vineri, martie 29, 2024

Managerul de campanie al TOP 09, Cehia: Punctul forte al partidului a fost liderul

TOP 09 este cel mai spectaculos exemplu recent și apropiat de partid nou format, care a avut rezultate spectaculoase în doar câteva luni. L-am întâlnit la București, la o conferință despre standarde etice în partidele de centru dreapta organizată în decembrie de Monica Macovei. Am crezut că în dezbaterea privind posibilitatea organizării unui nou partid, e importantă vocea unui om care a trecut prin așa ceva. Interviul propriu zis a fost realizat la Praga de colega mea de la Hotnews / Euractiv Magda Bărăscu, căreia îi mulțumesc (C.G.)


Jaroslav Poláček este managerul de campanie al partidului anticoruptie TOP09 din Cehia. „Tradition Responsibility Prosperity 09” a fost infiintat in 2009, an al alegerilor in Republica Ceha si a castigat dupa numai cateva luni de la infiintare, 16% din voturile electoratului, intrand in Parlamentul Ceh. Liderul partidului este Karel Schwarzenberg (Link Wikipedia) care in prezent ocupa functia de ministru al Afacerilor Externe. Partidul si-a castigat popularitatea in randul cehilor prin intentia de a lupta împotriva corupţiei, demonstrată prin refuzul de a recruta „sufletele negre”, politicienii corupţi si cu un trecut comunist. (Magda Bărăscu)

Jaroslav Poláček: TOP09 a fost primul partid politic din Cehia, care a decis să îşi publice donatorii. Legea cehă cere ca informațiile despre finanțări să fie trimise Parlamentului într-un an de la alegeri. Noi am decis să publicăm donatorii noştri imediat. Nu am aşteptat luni întregi sau ani, ci, pur şi simplu, am publicat informaţiile pe site.

Acum, cred că două sau trei partide politice fac acelaşi lucru, dar noi am fost primii. Desigur, se deschide o temă de discuţie pentru mass media, pentru că se vede de acolo și cine a dat sume mari de bani. Noi am avut un donator, al cărui nume este Novodny, care este un om de afaceri de succes, şi care a dat 11 milioane de coroane ceheşti partidului nostru. A fost o poveste bună despre partid în ziare, s-au facut foarte multe speculaţii despre motivele care l-au împins să facă acest lucru.

În final, nu au găsit nimic. Doar noi am furnizat presei oportunitatea de a găsi informatia. Desigur, n-am fost încântaţi de toate speculaţiile care s-au scris, pentru că nu au fost deloc pozitive pentru imaginea partidului nostru, dar a fost tot ce au găsit. Există anumite costuri pe care ţi le asumi atunci când vrei să fii transparent.

Reporter: Cum v-a venit această idee de a publica sursa banilor partidului?

Jaroslav Poláček: Chiar nu îmi mai aduc aminte cine a venit cu această idee, a fost unul dintre primii paşi, a fost făcut în prima săptămână de când s-a publicat informaţia că va fi un partid politic. Era o atmosferă stranie în societatea cehă şi cred că oamenii doreau să facă ceva nou şi erau foarte optimişti privind noul partid politic. Astfel, era logic ca acest partid politic nou, cu un lider puternic precum Karel Schwarzenberg, să schimbe puţin climatul politic şi social din Cehia.

Era logic să facem lucrurile într-un alt mod faţă de ceilalţi. Aşa că am început cu această iniţiativă şi am continuat. La finele lui 2009, am făcut reguli interne, sunt 11 pagini ce prezintă toate informaţiile, cum se primesc banii, sume mici sau mari, cum te poate ajuta cineva în campanie, altcineva îţi poate da, nu ştiu, creioane pentru campanie, de exemplu. Noi am trasat o serie de reguli pentru aceste lucruri, pentru tot partidul. Acum o săptămână am început să facem şi alte lucruri, am deschis pentru public conturile în care primim fonduri. Am publicat informații despre fondurile din conturi, pentru prima dată la sfârşitul lui februarie şi vom face acest lucru în fiecare lună, pentru că noi credem că este mai important să publici sumele care intră în conturile partidului, nu pe acelea care ies.

Dacă cineva crede că oamenii bogaţi dau sume de bani partidului pentru a-i influenţa deciziile, noi am promis că vom publica toate sumele de bani care intră în bugetul nostru. Aceasta înseamnă bani de la stat, bani de la donatori – ceea ce se ştia deja, bani de la membrii partidului nostru şi mai înseamnă sume mici de bani de la activităţi care sunt permise partidului.

A fost o mare dezbatere în Cehia – Primul Ministru a venit cu o idee, partidele să aibă conturile la Banca Naţională. Dar, ştiţi, Banca Naţională nu are de obicei anumite servicii, carduri bancare şi alte lucruri. Este o mare problemă să lucrezi într-un partid politic şi să nu beneficiezi de aceste servicii. Rezultatul este că transparenţa nu este posibilă.

Şi ultimul lucru pe care l-am făcut, a fost să nu mai permitem posibilitatea de a lua bani cash de la membrii noştri.

Prima campanie  – la o lună și jumătate

Reporter: Cum s-a născut partidul şi care era atmosfera atunci în Republica Cehă?

Jaroslav Poláček: Era momentul alegerilor europene în Cehia şi în întreaga Uniune Europeană, in mijlocul 2009, dar era şi o atmosferă particulară în Cehia întrucât era momentul presedintiei cehe în Uniunea Europeană. Exista această problemă a guvernului şi a coaliţiei de guvernare care a încetat să mai funcţioneze chiar în perioada preşedinţiei noastre. Nu este o situaţie normală pentru că, în timpul acestor 6 luni foarte importante, nu e normal sa rezolvi probleme interne.

În al doilea rând, atmosfera în întreaga societate cehă nu era una pozitivă – nu exista nicio incredere in partidele politice, oamenii nu erau mulţumiţi de cum funcţionau instituţiile, erau foarte multe articole în ziare despre corupţia si problemele cu care se confruntau instituţiile statului, bugetul etc.

Toate aceste lucruri reprezentau un teren fertil pentru fondarea unui nou partid politic, iar noi am vorbit despre toate aceste probleme chiar înainte de a anunţa fondarea partidului. A fost o dezbatere importantă şi despre cine va fi liderul noului partid, si nimeni nu stia definitiv cine urma sa fie. Pe 12 iunie am facut o conferinta de presa si ceilalti membri a comitetului de pregatire au anuntat ca vom lansa un partid nou, si asta a fost inceputul povestii.

Reporter: Care a fost prima reacţie a cehilor? Prima lor reacţie în prima lună de existenţă a partidului?

Jaroslav Poláček: A fost una profund pozitivă. Prima noastră campanie a început în numai o lună şi jumătate pentru că noi credeam că alegerile urmau să fie în prima parte a lunii octombrie, dar, în cele din urmă, au fost anulate. In consecinţă, am avut foarte puţin timp pentru a organiza tot ceea ce era necesar – sa gasim candidatii, sa pregatim campania.

Am scris programul şi am lucrat la campanie, am lucrat foarte mult în regiuni – în regiunile din Cehia. Au fost momente foarte dificile, dar şi foarte importante. Însă eram constienti că aveam nevoie de mai multă campanie electorală decât ceilalţi întrucât eram necunoscuţi publicului. Prima campanie am început-o efectiv în august, pentru a găsi susținători.

Reacţiile au fost cu adevărat pozitive de la bun început şi, foarte curând, aveam rezultate, cred că în august sau în septembrie, deja aveam in jur de 7%.

Reporter: Care este procedura pentru a fonda un partid în Cehia?

Jaroslav Poláček: Din punct de vedere al organizării, comitetul de organizare poate propune un statut al noului partid, Ministerul de Interne trebuie să fie de acord cu acest statut – să fie democratic, apoi avem 6 luni la dispoziţie pentru a organiza un congres care să ducă la îndeplinire acest statut, adică să pună în aplicare procedurile de organizare. Insă, ca fapt divers, ştiam de la avocati ca poţi sa intri în alegeri inainte ca partidul sa se înregistreze. Comitetul de organizare era responsabil pentru lista de candidaţi, finanţare, totul. In prima lună ne-am propus, în primul rând, să participăm la alegeri, fiindcă campania electorală era mai importantă, şi apoi vom organiza propriu-zis partidul.

Congresul a fost la sfârşitul lui 2009 şi apoi ne-am pregătit pentru alegeri, apoi iar şi iar şi iar, pentru alegerile locale care veneau după cele parlamentare.

Reporter: Câte semnaturi sunt necesare, mai precis?

Jaroslav Poláček: O mie.

Reporter: Care sunt procedurile în selectarea candidaţilor, pentru că ştiu că aveţi unele destul de stricte? Şi cum este îndeplinit acest lucru de către liderii partidului?

Jaroslav Poláček: Candidatii la alegerile naţionale, pentru Parlament – sunt confirmaţi de către comitetul executiv si aleşi, sau propuşi, din cadrul regiunilor, al comitetelor regionale ale partidului. Avem doar câteva reguli, nu foarte multe, dar pentru noi este ceva normal să nu existe cineva care să fi fost membru al fostului Partid Comunist care să fie acum membru al partidului nostru.

Noi cerem membrilor să nu fi fost membri ai poliţiei secrete, sau ai Forţei Populare – în timpul perioadei comuniste oamenii aveau arme în fabrici pentru a putea fi gata să lupte, împotriva a nu ştiu ce. Pentru noi este foarte important să ştim că oamenii cu care lucrăm nu vor avea probleme în media, în societate, pentru că un partid nou nu poate avea candidaţi necorespunzători în alegeri.

Reporter: Cum a fost ales numele?

Jaroslav Poláček: 09 este anul în care a fost fondat partidul, iar pentru noi este foarte important acest an, nu numai pentru că este anul creării partidului, ci pentru întreaga situaţie şi atmosferă din societatea cehă de la momentul respectiv. TOP, însă, nu are înţelesul pe care îl are în engleză, deşi este folosit cu acest înţeles de către unii jurnalişti sau unii membri, de exemplu, în campania electorală.

Reporter: O mişcare inteligentă de marketing politic. Un truc inteligent din partea fondatorilor.

Jaroslav Poláček: Cu siguranţă, a fost ceva neobişnuit în Cehia, unde există creştin-democraţi, social-democraţi, democraţi civici, partidul comunist, partidul verde, în timp ce acest partid a fost ceva nou. Multe s-au scris despre această operaţiune, inclusiv din perspectiva marketingului politic.

Atacurile actualilor parteneri

Reporter: Care credeţi că este punctul forte al partidului? Cât de surprinzător a fost să câştigaţi 16% din locurile din Parlament?

Jaroslav Poláček: Rezultatul era parcă 16.7%? Eu aş zice 17%! Dacă trebuie să găsesc un singur răspuns, consider că cel mai puternic a fost liderul, încrederea pe care a reuşit să o câştige din partea oamenilor, ne-a ajutat foarte mult. In mod cert a fost punctul forte. Şi pe de altă parte a fost programul, modul în care el a încercat să comunice cu oamenii – oamenii puteau să ne voteze sau nu, însă ei au văzut cât de dificilă era situaţia în Cehia la momentul respectiv, respectul jurnaliştilor pentru domnul Miroslav Kalousek (Link Wikipedia), finanţarea statului.

Dar, în mod cert, domnul Schwarzenberg este primul răspuns la întrebarea dumneavoastra.

Desigur, există şi alte elemente: de exemplu, cred că ultima saptămână din campanie a fost foarte importantă pentru noi, pentru că, dacă eşti un nou partid politic, nu ai nicio siguranţă privind rezultatul final. În ultima saptămână ODS-ul (Partidul Civic Democratic – cel mai mare partid de centru dreapta din Cehia, liderul coaliției din care face parte acum TOP 09n.ed.) a pregatit un atac puternic împotriva TOP09 spunând că vom face o coaliţie cu social-democraţii. Comitetul nostru executiv s-a reunit şi am spus ca nu va fi posibil. Cred că pentru multe persoane a avut un impact major, fiindcă în sfârşit ne-am angajat public la acest lucru.

A fost foarte importantă situaţia politică din Europa, pentru că situația bugetului public era o temă fierbinte peste tot, iar noi am avut experţi care au putut vorbi pe această temă. Şi când reprezentanţi ai celorlalte partide vorbeau pe acest subiect, oamenii au ales să îl asculte pe domnul Miroslav Kalousek (fondatorul partidului și actual ministru de Finanțe – n. ed), şi era diferit când dânsul vorbea pe acest subiect, oamenii ştiu că el este o persoană care cunoaşte bine situaţia. Şi acest aspect a fost foarte important.

Apoi, toată lumea ştie că președintele partidului, domnul Schwarzenberg, este un aristocrat cu proprietăti mari, aşadar, nu are nevoie de bani. Oamenii au spus adesea, în timpul campaniei, că ei cred în el pentru că nu are nevoie de mai mulţi bani. Ceea ce are, îi este suficient.

Reporter: Credeţi că oamenii ar fi de acord ca partidele să obţină fonduri numai din bugetul de stat, pentru ca finanţarea să fie mai transparentă?

Jaroslav Poláček: Să ne gândim că ar fi într-adevăr numai bani de la bugetul statului, dar cum se poate opri cealaltă finanţare, la negru, ca cineva să ofere bani unui partid politic, neoficial? Spre exemplu, să plătească pentru materiale, postere.

Pentru mine, de exemplu – este doar părerea mea personală, este mai bine ca partidele să se deschidă către sponsori şi donatori, pentru că oamenii nu vor doar să cumpere politicieni, vor să ajute, să se implice în anumite teme şi fac asta în mod transparent.

Este o crimă sa donezi bani unui partid politic, este o crimă sa dai bani oricărui tip de organizație? Nu cred. Dar dacă această posibilitate este anulată, oamenii vor fi forţaţi să o facă pe ascuns, pentru că ei vor ceva şi apoi ajungem iar în situaţia de a finanţa obscur campanii electorale, și ştiţi cât de scumpe sunt acestea în orice ţară.

Acesta ar fi un al doilea motiv. Să spunem doar că ar fi foarte scumpe pentru stat. Nici nu-mi pot imagina ce sumă ar putea fi suficientă. În orice caz, eu aş propune ca oamenii să nu fie forţaţi să facă lucruri rele. Şi cred că dacă partidele nu ar mai putea primi bani decât de la stat, oamenii nu ar mai da bani partidelor, ci direct politicienilor. Nu văd de ce această posibilitate să fie interzisă.

Reporter: De ce credeţi că finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale este atât de des legată de fenomenul corupţiei, în ţările postcomuniste?

Jaroslav Poláček: Nu ştiu dacă există o mare diferenţă între ţările din vest şi ţările postcomuniste. Cred că acum depinde mai degrabă de fiecare ţară în parte, de climatul său politic, de societate. Am avut o lungă discuţie pe această temă. Este vorba de comunicare – este vorba de ce e normal, ce nu este normal, ce este popular sau nu. Spre exemplu, în timpul campaniilor electorale, am avut nişte articole foarte interesante ale unui expert în marketing din Cehia – el a comparat banii cheltuiţi în campanii electorale cu cât cheltuie firmele de telefonie mobilă şi a concluzionat că este o sumă normală de bani care trebuie cheltuită în cadrul unei campanii.

Această concluzie a fost surprinzătoare pentru mulţi oameni deoarece, în Cehia, este imposibil pentru un partid politic să se ducă la televiziune – avem doar un spațiu de emisie limitat, după-amiază, care nu înseamnă nimic – astfel devine normal pentru noi, partidele politice să cumpărăm foarte multe afişe şi postere, pentru a câştiga atenţia oamenilor.

Şi fără bani este imposibil să cumperi spaţiu pentru publicitate sau postere. Şi cred că mulţi oameni, din toate ţările, consideră că este stupid să cheltui orice sumă de bani pentru publicitate şi, pentru orice partid politic, nu este deloc popular să publici sumele folosite pentru campanii pentru că oamenii vor zice “au dat o sută, un milion… au fost daţi atât de mulţi bani numai pentru postere sau afişe. Este o prostie. De ce să nu-i dati, în schimb, oamenilor, oamenilor bolnavi sau cuiva, mie?”

Pe de altă parte, este absolut necesar să faci cunoscut programul partidului. Cred că dacă ne gândim vom găsi foarte multe motive minore pentru care partidele câteodată consideră că e mai bine să nu publice aceste cifre. Dar noi credem că dacă publici în mod transparent informaţii despre finanţarea partidului câștigi mai mult decât pierzi, fiindca oamenii vor sa audă adevărul si te vor sancţiona dur daca minţi. Cele mai multe scandaluri din întreaga Europa sunt legate de finanţarea partidelor.

Eu cred că acesta este viitorul şi consider că este important să împărtăşim bunele noastre practici. Si nu vorbesc de ideile mari, dar şi de detalii. Pentru că, spre exemplu, dacă va apărea un nou partid politic, iar cineva va fi interesat în temele pe care acesta îl propune, va citi pe acest subiect şi dacă împart valori comune – va găsi ca în Germania se practică astfel de transparenţă, iar poate cehii fac diferit, românii diferit. Câteodata putem folosi ceva unul de la altul, si să nu începem să ne gandim la schimbări mari fără să ne gandim cum să le facem.

Reporter: De ce este fenomenul coruptiei mereu legat de politică? Când auzim cuvântul corupţie ne gândim în general la politică.

Jaroslav Poláček: Nu aş spune acest lucru. Este corupţie și în business, nu doar la politicieni. Unul dintre primarii noștri, dintr-un orășel, a organizat licitații pentru sume la un plafon mai mic decât cel legal. Legea cere ca ce este peste 2 milioane de coroane să se facă cu licitații,  însă el a decis să organizeze licitaţii dacă depăşeşte 30 000 de coroane. Şi, în final, a obţinut mai mult din bugetul respectiv, pentru că totul era cu 25% mai ieftin.

Dacă politicienii din municipalităţi şi din alte localităţi, acceptă să facă lucrurile într-un mod diferit, vor găsi mult mai mulţi bani pentru bugetele lor.

Reporter: Care au fost dificultăţile pe care TOP09 le-a întâmpinat imediat după alegeri deoarece îmi imaginez că, fiind nou pe scena, au existat dificultăţi?

Jaroslav Poláček: Dificultăţi? Încerc să mă gândesc la câteva. Este un amestec ciudat de oameni noi şi de oameni cu experienţă. Dar au existat şi foarte multe lucruri pe care a trebuit să le explicăm, am încercat să ne educam oamenii şi să găsim pentru ei soluţiile optime: avem mulţi oameni noi în municipalităţi.

Am vorbit când am fost la Bucureşti despre resursele umane și despre pregătirea lor.

Reporter: Care ar fi sfatul dumneavoastra pentru cineva care încearcă să formeze un nou partid, având experienţa pe care o aveţi?

Jaroslav Poláček: Să aibă oameni care să fie educaţi în acest domeniu. Pentru mine, a fost important să am colegi care sunt adevăraţi experţi pe domeniile lor. De la bun început, ei au început să pregătească, să pună totul în ordine în mod profesional, să pună bazele, care sunt acuma bazele multora din sistemele pe care le avem acum in partid. Este vorba despre partea de execuţie şi despre sistemul intern al partidului. Cred că ai nevoie de oameni buni, cu experienţă. Cele mai importante elemente sunt temele, liderii, programele, şi dacă atmosfera din societate este potrivită pentru fondarea unui nou partid şi apoi să ai aceşti oameni cu experienţă, aceşti experţi pentru a continua pregătirea unui partid politic.

Fără aceştia nu poţi să faci nimic, ai un anumit rezultat la anumite alegeri, apoi, în 3 sau 4 ani, vei pierde. Insă dacă lucrezi într-un proiect pentru mai multi ani, chiar vrei să influenţezi sau să-ţi respecţi programul. Trebuie să te gândeşti la programele interne şi la statute si la cum sa rezolvi situaţii diferite. Este o poveste fără sfârşit.

Interviu de Magda Bărăscu

Traducere de Cristina Gheorghe și Andrei Popovici

Distribuie acest articol

20 COMENTARII

  1. Din pacate, printre liderii de varf din TOP09, se afla si o persoana mai mult decat controversata, J. kalousek, ministru de finante in mai multe guverne din partea si altui partid.
    Implicat in diferite scandaluri, dar la care nu s-a ajuns, in mediile bancare este cunoscut ca domnul 5% din perioada privatizarilor sau a activitatii sale prin ministere…
    Este un partid protejat de presa, construit in jurul dl-ui Schwarzenberg, cum corect se recunoaste, pentru a-i servi ca sprijin de a functiona in continuare ca Min. de Externe, incununare inainte de pensionare…

    Partid pt un om..

    • Nu stiu detalii despre Kalousek, doar ca acum e ministrul Finantelor, Poláček zice in interviu ca a fost un atu intr-un an de criza financiara ca purtatorul lor de cuvint pe finante publice sa fie un om credibil si cu experienta. Deci, experienta e cu plusuri si minusuri.

      CG

  2. După primul articol al domnului Ghinea referitor la un nou partid politic – „Reţeta pentru noul partid. Câţi v-aţi băga?” – am participat la căteva dezbateri online pe acest subiect. Părerile sînt împărţite: unii cred că nu se poate fără un lider cunoscut de la început, alţii cred că liderii au să apară in cadrul unei miscări politice pornite de jos în sus, mişcare politică bazată pe mecanisme care să promoveze integritatea şi competenţa.
    Articolul de faţa sugerează că primii au dreptate – ne trebuie un lider providenţial. Însa ce facem dacă nu apare acel aristocrat romăn care „nu are nevoie de bani”? Ne resemnăm şi votăm cu partidele existente? Mai puteţi vota cu ei? Eu nu. Atunci, eu a-şi merge pe a doua variantă – o mişcare politică crescută de jos in sus, cu o puternică componentă online. Liderii pot aparea dintre noi!

    • Sper ca iti dai seama ca daca noul partid nu atinge pragul electoral,este ca si cum ai vota cu USL. Votul tau risipit se imparte proportional la ceilalti. Esti sigur ca asta iti doresti?

      • @tzu: Ce spui tu nu e o noutate, e o veche dilemă: dacă nu ești sigur că vei câștiga, mai are sens să lupți? Sunt de acord ca votul înspre o formațiune nouă poate fi rispit însă întrebarea e la fel de bună dacă un vot pentru unul din partidele actuale nu e tot „risipit”.
        Există o tendință clară de a te alătura câștigătorilor însă riscul asociat unei asemenea decizii este de a nu permite schimbarea. Care risc suntem dispuși să ni-l asumăm?

        • N-am avut pretentia ca sunt original si am sustinut cele de mai sus din postura unuia care si-a dat seama de acest lucru abia dupa ce a votat cu PNL AT si cu URR .Dar sa sti ca intre timp mi-a venit o idee. Ar trebui ca noua constructie sa inceapa dupa negocieri cu PDL in vederea scaderii pragului la 3%

          • Alegerile trecute nu vor mai semana cu cele din 2012… In principiu sunt adeptul „bipartidismului parlamentar”… Numai ca, in 2012, cred ca „dreapta” ar trebui sa mearga „divizata” in alegeri… Daca se vor mai tine alegeri…:)… Exemplul TOP 09 este foarte nimerit pentru situatia de la noi… Ne mai trebuie determinarea si seriozitatea cehilor… :)

          • S-ar putea sa realizeze UDMR scaderea pragului electoral. Revin insa la ceva din interviu, in Cehia e nevoie de 1000 de semnaturi pentru inscrierea unui partid. Si poate participa la alegeri chiar si ceva neinfiintat formal, in numele unui comitet de initiativa.
            CG

  3. Nu cumva cădeţi, domnule Ghinea, în capcana logicii aceleia, atât de sintetic descrisă de Alina Mungiu în interviul pe care îl dă lui Istodor (…Caţavencu, ştiu că e de la mogulul Vântu, da’ asta e altă discuţie…), interviu cu titlul: „Ţară slabă aşteaptă om providenţial“?

    • Minunile alea sunt valabile în Cehia, ei au avut un 68, o revoluţie de catifea, un Vaclav Havel, nişte repere morale, orişcât. Repere, repet conceptul, REPERE. Morale…….

      • Ce vrei sa insinuezi? Ca noi nu am avut repere morale? Dar „rezistenta prin cultura” ce a fost? :) Ei 68 noi RPC, ei Havel noi iarasi RPC, ei repere morale noi din nou RPC. Vezi, daca rearanjezi literele rezistentei prin cultura (RPC) poti obtine… PCR :)

    • Probabil ca am cazut, atit m-a dus capul sa scot ca titlu. Dar avem exeple de partide noi care au reusit fara lideri cu notorietate? Nu e o intrebare retorica, chiar as vrea sa discutam pe exemple.
      CG

      • Statistica este cu siguranta favorabila optiunii unui partid nou creat in jurul unui lider cu notorietata. Deocamdata nu stiu cine ar fi acea personalitate in Romania. Cred ca “echipa reformatoare” din PDL si doamna Macovei au o problema serioasa de imagine prin asocierea lor cu domnul Basescu. Un partid creat in jurul doamnei Macovei va fi perceput ca o noua jucarie a lui Basescu & Co.
        Optiunea crearii unui partid de jos in sus, pe baza criteriilor enumerate de dumneavoastra, nu implica lipsa unui lider la alegerile parlamentare. Se poate porni fara un lider dar cu o echipa care sa administreze aceasta initiativa. Daca aceasta initiativa aduna peste 20.000 de sustinatori (online) s-ar putea organiza alegeri primare directe, chiar inainte de formarea partidului. Si uite asa “facem” un lider cu notorietate.

  4. Daca, asa cum spuneti, liderul este esential, si daca liderii noului partid de ingeri din Romania se vor a fi Monica Macovei si Cristian Preda,atunci eu sunt foarte pesimist cu privire la succesul constructiei. Cei doi, din punctul meu de vedere si-au dat examenul politic in interiorul PDL. M-a frapat nonsalanta cu care dnul Preda a recunoscut ca nu a intreprins nimic pentru a-si atinge scopurile legate de modificarea statutului PDL. Reformistii au asteptat ca toata lumea sa pice pe spate si sa vada cat de nobile si corecte sunt criteriile Macovei. Oricat de nobile ar fi niste scopuri, daca nu faci nimic sa ti le apropii, asta se cheama oricum, numai politica nu. Reformistii au demonstrat ca nu stiu sa se adapteze la realitate si nu stiu sa coaguleze in jurul lor o echipa.Cum credeti ca vor aduna in jurul lor un intreg partid? Legat de Monica Macovei mai am o mare nedumerire: de ce oare nimeni din presa serioasa nu o critica? Chiar nu a gresit cu nimic?
    Nu cred ca o ajuta sa ia deciziile cele mai corecte. Sau poate se considera ca nu este politically correct sa o critici pe Monica Macovei si este mult mai cool sa-l critici pe Emil Boc. Rezultatul? Un partid frumos sub pragul electoral si alegerea lui Vasile Blaga in fruntea PDL. Asta ne-am dorit?

    • de ce nu o critica nimeni din presa serioasa?
      Depinde ce cititi si ce considerati presa serioasa.

      Dar intrebarea e usor pe linga, nu ar trebui sa plecam de la motive de criticat? Ca doar nu lucram la norma, nu?
      CG

      • Domnule Ghinea, va respect prea mult ca sa doresc sa am eu ultimul cuvant.Nu credeti totusi ca ceea ce au facut(n-au facut) reformistii este de criticat? Nu era evident ca fara sprijinul unor lideri importanti nu vor reusi altceva decat cele trei voturi penibile? Nu credeti ca Emil Boc ar fi trebuit mai mult sprijinit, si altfel decat cu critici? Nu era evident ca Emil Boc era sansa lor?

  5. excelent Cristi, ia te uita cum „naivitatile” ajung exemple concrete, credibile
    cum facem sa scapam de bariera 25000?

  6. Din pacate,ceea ce a fost si este posibil in Cehia nu a fost si nu va fi posibil in Romania.Noi suntem foarte departe de atitudinea civica a cehilor.Atat timp cat optiunile de vot ale romanilor-si ma refer in special la cei din Moldova si din sudul tarii-se formeaza la mizeriile numite impropriu televiziuni-realitatea si antene,eu unul nu vad sanse pentru un partid nou la noi,indiferent cat de curat ar fi el(cel putin la inceput)

  7. Citesc si nu pot sa nu rad, va rog sa ma scuzati…

    Care va sa zica un nou partid este bine daca se infiinteaza, nasol ca
    1.trebuie sa fie cca.xyz numar de semnaturi – nu mai stiu exact acum cate…- fata de 1000 de semnaturi in Cehia,
    2. ca trebuie sa fie si formalizat, nu asa cum a fost in Cehia…
    3. nu are inca un lider – marca…

    Toate aceastea nu sunt decat pretexte, realitatea este cine sustine si cine voteaza partidul nou infiintat?

    Pentru ce ar vota cineva un nou partid? Pentru ce si-ar da votul altuia acum mai altfel decat in 2008?

    Dupa cum apar lucrurile pana acum; vorba multa, saracie idem si treaba putina sau de loc, iar partid nou ioc…

    Un partid nou incepe cu oameni care isi asuma o anumita conduita, au anumite asteptari pe care incearca si spera sa le reuseasca!

    Pentru reformarea noastra interioara va sugerez modelul scout.org:

    Nu am gasit ceva mai bun care sa dea misiune, scop, valori si norme.Succes!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghinea
Cristian Ghineahttp://www.crpe.ro
Cristian Ghinea este europarlamentar, copreședinte al delegației USR PLUS în PE. A fost Consilier de Stat pe Afaceri Europene la Guvernul Romaniei și Ministru al Fondurilor Europene în cabinetul Cioloș. A fost director al Centrului Roman de Politici Europene (www.crpe.ro). A lucrat opt ani în media românească, iar între 2007 şi 2008 a studiat guvernare europeană la London School of Economics. În trecut, a fost implicat într-o serie de proiecte civice cu organizaţii precum Societatea Academică Română, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR - CH şi Freedom House. Este autorul capitolelor despre România din prestigioase rapoarte internaţionale ca „Media Sustainability Index” şi „Nations in Transit”. Domenii de expertiză: - structura instituţională a UE - democratizare - studii media - transparenţa şi responsabilitate în administraţia publică Republica Moldova

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro