Home » Fără categorie » Citesti:

Victor Ponta il reevalueaza pe Emil Boc

Stefan Vlaston ianuarie 11, 2013 Fără categorie
15 comentarii 1,147 Vizualizari

UPDATE1 cinic-si-rau:

dle prof. ALTA CACEALMA: bugetul parlamentului ramane la fel si bugetul admin. prezidentiale ramane la fel. Pt. bizonii marxisti, aceste bugete sunt salarii, asa ca “SA DESCHIABURIM”. In realitate, cele mai mari capitole din aceste bugete sunt INTRETINEREA cladirilor in cauza, ori – cand creste gazul cu 10%, cand creste kwh cu 10%, cand creste leafa instalatorului de intretinere, a maturatorului, a gradinarului- exact aici e sporul de cheltuiala. Care e alternativa? lasarea cladirilor in paragina?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

„Ajustarile macroeconomice si financiare au fost necesare, Romania nu mai era imprumutata la costuri acceptabile”, a spus joi seara  Victor Ponta.

Adica, toata campania dusa impotriva regimului Boc-Basescu a fost o cacealma. Premierul Romaniei stia ca nu exista alternativa la taierile de salarii, dar a mintit constant si nonsalant, ca sa castige alegerile.

Acum, ca s-a vazut cu voturile in caruta, are aceleasi probleme de rezolvat pe care le-a avut si Emil Boc. Si pe care ar trebui sa  le rezolva la fel.

Dupa expunerea de joi seara este clar ca nu are curajul lui Emil Boc. A scaldat-o si sucit-o, sa nu-si puna populatia in cap la nici o luna de la instalarea la guvernare.

Cifrele avansate de Victor Ponta sunt utopice, chiar si pentru un nespecialist.

Sa le analizam, pe intelesul cititorilor care nu au, ca si mine, pregatire de specialitate.

Prima cacealma

PIB (mld euro)

Anul 2008 2009 2010 2011 2012 2013
PIB 139,8 118,3 124,1 131,6 132,6 139,8
Deficit bugetar 6,7 8,6 8 5,6 3,1 3

Adica, in 2013 se va ajunge la PIB-ul din 2008, cand duduiau speculatiile imobiliare, cand romanii de afara  trimiteau in tara 7,5  mld euro, cand  BCR era vandut cu 3,5 mld euro, cand investitiile directe de capital se ridicau la sume impresionante!

Cine poate crede asa ceva!

In 2011 am avut un an agricol de exceptie, care a contribuit consistent la PIB, lucru ce nu s-a mai intamplat in 2012. Cu o crestere economica zero in 2012, comparativ cu 2011, (posibil chiar negativa), cum poti sa prognozezi 139,8 in 2013, cand toate anunturile facute de conducatorii tarilor din UE, in frunte cu Angela Merkel,  sunt mai degraba de precautie si continuare a austeritatii.

Cel mai probabil, in 2013 nu vom avea un PIB mai mare de 130 mld euro, mai ales in lipsa oricaror masuri de scadere a fiscalitatii si atragere a investitorilor straini. Oricum, toata expunerea premierului Ponta s-a referit exclusiv la sectorul bugetar, ca si cum nu sectorul privat este acela care genereaza bani la buget.

Nu este exclus ca Victor Ponta sa anunte candva, posibil in luna mai, taieri de salarii bugetare si pensii.

A doua cacealma

Se refera la datoria Romaniei. Ea este de peste 100 mld euro, din care datoria publica 50 mld euro.

Romania, romanii, companiile, firmele mai mici sau mai mari au de platit 100 mld euro. Cu impactul corespunzator asupra veniturilor populatiei, fie ca munceste la privat, fie la stat. Sa ignori acest lucru este o prostie, o dihotomie a mediului economic in stat si privat. Lucru inacceptabil, nu exista doua sectoare economice distincte in aceeasi tara. De plata datoriei private se leaga plata taxelor si impozitelor catre stat, falimentele, mutarea firmelor in alte tari, Rusia adaugandu-se destinatiilor cu fiscalitate redusa.

A treia cacealma

Realizarea veniturilor bugetare de 46 mld euro, si cheltuirea a 49 mld euro, diferenta insemnand deficit bugetar admisibil. Adica o rata de colectare de 33%, cand, in realitate, noi nu reusim sa strangem mai mult de 31%.

31% din 130 mld= 40,3 mld euro. Realist este sa fi construit un buget pe 42-43 mld euro, din precautie. Daca ne uitam la cifra pentru investitii, 7,8 mld euro, cam tot acolo ajungem, renuntand total la investitii, cum a si admis Victor Ponta ca s-ar putea intampla.

Scaderea evaziunii fiscale a fost mereu visul guvernantilor. Un vis prea frumos sa fie adevarat. Si cu care sa fie de acord clientela politica.

Scaderea evaziunii  s-ar produce doar in situatia conformarii voluntare a contribuabililor, ceeace nu se va produce atata timp cat exista firme privilegiate ale clientelei politice, cat companii de stat traiesc bine mersi fara sa dea un sfant la bugetul de stat, cat banii incasati de guvern ajung la regii asfalturilor, gunoaielor, deszapezirilor si alti regi de acelasi tip. Controale si supra-supra controale, la toti contribuabilii, ar face costurile de administrare a colectarii taxelor si impozitelor mai mari decat veniturile.

A patra cacealma

Ne amintim ce scandal a facut USL in ultimii ani relativ la suma cheltuita pe bunuri si servicii, care s-ar duce in buzunarele celor din PDL. Tot timpul USL a cerut injumatatirea acestei sume, pentru a face rost de bani pentru pensii si salarii bugetare.

Ei bine, suma de 7,46 mld euro, cheltuita in 2012 cu bunuri si servicii a fost ridicata de guvernul Ponta la 7,6 mld pentru 2013. Pai nu zicea ca trebuie injumatatita? Sau asta e valabil doar cand esti in opozitie si vrei sa castigi voturi, demonizand conducerea tarii. Acum se va intampla invers. Demonizata pentru cheltuieli aberante va fi actuala conducere.

A cincea cacealma

„Reforma dură a companiilor de stat,  a autorităților și  a  altor  instituții bugetofage”.

Asta chiar ar fi un miracol sa se intample. Aici sunt oamenii baronilor, ai conducerilor politice, care finanteaza partidele. Altfel, de unde bani pentru viitoarele campanii din 2014?

Cum privatizari nu s-au facut, management privat nu s-a instalat, e de presupus ca nu se va intampla nimic nici in acest sector, desi, in loc sa produca venituri la bugetul de stat, le suge si pe acelea putine care exista.

Sa dai afara zeci de mii de oameni, din companiile de stat, fara sansa de a-si gasi locuri de munca in privat, ar fi cea mai nesociala masura cu putinta, imaginata de un guvern socialist. Sa le faci rentabile, la o pocnitura de bici, este o himera, doar banii de retehnologizari s-ar ridica la tot bugetul Romaniei.

A sasea cacealma

Reintregirea pensiilor si salariilor bugetare nu tine cont de puternica erodare a puterii de cumparare a cetatenilor, afectata grav de inflatie si cursul de schimb, de cresterea taxelor locale cu 16%, a accizelor, a preturilor la energia electrica si gaze.

In realitate, puterea de cumparare s-a erodat masiv in ultimii ani, conducand la un consum intern mult diminuat, astfel incat unul din motoarele cresterii economice este gripat.

In concluzie, masurile cu adevarat importante n-au fost luate.

  • Reducerea aparatului birocratic, in primul rand a inaltilor functionari care ar fi fost capabili sa-si deschida propriile afaceri, avend si resurse si conexiunile necesare. Germania are 8 ministere, noi 27.
  • Eficientizarea cheltuielilor bugetare si instalarea unor mecanisme de evaluare si control de terta parte pentru aceste cheltuieli.
  • Atragerea investitiilor straine prin scaderea fiscalitatii, acordarea de facilitati, concesionari, alte avantaje.
  • Retragerea statului ca intermediar financiar incompetent si furacios dintre furnizorii si beneficiarii de servicii sociale esentiale: educatie, sanatatea, etc.
  • Pornirea exploatarilor miniere prin concesionari de activitati de exploatare.
  • Concesionarea de proiecte mari de infrastructura catre firme straine cu bani si tehnologii.

Probabila ratare a incheierii cu succes a acordului cu troica si, in consecinta, amanarea sine die a unui nou acord, va crea dificultati de imprumut pe piete externe, alaturi de ostilitatea de care are parte Victor Ponta in ochii oficialilor UE, dupa ispravile de asta vara. Un lucru bun rezulta din faptul ca Victor Ponta nu mai considera FMI ca raul absolut ci colacul de salavare! S-a sucit!

In ciuda culorilor roz-bombon in care guvernul incearca sa vopseasca realitatea, semne bune nu se arata nici pentru 2013.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "15 comments" on this Article:

  1. jane skimmer spune:

    Din nefericire acest articol bun nu va fi citit de cele 4,5 milioane de pensionari si asistati social si bugetari puturosi care au sprijinit mafia actuala. Acestia nu prea umbla pe internet si nu prea citesc in general nimic, stau si se uita la tv pe antene sau alte canale stupide.

    Dar e bine ca scrieti, o mica lumanare in intuneric.

    • andrei spune:

      faptul ca de autodefinesti harnic, productiv si destept iar pe cei care nu gandesc la fel ca tine ii vezi lenesi si prosti nu spune decat faptul ca esti lipsit de educatie si, poate, si de desteptaciune, intamplator, fiecare are exact acelasi drept sa decida cine ne conduce la fel cum, deloc intamplatr, tocmai cei care au votat asa ca tine sunt, statistic vorbind, ceva mai needucati si mai saraci. nu semnificativ dar asa, ca idee.

    • pensionara spune:

      Draga Jane, eu fac parte dintre cei 4,5 milioane de pensionari si am fost profesoara, adica “bugetar puturos” ca si domnul Vlaston, dar uite ca nu stau pe antene ci te citesc si-ti raspund tie. Atentie la generalizari !

      • jane skimmer spune:

        @andrei and @pensionara

        N-am votat. Desi as fi votat pentru domnul Vlaston dar nu era in colegiul meu. Eu mai intai fac curatenie in casa si apoi aduc ceva nou.

        Curatenie in tara asta …. eu vad numai solutia Ceausescu, la zid toti hotii.

        Un singur “profesor” am intalnit in viata, pe 3 continente: unul venit din Basarabia, programator si pedagog formidabil. Restul nu au avut decat rol de franare, blocare, au fost catastrofali si didactic si/sau stiintific. Si moral, multi.

        Dar nu zic ca nu mai sunt si altii dedicati si capabili. Oricum, cel mai bun profesor e viata si tu insuti.

        In ceea ce priveste cei 4,5 milioane care au votat pe Ponta&comp., imi mentin parerea. Ei sunt un balast pentru Romania si cel mai bine ar fi sa dispara cat mai repede, pe cale naturala. Ceea ce va incepe sa se intample din 2013, cand pensiile si salariile bugetarilor se vor plati cu intarziere sau deloc.

  2. mircea spune:

    Ati uitat Chevronul si gazele de sist… Ca si minciuni de campanie impotriva guvernului pdl. Sau ati vrut doar referiri la buget… Eu as zice sa demascam minciunile fara ingradiri :D

  3. cinic-si-rau spune:

    dle prof. ALTA CACEALMA: bugetul parlamentului ramane la fel si bugetul admin. prezidentiale ramane la fel. Pt. bizonii marxisti, aceste bugete sunt salarii, asa ca “SA DESCHIABURIM”. In realitate, cele mai mari capitole din aceste bugete sunt INTRETINEREA cladirilor in cauza, ori – cand creste gazul cu 10%, cand creste kwh cu 10%, cand creste leafa instalatorului de intretinere, a maturatorului, a gradinarului- exact aici e sporul de cheltuiala. Care e alternativa? lasarea cladirilor in paragina?

  4. Preda Paul spune:

    Noul consilier pe probleme economice al premierului, Cristian Socol, afirmă că pentru a crea spaţiu fiscal de relansare trebuie făcute economii la sânge la cheltuielile publice
    „Creşterile de taxe sunt imposibile. Singura posibilitate este de reducere a cheltuielilor“
    http://www.zf.ro/politica/cresterile-de-taxe-sunt-imposibile-singura-posibilitate-este-de-reducere-a-cheltuielilor-10445703

  5. toma alimos spune:

    mai bine scriati despre invatamant, ca parca trebuia sa continuati un articol. aici sunteti varza si dvs si comentatorii care va aplauda.
    daca cu limbajul asta credeti ca veti castiga altceva decat pe cei care v-au votat pana acum ,poate nici pe astia ,ca nu o sa-i mai puteti speria cu comunistii, cu justitia care va fi furata si cu reforma care va fi oprita, va inselati rau.
    de fapt, astia s-ar putea daca au ceva minte, sa puna cat de cat lucrurile la punct anul asta si dupa aia cand lucrurile se vor mai linisti sa fure si ei, sa dea ceva si la popor si atunci pdl va mai pupa la guvernare prin 2020.

  6. Mircea Modan MirceaM spune:

    Problema este alta. Din 2013 intra in vigoare compactul fiscal, adica se permite un deficit structural de 0.5%… cu posibilitatea de majorare la 1% , doar daca datoria publica este semnificativ sub 60%. La noi e..dar nu stim inca ce nivel de defict structural ni se va permite,
    Cu 3 milarde deficit vs un PIB de 140 estimat pentru 2013 rezulta un deficit efectiv de 2,1%…mult peste cel structural. Altfel spus el va fi admis doar daca PIB potential este undeva la 4 % peste alea 140 miliarde, stiind ca avem un coeficient de elasticitate al soldului structural de 0.3..adica la fiecare punct sub potential se pot adauga 0.3 puncte la defict, suplimentar fata de 0.5.
    Calculul e simplu..sa zicem ca se adimte un 0.7 structural, rezulta ca avem un deficit ciclic de 1,4 pp, ceea ce se traduce prin necesitatea ca PIB potential sa fie cu 4,8 % mai mare, raportat la ce se estimeaza pe 2013. Adica sa avem un PIB potential de cca 146 miliarde de euro. Cam greu…
    Exista un studiu la BNR “Estimarea PIB potential prin metoda functiei de productie”
    Veaceslav Grigoras,
    Valeriu Nalban, Andrei Tanase
    Banca National˘a a Romaniei
    Directia Modelare ¸si Prognoze Macroeconomice
    Iunie, 2012

    Pare a se realia prognoza pesimista de crestere a PIB potential, nu dezvolt (ea depinde de investitii. demografie, somaj, TFP (asta evalueaza dezvoltarea tehnologica))
    Dupa mine acel target de 140 depaseste chiar si PIB potential, el este umflat in mod evident. Nasolia e ca daca-l umflii peste PIB potential nu ti se mai permite defict, ba chiar e necesar excedent. Din cateva corelari cu alte articole, se pare ca PIB potential (vad ca este tinut secret) este la cca 136-138 mld euro..deci chiar mai mic decat PIB real prognozat. Altfel spus , daca ia cineva de bun acel 140 va trebui sa avem excedent…necum defict. Sunt curios ce-o sa zic aia de la IMF et comp.
    Asta inca nu se intelege, nu se mai poate minti… umflii cifrele..pac ..nu ti se mai permite deficit. A cazut gogorita cu 3% indiferent cum. Si foarte bine ca a cazut, era un paravan pentru incompetenta.

    • toma alimos spune:

      1.-agricultura va aduce fata de de 2012 1,5-2% din pib in contextul unui an normal.
      -culturile de toamna au rasarit si au o stare buna de cultura fata de 2011-2012 datorita toamnei lungi si cu precipitatii.
      - in 2011-2012 majorittea culturilor de toamna au suferit pierderi intre 50 si 100%. orzul si rapita fiind calamitate aproape total.
      -culturile legumicole, chiar daca au avut apa din irigatii au suferit grav din cauza seceteti atmosferice.
      2-.productia ford va depasi anul acesta 100.000 de unitati si 100.000 de motoare cu un grad de integrare local in jur de 50%.
      - trebuie sa tinem cont ca un nr important de furnizori ptr ford sunt investitii de tip greenfield.
      - productia dacia a crescut pe duster care este un model cu un pret aproape dublu fata de logan si sandero.
      3.- anu trecut romania a fost blocata din cauza inchiderii drumurilor aproape o luna fapt care a dus la obstructionarea grava a economiei in acea perioada si o dezorganizare destul de importanta ptr urmatoarele 1-2 luni care au urmal.
      4. in locul nokia de la cluj a aparut bosch, delonghi si aia de fac cozonaci care s-ar putea sa aiba un aport la pib de cateva ori mai mare in pib, datorita gradului mai mare de integrare .
      5. la asta s-ar putea adauga alte investitii care intra in productia anul acesta.
      ar fi bine sa fie bine..nu?

      • Mircea Modan MirceaM spune:

        Da, ar fi bine…dar nu din dpdv al deficitului efectiv permis. Problema este alta…si asta am incercat sa explic
        Daca va fi atat de bine insemna ca ne vom apropia, poate dapasi ,de PIB potential. Ori esenta compactului fiscal tocmai asta spune : cu cat esti mai aproape de PIB potential cu atat ti se permite un deficit efectiv mai mic, iar daca-l depasesti trebuie sa intri pe excedent (rezerve pentru cand vei fi sub potential) Sa zicem ca facem 140 de miliarde..ar fi superok..dar daca acest 140 este egal , sa zicem cu potentialul economic al tarii (PIB potential) atunci , din start, nu putem sa megem cu un defict efedctiv mai mare de 0.5
        Aici este shpilul… nimeni nu spune cat este PIB potential pe 2013.
        Daca el ar fi sa zicem 136 de miliarde de euro, am avea un output gap pozitiv de 4 miliarde, un surplus de 2,9% fata de PIB potential..asta inmultit cu 0,3 ar da corectia ciclica ,pe defict, ce trebuie aplicata. Ar rezulta un deficit structural (admis din start) de -0.5% la care se adauga componeta ciclica, care este pozitiva=0.87..In acest caz ar trebui sa avem un excedent de 0.37%…ori bugetul prevede un -2,1 %..intram la penalizari
        Daca PIB potentiasl ar fi 138, am avea un output gap pozitiv de 2 miliarde, sau 1,4% …tradus in deficit ar fi +0.42. Adunat cu -0.5 ar da un defict efectiv permis de -0.08%.
        Dupa cum vedeti, la acelasi PIB prognozat rezulta valori diferite ale defictului efectiv,,,cheia fiind PIB potential, dspre care nu stim nimic.
        Umflarea PIB-ului este astfel cu 2 taisuri..dar probabil ca se va rezolva prin umflarea PIB potential (daca metoda de calcul nu este extrem de riguroasa..sau bazele de date de la INS sunt “manipulabile”..poate ca aici e cheia schimbarii directorului ). Sunt extrem de curios cum va fi inghitita “socoteala’ de specialistii de la IMF , dar mai ales cei din zona euro.
        Alt aspect este modul de calcul, in euro. Riguros ers sa se calculeze in “leu constant”, adica acel leu la care se aplica un deflator calculat in special pe baza inflatiei.
        Daca va uitati pe calcule de la BNR veti vedea ca ei au folosit ca unitate de masura leul 2000. Ori in acest caz nici macar nu ajungem la valoarea PIB din 2008…cum se lauda Ponta.
        Tot raportul ala s-a dorit simplist pentru a nu intra in detalii care at fi fost extrem de naspa.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Stefan Vlaston


Stefan Vlaston

Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educat... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)