joi, martie 28, 2024

Feedback la Microsoft

Mi s-a părut amuzant să citesc într-un articol că în topul cerințelor trimise prin aplicația de feedback instalată în Windows 10 technical preview , pe locul întâi este… păstrarea aplicației de feedback și în versiunea finală.

Utilizatorii par oameni înțelepți; este evident că technical preview este exact ceea ce îi spune numele; până nu ajungi să folosești sistemul în producție nu poți să îți dai seama de prea multe, iar eventualele cerințe se rezumă la mutatul iconițelor de colo-colo sau alte probleme cosmetice. Pe când atunci când ajungi să instalezi sistemul în firma ta și să instalezi aplicațiile pe care niște oameni chiar le folosesc ca să producă e mult mai trist să constați că trebuie să dai 20 de click-uri pentru o operație simplă, sau că ceva nu merge de loc cum ar trebui.

Nu m-am putut opri să mă gândesc la politicieni și la campania lor electorală: la fel ca în cazul de mai sus, aceștia sunt disponibili să asculte pe oricine înainte de a fi aleși; după, atunci când cu adevărat contează, e ceva mai dificil și nu mai avem prea mult control asupra agendei lor. Măcar în acest caz putem face un miting.
Avem de fapt experiența formulei anterioare: în momentul în care se produce o eroare, avem posibilitatea să trimitem mini-dump-ul produs la Microsoft printr-un formular ; de obicei răspunsul este “ no additional information available”. Sistemul caută într-o bază de date care se presupune a fi completată în timp însă proporția de răspunsuri utile, cel puțin din experiența mea, e pe undeva sub 10% .
Una din explicații este legată de modelul de business: pentru suport suplimentar trebuie să plătești. Cu alte cuvinte, rezolvarea unor probleme mai complicate prin sistemul de help and support nu e neapărat încurajată; totuși aici vorbim de probleme minore, care de obicei se rezolvă oricum fără a apela la suportul companiei, cel mult la un tehnician local.

Rămâne explicația că de obicei datele trimise sunt fie insuficiente fie că baza de date nu e actualizată prea des, ceea ce e destul de plauzibil.

Însă adevărata problemă e legată de faptul că multe necazuri sunt generate de erori software fie în codul sistemului de operare, fie în codul aplicației care a provocat evenimentul. Din punct de vedere legal, orice licență începe cu fraza “There is no waranty”; producătorul e acoperit, ne-a vândut un produs în speranța că ne-ar putea fi util, dacă nu ne e, ghinionul nostru. Totuși, presupun că nu își dorește să ne văndă un produs care nu ne e util; altfel spus, e direct interesat să îl facă util pentru cât mai multă lume. Ba chiar, dacă eroarea e într-o aplicație, ar fi de folos ca și aceea să fie corectată de către cel care a scris-o, oricare ar fi el.  Există deci un interes comun, cel puțin din punct de vedere teoretic.

Din punct de vedere practic, cred că principala problemă este numărul imens al utilizatorilor. Un departament de suport care și-ar propune să acorde atenție fiecărui incident raportat prin sistemul de raportare va fi probabil “inundat” aproape imediat. Singura soluție ar fi un sistem de triere automată a raportărilor pentru a le selecta doar pe cele mai frecvente; presupun că ceva de genul acesta se și folosește. “Technical Preview” e ok, are un număr rezonabil de utilizatori, se poate trata cu resurse rezonabile de către producător. Dar varianta finală…

Alternativ, Microsoft întreține și recomandă folosirea diverselor forumuri dedicate; de cele mai multe ori găsești informații utile. Acest sistem este oarecum “împrumutat” din lumea Open Source și deși  pare cam nerezonabil să rezolvi astfel problemele unui software pentru care în definitiv ai plătit, cel puțin funcționează.

Probabil că o soluție de compromis ar putea fi “deschiderea” aplicației de feedback. In sensul că utilizatorii să poată posta și soluții, populând astfel baza de date. Riscant, desigur ( probabil că ar apărea și virușii transmiși prin aplicația de feedback) dar eventual cu un sistem de validare de către companie pare cam singura variantă fezabilă.

Soluția simplă va fi probabil ca aplicația să nu fie disponibilă. E sigur, fiabil, nu implică nici un cost de întreținere. Să vedem însă dacă și-o vor permite.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. microsoft in sus, microsoft in jos. domnule, microsoft este un fel de facebook, sau de hollywood / bollywood, cum va place. am citit in diagonala, imi cer scuze daca era vorba despre altceva

  2. Sistemul de operare windows 10 de pe care va scriu acuma:) e o porcarie fata de care Windows 8 si 8.1 par a fi binecuvantari,ca tot vine pastele:)
    Cateva probleme enervante,pe langa celellate bloi obisnuite Windows: meniul start nu se mai poate redimensiona,sau ocupa tot ecranul sau e cat o carte postala
    -casuta de cautare nu functioneaza in Romania si ocupa o buna parte a meniului start,acoperindu-l
    -taskbarul se ascunde si nu se mai redecopera cand duc mouse-ul jos ,trebuie sa apas start de pe tastatura,moment in care ecranul start imi apare in splendoare lui,acoperind tot ecranul,il redimensionez si imi acopera icoanele de explorer si internet explorer,dupa care tre sa dau click pe taskbar ca sa le vad
    -noul spartan(ce ironie) imi ocupa 100% din resursele procesorului quad-core ,internet explorer consuma 2.3 GB de memorie
    si asa mai departe…cred ca suntem in filmul Idiocracy si cel mai bun sistem windows folosibil e Vista..am nevoie de biblioteci pt ..accesarea filmelor si serialelor raspandite pe 4 hdd-uri
    Windows 7 e ok dar are probleme cu tasta zero din stanga si …nu are dream scene-urile din Vista

    oricum un Zorin os e mai bun anyday
    si da ma astept ca tirania si enervarile Microsoft pe care nu le simteam la 20 de ani dar le simt acuma la 36 sa continue
    moment sa formatez tot si sa instalez Zorin os 9 care e romanesc,e pe sistem ZFS,merg cateva jocuri Steam si camera video in mod historic
    si nu se mai blocheaza ca si windowsul cand lucreaza cu discul problema veche de la dos 6.22

    • Dom’le n-ati mai rezolvat problema aia cu camera video? Ca tot ziceti de ea de cand scriu eu la Contributors :)

  3. Realitatea e că Microsoft n-a avut niciodată concurență reală pentru Windows, de aceea își permit să scrie ”there is no warranty”. Exact ca Lada pe vremea lui Brejnev sau Dacia pe vremea lui Ceaușescu. Povestea relativ recent un fost CEO occidental de la Lada că inclusiv după 1990, când venise el, firma nu avea un serviciu clienți. De ce ar fi sunat cineva la uzinele Lada să se plângă că ceva nu merge? N-avea decât să se descurce, odată ce cumpărase mașina :P

    Numărul imens al utilizatorilor de Windows n-ar trebui să fie o problemă, furnizorii de energie electrică sau de telecomunicații de pe planeta asta au în mod sigur mai mulți clienți decât Microsoft. Însă le-ar trebui o rețea adecvată de dealeri care să trieze la nivel mult mai jos problemele apărute, iar cheltuiala cu o asemenea rețea ar fi complet nejustificate, în condițiile lipsei de concurență.

    Oricum, părerea mea că o să regretăm vremurile astea romantice. Android-ul a fost din start conceput pentru ca ”stăpânul” să intre când vrea pe dispozitivele utilizatorilor și să șteargă ce vrea, în timp ce Microsoft ar fi declanșat proteste la scară mondială și ar fi primit amenzi de miliarde de dolari (și euro) dacă ar fi făcut așa ceva.

    • Companiile de electricitate au mai multi clienti in total, dar fiecare in parte au mai putini ( poate cea din China sa fie o exceptie, presupun ca e una singura) Complet de acord cu vremurile romantice, am mai scris si eu despre asta…

    • „Realitatea e că Microsoft n-a avut niciodată concurență reală pentru Windows, de aceea își permit să scrie ”there is no warranty”. ”

      Nu cred ca e asta. Cand ai peste 1 milliard de clienti iti e putin cam peste mana sa mai oferi si „garantii” sau suport dedicat fiecarui utilizator. Nici macar nu prea tine nici de buna-vointa si nici de lipsa concurentei. De altfel, clauza asta cu ”there is no warranty” o sa o gasesti la absolut orice producator de software pe orizontala, adica software folosit pe scara larga, fie ca e MS, fie ca e Apple sau Google. A vinde/distrubui milioane, zeci de milioane sau sute de milioane de licente si a mai pune si garantii in licenta inseamna ca sa pregatesti pentru cateva zeci/sute de mii de procese la orice problema cat de cat mai grava a softului. Care inevitabil o sa apara, mai devreme sau mai tarziu.

      Si nu se compara situatia cu retelele de distribuire electricitate. Acolo „suportul” este absolut minimal (ai sau nu ai current, daca nu ai, suni!), iar acel sistem a ajuns la o mare fiabilitate (ai curent in cea mai mare parte a timpului). Nu se poate compara ca si complexitate cu un sistem software care are zeci de milioane de linii de cod si de scenarii de utilizare, care merge pe jde’ de milioane de configuratii hardware diferite si e folosit de peste 1 milliard de utilizatori.

      Daca MS ar vrea musai ca fiecare utilizator de Windows sa aiba un telefon la care sa poata suna cand are problema, atunci cei 200.000 de angajati al MS ar face numai asta si tot nu ar fi destui.

      E intr-adevar o problema destul de delicate si de greu de rezolvat.

      Nu vreai musai sa ii scuz pe cei de la MS, dar ii cam inteleg. Eu insumi sunt responsabil de o solutie software care e utilizata de 500 de clienti, carora le ofer suport tehnic (contra cost, dar costul e modic) si cam stiu ce efort presupune.

      „iar cheltuiala cu o asemenea rețea ar fi complet nejustificate, în condițiile lipsei de concurență.”

      Pe scurt, parerea mea e ca asemenea retea ar fi complet nejustificata, cu sau fara concurenta, deoarece costurile ar fi prohibitive, chiar si pentru Microsoft. Stiu ca suna ca naiba sa ii apar eu pe capitalistii astia putred de bogati :) Dar asa vad eu lucrurile.

  4. La fel cum producatorul de masini nu-ti va oferi garantii ca nu vei avea un accident… Cine se asteapta ca Microsoft sa testeze toate scenariile posibile, cu toate componentele hardware existente, cu toate celelalte softuri instalate?.. si la final sa-l mai faca si „idiot-proof”?..

    Windows 10 e gratuit. Miscarea naturala catre o piata de consumatori „low quality” nu exclude produse software mai sofisticate (windows server..). Mult timp s-a mers pe ideea ca toti vrem si trebuie sa avem ultima versiune.. ultima tehnologie.. Realitatea este ca am ajuns intr-un moment in care tehnologia a evoluat peste nevoile unora dintre noi. Daca in 1995 un procesor Pentium te costa salariul pe o luna, azi multi dintre noi nu folosesc la capacitate maxima nici laptopuri low-end. De ce nu am avea si versiuni de software low-end?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihai Badici
Mihai Badici
Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) Administrator de sistem cu peste zece ani de experiență cu specializari in sisteme de stocare si securitatea datelor. De asemenea a absolvit in 1996 Facultatea de Litere la Universitatea Bucuresti. In prezent, consultant IT independent, colaboreaza pe mai multe proiecte legate de infrastructura de date.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro