Home » Media / Tech » Citesti:

Manipulări prin notificări

Brindusa Armanca aprilie 26, 2018 Media / Tech
3 comentarii 796 Vizualizari

Progresul tehnologiei a modificat paradigmatic modul de comunicare a omenirii și a schimbat mass-media subminând tot ce înseamnă presă tradițională cu metabolism lent. Tranziția spre noi forme de comunicare mediatică și mai ales spre modele de business care să corespundă timpului este complicată și adesea dramatică. Dacă industria și producția media se află încă în cautarea formatelor ideale, vandabile și totodată păstrătoare a unor valori jurnalistice, publicitatea s-a împrietenit mai repede cu tehnologia și înflorește în mediul virtual. În România publicitatea online crește încet dar constant. Începând din 2010, televiziunea, printul, radioul și publicitatea stradală au avut fluctuații de încasări, presa tipărită fiind singura care a pierdut permanent. În schimb, publicitatea pe Internet a început să muște din bugetul de reclamă anual sume duble sau triple față de ce încasează printul sau radio, sau ambele la un loc. De exemplu, în 2015 din bugetul total de 332 milioane de Euro, cât s-a cheltuit în România pentru publicitate, printul a luat 16 milioane, radio 19, iar presa online 57 de milioane Euro. În 2016, când bugetul de advertising a crescut la 366 milioane Euro, printul a luat 14 milioane Euro, radio 20, iar în media online s-au încasat 64 de milioane Euro pe reclamă. În 2017, din cifra crescută la 403 milioane Euro, mass-media online a luat 74 de milioane de Euro, în vreme ce presa tipărită a coborât la 13 milioane, rămânând pe buza prăpastiei. Cifrele publicate de Media Fact Book evidențiază o tendință clară, subliniind totodată că televiziunea înghite în continuare cea mai mare parte a bugetului de publicitate în România. În 2017 televiziunea și-a tăiat o felie groasă de 264 milioane de Euro, ceea ce înseamnă aproape 70% din suma totală.

Cu aceste premise, mediile românești au început să învețe cum să folosească instrumentele digitale puse la îndemână de noile tehnologii. Cum Google, Facebook și toate celelalte servicii sau platforme trăiesc boierește din reclamă, încasând miliarde de dolari pentru că găzduiesc produse media sau facilitează comunicarea, publicațiile online au început și în România să se promoveze astfel încât să ajungă mai aproape de potențialul cititor. Ce așteaptă de la public? Click-uri, vizualizări, eventual comentarii, adică audiență care să atragă la rândul ei bani de la publicitari. Traficul este și el măsurabil și monitorizat, așa că oferta de publicitate merge, ca argument principal, cu cifre. Opțiunea pare că ar fi apanajul consumatorului, care intră sau nu pe o pagină sau alta și dă click, care acceptă sau nu reclamele. Pare, fiindcă așa cum s-a văzut din imensul scandal Cambridge Analytica și din audierile patronului Facebook, viteza cu care s-a dezvoltat tehnologia, atracția exercitată de aplicațiile gratuite și (semi)ignoranța utilizatorilor duce la folosirea fără prea multă deliberare a unor produse media și de advertising cu conținut toxic sau înșelător. Google îți dă la Setări posibilitatea să accepți sau să respingi reclame și notificările transmise eventual prin „pushinstruments”. Mass-media a preluat ofensiva și își promovează titlurile cele mai actuale sau cele mai incitante. Problema este cum o face. Există aici rigori de corectitudine identice cu cele aplicabile jurnalismului? Se aplică conduita etică asumată de organizațiile reputate din advertising și PR?

Am încercat să monitorizez timp de o săptămână notificările care îmi apăreau în colțul din dreapta la deschiderea GoogleChrome. Am acceptat notificări de la România liberă, BZI, paginademedia.ro și Antena 3 în perioada 2-7 martie 2018. Trebuie să elimin de la bun început primele trei publicații online fiindcă ele s-au înscris în standarde, promovând titlurile reale ale unor articole de interes public din paginile lor. Notificările Antenei 3 au fost invariabil manipulatoare, senzaționaliste și au deviat frecvent de la conținutul articolelor promovate. Repetitive ca formulă stilistică, notificările A3 excelează în formule ca „E vestea șoc a zilei”, alertă, groază, cutremurător, lovitură, bombă, coșmar etc. grafiate cu majuscule și cu un adaos substațial de semne ale exclamării, în ton cu butierele vizibile pe ecran în emisiunile canalului. Totodată, notificările au continuat campaniile denigratoare în care televiziunea, site-ul ei éi úntreg trustul sunt angajate:„ȘOC pentru Kövesi!Înregistarea care o LOVEȘTE din plin!”, „Kövesi nu are LIMITE! Până unde s-a ajuns!”, „LOVITURĂ pentru Kövesi chiar din interiorul CSM!Ar fi fost REVOCATĂ!”. Conținutul articolelor de pe site nu justifică formulările în niciunul din cazuri. Cele mai ticăloase sunt alertele care pot produce panică, așa cum e formulată o notificare din 4 martie: „Un MARE CUTREMUR lovește România.Gh.Mărmureanu a făcut ANUNȚUL!”. Dai click și ce să vezi: Mărmureanu tocmai declarase că nu e probabil un mare cutremur și că nu se pot face predicții precise. Dar Antena 3 și-a obținut râvnitul „click” pe o manipulare ordinară.

Iată și alte mostre cu doză mare de toxicitate:

  • Dezvăluire ȘOC despre Kalus Iohannis!TOATĂ PRESA scrie despre asta! E foarte IMPORTANT! (02.03). De fapt, e vorba despre ipoteza președinției Consiliului European.
  • E VESTEA TRISTĂ a dimineții!A fost găsit MORT în urmă cu PUȚIN TIMP! (03.03). În articol e vorba de un pacient al unui spital din Cluj
  • GROAZĂ la Casa Albă!S-au tras FOCURI de ARMĂ!(03.03). Relatarea contrazice alerta: un bărbat s-a rănit singur undeva la bariera de nord a Casei Albe. Astfel de incidente sunt frecvente
  • Numere ȘOC la LOTO!Un număr extras la TREI TRAGERI consecutive!(04.03)
  • EXPLOZIE într-un bloc!Clădirea s-a prăbușit!Zeci de morți și răniți!(04.03). În fapt, e vorba de o explozie în Polonia cu patru morți, aflăm din articol.
  • Anunț de ULTIMĂ ORĂ de la Ministerul Finanțelor despre DECLARAȚIA UNICĂ! Toți ROMÂNII vr fi afectați!(04.03)
  • Veste de COȘMAR pentru Casa Regală a României!S-a aflat cu puțin timp în urmă!(05.03)
  • Verdict BOMBĂ pe SCENA POLITICĂ!Ce au decis judecătorii în urmă cu puțin timp! E DEFINITIV!(05.03). Știrea „bombă” se referă la achitarea șefului PNL, Ludovic Orban.
  • Anunț de ultimă oră pentru CLIENȚII Telekom România!Compania a confirmat TOTUL în urmă cu puțin timp!(05.03). E vorba de o defecțiune banală în rețea.
  • ALERTĂ EUROPEANĂ pentru ROMÂNIA!S-a declanșat mecanismul de protecție civilă!(05.03). De fapt, e vorba despre solicitarea de imunoglobulină, știre difuzată pe ton normal de toate canalele media
  • O CRIMĂ ÎNGROZITOARE în aceste clipe! A fost EXECUTAT în plină stradă!(05.03). Știre despre răfuieli în Italia, fără nicio implicare românească.
  • E vestea ȘOC a zilei!A MURIT cu puțin timp în urmă! (06.03). Articolul consemnează infarctul unui medic din Timișoara.

Articol apărut în revista 22

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "3 comments" on this Article:

  1. cetățeanul turmentat spune:

    Prostia omenească este una din cele mai importante surse de îmbogățire și ar fi imoral să nu se profite de pe urma ei. Avînd în vedere că este o resursă inepuizabilă, tot timpul se vor găsi noi modalități de a extrage bani din această comoară pe care o disprețuim și o neglijăm pentru că ne considerăm mai jmekeri și mai isteți decît restul lumii, deși tocmai această abordare a problemei face ca exploatarea intensivă a prostiei omenești să fie una din cele mai rentabile afaceri. Hoarde imense de idioți săraci se calcă în picioare ca să-și îndese banii în buzunarele celor care le oferă aifoane, credite de consum cu buletinul, blugi rupți asortați cu teniși de cîrpă decolorată sau ceaiuri de slăbit. Cînd toate astea sînt ”la un click distanță!!!”, nu-i păcat să le lași banii pe mînă?

    • man of war spune:

      pe vremuri se purtau “evazatii” care se asortau cu barba deasa, mustatile stufoase si parul lung. e suficient sa revedeti concertele rock ale anilor 60-70. oamenii aveau plete, dar si ceva minte sub ele. urmariti i acum pe alde gutza si copchilul minune. infantili, nici parul nu mai creste pe ei, cu burti proeminente, pantaloni strimti cu turul lasat, lanturi la git ce i cocoseaza si pantofi cu cioc. cit despre inteligenta emanata, ce sa mai vorbim !

  2. Vasile Cornea spune:

    Doamna profesoara inserez un comentariu colateral subiectului adus in discutie. Este vorba de anonimizarea (suna nu stiu cum) celor care se ocupa de pagina romaneasca a wikipediei, unde articolele sunt sterse, modificate sau alterate si din afara spatiului public de catre cei care gestioneaza siteul, cunoscatori ai regulilor tehnice, dar de cele mai multe ori nuli la cunostinte in afara acestora. Cine i-a imputernicit pe acestia sa decida daca un articol este sau nu acceptabil, sa hotarasca notabilitatea unei persoane, nu se stie. O alta forma de manipulare/amputare in media.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Brindusa Armanca


Brindusa Armanca

Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timi... Citeste mai departe


E randul tau

Orice temă mediatică se dezumflă după vreme, însă reflectarea problemei nu este problema. Cum ...

de: W

la "Creșterea și descreșterea interesului public pentru încălzirea globală "

Petre Opris – volumul Licenţe străine pentru produse civile şi militare fabricate în România: (1946-1989)

România, marile puteri şi ordinea europeană: 1918-2018

Cauta articole

iulie 2018
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Iun    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)