Home » Media / Tech » Citesti:

Provisioning. Solutii inainte de a aparea problemele

Mihai Badici martie 22, 2014 Media / Tech
1 comentariu 1,051 Vizualizari

Am luat contact, acum mai mulți ani, cu o suită software de la Microsoft care părea a fi visul oricărui administrator de sistem. Era vorba de MOM ( Microsoft Operation Manager) și SMS (System Management Centre) , rebranduite ulterior sub numele de System Center.  Rolul lor era de a automatiza operațiile de instalare, configurare și monitorizare a computerelor dintr-o organizație. De fapt, un administrator suficient de priceput și mai ales cu suficiente mijloace, ar putea proiecta infrastructura în așa fel încât întregul proces, de la intrarea unui computer în firmă, gol cum l-a făcut producătorul, și pănă la dezafectarea lui după un  număr de ani de serviciu, să fie automatizat. Există companii, de regulă multinaționale, care folosind astfel de sisteme au departament IT într-o singură țară, pentru celelalte locații fiind suficient un contract cu un furnizor local pentru probleme  hardware, de genul schimbat o memorie defectă sau un harddisk stricat.

Bineînteles că am încercat și noi să îl folosim ( firma la care lucram atunci), iar la un moment dat chiar am reușit. Între timp însă contactul cu realitatea dură a pieței ne-a făcut ceva mai înțelepți.

Una din surprize a fost faptul că partea de instalare a sistemului funcționa corect, doar că foarte puține din computerele pe care le aveam noi în administrare aveau driverele de rețea în kit-ul standard de Windows. Deci, imediat după instalarea sistemului și pornirea lui, întregul proces desfășurându-se prin intermediul rețelei, ar fi trebuit să instalăm manual cel puțin driverul placii de rețea, celelalte putăndu-se apoi automatiza. Soluția la această problemă este realizarea unei imagini customizate a sistemului de operare, lucru relativ dificil, dar nu imposibil pentru niște administratori motivați. Problema în firma noastră, valabilă și pentru 90 % din celelalte firme românești, era că nu avusesem o politică de achiziții pentru stațiile de lucru, deci ar fi trebuit să construim nu o imagine, ci mai multe, pentru fiecare tip de stație în parte.  Probabil un administrator de la o companie care nu se ocupa cu IT-ul ar fi renunțat deja în acest punct, noi însă am continuat, deși volumul de muncă era mai mare decât dacă am fi făcut asta manual, pentru că era de datoria noastră să știm să lucrăm cu produsele pe care le ofertam.

In general companiile care își permit produc standarde pentru echipamentele care se achiziționează, lucru care simplifică atât întreținerea lor ( un singur furnizor, discount-uri de volum) cât și  operațiile de administrare. La noi însă, unde cele mai vechi firme private aveau zece ani pe atunci…

Cea mai neplăcută surpriză era însă că acest produs era aproape imposibil de promovat la alte persoane în afară de cele din IT. Dotat cu un preț impresionant, pentru care în România la acel moment ai fi putut angaja o armată de IT-ști juniori care să facă instalările manual, calitățile lui nu reușeau de loc să facă impresie în fața managerului general, căruia  în general îi păsa mai puțin cât timp lucrează departamentul lui IT, câtă vreme efectul e același.  Lucrurile stau altfel în companiile mari, mai ales în țările unde salariul din IT apasă mai mult asupra bugetului companiei.

Am văzut manageri interesați de software de colaborare, am văzut manageri interesați de software de gestiune, mai ales am văzut mulți manageri interesați de software de monitorizare – ca să nu zicem spionaj, dar de un software care să îi permită IT-stului să stea degeaba – în viziunea lor, desigur – nu am întâlnit.

Acum însă observ că această categorie de produse începe să își găsească un loc. Există câteva produse OpenSource destul de mature din această categorie despre care se vorbește tot mai insistent . Piața lor principală nu pare a fi, precum la produsul descris anterior, cea a companiilor, ci mai degrabă cea a data center-elor. Acolo unde vorbim de sute de servere, care nu sunt, precum într-o companie “obișnuită” mai mult sau mai puțin identice, pentru că sunt ale clienților, fiecare serviciu suplimentar trebuie bine controlat, pentru că trebuie facturat către client, iar o mașină defectă trebuie înlocuită cvasiinstantaneu cu una identică.

Astfel de produse sunt Kikstart ( de la RedHat) sau Spacewalk, dar în ultima vreme se vorbește tot mai insistent de Puppet. Bineînțeles și SystemCenter de la Microsoft este acolo, chiar dacă mulți preferă soluțiile free din motive de costuri și pentru că multe data-center-e sunt mai degrabă Linux-centrice.

Am putea spune că de data asta, soluția exista dinainte de a apărea problema.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there is "1 comment" on this Article:

  1. Marele Lord Krishna spune:

    Ah ce chestie misto
    Apesi pe un buton si toate problemele sistemului de operare sunt rezolvate
    Parca mai erau ceva solutii de astea de la Iolo pe vremuri,hmm
    De ce am mai stat 23 de ani pe calculatoare?de ce m-am oboist sa invat atata?
    trebuia sa stiu ca o sa vina un soft ca asta,ca niste oameni destepti o sa resolve chestia asta cu administratul calculatorului
    si dupa excelentul Windows 8 ca de 2012 nu mai vorbesc,cu atatea chestii noi…
    cel mai mult imi place feature-ul prin care task manager-ul se inchide brusc cand e deschis in mod pt inteligenti si cand il redeschid e din nou in mod simplu pt prosti
    asta ca sa nu ma complic inutil tot setandu-l asa cum imi place mie
    Mda si imi place si managementul resurselor in Windows
    -calculatoarele cu Win sunt ca niste masini ce au cauciucuri umflate cu heliu:)))
    hihihi,asta Bill Gates a zis-o si a zis-o bine



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Mihai Badici


Mihai Badici

Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) si doctorand al aceleiași facultăți. Administrator de sistem cu peste zece ani de experienț... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)