Home » Media / Tech » Citesti:

Feedback la Microsoft

Mihai Badici aprilie 4, 2015 Media / Tech
8 comentarii 1,453 Vizualizari

Mi s-a părut amuzant să citesc într-un articol că în topul cerințelor trimise prin aplicația de feedback instalată în Windows 10 technical preview , pe locul întâi este… păstrarea aplicației de feedback și în versiunea finală.

Utilizatorii par oameni înțelepți; este evident că technical preview este exact ceea ce îi spune numele; până nu ajungi să folosești sistemul în producție nu poți să îți dai seama de prea multe, iar eventualele cerințe se rezumă la mutatul iconițelor de colo-colo sau alte probleme cosmetice. Pe când atunci când ajungi să instalezi sistemul în firma ta și să instalezi aplicațiile pe care niște oameni chiar le folosesc ca să producă e mult mai trist să constați că trebuie să dai 20 de click-uri pentru o operație simplă, sau că ceva nu merge de loc cum ar trebui.

Nu m-am putut opri să mă gândesc la politicieni și la campania lor electorală: la fel ca în cazul de mai sus, aceștia sunt disponibili să asculte pe oricine înainte de a fi aleși; după, atunci când cu adevărat contează, e ceva mai dificil și nu mai avem prea mult control asupra agendei lor. Măcar în acest caz putem face un miting.
Avem de fapt experiența formulei anterioare: în momentul în care se produce o eroare, avem posibilitatea să trimitem mini-dump-ul produs la Microsoft printr-un formular ; de obicei răspunsul este “ no additional information available”. Sistemul caută într-o bază de date care se presupune a fi completată în timp însă proporția de răspunsuri utile, cel puțin din experiența mea, e pe undeva sub 10% .
Una din explicații este legată de modelul de business: pentru suport suplimentar trebuie să plătești. Cu alte cuvinte, rezolvarea unor probleme mai complicate prin sistemul de help and support nu e neapărat încurajată; totuși aici vorbim de probleme minore, care de obicei se rezolvă oricum fără a apela la suportul companiei, cel mult la un tehnician local.

Rămâne explicația că de obicei datele trimise sunt fie insuficiente fie că baza de date nu e actualizată prea des, ceea ce e destul de plauzibil.

Însă adevărata problemă e legată de faptul că multe necazuri sunt generate de erori software fie în codul sistemului de operare, fie în codul aplicației care a provocat evenimentul. Din punct de vedere legal, orice licență începe cu fraza “There is no waranty”; producătorul e acoperit, ne-a vândut un produs în speranța că ne-ar putea fi util, dacă nu ne e, ghinionul nostru. Totuși, presupun că nu își dorește să ne văndă un produs care nu ne e util; altfel spus, e direct interesat să îl facă util pentru cât mai multă lume. Ba chiar, dacă eroarea e într-o aplicație, ar fi de folos ca și aceea să fie corectată de către cel care a scris-o, oricare ar fi el.  Există deci un interes comun, cel puțin din punct de vedere teoretic.

Din punct de vedere practic, cred că principala problemă este numărul imens al utilizatorilor. Un departament de suport care și-ar propune să acorde atenție fiecărui incident raportat prin sistemul de raportare va fi probabil “inundat” aproape imediat. Singura soluție ar fi un sistem de triere automată a raportărilor pentru a le selecta doar pe cele mai frecvente; presupun că ceva de genul acesta se și folosește. “Technical Preview” e ok, are un număr rezonabil de utilizatori, se poate trata cu resurse rezonabile de către producător. Dar varianta finală…

Alternativ, Microsoft întreține și recomandă folosirea diverselor forumuri dedicate; de cele mai multe ori găsești informații utile. Acest sistem este oarecum “împrumutat” din lumea Open Source și deși  pare cam nerezonabil să rezolvi astfel problemele unui software pentru care în definitiv ai plătit, cel puțin funcționează.

Probabil că o soluție de compromis ar putea fi “deschiderea” aplicației de feedback. In sensul că utilizatorii să poată posta și soluții, populând astfel baza de date. Riscant, desigur ( probabil că ar apărea și virușii transmiși prin aplicația de feedback) dar eventual cu un sistem de validare de către companie pare cam singura variantă fezabilă.

Soluția simplă va fi probabil ca aplicația să nu fie disponibilă. E sigur, fiabil, nu implică nici un cost de întreținere. Să vedem însă dacă și-o vor permite.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "8 comments" on this Article:

  1. euripide spune:

    microsoft in sus, microsoft in jos. domnule, microsoft este un fel de facebook, sau de hollywood / bollywood, cum va place. am citit in diagonala, imi cer scuze daca era vorba despre altceva

  2. Lucian Ilea spune:

    Sistemul de operare windows 10 de pe care va scriu acuma:) e o porcarie fata de care Windows 8 si 8.1 par a fi binecuvantari,ca tot vine pastele:)
    Cateva probleme enervante,pe langa celellate bloi obisnuite Windows: meniul start nu se mai poate redimensiona,sau ocupa tot ecranul sau e cat o carte postala
    -casuta de cautare nu functioneaza in Romania si ocupa o buna parte a meniului start,acoperindu-l
    -taskbarul se ascunde si nu se mai redecopera cand duc mouse-ul jos ,trebuie sa apas start de pe tastatura,moment in care ecranul start imi apare in splendoare lui,acoperind tot ecranul,il redimensionez si imi acopera icoanele de explorer si internet explorer,dupa care tre sa dau click pe taskbar ca sa le vad
    -noul spartan(ce ironie) imi ocupa 100% din resursele procesorului quad-core ,internet explorer consuma 2.3 GB de memorie
    si asa mai departe…cred ca suntem in filmul Idiocracy si cel mai bun sistem windows folosibil e Vista..am nevoie de biblioteci pt ..accesarea filmelor si serialelor raspandite pe 4 hdd-uri
    Windows 7 e ok dar are probleme cu tasta zero din stanga si …nu are dream scene-urile din Vista

    oricum un Zorin os e mai bun anyday
    si da ma astept ca tirania si enervarile Microsoft pe care nu le simteam la 20 de ani dar le simt acuma la 36 sa continue
    moment sa formatez tot si sa instalez Zorin os 9 care e romanesc,e pe sistem ZFS,merg cateva jocuri Steam si camera video in mod historic
    si nu se mai blocheaza ca si windowsul cand lucreaza cu discul problema veche de la dos 6.22

    • Mihai Badici Mihai Badici spune:

      Dom’le n-ati mai rezolvat problema aia cu camera video? Ca tot ziceti de ea de cand scriu eu la Contributors :)

  3. Harald spune:

    Realitatea e că Microsoft n-a avut niciodată concurență reală pentru Windows, de aceea își permit să scrie ”there is no warranty”. Exact ca Lada pe vremea lui Brejnev sau Dacia pe vremea lui Ceaușescu. Povestea relativ recent un fost CEO occidental de la Lada că inclusiv după 1990, când venise el, firma nu avea un serviciu clienți. De ce ar fi sunat cineva la uzinele Lada să se plângă că ceva nu merge? N-avea decât să se descurce, odată ce cumpărase mașina :P

    Numărul imens al utilizatorilor de Windows n-ar trebui să fie o problemă, furnizorii de energie electrică sau de telecomunicații de pe planeta asta au în mod sigur mai mulți clienți decât Microsoft. Însă le-ar trebui o rețea adecvată de dealeri care să trieze la nivel mult mai jos problemele apărute, iar cheltuiala cu o asemenea rețea ar fi complet nejustificate, în condițiile lipsei de concurență.

    Oricum, părerea mea că o să regretăm vremurile astea romantice. Android-ul a fost din start conceput pentru ca ”stăpânul” să intre când vrea pe dispozitivele utilizatorilor și să șteargă ce vrea, în timp ce Microsoft ar fi declanșat proteste la scară mondială și ar fi primit amenzi de miliarde de dolari (și euro) dacă ar fi făcut așa ceva.

    • Mihai Badici Mihai Badici spune:

      Companiile de electricitate au mai multi clienti in total, dar fiecare in parte au mai putini ( poate cea din China sa fie o exceptie, presupun ca e una singura) Complet de acord cu vremurile romantice, am mai scris si eu despre asta…

    • silicon_v spune:

      “Realitatea e că Microsoft n-a avut niciodată concurență reală pentru Windows, de aceea își permit să scrie ”there is no warranty”. ”

      Nu cred ca e asta. Cand ai peste 1 milliard de clienti iti e putin cam peste mana sa mai oferi si “garantii” sau suport dedicat fiecarui utilizator. Nici macar nu prea tine nici de buna-vointa si nici de lipsa concurentei. De altfel, clauza asta cu ”there is no warranty” o sa o gasesti la absolut orice producator de software pe orizontala, adica software folosit pe scara larga, fie ca e MS, fie ca e Apple sau Google. A vinde/distrubui milioane, zeci de milioane sau sute de milioane de licente si a mai pune si garantii in licenta inseamna ca sa pregatesti pentru cateva zeci/sute de mii de procese la orice problema cat de cat mai grava a softului. Care inevitabil o sa apara, mai devreme sau mai tarziu.

      Si nu se compara situatia cu retelele de distribuire electricitate. Acolo “suportul” este absolut minimal (ai sau nu ai current, daca nu ai, suni!), iar acel sistem a ajuns la o mare fiabilitate (ai curent in cea mai mare parte a timpului). Nu se poate compara ca si complexitate cu un sistem software care are zeci de milioane de linii de cod si de scenarii de utilizare, care merge pe jde’ de milioane de configuratii hardware diferite si e folosit de peste 1 milliard de utilizatori.

      Daca MS ar vrea musai ca fiecare utilizator de Windows sa aiba un telefon la care sa poata suna cand are problema, atunci cei 200.000 de angajati al MS ar face numai asta si tot nu ar fi destui.

      E intr-adevar o problema destul de delicate si de greu de rezolvat.

      Nu vreai musai sa ii scuz pe cei de la MS, dar ii cam inteleg. Eu insumi sunt responsabil de o solutie software care e utilizata de 500 de clienti, carora le ofer suport tehnic (contra cost, dar costul e modic) si cam stiu ce efort presupune.

      “iar cheltuiala cu o asemenea rețea ar fi complet nejustificate, în condițiile lipsei de concurență.”

      Pe scurt, parerea mea e ca asemenea retea ar fi complet nejustificata, cu sau fara concurenta, deoarece costurile ar fi prohibitive, chiar si pentru Microsoft. Stiu ca suna ca naiba sa ii apar eu pe capitalistii astia putred de bogati :) Dar asa vad eu lucrurile.

  4. pehash spune:

    La fel cum producatorul de masini nu-ti va oferi garantii ca nu vei avea un accident… Cine se asteapta ca Microsoft sa testeze toate scenariile posibile, cu toate componentele hardware existente, cu toate celelalte softuri instalate?.. si la final sa-l mai faca si “idiot-proof”?..

    Windows 10 e gratuit. Miscarea naturala catre o piata de consumatori “low quality” nu exclude produse software mai sofisticate (windows server..). Mult timp s-a mers pe ideea ca toti vrem si trebuie sa avem ultima versiune.. ultima tehnologie.. Realitatea este ca am ajuns intr-un moment in care tehnologia a evoluat peste nevoile unora dintre noi. Daca in 1995 un procesor Pentium te costa salariul pe o luna, azi multi dintre noi nu folosesc la capacitate maxima nici laptopuri low-end. De ce nu am avea si versiuni de software low-end?



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Mihai Badici


Mihai Badici

Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) si doctorand al aceleiași facultăți. Administrator de sistem cu peste zece ani de experienț... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)