Home » Media / Tech » Citesti:

Yahoo, ratacit in lumea noua a internetului

Mihai Badici august 7, 2016 Media / Tech
10 comentarii 2,251 Vizualizari

Programul din ultima perioadă nu prea mi-a mai permis să mă întâlnesc cu cititorii, aşa cum mi-ar fi plăcut, dar cred că ar fi fost păcat să nu scriu câteva rânduri despre vânzarea Yahoo către Verizon, chiar dacă a trecut ceva vreme. Piaţa din ultima perioadă marchează tranzacţii după tranzacţii, cu cifre care desfid orice simţ al realităţii, dar titlul folosit de Forbes spune tot: „cea mai tristă tranzacţie de 5 miliarde din istoria tehnologiei”.

Yahoo e unul din acele branduri de la începuturile Internetului (vorbesc de  Internetul pentru oameni, nu  de proiectul DARPA)  care aproape ajunsese să se identifice la un moment dat cu acesta. Ţin minte – să fi fost 15 sau 20 de ani – când am reuşit să am prima conexiune broadband în apartament. Stăteam atunci într-o zonă căreia eu îi ziceam „deep Pantelimon” – în care providerii principali nu reuşiseră să ajungă , probabil din cauză că fiind cartier de locuinţe cererea firmelor era scăzută. Fără un POP în zonă, nici reţelele de cartier nu puteau să se extindă, aşa că trebuia să recurg la modemul telefonic – o altă dandana, pentru că eram pe o linie „cuplată”; cei mai vechi ştiu despre ce vorbesc. Meşterisem un circuit de taxare pentru modem, dar tranzistorii se tot ardeau, iar vecinul de cuplaj mă reclama periodic la Romtelecom ( deşi apelurile la provideri erau deja gratuite) aşa că mă conectam rar şi cu grijă. Şi deodată … Lumina!  Unul din providerii mari din Bucureşti începe să cableze blocul, sunt probabil primul de aici care se conectează la Internet. Câteva zile computerul n-a încetat din celebrul „knock-knock” al Yahoo Messenger-ului: ne actualizam lista cu prieteni.

Exista deja Skype, care adusese ceva ce până atunci lipsea: vocea. Cred că în acel an Yahoo încă mai avea acea tristă implementare „simplex” : ca să vorbeşti apăsai „Talk” dar problema era că toată lumea avea cont pe Yahoo. Skype a fost doar una din provocările pe care le-au depăşit cu bine la momentul respectiv.

Yahoo, ca şi AOL – care la noi nu a apucat să fie un fenomen din cauza decalajului temporal faţă de SUA -  fac parte dintr-o categorie care e ilustrativă pentru prima vârstă a Internetului. Ceea ce mi se pare relevant este că această companie nu are, şi nu a avut vreodată, vreun tip de ofertă „corporate”. „Internet is for fun” ar trebui să scrie cu litere mari pe prima lor pagină. E un trend al unei epoci, pe care a încercat să îl copieze, făra prea mare succes, şi Microsoft cu MSN şi Hotmail  şi mulţi alţii, toţi dispăruţi azi. Era probabil ultimul supravieţuitor al acestui concept; Yahoo a reuşit mai mult sau mai puţin să valorifice această piaţă datorită numărului imens de clienţi.

Dacă ar fi să facem un inventar al tuturor ratărilor Yahoo nu ne-ar ajunge spaţiul de faţă. Yahoo ar fi putut probabil să ofere „corporate mail” , chiar integrat cu chat şi cu voce, cu mult înaintea Google. Ar fi putut să monetizeze căutările pe vremea când era lider absolut în domeniu.

În ultimii câţiva ani, când declinul era deja evident, Yahoo a rescris de câteva ori clientul de webmail. Este surprinzător că nu au adăugat practic nimic de substanţă, iar zona mobile a fost aproape complet ignorată.

Probabil Yahoo ar fi fost printre cele mai bine plasate companii când a apărut conceptul de „cloud”, câtă vreme aveau cele mai diverse servicii web-based încă de pe vremea când Larry Page era încă student. Au preferat să rămână în zona lor, fără să mai aducă nimic nou din punct de vedere tehnologic. Am putea spune că firma s-a transformat încetul cu încetul până când, de fapt, n-a mai fost o firmă de tehnologie; Yahoo astăzi este mai degrabă o firmă de media. Da, este  şi ceva tehnologie aici, dar ce firmă de media din zilele noastre nu are şi un pic de tehnologie în spate?

Dacă spunem azi că Yahoo n-a fost capabilă să se reinventeze,  ne referim la perspectiva IT. Da, firma valora la un moment dat 125 de miliarde dolari, pe vremea când era o firmă de tehnologie. 125 miliarde în aşteptări, bani potenţiali. De multă vreme însă, nimeni din IT nu mai aşteaptă nimic de la Yahoo. Din acest punct de vedere, probabil că s-au descurcat binişor, nu cred că sunt prea multe firme de media care să se poată vinde cu cinci miliarde.

Dar tot sunt nostalgic după „buzz”-ul Messenger-ului.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "10 comments" on this Article:

  1. JB spune:

    Imi pare rău după Yahoo….., dupa anii aceia de inceput cind INTERFATA/PAGINA DE SEARCH era identica cu cea a Google de astăzi.

    In ceea ce priveste declinul Yahoo nu sint de acord cu dvs. De ce?!?
    Opinia mea e ca in acest caz nu meritele sau lipsa lor a determinat declinul ci…..”calitatea” acționariatului. Mai precis, acesta nu face parte din elita/monopolul publicității mondiale.

    Tot ce a fost îmbrățișat cu mare entuziasm in planurile concurenței, si creditat pe măsură, a fost refuzat celor de la Y. Un alt exemplu este F.book ale carui venituri sint la – si astazi. Cu toate astea sprijinul “corporate”, wallstreet a fost si este masiv.
    Lucrurile nu s-au bazat pe cifre ci pe afilieride/aliante alte naturi……

  2. Harald spune:

    Mai ține cineva minte vremurile când un cont de mail pe Yahoo avea 6 MB? Iar asta era valabil numai pentru conturile vechi, cele noi aveau doar 4 MB. A fost nevoie să vină Google să ofere 1 GB (and counting :) tot pentru cine mai ține minte) pentru ca Yahoo să-și bage mințile în cap. Cu toată compasiunea pentru ei, o asemenea companie nu poate avea decât soarta dinozaurilor. La fel ca Nortel și ca atâtea altele …

  3. Maximus spune:

    Ceva lipseste din toata povestea. Nu stim niste lucruri. E putin posibil sa nu existe niciun strateg acolo care sa nu realizeze atata amar de vreme ca lucrurile merg prost, ca trebuie sa vina cu ceva nou, sa se reinventeze. Lipsesc piese din puzzle.

  4. mihai spune:

    Eu mi-am facut cont de mail pe Yahoo ca avea 4MB, fata de cei 1MB (pentru ne-americani) ai lui Hotmail (cumparat deja de Microsoft). N-am atins limita de 4MB pana s-a marit la 1GB ca urmare a presiunii competitive Gmail.

    Si am fost relativ multumit, chiar daca Yahoo Messenger s-a umplut de reclame si apoi a ramas neactualizat, pana cand Yahoo Mail a inceput sa piarda fara urma mailuri trimise de mine. In sensul ca mailul e la mine in Sent, iar la destinatar nicaieri.

    De atunci am inceput lentul proces de migrare inapoi pe Hotmail (care s-a marit si el, intr-un tarziu….)

  5. Adina spune:

    Ba strateg exista, numai ca s-au axat pe vanzarea de produse tip spam. Priviti si acum pagina lor, este un amalgam de click bait si informatie proasta. Inca primesc pe mailul de la Yahoo mesaje spam cu viagra si califonia drugs, cuvinte pe care le fitreaza de peste zece ani orice provider de mail. Devine evident ce afaceri au acceptat sa faca.

  6. alvarados sentimento spune:

    Așa e!
    :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
    Mărfăreallă a mai fost și chestia asta cu_cuplajul. :-) :-) :-) :-) :-)
    Și când în sfârlit au ajuns cu echipamentul…a ajuns așa de scump că nu a mai avut rost, în comparație cu ofertele de mobil.
    Și da…incredibil ce inerți au putut să fie…
    Eh….ieri Yahoo, azi Goaggăl și Feissbukka….mâine cine știe…
    Nimeni nu domină la infinit.

  7. Mihai Badea spune:

    @Harald: Mail-ul de la Yahoo nu presupunea cedarea către companie a dreptului de utilizare a datelor personale. Dreptul de utilizare a datelor personale, în special în scopuri publicitare și de marketing, este foarte valoros pentru companii. La achiziția Linkedin, Microsoft a plătit aproximativ 60 USD pentru fiecare cont de utilizator.

    • Harald spune:

      Exact ăsta este motivul pentru care am și azi vreo 10 adrese pe Yahoo, în timp ce pe Gmail am una singură, pe un nume inventat și complet nefolosită. Dar a oferi 6 MB și a scădea apoi la 4 MB pentru conturile noi denotă rea credință. Spațiul de stocare se ieftinește continuu de zeci de ani, nu poți să-i spui utilizatorului că spațiul lui de stocare tocmai a devenit resursă deficitară.

      Iar valoarea datelor personale este mult supra-apreciată. Este exact ca pe vremea primei bule dot-com, când unul vindea 50% dintr-o firmă evaluată 5 mil.USD și primea în schimb 10% dintr-o firmă evaluată la 25 mil.USD. ”Prost e cine dă, nu cine cere” :P

  8. cineva spune:

    Mai au câte ceva totuşi. Mailul de yahoo mai este încă larg utilizat, orice s-ar spune. De asemenea, în pofida bombănelii permanente a utilizatorilor, flickr este probabil cel mai performant site de photo-sharing din lume, sau măcar printre cele mai. Am încercat şi eu la un moment dat să “mă mut” pe panoramio, dar am renunţat: nu-i acelaşi lucru.

  9. Radu spune:

    Corect, s-au axat pe afaceri dubioase. Am lucrat la o firma care avea o mica subsidiara ce se ocupa cu “email marketing”, legaturi in US inclusiv la Yahoo, iar spam-ul pentru unele mari firme americane catre clienti americani trecea fara probleme de filtrele Yahoo pt un mic comision.

    Of course, nu ma puneti sa va dau surse …

    Or politica la gmail este: totul este spam pana cand nu e dovedit altfel, iar algoritmii de “whitelist” sunt foarte complecsi.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Mihai Badici


Mihai Badici

Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) si doctorand al aceleiași facultăți. Administrator de sistem cu peste zece ani de experienț... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)