Home » Media / Tech » Citesti:

Insecticid Drapelul negru, ciorapi Darling, săpun Pisica și broboade Himalaya

Brindusa Armanca octombrie 22, 2015 Media / Tech
3 comentarii 1,489 Vizualizari

O bancă de imagini postată pe Facebook acum cinci ani cu genericul Reclame vechi românești 1860-1990 a întrecut așteptările inițiatorului său, Florian Ciobanu, atrăgând aproape 90.000 de like-uri pînă în prezent. Într-o epocă a invaziei de reclamă pe toate suporturile posibile, de la panouri și mashuri imense, la televiziune unde pauzele publicitare întrerup filmul când e tensiunea la apogeu și până la iritantele animații intruse pe Internet, advertisingul a ajuns la o complexitate imposibil de anticipat în secolul al XIX-lea, când apăreau timid anunțuri, azi pline de umor involuntar. Spoturile pentru televiziune sau pentru Internet sunt adesea geniale, cuibărindu-se pe retina spectatorului pentru multă vreme. Un exemplu este reclama produsă de Leo Burnett la hârtia igienică ”Le Tréfle” (”Regina” în versiune românească). Spotul merită căutat pe Youtube și revăzut ca o capodoperă în 35 de secunde capabilă să circumscrie subtil beneficiile și excesele tehnologiei. Banca de imagini a vechilor reclame are darul de a măsura viteza cu care s-a dezvoltat advertisingul în 150 de ani, devenind din joc al hazardului comercial o știință sofisticată, cu tehnologii de comunicare elaborate pe analize statistice și cercetări de piață. Chiar dacă publicitatea a rămas, prin difuzarea reclamelor, un demers persuasiv care dorește să capteze interesul cumpărătorului, să-l convingă de avantajele unui produs, candoarea reclamelor de la începutul secolului XX sau banalitatea celor din vremea comunismului ne fac azi să zâmbim.

Și cum n-am zâmbi când, pe la 1909, erau oferite ghete americane pentru copii marca ”La Ruleta”, susținute cu poezioare laudative ca”Spune-mi, Edi dragă, de ce Nicușor/Calcă așa mândru și așa ușor/Pe când altă dată ades schiopăta/Și de bătături veșnic se plângea?/Uite că norocul l-a favorizat/Și de La Ruleta mama l-a-ncălțat”. Sau, mai devreme, în 1892, când revista Tribuna de la Sibiu publica o reclamă plină de indicații ”tehnice” despre broboade, cu detalii delicioase:”Surprisă mare!32.000 bucăți excelente, mari, groase, moderne, neasemănat de călduroase, drăgălașe BROBOADE, de cea mai bună calitate de cheviot de iarnă, 2 coți lungime și doi coți lățime, cu ciucuri lungi răsuciți… Broboade de iarnă Himalaya”. Urmează informații comparative de preț din categoria caragialescă ”eftin și bun”. Remediile cele mai fanteziste erau oferite ca sigure pentru boli pe atunci incurabile ca tuberculoza sau toxicomania și, avant la lettre, era prezentată varianta interbelică a Viagrei:”Impotența se combate cu tabletele RETON”. Alte exemple:”Morfiniști!Abstineță fără siringă vreo 4 săptămâni. Tratamentul cel mai ușor, fără chinuri. Dr.Fromme”. Oficoșilor, bolnavilor de piept, scrofuloșilor și celor săraci de sânge li se propune în 1910”Sirupul de fier calcaros” al farmacistului Vertes de la Lugoj, iar pentru suferinzii de cancer vine vestea bună că ”Medicina modernă vă pune la dispoziție VENINUL DE ȘARPE”.

Reclamele dau adesea în vileag cu ce probleme de igienă se confrunta neamul la începutul de veac, prin diversitatea de insecticide sau raticide, devenite  branduri spăimoase ca ”GUZGANUCID – bacil pentru uciderea guzganilor cultivați în laboratoriul d-lui profesor dr. Pușcariu din Iași”. Mai târziu, pe la 1936, românii au dat cu FLIT urmând îndemnul reclamei din AdevărulNu lăsați ploșnițele să vă tulbure somnul. Dați cu FLIT!”, sau au apelat la praful ”Drapelul negru” de vânzare ”în farmacii și vopselării”. Dacă n-ar fi fost moda, nici publicitatea n-ar fi luat așa un avânt. Numeroși croitori și saloane de modă își publicau oferta lăudându-se cu experiența pariziană sau londoneză că Vladmir ”tăietoriu de haine” interbelic bucureștean, blănăria ”La Gogu”, salonul de pălării ”Paulette.Haute Mode” de pe Calea Victoriei 168, sau producătorul de galoși din 1930, vorba reclamei”Cereți pretutindeni șoșoni și galoși Pepege marca Trei stele în potcoavă”. Asezonate cu fotografii anoste, reclamele din vremea comunismului la sucurile ”Cico” sau ”Brifcor”, la detergentul ”Perlan”, la vopseaua ”Cromoplatin” sau la ciocolata ”Pitic, ilustrează perfect absența unei piețe reale: asta este, asta cumperi! Stângăcia reclamei”Cu un televizor Miraj/Aveți numai avantaj”, este întrecută de ridicolul strategiei Ministerului Industriei ușoare care își făcea cunoscută în 1969 rețeaua de magazine din țară cu o ilustrație reprezentând un fel de securist în civil, însoțit de sloganul ”Omul informat știe să se orienteze în toate direcțiile”. Inspirația a rămas apanajul gloatei care făcea haz de necaz cu distihuri mucalite ca ”Moartea-i sigură cu cobra/Dar mai sigură cu Mobra”. Motocicleta Mobra, alt brand defunct.

Articol apărut în revista ”22”

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "3 comments" on this Article:

  1. Mircea Paul Vasiliu VASILIU MIRCEA PAUL spune:

    Nu găsesc nicăieri faimoasa reclamă „Dormi și visează//Koprol veghează” împreună delicioasa imagine a unui individ în cămașă de noapte, scufie pe cap și o lumînare în mînă. Poate mă ajută cineva (vorbesc serios, nu ironizez).

  2. Un pic de veselie spune:

    da, am auzit de la maica-mea despre acel ciocolax Koprol reprezentat de omul cu scufie cu ciucur si lumanare (o figura care mai poate fi remarcata la Scrooge din A Christmas carol)

    Pentru copii erau dragute catecelele inspirate de sapunul Bob:
    Bob, Bob, un sapun/ Bob, Bob, cel mai bun/ Bob, Bob, ideal/ Un sapun fenomenal.
    &:
    O mana spala pe alta/ dar eu va spun voua/ ca sapunul Bob sa stiti/ spala pe-amandoua.

    Cateva anunturi publicitare pot fi vazute in revista din 1932 Realitatea via https://www.google.nl/search?q=reclama+koprol+vegheaza

    • pmanu spune:

      Koprol-ul avea competitie, un produs numit Kuprin. Reclama: “Koprol = tucalul gol; Kuprin= tucalul plin. ”

      (auzita de la prof. Emanuel Zeltser)



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Brindusa Armanca


Brindusa Armanca

Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timi... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)