joi, aprilie 18, 2024

Tirania tabletei, copiii și educația ministrului

London School of Economics dedică de câțiva ani resurse pentru cercetarea utilizării computerului în orice format – PC, tabletă, IPfone, Smartphone – în educație. Nevoia unor studii serioase vine din datele incerte care circulă în lume și mai ales pentru a combate știrile negative de pe Internet, care se jură fără nicio bază științifică, că folosirea tabletei de către școlari îi îmbolnăvește și îi omoară cu zile. Sonia Livingstone, profesor de psihologie socială la Departamentul de Media și Comunicare al LSE, a investigat sute de familii în toată Europa în proiectul Parenting for a Digital Future, cu focus pe elevii de vârstă mică. Primele constatări au stabilit predilecția pentru tabletă, în special pentru cea cu touch-screen, a elevilor din clasele primare, care o folosesc cu mare dexteritate pentru divertisment: jocuri, filme, muzică. În Marea Britanie peste 85% dintre școlarii mici au acasă o tabletă. Sonia Livingstone notează că ”totalitarismul tabletei” apare acolo unde părinții abandonează copilul în grija acestui”babysitter digital”. Din discuțiile cu familia se poate trage concluzia că exact părinții au nevoie de îndrumare pentru a ști cum să îi ferească pe copii de exces și de pericolul unui tip de alienare încă insuficient cunoscut, fiindcă ”device”-ul care azi umple viața tuturor nu e mai vechi de 7-8 ani, așadar  n-a fost prea mult timp de reflecție.Unii părinți decid să interzică uzul tabletei, simțind că diminuează comunicarea sau pentru că e ”periculos”. Alții se simt ușurați că au liniște și pentru a-și putea face netulburați treburile. În numeroase țări europene, tableta se folosește în clasă. Este nevoie de un ghid pentru ca adultul, părinte sau educator, să știe că tableta trebuie să devină un dispozitiv interactiv, care facilitează activitatea și creativitatea, iar nu privitul pasiv, ca la televizor. Magicele dispozitive, care permit comunicarea oricând și oriunde, trebuie utilizate ca forme complementare altor activități scolare sau extrașcolare – sport, plimbare, teatru, concert, concursuri etc.- , iar nu ca înlocuitor, ca recompensă sau pedeapsă. Cercetarea inițiată de London School of Economics subliniază că un copil nu va înțelege de ce i se interzice tableta, acasă sau la școală, din moment ce adulții nu se dezlipesc nicio clipă de telefoanele lor inteligente.

Dacă educatorii veghează asupra conținutului potrivit și asupra folosirii cu moderație a tabletei, nu există nicio primejdie. Pe lângă responsabilitatea educatorilor, este importantă și responsbilitatea furnizorilor de informație, a marilor platforme ca Google, Facebook, YouTube etc. de proteja copiii, dezvoltând și perfecționând formule de filtrare la îndemâna părinților în accesul la Internet.Tehnologia face parte din rutina zilnică, generațiile tinere vor trăi într-o lume tot mai sofisticată, deci accesul lor e firesc, cu condiția să se facă diferența între beneficiile tehnologiei și riscurile utilizării sale inadecvate. Se poate învăța alfabetul, aritmetica, desenul etc. cu ajutorul tabletei, astfel încât încă din clasele mici elevii să știe când se scrie corect ”copii” și ”copiii”, ceea ce îi dorim și actualului ministru al educației, Liviu Pop. În vreme ce universitățile Europei se ocupă de viitorul educației, la noi parcă niciodată  n-a fost mai actuală butada”Nu mi-e frică de ministrul educației, ci de educația ministrului”.

Articol apărut în revista ”22”

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. Mie mi-e frica de tot GUVERNUL NEEDUCAT a Romaniei si de PARLAMENTUL ROMAN IEI, de promovarea lipsei de eduatie normala drept conditie obligatorie pentru a face parte, in viziunea celor ce conduc tara, din orice functie de conducere in administratia statuui. Ba mai mult decit atit, cu cit esti mai needucat si mai mitocan, poti aspira mai sus !

      • Se referee la altceva, dar am prins ideea.

        Astfel de situatii sunt posibile pentru ca oamenii normali nu fac nimic. Multi considera lupta cu prostia ca fiind sub demnitatea lor. De ce? Exista o explicatie. dar cine are nervi sa o si spuna….

  2. Haideti sa haidem! :-))

    Cum anume ar trebui facut, asta e o intrebare pentru dezbatere.

    Se reflecta aceasta conceptie expusa de autoare in programele scolare? Dar in programa IT? Dar in studiile disponibile profesorilor?

    Raspuns: Nu!

    Intrebare: De ce?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro