Home » Asigurari Sociale »Idei si solutii » Citesti:

Zece proiecte pentru noul ministru al Sanatatii

Dragos Damian decembrie 30, 2016 Asigurari Sociale, Idei si solutii
5 comentarii 990 Vizualizari

Am ajuns in situatia absurda ca dupa 10 ani in care banii alocati sanatatii s-au dublat, ajungand la circa 30 miliarde de lei, la sfarsitul lui 2016 sa fie returnati la buget aproape 1 miliard de lei – oricare ar fi motivul.

Iata ca desi toti sa plang ca nu sunt destui bani in sanatate, ei exista, dar sunt folositi ineficient.

Asa ca haosul din reglementare, dezordinea din finantare, lipsa prioritatilor in bugetare si risipa si neglijenta in executie vor continua pana ce nu vor fi luate niste masuri serioase. Nu corective, paleative sau exercitii de imagine, ci masuri care ar putea insemna o schimbare serioasa, durabila si moderna a sistemului. Romania trece prin toate crizele prin care au trecut majoritatea celorlalte tari din Europa in domeniul sanatatii. Cele 10 proiecte propuse pot evita alte crize.

Regandirea finantarii / administrarii fondului de sanatate.

Modelul din prezent bazat exclusiv pe finantarea din contributii obligatorii care asigura intreaga populatie a dat faliment deja in multe tari, care au fost obligate sa adopte formule hibrid.

Trebuie gasita o alta solutie pentru finantarea / administrarea fondului de sanatate, sau poate nici nu trebuie constituit un fond de sanatate.

Trimiterea la domiciliul fiecarui asigurat a notei de plata cu serviciile de care a beneficiat.

Fara ca acesta sa aiba obligatia de plata, ci pur si simplu sa vada cat au costat serviciile medicale sau medicamentele de care a beneficiat. Se demonteaza mitul politicianist ca sanatatea e gratuita, si de ce nu, masura ar putea servi ca cea mai buna preventie – vazand cat costa sa fi bolnav, mai bine investesti mai mult sa fi sanatos.

Deductibilitatea asigurarilor personale de sanatate.

S-a vorbit recent de deductibilitatea abonamentelor de sanatate, o idee de la care se poate pleca – chiar este de conceput ca un spital judetean sa vanda pachete de abonamente pentru sa zicem, angajatii a trei mari fabrici din judet.

Nici nu ar fi necesar un administrator pentru serviciu, de exemplu bancile de retail ar putea prelua / opera decontarile.

E masura de la care poate porni preventia in sanatate, descentralizarea in finantare si competitia reala intre serviciile publice si operatorii privati.

Management privat / privatizare la spitalele judetene si municipale.

Finalmente va trebui sa acceptem o forma sau alta de privatizare a spitalelor publice, solutia reala pentru a le eficientiza si face transparente si competitive. Altfel, indiferent despre ce alte forme de management vorbim, endogamia, oligocratia si nepotismul vor continua sa sugrume mediul spitalicesc.

O solutie neconventionala de privatizare + finantare: ce-ar fi sa listam la BVB zece dintre cele mai importante spitale din tara?

Regandirea proiectelor spitalelor regionale.

Spital National de Referinta da, spitale regionale de tip “mamut” – mai bine ne mai gandim. Indatoreaza infernal statul pentru urmatorii 30 de ani, dotarea devine extrem de costisitoare, administrarea este un calvar, transportul angajatilor in afara oraselor o misiune imposibila. Nu degeaba tarile cu traditie spitaliceasca si operatorii privati renunta la mega-structuri si prefera solutii mono- sau oligo-specialitati. Mai bine banii sunt folositi pentru reabilitarea profunda a spitalelor existente.

Scutirea de impozit pe salarii la medici.

Am mai vorbit despre asta. Cand un medic primar de retea va castiga 5000 Euro / luna, unul specialist 4000, si toti ceilalti in jur de 2000, atunci vom discuta despre ramanerea medicilor in tara si alt tip de relatie medic – pacient.

Fabrica de medici. Dublarea locurilor in facultatile de medicina.

Romania este deja o sursa credibila de medici pentru Europa. O baza academica ce ar putea forma 10.000 medici pe an ar propulsa Romania in randul celor mai importanti fabricanti de resurse in medicina, intr-o Europa care are nevoie de asa ceva ca de aer.

Standardizarea achizitiilor din spitale.

Nu licitatii nationale: licitatiile nationale fac statul captiv la anumiti furnizori care, experienta din alte tari a demonstrat, sunt incapabili sa se tina de conditiile contractuale. Standardizarea tarifelor si costurilor de achizitie este o metoda validata de control a cheltuieilor si de evitare a oricaror suspiciuni.

Strategia nationala a medicamentului.

Am mai scris si despre asta. In maximum 5 ani nu va mai exista nici un interes de a fabrica medicamente in Romania si vom deveni dependenti de importuri. In conditiile in care celelalte tari europene au gasit mijloace de a subventiona si proteja productia locala.

O strategie nationala a medicamentului creaza certitudini pentru sistemul sanitar dar si pentru furnizori, industrie, cercetare-dezvoltare, proprietate intelectuala, etc.

Informatizarea totala a sistemului sanitar.

Automatizarea completa a relatiei dintre administratorii, jucatorii si beneficiarii din sistemul sanitar.

Aplicatii pentru orice priveste sanatatea – cand sa mergi la medic, cand sa iti faci analizele, cand sa iti duci copilul la vaccinare, sa nu uiti sa iti iei medicamentele, sa nu uiti sa te speli pe maini chiar – se poate, pentru ca suntem tara care se lauda cu cei mai buni IT-isti si cel mai rapid internet.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "5 comments" on this Article:

  1. Dr.mihai bratescu spune:

    Am si eu cateva idei, putine dar fixe, toate izvorate din cei aproape 20 de ani de medicina la stat -dimineta pana la 13 si dupa amiaza in privat.
    1.Privatizarea asistentei medicale, cu exceptia serviciilor de urgenta-asta insemnand smurd/ambulanta si CPU/UPU din spitale -este SINGURA metoda de crestere a nivelului asistentei medicale
    Vor fi guri care spun ca e nefezabil, vor fi costuri mari ptr. pacienti, mor pacientii infata spitalelor ptr. ca nu-si permit o operatie etc. Bull shit! Statul,care este el, poate deconta o parte din nota de plata a pacientului, sa zicem la fel ptr.toti ca sa nu incepem discutia care e pensionar, salariat etc.Restul pacientul sa plateasca din buzunarul propriu sau sa se asigure.Bani vor fi .Important e sa se munceasca in Romania ca bani vor fi.Sunt si aacuma.Vezi miliardul returnat
    2.Pana nu avem concurenta intre furnizorii de servicii medicale nu avem cum sa crestem nivelul asistentei medicale
    3.Pana nu avem o piata a fortei de munca in sanatate nu avem cum sa tinem medicii si asistentele in tara.S-a spus de medici ca pleaca dar si mai mult pleaca asistentele medicale
    4.In maxim 10 ani, daca privatizam asistenta medicala prindem Occidentul de la urma.Poate nu cu salariile, dar cu calitatea serviciilor medicale da.
    Acum puteti sa ma injurati.Aia care sunteti 45% din 40% prezenta la vot

    • victor L spune:

      Subscriu, chiar daca nu am expierenta medicala, decit la medicul de familie :P

    • David Wilson spune:

      @ Dr.mihai bratescu (30/12/2016 la 10:39)

      “………..daca privatizam asistenta medicala prindem Occidentul de la urma.Poate nu cu salariile, dar cu calitatea serviciilor medicale da.”

      Referirea la “Occident ” este foarte generala/generica si mie care – traiesc in una din tarile din G7 – nu-mi spune nimic: o fi cel din UK, Franta, Germania, Iatalia, Canada, USA sau Japonia ?

      Multumesc.

  2. Vasile Cepoi spune:

    „Modelul din prezent bazat exclusiv pe finantarea din contributii obligatorii care asigura intreaga populatie a dat faliment deja in multe tari…”?!

    Întrebări:

    1. Modelul din Romania este bazat exclusiv pe contributii obligatorii? Nu există posbilitatea asigurărilor private si nu exista deductibiltate fiscală pentru sumele asigurate?

    2. Puteti exemplificacu cateva tari în care exista o finantare exclusiv bazata pe contributii obligatorii și în care sistemul a dat faliment?

  3. dragos damian spune:

    1. Exclusiv cand ne referim la CNAS care, finanteaza practic toate serviciile – finantarea de la BG prin MS acopera programe speciale. Cadrul legal de asigurari private exista (incomplet), nu se poate aplica. Sa nu confundam asigurarile private cu abonamentele de sanatate.
    Trebuie regandite finantarea, administrarea si serviciile decontate de fondul de sanatate
    2. Germania, Olanda. dupa ce au dat faliment au fost obligate sa mearga pe alta finantare. Acolo dealtfel si-au demonstrat limitele si licitatiile nationale



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Dragos Damian


Dragos Damian

Presedinte Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania Citeste mai departe


România. O iubire din care se poate muri – Gabriel Liiceanu

Gabriel Liiceanu: „Nimeni nu poate spune când alege cineva să nu mai trăiască pentru că viața i-a fost trasă prea jos. Nimeni nu poate spune când anume o societate, acumulând o cantitate de disperare, scârbă și revoltă incompatibile cu pofta minimă de viață, își atinge punctul ei de fierbere. La noi, la români, lucrul acesta e cel mai puțin previzibil. Raportul poporului nostru cu limita a rămas până în clipa de față un mister. Românii numesc «minune» o reacție colectivă pe care nimic n-o prevestește. Și care, raportată la lungile perioade de letargie care o preced, e cu atât mai neverosimilă."

E randul tau

Reforma educatiei din China a cunoscut 2 etape succesive: a) selectia celor capabili pentru a mer...

de: Dedalus

la "Bule, scriitori vii şi bucurii pentru copii"

Cauta articole

iulie 2017
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Iun    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)