Home » Media / Tech » Citesti:

Cum a distrus Facebook influenţa lui Voiculescu, Vântu şi Patriciu?

Emilian Isaila martie 14, 2011 Media / Tech
13 comentarii 4,866 Vizualizari

Poate părea o abordare exagerată, dar lumea s-a schimbat radical în ultimul an de zile. Și chiar dacă recunoaștem sau nu, România s-a schimbat și ea. Ceea ce se întâmplă astăzi în lumea arabă era de neimaginat în 2009. E atât de surprinzător, încât liderii politici ai lumii civilizate n-au nicio reacție. Dacă în 1989, Revoluțiile din Est au fost planificate, cele de acum sunt adevărate revolte răspândite prin internet și cu ajutorul telefoanelor celulare.

Facebook-ul a avut un rol major în democratizarea lumii. Impactul Wikileaks asupra cancelariilor europene ar fi fost mult mai mic dacă n-ar fi existat celebra rețea de  socializare.

Viața politica din România e diferită astăzi în comparație cu ce s-a întâmplat în 2009, datorită comunităților de pe Facebook și a modului în care se propagă informația. FB România este astăzi cel mai puternic ziar, cel mai puternic post de televiziune și cel mai puternic site. De fapt, înglobează tot ce fac mijloacele media convenționale și neconvenționale. Și, în plus, față de Google, modelează și ierarhizează informația. Cei 2.500.000 de români care au conturi pe FB au acces instantaneu aproape la orice se întâmplă semnificativ în țară și, nu numai atât, pot participa prin felul în care personalizează informația, o valorizează și o împărtășesc. Știrea că Dinu Patriciu are o viziune diferită despre media în comparație cu Cătălin Tolontan o citesc  altfel dacă vine de la Comănescu sau dacă vine de la un cititor de prompter.

O altă diferență pe care o aduce Facebook față de un forum obișnuit este faptul că participanții au identitate. Pe FB ești ca într-un sat sau mic orășel de provincie. Imaginea ta se reflectă în interiorul unei comunități în care toți știu câte ceva despre tine. Te-au întâlnit, v-ați iubit, ați lucrat împreună. Nu poți să înjuri, nu poți să fii violent, nu poți să propagi răul, în primul rând pentru că ești izolat de propria comunitate, în al doilea rând pentru că există șanse să fii blocat de administratorii platformei de comunicare. Ceea ce aduce nou această rețea de socializare e faptul că informația se propagă în cercuri de la o comunitate la alta. Fiecare membru face parte dintr-un grup, grupuri care sunt diferite între ele.

Mai sunt multe de spus, dar faptul că spiritul comunității și al comportamentului civilizat a fost adus în mediul virtual i-a dat internetului o forță care doboară dictaturile cu o viteză fantastică.

Imaginați-vă cum a fost campania electorală din 2009, când erau foarte puțini oameni pe FB în România și cum va fi în 2012. Adio postaci de partid ascunși sub pseudonime de doi bani care nu făceau decât să distrugă un mesaj sau altul. Acum, postacii trebuie să-și asume o identitate, să funcționeze într-o comunitate și să convingă oamenii prin argumente, nu prin promovarea urii și a înjurăturii, ci prin inteligență. Asta da, e o chestiune nouă pentru dezbaterea politică autohtonă. Cine va câștiga Facebook-ul acela va câștiga alegerile. Cele trei milioane de voturi (like-uri) care vor fi pe FB în 2012 vor fi decisive.

Facebook-ul este spaima oricărui politician care are o agendă proprie. Din acest motiv, strategiile lui Vântu, Patriciu și Voiculescu de a schimba ordinea dată de alegerile democratice sunt astăzi atât de lipsite de substanță. Șefii de stat și politicienii vor fi schimbați prin acțiuni electorale, iar dacă regulile nu sunt respectate se va declanșa iadul. Cine își imagina că Mubarak se va prăbuși în mai puțin de o lună de zile?

În data de 25 februarie, pe Hotnews a fost publicată o anchetă despre afacerile tenebroase ale unui administrator de firme off-shore. În această afacere apare și numele lui Sorin Ovidiu Vântu. Impactul poveștii este de o mie de ori mai mare, doar prin faptul că a fost share-uită pe Facebook. Audiența anchetei respective e mai puternică decât dacă ar fi fost difuzată în prime-time la Realitatea TV. Rapiditatea cu care se propagă o informație  va fi cu atât mai mare cu cât cineva va încerca s-o limiteze. Niciun jurnalist nu s-a bucurat de o asemenea libertate și de o asemenea audiență ca până acum.

Facebook nu aduce o lume perfectă, dar devine unul dintre cei mai importanți stâlpi ai societății deschise. Și acesta e noul context în care vor trebui să funcționeze atât oamenii politici cât și cei de afaceri. Va fi din ce în ce mai greu să-ți propui rolul de salvator al națiunii.  Ceea ce e încurajator, nu-i așa?

Articol aparut si pe textepolitice.ro

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "13 comments" on this Article:

  1. fLoreign spune:

    O mica adaugire: au existat totusi postaci pe FB in campania electorala prezidentiala, iar limbajul le-a fost acelasi pe care il stim. I-am intalnit pe un grup FB creat de romanii din Toronto dupa suspendarea din 2007 (“Traian Basescu – Presedintele poporului!”)
    Cum am vazut postaci romani Tea Party, nu cu mult mai spalati, sunt sceptic ca pe viitor vor fi mai subtili. Cel mult vor aranja capcane gen grupuri initial de succes, pe care sa le bombardeze cu mesaje “anti” primite din fabrica de arme ideologice a partidului.

  2. tzu spune:

    Nu stiu ce ma face sa cred ca marea majoritate a celor de pe FB nu sunt deloc interesati de politica.Sa nu exageram influenta internetului in politica.Nu spun ca ea nu exista, dar in Romania doar 30% din populatie se informeaza de pe net si 70% de pe tv.Din pacate, deocamdata asta este situatia si vor merge la vot mai degraba cei cu tv-ul.Sa speram ca influenta netului si implicit a FB va creste in continuare.

  3. kinn spune:

    S-avem pardon, dar fabulati in stil mare. Mai trebuie sa curga multa apa pe Dunare pana cand audienta pe Facebook sa fie mai puternică decât prime-time la Realitatea TV

  4. DanBruma spune:

    Redactor la eva.ro? Foarte interesant. Ce idei moi poate emite tipul asta! “Te-au întâlnit, v-ați iubit, ați lucrat împreună. Nu poți să înjuri, nu poți să fii violent, nu poți să propagi răul etcetc” Nul. Omule, ai auzit de Moni si Iri? S-au iubit si nu se injura :) Articol plin de blablabla-uri politic corecte. Bleah.

  5. Alin spune:

    Singurul lucru care ii lipseste acestui articol – extrem de politic corect, dupa cum remarca cineva mai sus – este bulinuta cu “P”…

    Oricum, eu unul am lacrimat puternic.

  6. fem! spune:

    1. Google ierarhizează informația.
    2. Titlul e oarecum SF.

  7. gabriel p spune:

    sper sa-i distruga si pe ei..daca nu,..oamenii vor fi cei distrusi..

  8. Pentru cei ce vad ca fabulatii:
    2 surse:
    1. statistici electorale: (am luat anul cu cele mai mici prezente la vot) BEC 2008 – Date: http://www.becparlamentare2008.ro/statis/Prezenta%20la%20vot.pdf

    Total liste: 18 464 274 – ~ 84% alegatori din total populatie
    Prezenta la vot: 7 238 871 – ~ 39 %

    2. Statistici internet http://www.internetworldstats.com/stats4.htm#europe (cifre valabile in iunie 2010, probabil ca au crescut intre timp)
    Total populatie: 21 959 278
    Useri internet: 7 786 700 ( ~ 35%)
    Daca doar 50% din ei utilizeaza retelele de socializare ==> 1 270 414.

    Sa spui ca peste 1 250 000 utilizatori care voteaza efectiv ( deci cam 16%) nu inseamna nimic – e exagerat.
    Dar mai am argumentul profilului celor ce utilizeaza retelele de socializare – care sunt mai activi, capabili sa se mobilizeze usor – chiar daca sunt scarbiti de politica.
    Momentan nu voteaza, dar da-le un motiv serios, si sa vezi atunci mobilizare la vot (peste 40% din ei). Iar pe retelele de socializare, mobilizarea este extrem de rapida.
    Bineinteles, calculele sunt muuult mai complicate, dar ideea este ca retelele de socializare chiar reprezinta o forta.

    • Am uitat sa pun complet – presupunem ca tot 39~40% dintre utilizatori merg la vot (din cei > 7,5 mil) – asa a iesit 1,25 mil. votanti.

    • kinn spune:

      Simpla juxtapunere a unor numere nu demonstreaza nimic. Mai aveti de demonstrat “doar” faptul ca votantii care sunt si utilizatori de Internet sunt influentati de Facebook mai mult decat de Realitatea. Adica “doar” esentialul. Altfel, pot rationa si eu dupa acelasi tipar: vreo 10 milioane de romani se spala seara pe dinti, 39% – 40% din astia merg si la vot, ca atare reclamele politice pe ambalajele de pasta de dinti ar fi mai tari ca Facebook-ul, si deci si decat Voiculescu & Co.

      Studiu de caz: Remus Cernea, candidat la prezidentiale 2009 din partea miscarii ecologiste, campanie practic exclusiv online, votanti probabil numai tineri internauti. 120.000 prieteni pe facebook, la alegerile din 2009 a avut 60.000 de voturi, adica un impresionant 0,62%. http://www.tion.ro/remus-cernea-a-prezentat-la-timisoara-miscarea-verzilor-si-politica-dusa-pe-facebook/news-20110310-03122384. Mai exista alt politician pe Facebook? Sau pe hi5?

      Raman deci la parerea ca mai e mult pana cand Facebook-ul ii va detrona pe Vantu & Co, daca o va face vreodata.

  9. crisuadi spune:

    Imi pare rau , dar nu pot fi de acord ca lumea s-a schimbat radical sau ca Romania s-a schimbat si ea…S-a schimbat cumva sistemul socio-economic , se aplica Venus project cumva , pe undeva si noi nu stim ? Opereaza , cumva , economia bazata pe resusrse si nu cea care genereaza tot raul actual – economia de piata ? Ah , s-a schimbat viteza de propagare a informatiei , a vestii , a stirii … Da , asta asa e , din pacate , lumea nu se va schimba asa repede ! Ah , acum inmuguresc semintele schimbarii ? Se poate . Va voi vizita din nou la viitoarele alegeri. :-)

  10. John Galt spune:

    Domnule Emilian, trolling-ul a intrat intr-o noua dimensiune..

    Si va inselati: in 2009 exact Facebook-ul a facut diferenta. Cei 80.000 de votanti au venit de afara.

    :)

  11. satelitu spune:

    corect. o singura problema doar: cati dintre utilizatoii de facebook au drept de vot? si cati dintre cei cu drept de vot inteleg importanta exercitarii acestui drept?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Emilian Isaila


Emilian Isaila

Jurnalist din 1991, editor coordonator la ”Evenimentul zilei” (2004-2007), Redactor-șef-adjunct la ”Adevărul” (2007-2010), în prezent editor la cinemagia.ro și eva.ro ... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)