vineri, martie 29, 2024

De ce nu crede Bruxelles-ul în noi?

A aparut lista echipei de Comisari Europeni ai lui Juncker. Romania nu va primi nici agricultura, nu va primi nici dezvoltarea regionala. Erau doua portofolii importante. In schimb va primi portofoliul de Cooperare Internațională si Ajutor Umanitar din cadrul Comisiei. Politica de dezvoltare regionala va fi coordonata de reprezentantul Croației, tara ce a devenit membră UE in 2013.

Au fost multe dezbateri in ultimele zile cu privire la viitorul Comisar roman. La un moment dat se zvonise si numele Rovanei Plumb ca o posibila candidata pe Mediu. Multa lume a sărit in sus când a auzit ca Dacian Cioloș nu mai e susținut si o a doua propunere, Corina Crețu e favorita la DG Regio. S-a creat o întreagă dezbatere online despre cunoștințele d-nei Crețu despre politica de coeziune, despre faptul ca nu ar fi potrivita pentru acest job si ca ar fi promovata pe baza de clientelism politic (se spune ca e apropiata de Daciana Sârbu), majoritatea uitând sa se concentreze pe lucrul cel mai important: am fi avut un Comisar care gestiona 352 de miliarde de euro, adică 32,5% din bugetul UE.

Din păcate, se dovedește din nou ca Bruxelles-ul nu ne place, ca nu suntem deloc simpatizați acolo, ca nu știm sa facem lobby instituțional strategic, desi e clar ca Ponta&Co isi doreau postul de la DG Regio. S-au chinuit, au negociat, însă Bruxelles-ul nu uita. Aceste posturi nu se dau asa pe ultima 100 de metri. O întreagă perioadă de 7 ani contează in asemenea negocieri. Ori noi, noi cu ce sa ne lăudăm in ultimii 7 ani? Ca suntem pe primul loc la OLAF (Oficiul European de Luptă Antifraudă) in ceea ce privește fraudarea fondurilor europene? Ca suntem pe ultimul loc la absorbția de fonduri europene in 7 ani de zile? Ca nu avem birouri de lobby la Bruxelles si ca suntem mai preocupați de lupta oarba de la București intre palate, decât de o promovare a tarii la Bruxelles? Ce parteneri strategici si-a făcut Romania la nivel politic si de proiecte strategice in ultimii ani la Bruxelles? Cine reprezintă Romania la Bruxelles in afara europarlamentarilor si Reprezentantei permanente, care practic se ocupa doar de legislație? A avut Romania pana acum vreun proiect sau vreo strategie de promovare a intereselor naționale la Bruxelles, in care sa se combine lobbyul, fondurile europene, atragerea de investitori, promovarea IMM-urilor sau a turismului? Avem noi cumva de dat exemple de bune practici pentru fondurile europene, celorlalte state?

Nu s-a întâmplat nimic din toate acestea si in continuare rămânem la coada Europei, ca influenta, ca putere de negociere, ca lobby, ca importanță. Corina Crețu nu ar fi putut ajuta cu nimic Romania daca era numita Comisar la DG Regio. O ajuta însă indirect pentru ca era într-o poziție importantă si avea vizibilitate.

Din păcate nu reprezentam o forță nici pentru Estul Europei. 6 vice-președinți au fost propuși pentru a-l sprijini pe Juncker, dintre care găsim 4 reprezentanți din Estul Europei. Polonia, Estonia, Letonia si Slovenia sunt ţările care probabil vor avea Vice-președinți ai Comisiei Europene.

Am înțeles, suntem prea departe de modelul polonez si nu o sa reușim sa ii ajungem, nu are rost sa ne mai comparăm cu ei. Dar Slovenia, Estonia si Letonia împreună, nu ajung la jumătate din populația României, si cu toate acestea au reușit sa negocieze pentru posturile de vice de la Comisie.

Au trecut 7 ani de la aderare si noi nu am reușit încă sa ne integram cu adevărat in UE, nu am reușit sa înțelegem mecanismele afacerilor europene, nu am reușit sa ne bucurăm de fondurile oferite de Comisie. Faptul ca am pierdut Agricultura in favoarea Irlandei, iar pe viitor vom primi Cooperarea Internațională si Ajutorul Umanitar e un eșec pe care cineva trebuie sa şi-l asume. Si tot acele persoane care sunt vinovate de acest eșec vor trebui sa se gândească sa elaboreze o strategie de ţară, pentru promovarea României la Bruxelles, fie ca vorbim de administrație, politică sau sectorul privat. E nevoie de lobby de ţară! Altfel vom rămâne la coada Europei, preocupați de micile conflicte politice de pe Dâmbovița!

Distribuie acest articol

13 COMENTARII

  1. Pentru Ponta este un mare succes, o să îi dea înainte cu naţionalismul şi cu cât de puţin ne iubeşte UE şi nea vasile din cârciumă o să zică „da domne, un român şi un creştin adevărat Ponta ăsta, pe el îl votez preşedinte”.

    Plus o nouă ocazie să se mai apropie de chinezi şi de ruşi, că dacă tot nu ne vrea UE..

    Vai de steaua noastră în cazul ăsta.

    • Ponta nu avea vreun interes sa rateze in asemenea hal negocierile cu Juncker si este exclus ca un esec la Bruxelles sa-i aduca procente electorale. Nici dreapta lui Johannis nu are cum capitaliza acest esec pentru Romania, mai ales cu acea nefericita scrisoare catre Juncker, nu face decat sa se aseze pe acelasi plan cu Ponta la nivel de iresponsabilitate.

      E mai degraba o slugarnicie prost plasata premierului, se pare ca in scrisoarea oficiala trimisa de Guvern catre Juncker, daca e sa dam crezare dnei Boagiu, se preciza doar optiunea Ciolos pentru Agricultura sau Politica Regionala, in timp ce pentru eventuala optiune Corina Cretu lui Juncker i se lasa mana libera.
      Adica o foarte mare eroare, de care Juncker a profitat pentru a pune la Politica Regionala un om de paie al Germaniei, comisarul croat.

      De altfel, daca se confirma aceste nominalizari, mai ales pe functiile de vicepresedinte acordate unor mici state est-europene si excluderea comisarului francez de la un portofoliu economic, ar fi o victorie totala a dnei cancelar Merkel, care astfel si-a pus toti oamenii in posturile cheie din guvernul UE, incepand cu propriul reprezentant, comisarul german urmand a se ocupa de la Comert cu negocierea acordului cu USA. Toate micile state promovate in posturi importante sunt state strans legate de Germania sau/si USA.

      Vom avea mai multa influenta in numirile de la Comisie cand vom avea si o clasa politica ce promoveaza prioritar competenta si se comporta responsabil si relativ predictibil pentru partenerii europeni. Machiavelismul de mahala damboviteana si balacareala in laturile mediatice, anteniste sau nu, nu au cum sa para de la Bruxelles politica serioasa, chiar daca suntem la periferia geografica a UE.

      Portofoliul pentru Ajutor Umanitar va fi benefic doar dnei Cretu, vizibila in presa internationala si cu sute de intalniri la nivel inalt asigurate pe urmatorii ani.

      Pentru Romania va fi un esec, care va satisface Ungaria, Rusia, poate si alti vecini frustrati.
      Pentru Ponta si Iohannis va fi o masura a „anvergurii” lor internationale. Ponta transmite mesaje ambigui cu vizite pe la comunistii chinezi exact cand se negociaza portofoliile, iar Johannis, care nu stie nici macar amabasadorii UE de la noi, probabil ca nici nu e trecut pe lista de audiente la Merkel.

      Poate ca Basescu si Udrea vor incerca sa profite in plan electoral de aceasta umilinta care este partial si a presedintelui, incapabil sau nedoritor sa-l influenteze pe Juncker, coleg de PPE pe care il cunoaste de 10 ani de la Consilii Europene.

      Cu siguranta, toti acesti indivizi vor incerca sa mai dreaga cate ceva, daca se poate, pe ultimii metri, constienti oarecum ca scandalul inevitabil ii va lovi pe fiecare dintre ei. Fie pentru ce au facut, fie pentru ce nu au facut.

  2. De ce nu crede Bruxelles-ul in noi? Pai Victor Viorel Ponta a trimis propunerile de comisari (din care una ilegala) si a plecat in China.

    Sa fim cinstiti.. ce interese mai are azi UE in Romania? Putem sa ramanem in NATO fara sa fim membri UE. Practic, nu ne dau afara, dar ramanem la periferie. Avem de ales – sa dormim pe prag sau sa iesim singuri. De ce ar risca Juncker sa dea un post atat de important in comisie socialistilor din Romania cand toata UE stie ca e cel mai corupt guvern din UE si de la anul vom urma probabil calea Ungariei – populism, nationalizare, relatii mai stranse cu Rusia si China..

  3. NU cred ca Bruxelles-ul nu ne place..

    Daca ar fi fost asa atunci nu ar fi premiat romani deosebiti ca Monica Macovei, Ioana Parvulescu. Deci este altceva.

    Lobby-ul ajuta, dar nu poate sa tine inlocuiasca rezultatelele care sunt relativ slabe.

    Cred ca trebuie sa privim mai cu atentie in ograda noastra

    Ce ne ramane de facut?
    Mai multa munca si responsabilitate in tara si evident mai putina politica sau politica facuta altfel decat este facuta ea acum.

    Toate acestea nu le vad rezolvate prea rapid.

  4. Din păcate ne mâncăm de spate unii pe alții. Scrisorile diverșilor politicieni la Bruxelles n-au fost de sprijin- și în aceste condiții e clar că PPE la PPE nu își dă lovituri. Mulțumim dlor. Blaga, Iohanis, Predoiu și cine o mai fi scris- că n-avem postul la DG-Regio.

    • Asa e! Numai aia destepti rau, asa ca cercetatorii profesionisti, isi dau seama de asta.
      Felicitari ca v-ati prins! Totusi, ati facut-o inainte sau dupa Ponta?

    • cu fulgi cu tot trebuiesc mancati comunistii. Pe la spate sau pe la fata, ce mai conteaza? Decat tot felul de politruci care cica-s romani, mai bine un neamt sau un croat constit si profesionist. Asa ca mai lasa gargara nationalista…si eu vorbesc despre Romania in termeni nu tocmai magulitori pentru simplul motiv ca asa este, nu pentru ca sunt anti-nationalsit sau ne-roman. A-ti pune oglinda in fata nu inseamna tradare, poate inseamna o dorinta de a iesi din mizerie.

  5. Agreez cu unele spuse mai sus.

    De ce sa dea UE portofoliul dezvoltarii regionale unei tari care e la coada absorbtiei fondurilor europene si la fruntea fraudelor cu bani europeni?

    Orice fel de portofoliu obtinut este exact bazat pe imaginea pe care o are Romanie in UE.

    Devreme ce se pare ca sunt mai putine posturi de comisari decat sunt tari in UE, e foarte posibil ca Romania sa fie sarita de data asta cu totul.

    Opozitia nu prea are nici ea ce sa faca gura la pierderea unui comisariat important. Nici pe vremea guvernarilor precedente absorbtia fondurilor europene nu era mult mai buna ca acum.

    Insa Ponta a mai rupt si gura targului propunand un candidat fara sa consulte Parlamentul. Pentru asta poate intra in vizorul parchetului general ca abuz in serviciul public. Insa cine sa il ancheteze, Nitu?

    Insa spre deosebire de cazul de plagiat, daca cineva s-ar duce sa il reclame penal pe Ponta pentru neglijenta in serviciu si abuz de functie publica si Nitu da un NUP, de data asta Curtea Suprema o sa dea un verdict potential diferit, pentru ca este de domeniul public guvernarea.

  6. Care „noi”?? Sint nenumarati romani apreciati in strainatate, promovati pe merit deseori la functii la care n-ar fi visat in Romania. Ma numar printre ei. Ca sa ajungi acolo trebuiesc ani multi de munca, sacrificii, incercari de a te integra intr-un sistem deschis, un CV bun, integritate, responsabilitate, capacitate de a lucra in echipa, etc. In Romania astfel de oameni nu sint promovati nici in educatie sau sanatate cu atit mai putin in politica. Nu poti sa faci lobby ptr niste nulitati. Sa votam Macovei care a demonstrat ceva in sistemul occidental si sa speram ca poate poate peste 10 ani… Ideea ca cineva are ceva cu noi ptr ca venim din Romania nu (mai) tine. Diaspora a demonstrat ca nu e asa. Sa promovam acolo unde sintem pe cei mai buni dintre noi pe criterii cit mai clare si transparente si ne va fi la toti mai bine, asta e solutia.

  7. conducatorii patriei au propus o pe gurista tovarasului iliescu,la dezvoltare regionala,cunoscindu i calitatili.
    ei au avut in vedere dezvoltarea regionala a Tinului Secuiesc ptr unitatea natiei.se pare ca Bruxell ul nu stie ce multi sintem si daca i om uni si pe moldoveni,atunci sa vezi!
    mai multe birouri de loby ruminesc in UE ar fi binevenite;sa cunoasca mai bine aia calitatile poporului.adrieni severini avem destui pe care sa i numim acolo

  8. Cand l-am pus canditat pe Ciolos, om serios, cu realizari ca ministru, am luat sau nu agricultura? Am luat!

    Daca am propus-o pe Cretu, cu tot scandalul pe care am incercat sa-l musamalizam ce ne asteptam? Sa uite UE si sa puna un presupus spion sef peste DG Regio? Fiti seriosi totul se leaga nu de faptul ca am trimis scrisori sau nu ci de ce fel de om am propus. Si asa om am propus, asa post de comisar am primit, e simplu!

  9. De fapt, am pierdut un post de influenta in Paramentul European pentru un post secundar in Comisie.

    Tot e bine, macar e o („cu certitudine”) o femeie.

  10. O falsa analiza…un fals „expert”. Dar asa se intampla cand expertii sunt aliniati sentimental sau politic. Azi este de bon ton a fii „de dreapta”/ Mai ales ca nici nu se mai stie, daca s-a stiut vreodata in acesta tara mereu cu retard, ce este o doctrina clasica de stanga ori drepta.
    In pricina comisarului insa, iata, timpul a aratat ca a iesit pe dos decat predica expertul.. Romania „are” dezvoltarea regional. Are pentru ca stanga Europeana si-a impartit si ea niste carti: care pentru Junker carew pentru Sultz. Negocieri suprastatale care tin cont de multi factori. Dar un comisar este palmares, pentru ca Romania face putin pentru ea la capitolul dezvoltare in general, daramite regional!
    Dan Cristescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Gratian Mihailescu
Gratian Mihailescu
Graţian Mihăilescu este expert in dezvoltare regională si consultant în afaceri europene, în prezent încercând să înfiinteze un Institut de Dezvoltare Locală în Timişoara. Absolvent de jurnalism, s-a specializat în Afaceri Europene si Dezvoltare Regională, fiind bursier în Germania, Italia, Belgia şi Ungaria la prestigioase instituţii din ţăriile respective. De-a lungul timpului s-a implicat în activităţi ale societatăţii civile, în ţară sau pe plan extern, colaborând cu clubul RO-UE, Europuls, Liga Studenţilor Români din Străinătate şi alte organizaţii non-guvernamentale din Vestul României. În ultimii ani a publicat articole despre fonduri europene şi dezvoltare regională pe siteuri de specialitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro