Home » Media / Tech » Citesti:

Politica sexy și ipocrizia în mass-media

Brindusa Armanca noiembrie 9, 2011 Media / Tech
6 comentarii 1,238 Vizualizari

Tabloidizarea excesivă  a presei, gustul ei pentru scandal, senzație și sex pare de neoprit. Deși analizat ca un simptom al post-modernității, fenomenul indică mai curând conservatorismul de fond al mass-media, traversate de stereotipuri rezistente. O lucrare coordonată de Laura Grünberg pe tema reprezentării sexelor în presa românească arată că ziariștii promovează adesea șablonul unei lumi unde femininul este sigmatizat, trivializat în raport cu ”valorile” masculinității, sau, dimpotrivă, supralicitat pe latura senzualității. Sloganul ”sexul vinde”, devenit titlul unei cărți scrise de Rodger Steritmatter, s-a extins din tabloide în presa de calitate, suprapunând adesea secțiunii de cultură divertismentul și poveștile despre celebrități. Nu doar la noi politica și mondenitățile devin surori: categorisite printre ”cele mai sexy” 10 politiciene ale momentului, Mara Carfagna, ministru în cabinetul Berlusconi, a pozat topless pentru revista Maxim, politiciana estonă Anna-Maria Galojan a ajuns în Playboy iar parlamentara canadiană Ruby Dhalla a concurat pentru Miss India.

Când vorbește despre femeile din politică, discursul media păstrează un surâs complice, face cu ochiul, găsește formule cu subînțeles: politicienele sunt văzute la noi ca beneficiarele sprijinului dat de bărbații puternici din politică (neveste, amante, fiice) sau, cel mult, dacă nu mai sunt tinere, ca personaje frustrate, pline de ambiție care au avut eventual parte de noroc. Acestui fel de a gândi i-a dat glas în urmă cu câțiva ani un politician liberal care le-a umilit public pe trei dintre colegele sale de partid. Elena Udrea era una dintre ele.

De atunci încoace camerele de luat vederi și de fotografiat n-au contenit să investigheze fustele, pantofii, poșetele, lenjeria politicienei devenită între timp ministru. Deși s-a exprimat public sau pe blog ca o susținătoare a ”performaței pe tocuri”, Elena Udrea n-a putut, n-a știut sau n-a vrut să iasă din condiția de celebritate media care i-a adus: o enormă notorietate, o proastă reputație și tone de insulte. Dacă politica nu este azi mai mult decât o meserie de imagine și PR, în care responsabilitățile și acțiunea concretă sunt secundare, atunci acest fel de a se prezenta este o opțiune, o asumare a condiției pe care Mihaela Miroiu, expertă în probleme de gen, o definea categorial ca ” femei color, frumoase, senzuale, dependente”. Experiența bifată în urmă cu doi ani când Elena Udrea apărea în revista The One va fi fost pozitivă la bilanț, în ciuda violenței cu care pictorialul a fost atacat pentru felul provocator în care diva se prezenta publicului în chip de Marilyn Monroe.

Demersul de a apărea într-un nou pictorial corespunde calculelor: Elena Udrea a stabilit din nou agenda presei subiectul fiind preluat practic de toată lumea: în editorialele ziarelor, în știri, în dezbaterile (aprinse rău!) de televiziune, în tabloide, sporind notorietatea acesteia și aducând revistei Tabu un plus de publicitate. Imaginile au depășit  frontierele, grație Internetului, ajungând de la Los Angeles la Beijing. Indignarea a cuprins presa autohtonă la vederea personajelor pe care politiciana a cutezat să le interpreteze, toate femei triumfătoare, de la Margret Thacher, la Jackie Kennedy, Cleopatra, Eva Peron până la Madonna. Mircea Cărtărescu remarca”ferocitatea delirantă a jurnaliştilor şi bloggerilor noştri când trebuie să tăvălească în noroi un adversar şi mai cu seamă o adversară politică. Căci, dacă e vorba despre o femeie, iadul se dezlănţuie în toată grozăvia lui”. Ipocrită, presa uită că Udrea a devenit vedetă media prin și datorită mass-media. Presa a vândut mai bine mondenitățile ei decât realizările, extravaganțele ei decât respectabilitatea, imaginea de femeie fatală decât meritele proprii. Recordul de audiență atins de pictorial arată că astea au fost așteptările, iar strategia de imagine a politicienei s-a pliat pe defectele presei, pe predominanța stereotipurilor, pe ignorarea subiectelor relevante în favoarea celor de senzație. Nu intră acum în discuție dacă acestea sunt și așteptările electoratului, ținta reală a strategiei de imagine și nici dacă este o cale bună. Pe moment, asistăm la bătălia pentru publicitate, pentru o notorietate posibil de utilizat în anul electoral viitor, în condițiile unei lupte politice dure, uneori degradante, pe terenul bărbaților unde abia 10% din parlamentarii români și doar 3% din primari sunt femei.

Articol aparut si in revista 22

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "6 comments" on this Article:

  1. Paul spune:

    Cred ca problema deriva din faptul ca actiunile de PR, mondenitatile si actiunile asa-zis responsabile sau oficiale, in calitate de ministru, ale Elenei Udrea sunt inseparabile intrucat se prezinta la actiuni oficiale din tara si strainatate cu pantofi portocalii sau face cadou pantofi cu toc sinistratilor, ori se prezinta in rochii mulate in fata altor oficialitati. De aceea, cred ca utilizarea Elenei Udrea ca exponent al atitudinii vis-a-vis de femei in politica este neconform. Pe de alta parte, pana la confirmarea juridica a colaborarii cu fosta securitate, nu am sezisat o astfel de abordare a presei sau opiniei publice fata de Mona Musca. O alta perspectiva se poate remarca si in privinta Monicai Macovei.
    Si, ca sa fiu corect, cred ca este nedrept tratata Andreea Vass de catre presa si analisti, fiinnd catalogata “blonda de fier a lui Boc”.

  2. mircea spune:

    Mai sunt cateva posturi cu emisiuni de calitate: TVR-urile, ProTV, Adevarul, Evz, Hotnews etc.

    In rest mass-media din Romania este gunoi. Nu-mi vine sa cred ca romanii se mai uita la emisiuni cu fata lui tata, iapa lui papa, wanna be foto model, imbecilitatea zilei, ziare cu sinteze zilei pline de femei dezbracate, stirile oferite de tembeliziunile fostilor colaboratori ai Securitatii sau de infractori la inchisoare.

    Este ireal cate prostie exista in Romania.

    • TV-Rodica spune:

      @mircea

      ProTV?!… Evz?!…
      Iar TVR de astazi, sub “domnia” lui Basescu, imediat ce tabara portocalie si-a instalat “oamenii” in conducerea televiziunii nationale, prin grija neobositei Rodica Culcer, a detasamentelor de asalt transferate rapid de la B1 TV, a tot felul de “jurnalisti independenti” transformati in “analisti politici” (unul mai stupid ca altul) care, din lipsa de talent si de inzestrare intelectuala, ar fi someri daca tatucul nu s-ar ingriji sa-i rasplateasca pentru servicii prin ISP s.a.m.d., este numai cu un varf de ac mai putin penibila/partinitoare decat era sub “domnia” lui Adrian Nastase. Pentru ca daca Iliescu avea o Rodica a lui – sa ne amintim de acel “Iliescu apare / Soarele rasare” al Rodicai Beclean – de ce sa nu aiba si Basescu o Rodica a lui?! Ce daca se numeste Culcer si nu Beclean?!

  3. Bogdan Avramescu spune:

    Elena Udrea este o femeie foarte frumoasă. Ea dovedeşte că politica nu trebuie să te defeminizeze

    • Elena Gaina spune:

      … sau poate ca Elena Udrea-Cocos doreste sa ridice nivelul de moralitate din politica. Prin exemplul personal.

  4. Murphy spune:

    stimata doamna, pai asa si este! politicienele noastre sunt ori “protejatele” vreunui bastan politic (sau afacerist veros) ori niste veritabile scorpii! numiti o singura femeie-politician ajunsa sus exclusiv prin forte proprii, dar fara “ajutor” consecutiv sexului sau fara a improsca jeturi de venin (eventual ambele)! astept politiciana normala, tehnocrata eleganta si binevoitoare, competenta si onesta; pana atunci, faceti Dvs in continuare exercitii de retorica scrisa, e OK, dar complet neconvingator.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Brindusa Armanca


Brindusa Armanca

Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timi... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)