joi, martie 28, 2024

Intoarcerea Fraţilor

Moto: Unul dintre liderii organizatiei islamiste Fratia Musulmana a declarat ca isi doreste sa-i vada pe egipteni pregatindu-se de razboi cu Israelul. Muhammad Ghannem a mai declarat ca isi doreste inchiderea Canalului Suez (calea de tranzit pentru o cantitate importanta de petrol dinspre Orientul Mijlociu spre Occident – n.red.). Liderul Fratiei Musulmane a mai declarat pentru portalul iranian Al-Alam, citat de Jerusalem Post, ca Egiptul ar trebui sa opreasca exporturile de gaze naturale catre Israel. (Sursa: Hotnews)

Fara indoiala ca singura opozitie organizata in Egipt a fost si a ramas organizatia numita “Fratii Musulmani” (al-ikhwān al-muslimūn) sau formal Societatea Fratilor Musulmani. Desi supusi unor presiuni politice extraordinare de la inceputurile socialiste ale lui Gamal Abdel Nasser, primul presedinte Egiptean dupa detronarea regelui Farouk, deseori sustinatori ai pan-islamismului naserist, de obicei aflati in opozitie si asupriti cu toata forta aparatului represiv care a stat la dispozitia regimurilor respective, in special pe timpul ultimilor doi presdinti egipteni (Anwar El Sadat si Hosni Mubarak), au reusit sa-si pastreze structurile, desi au actionat mai tot timpul in conditii de semi-ilegalitate.

Cateva lucruri importante de mentionat pentru cititorul neavizat, care poate face legatura intre aceasta organizatie si islamismul extremist de sorginte Iraniana. Cei mai mari dusmani “ideologici” ai Iranului sunt aceasta organizatie, care reprezinta religiozitate sunita (nu mai putin extremista) fata de cea shiita, pe care o reprezinta Iranul. Deci o alianta intre aceste doua miscari politico-religioase    islamiste este o utopie. Bineinteles intotdeauna vor actiona impreuna impotriva infidelilor din regiune.

Fratia Musulmana a fost fondata in 1928 de Hassan al Banna, cleric musulman sunit dupa descompunerea totala a Imperiului Otoman si secularizarea care a urmat sub influenta reformelor lui Mustafa Kemal Atatürk. Fratia a avut un succes extraordinar – pana in anul 1932 numara 500 de mii de membri in Egipt si se raspandise aproape in toata regiunea Magrebului, Palestina si Siria. Dintr-o organizatie sociala si religioasa, fratia a evoluat intr-o organizatie politica ce sustinea ca o constitutie a unui stat musulman este Quranul si codul legislativ trebuie sa fie Sha’aria (legea islamica religioasa). Avand in vedere ca organizatia lupta impotriva regimului monarhic al lui Farouk, pe care il vedea decadent, occidentalizat si corupt, Fratia a intrat intr-un situatie de conflict din care a rezultat  uciderea (cu sange rece, intr-un taxi) a fondatorului Hassan al Banna, la varsta de 43 de ani.

Mostenitorul doctrinar al lui Hassan al Banna a fost un tanar intelectual scolit si in Statele Unite pe nume Sayyid Qutb. Qutb petrece o perioada de 4 ani in Statele Unite (in biografia lui formala numai 2, 1948-50), ia cursuri la Universitatea din Nord Colorado si lucreaza la doua colegii si un semestru la Universitatea din Stanford. Isi termina sederea in Statele Unite cu publicarea unui articol extraordinar care poarta titlul “The America that I Have Seen”. Citirea acestui articol poate explica exact sentimentele anti-occidentale ale fundamentalismului islamic modern, nu cred ca cei care sunt consilierii Presedintelui Obama au citit articolul. (Aveti aici o recenzie din  Smithsonian Magazine). Si Sayyid Qutb isi gaseste sfarsitul prin spanzurare, condamnat pentru un atentat impotriva lui Gamal Abdel Nasser, in august 1966.

Cartea lui Fi Zilal al-Qur’an (In Umbra Quranului) este o capodopera teologica, care insa poate fi interpretata asa cum a fost, dand nastere unor monstrii de genul Al Qaeda si Osama bin Laden, fost elev al fratelui lui Sayyed, Muhammad Qutb. Alt elev al acestui frate a fost Ayman Zawahiri (din greseala considerat mentorul lui bin Laden) , cel care a fost creierul atentatelor 9/11.

Pana aici istoria mai apropiata sau mai departata. Astazi Fratia numara 16 milioane de membri, imprastiati in tot Orientul Mijlociu, Asia Centrala si Europa de Est. Conform parerilor expertilor americani, in cadrul unor alegeri libere   in Egipt ei pot avea 25% din totalul voturilor. Ii pot asigura eu ca ei, impreuna cu organizatii afiliate si pastrate in “adormire”, pot castiga alegerile in Egipt fara multe probleme. Daca este bine sau rau, poporul egiptean trebuie sa hotarasca.

Intrun articol recent eu am desenat trei scenarii posibile. Bineinteles Fratia se afla in centrul fiecarui scenariu posibil:

Primul scenariu. Tranzitie calma in Egipt si inscaunarea directa sau indirecta a unui nou general. Scenariul este dependent de personalitatea noului “faraon” si felul in care tranzitia va fi prezentata poporului. Cred ca daca Omar Suleiman va fi ales ca omul-tranzitie, se va pastra o stabilitate tactica in regiune, fara insa a se ajunge la un nou echilibru strategic.

Al doilea scenariu. Fratii Musulmani vor deveni forta predominanta in Egipt, cu sau fara masca numita “El-Baradei” si avand in vedere ca aproape mai mult ca sigur tratatul cu Israel va fi anulat, probabil ca Israelul va fi nevoit sa actioneze impotiva Hamasului pentru a-si sustine optiunea Fatah-Abass, cu care are tratat si “foaie de parcurs”.

Al treilea scenariu va fi cel cu care mi-am intitulat articolul – “Ziua şacalilor”, in care se va cauta un nou echilibru strategic in Orientul Mijlociu. Acest echilibru se poate castiga numai cu multa, multa violenta!

Americanii au gresit – cand divortezi intotdeauna exista un partaj, in majoritatea cazurilor el nu este amiabil. Statele Unite au divortat de Orientul Mijlociu. Problema majora ar fi cu cine raman copiii!

Mai multe despre “Societatea Fratilor Musulmani” in materialul pe care il puteti descărca aici: Islam – The Muslim Brotherhood

Distribuie acest articol

54 COMENTARII

  1. Pe langa „In umbra Coranului”, merita imperios recomandata „Repere”, cunoscuta in Occident ca „Milestones” (in original معالم في الطريق mi-am facut „mana” pe ea ca sa nu pierd contactul cu limba). Un articol documentat, Theophyle, m-am saturat de cati habarnamisti si-au dat cu parerea in ultimele zile pe tema asta. ( Apropo, te recomanda pe blogul lui si un jurnalist de la Catavencu, cu amendamentul ca i se pare aiurea sa nu poata spune cine este numele din spatele brandului)

    • Salut Juvete :)
      Vezi de asta nu vreau, sa devin brand. Nu vreau ca numele sa impuna parerea despre continut ci continutul sa se impuna prin calitatea lui. :) Cine trebuie sa-mi cunoasca numele crede-ma ca il cunoste!

    • Candva cineva din lumea araba o sa-si dea seama ca ceva e complet in neregula cu modul in care functioneaza aceasta lume. Sper si cred ca mai degraba cat de curand decat prea tarziu. Cineva candva o sa-si dea seama ca de la califii rashidun incoace ceva s-a schimbat in rau. Ca lumea araba a ajuns dintr-un motor al dezvoltarii si civilizarii (matematica, astronomie, medicina etc.) o lume incremenita in primitivism si subdezvoltare. Si toate astea au o explicatie pe care cred ca orice arab ar putea sa o inteleaga. Toate astea se intampla pentru ca arabii au ajuns sa se inchine unor oameni (imami, ayatolahi etc.) in loc de Celui Unic. Pentru oricine stie cat de putin despre islam faptul ca niste musulmani marsaluiesc purtand niste portrete e cat se poate de relevant. Ce deosebeste lumea crestina de cea musulmana este REFORMA.

  2. Theophyle, cred ca mergi prea departe. Pentru a scrie un articol pertinent pe tema asta – atat de delicata de altfel -, este nevoie de o cunoastere amanuntita a aspectelor de natura demografica, culturala, economica, sociala si politica din ultimii ani din Egipt (sa zicem cu indulgenta 7 ani) dar si miscarile strategice internationale in aceasta perioada…

      • Daca ma provocati eu va raspund, dar cu intrebari. :) Asa ca de la un om cu multe intrebari fara raspuns, catre un cunoscator (cel putin asa spun cititorii aici, asa ca am sa merg pe mana lor) am sa va rog sa ma lamuriti in privinta unui lucru.
        Ceea ce m-a inzbit cel mai mult a fost afirmatia dumneavostra ca islamistii ar castiga alegerile fara prea multe probleme in cazul unor alegeri. De ce sunteti atat de convins de acest lucru? Cand am spus ca exagerati am avut in vedere vreo patru motive (pe care le-am considerat eu relevante la acel moment; desi poate nu sunt; dar va las pe dumneavastra sa imi spuneti asta)
        a) Un poll ar World Values Surveys arata in 2008-2009 (pare-mi-se) ca 83% din populatia lumii arabe considera democratia ca singura alternativa preferabila (vorbesc in termeni academici aici; il cunoasteti si dumneavostra pe Przeworski probabil) regimurilor arabe.
        b). Aproximativ 50% din populatia Egiptului este sub 30 de ani Chiar considerati ca apetitul lor de democratie, libertatea de a-si realiza singuri viitorul (fara a fi subjugati de anumiti tycoons sau extremisti) este atat de mica?
        c) Vorbiti apoi de acel divort al SUA de Orientul Milociu. Este acest divort un „divort” real? Totusi atat SUA (cat si UE de altfel) au declarat in nenumarate randuri prin oficialii lor ca doar democratizarea acestei regiuni poate aduce pacea in lume. Atunci ce a mai fost Advance Democracy Act si actiunile ce i-au urmat? Apoi a urmat ENP si tot ce a implicat aceasta politica a UE. Sunt totusi aspecte ce nu pot fi ignorate in termeni de suport pentru democratizare (zic si eu).
        d) Din ceea ce stiu eu, marcanti membri ai Fratiei Musulmanilor au fost inchisi pana nu deunazi. Acelasi Przeworski (permitet-mi sa-i utilizez teoria din nou) argumenta la un momentdat ca disatisfactia fata de un rough regime nu este suficienta pentru a scoate oamenii in strada si ca e nevoie si de existenta unei alternative preferabile (printre alte ingrediente pe care le gasim foarte bine detaliate la teoreticienii pe democratizare: de la Pridgam la Gallagher si altii). A se vedea cazul Moldovei in Aprilie 2009 pentru o paralela. Credeti ca acei membri ai fratiei aflati in inchisoare au fost reala alternativa preferabila aleasa de egipteni? Iar daca democratia e doar o iluzie in Egiptul de azi, de ce ar opta egiptenii pentru islamism intr-un mod atat de radical?

        Multumesc

        • Scuze ca ma bag in vorba … :

          http://pewglobal.org/2010/12/02/muslims-around-the-world-divided-on-hamas-and-hezbollah/

          – FM are deja 20% locuri in Parlament, in conditiile unor alegeri „organizate” de Mubarak;

          – FM sunt organizati pe cand alte formatiuni (de opozitie) mai putin sau eventual acum incep;

          – problemele economice, cauza principala pe linga democratizare, NU se vor rezolva in urmatoarele 24 luni;

          – reformele politice (democratizarea) vor favoriza pe cei organizati cum sunt FM, care FM au retele sociale de decenii.

          (FM – Fratii Musulmani)

        • curios, 2 intrebari: A. unde era Turcia azi fara „dictatorul Ataturk” B. ce exemplu de democratie islamica fundamentalista cunoasteti??? reala, nu din carti. Pragmatic: ce sondaje se fac la o populatie analfabeta? de ce ar trebui sa vreau un califat islamic la usa mea (arabii plus TURCIA, ALBANIA si BOSNIA)? asa ca intre o „democratie fundamentalista”si o dictatura quasi-laica am preferinte clare.

        • stimata doamna. Daca ati fi trait intr-o tara islamica nu ati fi mers la scoala si nu ati fi putut citi carti in engleza. Ati fi fost probabil una din cele 4 sotii legale ale vreunui fidel (daca ati fi avut un dram de noroc).

        • Clauidia,
          cunosc teoriile lui Adam Przeworski. Nu sunt de acord cu majoritatea lor. Ce pot face el este marxist, eu NU! Sa fi marxist si sa „povestesti” despre democratie este putin bizar. Cititi fragmentul pe care l-am anexat articolului. Face parte dintr-o carte scrisa de mine care va iesi pe piata in cateva luni (sper inainte de Paste) in State. Cred ca fragmentul este edifiucator si sustine ceea ce spun eu. Multumesc pentru comentariu>

  3. Spre deosebire de Claudia, eu cred ca Teophyle nu a mers destul de departe. Prezentarea faptelor in mod academic, fara patima, este un lux pe care nu prea ni-l putem permite aici, in Orientul Mijlociu. Ceea ce este academic pentru tine, Teophyle, este o chestiune de viata si de moarte pentru mine si familia mea. As vrea sa intelegi ca nu incerc sa-ti reprosez ceva, ci doar sa subliniez ca nici o analiza „la rece” nu poate reda cu adevarat ce ar insemna instaurarea unui regim islamist in Egipt.

    Poti sa vezi aici secularismul versus islamismul extremist (Egyptian Islamic Jihad, o „creatura” a Fratilor Musulmani) – in versiune prescurtata:
    http://simplyjews.blogspot.com/2011/02/people-of-egypt-between-rock-and-hard.html

    (video de pe Memri – nu pot sa dau link direct pentru ca trebuie sa te inregistrezi ca sa ai acces, dar merita).

    Oricum, o analiza obiectiva ca a ta este o raritate in mass-media de astazi. Si nu cred ca iti pierzi credibilitatea daca ramii anonim, o multime de bloggeri posteaza articole excelente sub protectia anonimatului.

      • @Pisa,
        Aveti toata simpatia mea si urari de bine. Adevarat, „locuiti” intr-un cartier dificil, cred ca o faceti cu succes. Chiar daca as locui unde probabil locuiti dumnevoastra as scrie la fel. Astea sunt parerile mele.

  4. Draga Theophyle, nu stiu cine este omul din spatele brandului dar, sincer, as vrea sa stiu daca ai trait in Orientul Mijlociu, daca cunosti realitatea din aceste tari pentru ca ai avut contact nemijlocit sau toate ipotezele enuntate in articol sint numai rodul cititului, studiului….ma rog, am tot respectul. De ce intreb? Pentru ca traind 8 ani in Tunisia si avind acces si fiind in contact cu toate paturile sociale, m-au lasat perplexa comentariile care au aparut pe Contributors. Sa vorbim despre saracie in Tunisia este absolut un neadevar. Cu un procent de 3,5% de locuitori ce traiesc sub pragul saraciei in comparatie cu 20% ai Rominiei, Tunisia este un paradis. Sa vorbim de coruptie in Tunisia cind nota la „purtare” a Tunisiei este cu 0,6 puncte mai buna decit a Rominiei conform Transparency International…?De aceea iau si comentariul la care postez cu foarte multa circumspectie. Asigurarilor tale apropos de Fratia Musulmana si alegeri, in lumina celor spuse mai sus, le confer doar titlul de speculatii.

    • si n-ar fi pacat sa devina fundamentalist? un nou Iran? Algeria abia a scapat de wahabiti! Gradul de alfabetizare a tunisienilor e MULT mai mare decat in Egipt. N-ar fi pacat sa se intoarca la saria, la Quran si la talibani?

      • stella eger,
        nu are importanta la subiect. Cunosc extrem de bine regiunea si am locuit in tari din orientul mijlociu cateva luni in fiecare (serviciul). Cunosc limba araba la perfectie, istoria religia, etc. Mi-am exprimat cateva opinii din ceea cunosc. Opiniile mele nu sunt musai impartasite sau trebuie sa fie impartasite de toata lumea.

        P.S in acea lume ordonata pe care o descrieti, fundamentalisi islamici, „inexistenti” in Tunisa, au dat foc ieri la o sinagoga de langa Jerba arzand manuscrise vechi de 7-8 secole. Politia a stationat langa acesti vandali fara sa faca nimic. Lumita tara si luminata populatie, interesant viitor!

        Va urez numai bine!

        • Rumeurs d’incendie d’une synagogue à El Hamma, selon l’AFP et l’AP
          Démenti du chef de la communauté juive à Djerba

          Des sources informées et des témoins oculaires à El Hamma ont démenti qu’une synagogue ait été incendiée, lundi soir, dans cette ville du gouvernorat de Gabès, contrairement à ce qui a été rapporté par des médias étrangers.
          Cette synagogue n’est visitée qu’occasionnellement par des membres de la communauté israélite qui viennent se recueillir à la mémoire de leur ancêtre Yosef El Maarabi, enterré, selon eux, dans cet édifice, précisent les mêmes sources.
          M. Perez Trablesi, chef de la communauté juive de Djerba, a déclaré, dans un entretien téléphonique à l’agence Tunis-Afrique Presse (TAP) : „Je ne suis pas en mesure de confirmer l’incendie d’une synagogue à El Hamma (gouvernorat de Gabès), ni la prise à partie du gardien de l’édifice religieux par un groupe d’assaillants”, niant explicitement les déclarations qui lui ont été attribuées en ce sens par l’Agence France Presse (AFP) et Associated Press (AP).
          „Je n’ai jamais déclaré, non plus, qu’une relique de la Thorah a été brûlée dans le présumé incendie”, a-t-il ajouté, précisant qu’il a décidé l’envoi, aujourd’hui, d’une équipe sur place pour faire la lumière sur ce qui s’est réellement passé.Quelques voitures de membres de la communauté juive de Djerba ont pu être endommagées, a dit M. Trabelsi, niant toutefois que sa communauté ait été visée en tant que telle.
          „Les Juifs de Tunisie partagent le sort de tous les Tunisiens”, a indiqué M. Trablesi, prévenant qu’il faut faire face à ceux qui „veulent semer la discorde entre les communautés juive et musulmane”.
          Ajouté le : 02-02-2011

          Citind cele spuse de tine am ramas iarasi perplexa, o sinagoga in flacari si nici o stire pe BBC sau alt canal. Dar ma rog, Hotnews are surse cel putin ciudate de informare ( cum ca Mubarak ar fi deja in Qatar, samd).
          Asta vroiam sa spun si poate nu am reusit…apreciez comentariile pe Contributors cel putin la nivel intelectual, sint oameni foarte cititi si instruiti dar unii sint oarecum rupti de realitate, de realitatea din cimpul de lupta.

  5. Infideli??? Hai să nu preluăm cuvinte cu de-a japca din engleză, mai ales că pe unele englezii le-au înțeles greșit din franceză. Poate „necredincioși” sună mai bine. Nu sunt de acord cu toată văicăreala asta că „vin islamiștii” – așa cum zicea un disident egiptean într-un interviu mai vechi publicat în „Dilema Veche”, când ajungi la putere prin alegeri e un pic altceva decât când ai revoluție, ca în Iran. Și asta presupunând că lumea ar vota cu frăția – măcar pe cei 10% creștini m-aș baza să nu-i voteze :). Mi se pare un pic cinic cum se pune problema, și în fond duce la concluzia că tot Mubarak era mai bun; ei bine, cu Mubarak nu se poate.

    Cât despre Qutb, recomand un documentar foarte interesant făcut de BBC: „The Power of Nightmares”, care analizează în paralel evoluția ideologiei islamiste și a celei neoconservatoare, găsind paralele interesante (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Power_of_Nightmares)!

  6. Felicitari, o expunere clara, bine structurata, usor de asimilat.
    Cred ca trebuie sa intelegem mai bine istoria si cultura islamica, pentru a avea capacitatea minimala de evaluare corecta. Sunt total surprins de faptul ca SUA si Occidentul nu au avut o politica preventiv-anticipativa privind dezvoltarea fenomenului politico-social din nordul Africii. Sunt sute/mii de experti care ar fi trebuit sa avertizeze, macar prin scenarii de oportunitate, ce s-ar putea intampla. Se pare ca refuzul intelegerii aprofundate a proceselor socio-economico-politice din zona de catre lumea crestina a alimentat, subversiv, emergenta acestor proceselor. Sunt insa si mai uimit de incapacitatea Israelului de a previziona evolutia din Egipt.
    Sincer, sunt nelinistit!
    Inca-odata, felicitari sincere!

      • …daca ne aducem aminte de statuia gigant a lui Budha, cea din Afganistan, nu e o supozitie atat de lipsita de fundament. Diferenta o face faptul ca piramidele si Tatal Groazei (asa ii zic arabii Sfinx-ului) nu au nici o semnificatie religioasa imediata, care sa trezeasca cine stie ce pusee din astea, distructive.

  7. Stimati cetateni,

    citind spusele voastre, cineva a avut mare dreptate, este foarte gresit sa te documentezi din articol scrise pe net sau de oriunde. Stim foarte bine ce inseamna presa de azi, cum vrea toata lumea sa ne influenteze. Nu uitati ” Stirea este ceea ce nimeni nu vrea sa stim, restul este propaganda”.

    Va rog sa cititi 2 randuri despre convingerea mea.
    In romania imediat dupa revolutie politica noastra murdara in cateva zile a putut sa creeze un conflict foarte mare intre romani si maghiari la Targu Mures, soldat cu victime. Dupa foarte putin timp, cand liderii nostrii au gasit alte subiecte, toata lumea a revenit la ganduri bune si a inceput sa salute vecinul de cealalta natie.
    Dar putem sa amintim si al 2 lea razboi mondial petrecut cu numai 60 de ani urma cand foarte multi evrei erau impuscati de oameni ca noi, insa gresit informati. Imediat dupa razboi maioritatea germanilor lau uitat pe Hitler si urasc si acuma ideologiile lui.

    Va spuna ceste lucruri, sa sustin convingerea mea ca in acest moment, populatia egypteana, destul de slab informata, needucata, va fii foarte usor de condus spre singurul lor punct fix din viata – Islamul, la care tin extraordinar de mult chiar si cei educati. (Va spun din experienta de munca in Egypt). Chiar si patronul firmei, super educat, avand baiatul stabilit in state de zeci de ani, s-a oprit de 5 ori in timpul zilei pentru rugaciuni. Tot acelasi patron mi-a cumparat cadou de craciun, insa problema va fii ca oamenii trebuie sa aleaga un lider, si vor fii convinsi ca Fratia musulmana vrea numai binele lor.

    Daca vor fii alegeri anticipate, aproape sigur vor iesii extremistii la putere, care vor fii singurii care au ceva de spus pentru majoritatea egyptenilor.

    Respect.

  8. Fratia Musulmana e un subiect „exotic” si atractiv. Nu vad insa nici un argument conforma caruia aceasta ar juca un rol determinant in miscarile sociale de acum. E adevarat ca beneficaiza de o retea sociala ramificata si relativ bine organizata, la fel de adevarat ca e foarte bine pozitionata „doctrinar”.

    Dar regimurile din zona erau oricum straine spiritului musulman, care nu e doar religie.

    Cred ca judecam excesiv de simplist punind in antagonism democratia cu fundamentalismul islamic. Ambii termeni ai comparatiei sunt vagi daca sunt scosi din civilizatia in care exista:
    – democratia este o institutie a Vestului european, nu neaparat legata de capitalism (daca judecam la rece), e greu de conceput in Orientul islamic
    – islamul nu e unitar- desi noi asa credem, din simplul motiv ca in crestinism ramurile sunt mult mai asemanatoare si din cauza catolicismului apostolic ce functioneaza ca o referinta automata.

    Sigur ca sunt si excese – a se vedea talibanii, sau Iranul. Dar pedeapsa cu moartea din Vest o fi semn de toleranta? Sau doua razboaie mondiale cu milioane de vieti peirdute, in care de fapt crestinii s-au batut cu crestinii?

    Nu vreau sa sustin decat ca trebuie sa vezi prin ochii respectivei civilizatii pentru a o intelege. Contemplarea nu e suficienta.

    • dedalus,
      Nu vad nimic „exotic” in Fratia respectiva. Cred ca trei luni traite sub autoritatea Fratiei ar determina alte epitete. Nimic simplist in cele scrise in articol. Totul este faptic si istoric adevarat. Nu cred ca regimul instaurat de Hamas in Gaza (100% Fratia Musulmana) este unul luminat. Ajunsi la putere prin alegeri libere si democratice, primul lucru pe care l-au facut a fost lichidarea adeversarilor politici si insdtaurarea unui regim dictatorial.Cititi va rog linkuril;e din text poate veti capata alta parere. Multumesc pentru comentariu.

      • Si Hitler a venit la putere prin alegeri libere (aproape libere).

        Eu nu am spus ca articolul e simplist, ci doar ca e simplista diada „democratie” vs. „islam” (ca si cum orice democratie ar fi implicit buna si orice islam ar fi implicit rau).

        Sustin doar ca nu islamul este determinant in excese (cum ar fi cel al regimului taliban, spre exemplu), ci crearea unor tensiuni culturale prin mixarea unor categorii de civilzatii diferite, fara ca biata civilizatie port-altoi (adica aia islamica) sa aiba vreun cuvant de spus.

    • daedalus,eu nu vad DECAT excese. Vad femei cu val integral EXTREM, vad staguri saudite (2 sabii incucisate pe fond verde), vad kefieh in culori saudite, aud „Allah akbar” nu „vrem alegeri libere”. Imi dai un singur exemplu de democratie islamica???

      • Exac asta spun: democratia si islamul nu se pot amesteca. Dar asta nu inseamana automat ca orice e islam e rau si ca orice democratie [vestica] e buna. Exista pseudo-democratii in care oamenilor li se da doar impresia ca sunt liberi, exista excese serioase in democratiile vestice, si sunt suficiente exemple despre asta.

        Pe de alta parte, de ce orice regim islamic trebuie sa fie, neaparat, rau?

        Problema mare este ca islamul este o cultura diferita, nu o religie diferita.

        A doua problema, mai mica, rezida in convingerea noastra ca democratia vestica este cea mai buna oranduire posibila.

        Demonstrez doar ca este o eroare de logica sa crezi ca islamul e rau prin contrast cu democratia vestica -care e buna.

        Orice exces e rau, fie islamic, fie de sorginte democratica.

        Democratia nu e o cultura, este un regim. Prin contrast, islamul nu este un regim, ci o cultura.

        Noi vedem femei batute cu pietre- asta ni se pare oribil. Dar concetatenii nostri care zac nevinovati prin puscarii, aia e bine? Adica, e mai rau sa primesti un bolovan in cap intr-o cultura islamica, decat o injectie letala intr-o democratie vestica?

        E mai bine sa ti se taie arbitrar din venituri in democratia romaneasca, decat sa ti se impuna sa dai 10% din venit altora – ca in islam?

        –-

        Hai sa raspund la intrrebare- ce te face sa crezi ca doua sabii pe fond verde indeamana la violenta? Simbolurile sunt proprii culturii respective, scoase din ea nu mai au sens sau capata sensuri aberante. Acvila din stema noastra ar putea fi interpretata in islam drept un semn al regalismului… samd.

        De ce te deranjeaza „Allah akbar?” E mai bine „Stati la locurile voastre?” sau „Ciocu” mic?” Ce crezi despre decinderea de la MISA din 2004? Indiferent daca oamenii aia erau sa nu vinovati (nu judec eu asta) a fost „democratic” cum s-au purtat mascatii cu ei si circul ala mediatic? Repet, poate ca erau vinovati – nu stiu asta- eu vorbesc doar despre tratamentul pe care democratia ar fi trebuit sa il garanteze.

        Dar in democratia romaneasca, cineva este consdierat vinovat si demn de cafteala din momentul in care politia ii bate la usa. Functioneaza prezumtia de vinovatie. E preferabila asta valaului islamic, de exemplu? Noi suntem sfinti cand batem mar o baba nevinovata -din gresela, dar musulmanii sunt niste nemernici pentru ca impun purtarea valului?

        Vorbim aici de deficiente sociale, de abateri ce apar in toate regimurile, in toate culturile. Nici una nu trebuie anihilata, negata, anatemizata doar pentru ca e diferita. Excesele in sine trebuie judecate si minimizate, nu cultura (sau religia, ma rog) distrusa, desfiintata.

        • Dedalus,

          Pentru Dumnezeu, cine judeca reigia? Sau cum poate fi judecat un crez al unei societati? Problema intervine cand religia primeste un statut politic absolut si se transforma in constitutie si tine locul unei legislatii seculare. Cel mai problematic efect este cel care considera ca eu cetateanul X al unui stat Y trebuie sa gandesc in felul in care gandesc alti din afara tarii mele.

          Faptul ca acestia doresc sa-si impuna vointa nu numai pe teritoriul in care traiesc (minoritari sau majoritari) si faptul ca ei vad lume prin prisma Dar al-Islam, Dar es Salaam, Dar al-Harb etc. si faptul ca eu de alta religie (Dahimi) sunt tolerat numai daca platesc taxa de protectie sau am o contribuitie (necesar) statului este o mare problema. Nici vorba de democratie (si ea la randul ei plina de bube).

          Despre ce excese vorbim cand ipocrizia si „corectitudinea politica” ne-au orbit in totalitate.

          Stiti dumneavoastra stimate dom/doamna ca patria Al-Jazeera fanionul libertatii de expresie islamic este Qatar, care este de facto din aprile 2010 dominion Iranian (tratatul de aparare) si ca in aceasta tara in care se intrunesc marii democrati ai timpului (Doha) se plateste taxa daca esti Dahim (nu daca esti turist si lucrezi pentru stat)

          sunt multe de spus, spatiul si timpul nu permit. Lumea in care traim nu este ceea ce omul de pe strada crede ca este chiar daca este cul si informat ca domnia voastra.

          • Intr-adevar, sunt multe de spus.

            Eu doar incerc sa pastrez ratiunea in demersurile de analiza a civilizatiilor.

            Fratia Musulmana si mai ales progenitura sa -Hamas, inclina spre o atitudine agresiva si dominatoare.

            Dar pasul pe care majoritatea il face de la asta la condamnarea islamului „in corpore” este periculos pentru propria libertate.

            Prozaic spus, Hamas-ul este o buba pe spinarea islamului, la fel cum nazismul a fost (este?) o buba pe obrazul democratiei…

  9. In primul rand kudos pentru carte!

    Articolul e foarte misto, mai ales in conditiile in care se vorbeste mult despre asta, dar informatile de baza lipsesc.

    Cu toate astea (trebuie sa vina si punctul asta nu), sunt de parere ca nu trebuie sa il respingem asa repede pe Przeworski (motivul principal din punctul meu de vedere fiind ca nu este marxism pur – mi se pare mai degraba institutionalist, de unde si apelul la Downs si Olson; in plus foloseste rational choice de care cred ca nu esti atat de separat epistemic; mai mult, am impresia ca privilegiezi factorii materiali sau ideologici suficient de mult ca sa fii alaturi de marxisti in tabara pozitivista – ceea ce nu e un lucru rau, dimpotriva). Mai mult, nu cred ca marxismul este incompatibil teoretic studiul democratiei (teoria lui Moore e marxista, dar explica unele lucruri relativ acceptabil).

    Cat despre potentialul succes al Fratilor Musulmani, nu stiu ce sa spun. Strategic vorbind, nu cred ca scenariul 2 are prea multe sanse de reusita – conventional nu prea vad ce s-ar putea intampla (superioritatea Israelului mi se pare certa chiar si in cazul unei reluari a conflictului). Iar daca se ramane pe teren neconventional, nu vad cum s-ar putea inrautati mult mai tare lucrurile (orice escaladare de acest gen va duce la ocupatii israeliene). Procesul de pace nu va fi afectat – din punctul meu de vedere Oslo e mort de ceva anisori.

    Pe de alta parte insa – si aici mi se pare ca e catch-ul, cazul egiptean mi se pare un alt faliment al teoriilor clasice din RI – mai ales al proto-teoriilor geopolitice. Nu mai spun si nu mai explica nimic – in mod normal, nimic nu s-ar schimba in Middle East indiferent de titularii puterii (natura umana, structura de putere a sistemului international sau distributia de resurse constrang si determina comportamentul actorilor, i.e. statele). De aceea discutia despre ideologie mi se pare interesanta pentru ca e un fel de incercare de potentare a teoriilor clasice (desi ramane in continuare o forma de determinism pozitivist – suntem deci in aceeasi barca).

    Ca sa inchei – mi se pare ca lasam in afara discutiei foarte multi factori (institutiile bunaoara sau constructia si – ceea ce vedem zilele astea – deconstructia lor sociala). Punctul meu de vedere constructivist e un pic la limita testarii empirice (aproape de netestat), dar asta, trebuie sa mai fie si cineva care problematizeaza lucrurile.

    Inca o data felicitari pt. articol si pt carte!

    • Taciturnus,
      Cu placere. Nu am cu Adam Przeworski ceva in afara faptului ca a fost membru al „September Group” asa zisul Marxism Analitic care a incercat sa impace capra cu varza, bineinteles neintelegand ca lupului nu-i place sa mearga la culcare flamand.

      Am o problema grava cu oportunismul intelectual de orice fel. Si acest nene este pentru mine simbolul acestui fenomen. Cand la inceputul anilor ’90 marxismul nu mai era marfa si-a aranjat culcusul binisor in mijlocul afurisitilor de capitalisti asupritori :)

      • Stiam de participarea lui la „September Group” – nici mie nu mi se pare onesta pozitionarea din punctul asta de vedere. Dar asta e o problema personala si o alta poveste… Personal nu cred ca (neo)marxistii (si in special defunctul marxism analitic) mai au resurse teoretice – poate doar Hardt si Negri (dar teoria lor, daca imi dau bine seama, nu se aplica aproape deloc la evenimentele despre care vorbim noi)

        • absolut nici una, o doamna a amintit ceva si i-am raspuns. Nu ar fi fost civilizat sa nu-i raspund. Trebuie sa intelegi ca nu demonizez nici o teorie care nu este insa aplicata impotriva vointei si de multe ori a naturii.

          Deranjul este numai oportunismul intelectual, care chiar ma scoate din sarite :)

  10. Adevarul este ca Fratii Musulmani s-au bucurat de o mare simpatie pentru ca au incercat sa explice Islamul pe intelesul omului de rand (araba Coranului, o limba culta nu se mai vorbeste, iar omul de rand nu o mai intelege). Fiind finantati de banii proveniti din petrol, au facut spitale, scoli, etc. In comparatie cu coruptia generalizata din tarile respective, in majoritate foarte sarace, cu obscurantismul si cu cruzimea paturilor conducatoare a fost ca o gura de aer. Ca sa intelegem contextul general trebuie sa stim multa istorie. Iar la noi, ca si altminterea in tarile occidentale istoria se invata cum se invata. Daca acei consilieri ai marilor sefi de state (pe probleme de politica externa) ar fi fost cu adevart competenti nu ar fi aruncat tarile Orientului Mijlociu, Africii etc in haosul in care se afla astazi. Si-au urmarit doar interesele proprii. occidentul culege ce-a semanat si traieste cu frica in san.

    • Maria,
      Fratia a existat inaintea banilor din petrol. Bineinteles ca aspectul lor social a fost si este important, din nefericire ura religioasa si xenofobia lor ingrozitoare nu-i trec la categoria oameni buni, pasnici si iubitori de pace. Suficient sa vezi emblema si inscriptul ca sa intelegi totul. Deci fara idealizatie!

      • Da, stiu ca la inceput nu au finantati din petrol, ma refeream la perioada ulterioara, cea din deceniile sapte, opt ale secolului trecut. Nici pe departe nu-i idealizez. Incercam sa explic de ce s-au bucurat de suport popular in tarile islamice (nu doar arabe). Ca si acum, si aseara ma grabeam si nu am fost suficient de clara. Promit sa nu ma mai bag in vorba decat atunci cand voi avea suficient timp ca sa argumentez limpede ce am de zis. Felicitari pentru blog.

  11. „These notions constitute the old conventional wisdom about the Middle East – and need to be changed.”
    G. Soros
    Indonezia este un model cam trecut cu vederea de multi „cunoscatori”. As purta o discutie mai putin categorica si mai detaliata, punand accent pe context (incluzand aici si succesul pe care Hamas l-a avut in Gaza). Grija si ingrijorarea pentru FM (cat si scenariile din final) imi aduc aminte de aticolul lui Leslie Gelb.
    As (mai) raspunde cu urmatoarele:

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/02/AR2011020205041.html?hpid=opinionsbox1

    http://www.tnr.com/article/world/82529/obama-egypt-mubarak-equivocation

    http://www.tnr.com/article/world/82650/egypt-and-indonesia

    Si un articol superb, in care ne putem analiza si propriile reactii si opinii (sa nu zic preconceptii):

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/feb/01/egypt-tunisia-revolt

  12. Hai să luăm în calcul scenariul doi.
    Primul presupune tot înscăunarea cuiva cu binecuvântarea SUA şi a Israelului, dar cu recomandarea să nu ciordească tot, să mai lase şi gloatei ceva de mâncare.

    La trei nu mă pronunţ, că nu deţin cunoştinţele necesare extrapolării.

    Sunt curioasă în ce măsură ne-ar afecta – economic – scenariul doi.

    Nu mă gândesc la plânsete din gama „musulmanii sunt aşa de naşpa cu vălurile şi hangerele lor, ce cumplit ar fi să ia ei puterea”.
    Concret, cum ne-ar afecta, de la preţul petrolului până la dezamăgirea românilor din „clasa de mijloc” care nu se vor mai putea prăji ieftin.

    Interesant ar fi şi de văzut ce relaţii vor avea două republici islamice: vechea şiită şi noua sunnită.
    Mărturisesc că niciodată nu am priceput de ce se hârâie acum şiiţii şi sunniţii, la ceva timp după Karbala.

    Oricum CTP a scris un articol foarte la subiect, vizavi de abilitatea lui Mubarak de a-şi trimite „minerii” în civil să se bată cu manifestanţii.
    Joacă la cacealma sau se mai poate baza încă pe prietenii din State?

  13. Alt stres generat de tipii cu hangerul, păcat că nu se discută prea mult: blocada impusă fâşiei Gaza, care presupun că va fi de domeniul trecutului.
    Nu ar fi posibil ca „fraţii” să menţină carantina, şi-ar da cu firma în cap.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Theophyle
Theophylehttp://politeia.org.ro/
Teophyle este autorul blogului Politeía (http://politeia.org.ro/).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro