Home » Media / Tech »Politica & Doctrine »Reactie rapida » Citesti:

Andy Coulson: grandoarea si decaderea unui “spin-doctor” londonez

Petru Clej ianuarie 23, 2011 Media / Tech, Politica & Doctrine, Reactie rapida
4 comentarii 2,672 Vizualizari

Șeful comunicațiilor de pe lângă oficiul premierului britanic, Andy Coulson, a demisionat ca urmare a unui scandal privind interceptări telefonice de pe vremea când era editor al tabloidului duminical News of the World.

Coulson, care a fost comunicatorul șef al liderului Partidului Conservator și, din luna mai, premier al Regatului Unit, David Cameron, încă din 2007, a citat ca motiv al retragerii sale presiunea mediatică neîncetată care nu i-a permis să se concentreze asupra muncii sale.

El a negat toate acuzațiile care i se aduc, iar premierul Cameron l-a lăudat ca pe un “membru strălucit al echipei sale”.

Scandalul datează din noiembrie 2005, când apariția unui articol despre o accidentare la genunchi a Prințului Harry, fiul cel mai tânăr al Prințului moșetnitor, Charles, a dat naștere unor suspiciuni cu privire la interceptarea mesajelor pe telefoane mobile de către reporteri de la duminicalul News of the World.

În ianuarie 2007, reporterul tabloidului care acoperea familia regală, Cliva Goodman, a fost condamnat la patru luni închisoare pentru tentativă de accesare a mesageriei vocale a unor membri ai familiei regale. Complicele său, detectivul particular Glenn Mulcaire, a fost trimis la închisoare pe șase luni sub aceeași acuzație.

Tot atunci, Andy Coulson a demisionat din funcția de editor la News of the World, negând însă faptul că retragerea sa ar fi fost determinată de scandalul “hacking”-ului (accesarea ilegală a mesageriei vocale). Coulson a susținut în mod constant că a fost vorba doar de un reporter “pungaș izolat”.

Dar cotidianul de centru-stânga The Guardian a declanșat o campanie împotriva lui  Coulson, pe parcursul căreia a fost lansată acuzația că News of the World a reușit să obțină acces ilegal la comunicațiile a peste 3000 de persoane. Acum, unele dintre aceste celebrităţi şi-au anunţat intenţia de a da în judecată News of the World pentru încălcarea dreptului la viaţă privată.

În ultimele zile a ieşit la iveală indicii că nu doar News of the World, ci şi alte tabloide britanice ar fi recurs la această tactică intruzivă. Acest duminical londonez are un tiraj de circa 3,5 milioane de exemplare în fiecare săptămână și adeseori știrile lansate aici au implicații imediate în viața publică britanică.

Jurnalism şi politică

Dar aici nu e vorba doar de moralitate şi respectarea drepturilor omului, ci şi de politică. Ca toate publicațiile din trustul de presă al magnatului de origine australiană Rupert Murdoch, News of the World și-a schimbat în 2009 sprijinul politic, de la Laburiști la Conservatori, după 13 ani de fidelitate față de fostul partide de guvernământ.

Andy Coulson este ceea ce se cheamă un “spin-doctor”, adică un om de PR, un manipulator politic, creditat cu transformarea imaginii Partidului Conservator după o lungă perioadă de opoziție, ceea ce l-a ajutat pe David Cameron în campania electorală din primăvara lui 2010, când a readus pentru prima oară în 13 ani partidul său la guvernare.

Din acest punct de vedere, Coulson e o variantă de dreapta a lui Alistair Campbell, predecesorul său pe vremea premierului Laburist Tony Blair, cu diferența că este mai discret și mai puțin abraziv.

Liderul Laburist, Ed Milliband, a profitat de ocazie ca să-l critice pe Cameron că nu s-a delimitat niciodată de spin-doctor-ul său și a afirmat că un astfel de scandal va afecta imaginea premierului.

Deși poliția și procuratura au conchis anul trecut că Andy Coulson nu a încălcat în vreun fel legea, acum cererile ca el să fie re-investigat s-au întețit.

Soarta lui Andy Coulson nu este singulară în viața publică din Marea Britanie. Ea dovedește că până și lumea brutală a jurnalismului tabloid britanic nu este guvernată de legea junglei și că până la urmă abuzurile ies la suprafață, iar cei răspunzători trebuie să dea, într-un fel sau altul, socoteală.

Aparut si pe acum.tv

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Citeste mai multe despre: , , ,



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. Theophyle Theophyle spune:

    Salut,
    Andy Coulson nu a fost gasit vinovat de procuratura (Crown Prosecution Service). Singurul perdant din aceasta extrem de bizara afacere este fara dubiu David Cameron. Toata afacerea a fost cusuta cu ata alba si sustinuta politic de John Prescott si de fanionul stangii engleze in presa Albionului, The Guardian!

  2. gabriel ogoranu spune:

    Traducerea putea fi mai buna . Asta cu ” seful comunicatiilor de pe langa oficiul .. ” este tare . Nici ” comunicatorul sef ” nu este de lepadat si cred ca o sa-l bucure si ca a fost ” premier al Regatului Unit ” ( de Coulson e vorba ca asa scrie la articolul dvs. ) . Ma opresc aici , poate mai vor si altii sa se distreze comentand .

  3. eu****** spune:

    Cred ca merita sa stati mai mult pe articolul original si sa il comentati apoi, cu toata increngatura!

    Succes!

  4. Petru Clej spune:

    Politia si procuratura nu aveau cum sa-l gaseasca pe Andy Coulson vinovat, ci doar curtile aveau aceasta prerogativa. Nu este insa sigur ca ancheta nu va fi redeschisa. In orice caz, fostul premier Gordon Brown s-ar fi plans politiei, potrivit relatarilor de presa, ca suspecteaza ca i-ar fi fost “sparta” mesageria vocala.

    Iar Guardian o fi un ziar de stanga, dar si News of the World, la ordinele lui Rupert Murdoch a sprijinit Partidul Laburist pana in toamna lui 2009.

    Cat despre John Prescott, mi se pare indoielnic ca e atat de malefic ca sa inventeze o asemenea poveste. Cu atat mai mult cu cat nu e singurul care sustine ca a patit asa ceva.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Petru Clej


Petru Clej

Petru Clej este corespondent la Londra al redacției române a RFI. A fost jurnalist la BBC World Service, redacția română, între 1991 și 2008 (redactor șef între 2000 și 2... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)