Home » Media / Tech » Citesti:

Clar. Foarte clar

Brindusa Armanca octombrie 1, 2014 Media / Tech
1 comentariu 1,126 Vizualizari

Lipsa de transparență a instituțiilor publice și a deciziei este un inamic permanent al jurnalismului bun. Cu toate că există încă din 2001 un instrument legislativ operant, și anume Legea 544 privind liberul acces la informațiile de interes public, iar integrarea europeană obligă România să adopte standarde concrete de transparență în achiziții publice, în procesul de decizie locală și națională, totuși guvernele și autoritățile șmechere izbutesc să producă fum și ceață. ”Clar. Foarte clar” obișnuiește să spună Victor Ponta, un adevărat tic de exprimare, în contradicție cu minciunile zilnice și cu guvernarea opacă a cabinetului său. Ce supărați au fost aleșii când a apărut Agenția Națională de Integritate care îi obligă să își facă publice averile, sau când s-a constituit Consiliul Național de Studiere a Arhivelor Securității care dezvăluie trecutul obscur din biografii, s-a văzut în hărnicia cu care au modificat legile pentru a slăbi aceste instituții. Atacurile neîncetate la Direcția Națională Anticorupție arată că puternicii de la butoane nu pot accepta că nu (mai) sunt intangibili, iar faptele lor de corupție îi pot duce la închisoare.

Legea 544/2001 a fost importantă pentru cetățeni fiindcă a obligat instituțiile să respecte un sistem de informare periodică. Pentru presă a fost mană cerească. Art. 19 (3) prevede că ”Autorităţile publice care sunt obligate să permită accesul presei la acele activităţi, în difuzarea materialelor obţinute de ziarişti urmând să se ţină seama doar de deontologia profesională”. Sunt prevăzute termene scurte de obținere a informației pentru mass-media, iar măsurile de protecție concordă cu cele europene:”Autorităţile şi instituţiile publice nu pot interzice în nici un fel accesul mijloacelor de informare în masă la acţiunile publice organizate de acestea”. Și totuși, se întâmplă: reporterii de la EpochTimes acreditați la Guvern au fost împiedicați să participle în 25 septembrie la vizita delegației chineze conduse de vicepremierul Zhang Gaoli. Asociația Ziariștilor Independenți din România-AZIR, filiala românească a Asociației Jurnaliștilor Europeni, a transmis un protest împotriva practicilor de cenzură ale guvernului. Trebuie recunoscut că legea accesului a creat facilități pentru jurnaliști. Le-au fost puse la dispoziție comunicate, news letter, s-au organizat conferințe de presă etc., ceea ce le-a mărit confortul pe măsură ce redacțiile s-au subțiat. Dar și cheful de investigare a informațiilor escamotate sau ascunse a scăzut. Totuși, Legea 544/2001 conține limitări serioase în privința accesului. Autodemascarea ca pretins ofițer acoperit a jurnalistului Robert Turcescu a adus în discuție diversele restricții în publicarea unor informații. Cetățenii au aflat cu această ocazie că un ofițer acoperit nu poate fi dat în vileag nici viu, nici mort, conform Codului Penal nou, art. 303 și 304. Legea 544 conține și ea un întreg pomelnic de excepții la art.12: ”(1) Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1, următoarele informaţii:
a) informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate, potrivit legii;

b) informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii;
c) informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii;
d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare;
f) informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces;
g) informaţiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor”.

Descurcă-se cine poate în hățiș! De aici încolo nimic nu mai e clar. O ieșire sugerează art.13 unde se stipulează că informaţiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituţie publică nu pot fi incluse în categoria informaţiilor clasificate şi constituie informaţii de interes public. Descurajați sau ignoranți, jurnaliștii încetează să scormonească și astfel jurnalismul de investigație rămâne în suferință.

Articol apărut și în revista ”22”

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. iosiP spune:

    Ma voi opri doar asupra punctului b):
    “informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din categoria informaţiilor clasificate, potrivit legii”.

    Ei bine, recunosc ca n-am inteles: aceste informatii privesc deliberarile (si implicit pozitia) autoritatilor in probleme care privesc – citez – interesele economice si politice ale Romaniei, adica ale tuturor cetatenilor romani, domiciliati atat in tara cat si in strainatate, si totusi autoritatile doresc sa le tina sub obroc? Pai cine altcineva decat cetatenii romani are interesul (si dreptul) de a cunoaste si a se pronunta asupra unor masuri care privesc economia si politica tarii? Sau este cazul sa aflam post factum ca politicienii nostri ne-au afiliat la ISIL si/sau au incheiat contracte-cadru “reciproc avantajoase” cu Rusia lui Putin?

    Ca veni vorba, Ponta a incheiat oaresce contracte-cadru cu China. Oare nu era normal ca inaintea vizitei sa se faca publica agenda premierului, ca sa stim si noi ce intentioneaza sa faca acolo? Ca doar nu Ponta suporta eventualele pierderi financiare (sau presiuni politice), ci tot noi astia, palmasii care-i finantam guvernul!



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Brindusa Armanca


Brindusa Armanca

Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timi... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)