Home » Media / Tech » Citesti:

Din nou despre Game Design-ul românesc. Cât de profitabile sunt jocurile electronice?

Robert Lazu iunie 27, 2012 Media / Tech
12 comentarii 2,321 Vizualizari

În două articole publicate în urmă cu mai bine de un an (aici şi aici), încercam să descopăr acele companii româneşti de game design care pot dovedi capacitatea industriei IT autohtone de a genera creaţii 100% “made in Romania”. Deşi am înregistrat cu acea ocazie câteva prezenţe cel puţin interesante pe piaţa de profil, concluzia a rămas „colorată” de sentimentul că totul se află sub semnul provizoratului. Per ansamblu, singurele teritorii cu un potenţial promiţător pentru designer-ii noştri par a fi pieţele smartphone-urilor bazate pe sistemele iOS (Apple) şi Android (Google). Încercând să urmăresc de-a lungul unui an evoluţia producătorilor vizaţi anterior, am constatat, probabil inevitabil, una din principalele probleme cu care ne confruntăm în majoritatea domeniilor: inconsecvenţa. Cu alte cuvinte, în comparaţie cu cei care au renunţat – cel puţin de-a lungul ultimului an – să dezvolte vreun nou titlu sau măcar să finiseze un joc existent, numărul developerilor care s-au străduit să aducă noi produse pe piaţa de profil este mic, foarte mic. Să vedem, totuşi, câţiva dintre ei.

Angry Mob Games, de exemplu, a adăugat un nou titlu – Muffin Knight – seriei sale Guerilla Bob. Conform informaţiilor furnizate pe Google Play, Varianta free a lui Muffin Knight a depăşit pragul primelor 500.000 de mii de descărcări, performanţă remarcabilă ce dovedeşte potenţialul studioului Angry Mob Games. Cu o grafică de tip cartoon viu colorată, designerii clujeni respectă un standard artistic ridicat, la un nivel comparabil cu cel al unor jocuri de mare succes precum Tiny Wings sau Angry Birds.

Deşi design-ul grafic al jocurilor lansate de producătorii de la Lasting necesită îmbunătăţiri, ei au adus pe piaţa Andoid trei noi titluri. Memory Challenge, Snake Challenge, respectiv Bug Smasher Challenge se bazează pe game play-ul unor jocuri casual clasice, adaptate competiţiei directe. Dacă haina grafică a produselor enumerate ar fi adusă la un nivel profesional de top, şansele de a avansa spre un loc mai bun pe piaţa de profil ar creşte simţitor.

Unul din cele mai interesante şi bine receptate jocuri prezentate anul trecut a fost Abyss Attack al designerilor de la Deep Byte Studios. Deşi website-ul timişorenilor este în continuare vizibil online, un scurt mesaj pe home page ne anunţă că titlul va fi relansat curând pe piaţa iOS. Retras (cel puţin momentan) de pe piaţa Android, Abyss Attack se pare că ar fi atras atenţia unor publisheri “grei” din Statele Unite care se pregătesc să promoveze jocul ce va fi destinat, într-o primă fază, produselor Apple.

Foarte bine arată jocul de şah datorat echipei de la Media Division SRL, pe care nu doar că l-au înzestrat cu o grafică elegantă, dar l-au şi adaptat unui mare număr de platforme. Totodată SparkChess a fost şi rămâne accesibil online, spre bucuria tuturor iubitorilor sportului minţii.

Deşi nu ştim nimic despre profiturile realizate de cei care au realizat produsele de mai sus, putem lesne presupune, însă, că nu sunt deosebit de semnificative. Neîndoielnic, problema „monetizării” unor asemenea produse ce aparţin domeniului proprietăţii intelectuale rămâne una din cele mai dificile. Sunt de înţeles, deci, rezervele investitorilor IT care, în condiţiile crizei actuale, nu doresc să se hazardeze în afara graniţelor înguste dar sigure ale outsourcing-ului.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "12 comments" on this Article:

  1. Ionut Deliu spune:

    Un titlu foarte “cald” tot pentru Android este Greedy Mouse. Facut de o echipa tanara din Bucuresti. Se poate downloada free de pe Google Market.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.incrementalsoft.greedymouse&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5pbmNyZW1lbnRhbHNvZnQuZ3JlZWR5bW91c2UiXQ
    Detalii gasiti pe FaceBook:
    https://www.facebook.com/GreedyMouseGame
    Download si have fun!

    Exista si multe alte studiouri de game developing la noi care produc si jocuri pentru console sau PC. Unii ar fi Ubisoft care are au cateva sute de angajati si deja ceva ani buni pe piata romaneasca. Altii ar fi cei de la Fun Labs care cred ca este unul printre primele studiouri independente de la noi si printre dintre cele mai longevive. Ei nu sunt foarte cunoscuti la noi deoarece fac de multi ani jocuri de nisa (simulatoare de vanatoare) care au priza mai mult in State si mai putin la noi.

    • Robert Lazu Robert Lazu spune:

      Mulţumesc mult pentru Greedy Mouse! Este, într-adevăr, demn de toată atenţia. Nu găsesc, însă, referinţe prea multe despre realizatorii săi, Mobile Gaming. Sunt un studio care se ocupă exclusiv de jocuri pentru Android?

  2. Rares Ispas Rares spune:

    Ar fi fost bine daca totusi atingeati intrebarea din titlu “Cat de profitabile sunt jocurile electronice?” si cu niste cifre. Nu puteti sa tratati subiectul Game Design in Romania fara sa mentionati macar gigantul industriei, Gameloft, uriasul numar de angajati pe care-l are, cat si cifra de afaceri: “Gameloft inregistreaza Vanzari Record de 47.0 milioane € in trimestrul al IV-lea din 2011, cu o crestere de 18%. Vanzarile anuale ating 164.4 milioane €, cu 17% mai mult decat in 2010″ (gameloft.ro). Era de dorit daca aparea si o comparatie cu industria din alte tari, cum ar fi de exemplu cazul Minecraft, joc creat de o companie formata din 2 oameni, care au avut venituri=profituri de 30 de milioane $.

    • Robert Lazu Robert Lazu spune:

      Îmi cer scuze dacă nu am fost suficient de clar şi explicit. Deocamdată nu am abordat decât producătorii 100% autohtoni. Ştiu suficiente detalii despre profiturile companiilor de anvergura lui Gameloft, Ubisoft ş.a.m.d. însă acestea NU sunt companii româneşti. Întrebarea-cheie (ridicată şi în articolele de acum un an) ar fi: de ce nu există nici o companie românească comparabilă cu Gameloft, Rovio sau Chillingo?

      PS – Trimiterea la Minecraft ar fi funcţională dacă am găsi un joc românesc comparabil. Aveţi cumva vreun exemplu în minte? Însă, indiscutabil, sunt complet de acord cu direcţia sugerată prin exemplul Minecraft: cheia succesului unei echipe mici poate fi inventivitatea pe partea de game play. Sau un concept grafic genial precum Machinarium al echipei de la Amanita Design.

      • Cristi spune:

        ‘ de ce nu există nici o companie românească comparabilă cu Gameloft, Rovio sau Chillingo?’

        Iti zic eu de ce, pentru ca nu sunt bani. Pentru ca eu stau 8-9 ore la munca, ajung acasa si ma apuc de treaba din nou, de data asta la un joc propriu. Vrei sa stii cum te simti dupa cateva luni in halul asta?

      • Mircea Kiraly spune:

        Buna Ziua ,
        Am citit cu interes articolul, si ma intrebam daca nu v-ar interesa in a scrie despre prima facultate de Animation & Game design si Game Programming din Romania ( 2 ani + master)
        http://www.bucharest.sae.edu As fi interesat sa discutam despre acest subiect.

        Cu multumiri , Mircea Kiraly
        Project Developper SAE Bucharest
        m.kiraly@sae.edu

  3. cifre spune:

    Cred ca in Romania exista inca, la nivelul celor ce pot face diferenta, prejudecata cum ca jocurile nu reprezinta ceva “serios”. Marea majoritate se concentreaza pe aplicatii industriale sau networking si pierd din vedere uriasul potential pe care piata de gaming l-a dezvoltat in ultimii ani. Vorbim de bugete si profituri la nivelul producatorilor de la Hollywood.
    Din punctul meu de vedere adevaratii producatorii autohtoni de jocuri, ma refer la cei care urmaresc obiectul in sine si nu biznisul/partea comerciala in principal, sunt inca “tineri”, necoagulati, divizati si lucreaza la proiecte simple in web-browser sau pe piata smartphone.
    Evident continuand in aceeasi opinie personala, cred ca pentru a face ceva serios cu o echipa ai nevoie de sustinere financiara din partea unor institutii/biznismeni/producatori, care, cel putin in RO, sunt afectati de aceeasi prejudecata de care vorbeam la inceputul postarii.
    Multi game developeri apeleaza la publisheri pentru finantare si distribuire insa pentru asa ceva ai nevoie de o carte de vizita cu ceva chestii serioase pe ea, ceea ce nu cred ca e cazul in Romania deocamdata.
    Ca un rezumat, mai intai vad nevoia de o coagulare de grupuri cu putere financiara interesate sa investeasca in asa ceva si restul se va dezvolta de la sine. Idei de design sunt destule si de oameni care sa le puna in aplicare nu ducem lipsa.

  4. Alex Dănilă spune:

    Echipele mici dar cu concepte foarte bune pot încerca promovarea și cu Humble Bundle (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Humble_Indie_Bundle), nu doar pe „piețele” producătorilor, de fapt niște software repositories după modelul distribuțiilor Linux, care sunt deja aglomerate și care fac căutarea destul de grea.
    Ideea Humble Bundle este atractivă pentru mine pentru că jocurile sunt deja recenzate și toate au fost extrem de interesante, pot alege prețul (lipsa DRM și multi-platform sunt alte plusuri, dar nu interesează decît o minoritate). În condițiile în care joc ceva o dată la cîteva luni, nu voi ajunge vreodată să plătesc zeci de euro pentru un titlu celebru de la producătorii mari.

    • Robert Lazu Robert Lazu spune:

      Excelentă sugestia în direcţia Humble Bundle. Ar merita chiar un articol detaliat. Mulţumesc.

  5. @Cristi: Sunt suficienti bani in industria jocurilor. Este o industrie care a crescut si in perioada “crizei economice”

    @cifre: Ai dreptate cu prejudecatile. Inca mai exista. Si mie imi este cateodata dificil sa explic ca “fac jocuri”.

    Oricum, incepem sa avem o industrie a jocurilor, si inca una foarte buna (in Romania).
    Faptul ca nu este mediatizat, nu inseamna ca nu exista.

  6. quasar spune:

    salut. exista multe jocuri romanesti pe android si ios. noi am lucrat la bistro cook 1 si bistro cook 2 pentru android care impreuna in 2 ani de zile au inregistrat venituri de 50 de mii de dolari doar din add-uri (jocurile sunt free). pare incredibil poate, insa este adevarul. va urez mult succes!

    • Robert Lazu Robert Lazu spune:

      Mulţumesc pentru semnal. Totuşi, website-ul producătorilor celor două jocuri nu mai există, iar vreun semn concludent despre provenienţa lor nu am găsit. Deci, sunteti de acord că e greu să fie identificate ca jocuri “made in Romania”.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Robert Lazu


Robert Lazu

Robert Lazu locuiește în Timișoara unde lucrează în domeniul IT. Absolvent de filosofie, Robert e interesat atât de genuri literare “minore” precum fantasy, science-ficti... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)