joi, martie 28, 2024

Omagiu Euromaidanului: Despre societatea deschisa si spectrul fascismului (Updated)

Update: Grupul pentru Dialog Social al lansat un Apel de solidaritate cu Ucraina. Intre semnatari, Andrei Plesu, Ana Blandiana, H.-R. Patapievici, Mircea Cartarescu, Gabriel Liiceanu, Norman Manea, Magda Carneci, Rodica Palade, Andrei Oisteanu, Gabriela Adamesteanu, Ion Vianu, Teodor Baconschi, Monica Macovei, Armand Gosu, Mircea Dumitru, Andreea Pora, Adrian Papahagi, Aurelian Craiutu, Anca Oroveanu, Sorin Vieru. Evident ca am semnat. „De aceea, noi, cetăţeni liberi ai unei ţări libere, ne solidarizăm cu vecinii noştri ucraineni care luptă împotriva unui regim autoritar și corupt, pentru o UCRAINĂ LIBERĂ ŞI EUROPEANĂ. Cerem autorităţilor ucrainene, care au ajuns să tragă în propriul popor, să oprească imediat măcelul, să-şi dea demisia şi să organizeze cât mai curând alegeri anticipate. Grupul pentru Dialog Social cere românilor din ţară şi de pretutindeni să se solidarizeze cu acest apel.”

http://www.revista22.ro/apel-de-solidaritate-cu-ucraina-38294.html

La un sfert de veac de la ceea ce Papa Ioan Paul al II-lea a numit annus mirabilis 1989, insangeratul, eroicul Euromaidan din Kiev va intra in istorie ca o noua Piata Tienanmen. Ori ca Barcelona din timpul Razboiului Civil din Spania, cea imortalizata de George Orwell in „Omagiu Cataloniei”. Specialist in dezinformari, Viktor Ianukovici a anuntat ca se vor relua negocierile cu opozitia. A fost demis comandantul fortelor armate, carnagiul s-a intetit. Ianukovici invoca acum, dupa masacrele din ultimele zile si nopti, nevoia de “pace sociala”. Si-a amintit, macar retoric, de importanta unui dialog cu partidele de opozitie. Credibilitatea lui Ianukovici este la pamant. Pentru protestatari, el este omul cu sange pe maini. I se spune “Ianucescu” si nu degeaba.

http://www.youtube.com/watch?v=Hvds2AIiWLA

In „Wall Street Journal”, filosoful Bernard-Henri Levy spune ca Jocurile Olimpice de la Soci au devenit, in actualele conditii, o sinistra mascarada. El cere retragerea statelor democratice ori macar boicotarea ceremoniei de inchidere:

These Olympic Games will be over in a few days. Precious little time remains to stop collaborating in what now more than ever seems a grim masquerade. Precious few hours remain to preserve at least your honor before returning home crowned with a glory that will carry a whiff of abasement. For those who care about democracy, can we, by pulling out of Sochi—or at least by boycotting the closing ceremony on Sunday—ensure that the XXII Winter Olympics will not go down in history as the Games that were the shame and defeat of Europe?

http://online.wsj.com/news/article_email/SB10001424052702303775504579392821615729590-lMyQjAxMTA0MDIwMDEyNDAyWj

Editorialul din “New York Times” de azi spune clar ce trebuie spus: ”What is obvious now is that Mr. Yanukovych and his Russian enablers cannot restore the old order through violence. Use of force or deploying the army can only bring Ukraine closer to complete chaos. That threat was underscored by ominous reports from western Ukraine, where anti-Russian sentiments run deep and strong, that protesters had raided government buildings and seized weapons. … Mr. Yanukovych and the Russians predictably blamed “extremists” and accused the West of supporting “illegal” actions by the opposition. But it has become increasingly clear with every passing week and every new effort to block reforms that the Yanukovych government is destroying the credibility it needs with the moderate opposition leaders, Vitali Klitschko and Arseniy Yatsenyuk, to achieve any negotiated settlement.”

http://www.nytimes.com/2014/02/20/opinion/ukraines-deadly-turn.html?ref=opinion&_r=0

Viitorul democratic al unei Ucraine independente nu este doar o problema a ucrainienilor. Este problema intregii regiuni, a Europei, a tuturor celor care considera ca drepturile omului sunt universale si ca tirania nu trebuie lasata sa aiba ultimul cuvant. Umbra imperiala a Rusiei putiniste se extinde sub ochii nostri. Inamicii statului de drept, ai societatii deschise, oriunde s-ar afla ei si orice masti ar arbora, sustin ceea ce eu numesc valul de-democratizarii.

Cat priveste spectrul extremismului, agitat indeosebi de propaganda rusa si de unele grapari stangiste din Vest, este vorba nu atat de o alarma reala, cat de efortul de a delegitimiza revolta anti-autoritara din Ucraina. Citez dintr-un excelent articol semnat de Andrew Higgins si Andrew E. Kramer aparut azi in “New York Times”: The protest movement certainly contains extremist elements but, at least in Kiev and many other cities, particularly in the western regions, it has a wide base of public support. After talks with Mr. Yanukovych late Tuesday as violence spun out of control, the opposition leader Arseniy P. Yatsenyuk complained that the president had only a single offer: “that we surrender.”

Tentativele de a acuza Maidanul de fascism vin, nu incape indoiala, dinspre Rusia. Este culmea tupeului ca regimul FSB sa calomnieze maidanul, acest spatiu al unei democratii directe in statu nascendi, drept un creuzet al neo-nazismului. Aceasta impostura agresiva, o minciuna de proportii astronomice, este deconspirata de profesorul Timothy Snyder in exceptionalul sau articol din “New York Review of Books”. Citez finalul:

„The protesters represent every group of Ukrainian citizens: Russian speakers and Ukrainian speakers (although most Ukrainians are bilingual), people from the cities and the countryside, people from all regions of the country, members of all political parties, the young and the old, Christians, Muslims, and Jews. Every major Christian denomination is represented by believers and most of them by clergy. The Crimean Tatars march in impressive numbers, and Jewish leaders have made a point of supporting the movement. The diversity of the Maidan is impressive: the group that monitors hospitals so that the regime cannot kidnap the wounded is run by young feminists. An important hotline that protesters call when they need help is staffed by LGBT activists. (…). The protests in the Maidan, we are told again and again by Russian propaganda and by the Kremlin’s friends in Ukraine, mean the return of National Socialism to Europe. The Russian foreign minister, in Munich, lectured the Germans about their support of people who salute Hitler. The Russian media continually make the claim that the Ukrainians who protest are Nazis. Naturally, it is important to be attentive to the far right in Ukrainian politics and history. It is still a serious presence today, although less important than the far right in France, Austria, or the Netherlands. Yet it is the Ukrainian regime rather than its opponents that resorts to anti-Semitism, instructing its riot police that the opposition is led by Jews. In other words, the Ukrainian government is telling itself that its opponents are Jews and us that its opponents are Nazis. (…) The history of the Holocaust is part of our own public discourse, our agora, or maidan. The current Russian attempt to manipulate the memory of the Holocaust is so blatant and cynical that those who are so foolish to fall for it will one day have to ask themselves just how, and in the service of what, they have been taken in. If fascists take over the mantle of antifascism, the memory of the Holocaust will itself be altered. It will be more difficult in the future to refer to the Holocaust in the service of any good cause, be it the particular one of Jewish history or the general one of human rights.”

http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/mar/20/fascism-russia-and-ukraine/

http://www.revista22.ro/cateva-nuante-despre-fascism-proteste-rusia-si-ucraina-38285.html

http://www.nytimes.com/2014/02/21/world/europe/ukraine.html?hp

Distribuie acest articol

71 COMENTARII

  1. http://www.nytimes.com/2014/02/21/opinion/prodi-how-ukraine-can-be-saved.html

    Un articol inutil al lui Prodi, plin de platitudini si false concluzii. Singurele lucruri concrete mentionate sint violenta manifestantilor si generozitatea lui Yanukovici. Cum or ajunge oamenii astia sa conduca destinele unui continent?

    Imagini video interesante pot fi vazute la:

    http://fakty.ictv.ua/ua/index/read-news/id/1504807

    Aici pot fi vazuti si sniperi tragind impotriva protestatarilor.

    • In 2002, Parlamentul Italiei a infiintat o comisie de ancheta care sa cerceteze infiltrarea agentilor kgb in randul politicienilor italieni. Evident, obiectul de ancheta al comisiei era cercetarea dincolo de arhicunoscutele legaturi cu PCI si avea ca punct de plecare Arhiva lui V Mitrohin (va recomand C Andrew, The sword and the shield). Comisia a fost desfiintata in 2006, cand coalitia Maslinului a castigat alegerile si R Prodi a devenitm premier (defapt a fost infiintata o comisie care sa investigheze activitatea comisiei Mitrohin pentru a demasca caracterul politic al acesteia).
      Nici in ziua de azi nu stim temeinicia acuzatiilor, iar o astfel de afirmatie iti deschide imediat un dosar penal pentru calomnie in Italia. Astfel de suspiciuni au fost lansate si de A Litvinenko (celebrul agent fsb care a fost iradiat in 2006).
      http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/panorama/6276225.stm

      • Multumesc de tip dar sint la curent si cu suspiciunile la adresa lui Prodi si cu cartile lui C. Andrew scrise in colaborare atit cu Mitrohin cit si cu Gordievski.

        Drama protestatarilor in regimuri dictatoriale e ca daca sint mielusei sint imediat aruncati in puscarie sau ucisi iar daca indraznesc sa se apere atunci sint criticati ca fiind violenti.

  2. Un articol binevenit care prezinta Adevarul din spatele tehnicilor kgb-putin de manipulare a idealurilor Maidanului. Peste tot in Europa se doreste o minimalizare a tribalismului si o banalizare a atrocitatilor comise de ianukovici. ‘Masurile active’ inca sunt la moda (nu degeaba agentii acestui directorat erau printre cei mai medaliati). Tehnicile s-au perfectionat si functioneaza la fel de bine atat in Europa (mai ales aici), cat si in Statele Unite si Israel.

    Vocea Rusiei face apel la neamestecul in treburile interne. Nigel Farage are acelasi mesaj. Die Linke (comunistii rebranduiti ai Germaniei) nu uita de fascismul manifestantilor.
    Ne aflam in fata putinelor situatii cand extremele isi dau mana. Oare de ce?

    Am gresit si, mai rau, am gresit fata de martirii din Maidan si imi cer iertare pentru acest fapt. Va multumesc pentru corecta informare.

    http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-subiectele_zilei-16650891-cum-vede-vocea-rusiei-violentele-din-ucraina-indreptam-spre-razboi-civil-scara-larga.htm
    http://www.politicshome.com/uk/article/93232/nigel_farage_on_ukraine_use_your_ballot_paper_not_bullets_and_stones_to_exert_change.html
    http://dw.de/p/1BCHQ

  3. Ceea ce se intampla acum la Kiev este ingrozitor! Si sa nu uitam implicarea lui Putin care, pana si NPR povestea alaltaieri, i-a spus lui Ianukovici intr-un telefon nocturn sa foloseasca orice mijloace pentru a dispersa manifestantii. Iata ce inseamna „orice mijloace” in viziunea rusa. Si aveti mare dreptate atunci cand remarcati tehnicile de manipulare prin care se incearca distrugerea imaginii EuroMaidanului si care vin in mod evident din aceeasi directie.

      • s-ar impune. Ar fi trebuit boicotata de la inceput. Ca Moscova 1980. In fond, motivele sunt aceleasi. Sau macar imediat dupa ceremonia de deschidere. Inspaimantatoare. N-as fi crezut sa vad in 2014, alegorii grandioase cu secere si ciocane. Imperiul Raului ( din 80) nu mai exista. Dar Rusia… Old habits die hard.

      • Chiar credeti ca sportivii se vor retrage de la Olimpiada? Ma indoiesc c-o vor face din motive evidente pe care se bazeaza si FSB/KGB: s-au pregatit 4 ani pentru a avea sansa de-a intra in istorie, adica sa devina nemuritori, multi dintre ei platind sume considerabile pentru antrenori. Daca o vor face acum, in acest moment al Olimpiadei, va fi poate cel mai important protest contemporan cu un efect mult mai puternic decat orice gest politic, iar numele tuturor participantilor vor trebui inscrise in cartea de onoare a umanitatii. Sper ca Dumnezeu sa le lumineze mintile si sa renunte ca adevarati sportivi la onorurile invingatorului si sa se gandeasca la milioanele de ucrainieni prinsi din nou in capcana sovietizarii.

  4. Nu prea am inteles partea cu holocaustul, nu stapanesc engleza foarte bine, chiar ar fi binevenita o traducere. As face niste observatii, pornind de la ce am inteles eu traducand pe diagonala: evocarea nazismului de catre exsovietici nu imi inchipui ca are vreo legatura cu evreii, mai exact cred ca rusii si ceilalti vad in continuare in nazism cel mai mare rau care s-a abatut asupra lor. Iar daca ei afirma ca opozitia este condusa sau sustinuta de evrei (nu cei de rand, ma gandesc ca propaganda se refera la indivizi gen Soros), cine stie? Oricum, daca pentru americani alaturarea dintre evrei si nazism este o contradictie de neconceput, pentru cei din spatiul exsovietic nu e ceva deloc imposibil si oricum e neimportant. Si repet, ce tot cauta pe acolo cuvantul holocaust?
    Si inca un amanunt care m-a nedumirit, afirmatia din articol cum ca in maidan s-ar afla alaturi de crestini (?), „muslim” si „jews”, ca si cum ponderea ultimelor doua categorii ar fi semnificativa. De fapt, daca autorul vrea neaparat conototii religioase, sa imparta crestinii (! – pun semnul exclamarii pentru ca nu stiu de unde au aparut in Ucraina dintr-o dat, intr-o pondere semnificativa – sau au ramas, dupa caz – musulmani si evrei) in catolici sau ortodocsi.

  5. DACĂ : „Viitorul democratic al unei Ucraine independente nu este doar o problema a ucrainienilor. Este problema intregii regiuni, a Europei, a tuturor celor care…………” CUM SE (va) REZOLVĂ ???
    DACĂ mai nou „toate astea” depind de Alţii mai mult decît de proprii ucrainieni ( nu cred că are rost să ne jucăm cu proporţiile, cît la % ?) şi CUM „toate astea” se cam ştiau de o bună bucată de vreme de către TOATĂ Lumea, cum rămîne cu ISTORIA şi cu tîrguirile la „masa verde”?
    Căci pînă mai ieri, INDEPENDENŢA se cam cîştiga, cît de cît prin luptă dreaptă, cu pierderi omeneşti şi cîteva tone de sînge scurse în gîrlele epopeelor şi, mai pe la sfîrşitul conflictelor, veneau unii şi Decideau, împărţind de bine de rău, mai corect sau mai injust : HARTA in-dependenţelor !
    Să nu fim totuşi NAIVI, jocurile „olimpice” sunt tare alunecoase mai ales iarna pe gheţuş, nu-i aşa ?
    Ce să mai vorbim despre unele „revoluţii” şi „democraţii originale”, căzute-adînc în „balta bălţilor” !
    De ce nu NI se relatează-povestesc aceste evenimente mai APROAPE ceva de realităţile concrete ale jocurilor geo-politice CRUDE în care popoarele de fapt NU Contează, să fim serioşi ( şi asta mai din totdeauna ! în special cele de la „marginea Lumii”, „de Frontieră” cum zice un binecunoscut istoric) ?
    Cred că lucrurile sunt MULT mai complicate decît o simplă „democraţie”, „independenţă” a „poporului” „Ucrainei” !
    De-aceea apelul ACESTA, întru elucidarea adevărurile multiple este singura posibilitate înspre înţelegerea „les enjeux”-urilor geo-strategico-politico-economice Mondiale, căci de vorbe şi alte slogane şi doctrine fantezist-„revoluţionare” ameţitoare am mai auzit tot de-atîtea ori cîte Libertăţi şi-a cucerit „poporul”, singur, prin luptă cinstită ( vezi istoria Poloniei, numai aşa, un exemplu !)
    Mulţumesc anticipat, pentru un eventual răspuns limpede. De-o exista unul (două, trei). Numai Bine !

  6. Nu am inteles – in traducere – de ce se pune egalitate intre afirmatia ca protestatarii sunt condusi (sau sustinuti, am tradus eu mai liber) de evrei si afirmatia ca protestatarii sunt evrei. Adevarat, e posibil ca afirmatia lui Ianukovici (daca a facut-o) ar putea sa aiba legatura cu anumite tendinte din al doilea razboi mondial ale ucrainienilor (de exemplu colaborationismul cu germanii, si cu ce mai rezulta de aici), despre care se aminteste aproape discret in articol, tendinte despre care insa stiu prea putin. Si mi-am mai dat seama cu aceasta ocazie ca nu prea stiu ce e cu extremistii ucrainieni. Si mi-am amintit ca sursele „conspirationiste” vorbesc ca protestarii au inceput sa puna in prim plan nu orientarea spre UE sau Rusia, ci lupta impotriva coruptiei din plan intern – nu stiu ce caracteristici specifice are coruptia din Ucraina, si daca de exemplu de la coruptia interna se vorbeste despre FMI se ajunge in general la finantele internationale si iar ajungem la antisemitism !?

  7. Intr-adevar Dlul Yanukovich este acum responsabil pentru varsarea de sange. Un mic dictator (de sorginte comunista) care refuza sa plece. The NY Times piece is right on the money.
    On another note – am primit din Romania cartea Dlui Martin.S.Martin – trebuie sa va spun ca dupa un inceput very moving dezamagirea s-a instalat iremediabil. Avem de a face nu cu o privire echilibrata ci cu un domn a carui evolutie este foarte limpede – spre un republicanism (in sensul american al termenului) si un conserbatorism care vai we know it very well. Cuvintele sale despre president Obama sunt condescending si tradeaza cred un subtil rasism. Am citit si his piece on Snowden – este a very poor piece of writing, exceland mai ales prin confuzie si superficialitate . . . .plus a lot of the facts are wrong. Este surprinzator cum cineva care a trait ororile comunismului si supravegherea totala sa inteleaga atat de putin din esenta Americii despre libertate and the constitutional right to privacy. Ce este fascinant Dle Tismanneanu este o observatie pe acre o fac asupra diasporei romane din US – majoritatea romanilor emigrati in US (cu exceptia probabila a artistillor) care sunt cultivati si quite smart actually au evoluat spre dreapta discursului ideologic american – sunt republicani, reaganites (embracing the myth that he single handledly destroyed comunism, really?) hawks on foreign policy, pro israel in detrimentul oricarei solutii solutii sensibile fata de Palestina (asta in cazul in care nu sunt closeted anti semites), adepti ai „unfettered free markets that solve everything”, anti union, iar socially sunt most likley conservative most, anti gay, anti abortion in most cases . . . . you know the whole package. Inteleg din edorsement-ul dvstra ca sunteti „de aceiasi parte a baricade in lupta pt adevar si onoare” – ma intreb care adevar si care onoare. Cineva ar trebui sa faca un studiu despre asta. Spun toate acestea de mai sus cu mahnirea unuia care cunoaste foarte bine america si este surprins de aceasta evolutie a fostilor co-nationali. Ca un unbashed NYC liberal marturisesc ca nu m-am simtit niciodata confortabil cu diaspora si comunitatea romana din america. Sper ca acest post sa nu fie cenzurat si ca platforma Contributors este fidela credo-ului de dialog deschis.

    • Dl doctor Martin S. Martin a publicat aici, pe „Contributors”, articolul despre Snowden. Va sugerez sa-i adresati comentariile direct, sunt sigur ca le va citi cu atentie. Deocamdata, aici si acum, ne ocupam de tragedia din Ucraina.

  8. Repetand un pic din ceea ce am spus intr-un comentariu anterior ce nu a aparut pe site: mi se pare ca sunteti foarte dezinformat si ca, intr-adevar,articolul asta e doar exercitiu retoric ( o mica propaganda, de ce nu?) . Ca un participant (in luna ianuarie) la maidan nu pot decat sa spun ca gresiti total: da, in maidan sunt reprezentanti ai mai multor parti ale populatiei, insa organizarea rezistentei de acolo este preponderent in mana nationalistilor extremisti, a veteranilor si a fascistilor locali. Pentru cei care am fost acolo acest lucru este pe cat de evident pe atat de inspaimantator . Nu vreau ca prin acest lucru sa iau apararea lui Янукович (caci asta ar mai lipsi, revolta impotriva lui trebuie sustinuta cu orice pret); trebuie insa subliniat ca oamenii care lupta impotriva guvernului nu reprezinta decat o parte a ucrainei si ca acest discurs exclude total opinia prietenilor mei din est ce nu sustin maidanul. De asemenea trebuie mereu pastrata in minte importanta esentiala a fascistilor in piata caci ei sunt, din pacate, principala forta organizatorica a miscarii. Trebuie avut in vedere acest lucru pentru a nu avea nu doar un conflict al Ucrainei de Vest impotriva guvernului ci un conflict intre Ucraina de Vest si ce de Est in care minoritatea rusa va deveni o victima sigura. De asemenea, trebuie avut in vedere ca indiferent cine castiga din acest conflict sangeros, va fi foarte rau pentru ucrainieni.

    • Era in primavara anului 1989, participam la o serie de dezbateri despre valul revolutionar din Europa de Est. Am spus ceva despre nationalismul lui Milosevici si al sustinatorilor sai. A sarit ca ars profesorul Mihajlo Markovici (disident neo-marxist devenit ulterior un apostol al nationalismului sarb, un fel de consilier ideologic al partidului condus de sotia lui Milosevici, Mirjana Markovici) care mi-a spus ca sunt prost informat, dezinformat, ca nu fac decat sa preiau temele propagandei albaneze :) I-am spus ce ziare citesc (NYT, Le Monde, The Independent etc), mi-a replicat ca toate sunt controlate de „mafia albaneza”…

      • Acesta să fie un răspuns-comentariu clarificator la mărturia unui participant ( „à savoir et à verifier”) direct, pipăitor al unei realităţi crunte ? Tocmai cînd, pentru a mia oară, „l’embarras du choix”ul înţelegerilor este atît de nocivă în interpretarea unor astfel de evenimente ( vezi „revoluţia” din dec’89! ) Nu cred că „link”-urile mai pot fi azi credibile pentru cetăţeanul care vrea să se dumirească.
        Aşa că suntem atenţi la tot ce ne „povestiţi”, este atîta nevoie de o voce clară ! Pînă acum la capitolul Ucraina, este încă multă-multă ceaţă persistentă şi groasă.

      • Domnle Tismaneanu, asta cu albanezii care controleaza NYTimes si restul, e noua (pentru mine) de unde cu atat mai buna :)

        Chiar nu credeam sa ma poata cineva face sa rad in asa conjunctura si tema. Ei uite ca…

    • A fi nationalist nu inseamna neaparat a fi si extremist (si in general de fapt nu inseamna deloc). As fi curios sa stiu de unde ati aflat ca erau „nationalisti extremisti” (vazut de la Moscova orice patriot local din fostele republici sovietice e un nationalist extremist fiindca refuza dominatia Rusiei) si in ce masura ati „participat”. Sint curios sa stiu si cum v-ati descurat cu limba …

      • Era in iarna lui 2004, in Georgia, la o conferinta de presa dupa alegerea lui Saakashvili. Am vorbit cu un prieten Ucrainian despre intamplare, ca si despre felul in care va afecta alegerile situatia in celelalte foste republici. Mi-a spus ca e neincrezator. Dupa asta m-am dus la un magazin si am cumparat un tutun …

        Sunt de acord ca nu toti nationalistii sunt extremisti, tocmai de aceea am adaugat calificativul „nationalisti extremisti”; pe de alta parte, sunt de asemenea de acord ca toti nationalistii care inca isi aduc aminte cu bucurie de batalionul Rolland sau de Організація Українських Націоналістів sunt periculosi. Ca un tip nascut in Comrat nu pot spune ca am probleme de socializare in Ucraina … :)

    • domnule, de ce n-ati spus asa de la inceput: ca dvs sunteti informat de prietenii din est. Nu ne mai chinuiam sa citim tot comentariu.

      In regula. In est sunt aia gata si pe viata conditionati mental, entuziastii manipularilor ( in sensul ca ei nu mai disting manipularea de realitate) si ai lozincilor astea cu fascistii.

      Bine ca, la un moment dat, in sinceritatea dvs, ne-ati edificat in legatura cu sursa informatiei :)

  9. Hai sa presupunem ca maine guvernul Ianukovici va fi inlaturat si puterea va fi luata de un comitet „emanat” de factiunile protestatare. Ia spuneti, cam cat timp credeti ca va trece pana cand „democratii”vor incepe sa se impuste intre ei?

    Revolutia Franceza sau fosta Iugoslavie nu va spun nimic?

    • Aveti dreptate. E degeaba.

      Si daca-i p’asa, sa traiasca si oligarhii rusi si ucrainieni, ca-s mai buni decat Robespierre. Oameni cumsecade.

      De ce nu le scrieti si oamenilor alora din Ucraina? Publicati domnule undeva. Insistati. Ca-i pacat sa nu le impartasiti temerile dvs. Poate-si dau seama ca s-au complicat inutil si mai bine stateau acasa. Vezi bine, n-au inteles corect perspectiva si situatia.

      • Fara indoiala. I-am ascultat aberatiile aproape criminale ale acestui „distins” intelectual. Printre altele Cohen sustine ca scutul anti-racheta si in general relatiile dintre Europa de Est si America sunt un moft si ca „ar fi „wise” ca America sa lase aceste mici natiuni pe mana Rusiei. In felul acesta America va reseta relatiile cu marea Rusiei..Pe scurt, „da-i masa de imputiti de est europeni” caci oricum nu conteaza pentru noi astia mari..Este absolut incredibl ca asemenea „intelectuali” exista in sistemul universitar american, Din pacate nu e singurul..Si din pacate acelasi „trend” de gandire exista printre alti „intelectuali” din Westul Europei.

    • Der Spiegel o ia tot mai mult pe calea aburelilor („nici așa, nici altminteri”), adică își sublimează radicalismul fondator într-un soi de falsă obiectivitate.

      Chesterton: “Impartialitatea este un nume pompos pentru indiferenta, care este un nume elegant pentru ignoranta”.

      Ce nu știa Chestertonul secolului XIX: anumite imparțialități sînt profund… parțiale

  10. Ucraina se poate elibera doar dupa divizare. Ucrainienii in vest, rusii in est. Negocieri, referendum si divizare, sub control international si forte de pace.

  11. O societate nu trebuie sa fie deschisa terorismului, armelor, violentei, hotiei, drogurilor, pornografiei, si lista poate continua… Nu poti declara ca esti de partea oamenilor cand le distrugi statele si le saracesti popoarele, cand le tratezi tarile ca pe niste colonii. Nu poti iubi poporul ucrainean sau sirian, cand sustii solutii militare in conflicte de a caror provocare sau intretinere nu esti strain, cand ai constiinta patata cu sange pentru instigare la crima si violenta. Impotriva unor „protestatari pasnici” care asalteaza institutiile statului, care ucid, care iau soldatii prizonieri, care ocupa obiective strategice nu exista decat o solutie, cea legala si constitutionala. Folosirea armelor de foc si a coktailurilor Molotov nu se inscrie in „libertatile fundamentale”, pe care le-am auzit invocate azi intr-un discurs ce amintea de razboiul rece. Omagiul anarhiei, haosului si violentei este deja prea mult, chiar dincolo de cinism…

    • PS: Statul de drept este o doctrina juridica de o acuratete si substanta care nu pot fi puse la indoiala. Dar, stupoare, unele sustineri politice infocate ale statului de drept, care inseamna domnia legii, sunt auto-demolate prin ciudate politici de revers, cand accepta sau chiar sustin lovituri de stat! Nu stiu daca aceasta dedublare ar putea fi numita altfel decat politica standardului dublu, pot fi oare si alte explicatii?!…

      • Nici eu nu-mi dau seama daca intelegeti ce spuneti. Cu statul de drept, cu lovitura de stat, cu dedublarea si cu standardele duble.

        Dar poate n-am inteles eu. Ia sa vedem:

        Carevasazica atunci cand statul de drept e praf si pulbere (conceptul ala riguros pe care, totusi, am dubii ca-l stapaniti), adica legile nu mai garanteaza drepturile si libertatile individuale, ci le incalca, iar guvernantii ( reprezentatii guvernatilor) nu mai exercita puterea legislativa ( fac legi) si executiva ( le pun in aplicare) in interesul public, ci in interesul lor si impotriva interesului public ( adica si-au pierdut legitimitatea), in capul dvs, e ca daca poporul se revolta, se cheama ca n-are dreptul, ca n-a respectat legea ( abuziva) care-i face praf drepturile si libertatea, deci e lovitura de stat.

        Sa va spun: ati inteles pe dos. Cand guvernantii sunt cei care, abuzand de puterea incredintata lor prin consimtamant popular ( vot), deturneaza legea de la scopul ei, ala nu mai e stat de drept, e stat de nedrept. Iar populatia are tot dreptul sa se revolte, pentru ca s-a incalcat mandatul oferit si contractul social. Nu e lovitura de stat, e revolta legitima, menita tocmai sa restabileasca ordinea aia socio-politica si institutionala a statului de drept pe care n-ati inteles-o dvs. De unde si stupoarea.

        Ei, greu cu teoria asta a relatiei guvernanti-guvernati, a mandatului si legitimitatii.

        Dar daca ziceti ca stapaniti mai bine conceptul…. Mi-e teama totusi sa nu va cauzeze stupoarea….

      • Posibile explicatii ar mai fi si finanta mondiala, Soros, imperialismul jandarmului mondial, organismele modificate genetic si nu in ultimul rind masinile de tiparit bani din subsol.

  12. De la primele victime din Euromaidan am avut impresia ca elementul extremist e subevaluat ca importanta/procent. Si mediul corespunde: tara saraca si fara tel/debusolata….

    Vom trai si vom vedea – daca au norocul sa „invinga” (pt mine echivalent cu organizarea cat mai rapida de alegeri generale).

    NOTA: Am scris extremist deoarece nu stiu cat isi insusesc din teoriile/principiile naziste sau fasciste „clasice”.

  13. N-are rost sa folosim termeni de istoriografie si politologie cu garantie expirata pentru a inghesui evenimente de acum in borcanele nespalate ale trecutului.
    Fascismul a fost o forma atoritara/totalitara de tip occidental. Inventat de Mussolini, dezvoltat, sub forma national-socialismului, de spiritul de revansa german condus de Hitler, fascismul nu are cum sa prinda forma in Europa de Est in zilele noastre.
    Putinismul se inspira din tradita coruptiei discretionare rusesti, Ucraina fiind parte al acestei traditii,
    Ce se intampla in Kiev este inspaimantator si cu atat mai amenintator cu cat esti mai aproape.
    Insa nu are un caracter ofensiv -nici Ianukovici, nici protestatarii nu vizeaza scopuri externe – periclitand doar noua ordine geopolitica in formare de 20 si ceva de ani.
    Pacat de oamenii care mor pentru idealuri fara sa realizeze ca cei care ii conduc au doar interese.

  14. Intrucat urmaresc in direct pe espreso.tv ceea ce se intampla la Kiev, trebuie sa-l intreb pe domnul Tismaneanu daca stie ce reprezinta drapelul ros-negru purtat de unii protestari?

  15. Daca mai conteaza votul cetatenilor iata rezultatele ultimelor alegeri din Ukraina, Prezidentiale si legislative. Dupa cum o sa observati majoritatea a ales Partidul Regiunilor, deci o apropiere de Rusia. In 2015 vor avea loc alegeri prezidentiale, atunci se poate vedea daca o politica de apropiere de UE intruneste o majoritate. Incercarea de a forta prin violenta (ocuparea spatiilor publice si a cladirilor oficiale) o alta cale consider ca este nelegala. Numai alegerile si decizia majoritati poate hotara calea pe care o va urma Ukraina.
    Președintele Ucrainei este ales de cetățenii acestei țări pentru un mandat de cinci ani, pe baza votului universal, egal, direct și secret, durata mandatului este de cinci ani și o persoană poate fi aleasă în această funcție de maxim două ori.
    Candidații trebuie să fie cetățeni ucraineni în vârstă de cel puțin treizeci și cinci de ani, cu drept de vot, rezidenți în Ucraina de cel puțin zece ani în ziua alegerilor, și cunoscători ai limbii de stat, așa cum impune Constituția Ucrainei.
    Depunerea candidaturilor s-a încheiat la 6 noiembrie 2009. Au fost înregistrați în total optsprezece candidați.
    În ziua de 17 ianuarie 2010 secțiile de vot s-au deschis la ora 8 și s-au închis la ora 22. După primul tur de scrutin, în al doilea tur s-au calificat Viktor Ianukovîci (35,32%) și Iulia Tîmoșenko (25,05%), în condițiile unei rate de participare de 66,76%, adică 24.588264 alegători.
    Al doilea tur de scrutin al alegerilor din Ucraina a avut loc pe data de 7 februarie 2010.
    Viktor Ianukovici a acumulat 48,95% (12.481.268 de voturi), iar premierul Iulia Timoșenko — 45,47% din sufragii (11.593.340 de voturi).
    Circa 4,36 % dintre electori (1.113.51) au votat împotriva ambilor candidați, legislația electorală ucraineană prevăzând o astfel de opțiune.
    Rata de participare la vot a fost de 69,07% adică 24.588264 alegători.
    La alegerile prezidențiale din 2004 a fost înregistrată o rată de participare de 74,92%.

    Alegerile parlamentare din Ucraina s-au desfăşurat pe 28 octombrie 2012 după un sistem mixt: jumătate dintre deputaţi Alegerile parlamentare din Ucraina s-au desfăşurat pe 28 octombrie după un sistem mixt: jumătate dintre deputaţi (225 de persoane) au fost aleşi pe liste de partid, iar ceilalţi – prin scrutin majoritar uninominal.
    Rezultatele alegerilor sunt următoarele: învinge Partidul Regiunilor cu 30% din voturi, „Batkivşcina” obţine 25,54%, „UDAR” – 13,96%, Partidul Comunist – 13,18%, iar „Svoboda” – 10,44%.

    • E clar că, pentru postacii stângişti, legea şi ordinea nu pot fi decât comuniste şi ruseşti!
      Încă un Avocat al Diavolului!

  16. Mda, tot raul spre bine. Se pare ca se va semna un acord cu opozitie si cu UE cu tot astazi. Dar n-as subestima extrema dreapta ucraineana, care e foarte bine organizata paramilitar si e varful de lance al violentelor din Maidan, côté protestatari.

  17. Stiind ce reprezinta acel drapel cred ca purtatorii lui sint singurii participanti care au un scop constient afisat pe fata. In rest, fel de fel de interese ascunse si o majoritate de tineri idealisti si naivi. Parca am mai vazut asta prin 1989 si simtim ce a urmat. O sa vedem si la Kiev un cimitir al eroilor iar politicienii isi vor vedea de interesele lor dupa o redistribuire a puterii si o mare impacare nationala. Bineinteles daca nu vor cistiga cei cu drapelul negru/rosu. Dar, nu va faceti griji, asta nu se intimpla cum nu s-a intimplat nici la Barcelona pentru simplul motiv ca, asa cum s-a intimplat in Spania, toata lumea s-ar uni impotriva lor. Pacat de singele varsat!
    PS Din acelasi motiv Catalonia nu va fi independenta.

  18. Impresionant videoclipul tinerei din Ukraina. Seriozitatea si demnitatea , tristetea si ne-resemnarea…e groaznic ce se intampla. Un regim criminal, la fel cum este cel din Rusia.
    Si mi-am adusa aminte de ceva, poate parea aiurea, dar poate nu. Figurile catorva protestatari parca erau decupate din doua jocuri celebre, STALKER si Metro:Last Light. Jocuri celebre facute de companii din Ukraina,( coincidenta? oare nu au avut la baza si ceva din viata reala a ucrainienilor?) si al caror story e bazat exact pe lupta oamenilor obisnuiti impotriva unor regimuri tiranice.
    Si iata, oamenii mor de-adevaratelea, luptand pentru libertate. Impuscati de conationalii lor. Fara save game…

    • MirceaM–„luptand pentru libertate. Impuscati de conationalii lor”

      Jumatate din Ucraina (partea de est) NU „lupta” deloc, nu exista nici-o demonstratie acolo, jumatatea asta e a pro-Rusia, ea l-a votat pe Yanukovici in alegeri si l-a adus la putere in alegeri recunoscute ca fiind libere si corecte chiar de EU si US.

      • Asa e. Va duceti aminte de `89, la noi? Cati au luptat? Majoritatea? Toata tara? Eu fiind timisorean imi aduc foarte bine aminte,ce ganduri ciudate iti trec prin cap: oare prin cati oameni trece un glont de AKM? Sa te dai mai inapoi? In ce parte sa fugi , daca incepe focul? Unde ai putea sa te ascunzi, daca incep sa traga? Apoi iti inabusi fica, si incet, incet te obisnuiesti…Dar sti ca singura salvare este ridicarea altor orase, te rogi sa vina si altii langa tine, cum ne rugam si noi sa se ridice Bucurestiul. Asa cum se roaga si tanara din video. Altfel nu are/aveam nicio sansa. Si s-a ridicat. La fel se va ridica , probabil, intreaga Ukraina. Au murit oameni impuscati de lunetisti… cum se explica asa ceva? Oricum , vremea explicatiilor a trecut, s-a mers prea departe.
        Ca sunt si extremisti, ca sunt si mercenari..posibil. Si la noi au fost. Dar fara sustinerea sutelor de mii de oameni simpli, care stiu ca singura lor sansa de a scapa de politrucii lacomi, care-si fac legi dupa bunul plac (seamana cumva cu Rusia?) este doar Vestul, supervizarea de catre UE, asa cum e si la noi. Altfel n-au nicio sansa, legile strambe sunt facute, si la ei, pentru hoti, asa cum e si la noi, mai nou. Doar Europa ar putea sa-i salveze…asta-i durerea lor. (si-a noastra,dar noi am reusit sa ne „lipim”)
        Ca cei din Est sunt rusofili, poate..sunt si mai aproape de ei, frica e mai mare. Si la noi valul a pornit din Vest. Incet, incet va ajunge si la rusi…cred ca lui Putin ii e groaza de contagiune, de aceea vrea sa bage frica-n rusi, indirect, prin represaliile din Ukraina.

  19. Ma intreb cum am putea pretinde Rusiei sa renunte senina la Ucraina si la speranta reunirii sub acelasi steag. Putem sa negam legitimitatea aspiratiilor Rusiei?!? Sa facem o comparatie cu Transilvania, Basarabia…. Ptr.a nu compara cu zone muuult mai fierbinti din alte areale geografice.
    Ucraina&Kievul fac parte integranta din nucleul dur al miturilor (adevarurilor) fondatoare ale Rusiei. Nu cred ca putem sa trecem cu vederea importanta simbolica a acestor mituri si a rezonantei lor, firesc, patriotice.

    La cele de mai sus se adauga si evidentele calcule strategice si marimea populatie rusofone din Ucraina.
    E clar ca Rusia manevreaza decis in Ucraina si nu o poate privi ca pe un vecin oarecare. O sa foloseasca toate mijloacele (nemilitare) care ii stau la indemina ptr a ramine singurul actor relevant din regiune. Recurge la arsenalul propagandistic hardcore si arunca, preventiv, tot blamul imagologic pe adversari. Din pacate si adversarii sai stategici recurg, exact, la aceeasi reteta.

    In opinia mea, situatia din Ucraina seamana mai mult cu un razboi civil (liliputan) decit cu un protest. Exista si o linie de fractura geografica, dincolo de cea politica.
    Au murit oameni si asta e teribil, dar raspunderea nu pare sa apartina doar guvernantilor.

  20. UE a avut o abordare total inadecvata a problemei ucrainiene si este principala vinovata pentru ce se intampla acolo. Lucrurile seamana putin cu ce s-a intamplat in fosta Yugoslavie. Si acolo interesele si interventiile nefericite din exterior(in special din zona UE si din SUA) au facut mii de victime. La fel de nesabuit actioneaza si Basescu in ceea ce priveste Republica Moldova. Romania a fost si ea mai mereu in aceasta nefericita postura dea lungul istoriei, cand alti ne-au decis soarta…

  21. Eu raman la a mea parere ca in viata e ca in sah; o partida pe castigata cu parul nu e un castig real nici macar pentru astfel-rezultatul castigator. Ce nu se castiga la urma de vot are valoare democratica zero. Din pacate, multi spectatori nu accepta rezultatul din teren si una-doua pun mana pe hooliganicul par, cu pretentia ca predau democratie. Nu sunt de partea „strazii”, de partea „poporului”, niciodata, nici daca e de stanga, nici daca e de dreapta. Cine cedeaza primul si da forta argumentului pe argumentul fortei, e vinovat.

  22. „Cine pune (primul) mana pe sabie, de sabie va pieri” zice acest dicton care mie personal nu mi-a placut (dar pe care se vede treaba ca Viata, cu al ei „furtun de nivel” il tot confirma si reconfirma) si se face vinovat de toata avalansa provocata. Jucam un joc (care se numeste „Societate”) si daca e stabilita o regula a jocului, sa zicem cea de fotbal, nu putem aplica mai apoi reguli din handbal, din rugby sau ale altui joc. Mie imi iese, si ma confirma (pana la vreo sursa docta) wikipedia la sectiunea in spaniola pentru „Poderes publicos” ca Societatea, pe care nolens-volens o conformam (in cazul romanesc, cea romaneasca) este, prin acel sens material al expresiei „puterea publica” (la singular pentru ca pana la urma, ca in condusul unui autobuz sau a unui avion (ca sa nu mai folosesc exemplificarea cu clasica, corabie) puterea se aduna (si trebuie sa se adune) in mainile unuia dintre noi oamenii, in mainile aceluia pe care o majoritate il desemneaza prin vot, deci „Societatea” detine mai multe „mono-pol”-uri printre care si „uzul legitim al fortei”. In „democratie” toti indivizii sunt „pedestri”. Acolo unde se intampla ca in „Tapul si sarpele”, acolo unde tu il dai jos dupa grumazul tau dar el in loc sa mearga omeneste, pandeste orice prilej ca sa te incal(e)ce, acolo nu exista „democratie”. Din pacate la acel 100 pedestri, n-o sa se ajunga vreodata, asa ca acceptam sa jucam, unii rolul „calului” iar altii rolul „calaretului”, in reprize de 4 ani. Numai ca, tocmai cei care au mai putin habar nu mai zic de directie, ci cel putin nu au habar ca trebuie sa ajunga undeva, tocmai tipul asta de „ne-persoane” nu joaca jocul decat doar daca „sortii” il desemneaza in rol de calaret. De ce avem „pace sociala” cand calaret e Ponta, si cal e Boc, si „pacea sociala” se transforma in „miscare stradala” cand sortii ii desemneaza pe „ponti” sa joace rolul de „cal”? Pai, din chestia cu „ocaua mica” . De cei care, surazand, te fura la cantar, nu ne va lasa Viata lipsiti niciodata. Sunt „ai nostri”. Baieti de treaba. Deocamdata, astia suntem pe planeta. Se descoperira americile, au cautat sa fuga unii de altii dar tot corcitura aia a iesit. Acum se cauta americi extraplanetare (ca de asta planeta ne baturam joc) si poate s-or descoperi doua, una pentru fiecare extrema. Da ce-ar fi prosti sa se separe? Cine i-ar mai duce in lectica? Ca doar nu s-ar duce, tocmai unii ca dansii, unii pe altii.

  23. acum ca ukraina , sau partea ei de vest, daca se despart, va ajunge la standarde de civilizatie europeene, va retroceda pamanturile furate de bolsevici de la Romania ? nu ar fi normal sa se intample asa ceva ? daca ukrainienii si-au castigat libertatea de ce nu si romanii din teritoriile furate !?!

  24. Violentele regimului Ianucovici sint insuportabile. Poporul ucrainian vrea libertate, dar Ianucovici si Putin au oferit gloante si moarte.

    Sintem alaturi de Ucraina, ca romani, impreuna cu Uniunea Europeana.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vladimir Tismaneanu
Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro