Home » Media / Tech » Citesti:

Reply to scam

Mihai Badici noiembrie 13, 2017 Media / Tech
3 comentarii 1,865 Vizualizari

Citeam undeva că problema lumii civilizate de azi este că omul contemporan trăieşte într-o veşnică adolescenţă, refuzând să se maturizeze. Ar fi multe de discutat despre asta ( ce înseamă maturizare într-o epocă în care nu mai eşti nevoit să vânezi ca să trăieşti, de exemplu) , dar cel puţin lumea IT-ului este plină de exemple care să confirme teza cu vârf şi îndesat.

De asta când am citit despre iniţiativa re: scam m-am amuzat doar un pic. După care m-am gândit mai bine.

Ce propune compania Netsafe? În loc să filtrăm cu înverşunare mesajele „scam” , mai bine să le răspundem. Dar ca să nu pierdem prea mult timp cu ele, nu răspundem noi, ci un aşa-zis chatbot, un progrămel, dotat cu o oarecare inteligenţă artificială, cum e la modă acum, care să îi facă să piardă timpul.

Desigur, pare o joacă. Doar că, privind din perspectiva eficienţei, lucrurile s-ar putea să stea cu totul altfel.  Cineva care iniţiază un „scam” ( „prinţul nigerian care are nevoie să scoată câteva milioane de dolari peste graniţă”) se bazează pe faptul că, trimiţând zece mii, o sută, un milion de mailuri, până la urmă va da peste un fraier. Trimiterea de mailuri este incredibil de ieftină, spre deosebire de, să zicem scrisori ori pliante publicitare. Cât despre răspunsuri, selecţia o facem noi: doar „fraierul” va răspunde. Dar dacă în loc de trei răspunsuri, scammer-ul va primi trei mii? Cum mai găseşti fraierul în carul cu bots-i?

În articolul din Theverge unde am găsit cele de mai sus figurează şi  acest dialog, varianta telefonică a re:scam.  Urmuz sau Eugen Ionescu ar fi mândri, dar proprietarii call-centerului nu prea cred că sunt încântaţi. Spre deosebire de un robot de mail, operarea unui call-center costă, iar pierderea timpului cu discuţii cu roboţii s-ar putea să te ducă sub limita de profitabilitate.

Ce mi se pare amuzant este că la un moment dat s-ar putea ca roboţii să înceapă să vorbească între ei, şi nu ca în sf-urile „negre” gen Matrix, în care preiau controlul asupra planetei; e mai rău, vor reinventa şi amplifica cea mai umană dintre preocupări, bârfa. Pentru că în dialogurile de mai sus principala grijă a programatorului nu e să transmită informaţii ( ba chiar dimpotrivă) ci să pară plauzibil. „le vrai peut quelquefois n’être pas vraisemblable”. Ar mai rămâne de analizat cazul în care robotul nostru are memorate şi datele cardului, caz în care trebuie să avem grijă să nu se lase convins, dar asta cred că se poate rezolva din software.

Un punct pe care eu însă nu îl văd în nici un fel rezolvat în „lumea virtuală” ( expresie pe care dealtfel o găsesc complet stupidă) este următorul: în definitiv, cum poţi să îţi faci publicitate pe Internet în mod onorabil? Trecând, bineînţeles, peste scam, pentru că înşelătoria este probabil pedepsită în toate universurile cunoscute,  în general vânzătorul are nevoie la un moment dat să se întâlnească cu cumpărătorul. Ori, principala noastră preocupare, ca administratori, este să blocăm această întâlnire. Pentru că dacă nu am face-o, inboxurile tuturor s-ar umple de mesaje publicitare, din care nu ai mai avea nici o şansă să mai separi corespondenţa legitimă. Chiar dacă publicitatea la TV sau prin pliante poate fi agasantă, ea este limitată, pentru că are un preţ. Publicitatea pe e-mail e însă practic gratis. Desigur, atunci când chiar vreau să cumpăr ceva, dau o căutare pe unul din motoarele de căutare. Dar asta este valabil doar pentru cazurile în care ştiu ce vreau. Dacă am presupune, prin absurd, că stră-străbunicul meu ar învia azi şi ar avea nevoie de un mijloc de transport, el ar căuta „pe google” „trăsură” . Habar n-ar avea că au apărut maşinile. Poate că ar găsi ceva publicitate contextuală, dar în general, ar găsi ce caută. Iar ceea ce cauţi este limitat la ce cunoşti. ( nu pot să nu remarc că modelul se apropie cumva de comerţul socialist, unde tu căutai marfa şi nu invers)

Ceva mă face să cred că robotul care îl face pe scammer să piardă timpul va trebui să evolueze la un moment dat într-un robot care să se mai lase şi convins din când în când. O parte din „spam” mai trebuie să ajungă şi la noi. Uneori mai trebuie să vedem dacă din cele 10 000 de soluţii de slăbit sau 100 000 de tratamente împotriva cheliei nu cumva e şi una care funcţionează.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "3 comments" on this Article:

  1. Ronald spune:

    Smart & funny, as usual, mr. Badici… ty 4 ur standpunkt ;-)

    Da. Am folosit intentionat expresia de mai sus cu scopul de a sublinia ca tehnologia este cu mult inaintea educatiei. Cu precadere in rssh ro care inca este tributara miturilor fara acoperire minimala. Si care-si cumpara ultimu’ model de aifon ca sa-si faca “selfish” in exact clipa-n care pupa moashte. Pe care-l “urca” imediat “pa feizbuci”. Culmea este ca aceeasi majoritate se declara (cu manie proletaro-taraneasca) impotriva “tutulol-prostiilor-venite-din-occident” si, fireste, cu precadere impotriva celor care vor sa ne oblige sa renuntam la limba si datinile noastre stramosesti.
    In fapt, am intentionat sa re-re-re-re…-subliniez ideea ca hardware este cu mult inaintea software. Dar si ca vor exista “entitati” care permanent vor specula aceasta diferenta. Cu adevarat ingrijorator va fi momentul in care tendinta va fi inversata. Sper ca acel moment sa ma gaseasca pe vesnicele plaiurii ale vanatorii… iar speranta imi este alimentata de progresia geometrica a consumului de resurse regenerabile (mea culpa dac-am contrat umor cu cinism).

  2. Yoda spune:

    Oare functioneaza si pentru spam?

  3. Adrian B spune:

    Ati omis faptul ca re:scam e in sine un fel de scam. Ca sa functioneze cu orice scammer care nu e un idiot cazut in cap, trebuie sa raspunda de pe adresa de email la care a fost trimis mesajul initial. Adresa de pe care re:scam nu poate sa trimita daca nu ii dati detaliile contului, inclusiv parola. Deci, despre ce e vorba?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Mihai Badici


Mihai Badici

Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) Administrator de sistem cu peste zece ani de experiență cu specializari in sisteme de stocare... Citeste mai departe


E randul tau

Cred ca masurarea performantelor prin tot felul de indicatori de tip contabil, simpli si usor de int...

de: r2

la "Manifest pentru refuzul unei obsesii moderne"

Cauta articole

noiembrie 2017
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Oct    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)