„CCR, cu majoritate de voturi, decide ca respinge obiectia de neconstitutionalitate (…) si constata ca dispozitiile Legii pentru modificarea si completarea Legii 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului sunt constitutionale in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii.” (Hotnews)
Adică pe româneşte:
prag de 50% dacă referendumul privind revizuirea Constituţiei se face până în vara anului viitor (de exemplu în această toamnă)
sau
prag de 30% dacă referendumul se face după aceea (adică de exemplu odată cu prezidenţialele din toamna anului viitor).
PSD poate încerca un referendum în această toamnă. Dacă modificarea este validată, partidul are deja poziţionarea pentru 2014 (Antonescu=candidat USL). Dacă modificarea nu este validată, vom avea după 2014 un preşedinte cu ceva puteri în plus = şanse crescute ca PSD să aibă un candidat la prezidenţiale.
Şansele de a se valida un referendum în condiţiile unui prag de 50%, fără o susţinere totală din partea întregii scene politice, nu sunt foarte mari. Ştim asta de anul trecut.
Ar exista şi un aspect ironic: organizaţiile PSD s-ar mobiliza pentru ca referendumul să fie validat, adică pentru ca… PSD să *nu* aibă candidat la prezidenţiale anul următor. („Dragi pesedişti, ieşiţi la vot că altfel ajungem din 2015 la Cotroceni.”)
Un referendum anul viitor, simultan cu prezidenţialele şi cu prag de 30%, ar fi aproape sigur validat. Există un risc ca voturile anti-constituţie să fie mai multe, un risc care pare redus în clipa de faţă. Acest risc înseamnă că PSD ar putea ajuta pe Antonescu să devină preşedinte dar să se pomenească cu un preşedinte puternic, cu Constituţia actuală şi cu un parlament mai slab.
În concluzie, amânarea referendumului pentru anul viitor ar solidifica USL. Ambele partide mari vor avea aceleaşi scopuri: Antonescu preşedinte, referendum validat. Şi aproape sigur vor reuşi în îndeplinirea ambelor scopuri.
O plasare a referendumului privind Constituţia în toamna acestui an ar duce probabil la un an 2014 ceva mai dinamic în plan electoral. Am dubii că se va selecta această rută, dacă se va întâmpla aşa ceva discutăm la momentul respectiv.
Nota bene 1:
În cazul unui referendum simultan cu prezidenţialele, opoziţia ar cădea în capcana să creadă că votul „NU” este miza relevantă, că au în sfârşit discurs şi mesaje pentru prezidenţiale (tema Constituţiei e crucială pentru politicieni şi 10% din votanţi, pentru restul e plictiseală). Teme adiţionale de genul „unicameral / 300 de parlamentari” intră în aceeaşi categorie, e nevoie de multă consistenţă de cu totul altă factură pentru a avea un candidat cu şanse de victorie.
Nota bene 2, apropo de Traian Băsescu/MP:
Dacă revizuirea eşuează, are nevoie de un preşedinte dispus să-l pună prim-ministru în 2016 (sau să pună un prim-ministru de la Partidul Mişcarea Populară).
Dacă revizuirea se aplică, numele preşedintelui nu mai contează pentru că acţiunile preşedintelui nou sunt limitate: dacă Partidul MP ia un mandat mai mult decât PSD în 2016, are prima şansă de a forma guvernul, aproape sigur cea decisivă.
Remarc ca nu analizati posibilitatea ca referendumul pentru modificarea constitutiei sa aiba in continuare nevoie de o prezenta de 50% pentru validare, independent de noua lege. Mie mi se pare chiar foarte probabil acest scenariu. Ce spuneti de declararea de catre CCR ca neconstitutionala a modificarii actualei constitutii pe motiv ca nu ia in considerare referendumul validat (300-unicameral) ?