vineri, aprilie 19, 2024

Consens PSD-PNL pe legile electorale. (Fostul?) USL va controla 90% din România

Pachetul de legi electorale adoptate sau în curs de adoptare de către Parlamentul dominat de PSD şi PNL este, în acest moment, cel mai mare pericol pentru democraţia din România. Câteva milioane de cetăţeni care vor participa la procesul de alegere a viitorilor primari, consilieri locali şi parlamentari se vor trezi că nu sunt reprezentaţi de nimeni. Vom avea localităţi conduse de edili complet nereprezentativi pentru comunitate. Sute de mii de români care muncesc în străinătate, dar îşi doresc să fie parte a procesului electoral pentru a se putea întoarce în ţara pe care şi-o visează, vor fi descurajaţi să voteze şi vor fi subreprezentaţi în viitorul Legislativ. Câteva grupări de nomenklaturişti de la Bucureşti vor controla Parlamentul şi preşedinţii de consilii judeţene. În sfârşit, noua lege a finanţării partidelor nu va opri cu nimic banii negri care se scurg de la clientela politică la candidaţi, bani care apoi sunt returnaţi prin contracte publice. Am să explic aceste acuzaţii serioase.

–        Cheia anului politic 2016 sunt alegerile locale, unde s-a instituit un mecanism care-i favorizează pe primarii în funcţie şi îi elimină din joc pe independenţi. Vă invit să vă uitaţi pe rezultatele din 2012, când am mai avut acelaşi sistem de alegere a primarilor într-un singur tur: sunt nenumărate localităţi unde votul s-a împărţit între trei candidaţi, aproape în mod egal. La o prezenţă de 60%, un primar ales cu 30-35% din voturile exprimate are de fapt susţinerea a mai puţin de un sfert din alegători. M-am uitat doar pe rezultatele din judeţul Hunedoara, unde sunt cel puţin trei oraşe importante, Orăştie, Hunedoara şi Aninoasa, unde a fost o astfel de situaţie. În municipiul Hunedoara, primarul a obţinut puţin peste 11.000 de voturi, din cei peste 60.000 de locuitori cu drept de vot (datele AEP)!

–        Pragul electoral rămâne la 5%, pentru accederea în consiliile locale sau judeţene, este cel mai ridicat din Europa! Doar Turcia şi Rusia au praguri mai ridicate. Practic, rămâne lipsită de conţinut prevederea care permite apariţia unor partide mici, locale sau regionale.

Alegerea indirectă a preşedinţilor de consilii judeţene, prin votul consilierilor care, dacă sunt daţi afară din partid îşi pierd mandatul, nu face decât să întărească puterea nomenklaturii de partid şi să fure un drept al alegătorilor. Credeţi că partidul va lua decizii mai bune decât alegătorii şi vom avea preşedinţi de CJ mai cinstiţi şi mai competenţi? Eu nu cred.

–        Dacă PSD şi PNL vor controla structurile locale, practic sunt închise alegerile generale, dar, preventiv, şi legea alegerilor generale conţine o serie de prevederi nedemocratice şi instituie bariere care să blocheze o concurenţă reală în faţa acestui oligopol. Se menţine şi la alegerile parlamentare pragul de 5%. În Europa, Lichtenstein, Rusia şi Turcia au praguri mai mari. Sunt şi alte ţări care au bariera de 5%, dar există portiţe care permit accesul în Legislativ şi a unor partide mai mici.

–        Diaspora rămâne cu patru deputaţi şi doi senatori, în condiţiile în care minorităţile naţionale, altele decât cea maghiară, vor avea 18 deputaţi. Cei 18 parlamentari reprezentând aceste minorităţi au strâns, în 2012, circa 200.000 de voturi, împreună. Ovidiu Gant, de la Forumul Democrat German, a avut cele mai multe voturi, 39.175, Gheorghe Firczak, de la Uniunea Rutenilor, cele mai puţine, 5.265. În turul doi al prezidenţialelor, în străinătate s-au prezentat la vot 379.116 persoane. Alte câteva mii sau zeci de mii nu au putut vota. Dacă se va introduce votul prin corespondenţă, probabil că prezenţa ar putea fi chiar mai mare. Vom avea deci senatori de diaspora aleşi cu 150-200.000 de voturi, în timp ce, în ţară, se vor câştiga mandate cu o treime sau un sfert din aceste voturi.

–        Nu se respectă referendumul din 2009 privind parlamentul unicameral şi reducerea la 300 a numărului de parlamentari. Suntem de acord sau nu cu acel referendum, el rămâne valid, nu are termen de expirare. Nu am nici un dubiu că legea va pica la Curtea Constituţională, doar că nimeni nu o va ataca…

–        Legea finanţării partidelor nu rezolvă nimic din cea mai mare problemă: banii negri veniţi de la clientela partidelor. Raportul GRECO – un organism afiliat Consiliului Europei – atrăgea atenţia asupra „entităţilor” ataşate partidelor, prin care se rulează banii de campanie. Nu s-a făcut nimic în această direcţie. Finanţarea de la buget, de care vor beneficia doar structurile care obţin peste 3% din voturi, la nivel naţional, favorizează formarea unui oligopol. Şi, de fapt, de ce trebuie să finanţeze statul partidele? Am citit estimarea unui ONG care aprecia că se vor oferi de la buget circa 500 de milioane de euro pentru campaniile partidelor. Mi se pare enorm pentru o ţară ca România. Sunt dispuşi cetăţenii români să ofere o jumătate de miliard de euro pentru nişte asociaţii extrem de controversate şi, mă tem, sursă primară a corupţiei?

Sunt şi alte probleme majore în pachetul legilor electorale, elaborate într-o totală lipsă de transparenţă şi fără o dezbatere publică reală. PSD şi PNL vor să fie singurele partide de pe piaţă, după 2016, cu un bonus pentru UDMR, partid balama. Milioanele de români care se vor simţi excluşi de la procesul electoral vor reacţiona. Cum? Nu ştiu. Poate vor protesta pe Facebook, poate vor emigra, poate vor ieşi în stradă, poate îşi vor pierde speranţa în mecanismele unui stat de drept şi vor căuta soluţii radicale…Aceste legi anti-democratice trebuie schimbate în lunile care au rămas până la alegeri.

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. Apropo de nerespectarea referendumului si de faptul ca nimeni nu va ataca la CC o lege electorala care nu limiteaza la 300 nr de parlamentari.
    Gresiti. Eu o voi ataca! Ca orice cetatean al Romaniei cu drept de vot, legea electorala fiindu-mi si mie opozabila, am dreptul s-o atac la CC daca nu e constitutionala.
    Iar speta e atat de simpla, incat sigur va fi constatata neconstitutionalitatea…

    • Imi pare rau sa va anunt, dar nu puteti ataca la CCR nici o lege.
      Motivul:
      ARTICOLUL 146
      Curtea Constituţională are următoarele atribuţii:
      a) se pronunţă asupra constituţionalităţii legilor, înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Avocatului Poporului, a unui număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori, precum şi, din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei;
      b) se pronunţă asupra constituţionalităţii tratatelor sau altor acorduri internaţionale, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a unui număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori;
      c) se pronunţă asupra constituţionalităţii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori;
      d) hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicată şi direct de Avocatul Poporului;
      e) soluţionează conflictele juridice de natură constituţională dintre autorităţile publice, la cererea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a primului-ministru sau a preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
      f) veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmă rezultatele sufragiului;
      g) constată existenţa împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea funcţiei de Preşedinte al României şi comunică cele constatate Parlamentului şi Guvernului;
      h) dă aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României;
      i) veghează la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi confirmă rezultatele acestuia;
      j) verifică îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni;
      k) hotărăşte asupra contestaţiilor care au ca obiect constituţionalitatea unui partid politic;
      l) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de legea organică a Curţii.

      Personal, am incercat si eu, iar raspunsul primit a fost ca mai sus, plus trimiterea la legea lor de organizare, care evident e la fel.
      Acest articol, 146, incalca flagrant :
      ARTICOLUL 16
      (1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
      si
      ARTICOLUL 21
      (1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.

      (2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.

      Si le-am invocat in argumentare aceste lucruri. Credeti ca tin cont? Sau nu stiu si nu vad?

      Si un supliment:
      (1) Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.
      Explicatie pentru SUPLIMENT:
      A vuit presa ca CCR a admis exceptia de neconstitutionalitate la legea partidelor prin decizia XX din februarie parca (este pe site-ul CCR).
      Dar nici pina azi motivatia CCR n-a fost publicata in MO.
      Deci ce nu e publicat in MO nu exista. Si deci cele 45 de zile n-au inceput sa curga.
      De asemenea CCR n-a luat nici o decizie cind cu chestia cu juramantul presedintelui simbata sau duminica, desi au declarat ca a fost sesizata. De ce? Pai daca dadeau decizie si trebuia motivata si publicata in MO, aceasta se aplica si la altele, cum ar fi de pilda Motiunea de cenzura, care se citeste azi si se dezbate dupa 3 zile „lucratoare” in acceptiunea Birourilor permanente.

    • Pai hai s-o facem.
      Cum atac eu ca cetatean o lege la CC? Cine stie? Desi de incercat n-am auzit ca cineva sa fi incercat, un inceput tot trebuie facut.

    • Din păcate, te înșeli. Ca și simplu și amărât cetățean, *NU* poți ataca o lege direct la Curtea Constituțională–vezi Constituția României, Titlul IV, articolul 146. În cazul de față, trebuie să treci în prealabil prin circuitul Curților inferioare (deci ani de zile buni), sau să mergi via o petiție de neconstituționalitate prin Avocatul Poporului (pe care ăștia îl au în buzunar din 2012.) Ieșitul în stradă e de departe cea mai bună șansă–și n-aș paria prea mult pe reușită. Dar merită încercat!

  2. Doo paralele:
    – l-am injurat pe Brucan cu stupid people si cei 20 de ani, dar el avea dreptate;
    – l-am injurat pe plagiator cind spunea ca USL traieste, si are si el dreptate.
    :P

  3. Să nu uităm de votul prin corespondență, cu care toată lumea era de acord acum câteva luni și de care nimeni nu mai știe nimic.

    • Toată lumea, în afară de UDMR–și cum fără UDMR nu se poate construi o majoritate care să treacă legea în cauză într-o formă decentă, nu se va trece. Pentru UDMR problema este una existențială–lărgirea bazinului de votanți i-ar împinge sub pragul de 5%, deci ar ieși din parlament. Așa că nu e deloc surprinzător că se vor opune.

  4. PSD 1, si PSD 2 inca mai au putin de lucru si ingroapa aceasta tara, definitiv fenomen inceput, cu tancurile si trupele sovietice si terminand acum cu un nou partid unic, ca oricum UDMR, este neconstitutional, dar probabil ca trebuie cineva sa le dea cu constitutia in cap celor de la CCR , ca sa inteleaga si ei, acest lucru ca ce propun astia ca lege electorala nu cred ca vor intelege prea curand!

  5. Cam vad unde e durerea autorului. PMP nu prea mai are sanse la relevanta cu actuala legislatie.

    Cam greu de crezut ca mai si intra in parlament la anul.

    Insa PMP nu mai are nici un fel de credibilitate in randul diasporei pentru care chipurile se lupta.

    Singurul lucru care ar fi contat pentru diaspora anul viitor este dreptul romanului inca cu buletin sa voteze la distanta la alegerile locale si parlamentare de anul viitor.

    Diaspora nu voteaza la alegerile locale si la cele parlamentare voteaza pentru sase parlamentari.

    Si atunci care mai e interesul diasporei pentru alegerile de anul viitor?

    O incerca domnul Mioc sa involbure apele, insa in conditiile in care sunt diaspora o sa fie invizibila la votul de anul viitor.

  6. @autor,

    „Consens PSD-PNL pe legile electorale. (Fostul?) USL va controla 90% din România.”

    Asteptati sa fie altfel, d-le autor cand „dreapta romaneasca” practic e sublima si inexistenta !

  7. Referendumul din 2009?! Nu expira, e drept!
    Dar de cate ori au votat romanii cum trebuie? In 1990 nu, in 2000, 2004, 2009 au trimis cate doi „ex-comunisti” in finala, in 2008 au ales PSD si PDL, ce mai … ?
    Ar trebui repetat referendumul dupa zece ani, in 2019. Sunt aproape sigur ca parlamentul unicameral nu mai trece. Privilegii inca si mai mari pentru mai Putin scaune de parlamentar poate o mai avea vreo sansa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

George Mioc
George Mioc
George Mioc este antreprenor, CEO al unei firme americane (PSI Industries). Este stabilit in SUA din 1976. Este inginer: CDS, Scranton, Pennsylvania (1985) Associate Degree in Mechanical Drafting & Design Technology.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro