joi, martie 28, 2024

Care sunt prioritățile pentru noul guvern și de ce e nevoie neapărat de anticipate. Interviu cu Valeriu Stoica, după moțiune

Care sunt urgențele, în viziunea lui Valeriu Stoica, pe care le va avea noul guvern de tranziție: anularea consecințelor OUG 114, desființarea secției speciale, restabilirea atribuțiilor președintelui în numirea procurorilor și reorganizarea Poliției.

De ce e esențală o alianță a PNL cu USR la alegerile locale:  ”Să nu uităm că de-a lungul ultimilor 30 de ani, chiar atunci când PSD nu a fost la guvernare, PSD a guvernat România la nivel local. Și încă o guvernează. Pentru a avea într-adevar o schimbare în România, pentru a moderniza România e nevoie să se schimbe guvernarea și la nivelul administrației locale. Până la urmă, o țară merge mai bine sau mai rău nu în funcție de Guvern ci în funcție de aministrațiile locale, de la orașele mari, la cea mai mică comună.”

__________________

Nu vă întreb ce va urma, ci ce ar fi, în opinia dvs, de dorit să se întâmple?

Mai întâi aș vrea să remarc performanța excepțională a PSD în ultimii trei ani. Au existat mai multe moțiuni de cenzură la adresa PSD, a trecut una inițiată de PSD împotriva propriului guvern, o premieră aș putea spune. Iată că a trecut și o moțiune votată, inițiată de opoziție. Este un motiv de bucurie că avem un prim act de normalitate în această perioadă. Ceea ce va urma e greu de anticipat. Dar ceea ce aș vrea eu să urmeze pot să spun cu claritate. Președintele Iohannis să desemneze rapid un prim-ministru. Acesta ar trebui să fie foarte credibil și cu susținere politică solidă. Nu are de ce să se teamă în acest moment Iohannis de un prim-ministru puternic, jocurile la actualele prezidențiale sunt făcute deja. El nu mai poate să aibă un contra-candidat într-un viitor prim-ministru.

De asemenea ar fi foarte bine ca noul guvern să fie votat foarte repede și să își depună repede jurământul. Regula constituțională este că până când noul guver nu-și depune juramântul, vechiul guvern gestionează în continuare lucrurile, deși atribuțiile îi sunt limitate.

Greu de acceptat să se prelungeasca această perioadă de tranziție, cu Viorica Dăncilă în poziția de prim ministru demis.

Întrebarea care se pune acum e aceea dacă vor fi anticipate?

Ideal ar fi să fie anticipate. Un guvern cu majoritate mișcătoare, cu o alianță făcută cu parteneri imprevizibili va avea o mulțime de dificultăți în perioada următoare. Moștenirea PSD nu e deloc ușoară, iar nota de plată va trebui să fie achitată de noul guvern. Dacă nu va exista o formulă politică puternică care să gestioneze gravele probleme pe care le lasă guvernul demis, noul guvern nu își va putea păstra credibilitatea. Formula alegerilor parlamentare anticipate ar fi ideală. Problema este dacă se va realiza un punct comun în jurul acestei idei. Eu spun ceea ce îmi doresc, așa cum m-ați întrebat, asta nu înseamnă că se va și realiza. Un guvern nou, validat la alegeri este singura soluție solidă de natură să permită relansarea României și relansarea clasei politice.

Până la alegeri anticipate, care ar fi măsurile urgențe ce ar trebui adoptate de noul guvern?

Dacă vorbim de acest guvern de tranziție, eu cred că urgențe sunt câteva măsuri privind mediul privat, administrația și justiția. În ceea ce privește sectorul privat, trebuie înlăturate urgent consecințele ordonanței 114, de la începutul acestui an. De asemenea, e nevoie să se desființeze Secția Specială pentru magistrați, care amenință grav independența judecătorilor și procurorilor.

E necesar ca atribuțiile președintelui în ceea ce privește numirile și promovărie procurorilor să fie restabilite. Se va reda astfel un echilibru firesc între ministrul justiției, CSM și președintele României.

Nu în ultimul rând vin măsuri administrative și am în vedere mai ales Poliția. E nevoie de măsuri ferme și de adoptarea unor măsuri legislative clare care să permită reorganizarea Poliției pe o bază modernă.

E posibilă reintroducerea alegerii primarilor în două tururi?

Este posibilă și ar fi de dorit. Iar dacă tot e vorba de dorințe, m-aș bucura să se facă o alianță intre PNL și USR Plus la alegerile locale. Există o șansă foarte mare ca administrațiile locale să-și schimbe sensul de funcționare. Până la urmă, o țară merge mai bine sau mai rău nu în funcție de Guvern ci în funcție de aministrațiile locale, de la orașele mari, la cea mai mică comună. Dacă PNL și USR se aliază pentru locale și dacă adoptă legea privind celor două tururi de scrutin există șansa modernizării administrației României. Să nu uităm că de-a lungul ultimilor 30 de ani, chiar atunci când PSD nu a fost la guvernare, PSD a guvernat România la nivel local. Și încă o guvernează. Pentru a avea într-adevar o schimbare în România, pentru a moderniza România e nevoie să se schimbe guvernarea și la nivelul administrației locale.

Ce părere aveți despre ideea vehiculată acum că din această moțiune cel mai câștigat va fi Ponta și partidul său?

Nu am această convingere. E posibil sub un singur aspect. Să dobândescă credibilitate în zona de stânga a eșicherului politic. El are șansa să reconstruiască un partid de stânga politică.
Doar că are un mare concurent în această zonă. O stângă modernă se poate construi mult mai credibil în jurul USR și PLUS. Deși unii ar putea fi un pic surprinși de o asemenea afirmație, cred că dacă ar analiza programul și comportamentul oamenilor politici din această alianță, își vor da seama că e vorba de idei și comportamente tipice unei stângi moderne, europene. Nu e vorba de nimic peiorativ aici. În nici un caz. Până acum noțiunea aceasta a avut o conotație peiorativă, pentru ca stânga a fost reprezentată de PSD care își are rădăcinile în Partidul Comunist. E momentul să se construiască în România un partid de stânga modern. Problema e cine o va face. Victor Ponta are această ambiție, o și declară. Rămâne de văzut dacă va avea și credibilitatea necesară. USR are această credibilitate. În fond, electoratul USR este unul de stânga, un electorat tânăr, educat, care împărtășește idei ce țin de specificul stângii moderne. Are mai multe șanse USR să ocupe acest culoar, cu condiția să și știe că asta îi este și propria-i identitate.

PSD-ul cum va evolua?

Dacă va apărea un partid de sânga modern, puternic, fie partidul domnului Ponta – dar sunt șanse mai puține – fie va fi USR, atunci PSD va rămâne cu un electorat redus și va merge practic pe drumul disoluției. Dacă nici Ponta, nici USR nu ocupă acest culoar de stânga, există o posibilitate ca PSD să se reinventeze. Dar nu va fi vorba în nici un caz de un partid modern reformat.

Dacă Orban va fi desemnat premier, nu va eroda acest lucru credibilitatea PNL?

Dacă PNL va avea un premier până la alegerile la termen, adică timp de un an, riscul e foarte mare pentru PNL. Dacă e vorba de un premier care gestionează lucrurile până la alegeri anticipate, riscul e mult redus.

Distribuie acest articol

19 COMENTARII

  1. Masuri urgente :
    – Revocarea si arestarea judecatorilor corupti, aflati in slujba mafiei psd, de la CCR, CSM, ICCJ, Curtile de Apel si de la Judecatorii
    – Revocarea membrilor corupti de la CNA, aflati in slujba mafiei psd
    – Desfiintarea Sectiei Speciale
    – Revocarea inspectorilor corupti, aflati in slujba mafiei psd, de la Inspectia Judiciara din CSM
    – Abrogarea tuturor modificarilor aduse de mafia psd legilor justitiei si codurilor penale
    – Anularea deciziilor aberante date de CCR, in favoarea infractorilor
    – Desfiintarea pensiilor speciale
    – Abrogarea legilor care permit acordarea de indemnizatii nemeritate membrilor unor obscure ONG-uri sau SRL-uri, numite Academii
    – Modificarea legii pentru a permite alegeri in doua tururi pentru primarii
    – Pedepsirea vinovatilor din Jandarmerie si din politica, pentru masacrul din 10 august

    • Ce ma surprinde e cum oameni care se pretind democrati, sunt in stare sa propuna masuri demne de cea mai crunta dictatura, fara macar sa realizeze ce spun. E aici o disonanta cognitiva care ma fascineaza :)

      • Acestea sunt verbele progresului: a desființa, a revoca, a abroga, a pedepsi, a anula etc. (Doar Vlad Dragonul și Traian Tătarul mai lucrau cu „a trage în țeapă”).

      • Sa vezi demos kratos atunci cand iti crapa odrasla intr-un spital jegos, in vreme ce lovelele se duc la partidul mult iubit via „baronul local” si firmele lui aparate vajnic de aia care masacrau sate intregi pentru ca refuzau colectivizarea.

      • @Incomod – democrația lui Salvador Allende era doar cu numele, în realitate era îndreptată spre distrugerea societății. În timp ce Augusto Pinochet nu pretindea că ar fi vreun democrat, dar a făcut din Chile cea mai prosperă și mai civilizată țară latino-americană.

        Niciuna dintre tabere nu are integral dreptatea de partea ei. Distrugerea societății este impulsul natural al progresiștilor, în timp ce păstrarea unor structuri rigide oricât de corupte este impulsul natural al conservatorilor.

        Democrația este doar un armistițiu, aplicarea ei corectă este doar un mod de a evita conflictele violente, nu un mod de a găsi soluțiile cele mai bune. În Uniunea Europeană democrația este doar mimată. Mimată mult mai bine decât înainte de 1938, dar totuși mimată. Culmea, chiar țările est-europene cred mai mult în democrația reală, decât cele vest-europene.

    • ”Desfiintarea pensiilor speciale” suna foarte comic sub un interviu cu Valeriu Stoica.
      Cam cum ar suna ”desconspirarea tuturor turnatorilor” sub un interviu cu Traian Basescu.

      • Deși turnătoria este evident imorală, epoleții fac totuși ceva mai mult rău societății. Mai mult decât atât, turnătorul ar fi lipsit de obiectul muncii, dacă epoleții (*) nu ar folosi activitatea lui.

        Înainte de comuniști, țăranul român știa destul de clar că nu coada toporului e vinovată. Marea realizare a comuniștilor exact a fost, oamenii au început să dea vina pe ”cozile de topor”, uitând de cei care mânuiesc toporul.

        (*) orice epoleți, fie ei la vedere sau nu

  2. Alianta PNL – USR este esentiala pentru saparea din interior, sabotarea si distrugerea USR.
    De ce? Pentru ca USL traieste!

    PNL nu va face altceva decat ce trebuie sa faca si a facut intotdeauna – sa saboteze si sa tradeze orice miscare, orice formatiune politica care ar fi un pericol pentru PSD si suprematia securistilor si comunistilor vechi.
    Pentru asta a fost creat de vechea Securitate si nu va indrazni niciodata sa se abata de la scopul si sarcinile trasate.

    • USR nu se va alia niciodata cu PNL. In PNL exista, intr-o anumita proportie, acelasi tipar de oameni ca si in PSD, doar ca usor mai cizelati, nefiind „stapani”, asa cum au fost cei din psd, insa asta se va schimba rapid.

    • Liberalii in istoria Romaniei -un lung sir de tradari fie in perioada interbelica , fie dupa „90 in Conventia Democratica sau mai recent in USL cand i-au tradat pe ” tradatorii ” psd-isti condusi de V Ponta !

  3. 1. Reformarea si modernizarea intregului sistem de justitie:
    – conditii si proceduri noi si echilibrate pe criterii obiectve de numire a judecatorilo cc si iccj si a procurorilor sefi;
    – revizuirea si modernizarea (chiar simplificare) cp si cpp;
    – reformarea si intarirea curtii de conturi, ANI pana la a detine prerogative la nivel DNA
    – Reformarea si Subordonarea ssij la csm;
    – Reformarea CSM pe tinanduse cont proportional si de reprezentarea societatii civile prin alesi din cadrul barourilor de avocati, parlament si avocatul poporului;
    – Infiintarea unei Comisii de Arbitraj pe justitie compusa din cate un reprezentant delegat al Presedentiei, Guvern, PARLAMENT 2 reprezentati ( unu nominalizat de cei la putere si unul din opozitie). In orice conflict interinstitutional cu decizie 50% aceasta comisie poate apela prin referendum la popor;
    – ELIMINAREA DIN CONSTITUTIE A ARTICOLULUI PRIN CARE SE PRECIZEAZA CA AVERE SE PREZUMA A FI LICITA SI ADOPTAREA UNEI LEGI PRIVIND GARANTAREA AVERII PRIVATE CA FIIND LICITA DAR MAI PUTIN IN CAZURILE IN CE- I PRIVESTE PE TOTI POLITICIENII, SEFII DIN ADMINISTRATIE, DETINATORII DE FUNCTII DE CONDUCERE DIN INSTITUTIILE DE STAT SI DECONCENTRATE… SI IN CAZURI DE PERSOANE FIZICE PENTRU EVAZIUNE, SPALARE DE BANI SI CRIMA ORGANIZATA… CU POSIBILITATEA DE CONFISCARE IN INTEGRUM PENTRU ACOPERIREA DAUNEI.
    2. Restructurarea si moderni zarea MI si institutiilor subordonate.
    3. Alegeri in doua tururi pentru toate scrutinele electorale si introducerea votului electronic (pentru alegeri si referendumuri locale).
    – Posibilitatea de rechemare si demitere prin vot a unui ales (intr-o circumscriptie electorala) prin depunere la BEC a unei liste de semnaturi reprezentand min. 50% din numarul de voturi cu care a fost ales impricinatul. In cazul demiterii prin vot (electronic), se vor organiza noi alegeri (la cre pot participa toate partidele sau independenti inscrisi ce intrunesc conditia de a strange srmnaturi de adeziune min 5% din numarul total al electorilor din circumscriptia respectiva).

  4. revo. Logica dumitale este de-a dreptul eronata. Spuneți că PNL trebuie să se asocieze cu USR. După care spuneți trsnăile despre PNL înființat de securitate ???? care are drept scop și sarcină să distrugă partidele care se opun PSD. Argumentația este halucinantă.

  5. Extrem de pertinente si logice parerile domnului Stoica. In special statement-ul: „Pentru a avea într-adevar o schimbare în România, pentru a moderniza România e nevoie să se schimbe guvernarea și la nivelul administrației locale.”

    Ce scapa majoritatii comentatorilor in mod bizar este exact lipsa regulillor (ingredientelor) fundamentale pentru democratizarea si credibilzarea sistemului in ansamblu ce ar trebui aplicate asap:

    – Depolitizarea completa a CCR, care in prezent nu este altceva decat o unealta de tip parghie a puterii postcomuniste majoritare si decidente. CCR ar trebui sa reprezinte in mod cert, o componenta care sa se pozitioneze deasupra oricarui dubiu de implicare politica.
    – Eliminarea ferma si completa a oricarei notiunii de imunitate a clasei politice. Este de-a dreptul aberant ca justitia sa ceara permisiunea clasei politice pentru a-i ancheta penal tot pe colegii si prietenii politicienilor.

    De fapt aceste doua instrumente au fost primele „implementari” ale guvernantilor post-decembristi care ne-au au adus pana la situatia actuala si efectul lor continua.

    Un mare avantaj in plus ar fi crearea unei structuri complet depolitizata, conectata cu ANAF similara cu cea a DNA care sa poata imobiliza in orice moment absolut orice fonduri si proprietati asupra carora nu se poate face dovada detinerii sau achizitionarii in mod corect, deci legal.

    • Propunerile dumneavoastra par foarte bune, dar ceva nu bate, nu le poti duce pana la capat

      Solutia nu e sa crezi ca poti crea institutii puternice de stat, 100% apolitice. Ca nu poti. CSM-ul e complet apolitic, cica. Dar in el e o judecatoare al carui sot e un ilustru avocat necunoscut, care a incasat tone de bani de la Teldrum. Sau alta care are sotul fost tovaras de afaceri cu Catalin Voicu. Reprezentatii societatii civile sunt niste carpe umile ale partidului de guvernamant.

      Oricum politicul o sa ajunga cumva, mai direct sau indirect, la controlul numirilor, nu va faceti iluzii ca se pot crea institutii ale statului „complet apolitice”. Mai mult: daca e complet apolitica, cum anume se poate executa un control public asupra a ce face acea institutie? Cum poti schimba ceva daca lucrurile au luat-o complet razna? Caci asupra politicienilor tot poti executa un oarece control, prin proteste ale societatii civile, prin opozitia politica, prin alegeri. Cum controlezi o institutie gen „cutie neagra” de care nu ai voie sa te atingi?

      Solutia e un design bun, cu mandate pe termene mai lungi, cu numiri incrucisate in care sa decida mai multi factori cat mai independenti unii de altii (senat, camera, presedinte, CSM, ICCJ, CCR, etc). Solutia e educatia populatiei pe termen lung: poate vi se pare ciudat, dar eu cred ca alegerea judecatorilor la CCR e un proces destul de OK, pana la urma, nu diferit de ce e in alte tari. La fel numirea si destituirea procurorilor sefi (bine, ce a facut CCR in cazul Kovesi a fost o mizerie). Calitatea mizerabila a politicienilor de la noi (votati toti de popor, da) a dus la multe aberatii, dar aici vina e mai degraba la popor decat la sistem.

      In final, o poveste scrisa de cineva pe net, pornind de la paragraful asta: „Un mare avantaj in plus ar fi crearea unei structuri complet depolitizata, conectata cu ANAF similara cu cea a DNA care sa poata imobiliza in orice moment absolut orice fonduri si proprietati asupra carora nu se poate face dovada detinerii sau achizitionarii in mod corect”

      Povestea e asa:

      „Îl cunosc pe Attila de vreo 10 ani. Conducea o firma de 100 de oameni in Budapesta (experți in finanțări complexe, deținuta de un grup Vestic). 3 copiii, soția cu un job bun, apartament frumos de 5 camere. Nu a făcut politica niciodată, nu posta nimic pe FB. Familist corporatist tipic. Însă – in grupul lui de prieteni din facultate, era și vicepreședintele unui partid de opoziție. Mergeau la bere și jucau table in fiecare miercuri, intr-o gașcă de 5 băieți de 38 de ani.

      Probabil erau monitorizați. Și cineva o fi crezut ca încercau sa facă vreo schema de finantare a opoziției. Deși ei vorbeau despre fotbal și jucau table.

      In septembrie anul trecut, la 11 noaptea, 5 inspectori ANAF suna la ușă, cu mandat de percheziție. Era cu taxele la zi. Dar – exista un denunț anonim. “Suspiciuni de spălare de bani”. Și ii iau fiecare scaun, oglinda sau tablou din casa. Întreabă – ai factura? Cum nu le avea – au făcut un tabel cu “evaluarea” lor din pix. Sute de mii de EUR, deși omul își cumpărase lucruri ieftine – din mall sau din târguri de vechituri – pe zeci sau sute de EUR.

      Ce s-a întâmplat cu Attila? După 2 săptămâni de stres, devenea evident ca va fi pus sub acuzație penală de spălare de bani. Firma a trimis niște avocati bine conectați care au încercat sa salveze situația. Și au negociat. Attila să plece cu familia din Ungaria. Firma sa fie gestionata de unul din subalternii lui, prieten mai degrabă cu puterea, care sa se înscrie in partidul lui Viktor Orban. Attila a închis tot intr-o săptămâna, soția și-a dat demisia, copiii au plecat din scoli in mijlocul anului. S-au mutat in Minnesota unde era un job deschis in aceeași firma (la vreo 3 nivele sub pozitia lui din Budapesta).”

      Cam atat.

      • @silicon_v – foarte instructivă povestea. Exact asta nu înțeleg majoritatea românilor, faptul că nu trebuie instituții ale statului mai puternice, pentru că puterea lor va fi oricum folosită discreționar în diverse ocazii. Funcționarii publici români sunt și astăzi mult prea puternici, pot da amenzi pe care în vest le stabilește numai un judecător. Iar unul dintre cele mai ilustrative cazuri a fost atunci când firma a obținut definitiv în instanță, după 2 ani, anularea unei amenzi abuzive, dar la numai 3 zile după comunicarea hotărârii judecătorești, ANAF a emis o nouă amendă, pe aceeași speță.

        Ceea ce trebuie în realitate sunt procesele cu jurați, până și la Moscova există așa ceva, în timp ce în România nu. Dacă funcționarul public trebuie să meargă cu dovezile în instanță, iar vinovăția sau nevinovăția să fie decise de un grup de oameni din afara sistemului, atunci societatea se poate însănătoși. Dar altfel nu.

    • Primul act de insanatosire al tarii si primul pas in spargerea catuselor ceausiste a fost, deloc surpriza, Sfanta Teapa.
      Incepand cu 90, romanii au inceput sa se traga unii pe altii in teapa, in special in problemele funciare.
      Mosteniri uriase au aparut peste noapte.
      Un numar imens de cetateni nu pot justifica un banut.
      Elitele, primele.

  6. ideea alegerilor anticipate este eronata,
    creaza instabilitate si demonstreaza doar dorinta de ciolan a politicienilor verosi,
    cum ar fi pe limba mea: noul guvern vrea puterea, dar o vrea pe 4 ani ca sa fie siguri ca pot fura destul,

    este adevarat guvernarea psd a creat mult rau tarii,
    dar nici cu fruntasii de la pnl arestati sau cercetati nu mie frica ca ar fi altceva,

    se naste firesc intrebarea care ar fi guvernul care ar putea face bine,
    raspunsul nu este nici pnl, nici udmr, nici alde, nici pro romania, nici pmp – astia toti au fost la guvernare sau la putere si am vazut ce au facut, incepand cu cei 15.000 de specialishti ai cdr, continuand cu monstruasa alianta pnl-psd, etc.
    ar putea fi usr,
    dar nici usr nu facut mare lucru in palavrament,
    personal cred ca solutia este un guvern de tehnocrati,
    prim ministru actualu guvernator, Funeriu la educatie, un general in rezerva care a performat la aparare, politistu ala Berbeceanu de la Alba la interne, la finante obligatoriu un om care stie ce inseamna asta si nu un politician care cauta metode sa fure sau sa acopere prietenii de partid sau coalitie, etc.
    reducerea nr. de ministere la 7-8,
    trasformarea astora cu comunicatiile, turismu, sportu, etc. in agentii nationale,
    scaderea drastica a nr. secretarilor de stat, daca am inteles bine, avem una din cele mai mari productii de secretari de stat din Evropa – o fi poate de la vremea instabila,
    n-are cum sa fie de la dorinta de ciolan a politicianului roman,

  7. De acord că structura USR+PLUS este o structură de stânga, uneori cu reflexe anarhice de tip antisistem. Deocamdată joacă „la două capete” lovind nediferenţiat şi în stânga actuală(PSD) dar şi în dreapta (PNL). Este cam ceea ce a făcut Macron în Franţa care aproape a distrus şi stânga şi dreapta franceză.
    În legătură cu intrarea la guvernare a PNL nu există o altă soluţie. PSD TREBUIA eliminat de la guvernare, cineva trebuie să-i ia locul. USR, Pro-România, chiar UDMR şi PMP NU VOR, deci PNL trebuie să-şi asume chestia asta. NU cred că va pierde mult electoral dacă se mărgineşte doar la chestiuni dorite de societate ca desfiinţarea pensiilor speciale, restructurarea guvernamentală, ceva reforme economice, etc. Ca părere, se poate chiar câştiga electoral dacă se mărginesc doar la o parte a reformelor dorite de populaţie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro