlamentului?
    De ce incercati sa le puneti tuturor politicienilor in carca responsabilitatea asta cand totul e in mana coalitiei de guvernare cu 70% sprijin parlamentar.

    Ai curajul sa spui lucrurilor pe nume si nu te mai ascunde dupa vrajeli gen Basescu care poate prin studiourile antenelor mai tin.

    • Am curajul sa spun lucrurilor pe nume. Presedintele, conform Constitutiei poate strange o sedinta de guvern sau poate face o sedinta restransa cu PM si Ministrul Muncii sa caute solutii dincolo de gargara. Daca insa vrea doar sa clantaneasca pe la televizor….problema de gust. Si, cum spuneti – de vrajeala.

      • Zimbesc; amar, dle Orasanu.
        Parca nu l-ati auzit pe Ponta spunind ca Basescu nu ii lasa sa lucreze, iar dvoastra vreti sa faca o sedinta de guvern.
        De parca nu ati auzit/citit ca el, Ponta, nu vorbeste decit cu oameni seriosi.

        Ori ca el, prim dottore, este cu piinea si Basescu cu circul.
        Sub aparenta unor propuneri de bun simt dvoastra propuneti imposibilul.
        V-am auzit azi la tv spunind ca daca legea e incalcata de cineva, dar nu a facut nimieni nicio reclamatie, ce e in neregula? si va mirati sincer.
        Si eu ma mir de asemenea rationamente.

        • Daca Basescu vine la Guvern, Ponta nu are alternativa si trebuie sa il lase sa conduca sedinta, conform Constitutiei. Stiu pentru ca am asistat la aceeasi dramoleta, insa cu Tariceanu PM. Cat despre lege : cetatenii trebuie sa se obisnuiasca cu a reclama incalcarea ei, iar „organele statului” nu trebuie, ca in comunism, sa dicteze ele ce se intampla cu cetatenii. A, daca exista un singur vecin deranjat care a depus plangere ca i s-au incalcat drepturile, atunci foarte bine, daca nu, sa faca bine sa se autosesizeze „organele” la alte lucruri infinit mai grave mai intai – gen hotii pe calea ferata care o sa deraieze intr-o zi un tren in aceasta tara….

    • Foarte bine spus, doar ca d-l Orasanu se preface ca nu intelege, si ne ia de fraieri. Ziaristii sunt „echidistanti”, mai ales cei tineri.

  11. Acesta este un comentariu grabit. Dar cine lucreaza in domenii legate de strategii, politici de recrutare, studii ale pietei muncii, stie unde sa gaseasca sursa de inspiratie a afirmatiilor mele.
    Somajul in randul tinerilor este o boala cronica.Aceasta suferinta nu apartine doar poporului roman saracul, ci preocupa tari europene cu economii dezvoltate.In Romania totul se rezolva pe hartie: mama ce de proiecte avem!!! Unele chiar binisor platite din fonduri europene.La finalizarea proiectului avem: 300 absolventi cursuri de frizer, 100 absolventi cursuri de menajera, vreo mie de operatori PC…Cine ii angajeaza?!!!
    Pe ce s-au cheltuit banii europeni? Pai sa vedem: cost consultanta si experti: vreo 100.000 euro/proiect, masa si protocol, 100.000 euro, salarii: 300.000 euro, masa de pranz + stimulente banesti la cursant(altfel nici dracul nu vine) alti vreo 200.000.Tragem linia si iese: echipa de proiect cu niste venituri ok, cursantul a mancat bine si a primit un banut pentru participare.S-au dat diplome, s-a pupat piata …bla, bla… 7, 6 rata de somaj la subcomponenta tineri intre 15-24 ani? E un fleac, i-am ciuruit: Belgia are rata de somaj la aceeasi subcomponenta 23,8 %, Italia 39,1%, Franta 25,7%, Luxembourg(cu cel mai mare salariu minim pe economie) 19,7, SUA 16,3! Sursa datelor: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/euroindicators/labour_market/main_tables .E drept sunt date disponibile pana in luna iunie a.c….Asa ca, in loc sa se comporte politicienii ca la gradi..cand copchii tipa la doamna educatoare ” ba tu..ba tu esti de vina, mai bine ar pune specialistii aia scoliti pe la Harvard, Princeton, etc sa gaseasca un model economic care sa permita dezvoltarea capitalului autohton….La buna vedere!

    • Silvia M, aveti 100% dreptate. Da, e un comentariu grabit. Da, expertii de la Harvard, Princeton, etc. ar trebui sa lucreze la un model de dezvoltare cu o importanta componenta anti-somaj. Da, banii europeni sunt cheltuiti aiurea. Dar acum sa o iau pe puncte si sa raspund:

      1. Costul de timp pentru scrierea unui articol de mai sus este de aproximativ doua jumatati de zile , iar castigul este zero lei financiar, sa presupunem ca as castiga indirect prin cele 1.621 de vizualizari. Insa niciunul din comentarii, raspunsuri, cu exceptia dvs. nu citeaza modele necesare pt. un asemenea model. Ca atare, este grabit, dar tot este cel mai complet articol referitor la somajul tinerilor scris in aceaste zile .

      2. Da , modelul ar trebui sa se faca. Inapoi la realitati, Academicianul Dobrescu este singurul care l-ar putea face, cu specialisti de la Institutul de Prognoza al Academiei. Niciun guvernant nu se preocupa, nimeni nu duce traditia mai departe, modelul sper ca va putea fi salvat. Singura alternativa era facuta de un alt fost sef de institul al Academiei, care actualmente lucreaza pt. Comisia Europeana, pt. ca s-a saturat de Romania.

      3. Banii europeni – sunt intr-o comisie de monitorizare a unui program european , sunt de acolo, din sala, insa, singurul nemultumit – restul celor prezenti spun ca programele europene merg f. bine, in pofida parerii unei tari intregi. De asemenea, cand rog firme sa imi spuna nereguli cu subiect si predicat o dau in diverse si se eschiveaza…. E de bine, deci – viitor de aur tara noastra are.

      Ca o concluzie : sunt unul singur, atat pot, atat fac….astept contributii si din alte parti, cu cea mai mare placere.

      • Va multumesc mult pentru raspuns.
        Aveti mare dreptate, timpul folosit pentru a scrie un articol fara a fi retribuit pentru asta este in parte timp pierdut.Din cel putin doua motive: oamenii citesc, pana la capat sau nu, dar multi nu inteleg.Multora dintre cei care inteleg nu le pasa.Pentru ca nu e problema lor binele altora. Binele personal e tot ceea ce conteaza in viata.Mai e binele mostenitorilor, neamurilor, finilor si cumetrilor.Aceasta este unica ideologie valabila in Romania-si nu numai in Romania din pacate. Sa te apuci sa regandesti structura unei economii in asemenea mod incat ea, economia, sa produca ceva palpabil, inseamna ca acolo undeva, acel model nu permite niste jmekereli si speculatii.Oricum, nici nu mai este posibila o economie romaneasca solida.
        Cauze: lipsa cvasitotala a capitalului autohton, bani imprumutati aiurea pentru speculatii imobiliare, repatrierea in proportii uriase a profiturilor obtinute aici de catre minunatii investitori-fie ei fantome offshore sau nu, contractia consumului datorata „austeritatii” , economie eminamente speculativa.Nu sunt as la modelare macroeconomica, e cumplit de dificila si m-am bucurat si eu de beneficiile sistemului de invatamant romanesc: teorie cat cuprinde, practica mai deloc.De aceea am zis ca doar un PhD de la MIT, Harvard, Princeton poate sa scoata ceva model din acest imens…..nu mai zic.Si chiar daca, saracul PhD s-ar chinui sa faca o chestie-iata, vine politrucul cu studii cumparate ca la aprozar si ii da cu flit.Nu conteaza ca politrucul e de la Parlament, guvern sau de mai sus.Asta-i Romania!

  12. Instead of, letting them prove themselves on the market place first, they wore steered in a direction predestined to humiliation, failure and shattered self-esteems.
    To put someone is such a high position without prior knowledge or even guidance and set them up for frustration and failure is just plain cruel. Those young men and women will bear the scars of let down (working for the government) a lifetime, while demagogues pompously pretend that so called “ruling class” did something for them, rather than to them.
    .

    • Marcel, if you live in Romania the vast majority of those who govern you were never proven in the marketplace. And they decide policies that have an effect on you – direct. Furthermore, even those who you may judge as „proven” in the market place might be in Romania, for example – those who pillaged state assets in the 1990’s and became the new business class. Si mai pe romaneste : „Succesuri! „

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro