Home » Global / Europa »Sinteze » Citesti:

Ce poate obţine România de la preşedinţia irlandeză a Uniunii Europene? (UPDATED)

Victor Negrescu ianuarie 11, 2013 Global / Europa, Sinteze
4 comentarii 662 Vizualizari

În mijlocul dezbaterii europene despre realizarea unui nou tratat european şi presiunile Marii Britanii pentru o reducere a influenţei UE începe noua preşedinţie a Consiliului Uniunii Europene condusă de Irlanda. În ce măsură noul moderator al dezbaterii europene pentru următoarele luni va lua în considerare şi revendicările României, în materie de integrare în Spaţiul Schengen şi aşteptări de la bugetul european, ţine doar de buna înţelegere a contextului.

Pentru cei care nu cunosc fiecare semestru al Uniunii Europene este condus de către o ţară care din această postură organizează lucrurările instituţiilor şi dezbaterile europene. În cazul de faţă este Irlanda, susţinută de alte două state, Lituania şi Grecia care vor prelua ulterior preşedinţia.

Este pentru a 7-a oară când Irlanda prezidează Uniunea Europeană, ultima oară fiind în 2004. În timpul fostei preşedinţii irlandeze a Uniunii Europene România a finalizat 25 din cele 30 de capitole de negociere pentru aderarea la UE.

Diferenţa faţă de acea perioadă este însă climatul de tensiune existent la nivel european. Pe de-o parte avem Marea Britanie care caută să limiteze rolul şi influenţa Uniunii Europene asupra activităţilor sale economice şi se opune unui eventual control bancar şi de cealaltă parte o mişcare europeană pentru consolidarea UE prin crearea unei Uniuni Bancare Europene şi semnarea unui nou tratat.

Mai mult decât atât Irlanda este condusă de un preşedinţe şi de un guvern majoritar de stânga. Persoana responsabilă pentru coordonarea activităţii preşedinţiei este Eamon Gilmore, vicepremier şi ministru al Afacerilor Externe şi al Comerţului irlandez. Gilmore nu este doar un simplu membru al guvernului ci chiar preşedintele Partidului Laburist Irlandez încă din 2007. Cu un trecut în mişcările studenţeşti şi sindicale, Gilmore provine dintr-o familie de agricultori şi a beneficiat de măsurile de protecţie socială pentru a urma un parcurs şcolar şi universitar. Declarat ateu, Gilmore este un critic al sistemului bancar conducând partidul său la victorie prin criticarea măsurilor financiare prin care fostul guvern de dreapta a susţinut băncile în timpul crizei.

În acest context priorităţile preşedinţiei irlandeze sunt clare: creşterea competitivităţii Uniunii Europene, crearea de locuri de muncă, discutarea Uniunii Bancare Europene şi pregătirea bugetului UE 2014-2020. Din declaraţiile oficialilor irlandezi o altă dorinţă a acestora este să creeze mijloacele pentru o mai bună colaborare în vederea realizării schimburilor comerciale dintre Uniunea Europeană şi Statele Unite. Faptul că în Statele Unite se află o importantă comunitate irlandeză, printre care se află inclusiv băiatul vicepremierului Gilmore, constituie o motivaţie importantă în această direcţie.

În mijlocul acestei agende foarte ambiţioase locul României pare însă ignorat. Spre exemplu deşi toate preşedinţiile UE din 2011 până astăzi menţionau aderarea României la Schengen ca fiind o prioritate, aceasta a dispărut din agenda Irlandei. Mai mult decât atât când este să ne referim la bugetul UE, guvernul irlandez susţine lărgirea bazei de subvenţionare din fonduri europene a regiunilor. Prin urmare nu doar cele mai sărace ar beneficia de aceste fonduri şi ar fi incluse şi unele din Irlanda, Portugalia sau Spania nu doar din Europa de Est.

Un avantaj însă în negocierile cu această nouă preşedinţie irlandeză este reprezentată chiar de familia politică social democrată a guvernului irlandez şi român. Dacă însă acest lucru se va transforma într-un atuu pentru România rămâne de văzut sau mai degrabă de analizat în ce măsură Guvernul român va ştii să interpreteze ambiţiile irlandeze în interesul României.

_______________________________

Nota: Informațiile apărute în acest text se bazează pe următoarele surse de informare:

Programul oficial al președinției irlandeze care menționează:

“Schengen Convention

The Presidency will aim to complete any outstanding work on the legislative package for reform of the Schengen Governance system. It will also continue negotiations to advance agreement on the accession of Bulgaria and Romania to the Schengen Convention.”

http://www.eu2013.ie/media/eupresidency/content/documents/EU-Pres_Prog_A4.pdf

Aderarea României și Bulgariei este menționată în programul general dar nu în lista de priorități. Textul astfel menționează doar continuarea negocierilor nu stabilirea unui obiectiv clar în atingerea acestui rezultat.

Lista de priorități cuprinde alte puncte după cum ilustrează această sursă:

http://www.eu2013.ie/news/news-items/20130108irishpresidencypolicyprogramme/

și textul aferent:

“Download the programme, which sets out the core principles of the Presidency:

    • People-centred recovery, designed to last
    • Investment in job-friendly growth and in Europe’s resources
    • Europe and the world: a win-win engagement with our partners”

In contrapondere președinția cipriotă punea aderarea României și Bulgariei ca un obiectiv clar:

“Following the conclusions of the European Council in March 2012, the Presidency will continue efforts that will make possible the successful enlargement of the Schengen Area to include Romania and Bulgaria.”

http://www.cy2012.eu/index.php/en/file/MAZ6Cvaoj0L2nxXo9+AUZw==/

Astfel există o diferență între “advance agreement” și “make possible the successful enlargement” care arată că aderarea României și Bulgariei nu este o prioritate

Mai mult decât atât menționăm că în programul oficial adoptat de Comisia Europeana pentru președinția celor trei state Irlanda, Lituania și Grecia, intrarea României și Bulgariei nu este o prioritate

Sursa informatiei: http://www.eu2013.ie/media/eupresidency/content/documents/Trio-Programme.pdf

De asemenea mai multe declarații arată că Irlanda nu vrea să își facă inamici inutili inițiând o discuție de amploare pe acest subiect deoarece Irlanda este mai interesată de bugetul UE 2014-2020 decât de aderarea României și Bulgariei. Menționez că în opinia mea ca și autor lipsa de implicare nu este datorată Guvernului român sau MAE, ci doar agendei politice interne și europene a Irlandei:

http://www.ziare.com/politica/schengen/ambasadorul-irlandei-romania-indeplineste-criteriile-pentru-schengen-dar-unele-tari-vor-dovezi-1210812

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-13963256-decizia-privind-aderarea-romaniei-bulgariei-schengen-putea-amanata-dupa-martie-2013.htm

http://www.focus-fen.net/index.php?id=n294910

http://www.novinite.com/view_news.php?id=146660

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. observatot spune:

    Stiu ce poate obtine Romania de la presedintia irlandeza a Uniuniii Europene dar mi-e rusine sa scriu…

  2. cuman spune:

    “Dacă însă acest lucru se va transforma într-un atuu pentru România rămâne de văzut sau mai degrabă de analizat în ce măsură Guvernul român va ştii să interpreteze ambiţiile irlandeze în interesul României.”

    la ştii e un i in plus maestre….corecteaza rogu-te.

  3. andrei spune:

    Ca să poată obține ceva România trebuie întâi de toate să știe ce vrea. Și nu prea știe.

  4. Ontelus Dan Gabriel spune:

    Ar fi bine dacă, în pofida dificultăților obiective din relația României cu Uniunea Europeană, dificultăți care țin, între altele, de poziția noastră geostrategică, precum și de particularități istorice, am putea avea inițiative concordante cu statutul de a șaptea țară, ca mărime, din acest club select de state. Dincolo de diferența notabilă dintre membrele euro și cele non-euro, țara noastră trebuie să se ralieze, în cazul diferitelor dosare fierbinți, în summit-urile specializate, nu doar poziției statelor celor mai puternice, care decid agendele, ci să formuleze opinii pertinente și conforme intereselor sale pe termen lung. Evident, este doar un modest punct de vedere. Decidenții și experții știu mai bine ceea ce este de făcut în politica externă, ca de altfel și în politica internă.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Victor Negrescu


Victor Negrescu

Cadru universitar si consultant specializat in managementul reputatiei, comunicare, relatii publice si afaceri europene 2001-2004: Liceul «Victor Duruy» - Paris, Franţa. Sp... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)